Iztapalapa

Coordenaes: 19°21′30″N 99°05′35″W / 19.358333333333°N 99.093055555556°O / 19.358333333333; -99.093055555556
De Wikipedia
Iztapalapa
Alministración
PaísBandera de Méxicu Méxicu
Entidad federativa (es) TraducirBandera de Ciudá de Méxicu Ciudá de Méxicu
Tipu d'entidá demarcación territorial de la Ciudad de México (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 19°21′30″N 99°05′35″W / 19.358333333333°N 99.093055555556°O / 19.358333333333; -99.093055555556
Superficie 117 km²
Altitú media 2236 m
Demografía
Población 1 835 486 hab. (2020)
Densidá 15 687,91 hab/km²
Más información
Fundación 1928
iztapalapa.cdmx.gob.mx
Cambiar los datos en Wikidata

Iztapalapa (en nahuatl: Tocante a esti soníu ? ) ye una de les 16 demarcaciones territoriales de la Ciudá de Méxicu. Tien una superficie daqué mayor a 116 km² y alcuéntrase nel oriente de la capital mexicana, ocupando la porción sur del vasu del llagu de Texcoco. Nel censu de población y vivienda realizáu pol INEGI nel añu 2010 rexistró una población de 1 815 786 habitantes,[1] con esto ye la demarcación más poblada de tol país.

El nome d'esta delegación deber a l'antigua ciudá de Iztapallapan, que significa “sobre la lloza na agua”, fundada polos culhues ente la falda norte del cuetu de la Estrella y la ribera del llagu de Texcoco. La evidencia más antigua que se conoz de la presencia humana en Iztapalapa ye'l llamáu Home d'Aztahuacán, al que se-y atribúi una antigüedá de 9000 años. A lo llargo de la historia precolombina, el territoriu iztapalapense conoció'l desenvolvimientu de diverses comunidaes sedentaries dedicaes a l'agricultura. Mientres el periodu Clásicu mesoamericanu (ss. III-VII d. C.), establecióse un pueblu de cultura teotihuacana nel norte del cuetu de la Estrella. Culhuacán, población fundada nel sieglu VII, recibió una parte de la diáspora qu'empecipió col cayente de Teotihuacan. Mientres los siguientes sieglos, Culhuacán foi unu de los más importantes altépetl nel valle de Méxicu, tuvo un papel bien destacáu nel desenvolvimientu de la cultura tolteca y la so casa gobernante dio a Méxicu-Tenochtitlan el so primera tlatoani. Na dómina de la Conquista, Iztapallapan yera gobernada por Cuitláhuac, hermanu de Moctezuma Xocoyotzin. A la muerte d'ésti, Cuitláhuac asumió'l mandu de los mexicas y llogró ganar a los españoles na Nueche Murnia. Dempués de la derrota de Méxicu-Tenochtitlan, l'antigua Iztapalapa foi destruyida. Cola independencia de Méxicu, Iztapalapa vieno ser una de les municipalidaes del estáu de Méxicu hasta la creación del Distritu Federal en 1824.

En comparanza col restu de Ciudá de Méxicu, Iztapalapa presenta indicadores socioeconómicos menos favorables. Magar alluga a la quinta parte de los capitalinos, la so participación na economía ye enforma menor. El sector de los servicios constitúi'l componente más importante del so PIB, y un númberu importante de los sos habitantes tienen de treslladase fora de la demarcación pa consiguir trabayu. La infraestructura y los servicios urbanos atópense menos desenvueltos o son deficientes, particularmente nel casu de la distribución de l'agua potable, unu de los retos más importantes pa los gobiernos llocales. En términos xenerales, la delegación tien un desenvolvimientu humanu alto, pero hai munchos contrastes nel so interior. La marxinación de los vecinderos na zona poniente ye enforma menor en comparanza coles colonies populares de la sierra de Santa Catarina.

Como otres demarcaciones perifériques de la capital mexicana, Iztapalapa recibió les foles inmigratorias provenientes del restu del país, incluyendo'l centru de Ciudá de Méxicu. Esta situación acentuar na década de 1960 cola puxanza económica del país y na década de 1980 dempués del terremotu de 1985. Los recién llegaos establecer en tierres que se dedicaren al cultivu hasta entós, incluyendo les chinampes de los sos pueblos orixinarios. Nos nuevos barrios populares asocedió un importante fenómenu d'organización civil, bien notable nel casu de les colonies de la sierra de Santa Catarina y el sur de San Llorienzo Tezonco.

El nome de la delegación deber a la so cabecera. Iztapalapa ye un topónimu d'orixe náhuatl. Deriva de les pallabres iztapal-li 'adoquín, piedra llabrada', ā-tl 'agua', y -pa(n) 'sobre'. Poro, traduzse como 'Empedriáu sobre l'agua'. Montemayor y collaboradores cunten que el topónimu puede traducise como 'Llugar onde les agües traviésense', a partir de los vocablos ixtlápal 'trevesáu', ā-tl 'agua' y -pan 'llocativu'.[2] Esto debe a qu'esta demarcación xunto con otros espacios redoma, tuvo los sos asentamientos en parte firme y n'agua por aciu chinampas.[3]

L'emblema de la delegación Iztapalapa ye'l glifo qu'apaez en dellos manuscritos de los primeros años dempués de la conquista de Méxicu, ellaboraos por indíxenes nahuas. Esti glifo y les sos variaciones representen una piedra arrodiada per agua. En delles versiones la llosa convertir nel glifo nahua tépetl, que la so punta ta curvada escontra baxo y del cual esquita agua. Mientres la segunda metá de la década de 1980, l'emblema del gobiernu delegacional foi sustituyíu pola imaxe de Cuitláhuac, antiguu señor de Iztapallapan que dirixó a los mexicas nel so enfrentamientu contra los españoles el 30 de xunu de 1520 y depués foi investido como tlatoani de Méxicu-Tenochtitlan. A partir de 1988, nuevamente emplegóse'l glifo Itztapallapan.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Llendes[editar | editar la fonte]

Iztapalapa alcontrar al oriente de la Ciudá de Méxicu. Con una superficie de 117.5 km², ocupa'l cuartu llugar ente les demarcaciones capitalines pola so estensión. Llinda al norte con Iztacalco, al poniente con Benito Juárez y Coyoacán; al sur con Xochimilco y Tláhuac; al oriente colos conceyos mexiquenses de La Paz y Valle de Chalco Solidaridá, y al nordeste con Nezahualcóyotl, tamién nel estáu de Méxicu. Los llenderos del términu de Iztapalapa atópense definíos pola Llei Orgánica de l'Alministración Pública del Distritu Federal, onde se describe la siguiente poligonal:

Del centru de la mojonera Tepozán, que define unu de los vértices de la llinia estremera ente la Ciudá de Méxicu y l'estáu de Méxicu, dirixir al suroeste pela exa de la cai José Carranza hasta la so interseición cola exa de la carretera federal a Puebla d'onde sigue pela exa del trébole de distribución que sirve de torna escontra l'Autopista Méxicu-Puebla hasta intersectar (sic) la exa de l'autopista Méxicu-Puebla, por que'l so exa dirixir escontra'l sureste hasta la mojonera denominada Diablotitla; d'onde se dirixe escontra'l poniente en llinia recta ensin accidente definíu hasta'l visu del cuetu de Santa Catarina; d'esti puntu prosigue escontra'l suroeste en llinia recta hasta atopar la esquina nordés del panteón de San Llorienzo Tezonco; sigue escontra'l suroeste pela exa de callar Providencia del pueblu de San Llorienzo Tezonco hasta la exa de la calzada Tulyehualco d'onde toma aldu al noroeste, hasta atopar la exa del camín a Alteriar, por onde sigue en toles sos inflexones al suroeste y sureste, hasta llegar al centru de la mojonera Alteriar, alcontrada na esquina empobine de la exfacienda de San Nicolás Tolentino; prosigue pela exa de la cai Piraña, aldu al suroeste, hasta la exa de la canal Nacional a Chalco, pol cual sigue escontra'l noroeste hasta la so interseición cola exa de la canal Nacional; prosigue por esti postreru na mesma direición siguiendo toles sos inflexones, hasta la so interseición cola exa de la calzada de la Viga, por onde s'emponer aldu al norte pa llegar a la so interseición cola calzada Ermita-Iztapalapa; sigue escontra'l poniente pela exa d'ésta calzada, hasta atopar la exa de l'avenida Ríu Churubusco y sobre ésti va escontra'l suroeste y dempués escontra'l poniente hasta la interseición cola exa de l'avenida Presidente Plutarco Elìas Calles, pol que sigue al norte hasta'l so encruz con callar Playa Pie de la Cuesta; sobre que'l so exa dirixir al oriente hasta la exa de la calzada de la Viga, por onde sigue al norte, llega a la exa de la calzada Apatlaco y sigue con aldu al oriente pela exa d'esta postrera, hasta llegar a la exa del calce del ríu Churubusco, sobre'l cual diríxese al nordeste, hasta atopar la exa de la cai Río Mariellu; sigue con aldu empobine pela exa de la cai mecionada, hasta la exa de la cai Empobine 217, pol que va escontra'l norte hasta la exa de l'avenida Ferrocarril de Ríu Fríu; sigue la exa d'esta avenida con aldu sureste hasta la exa de la cai Canal del Tezontle, pol que sigue al oriente hasta la exa de l'avenida Canal de San Juan, sobre'l cual empónse escontra'l nordés, crucia la calzada Ignacio Zaragoza y sigue pela cai 7 na mesma direición hasta llegar al centru de la mojonera Pantitlán; del centru d'ésta, sigue al sureste pela avenida Texcoco, llende de la Ciudá de Méxicu col estáu de Méxicu, pasando pel centru de la mojonera denominada Transaición, hasta llegar al de la mojonera Tepozán, puntu de partida.[4]

Relieve[editar | editar la fonte]

Vista de la sierra de Santa Catarina dende'l cuetu de la Estrella. De derecha a izquierda reparen los volcanes Yuhualixqui, Xaltepec, Tetecón, Tecuauhtzin y Guadalupe.

La mayor parte de la superficie de Iztapalapa ye plana y correspuende a les llanures llacustres de los llagos de Texcoco, qu'ocupa la metá norte de la delegación; y de Xochimilco, que correspuende a la parte sur. L'altitú media ye de 2240 metros sobre'l nivel del mar (msnm). El centru del territoriu correspuende a lo que foi la península de Iztapalapa, un entrante de tierra constituyida poles principales eminencies orográfiques del territoriu y l'llanura aluvial. El cuetu de la Estrella ye unu de los finxos más representativos de Iztapalapa por motivos históricos y culturales.[5] Atopar nel centru occidente del términu delegacional, al sur de los Ocho Barrios de Iztapalapa. El cuetu de la Estrella llamáu Huizachtécatl na dómina prehispánica— ye un volcán de tipu ḥawaianu, yá estinguíu, qu'algama un altor de 2460 msnm. Ta constituyíu principalmente por andesita y tien numberoses cueves.[6]

Al oriente del cuetu de la Estrella ta la sierra de Santa Catarina. Esta cadena ye un conxuntu de estratovolcanes apagaos, más nuevos que'l Huizachtécatl, que la so altitú crez escontra l'oriente. Formen parte d'ella'l cuetu Yuhualixqui, Tezonchichila o de les Mines (2420 msnm); el volcán Xaltepec (2500 msnm); el cuetu Tetecón (2480 msnm); el volcán Tecuauhtzin o San Nicolás (2640 msnm); el volcán Guadalupe, Santa Catarina o del Borrego (2820 msnm) —el cume d'esti volcán ye'l puntu más altu de Iztapalapa—; y el volcán La Caldera, que s'atopa nel territoriu d'Ixtapaluca (estáu de Méxicu). La sierra de Santa Catarina constitúi la llende ente Iztapalapa y Tláhuac, el so vecín del sur.[6]

Nel noroeste del territoriu atopa'l cuetu Peñón del Marqués o Peñón Viejo, que yera una isla dientro del llagu de Texcoco. Esta eminencia algama una altitú de 2400 msnm.[6] Poles sos carauterístiques físiques, el Peñón del Marqués ye una amenaza pa la seguridá de los habitantes de la redoma, pos con frecuencia les agües causen ádenes de folla y roques.[7]

Fisiografía y xeoloxía[editar | editar la fonte]

Unidaes litolóxiques de Iztapalapa
Periodu Unidá litolóxica %[8]
Cuaternariu |

Suelu aluvial

9,79

align=right | 59,35

align=right | 1,24

align=right | 23,67

align=right | 0,39

Toba básica | align=right | 5,56

Fonte: Inegi, 2008: 1.5.

El territoriu de Iztapalapa atopar na subprovincia Llagos y Volcanes del Anáhuac, na provincia fisiográfica del Exa Neovolcánico. Ta formáu por trés sistemes de topoformas d'llanura llacustre, que cubren casi'l 96%, ente que'l restu correspuende a un sistema de lomerío de basaltu allugáu sobre'l volcán Guadalupe.[9]

Xeolóxicamente, la mayor parte de la so superficie correspuende a unidaes litolóxiques qu'apaecieron nel periodu Cuaternariu. Na sierra de Santa Catarina, la unidá litolóxica predominante ye la fienda volcánica básica, que representa más del 23% de la superficie de la delegación. Nes faldes de los volcanes Tecuauhtzin y Guadalupe atópase'l basaltu, correspondiente a pocu más de 1% del territoriu. Nel casu del Peñón Viejo, tamién predomina la fienda volcánica. El cuetu de la Estrella presenta una configuración más complexa, que combina la fienda volcánica del Cuaternariu con una zona toba básica del periodu Terciariu de mayor antigüedá; dicha rexón correspuende apenes al 5.56% del términu iztapalapense.[10]

El suelu llacustre del Cuaternariu ye la unidá litolóxica predominante en Iztapalapa. Correspuende a casi'l 60% de la delegación, y atópase na metá norte y la planicie que s'atopa ente'l cuetu de la Estrella y la sierra de Santa Catarina. El suelo aluvial atópase en redol al cuetu de la Estrella y nel piedemonte de los volcanes Yuhualixqui y Xaltepec, ocupando casi 10% del términu iztapalapense.[10]

Los acuíferos volcánicos de Iztapalapa fueron intensamente esplotaos p'abastecer d'agua a los habitantes del valle de Méxicu. Esto xeneró un gran númberu de quebres nel so territoriu. Los problemes derivaos del fundimientu diferencial de la superficie yeren yá visibles dende la década de 1980, colos desplazamientos de tierra nel Peñón Viejo y el acuitardo que lo arrodia. Ente 1960 y 1998, dellos puntos del acuíferu Peñón Viejo esbarrumbar hasta seis y ocho metros. La superficie ta quebrada tantu nel acuíferu volcánicu como nel acuitardo llacustre.[11] En 2007 les agües amollecieron el suelu de San Llorienzo Tezonco, na falda de la sierra de Santa Catarina, provocando un resquiebru de 15 metros de fondura na zona urbana que causó la muerte d'una persona.[12] A partir d'esi momentu empezar a abrir nuevos resquiebros n'otres partes del sureste de la populosa demarcación, poniendo en riesgu a miles de persones que viven en zones siniestradas

Esta situación impactó direutamente na calidá de vida de los habitantes d'ésta zona empobine. por cuenta de ello repara un incipiente éxodu escontra zones fora de la demarcación que presenten menor riesgu. Escueles, mercaos, viviendes , unidaes habitacionales, inclusive víes de comunicación importantes fueron gravemente estropiaos nes sos estructures. Una d'elles por casu; la calzada I. Zaragoza que constitúi unu de los principales accesos al Distritu Federal, amuesa un severu fundimientu diferencial, lo cual trai un peligru latente pa los miles persones qu'a diariu faen usu de los medios de tresporte que circulen por ésta vía.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Vista de la canal Nacional al altor de la ponte del Toru en San Andrés Tomatlán. Ye la última muerte visible del ambiente llacustre de Iztapalapa.

Iztapalapa atópase dafechu dientro de la rexón hidrolóxica del ríu Pánuco. Forma parte de la subcuenca de Texcoco-Zumpango, que foi xunida artificialmente nel sieglu XVII a la cuenca del ríu Moctezuma al traviés d'una canal que tenía como propósitu desaguar el valle de Anáhuac nel ríu Tula, pa evitar los frecuentes hinchentes qu'afectaben a la Ciudá de Méxicu. Les obres del desaguadoriu de los llagos siguieron dende la dómina colonial hasta l'actualidá, ensin algamar el propósitu de poner fin a los hinchentes na megalópolis del valle de Méxicu.[13]

La metá norte de Iztapalapa correspuende a lo que foi'l sur del llagu de Texcoco. Ye una planicie dafechu seca, d'un gran salín. Al sur de la península de Iztapalapa atopábase'l llagu de Xochimilco, del que namái se caltienen delles canales ente les chinampes de los pueblos xochimilquenses y tlahuaquenses, según les canales de Chalco y Nacional que constitúin la llende sudoccidental de Iztapalapa.[14] Como otros pueblos de la ribera de los llagos, los iztapalapenses tamién cuntaben con chinampería, pero estes zones perdiéronse cuando la canal de La Viga foi cegáu y el ríu Churubusco se entubó pa construyir sobre'l so calce'l Circuitu Interior.

Pola Delegación traviesa'l ríu Churubusco que al xunise col ríu de la Piedá (dambos anguaño entubados), formen el ríu Xuníu. Tamién la crucia la Canal Nacional, anguaño una parte descubierta y otra convertida en Calzada La Viga.

Clima[editar | editar la fonte]

Según la Carta de Climes del Inegi, el 82,42% de Iztapalapa tien clima templáu subhúmedo, con agües pel branu. El restu del territoriu presenta un clima semiseco templáu.[15] La temperatura añal permediu (calculada con base nuna observación de 30 años) ye de 16,6 °C,[16] siendo más templada nel mes de xunu, cuando algama los 19 °C, y la más baxa en xineru, con 13,1 °C.[17] La precipitación añal permediu ye de 616,8 mm, con una mayor pluviosidá mientres los meses del branu.[18]

  Parámetros climáticos permediu de la estación meteorolóxica Morelos 77
19°22′00″N 99°05′00″W / 19.36667°N 99.08333°O / 19.36667; -99.08333 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 23.6 25.2 27.0 28.4 26.8 26.1 23.3 24.1 23.5 24.3 23.6 22.7 24.9
Temperatura media (°C) 13.8 15.1 16.9 18.6 19.1 19.1 17.8 18.1 17.1 17.1 15.4 14.3 16.9
Temperatura mínima media (°C) 3.9 5.4 7.2 9.3 11.4 12.2 12.4 12.0 12.0 9.8 7.2 5.9 9.1
Precipitación total (mm) 7.6 6.6 8.2 21.0 53.0 112.7 124.7 107.3 95.8 53.7 18.2 10.6 619.4
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 1.5 1.9 2.5 5.4 9.7 14.0 17.8 16.2 13.3 7.2 3.2 1.6 94.3
Fonte: SMN, 2011.

Bioma[editar | editar la fonte]

Los ecosistemes nativos del valle de Méxicu sumieron cola espansión de la zona urbana de la ciudá de Méxicu (qu'anguaño ocupa más del 90% del territoriu de Iztapalapa). Los cumes del cuetu de la Estrella y la Sierra de Santa Catarina namái fueron declaraos árees de caltenimientu cuando'l so deterioru yera bien evidente. Dambes reserves ecolóxiques fueron reforestadas con árboles non nativos de la zona, como ocalitos o casuarinas. Estes especies arbóreas fueron emplegaes tamién na arborización de los escasos espacios verdes con que cunta la delegación, en deméritu d'otres clases d'árboles que teníen más enraigono na rexón, como'l pinu y el pirul --esti postreru, introducíu polos españoles nel sieglu XVI. La fauna orixinal sumió por completu, salvu en delles zones del cuetu de la Estrella, onde entá ye posible atopar delles especies d'esperteyos, royedores y culiebres; sicasí de les qu'entá subsisten son los colibríes (huitzitzilin que significa 'escayu' en náhuatl, por cuenta de la forma apuntiada del so picu y la forma del so cuerpu), o tamién llamaos chupamirtos, de les 500 especies que viven nel continente americanu 50 pertenecen a Méxicu y cuatro distintos habiten na demarcación de Iztapalapa.

Elevaciones de Iztapalapa
Nome Altitú (msnm) Coordenaes Mapa físicu de la delegación Iztapalapa
Volcán Guadalupe 2820 19°20′00″N 99°00′00″W / 19.33333°N 99.00000°O / 19.33333; -99.00000
Volcán Tecuauhtzin 2640 19°19′00″N 99°01′00″W / 19.31667°N 99.01667°O / 19.31667; -99.01667
Volcán Xaltepec 2500 19°19′00″N 99°02′00″W / 19.31667°N 99.03333°O / 19.31667; -99.03333
Cuetu Tetecón 2470 19°19′00″N 99°01′00″W / 19.31667°N 99.01667°O / 19.31667; -99.01667
Cuetu de la Estrella 2460 19°21′00″N 99°05′00″W / 19.35000°N 99.08333°O / 19.35000; -99.08333
Volcán Yuhualixqui 2420 19°19′00″N 99°03′00″W / 19.31667°N 99.05000°O / 19.31667; -99.05000
Cuetu Peñón del Marqués 2400 19°23′00″N 99°02′00″W / 19.38333°N 99.03333°O / 19.38333; -99.03333
Fonte: Inegi (2008). Iztapalapa. Cuadiernu estadísticu delegacional.

Historia[editar | editar la fonte]

Dómina prehispánica[editar | editar la fonte]

La hestoria de les sociedaes humanes en Iztapalapa remóntase dellos miles d'años nel pasáu. La posición del territoriu ente los llagos del valle de Méxicu tuvo d'atraer a los grupos humanos que vivíen na rexón, subsistiendo a base del forrajeo, la cacería y l'esplotación de los bienes llacustres. La presencia humana de mayor antigüedá que s'hai documentáu nel territoriu de Iztapalapa correspuenden a una pareya que los sos restos atopar en Santa María Aztahuacan en 1953. Los restos fueron estudiaos pola Facultá d'Estudios Cimeros Zaragoza de la UNAM y pol Institutu Nacional d'Antropoloxía y Hestoria, y atribúyese-yos una antigüedá de ±9000 años antes del presente.[19] Pasaron dellos milenios primero que se desenvolviera l'agricultura en Mesoamérica, fechu que dexó la sedentarización al entamu del Preclásicu Tempranu (ss. XXV-XV e.C.).

Hai evidencia de que l'actual territoriu de Iztapalapa foi ocupada por delles aldegues agrícoles a lo llargo de los trenta sieglos d'historia mesoamericana. Afayáronse materiales arqueolóxicos na redoma de les comunidaes más antigües de la delegación y n'otros sitios que, como San Miguel Teotongo, fueron repoblaos de resultes de la urbanización del valle de Méxicu. No xeneral, los xacimientos arqueolóxicos de Iztapalapa nun fueron estudiaos exhaustivamente, anque se dispón d'amplia información sobre'l cuetu de la Estrella, Culhuacán y Iztapalapa. Dalgunos de los códices qu'inclúin noticies de Iztapalapa son el Códiz Ramírez, onde se rellata la fuxida de los mexicas de Culhuacán, yá que ende permanecieren como esclavos, asitiándose primeru en Iztapalapa y depués en Mexicaltzingo. Autores como Charles Y. Dibble y Fray Diego Durán coinciden col códiz Ramírez en que Iztapalapa sirvió d'establecimientu nel so pasu escontra Mexicaltzingo.

Cuetu de la Estrella[editar | editar la fonte]

Pol so allugamientu ente los llagos de Xochimilco y Texcoco, el cuetu de la Estrella o Huizachtécatl foi l'asentamientu de delles aldegues na dómina precolombina. Cuntó con presencia humana dende'l Preclásicu mediu (circa ss. XV-IV e.C.), cuando Cuicuilco foi'l principal centru del Anáhuac. Dellos restos de cerámica atopaos nel Huizachtécatl establecen, sicasí, una rellación ente los habitantes del cuetu coles aldegues del norte del llagu de Texcoco, como Ticomán y Zacatenco. A estos primeros pobladores atribúyense los petroglifos de Cuetu Chiquito.[20]

Mientres el Clásicu (circa ss. II-VII d. C.), na fastera norte del cuetu estableció una colonia teotihuacana, de la cual queden los cimientos de delles construcciones decoraes con pintura mural y diversos oxetos que'l so estilu ye similar al de los que yeren d'usu cotidianu en Teotihuacan. Esta zona ye conocida como Pueblu Teotihuacano, y atópase bien deteriorada pola meyora de la urbanización na so redolada. La dispersión poblacional asociada al colapsu de Teotihuacan —asocedíu alredor del sieglu VII— foi un factor que favoreció la fundación de Culhuacán na punta occidental de la península de Iztapalapa.

Nel Posclásico tardíu (s. XIV-1521), nel cume del Huizachtécatl atopábase un adoratorio mexica de suma importancia pa los nahuas precolombinos, pos ende realizábase'l ritual del Fueu Nuevo. Esti ritual realizaba cada 52 años, en conmemoración del zarru del xiuhmolpilli (en náhuatl, 'atadura d'años'). Los antiguos mexiques creíen que si Yohualtecuhtli (Aldebarán) nun pasaba'l cenit na fecha final del ciclu, concluyiría la era del Quintu Sol y el mundu sería destruyíu. Namái en dos causes realizóse esta ceremonia nel Huizachtécatl, la primer ocasión foi nel añu 2 caña, 1455; y la segunda nel añu 2 caña, 1507.[21] La tercer ceremonia nun llegó a realizase porque los mexicas yá se topaben sol dominiu español en 1559.

Nel Cuetu de la Estrella (denomináu Citlaltépetl o Huizache) allugada nel so visu, atopar en ruines: La Pirámide -Teocalli -observatoriu- ceremonial del FUEU NUEVO onde cada 52 años anovaba'l ciclu Nahoa. Había la creencia de que'l fin del mundu tendría llugar al expirar unu d'esos periodos y el signu yera: que nun se podría producir fueu. L'últimu día del ciclu, apoderar de tolos habitantes una horrible medrana; vasíes y toles sos pertenencies, inclusive ídolos, yeren destruyíes. En nenguna casa podía quedar una chispa de fueu.

Cuando'l sol poníase, los sacerdotes vistíos como dioses a pasu lentu dirixir a Iztapalapa. Si a la media nueche La Lluz nun llegaba a rellumar nel cume del Cuetu de la Estrella, baxaríen los trasgos llamaos tzitzimimes a taramiar a la humanidá. Un home yera sacrificáu y refundiáu al fueu; con aquel fueu los ministros encendíen les tees o antorches que los sacerdotes daben a los corredores, los que de la mesma, llevar al templu de Huitzilopochtli, p'asitiales en candeleros de folla con muncho copal; los sacerdotes tomaben el fueu pa los templos y habitantes de la ciudá. Dempués d'encendíu'l Fueu Nuevo, en cada casa anovaba tou: ropa, petates y menesteres de la casa. L'allegría yera incontenible. Ye impresionante como aquellos indios cerbunos, obstinados ya incapaces d'abandonar les sos idees, fueron dondes a la voz de los misioneros; entendiendo que nun yera un dogma'l sangrientu ritual del Fueu Nuevo, adulces al traviés del tiempu, sintieron fondamente al Cristu que se -yos inculcó, siendo precisamente Iztapalapa el llugar onde adoptaron representar la so pasión. Una ceremonia que reflexa'l respetu y obediencia que tenía l'indiu a los sos dioses.

Colhuacan[editar | editar la fonte]

Colhuacan foi fundáu nel occidente del cuetu de la Estrella nel añu 670 de la era cristiana acordies cola crónica de Chimalpahin Cuauhtlehuanitzin.[22] El rescate de los materiales arqueolóxicos atopaos mientres la restauración del exconvento en 1958 y les escavaciones realizaes por Josefina Oliva y Eduardo Noguera dexaron comprobar arqueológicamente la versión de Chimalpahin.[23] La presencia de cerámica teotihuacana y Azteca I nel llugar oldeen col rellatu d'Ixtlilxóchitl, pa quien Colhuacan foi la primer capital y orixe de los tolteques. En realidá, cuando los chichimecas llegaron a Colhuacan procedentes del norte de Mesoamérica (circa. s. VIII), esta yá yera unu de los asentamientos más importantes na cuenca de Méxicu.

Dellos grupos de colhuas acompañaron a los chichimecas na fundación de Tollan-Xicocotitlan nel valle del Mezquital alredor del sieglu X de la era cristiana. La Historia tolteca-chichimeca de Ixtlilxóchitl diz que Míxcoatl, xefe de los chichimecas, tomó por esposa a una noble colhua —llamada Chimalman en delles fontes históriques— y de esi matrimoniu nació Topiltzin, el Quetzalcóatl históricu y el más notable de los gobernantes de Tollan. Dellos autores como Chimalpahin y Davies cunten que Colhuacan formó parte de la triple alianza na que taba sofitáu'l poder tolteca nel centru de Méxicu ente los sieglos X y XII. Los otros miembros de l'alianza yeren Tollan-Xicocotitlan y Otompan, poblada por otomíes.[24] A la cayida de Tollan, grupos tolteques volvieron al valle de Méxicu y asitiáronse en Colhuacan, onde establecieron un señoríu que anduvo a la tema con Azcapotzalco nel interregno del poder tolteca y el poder mexica.

Na etapa final de la pelegrinación que concluyó na fundación de Tenochtitlan, los mexiques asitiar por un tiempu en tierres de Colhuacan, de quien fueron súbditos por un periodu d'aproximao venti años na primer metá del sieglu XV.[25] Por conflictos col señor de los colhuas, Coxcox —que la so fía, acordies coles fontes coloniales, foi casada por un xefe de los recién llegaos y depués sacrificada n'honor de Xipe Tótec— tuvieron qu'abandonar la zona. El cayente de Colhuacan ta rellacionáu col creciente poder de los tepaneques d'Azcapotzalco, que finalmente s'impunxeron na cuenca de Méxicu esvalixando a los otomíes y a los colhuas. Dalgunos d'ellos migraron a los dominios tepanecas como Cuautitlán, o a comunidaes acolhues como Huexotla.

A pesar de la rivalidá ente colhuas y mexicas, éstos tomaron un gobernante de la nobleza de Colhuacan, que foi Acamapichtli. D'esta manera, legitimaron la so constitución como altépetl independiente por aciu el prestíu de la rellación ente Colhuacan, los tolteques y el mitu de Quetzalcóatl. Colhuacan foi conquistada en 1428.[26]

Iztapallapan[editar | editar la fonte]

Cuitláhuac, señor de Iztapalapa, foi escoyíu tlatoani a la muerte de Motēcuhzōma Xōcoyōtzin. Morrió de viruela en 1520, cuando yá llegaren los conquistadores españoles.
El llagu de Texcoco a la llegada de los conquistadores españoles.

Los españoles llegaron a Tenochtitlan en 1519. Procedentes del sureste del valle de Méxicu, una de les primeres poblaciones indíxenes que vieron foi Iztapalapa. Naquel tiempu, la villa de Iztapalapa yera parte del sistemes de poblaciones reales que sirvíen coles mesmes como primer llinia de defensa a la capital y como fontes provisoras de caltenimientos y otros menesteres. De Iztapalapa, el cronista Bernal Díaz del Castillo escribe sorprendíu:

Iztapallapan foi un altépetl fundáu al norte del cuetu de la Estrella, sobre la ribera del llagu de Texcoco, nel periodu Posclásico. La ciudá formaba parte d'un conxuntu de cuatro pueblos culhuas xunto con Colhuacan, Huitzilopochco y Mexicaltzinco. Por eso, el llinaxe gobernante yera d'orixe culhua, y la rellación qu'hubo ente ella y Tenochtitlan foi bien cercana, pos constituyía parte de la llinia de defensa de la capital de los mexicas.[27] La fundación de Iztapallapan implicó la conclusión de la hexemonía de Colhuacan na zona sur del valle de Méxicu, dada la so posición estratéxica ente la zona de les agües duces y les salaes del valle de Méxicu.

En 1423 construyóse la calzada de Iztapalapa, que xunió pela vía de Mexicaltzinco a Iztapalapa y Tenochtitlan. Más tarde, en 1449, Nezahualcóyotl proyeutó y dirixó la construcción d'un albarradón ente Iztapalapa y Atzacoalco que sirvió pa regular el nivel de los llagos y dixebrar les agües duces de los llagos de Chalco y Xochimilco de les agües salaes de Texcoco.

Conquista[editar | editar la fonte]

Gonzalo de Sandoval tuvo al frente del reximientu que Cortés unvió a Iztapallapan na fase final del sitiu a Tenochtitlan en 1521.

Iztapallapan foi unu de los puntos polos que pasó Cortés cola so tropa d'españoles, totonacos y tlaxcalteques antes de llegar a Méxicu-Tenochtitlan. Llegaron ende'l 6 de payares de 1519. Bernal Díaz del Castillo diz nel so Historia verdadera... que fueron recibíos nel llugar por Cuitláhuac, tlatoani iztapalapaneco, y pol señor de Colhuacan, de quien nun da'l nome ya inclúi una descripción de la ciudá:

Y dempués qu'entramos naquella ciudá de Estapalapa (sic), de la manera de los palacios onde nos aposentaron, de qué grandes y bien llabraos yeren, de cantería bien prima, y la madera de cedros y d'otros bonos árboles goliosos, con grandes patios y cuartos, coses bien de ver, y entoldaos con panales d'algodón. Dempués de bien vistu tou aquello fuimos a la güerta y xardín, que foi cosa aadmirable velo y pasialo, que non me hastaba de mirar la diversidá d'árboles y los golores que cada unu tenía, y andenes llenos de roses y flores, y munchos frutales y rosales de la tierra, y un estanque d'agua duce, y otra cosa de ver: que podíen entrar nel vergel grandes canoes dende la llaguna por una abertura que tenía fecha, ensin saltar en tierra, y tou bien encalado y llucíu.[28]

Al alcuentru colos españoles en Iztapallapan allegaron tamién unviaos d'otres llocalidaes, ente elles Coyohuacan. Díaz del Castillo diz que fueron tantos los presentes que recibió Cortés que'l so valor tuvo de llegar a los 2 mil peso d'oru. Los españoles y los sos aliaos salieron de Iztapallapan pa siguir el so camín a Tenochtitlan, nel so camín siguieron por Mexicaltzinco hasta Xóloc, que yera un puntu na unión de los llagos de Xochimilco y Texcoco onde la calzada de Iztapallapan encruciar con camín de Huitzilopochco y Tenochtitlan. Los recién llegaos siguieron el so camín sobre la calzada que travesaba'l llagu. Moctezuma Xocoyotzin —en compañía de Cacama, Tetlepanquetzaltzin, Itzcuauhtzin y otros nobles de Tenochtitlan y Tlatelolco— atopar con Hernán Cortés y la so tropa la mañana del 8 de payares de 1519 en Huitzillan, nun puntu qu'anguaño s'atopa'l hospital de Jesús.[29]

Los españoles tuvieron agospiaos en Tenochtitlan hasta 1520. Nesi añu, dempués de la muerte de Juan de Escalante polos soldaos de Cuauhpopoca nel Totonacapan, Cortés fixo prisioneru a Moctezuma Xocoyotzin. Cuando Cortés salió a enfrentar a Pánfilo de Narváez na mariña del Golfu, Pedro de Alvarado ordenó la matanza de Tóxcatl nel Templu Mayor, lo que desamarró'l conflictu ente los tenochcas y los españoles. Nel so camín de vuelta, Cortés enfrentó la resistencia de Iztapallapan y pudo llegar a Tenochtitlan. Dempués del asesinatu de Moctezuma, los españoles mataron a Cacama y les sos hermanes, y fuxeron del palaciu de Axayácatl. Na so fuxida fueron atacaos polos mexicas al mandu de Cuitláhuac, señor de Iztapalapa.[30]

Cuitláhuac foi electu huey tlatoani de Tenochtitlan tres la muerte de Moctezuma, pero morrió poco tiempu dempués por causa de la epidemia de viruela que diezmu a la ciudá en 1520.[31] Los españoles volvieron al valle de Méxicu en 1521, sofitaos polos tlaxcaltecas, los acolhuas y otros pueblos que teníen enemistá con Tenochtitlan. En Texcoco, Cortés ordenó cercar per tierra la zona de Tenochtitlan. Gonzalo de Sandoval foi l'encargáu d'atacar a Iztapallapan, a onde llegó cuatro díes dempués de la fiesta de Corpus Christi de 1521. L'enfrentamientu na ciudá foi enllargáu, fueron amburaes toles cases que s'atopaben sobre la tierra. Na batalla, los iztapalapenses fueron sofitaos por canoeros d'otres partes de la cuenca. Dalgunos dicen que'l mesmu Cuauhtémoc, tlatoani tres la muerte de Cuitláhuac, participó na batalla de Iztapalapa. Como Sandoval nun podía cola resistencia de los mexicas, llegaron nel so sofitu Cristóbal de Olid per tierra y Hernán Cortés per agua, procedentes de Coyohuacan onde yá habíen vencíu. Iztapalapa foi afarada, calcúlase que finaron alredor de cinco mil persones por causa de la guerra y de les epidemies.

Dómina colonial[editar | editar la fonte]

Pintura mural nel dintel d'una puerta del exconvento de San Xuan Evanxelista de Culhuacán, anguaño habilitáu como muséu y centru cultural.

Tres la instalación del dominiu español nel valle de Anáhuac, los poblaos partir n'encomiendes apurríes a particulares. Acordies coles ordenances de Burgos —qu'en teoría buscaben un tratu xustu pa los indíxenes, pero nun lu consiguieron—, el encomendero tenía derechu a recibir tributu de los pueblos que la Corona apurría-y; en correspondencia tenía la obligación de garantizar la so cristianización y protexer el territoriu.[32] Hernán Cortés designó seis pueblos como dominiu n'encomienda de la Ciudá de Méxicu. Estos pueblos fueron Churubusco, Mexicaltzingo, Culhuacán, Iztapalapa, Cuitláhuac y Míxquic. A pesar de que la ciudá solicitó la confirmación de les posesiones al rei d'España en 1525, cinco d'estos pueblos pasaron a manes de particulares ente esi añu y 1529. Namái Iztapalapa quedara sol dominiu de la ciudá, que recibía'l so tributu, emplegaba mano d'obra iztapalapense y pagaba el salariu del párrocu del pueblu. En 1582 Iztapalapa pasó a dominiu de la Corona, pos la ciudá nun pudo demostrar los títulos que-y daben poder sobre la población.[33]

Culhuacán pasó a manes de Cristóbal de Oñate en 1525. Oñate llegó a Nueva España dempués de la conquista de Tenochtitlan. Destacar nes guerres contra los pueblos indíxenes del occidente de Nueva España, nes que participó a partir de 1529. Considérase-y fundador de Guadalajara (Jalisco) y foi una figura importante na guerra del Mixtón. Oñate participó na combalechadura de los encomenderos de Nueva España, encabezada por Martín Cortés —el fíu de Hernán Cortés—. Oñate foi arrestáu en 1567 cuando intentaba llegar a Bayonne col propósitu de buscar el sofitu de Francia pa la causa de los encomenderos.[34]

El territoriu de l'actual delegación Iztapalapa correspuende aproximao al territoriu del correximientu de Mexicaltzingo, creáu a principiu del sieglu XVI na rexón de los cuatro pueblos culhuas, salvu Iztapalapa que, como se dixo, foi suxetu del conceyu de Méxicu casi hasta'l final d'esa centuria. Nel sieglu XVII, Mexicaltzingo foi alzada a la categoría d'alcaldía mayor al añader les estancies de Los Reyes Acaquilpan y Santa Martha Acatitla que pertenecieren a la ciudá de Méxicu. Más tarde foi gobernáu por un subdelegáu, na dómina de les reformes borbóniques. Según el censu de 1552, la población de la zona menguó considerablemente dempués de delles epidemies. Nesi añu Culhuacán cuntaba con 817 tributarios y 260 Mexicaltzingo.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Iztapalapa a la fin del sieglu XIX.

Mientres la guerra d'Independencia, les autoridaes virreinales dispunxeron la recaldación de fondos pal caltenimientu de les milicies realistes. Nel casu del valle de Méxicu, esto asocedió en 1813. Los pueblos de la xurisdicción de Mexicaltzingo —salvo la cabecera y San Mateo— aguantar al pagu de les cooperaciones, pero dempués de la intervención del arzobispu de Méxicu viéronse obligaos a cubrir l'importe.

El procesu de marginalización del territoriu de Iztapalapa dio empiezu na dómina colonial y sigue na actualidá. A pesar d'atopase a escasos 14 quilómetros de lo que foi orixinalmente la ciudá de Méxicu, y anguaño conurbada a ésta, mientres los primeros años del Méxicu independiente (sieglu XIX), los iztapalapenses namái algamaben a ver la polvoreda qu'alzaben los carromatos de viaxeros y exércitos procedentes o con destín a Puebla o Veracruz.

Pa comunicase cola Ciudá de Méxicu, Iztapalapa cuntaba cola ventaya de víes fluviales como les canales de Chalco y Xochimilco, que se xuníen pa formar la Canal de la Viga. Nel so camín pasaba polos barrios d'Iztacalco y Santa Anita, dos de los sitios de paséu preferíos polos capitalinos decimonónicos; y llegaba hasta'l cai de Roldán nel centru. Al traviés d'esta canal tresportaben los productos agrícoles de los pueblos llacustres de Xochimilco-Chalco. L'agricultura yera'l soporte económicu básicu, y amás dexaba satisfaer les necesidaes llocales de maíz, frijol y numberosos vexetales.

Nel sieglu XIX y hasta principios del sieglu XX, na rexón esistieron delles faciendes: La Soledá, La Purísima, San Nicolás Tolentino (llamada de San Nicolás Buenavista dempués de la espulsión de los xesuites, allugada en San Llorienzo Tezonco), la facienda del Peñón y la del Arenal. que concentraben la mayor parte de los terrenes disponibles. La crecedera de los ranchos y les faciendes deber al réfugu sistemáticu de les comunidaes indies orixinaries.

A la metá del sieglu, el pueblu d'Iztapalapa cuntaba con 3.416 habitantes, distribuyíos en 13 barrios, y entamaos en dos medios pueblos. Nel restu de la municipalidá (creada en 1862) habitaben 1.809 persones. Empieza'l procesu d'urbanización, se entuba la canal de la viga agora calzada y empezábense a usar les tranvíes y camiones.Escontra 1920 la población total de la municipalidá yera de más de 20 mil habitantes, 9 mil d'ellos correspondientes a la cabecera.

En 1861 Iztapalapa queda como parte de Tlalpan. La llei de la organización político y municipal de 1903 asitió sol gobiernu llocal de Iztapalapa dellos pueblos de la contorna: Iztacalco, San Juanico Nextipac, Santa Cruz Mayehualco, Santa Martha Acatitla, Santa María Iztlahuacán, Tlayocuxan, Tlaltenco y San Llorienzo Tenzonco. La so población llegó a 10,440 habitantes, de los cualos 7,200 vivíen na cabecera establecida aquel día yá en Iztapalapa y en 1906 establezse como conceyu.

La organización municipal de 1903 quedó ensin efeutu cola promulgación d'una nueva llei territorial pal Distritu Federal nel añu 1929. Esta llei estableció la división en delegaciones polítiques dependientes de la Xefatura del Distritu Federal, una d'elles Iztapalapa.

Les actividaes económiques siguíen basándose na agricultura, esplotábense canteres de Culhuacán y el Cuetu del Marqués; dexaron de funcionar les faciendes y ranchos. Mientres los primeros años del sieglu XX, la población de Iztapalapa siguía dedicándose principalmente al cultivu de chinampas. Aportunamos nel fechu de que la mayor parte de les tierres de cultivu taben concentraes nunes cuantes faciendes, que la so producción destinar al consumu de la Ciudá de Méxicu.

Historia contemporánea[editar | editar la fonte]

Tres la Revolución mexicana, tuvo llugar la repartida agraria ente les comunidaes de Iztapalapa. Ello ye que la hestoria de la Reforma agraria en Méxicu empieza nel pobláu d'Iztapalapa de Cuitláhuac, la primera que llogró la restitución de los sos bienes comunales por una resolución presidencial publicada nel Diariu Oficial de la Federación del 15 de payares de 1916.

Iztapalapa, ye tamién la resultancia de la so evolución social sosteníu a lo llargo del sieglu XX. Iztapalapa carauterizar por tener una alta población indíxena, como sabemos esistente dende dómines prehispániques, dedicada a llabores agrícoles, que eventualmente foise urbanizando y afaciendo n'espaciu físicu y cultural, teniendo qu'asimilar los tresformamientos de Ciudá de Méxicu; a esta rexón tamién se conectó una población inmigrante d'otres etnies, asitiaes n'otres partes de la ciudá, coles que se foi construyendo una rede de rellaciones de distintos graos d'intensidá y de cohesión interna. El panorama social y urbanístico de la delegación, ye la resultancia del modelu de crecedera urbana ya industrial capitalista siguíu polos gobernantes del sieglu XX. Tradicionalmente agrícoles los pueblos de Iztapalapa, (xunto con Iztacalco, Tlahuác y Xochimilco) fuéronse tresformando en poblaciones urbanes a midida que fóise-yos espropiando los sos terrenes agrícoles cola escusa d'una utilidá pública. Esti procesu empecipiar en 1928 cuando Iztapalapa pasa a ser una de los dolce unidaes xurídicu-alministratives (delegaciones) subordinaes a l'autoridá Central de Ciudá de Méxicu, modificando les condiciones d'esistencia d'una población que vivía del cultivu de chinampas y tierres d'envernada. En 1930 el 75% de la población dedicar a actividaes agrícoles, al traviés de minifundios, con rellaciones comunales de tipu familiar. Pa 1940, los residentes solo dedíquense'l 55,2% a l'actividá agrícola y yá s'identifica un 14% de población inmigrante d'otros estaos. Identificábense 17 pueblos y 36 colonies. Debíu al desenvolvimientu y crecedera industrial nos siguientes años sumen les canales acuátiques. Empecípiase la venta y fraccionamiento de tierres agrícoles, lo qu'estaza la estructura social y económico de los pueblos. Pa 1960, el 85% de la población yera netamente urbana, aumentando nun 40% los asentamientos con al respeutive de 1940.[35]--

Entós, en 1940 los ocho barrios de Iztapalapa (Barriu L'Asunción, Barrio Santa Bárbara, Barrio San Ignacio, Barrio San Pedro, Barrio San Pablo, Barrio San José, Barrio San Lucas, Barrio San Miguel) quedaron incorporaos a la zona urbana de Ciudá de Méxicu. Una década más tarde, tuvo llugar el entubamiento de la canal de La Viga, de vital importancia pa l'agricultura chinampera, que al trate privada d'un insumo básicu (agua), entró en crisis. Mientres la década de los cincuenta, empieza la ocupación de la chinampería por colonies populares. Una década más tarde, constrúyense los primeros parques industriales de la delegación na zona de Los Reyes Culhuacán; en delles árees, la subdivisión de la tierra dar en mazanes y llotes.

Coles mesmes, la población triplicar con al respeutive de la rexistrada en 1950. El factor determinante d'esti procesu espacial y demográfico constituyir el fluxu migratorio que tan solo en 1960 representó'l 37% de la crecedera demográfica de la delegación. Los pueblos de los años 40 fueron perdiendo formes d'organización, de cultura y d'identidá indíxena. Casi hasta sumir la so llingua indíxena (náhuatl), solo caltuviéronse ciertes traces distintives, y actividaes rituales que se quixeron caltener, como una forma de reconocer los sos raigaños anque yá nun s'identifiquen como indíxenes. Del periodu de los 40's-60's nun esiste información censal pa conocer la composición indíxena asitiada nel periodu qu'empieza a disparase la crecedera. Rexístrense siquier 17 etnies que sobresalen pol so númberu de población, pero hai siquier el doble o más d'otres que s'incorporen y que tien que ver coles condiciones de gastadura del campu al interior de la República y con conflictos políticos. Cada gran grupu étnicu dedicar a llabores específicos: ellaboración de muebles artesanales, o se dedicaron a l'albañilería y serviciu domésticu, o enseres artesanales y venta de granes. En 1970 Iztapalapa yá camudara'l so patrón de vida agrícola por una dafechu urbanu. Les poques árees agrícoles dexaron ante la presión de les inmobiliaries y el creciente fluxu de migrantes que se dirixíen a esta delegación en busca de terrenes baratos. Créanse 18 colonies más y empecípiase la construcción d'unidaes habitacionales pa trabayadores. Siendo que nes década de 1970 a 1980, Iztapalapa rexistró unu de los mayores índices de hacinamiento urbanu na ciudá, pola crecedera natural de la población y pol constante fluxu migratoriu. En que les autoridaes nun pudieron ufiertar los servicios que se demandaben, nin modificar esi esquema de crecedera.[36]--

A partir de la declinación de l'actividá agrícola nel valle de Méxicu, el gobiernu federal da entamu a una política d'espropiación de les dotaciones ejidales de los pueblos absorbíos pola crecedera de la ciudá, (fechu que queda reflexáu nel nome d'una de les colonies delegacionales como "Ex-ejidos de Iztapalapa"). Quiciabes la espropiación más emblemática na delegación foi la del antiguu ejido de Iztapalapa, onde se construyó la Central de Abasto de la Ciudá de Méxicu nel añu 1982. Foi frecuente la especulación cola tierra ejidal mientres el periodu de 1970 a 1990. El casu más conocíu d'estos casos ye'l de la Paraxa San Juan, na actualidá, motivu d'un pleitu ente'l Gobiernu del Distritu Federal y el supuestu dueñu de les tierres.

Miembros de la UCISV-Llibertá, de Cananea. Iztapalapa, DF.

La crecedera de la población de Iztapalapa traxo graves consecuencies pa tolos sos habitantes dende casi tres décades ininterrumpíes. Nesti periodu surdieron munches organizaciones populares que reclamen la dotación de servicios urbanos (y en munchos casos, operen programes de desenvolvimientu social sofitaos por ONG) en zones de recién ocupación. La crisis apinar tres el terremotu del 19 de setiembre de 1985, cuando'l Departamentu del Distritu Federal decidió reasitiar a los damnificados n'unidaes habitacionales de la periferia. A partir d'entós, Iztapalapa sufrió desabasto d'agua, problemes de tresporte (que nun se solucionaron nin cola construcción de dos linia del Metro de la Ciudá de Méxicu), mala calidá nos servicios educativos y una depauperación visible. La consecuencia más bultable d'ello ye que los índices d'incidencia delictiva de Iztapalapa atopar ente los más altos de Ciudá de Méxicu y el predominiu de families con fuerte probeza económica.

Anguaño puede considerase que Iztapalapa ye un focu coloráu acordies con el párrafu anterior, sicasí, tamién se tán abriendo más espacios pa la cultura y les artes, como son el Faru d'Oriente que gratuitamente imparte cursos de manualidades, teatru, ente otros; con esto haise realizáu'l llabor de tener mozos más ocupaos n'aprender y crear qu'en destruyir.

D'esta manera, poniendo al algame de la xente la cultura y de una manera seique coloquial, puede llegase a neutralizar un pocu los índices delictivos.

Historia del archivu de Iztapalapa[editar | editar la fonte]

La hestoria del Archivu Históricu de Iztapalapa pasó por momentos difíciles. Hai 25 años les autoridaes de Iztapalapa intentaron entamar un mancomún pa consulta sobre la hestoria de la delegación. Destinóse-y la casa de Cultura Fuego Nuevu, que nesi momentu atopar na colonia Granja Méxicu, pero por cuenta de les males instalaciones del edificiu los documentos estropiar mientres un hinchente.

La Universidá Autónoma Metropolitana Unidá Iztapalapa y la Delegación Iztapalapa, entamaron en 1992 un proyeutu p'alcontrar tolos documentos sobre la zona abellugaos nel Archivu Xeneral de la Nación: solicitáronse dos fotocopies de cada espediente por que cada institución tuviera'l so mancomún; realizóse un índiz del material, que depositóse en caxes de cartón, respetando los datos d'identificación per si dalguna persona taba interesada en consultar direutamente l'orixinal.

Nesi momentu fueron poques les publicaciones que pudieron arriquecer el mancomún, pero daqué pudo adquirise. Pa complementar, realizáronse entevistes que fueron grabaes en cintes de casetes, a persones mayores natives de distintos pueblos, col propósitu de reconstruyir histories de vida, que de la mesma dieren datos sobre la hestoria local. En xunetu de 2010, instaláu na nueva sede allugada nel Zócalo de Iztapalapa o Macroplaza Cuitláhuac, nel Archivu entamó la xera de reordenar el mancomún pa ponelo nuevamente a disposición de los estudiantes ya investigadores qu'alleguen a solicitar información, ya inauguróse el 26 d'ochobre d'esi añu, teniendo como primer actividá'l VI Alcuentru de Cronistes de la Ciudá de Méxicu.

L'Archivu Históricu de Iztapalapa reinició actividaes na so nueva sede, na Plaza Cuitláhuac del centru de Iztapalapa, n'ochobre de 2010. Abelluga un mancomún documental sobre la hestoria d'esta demarcación dende la dómina prehispánica hasta los nuesos díes; inclúi planos, mapes, fotografíes, llibros, revistes, trípticos, volantes, cartelos, notes periodístiques, boletinos de prensa, etc., y ta abiertu al públicu de 09:30 a 15:30 hores, de llunes a vienres y sábados de 10 a 14:00 hores, con un programa alternu d'actividaes.

Les sos Principales Actividaes son:

Asesoría a estudiantes y persones comenenciudes en rescatar y escribir la hestoria de los sos pueblos y colonies. En conveniu con otres instituciones cultural y educativu, promover el rescate de la hestoria oral y de fotografía, en dos categoríes: pueblos orixinarios y nuevos asentamientos. Presentaciones de llibros o revistes, tantu de la Delegación como d'otros llugares. Esposiciones temporales, ciclos de conferencies y ellaboración y proyeición de videos documentales. Estes actividaes realícense tamién n'espacios alternos.

Gobiernu y política[editar | editar la fonte]

Gobiernu delegacional[editar | editar la fonte]

Iztapalapa foi a lo llargo del sieglu XIX una de les municipalidaes del Distritu Federal, anque en dellos periodos entendió parte del partíu de Tlalpan, y el so territoriu llegó a tomar zones qu'anguaño s'atopen dientro de les delegaciones Iztacalco, Benito Juárez, Xochimilco y Tláhuac. Foi creada como una de les delegaciones polítiques del Distritu Federal en 1928, cuando se suprimió'l réxime municipal nesta entidá federativa.

Iztapalapa ye una de los dieciséis demarcaciones territoriales en que s'estrema la Ciudá de Méxicu, acordies cola Llei Orgánica de l'Alministración Pública d'esa entidá federativa.[37] Pa la so alministración y gobiernu, les demarcaciones territoriales cunten con órganos que se denominen delegaciones. Los titulares de les delegaciones son conocíos como xefes delegacionales o delegaos, anque nengún de los dos nomes tán oficializaos pola llei. Les responsabilidaes del xefe delegacional de Iztapalapa son les mesmes que se disponen nel artículu 39.° de la llei antes mentada.

A partir del añu 2000 son electos los xefes delegacionales, y son electos cada 3 años. Dende esi añu, la xefatura delegacional de Iztapalapa foi ocupada por miembros del Partíu de la Revolución Democrática (PRD) en toles ocasiones. En 2009 el cargu foi ganáu formalmente pol candidatu del Partíu del Trabayu (PT) "Juanito" , quien arrenunció al puestu por que fuera nomada Clara Brugada, militante perredista, anguaño la xefa delegacional ye Dione Anguiano Flores del PRD.

A partir de les siguientes eleiciones nel 2018, dexar d'utilizar el términu "Xefe Delegacional" sustituyéndolo por "Alcalde" o "Presidente Municipal". Esto por cuenta de la creación del Estáu llibre y Soberanu de la Ciudá de Méxicu y l'estinción del Distritu Federal.

Accesibilidá a persones con discapacidá[editar | editar la fonte]

L'anterior xefe delegacional en Iztapalapa, Jesús Valencia, (2012-2015) anunció'l 3 d'avientu de 2013 la inauguración de la primer Escuela Pública totalmente accesible a persones con discapacidá. Nel marcu del Día Internacional de les persones con discapacidá, apurrió nel Auditoriu Quetzalcóatl reconocencies a atletes destacaos con discapacidá en disciplines como natación, corredores de pista, llanzamientu de pesu, discu y xavalina. Dixo qu'en xineru de 2014 va empezar cola construcción de la primera clínica odontopediátrica con especialidá a neños y neñes con discapacidá, amás el serviciu brindáu va ser totalmente gratuitu. Anunció la inauguración el 15 d'avientu de 2013, de la primer escuela pública totalmente accesible a persones con discapacidá, que se va allugar en San Llorienzo Tezonco según la ellaboración d'un Plan Añal pa persones con discapacidá.

Jesús Valencia y el so proyeutu de desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

El 29 de setiembre de 2012, n'entrevista al periódicu Excelsior en Llinia, el Delegáu Jesús Valencia anunció que'l 30 de setiembre de 2012 presentaría al grupu d'especialistes que lu asesoraríen na so xestión. Mentó que "Por que Iztapalapa dexe de tar ente les delegaciones más marxinaes ya insegures de Ciudá de Méxicu ríquese'l sofitu d'instituciones y personaxes “que saben pensar en grande”. Enrique Norten, arquiteutu mexicanu reconocíu mundialmente, tendría, por casu, al so cargu plantegar una propuesta pa recuperar los barrios orixinarios de Iztapalapa. Mireya Imaz, del Programa Universitariu de Mediu Ambiente, podría ensayar les teoríes de recuperación de zones d'impautu ambiental na Sierra de Santa Catarina o pa reverdecer les zones más grebes d'esa delegación. El sociólogu Héctor Castillo Berthier tendría en Iztapalapa un llaboratoriu pa ensayar les sos propuestes de captar a moces en riesgu d'ingresar a les files de la drogadicción, la delincuencia o la indigencia, y enfocar les sos enerxíes escontra actividaes culturales, como yá lo fixo col proyeutu del Circu Volador, programa premiáu por Naciones Xuníes. Esi sería'l papel del Conseyu Consultivu pa la Recuperación de Iztapalapa, proponer direutrices pa tratar de qu'esta delegación de 1.9 millones d'habitantes dexe ser estigmatizada como la más peligrosa, socialmente degradada y de servicios públicos insuficientes. Nel mesmu eventu, Valencia presentaría'l Conseyu al que se suman, amás, Manuel Perló, ex direutor del Programa Universitariu d'Estudios de la Ciudá; l'economista, inxenieru y alministrador Macario Schettino; la escritora Guadalupe Loaeza, y Rafael Camacho Solís, direutor del Institutu pa la Prevención y Atención de les Adicciones. Tamién fueron convocaos l'inxenieru Antonio Alonso Concheiro, el cronista de la delegación, Jorge de León; Eugenio Gómez Reyes, especialista en mediu ambiente; los sociólogos, René Alejandro Jiménez Ornelas y Sergio Zermeño; y ayeri confirmó pela tarde el doctor Julio Frenk, en materia de salú. Valencia fai énfases na propuesta a los convocaos: “Díxi-yos: Ayudar. A ver ¿Qué puede faer Norten en Miguel Hidalgo? ¿Construyir un edificiu más? ¿Iguar Masaryk? Iztapalapa ye una gran oportunidá tamién pa ellos. Si faen daqué pola delegación, faen daqué pela ciudá, o pel país. ¿Cuál ye la meyor proteición que podemos poner a la ciudá? ¿Per ónde empezar a protexer a la ciudá? ¡Por Iztapalapa! ¿La meyor manera de curiar la ciudá ye poner otra valla d'exércitu? Non. Hai que poner una valla social”, aportunó'l xefe delegacional electu, al adelantrar el proyeutu que presentaría a otru día.[ensin referencies]

Representación popular y eleiciones[editar | editar la fonte]

Ente 1928 —cuando se suprimió'l réxime municipal del Distritu Federal— y 1988, la única representación política cola que cuntaben los iztapalapenses, fueron los sos diputaos al Congresu de la Unión y el senador pol Distritu Federal. En 1988 se instituye l'Asamblea de Representantes del Distritu Federal (ARDF) como un órganu de representación popular con capacidaes acutaes. En 1993 realizóse un plebiscitu al traviés del cual los capitalinos espresaron la so voluntá d'exercer tolos sos derechos ciudadanos.[38] En 1996 reformóse la Constitución por que'l Distritu Federal pudiera escoyer al so xefe de gobiernu y un órganu llexislativu ensin autonomía, pero con poder más ampliu que l'antigua ARDF. En 1997, los ciudadanos del Distritu Federal votaron per primer vegada dende 1928 al so xefe de gobiernu nunes eleiciones onde resultó vencedor Cuauhtémoc Cárdenas.

L'Asamblea Llexislativa del Distritu Federal (ALDF) ye l'órganu llexislativu na capital mexicana.[39] Esti órganu atópase formáu por sesenta y seis diputaos escoyíos pol votu popular pa un periodu de trés años, improrrogable y ensin posibilidá de reelección.[40] Cuarenta diputaos son electos pol principiu de mayoría simple pa representar a cada unu de los distritos eleutorales llocales en que s'estrema'l territoriu capitalín. El restu de les curules pártese proporcionalmente ente les llistes de candidatures plurinominales rexistraes, según el porcentaxe de votos que cada partíu o coalición llograra nos comicios, por aciu una llista cruciada ente la llista plurinominal y los segundos llugares.

Pola magnitú de la so población, Iztapalapa ta estremada n'ocho distritos eleutorales llocales, siendo la delegación col mayor númberu de representantes na ALDF.[41] Nes eleiciones llexislatives llocales de 2012, los ocho distritos fueron ganaos pola alianza integrada pol Partíu de la Revolución Democrática (PRD), el Partíu del Trabayu (PT) y Movimientu Ciudadanu (MC). De los candidatos comunes, siete yeren militantes del PRD y unu de MC.[42]

Distritos eleutorales llocales de Iztapalapa
Distritu Cabecera[43] Diputáu Partíu
XIX Juan Escutia (norte) Dione Anguiano Flores PRD
XXII Barriu de San Miguel Iztapalapa (centru) align=center|

MC

XXIII Santa Martha Acatitla (oriente) Daniel Ordóñez Hernández PRD
XXIV El Trunfu (poniente) Efraín Morales López PRD
XXVI Santiago Acahualtepec (oriente) Arturo Santana Alfaro PRD
XXVIII Minerva (poniente) Ernestina Godoy Ramos PRD
XXIX Los Angeles Apanoaya (centro sur) Gabriel Antonio Godínez Jiménez PRD
XXXII Puente Blanco (sur) Jerónimo Alejandro Ojeda Anguiano PRD
Fonte: IEDF, ALDF.

Los diputaos federales son los representantes de los ciudadanos mexicanos nel Congresu de la Unión. El territoriu mexicanu estremar en 300 distritos eleutorales federales. Cada unu d'estos distritos escueye un diputáu a la Cámara de Diputaos. El territoriu de Iztapalapa atópase partíu en seis distritos eleutorales, unu de los cualos ye compartíu con Xochimilco.[44]

Nes eleiciones llexislatives federales de 2009, tres distritos de Iztapalapa fueron ganaos por candidatos del PRD y trés polos candidatos del Partíu del Trabayu (PT), d'esquierda y xeneralmente aliáu políticu del PRD.

Distritos eleutorales federales de Iztapalapa
Distritu Cabecera[45] Diputáu Partíu
4 San Andrés Tomatlán (suroeste) Jaime Fernando Cárdenas García PT
18 Lleis de Reforma (norte) Eduardo Mendoza Arellano PRD
19 Les Peñes (centro oriente) José Gerardo Rodolfo Fernández Noroña PT
20 Sinatel Mario Alberto di Costanzo Armenta PT
22 Santiago Acahualtepec (oriente) Arturo Santana Alfaro PRD
25 San Llorienzo Tezonco (sur) Luis Felipe Eguía Pérez PRD
Fonte: Cámara de Diputaos, IFE.

Gobiernu interior[editar | editar la fonte]

Iztapalapa ye la demarcación territorial más poblada de Méxicu, con más de 1.800.000 habitantes en 2010. Dende la década de 1990 fixéronse delles propuestes pa estremar el so territoriu en tres demarcaciones, col propósitu de xestionar meyor el presupuestu y atender la gran complexidá que presenta una población de les dimensiones propies de la iztapalapense. Nenguna d'elles foi puestes en marcha nin recibió mayor atención na Asamblea Llexislativa del Distritu Federal.

Iztapalapa atópase subdividida n'ocho Direiciones Territoriales, que tienen el propósitu d'averar la xestión gubernamental a dimensiones espaciales y demográfiques de menor dimensión. Les Direiciones son Aculco, con sede en Pueblu Aculco; Centru, con sede na colonia Lleis de Reforma; Ermita Zaragoza, con sede nel conxuntu habitacional homónimu; San Llorienzo Tezonco, con sede nel Zacatlan|pueblu del mesmu nome; Paraje San Juan, con sede na colonia Les Peñes; Sierra de Santa Catarina, con sede en San Miguel Teotongo, Cabeza de Juárez con Sede n'Exa 5 esquina Periféricu y finalmente Estrella con Sede en Camín al Cuetu de la Estrella dientro del Centru Social Villa Estrella, na colonia El Santuariu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Nesti apartáu presentamos dellos indicadores sociales de la población de Iztapalapa, siempres comparando los datos contra los llograos pal Distritu Federal en periodos similares. En dellos casos esponen datos históricos que van dexar tener un panorama ampliu de la hestoria demográfica de la delegación.

Dinámica de población[editar | editar la fonte]

Como se repara nel cuadru 1, a lo menos dende 1930 la tasa de crecedera de la población iztapalapense ye más alta que la presentada a nivel del Distritu Federal. Bona parte d'esa crecedera podría esplicase pola espansión de la ciudá central que terminó per enchir se a les tierres circundantes, qu'enantes fueren dedicaes a los cultivos.Acordies colos resultaos del II Conteo Nacional de Población y Vivienda xeneráu pol INEGI, la Delegación Iztapalapa cuntaba al añu 2010 con 1,820,888 habitantes nel so territoriu de los cualos, el 48.6% (885,049 habitantes) taba constituyíu por homes y el restante 51.4% (935,839 habitantes) por muyeres. Pa un periodu de tres quinquenio, del añu 1990 al 2000, el total de la población iztapalapense creció a una tasa del 0.77%. Esto ye, de tener 1,488, 636 habitantes en 1990, pasando a 1,694,677 habitantes en 1995, llegó a tener 1,773,343 habitantes nel añu 2000. Pa un periodu similar, pero partiendo del añu 1995, Iztapalapa llegó a tener 1,820,888 habitantes nel añu 2005 con una tasa de crecedera que menguó a 0,32% lo cual fálanos d'un aumentu na emigración de la xente que lo habita lo mesmo que de los efeutos sociales que tuvieron les polítiques públiques de planificación familiar.

Ye significativu que na diferencia relativa ente les tases de crecedera de Iztapalapa y el Distritu Federal aumentara dramáticamente nel periodu de 1970-1990. Tres el desastre del 19 de setiembre de 1985, munches de les families qu'aniciaren nes árees centrales mover a los nuevos conxuntos habitacionales que se construyíen na periferia. Esti enclín nun se detuvo hasta la metá de la década de 1990, cuando s'escosaron les tierres disponibles en Iztapalapa y decretóse la proteición de la Sierra de Santa Catarina, la zona más primida pola espansión de la mancha urbana.

Anque'l Distritu Federal pol so estatus júridico-políticu, nun s'estrema en conceyos como'l restu d'entidaes federatives, sinón en delegaciones, nes estadístiques considérense equivalentes, colo cual Iztapalapa considérase'l conceyu más pobláu (y unu de los más trupos) de Méxicu al cuntar con una población total de 1.820.888 persones nuna estensión de 116,6 quilómetros cuadraos, parte los cualos son zones protexíes, lo cual amenorga na práutica l'área habitable, esto ye: la densidá real ye enforma mayor a la densidá oficial.

Evolución demográfica de Iztapalapa
Fuentes: GDF, 2000; Inegi, 2011b.

Indicadores sociales[editar | editar la fonte]

  • Índiz de Desenvolvimientu Humanu: L'índiz de desenvolvimientu humanu de Iztapalapa (que ye un coeficiente nel que se considera l'accesu a la educación, la salú y l'ingresu) ye de 0,8359, qu'asitia a la delegación nel sitiu 13 de 16 nel Distritu Federal. El IDH de Ciudá de Méxicu ye de 0,871, el más altu de Méxicu. La mayor parte de la población ye de clase media baxa y baxa con pequeños sectores de clase media y media alta *

Marxinación: La zona más marxinada de la delegación Iztapalapa atopar nes faldes de la Sierra de Santa Catarina, Santa Catarina y San Llorienzo Tezonco. Trátase de los asentamientos más recién, que la so fundación bazcuya ente la década de 1960 y el tiempu actual. La zona poniente, colindante con Benito Juárez, ye la menos marxinada ente les que destaquen les colonies Sinatel, Ampl. Sinatel, Banjidal, Apatlaco, Xusto Sierra como les de mayor calidá de vida nel Distritu Federal.

  • Alfabetismo: De la población mayor de 15 años qu'habita en Iztapalapa (pocu más de 1.200.000 persones), el 96,3% sabe lleer y escribir; en cuantes que la tasa reparada nel Distritu Federal foi de 97,0%. No respeutivo a los neños n'edá escolar, namái'l 91,88% de los suxetos nesi rangu saben escribir. L'índiz reparáu pal Distritu Federal foi de 92,94%. El permediu de grau escolar en Iztapalapa ye de 9 años d'instrucción, en cuantes que pal DF ye de 10 años.
  • Falantes de llingües indíxenes: Según el censu de 2000, el total de falantes de llingües indíxenes qu'habitaben en Iztapalapa foi de 32.141 persones, de les cualos l'amplia mayoría fala español. Les llingües indíxenes con mayor presencia nesi periodu censal fueron la náhuatl, con 4.451 falantes; la mixteca, con 4.390; la llingua otomí, con 2.564; y el idioma zapoteco, con 2.569.
  • Relixón: Nel periodu entendíu ente 1980 y 1990, la presencia de la relixón católica amenorgar en casi 2%. A pesar d'ello, el catolicismu siguía siendo la relixón predominante (92,1%). Nun ralu de diez años, el catolicismu perdió guarda frente a otres denominaciones relixoses, cuantimás, les evanxéliques; pasó de 92,1% a 80,18%.
  • Seguridá: Datos actualizaos de la Secretaría de Seguridá Pública del Distritu Federal (SSPDF) señalen que'l robu a transeúnte con y ensin violencia —con 1.679 remisiones y 1.618, respeutivamente—, ye'l delitu que reporta más arrestos nos primeros cuatro meses d'anguaño. Y tocantes a les remisiones por delegación Iztapalapa ocupa'l númberu dos solo dempués de la delegación Cuauhtémoc. Destacar la primera por que una considerable parte de los ilícitos son cometíos por menores d'edá.

Les denuncies más frecuentes ante'l Ministeriu Públicu son: En primer llugar el delitu de robu, ocupando'l 52.3% En segundu les denuncies por mancadures col 16% En terceru'l delitu de fraude y estafa col 15.5% Nesta demarcación denuncien el 15.5% de los delitos rexistraos nel Distritu Federal.

  • Indixenismu: Hasta l'añu 2005 un porcentaxe apenes cercanu al 2% del total de la población qu'habitaba la Delegación Iztapalapa, tomando en considerancia namái a los habitantes que teníen 5 años o más d'edá, falaba dalguna llingua indíxena (29 mil 834 d'un xeneral de 1.630.204 persones. Los porcentaxes caltuviéronse proporcionalmente pa cada xéneru poblacional, esto ye, tanto homes como muyeres. De la población total falante de llingües indíxenes (29 mil 834 persones), 51% foi conformáu por homes y el complementariu 49% por muyeres. Pal 2005 del total de la población de 5 años y más que fala dalguna llingua indíxena, un gran porcentaxe tamién lo fai nel idioma español (94.8%) y anque la población que nun fala español ye un porcentaxe diminutu (0.4%), posiblemente ye mayor en realidad si tomar en cuenta que'l restante 4.7% nun especificó si falaba español amás de la so llingua indíxena materna.

Principales llocalidaes[editar | editar la fonte]

Cascu de la vieya facienda de San Nicolás Tolentino, en San Llorienzo Tezonco.

Los dieciséis pueblos d'orixe colonial o prehispánicu que s'alcuentren na delegación Iztapalapa fueron absorbíos dafechu pola espansión urbana de Ciudá de Méxicu. A pesar d'ello, caltienen delles carauterístiques cultural y social que los estremen de les colonies populares que los arrodien. Esos dieciséis pueblos son:

La mayor parte d'ellos tán estremaos en 14 barrios los cualos son:

Estos pueblos orixinarios teníen tierres comunales o ejidales que tres la crecedera de Ciudá de Méxicu y la ruina de l'agricultura na zona fueron lotificados p'apurrir vivienda barata a la gran cantidá d'inmigrantes que llegaron ente les décades de 1960 y 1990. D'esta manera surdieron colonies como Escuadrón 201, Constitución de 1917, Valle del Sur y otres de considerables dimensiones, tantu pola so población como pola so superficie, lo que de dalguna manera opaca a los pueblos orixinales y los sos respeutivos barrios, convirtiéndolos en simples demarcaciones urbanes (o suburbios de Ciudá de Méxicu), anque caltuvieron les sos tradiciones, lo que-yos da una cierta identidá. Amás Iztapalapa alluga numberoses unidaes habitacionales (conxuntos de departamentos horizontales o fraccionamientos urbanos de cases dúplex), de los cualos la mayor ye la Unidá Vicente Guerrero, construyida nos años setenta. Vicente Guerrero tien anguaño una población averada de 13 mil habitantes qu'ocupen una superficie inferior al quilómetru cuadráu.

Les invasiones de tierra de los años ochenta aniciaron comunidaes enormes con escasez de servicios públicos. Allúguense sobremanera na rexón suroriente de Iztapalapa. Exemplos d'elles son Desenvolvimientu Urbanu Quetzalcóatl (26 mil habitantes) y San Miguel Teotongo (80 mil habitantes). Adulces la situación d'estes colonies foi regularizándose, tantu no que fai a la tenencia de la tierra y al prestu de servicios urbanos. Al entamu del sieglu XXI, Iztapalapa tien 241 llocalidaes, ente colonies populares, unidaes habitacionales, pueblos y barrios orixinarios. Santa Martha Acatitla ye unu de los pueblos de la delegación Iztapalapa, allúgase casi la entrada del conceyu de La Paz, Estáu de Méxicu. Esti pueblu pertenez a les estaciones de Acatitla y Santa Martha de la Llinia A. Na dómina Prehispánica, esti llugar foi un asentamientu humanu d'enemigos de los mexicas, llamáu "Acatitlan", que pasó a llamase "Santa Martha Acatitla", dempués de la Conquista Española. "Acatitla" significa en náhuatl, "Ente les Cañes". El 29 de xunetu celebra la patrona d'esti pueblu, pero tamién se celebra'l 23 de febreru l'apaición de la santa patrona.

La Delegación Política Iztapalapa, cuenta con una gran estensión de territoriu que nun hai más de sesenta años yera d'usu agrícola y cuntaba con un sistema de comunicación y subsistencia llacustre; dambos elementos, d'identidá comuñal.

Nesti casu en particular y na actualidá esta delegación ye casi na so totalidá un bloque de formigón: industries, cases, unidaes habitacionales, grandes aveníes y exes viales posar nes tierres qu'hasta apocayá representaben el sustentu de les xeneraciones qu'aniciaron nel llugar.

Pero los apulmonamientos de la xente qu'habita nel pueblu de Iztapalapa nun terminaron cola perda o venta de les sos tierres; anguaño enfrenta un gradual tresformamientu na so composición y dinámica social. La nula reconocencia y respetu a les sos pautes culturales asitiar, n'ocasiones, nuna tensión constante colos nuevos ocupantes del territoriu.

La nueva dinámica d'interaición comuñal (orixinarios-avecindados) obligó a los naturales del llugar a desenvolver mecanismos de caltenimientu cultural o otres formes de resistencia non siempres bien vistes o toleraes polos otros. La Delegación Iztapalapa, foi habitada por pobladores diversos, provenientes dalgunos de les ciudaes perdíes como; Tlatilco, Río Magüeta, Barriu de Santiago, Coltongo, Antiguu ferrocarril de Atlixco, Nativitas Barriu Norte, Santa Cruz Atoyac, Chilero de San Andrés Tetepilco, Contreras del Peñón Viejo, Bordu del Ríu San Joaquín, Tepito y Colonia Buenos Aires.

Educación[editar | editar la fonte]

Instituciones d'Educación Media Cimera[editar | editar la fonte]

Instituciones de Capacitación y Formación pal Trabayu[editar | editar la fonte]

  • Centro de Capacitación pal Trabayu Non. 171 "Heriberto Jara Corona"
  • Centru de Capacitación pal Trabayu Industrial Non. 176

Instituciones d'Educación Cimera[editar | editar la fonte]

La delegación Iztapalapa alluga cuatro instituciones públiques d'educación cimera nel so territoriu. Estes son:

Amás, Iztapalapa cuenta col campus Sur de la Universidá Teunolóxica de Méxicu (UNITEC), Institución privada d'Educación Cimera según con dos campus de la Universidá ICEL (Ermita y Zaragoza). Universidá de la República Mexicana (UNIREM) Iztapalapa

Cultura[editar | editar la fonte]

Mapa de los llugares más representativos de la delegación de Iztapalapa

Tradición oral[editar | editar la fonte]

Les cueves del cuetu de la Estrella

El cuetu de la Estrella tien munches cueves. Dalgunes d'elles son bien fondes, y costáron-y la vida a delles persones. Dellos habitantes del pueblu de Iztapalapa cunten que nestes cueves vive'l diañu, o que nun tienen fin. Y ésta sería la razón de que delles persones qu'entren a les cueves nun tornen enxamás: porque se tresmanen nes galeríes o los lleva'l diañu.es por eso qu'esta zona ta acutada pa visitala.

Sanamientos milagrosos en Iztapalapa y San Llorienzo

Capiya d'El Pocín, en San Llorienzo Tezonco.

Iztapalapa de Cuitláhuac y San Llorienzo Tezonco son dos de los pueblos más vieyos de la delegación. Cunta la tradición que nel sieglu XIX dambos sitios fueron afeutaos pol cólera. Como la xente taba bien esmolecida pola epidemia, invocaron les imáxenes de Cristu que se veneraben nes sos respeutives ermites. Según la mesma tradición, la morrina pol cólera cesó a los pocos díes. En San Llorienzo, del pie d'un ahuehuete brotó un manantial d'agua cola que se curaron los tezonqueños y la xente de los pueblos del sur.

N'agradecimientu, los iztapalapenses dieron entamu a la representación de la Vía crucis , una de les tradiciones de Méxicu reconocíes a nivel mundial pol gran compromisu de tolos que participen, cada unu de los actores nesta vía crucis, sabe por que vivir; tamién construyeron un santuariu que güei se conoz como La Cuevita. En San Llorienzo, los paisanos construyeron una parroquia y una capiya --a la que llamen El Pocín-- nel sitiu onde brotó'l manantial. Na actualidá, los fiscales del pueblu distribúin l'agua ente quién la solicita.[47][48]

La lleenda del señor de la Cuevita

Ye una de les imáxenes más amaes y reverenciadas polos pobladores de Iztapalapa. Pa conocer los oríxenes de la devoción a esti Cristu, tenémonos qu'unviar a una antigua lleenda tresmitida ente los pobladores del llugar nel intre de los años, que remóntanos al mes de mayu de 1723, cuando unos pelegrinos procedentes del conceyu de Etla, tao d'Oaxaca, traíen una Santa Efixe en posición sedente, de tamañu natural, a Ciudá de Méxicu col fin de restaurala. Al pasar pol pueblu de Iztapalapa, una fuerte nube obligar a detener el so camín teniendo qu'abellugase nuna cueva. Como nun cesaba l'agua, decidieron pasar ellí la nueche pa prosiguir el so percorríu a otru día. Empezaba a amanecer cuando yá taba tou llistu pa siguir el so viaxe. Dieron en cargar nuevamente la imaxe, pero por más intentos que fixeron, entá col auxiliu de los vecinos, nada llograron. Foi tanta la espectación y la fe qu'espertó esti sucesu, que lo creyeron como una señal del Santu Cristu pa quedase nesi llugar y fieles a'l so deseos complacer. Asina ye como llega la imaxe del Señor de La Cuevita a Iztapalapa, onde foi acoyíu como Santu Patronu y proteutor del pueblu.

Na mesma cueva empezó a ser veneráu, xunto a monte del Cuetu de la Estrella o Huizachtepetl, consideráu como un espaciu sagráu polos antiguos mexicanos, escenariu d'una de les ceremonies más importantes del Méxicu prehispánicu: “el fueu nuevo”. Coles mesmes, sabíase que nesi cuévanu yera veneráu Tezcatlipoca.

Adulces foise edificando lo que güei conocemos como Santuariu del Señor de La Cuevita, onde s'abelluga y venera la santa imaxe. A los llombos del santuariu, entá s'atopa la cueva onde s'aprecia una urna qu'abelluga la imaxe del Señor del Santu Entierru; sobre'l so base llee la siguiente inscripción: “Nesti sitiu apaeció'l Señor de La Cuevita un 3 de mayu de 1723, imaxe que ta nel altar mayor. La imaxe que s'atopa equí ye la del Señor del Santu Entierru”. Foi tal la devoción a dicha imaxe qu'en 1738, la so Santidá'l Papa Clemente XIII, por aciu Bulda Papal, concedió indulxencia plenaria a quien confesaos y comulgaos miraren al Santísimu Cristu de Iztapalapa”.

Ejidatarios y colonos

La segunda metá del sieglu XX foi una dómina en que Iztapalapa foi colonizada por inmigrantes del interior de la república. Por aquella dómina, bona parte del territoriu de Iztapalapa taba dedicáu a l'agricultura, escarecía de servicios d'urbanización, y los acabante llegar siempres taben en fierros polos fraudes que se cometíen pola venta illegal de terrenes.

Los llabradores nun víen con bien bonos güeyos la llegada de los avecindados, porque se robaben (dicen) los productos cultivaos. Los llabradores semaben y los recién llegaos comer tou: calabaces, frijoles, elotes, etc. En Santa Cruz Meyehualco, por casu, los ejidatarios llegaron a emplegar armes pa defendese de los colonos de La Comuña. Como nun pudieron con ellos, optaron por dexar de semar.

Les cueves del cuetu de la Estrella, los Sanamientos milagrosos en Iztapalapa y San Llorienzo, la Capiya d'El Pocín, en San Llorienzo Tezonco, la Procesión de Día de Muertos. Pueblu Aculco, La Vía crucis de Iztapalapa, El de San Llorienzo, Los antroxos de: San Llorienzo Tezonco, Culhuacán, Santa Cruz Meyehualco y el de Santa María Aztahuacan. Les fiestes patronales, El Día de Muertos, l'Antigua troje de la Facienda de San Nicolás Tolentino, nel cuetu de la Estrella la Pirámide del Fueu Nuevo, l'Ex-Conventu de Culhuacán, el templu de San Lucas , Santuariu Nacional d'El nuesu Señor de la Cuevita (Iztapalapa de Cuitláhuac), la parroquia de San Llorienzo Mártir (Tezonco), y la parroquia de Santa Martha (Acatitla), el Monumentu a Juárez, meyor conocíu como Cabeza de Juárez, la Capiya Messeger, edificada pol arquiteutu, La Universidá Autónoma Metropolitana.

Toes estes tradiciones, monumentos históricos y llugares máxicos al traviés de la lleendes, hestories, documentos oficiales amuésennos la riqueza cultural d'esta demarcación. Pero nada de lo anterior siguiría vivu si non fora polos habitantes y vecinos que caltuvieron y espublizaron la cultura iztapalapense.

Quién meyor pa cuntar estes hestories, pasaes y actuales, que los vecinos d'esta delegación.

Festividaes en Iztapalapa[editar | editar la fonte]

Procesión de Día de Muertos. Pueblu Aculco. 1999.

Selmana Santa en Iztapalapa[editar | editar la fonte]

Dientro de les fiestes que celebren los habitantes de Iztapalapa, les que llamen más l'atención son les de la Selmana Santa. Esta celebración empecipiar n'agradecimientu a que terminó'l cólera morbus qu'azotó y abrasó a la población en 1833. Dende l'añu de 1843, Iztapalapa celebra la Selmana Santa per mediu de representaciones realizaes con xente de la so propia comunidá. Protagonistes que caltuvieron la so fe a lo llargo de munchos años, convertir nun heriedu cultural pal mundu.

Les fiestes de Selmana Santa en Iztapalapa, fueron tan importantes qu'en 1867 Don Benito Juárez protexó la escenificación, poniendo orde nel gobiernu civil como nel eclesiásticu. Otramiente, tamién se recuerda'l sofitu que-y dio Don Emiliano Zapata en 1914, al emprestar los caballos del so exércitu, según l'ayuda económica pa la realización d'esti acontecimientu.
Esta celebración empezó a faese famosa atrayendo a cada vez más xente, mientres los años 50 y 60, col entubamiento de la Canal de la Viga y la pavimentación de la calzada del mesmu nome. Esta escenificación evolucionó tantu, que se convirtió nun eventu relevante de la cultura popular, y únicu nel mundu poles sos carauterístiques y númberu de persones qu'asisten (calcular en cerca de tres millones).
Requisitos pa participar na representación de selmana santa.
  • Portar la so vistimienta d'alcuerdu al so papel correspondiente.
  • Tar confesaos antes del miércoles de ceniza.
  • inscribise, el primer fin de selmana de xineru, na casa de los ensayos.
  • ser mayor d'edá.
  • ser nativu de iztapalapa.
  • En casu de les muyeres, nun tar casada y nun vivir en amasiato (nun vivir n'unión llibre).
  • En casu de los homes, tar casaos pola ilesia y nun vivir en amasiato.
  • Nel casu del papel de Jesús, ser nativu de dalgún de los ocho pueblos, tar solteru, nun vivir en amasiato y ser mayor de 25 años.
Requisitos pa la participación como nazarenos.
  • Tar confesaos antes del miércoles de ceniza.
  • Cumplir les vixilies.
  • Edá ensin riquir.
  • Anotase nuna llista, na casa de los ensayos, esto solamente pa recibir una insinia como participante añal (Esti requisitu nun ye necesariu).
  • Faer la so propia cruz, qu'esta nun tien que pesar más que la que porta'l que representa a Jesús.
  • Tar al pendiente de los horarios pa toles actividaes (publicaos pola casa de los ensayos).
  • portar la to túnica.
Requisitos pa la participación como los once mil vírxenes.
  • Tar confesaes antes del miércoles de ceniza.
  • Cumplir les vixilies.
  • Edá ensin riquir.
  • Anotase nuna llista, na casa de los ensayos, esto solamente pa recibir una insinia como participante añal (Esti requisitu nun ye necesariu).
  • Tar al pendiente de los horarios pa toles actividaes (publicaos pola casa de los ensayos).
  • portar la to túnica y mantu.
Desenvolvimientu de la celebración

Domingu de Ramos: La fiesta empecipia nesti día cola Bendición de les Palmes na Parroquia de San Lucas, y l'Entrada Triunfal de Jesús de Nazaret a Xerusalén, nel Santuariu del Señor de la Cuevita.

Xueves Santu
  • Procesión poles principales cais emulando la Visita a los Siete Cases, pero nesti casu ye a los Ocho Barrios: San Lucas, San Ignacio, Santa Bárbara, San José, San Pedro, San Pablo, l'Asunción y San Miguel.
  • La Última Cena: El Salvador xunto a los Dolce Apóstoles tomen el so llugar na mesa.
  • Ceremonia del Lavatorio nel Xardín Cuitláhuac.
  • La Oración nel Güertu de les Olivares y la Aprehensión, nel Cuetu de la Estrella.
Vienres Santu día de la Traxedia Llitúrxica
  • El Xuiciu: Presentación del Nazarenu ante Poncio Pilato.
  • Los clarines anuncien qu'El Redentor foi condergáu: Azotes y Coronación se escenifican na escampada del Xardín Cuitláhuac.
  • Entamu de la Vía Crucis aldu al Gólgota (Cuetu de la Estrella):Nésti trayeutu representen les Trés Cayíes, la primera na cai de Conceyu(cai de Cuauhtémoc) les otres dos na Cai d'Hidalgo y Estrella, se escenifican los demás pasos al Calvariu.

Cientos de Nazarenos que tamién lleven a recostines la so Cruz y Corona d'Escayos; Centuriones, Soldaos Romanos y Heraldos abren pasu al Mecías acompañáu polos sos Discípulos, Vírxenes y Samaritanos; detrás los Clarines y una banda toquen la Marcha Dragona.

  • Crucifixón colos villanos Dimas y Xestes, la presencia de Judas na forca; a los trés de la tarde, da fin esta representación de la Pasión y muerte del Fíu del Home.

Tolos actores participantes, son rigorosamente escoyíos y tienen d'axuntar dellos requisitos como:Capacidá histriónica, mímica, voz clara y potente, esplicativa, apariencia según sía'l personaxe a interpretar, nacer nel pueblu, ser fíu de padres naturales de Iztapalapa; nun tener vicios y ser de la relixón católica.

Pa poder representar dignamente a Xesucristu, los candidatos tienen de tener los atributos físicos necesarios p'aguantar el treslladase al traviés del gran escenariu, non solo en percorríos xunto a los sos discípulos y vírxenes que la acompañen pa predicar la so pallabra, sinón tamién el Vienres Santu cuando ye condergáu llevando a recostines la Cruz de Madera que pesa aproximao 90 quilos(tal como lo axustaba'l códigu penal romanu d'aquella dómina) soportando amás cayíes y golpes de los soldaos romanos.[49]

Vía crucis[editar | editar la fonte]

  • La Vía crucis de Iztapalapa. Ye una representación de la Pasión de Cristu. Realizar dende 1843.[50] Cuando nel pueblu de Iztapalapa hai un biltu de viruela en 1833, los habitantes prometen a Dios, que si estermina la enfermedá, ellos van representar la procesión de Xesucristu. Trátase quiciabes, de la más conocida de les festividaes de Iztapalapa. Mientres el periodu entendíu ente Domingu de Ramos y el Sábadu de Gloria reprodúcense los pasaxes más significativos d'acaldía. Nella participen los nativos de los 8 barrios de Iztapalapa y, nel casu particular del personaxe de Jesús, l'escoyíu pasa por un llargu periodu de preparación física y espiritual. A esta representación alleguen alredor de dos millones de feligreses.
A la procesión-representación acompañar el grupu de nazarenos, qu'alleguen a cargar la cruz n'agradecimientu polos milagros recibíos del Señor de La Cuevita.
La Representación de la Pasión de Cristu en Iztapalapa foi reconocida pol Xefe de Gobiernu de Ciudá de Méxicu, Marcelo Ebrard Casaubón, como Patrimoniu Cultural Intanxible de la Ciudá de Méxicu'l 3 d'abril de 2012. Felicidad declaratoria foi publicada na Gaceta Oficial de la ciudá na 169 representación y prevese que sía una forma de buscar que la Representación en Iztapalapa sía declarada como Patrimoniu Cultural de la Humanidá pola Organización de les Naciones Xuníes. Nel eventu participaron amás la Secretaria de Cultura del DF, Elena Cepeda; y la Xefa delegacional de Iztapalapa, Clara Brugada. La declaración de Patrimoniu Cultural Intanxible de Ciudá de Méxicu, busca amás que los habitantes de los barrios de Iztapalapa, les autoridaes delegacionales y del Distritu Federal promuevan y ayuden a la preservación d'esta tradición pa les posteriores xeneraciones.
  • La Vía crucis de San Llorienzo, en San Llorienzo Tezonco tamién tien llugar la representación de la Pasión de Cristu. Pero a diferencia de lo qu'asocede en Iztapalapa, equí la cortil eclesial tien una importancia capital. La capiya del Pocín ye convertida na cárcel onde zarren al Cristu de la representación. La crucifixón llevar a cabu nos pies del volcán Yohualiuhqui.
  • La Vía crucis de Santiago Acahualtepec, este ye unu de los eventos más importantes de la colonia nel añu, pos participen munches persones dende neños hasta vieyos. Realicen un percorríu llargu, saliendo de la plaza allugada frente a la ilesia de Santiago Apóstol, pasando Ermita Iztapalapa hasta llegar a la colonia Santa Martha Acatitla y de regresu hasta la exa 5 y 6 onde realicen la crucifixón.

==== Los antroxos Varios de los pueblos orixinarios de Iztapalapa caltienen la tradición del antroxu nos díes anteriores al miércoles de ceniza. Los más importantes de los antroxos iztapalapenses son el de San Llorienzo Tezonco, Culhuacán el de Santa Cruz Meyehualco y el de Santa María Aztahuacan. Nellos, la xente entamar por comparses que tomen por asaltu les cais pa baillar y desfilar colos sos carros alegóricos. Xeneralmente, les autoridaes tradicionales d'estos pueblos tienen qu'ufiertar alimentos a los participantes de les comparses.

  • Antroxu de Santa María Aztahuacan. La pallabra Antroxu significa “adiós a la carne”. Tou empieza cola presentación de les Reines, n'ochobre o payares, realícense bailles pa la presentación de les mesmes, yá pa la fecha de la celebración empezar con un percorríu'l día domingu cola cuadriella yá sía de charros o de chichines, dende'l día llunes salen a baillar peles cais del pueblu, y yá pela nueche axúntense nes cercaníes a la casa del mayordomu, quien ye l'encargáu de dar de comer tanto a los charros o chichinas, como a los músicos y socios qu'ayudaron a la mayordomía, enantes matábase un res p'alimentar a la xente, pero agora por comodidá puede dase mole, pollu, pozole o carnitas, lo que sía qu'esti a la posibilidá del mayordomu. El siguiente sábadu faise otru percorríu peles cais, el domingu pela tarde, faise la coronación nes places principales del pueblu como'l reló, La Plaza de San Pedro y La plaza Santa Cecilia, realízase la coronación y rematar con bailles.
  • Antroxu de Santa Cruz Meyehualco. En Meyehualco esta ye una tradición fuerte esti antroxu ye parte de la interculturalidad qu'esisten en Méxicu y da como sofito una identidá de pueblu.
Esta festividá tien una duración de 4 díes empecipiando'l segundu vienres dempués del miércoles de ceniza, mientres esti tiempu faen percorríos pol pueblu y la fiesta, les cais tán afataes, hai feria de xuegos mecánicos, música y venta de muncha comida, los comerciantes, qu'invaden esti llugar, nun se dar# aguantu al vender tou tipu de antojitos mexicanos y bébores, tamién nun falta la música que provién de distintos llugares, tou esti coloríu mosaicu de ver y oyer envolubra a cuanto visitante y transeúnte pasa pellí.
Nesta organización participen distintes comparses y sociedaes tantu de charros como d'amarutes pa la realización de dichu eventu. Diches comparses y sociedaes brinden nel día domingu'l color y sazón del desfile, una y bones esti día entama'l percorríu sobre l'avenida Ermita qu'empieza a partir del mediudía y estiéndese hasta la tarde yá entrando la nueche, que consiste'l desfile de les Reines del Antroxu que noma cada comparsa, elles son llevaes en carros alegóricos de gran coloríu alredor van baillando la so xente al son de les bandes que tamién van nesti percorríu; esti desfile remata na plaza principal onde s'axunten los nueve comparses, coronen a les sos reines y premien los meyores amarutes y traxes de charru. A la fin del día la xente preparar pal so baille terminando a altes hores de la madrugada. El día llunes sigue la fiesta n'eventos menores, d'ellí parte una comitiva escontra Tepalcingo en Morelos pa dar gracies pola realización de la so festividá. Enantes salíen en día llunes y llegaben a esti pobláu'l día domingu de la siguiente selmana a la fiesta de la rexón y estimar poles sos festividá de Santa Cruz, ellí comerciaban con tequesquite que ye sal con campera y yera la comida de vaques, ésti productu tener nos llotes baldíos de Santa Cruz y ello sirvíalos pa faer trueques por productos que traíen del so regresu de Morelos.

Na Delegación Iztapalapa celebrar nos Reyes Culhuacán, Santa Cruz Meyehualco, Santa María Aztahuacán, Santa Martha Acatitla, San Llorienzo Tezonco, San Sebastián Tecoloxtitlán, Santiago Acahualtepec y Santa María Tomatlán y nel Centru Históricu de la Delegación, onde se realiza'l zarru d'antroxos, axuntándose les cuadrielles de los pueblos; amás realízase la ceremonia del "llunes del aforcáu" nel que se xulga al "palegande" por actos delictivos, el so esposa tamién la acusa de golpes y abandonu, polo que'l xuez mandar a la forca, non ensin antes cumpli-y un últimu deséu, baillar un danzón de despidida. Básicamente l'antroxu consiste en cuadrielles de danzantes que van peles cais vistíos de charros con mázcares, de chines poblanas o amarutes diversos llamaos chichinas. Acompañar una orquesta o banda de música y detiénense a baillar frente a les cases onde saben que-yos darán una cooperación pa pagar la música. Coronar a les reines que desfilen en carros alegóricos y entámense grandes bailles, anque hai delles variaciones qu'estremen a cada pueblu.

Derrama económica

Cabo mentar qu'esta tradicional representación de la Selmana Santa ye la principal actividá de desenvolvimientu turísticu delegacional que non solo dexa la visita de turistes d'otres delegaciones o Estaos, sinón tamién del estranxeru y dexa tamién la creación d'un pequeñu tianguis turísticu d'artículos de folla y cerámica (que llega una selmana antes y vase una selmana dempués de les festividaes) según la venta de comida específica de la festividá y una feria. Cabo mentar que la delegación cierra la circulación de l'avenida Ermita Iztapalapa y Coloráu Gómez el día vienres santu; pa poder llegar deber d'utilizar el Metro estación Iztapalapa o Cuetu de la Estrella.

Fiestes patronales[editar | editar la fonte]

Casi caúna de les colonies, pueblos y barrios que se llevanten nel so territoriu tienen una fiesta patronal. Pero ensin dulda, hai dalgunes que destaquen pola so antigüedá, la so complexidá y el so coloríu, como la del 3 de mayu en Santa Cruz Meyehualco; La del Señor del Calvariu santu patronu de Culhuacán; la de San Lucas, patronu de Ixtapalapa; la del 12 d'avientu en San Llorienzo Tezonco.

Día de Muertos[editar | editar la fonte]

{{AP|Día de Muertos Unu de los escenarios más importantes d'esta fecha en Iztapalapa ye'l pueblu de San Llorienzo Tezonco, onde tola selmana anterior al Día de Muertos pon un tianguis de dimensiones considerables (dende la Plaza del Pueblu hasta l'avenida de les Torres, peles cais de San Llorienzo y Candelabru), onde pueden consiguise tolos artículos necesarios pa les ufriendes.

Amás, en cuantes que Iztapalapa tien dos de los panteones más grandes de la Ciudá de Méxicu (San Nicolás Tolentino y San Llorienzo Tezonco), convertir en destín de miles de persones qu'alleguen a les tumbes a recordar a los que s'adelantraron; de fechu. nel de San Nicolás Tolentino, acostúmase permanecer, polos habitantes de les colonies aledañas, hasta altes hores de la nueche conmemorando a los sos difuntos y llevando presentes a los sos sepulcros. Pa los habitantes de Iztapalapa la muerte tien un sentíu singular: dacuando apaez como una enraigonada tradición que llanca les sos fondes tradiciones nel pasáu indíxena; n'otres ocasiones, paez un escenariu onde se mueven y esmucen figures de l'alcordanza, oxetivos d'ufriendes de la más diversa índole: Dulces, pan, flores, alimentos y costumistes. La tradición, de dalguna manera ye permanente, pero apaez con mayor puxanza, como un sentimientu bonal, los díes 1 y 2 de payares cada añu. Hai de solliñar que ye un día festivu pero actualemente allegar a clases yá que los maestros nun lu tomen como daqué rellacionáu a una tradición obligatoria como'l 5 de mayu o otra efeméride en particular pero ye una guapa tradición non solo en iztapalapa si non en tou Méxicu y cada unu de les sos llocalidaes ..

Patrimoniu material[editar | editar la fonte]

Antigua troje de la Facienda de San Nicolás Tolentino, nel sur de Iztapalapa. Funcionó como crematoriu del panteón de San Llorienzo hasta l'añu de 1994.

A lo menos en dos sitios de la delegación fuéronse topaos restos arqueolóxicos, legáu cultural del pueblu de Iztapalapa. Nel cuetu de la Estrella alcuéntrase un basamento piramidal preshispánico denomináu Pirámide del Fueu Nuevo. Supónse que nesti templu, realizábase cada cincuenta y dos años la ceremonia de conclusión y entamu del xiuhmolpilli (náhuatl: xiúhuitl=añu, molpilli=atáu, esto ye, atáu d'años). Los sacerdotes mexicas esperaben nesti sitiu a que Aldebarán pasara pol cenit, fechu qu'interpretaben como señal de continuidá pa la vida na Tierra. Nes faldes del mesmu cuetu, en 2006 mientres se reparaba la cruz de la vía crucis tradicional, afayóse un nuevu basamento piramidal y propúnxose qu'esti podría ser de la dómina teotihuacana (sieglos II-VIII d. C.). Na fastera poniente, Culhuacan foi'l sitiu de descubrimientu de delles muertes artístiques de los sos antiguos pobladores, mesmos que se caltienen nel Ex-Conventu de Culhuacán. Na sierra de Santa Catarina, los pobladores de San Miguel Teotongo alcontraron tamién nicios d'ocupación precolombina cuando construyíen les sos viviendes. Les pieces descubiertes en Teotongo son abellugaes por esa comunidá nun muséu comuñal.

De la dómina colonial caltiénense bien poques construcciones. La más importante d'elles ye l'Ex-Conventu de Culhuacán, al que s'atopen acomuñaos los restos de lo que foi'l primer molín de papel construyíu n'América. En Iztapalapa de Cuitláhuac alcuéntrase'l templu de San Lucas Evanxelista, patronu d'esa población, qu'anguaño sigue en funciones. Esti templu foi remocicáu en delles ocasiones, lo que causó que la so fachada de basaltu fuera recubierta de cementu en 1999. La mayor parte de los monumentos históricos de Iztapalapa daten del sieglu XIX, y casi toos ellos pertenecen al orde relixosu. Ente los templos más sobresalientes pola so arquiteutura atópense'l Santuariu Nacional d'El nuesu Señor de la Cuevita (Iztapalapa de Cuitláhuac), la parroquia de San Llorienzo Mártir (Tezonco), y la parroquia de Santa Martha (Acatitla). D'orde civil son ocho cases declaraes monumentu históricu pol INAH, y l'antiguu conxuntu de la facienda de San Nicolás Tolentino, en San Llorienzo Tezonco. Los edificios que componen esti conxuntu sirvieron como crematoriu y oficines pal Panteón Civil de la llocalidá, y güei atópense a puntu de colapsar debíu al poco interés de les autoridaes competentes nel so caltenimientu.

Del sieglu XX sobresal el Monumentu a Juárez, meyor conocíu como Cabeza de Juárez. Foi diseñáu y construyíu por Luis Arenal. Nel estremu oriente de Iztapalapa alcuéntrase la Capiya Messeger, edificada pol arquiteutu y pintor d'orixe catalán Benito Messeger -exiliáu en Méxicu mientres la Guerra Civil Española, y más tarde naturalizáu mexicanu-, col propósitu de convertila nel centru social de la Unidá Ermita Zaragoza. La Universidá Autónoma Metropolitana, pela so parte, alluga dellos murales y escultures del artista d'orixe canadiense, Arnold Belkin, formáu y enraigonáu en Méxicu.

Museos[editar | editar la fonte]

El Muséu Cabeza de Juárez ye unu de los museos más importantes y representativos de la Delegación Iztapalapa.
L'Ex-conventu de Culhuacán ye unu de los edificios más antiguos de Iztapalapa y qu'anguaño funciona como un muséu.
El Muséu de Fueu Nuevo ye unu de los museos arqueolóxicos más importantes de la Delegación, por cuenta de la so cercanía na cortil arqueolóxica del Cuetu de la Estrella .

Ente los museos más importantes de la Delegación atópense:

  • Museo Cabeza de Juárez: Monumentu en que la obra pictórica al cargu de Luis Arenal. Ye una obra plástica integral na que collaboraron arquiteutos, inxenieros, escultores, pintores, obreros y téunicos nes distintes árees de la construcción. Cuenta con pintures murales astractes y una esposición permanente qu'inclúi cronoloxíes de 1806 a 1872, litografíes y una coleición de banderes d'América.
  • Centro Cultural Faru d'Oriente (tien una área de muséu). El Faru d'Oriente representa una propuesta alternativa d'intervención cultural. El so oxetivu ye brindar una ufierta seria de promoción cultural y formación en disciplines artístiques y artesanales a una población marxinada física, económica y simbólicamente de los circuitos culturales convencionales. Ye la combinación d'una escuela d'artes y oficios con un espaciu cultural d'ufierta artística importante y una plaza pública. Por aciu estos elementos crea una nueva visión sobre'l desenvolvimientu cultural, nel cual l'accesu a esta clase d'actividaes convertir nun actu cotidianu. Cuenta con Galería, Biblioteca, Ludoteca y Llibrería; ufierta diversos talleres llibres.

La política cultural del naciente Institutu de Cultura de Ciudá de Méxicu, a cargu del poeta Alejandro Aura, centrar en combatir la inseguridá por aciu l'apropiación del espaciu públicu al traviés de diverses actividaes artístiques y culturales en places y cais, FARU (fábrica d'artes y oficios) foi una de les formes concretes en que se materializó esti plan d'aición. Asina nel añu 1998 apoderar del espaciu allugáu sobre la calzada Ignacio Zaragoza, ente les estaciones del metro Peñón Viejo y Acatitla ; asina mesmu empieza la so construcción , siendo un diseñu del arquiteutu Alberto Kalach y el cual remembra un barcu de formigón puru . El Faru d'Oriente abre oficialmente les sos puertes el día 24 de xunu del añu 2000 como fábrica d'artes y oficios d'oriente * Anguaño ufierta talleres en:

  • Artes escéniques: Danza contemporánea I y II, Danza afro, Teatru, Bufón, Escenografía y producción teatro , Yoga y Capoeira Angola.
  • Artes visuales: Semeya dixital, Teoría del arte, Pintura y animación.
  • Música: Solféu, Guitarra acústica, Guitarra llétrica, Batería, Fundamentos musicales, Baxó y ensamble musical.
  • Comunicación: Fotografía básica, Radio y periodismu comuñal, Narrativa y Poesía.
  • Oficios: Cartonería y Alebrijes, Carpintería, Papel fechu a mano, Encuadernación, Vitrales y Diseñu de prendes.
  • Muséu de Fueu Nuevo. Nesti muséu atopa'l mural "Iztapalapa ayeri, güei y siempres", Obra del maestru Francisco Cárdenas, pintor y escultor orixinariu de Ciudá de Méxicu, reconocíu a nivel nacional ya internacional. Nesti mural de 4 páneles cola téunica d'acrílicu/masaroca/madera; afiguróse:
    • La procesión de los sacerdotes del Templu Mayor que se dirixen al visu del Huizachtépetl. (Güei Cuetu de la Estrella) pa llevar a cabu la Ceremonia del Fueu Nuevo, na que sacrificaben a un cautivu n'honor a los dioses pa pidir un nuevu ciclu de vida de 52 años.
    • La figura de Cuitláhuac, tlatoani de Iztapalapa a la llegada de los españoles, ocupa'l centru d'un panel.
    • La conquista y l'entamu de la evanxelización colos misioneros, el Cristu del Santuariu de la Cuevita.
    • Los ocho barrios del pueblu de Iztapalapa.
    • Dos recuadros recuerden los afayos d'un mamut en Santa Martha Acatitla y d'antiguos restos humanos en Santa María Aztahuacán.
  • Ex-conventu de Culhuacán: L'edificiu conventual Agustino data de 1553, cuando se presume foi establecida dicha orde nesta zona de l'agora Ciudá de Méxicu. L'inmueble cuenta con un muséu de sitiu, que alluga trés Sales Prehispániques, onde s'esiben pieces atopaes nel llugar, según una Sala Colonial, que tamién foi restaurada.
  • Parque Históricu de Culhuacán: Esti parque, construyíu cola participación comuñal, protexe los restos arquiteutónicos del estanque y cai colonial (sieglu XVI) de Culhuacán. Nel pasáu constituyó unu de los sitios más importantes de xunta de la comunidá, papel que repunxo na actualidá, yá que ye la única área verde y recreativa de la comunidá.
  • Muséu de Hidrobioloxía: Nesti muséu exhibir en vitrines, organismos disecaos sobre la fauna de los principales tipos de sistemes acuáticos de Méxicu, éstos tán arrexuntaos nes siguientes coleiciones: animales da agua duce, animales de manglar, fauna de sableres predreses y arenoses y fauna arrecifal. Inclúyese amás una seición variable con material donáu por distintes persones ya instituciones. Realícense visites empuestes (previa solicitú) y proyéctense nuna sala amiesta documentales de la vida animal y la so preservación.
  • Mural Ermita Benito Messaguer: Esti mural atopar na Unidá Habitacional Ermita Zaragoza; tien una dimensión de 300 m² y realizóse en 1978, esta obra mural esta nel interior d'una capiya que s'apodera dende la entrada; l'artista pintó un ensame qu'avanza, combatiendo dende la parte más alloñada hasta la más cercana. Nel arcu abovedáu de la entrada tán les figures de Cristu y Zapata, que se xunen en sacrificiu col enfotu de salvar al home.
  • Muséu de les Cultures: El 12 d'abril de 2012 foi inauguráu. Tien una superficie de 2450 metros cuadraos y consta de 5 pisos. Ta allugáu n'Ermita Iztapalapa Non. 100. Amuesa les distintes cultures qu'habitaron esta Delegación. Cuenta con semeyes qu'amuesen la representación de la Pasión de Cristu. Tien vista panorámica del Cuetu de la Estrella y de una sala de talleres con materiales didácticos que tien la finalidá de que se participe constructivamente pa resolver problemes de la llocalidá.
  • Muséu Comuñal San Miguel Teotongo: Inauguráu en 1994 esti muséu exhibe una coleición de pieces prehispániques atopaes mientres diverses construcciones na Colonia San Miguel Teotongo, cuenta con 30 vitrines de cristal y tien un patiu pa realizar eventos al campu, según aules pa talleres y cursos.[51]

Actividá deportiva[editar | editar la fonte]

Na delegación Iztapalapa esisten diverses instalaciones deportives importantes, como'l deportivu Santa Cruz, el deportivu Francisco I. Madero y dellos más, onde la población iztapalapense aprovecha les actividaes que s'imparten nesos centros, amás dacuando nestos espacios entámense distintes actividaes, como conciertos populares, circos, feries, etc.

La delegación Iztapalapa cuenta amás cola Escuela de Formación Deportiva Salvador Allende allugada en Calle Díaz Sotu y Gama ensin número esquina con Campaña del Ébanu, que cunta con piscina y campu de fútbol la cual foi inaugurada'l 15 de febreru de 2011 allúgase dientro de la Unidá Habitacional Vicente Guerrero, col propósitu de capacitar a deportistes d'altu rendimientu, fomentando y sofitando un nuevu estilu de vida na delegación Iztapalapa. Cabo mentar que la escuela tien un cupu pa dar formación a más de 12 mil persones, d'igual manera cuntar con instructores altamente capacitaos nel so área de trabayu y con muncha esperiencia na instrucción.

El parque ecolóxicu Cuitláhuac[editar | editar la fonte]

Tamién conocíu como "Tiradero de Santa Cruz Meyehualco" (El 15 de payares de 1982 empecipió la clausura definitiva del tiradero, que concluyóse en xunu de 1986). Atópase allugáu n'exa 6 Sur S/N Col. Renovación Av. Guelatao, Iztapalapa, Distritu Federal c.p. 09209, n'unu de los parques más grandes d'América. Inaugurar oficialmente como Parque ecolóxicu Cuitláhuac el 5 de xineru de 2003, mide 145 hectárees, 60 de recreación na parte norte con 8 módulos de convivencia familiar, 3 almacenes pa xardinería, 8 módulos de palapas con 6 cabañes caúna pa realizar eventos sociales, 9 zones de xuegos infantiles y acondicionamientu físicu, 3 nucleos sanitarios, estacionamiento, 3 accesos controlaos pa peatones y unu pa vehículos; la zona deportiva, al sur, tien 30 canches de fútbol de tierra, 13 de fútbol empastadas, 4 de baloncestu, 2 de voleibol, 1 cancha y 1 estadiu de béisbol, 6 módulos de sanitarios c/llocales comerciales, 1 cuartu de bombes para riego, casetes de vixilancia, 1 salón d'usos múltiples, 2 aules prefabricaes, 2 bodegues, área de xuegos infantiles, pista pa trotadores, ximnasiu al campu y escuelita vial. Cuenta con estacionamiento y 5 accesos controlaos pa peatones y unu pa vehículos.

Gastronomía y artesanía de Iztapalapa[editar | editar la fonte]

Dellos exemplos de la gastronomía en Iztapalapa ye sobremanera la preparada en vixilia, como :Tortas de huauzontle, camarón secu, romeritos con nopales en mole coloráu, pexe seco sazonado con calducu de jitomate y aceitunes, pipián de charales o con nopalitos en chile verde y los panes de marranito. Tamién nel mes de setiembre realiza la Feria de la Enchilada na escampada del Xardín Cuitláhuac onde hai una gran variedá de enchiladas les tradicionales, potosinas, de cochinita pibil, en nogada; etc. Hai hasta trescientes variedaes. Ganó'l récor guinness pola enchilada más grande del mundu'l 17 d'ochobre de 2010. Tocantes a les artesaníes, hai talleres en Iztapalapa que promueven la ellaboración de mázcares y alebrijes de cartón.

Infraestructura y equipamientu[editar | editar la fonte]

Vialidad[editar | editar la fonte]

Mapa de vialidades y equipamientu urbanu de la delegación Iztapalapa.

Por cuenta de que la mayor parte del so territoriu foi ocupáu por colonies populares qu'escarecieron de planificación urbana, Iztapalapa enfrenta graves problemes de vialidad, cuantimás na zona de la sierra de Santa Catarina y San Llorienzo. Namái'l poniente de la delegación, que la so urbanización ye más temprana que nel centru y l'oriente, tien una rede vial primaria más o menos importante. Esta ta constituyida pol Circuitu Interior de Ciudá de Méxicu, y delles exes viales que cuadriculan la zona. La presencia del cuetu de la Estrella na metá de la delegación causa qu'una amplia zona ente Culhuacán, Iztapalapa y San Llorienzo Tezonco quede incomunicada ente sigo. Dende'l Barriu de Santa Bárbara, en Iztapalapa de Cuitláhuac, l'antigua calzada Méxicu--Tulyehualco arrodia'l cuetu y comunica a Iztapalapa col so vecín del sur, la delegación Tláhuac.

De poniente a oriente, la delegación ye cruciada pola calzada Ermita-Iztapalapa (Exa 8 Sur), y les exes 6 y 5 Sur, que desagüen na Autopista Méxicu-Puebla. Esta autopista y el so allongamientu escontra'l noroeste (la calzada Ignacio Zaragoza) sirven como vía d'entrada pa los pobladores del oriente del valle de Méxicu escontra'l centru. Por ello, dambes víes rápides atópense constantemente enchíes, a pesar de les obres viales realizaes na primer metá de la década de los noventa.

Al sureste, la presencia de la sierra torga'l pasu de les vialidades escontra'l norte de Tláhuac. Coles mesmes, por atopase ocupada por colonies de recién formación y escasa planificación urbana, tratar d'una zona con una complicada rede de cais que finalmente desagüen na calzada Ermita-Iztapalapa.

La colonia Campestre Potreru ye un exemplu xune l'autopista Méxicu-Puebla con La exa 10 Santa Catarina per mediu de l'avenida Apolocalco, a pesar de que la colonia nun ye de recién creación, esti camín ye desconocíu polo xeneral.

Tresporte[editar | editar la fonte]

Estación Periféricu Oriente de la Llinia 12 mientres la so construcción.

Hasta 1993, les llinies d'autobuses de la empresa paraestatal Ruta 100 (anguaño Rede de Tresporte de Pasaxeros del Distritu Federal -RTP-) y delles rutes de microbuses y peseros (esti términu designa a les carrocetes tipu Combi qu'emprestaben serviciu como coleutivos na Ciudá de Méxicu constituyíen la base del tresporte urbanu en Iztapalapa. A ellos sumábense cuatro llinies de trolebuses, operaos pol paraestatal sistema de tresportes llétricos y los numberosos taxis que circulen por tol territoriu iztapalapense. Tanto la Ruta 100 (agora RTP) como'l restu de los tresportes públicos teníen (y siguen teniendo) como puntu d'articulación les estaciones del Sistema de Tresporte Coleutivu (Metro). El 12 d'agostu de 1991 inauguróse la primer llinia de metro qu'emprestó serviciu en Iztapalapa. Ye la Llinia A, que cunta con diez estaciones en total, de les cualos cinco alcontrar en territoriu iztapalapense (Tepalcates, Guelatao, Peñón Viejo, Acatitla y Santa Martha). La llinia A del metro tien la carauterística de ser la primera na ciudá de Méxicu de calter ferrial. Cuerre de Pantitlán (na delegación Iztacalco), a La Paz (nel conceyu del mesmu nome) nel Estáu de Méxicu. A la llinia A sumóse en 1994 la Llinia 8, que cubre un percorríu total de 19,8 km con diecinueve estaciones. D'elles, ocho pertenecen a Iztapalapa (Apatlaco, Aculco, Escuadrón 201, Atlalilco, Iztapalapa, Cuetu de la Estrella, UAM - I y Constitución de 1917). Nel 2008 inauguróse la llinia 2 del Metrobús (Tacubaya - Tepalcates), Cola implementación d'esta ruta pretende amenorgase l'impautu contaminante, tiempos de percorríu y hasta camudar la redolada insegura del oriente de la ciudá. La Llinia cunta con Cuatro rutes: de Tepalcates hasta Tacubaya, de Tepalcates a Etiopía, de Tepalcates a Nápoles y de Tepalcates al Polifórum. A partir d'ochobre de 2012, La Llinia 12 empecipia les sos operaciones formalmente dende Mixcóac (Delegación Benito Juárez y Álvaro Obregón) hasta Tláhuac (Delegación Homónima), siendo la segunda llinia de rodadura ferrial na ciudá, de les cualos 8 estaciones pasen por esta delegación (Atlalilco, Culhuacán, San Andrés Tomatlán, Llombes Estrella, Cai 11, Periféricu Oriente, Tezonco y Olivos). Añu y mediu dempués, en marzu de 2014 informar del zarru en más de la metá de la llamada "llinia dorada" , emprestando los sos servicios de la estación Atlalico a Mixcóac. El zarru de dicha llinia deber a la incompatibilidá de les víes colos trenes y espérase la reapertura total de la llinia pa payares de 2015 (Y. Gutiérrez 2015). Acomuñaos a delles estaciones del metro fueron construyíos dellos paradorios (sitios terminales de les rutes d'autobuses y microbuses urbanos) como: Santa Martha y Tepalcates, de la llinia A; según Constitución de 1917, Iztapalapa, Escuadrón 201 de la llinia 8 y Periféricu Oriente de la Llinia 12. Nel 2008 inauguróse la llinia 2 del Metrobús (Tacubaya - Tepalcates), Cola implementación d'esta ruta pretende amenorgase l'impautu contaminante, tiempos de percorríu y hasta camudar la redolada insegura del oriente de la ciudá. La Llinia cunta con Cuatro rutes: de Tepalcates hasta Tacubaya, de Tepalcates a Etiopía, de Tepalcates a Nápoles y de Tepalcates al Polifórum. A partir del 16 d'agostu en Iztapalapa va abrise un sistema de tresporte que va dar serviciu a los usuarios coneutando los principales sectores comerciales, estos van tener 2 circuitos que van cuntar con 29 estaciones al interior y 3 al esterior con conexón a les estaciones Apatlaco y Aculco del sistema de tresporte Coleutivu (STU) Metro y El Rodiu de la 2 del Metrobús. Esto xenera un beneficiu pa comerciantes y trabayadores del llugar por cuenta de que Iztapalapa pertenez a la zona metropolitana de Valle de Méxicu, el tresporte foranu realizar polos cuatro centrales d'autobuses y l'únicu aeropuertu que tien el Distritu Federal nenguna d'estes instalaciones atopar nel territoriu de la delegación.

'Reinicio d'operaciones El 27 d'ochobre de 2015, el direutor del Sistema de Tresporte Coleutivu Metro, Jorge Gaviño Ambriz confirma'l reinicio d'operaciones nes estaciones Periféricu Oriente, Cai 11, Llombes Estrella, San Andrés Tomatlán y Culhuacán a partir del día siguiente, 28 d'ochobre a les 11:00 GMT -6 (17:00 GMT) y nel horariu habitual de serviciu del metro dende'l 29 d'ochobre.65 66 En tantu, la estación Periféricu Oriente fungiría como terminal provisional hasta que concluyeren los trabayos nel tramu restante, de la estación Tezonco a la terminal Tláhuac, mientres el serviciu gratuitu con camiones RTP agora sería ufiertáu dende Periféricu Oriente hasta Tláhuac.

El 29 de payares de 2015 a les 10:00 GMT -6 (16:00 GMT) el Xefe de Gobiernu del Distritu Federal, Miguel Ángel Mancera encabeza la continuación del serviciu nel tramu restante, dende la estación Tezonco a la terminal Tláhuac, colo cual reinicia'l serviciu na totalidá de la llinia nel horariu habitual de serviciu del metro a partir del 30 de payares de 2015 y retírase por completu'l tresporte de sofitu con camiones de RTP.67 68 '

Les siguientes estaciones del Metro de la Ciudá de Méxicu crucien la demarcación.

Estación Llinia
Constitución de 1917
UAM-I
Cuetu de la Estrella
Iztapalapa
Atlalilco
Escuadrón 201
Aculco
Apatlaco
Tezonco
Periféricu Oriente
Cai 11
Llombes Estrella
San Andrés Tomatlán
Culhuacán
Mexicaltzingo
Santa Marta
Acatitla
Peñón Viejo
Guelatao
Tepalcates

Economía[editar | editar la fonte]

De la población ocupao y estremao nos 3 sectores d'actividaes (terciariu, secundariu y primariu), l'últimu Censu de Población y Vivienda 2010 del INEGI, reporta en ceros al Sector primariu, quedando'l Secundariu y el Terciariu, como los que s'operen na demarcación. Personal Ocupáu n'Actividaes Económiques, según el censu . De los 40 conceyos y delegaciones que destacaron a nivel Nacional, con más de 100 mil persones ocupaes nel llevantamientu de los Censos Económicos 2009, pal añu 2003 el personal ocupáu xubía a la cantidá de 266,179, d'éstos el 62.4% correspondía a homes y el 37.6% a muyeres. Cinco años dempués, amontar al total xeneral, un 9.6% de persones ocupaes, onde'l 62.6% son homes y el 37.4% son muyeres. Con respectu al añu 2008, porcentualmente hai un aumentu de 2 décimes pa homes ocupaos y un decremento de la mesma cifra nes muyeres.

Servicios a la comunidá[editar | editar la fonte]

  • Sofito loxísticu.
  • Arreglu d'árees verdes.
  • Asesoría xurídica gratuita.
  • Atención a falta d'agua potable
  • Bacheo de Carpeta Asfáltica.
  • Abalizamientos.
  • Construcción y/o arreglu de banquetes y guarniciones en víes secundaries
  • Desazolve de drenaxe.
  • Caltenimientu al allumáu de parques y xardinos.
  • Módulu d'Atención a la Muyer (MODAM).
  • Permisu pa comerciu en vía pública.
  • Fradadura d'árbol en vía pública secundaria.
  • Recueya en vía pública: cañes, tueros, refugaya de fradadura.
  • Arreglu y Caltenimientu d'allumáu públicu.
  • Arreglos de fugues d'agua potable.
  • Retiru de cascayu productu d'Obra Pública.
  • Salones d'usos múltiples o centros comuñales.
  • Suministru d'agua en carro-tanque o pipes
  • Balta d'Árbol.
  • Tapa de coladera pluvial.
  • Control Canín (antirrabico)

Servicios culturales[editar | editar la fonte]

La xefatura delegacional cuenta con 46 biblioteques pequeñes partíes en tola delegación, que ufierten llectura en voz alta, conxustes lliteraries y otres actividaes culturales venceyaes colos llibros. La mayor d'elles ye la biblioteca Alonso de Axayácatl, allugada na colonia Vicente Guerrero. Amás de los mancomunes de les escueles cimeres públiques, que tán abiertes a tol públicu.

La ufierta cultural en Iztapalapa ye amenorgada. Cuenta con un auditoriu, y dellos centros culturales, anque d'ellos, namái La Fábrica d'Artes y Oficios d'Oriente (El FARU d'Oriente) allugáu cerca del metro Acatitla de la llinia "A" del metro, y a una banda de la Unidá Solidaridá, tien dalguna significación nel Distritu Federal. El FARU forma artistes y artesanos de la pintura, la música y les artes populares. La so vecería ta constituyida especialmente por mozu, polo que s'empobina más bien escontra les alternatives non comerciales de l'actividá cultural. Sirvió lo mesmo pa esposiciones de fotografía, pintura y escultura, que como escenariu pa conciertos (o tocaes) de rock en llingües indíxenes. Pela so parte, la UAM y la UACM tamién tienen establecimientos d'espardimientu cultural y formación artística. La primera opera la Casa de Les Bombes, alcontrada nes vieyes instalaciones d'una bomba d'agua de los años trenta; y la segunda convirtió una seición de l'antigua Cárcel de Muyeres de Santa Martha na Casa Llibertá.

P'actividaes d'esparcimientu y cultura creáronse parques temáticos de los derechos de los neños y les neñes llamaos "Patoli". Son espacios onde los neños que lu visiten, aprienden los derechos y valores de la democracia, que pueden lleese en curioses señalizaciones. Amás, ente xuegos van formándose les actitúes, reafitando los sos principios y l'importancia de respetar y compartir colos sos compañeros. Anguaño na delegación Iztapalapa esisten cuatro: en Periféricu Oriente, El Saláu, Canal Nacional y Teotongo.

Cuenta con una conmemoración añal que ye la Representación de Cristu, promovida polos mesmos vecinos. Ye posible apreciar a estos postreros desempeñando dalgún papel dientro de la mesma. Esti eventu ye importante pa la delegación yá que cunta con más de 1.5000.000 de visitantes que representen un derrame económicu significativu. Esta representación ye la resultancia d'una promesa que fixo'l pueblu de Iztapalapa; cuando los entós habitantes travesaben por una epidemia de cólera prometieron realizar cada añu esta conmemoración si dicha enfermedá terminaba. Hasta los nuesos díes, dicha promesa cumplióse cabalmente.

Servicios deportivos[editar | editar la fonte]

Iztapalapa esmolecióse por promover la cultura del deporte, pa ello cúntense con 14 centros deportivos, como los de Santa Cruz Meyehualco, Ejidal 10 y Deportivu Méxicu, ente otros. Tamién cunta con más de 25 canches de fútbol distribuyíes en distintos puntos y apocayá inauguráronse 100 nuevos ximnasios al campu. D'esta manera, los habitantes de Iztapalapa van poder esfrutar d'espacios públicos deportivos pa xugar y amás, aprovechar les actividaes gratuites que s'ufierten nestos llugares, como son: exercicios aeróbicos, torneos de fútbol y runfa. Pa toos aquellos amantes de los deportes acuáticos, en Iztapalapa tiense la Escuela de Formación deportiva “Salvador Allende”, onde s'imparten clases de natación, clavaos y nado sincronizáu, nuna caltenida y llimpiu banzáu olímpicu.

Servicios de salú[editar | editar la fonte]

El gobiernu de Iztapalapa opera 16 pequeñes clíniques que se conocen col nome de Consultorios periféricos, que tienen por oxetu atender la crónica falta d'estos servicios nel territoriu. La mayor parte d'ellos atópense nes zones más marxinaes (Santa Catarina, San Llorienzo Tezonco y Paraje San Juan). Estos consultorios periféricos dan servicios elementales d'atención a la salú de maternu-infantil, consulta odontolóxica, y enfermedaes agudes. L'Institutu Mexicanu del Seguru Social (IMSS) y l'Institutu de Seguridá y Servicios Sociales pa los Trabayadores al Serviciu del Estáu (ISSSTE) empresten los sos servicios de medicina familiar y hospitalización, caúna en cuatro clíniques. Amás, nel añu 2005, el Gobiernu del Distritu Federal construyó'l Hospital d'Especialidaes de Ciudá de Méxicu en Tezonco, col fin de dar servicios médicos d'alta especialización a la población del oriente de la ciudá.

Dientro de los servicios de salú de Iztapalapa, amás de los Hospitales del ISSSTE y IMSS, tamién se tienen los Hospitales que pertenecen al Gobiernu del Distritu Federal y que son: El Hospital Xeneral de Iztapalapa, allugáu n'A. Ermita Iztapalapa Non. 3018, Col. Citlali, C. P. 09660 y tel 5429 3210 y El Hospital Pediátricu de Iztapalapa allugáu n'Avenida Ermita Iztapalapa Non. 780 Col. Granja San Antonio. Sicasí, la demanda de servicios médicos nun ta entá totalmente cubierta na Delegación.

La Delegación dispón del 13.6% de los recursos humanos qu'hai en toles unidaes médiques de la ciudá, lo qu'en númberos absolutos significa que 2,974 persones de les casi 22 mil que conformen el personal nesti rubro atiende a los habitantes d'esta demarcación.

Con rellación a los recursos materiales, la Delegación Iztapalapa rexistra'l 16.7% de les cames censables, al cuntar con 386 de les 2 mil 306 qu'hai na Ciudá. N'otros rubros referentes a los recursos materiales, la Delegación tien una mayor o menor participación.

Cuntar con Centros de Salú para cada comunidá y tien servicios como campañes de vacunación gratuites, servicios de métodos anticonceutivos, consultes y los ciudadanos pueden rexistrase nel Seguru Popular, un seguru de vida gratuitu que fai que les consultes, de por sí económiques, de vuelvan gratuites, les medicines y otros servicios vuélvense más accesibles pa los contribuyentes.

Los servicios de salú pública del distritu federal en coordinación cola xurisdicción sanitaria IX Iztapalapa; realicen actividaes de salú realizando detecciones a tou la comunidá de riesgu o bien que nun pueden allegar a una unidá de salú, nes cualos podemos reparar tomar de glucosa, prueba rápida de antígeno prostáticu, mastografía, pruebes de cáncer cervico-uterín y consulta xeneral, consulta odontolóxica y vacunes. Col fin de poder llevar a toos el derechu a la salú.

La xurisdicción sanitaria de Iztapalapa en comparanza coles demás xurisdicciones foi por enforma de los meyores y con un altu númberu de servicios dotaos a los ciudadanos d'esta delegación, cabo mentar que brinda unu de los meyores servicios ante la población más vulnerable. Muestra d'esto foi'l programa masivu “médicu a la to casa” onde participaron médicos, odontólogos enfermeres y trabayadores sociales altamente capacitaos pa brindar consultes ensin nengún costu a adultos mayores, persones con discapacidá y a les muyeres embarazaes, col fin de garantizar y poder llevar el derechu a la salú a esta población que más lo precisa.

El 26 de payares de 2011 ye inauguráu'l Centru de Rehabilitaciòn Infantil Teletón allugáu en Bilbao N° 528, esquina Canal de Garay o Periféricu Oriente, Colonia Bellavista (San Juan Estrella), Casa Blanca, Iztapalapa, Distritu Federal, C.P. 09860. con capacidá p'aproximao 1000 neños con capacidaes distintes.

El problema del abasto d'agua[editar | editar la fonte]

Iztapalapa ye la delegación más oriental del Distritu Federal. Ello complica la dotación d'agua potable pa la zona. En Iztapalapa esisten dellos pozos d'estraición d'agua de los acuíferos soterraños. Ellos atópense alredor de la sierra de Santa Catarina. Sicasí, nun son abondos pa satisfaer la demanda d'agua. Por ello, una porción de l'agua que se llogra del Sistema Cutzamala (que lleva agua de la cuenca del ríu Balsas al valle de Méxicu) destinar a Iztapalapa; anque tampoco basta pa resolver la cuestión. Na estación seca, la escasez d'agua acentúase, sobremanera nes partes altes de San Llorienzo, Paraje San Juan y Santa Catarina.

Cabo mentar que datos de la comisión nacional de l'agua indica que 4 mil 870 llitros per segundu son dotaos a esta demarcación un volume cimero a encamentar pola ONX pa cada habitante sicasí calcúlase qu'ente un 40 y 50 per cientu piérdese en filtraciones por falta d'infraestructura y fugues en cases. La falta d'agua nel Distritu Federal ye grave, nel casu de la delegación iztapalapa ye alarmante. Acordies coles autoridaes llocales y federal piérdese más del 35 per cientu del líquidu en fugues y tomes clandestines, a ello habría qu'amesta-y que nel so últimu informe de llabores el sistema d'agües de Ciudá de Méxicu ( SACM) envaloró que tan solo nel 2011, el problema xeneró perdíes por más de 460 millones de pesos.

El comerciu[editar | editar la fonte]

Ente los llugares de comerciu y abasto más importantes, atópense "los tianguis" que son el sector más ampliu por unidá, aína los mercaos públicos, mercaos sobre ruedes y d'últimes la central de abasto; considerada como'l puntu d'alcuentru ente productores, mayoristas, minoristes y consumidores de tol país, ye un llugar al qu'alleguen más de 250 mil persones diariamente pa satisfaer los requerimientos demás de 20 millones d'habitantes de la Zona Metropolitana. La diversidá de frutes, verdures, flores, hortolices, atarraquites y carnes fríes faen de la Central de Abasto, que s'estiende a 328 hectárees, el más importante centru de comercialización. Tamién se cunta col Mercáu de pexes y mariscos La Nueva Viga: Cuenta con 202 bodegues de mayoreo y 165 llocales de tianguis. La Nueva Viga comercializa cerca del 60% de producción nacional de pexe con escama y un 60% de moluscos y crustáceos, según otres especies de procedencia estranxera. La Nueva Viga ye dempués del de Tokiu, el mercáu de pexes y mariscos más grande del mundu. Empezó a operar en febreru de 1993.

El comerciu informal[editar | editar la fonte]

Esti tipu de comerciu esmoreció en parte la imaxe de la demarcación, yá que s'establez en cualesquier parte, onde se tenga oportunidá, creó un problema en seguridá pública y de contaminación. En cuestión de contaminación, producen grandes cantidaes de basura, que nun se faen responsables por da-y el so allugamientu correspondiente, xenerando asina, un problema bien grande de contaminación y de mal aspeutu pa la delegación.

El tianguis El Saláu a un llau del metro Acatitla, en Iztapalapa ye unu de los principales puntos de contaminación producíu pol comerciu informal, naide fai responsable de les tonelaes de basura que son producíes por esti tianguis, munchos de los vecinos que viven onde s'instala esti tianguis, munches de les ocasiones realicen la llimpieza de la cai, munchos de los vecinos d'esta zona trataron de que les autoridaes faigan daqué al respeutu pero, les autoridaes nun fixeron lo necesario pa controlar la contaminación que produz esti tianguis.

A pesar de los problemes ecolóxicos d'esti tipu de comerciu ye pa munches persones una fonte pal ingresu familiar ensin la cual veríense en grandes dificultaes.

Los artículos que s'atopen nel tianguis son variaos, estos pueden ser nuevos o usaos, delles vegaes lo que ye consideráu como basura equí atópase en venta, anque ye complicáu salir o entrar a les unidaes cercanes, ye una fonte económica importante.

Otru exemplu ye'l tianguis de les torres de los sábados y domingos allugáu sobre la Av. Les Torres.

El tianguis de les torres ye de los más grandes na ciudá y nel puede atopase de too: ferramientes, xuguetes, comida, películes, refaimientos, etcétera. Una de les carauterístiques de la delegación ye la innumberable cantidá de tianguis y mercaos sobre ruedes qu'hai. Según cifres del INEGI, más del 40% de la población de Iztapalapa ye económicamente activa y de esa cifra'l 21% dedicar al trabayu informal. Sicasí, los tianguis non yá representen una fonte d'ingresu y de consumu, representen una fuerte identidá vecinal y habitacional. Mientres los últimos años el tianguis de Santa Cruz Meyehualco, allugáu na Unidá Habitacional Santa Cruz Meyehualco, consideróse como unu de los cinco más grandes del Distritu Federal. Según el INEGI, del total de pobladores de la Unidá económicamente activos, la cuarta parte dedicar al comerciu informal. El tianguis ponse los martes, vienres y domingos y ocupa aproximao 36 cais (el de los martes que ye'l más estensu), ye bien popular una y bones puede atopase cualquier variedá de productos, dende refaimientos d'autos (robaos na so mayoría), hasta ropa de paca, pasando por cháchares, oxetos usaos, ropa usada, oxetos electrónicos, de guapura (arumes y cosméticos), d'hixene personal, de llimpieza, preseos escolares y papelería, zapatos, tenis, comida, freizu ente otros munchos más. Dientro del tianguis, esta El mio mercáu de Santa Cruz Meyehualco, que desempeña un papel importante una y bones influyó na apertura y crecedera del tianguis, según na asistencia de la xente. La mayoría de la xente nun conoz bien la hestoria del tianguis, por cuenta de que pasó enforma tiempu desque esti establecióse y munchos comerciantes amestáronse de distintos llugares y yá nun saben nada sobre'l so orixe, pero'l tianguis nun ye namái un espaciu comercial, sinón un espaciu nel que la xente desempeña roles d'identidá, solidaridá vecinal y lideralgu.

Personaxes notables de Iztapalapa[52][53][54][55][56][editar | editar la fonte]

  • Los Angeles Azules, L'agrupación de Los Angeles Azules conformar na delegación Iztapalapa del Distritu Federal, Méxicu, en 1976. Empezaron a tocar les sos primeres notes en guitarres acústiques y bongoes de xuguete, empecipiando tres hermanos de la familia Mejía Avante (Elías P., J. Alfredo y J. Hilario).
  • Herminio Chavarría, Xeneral zapatista natural de Santa María Aztahuacán, foi-y asignáu l'asaltu a Santa Anita mientres tomar de Ciudá de Méxicu; nesti enfrentamientu una bala algamó-y la pierna derecha; muerre en Cuautla el 6 d'avientu de 1914. Una avenida de la Zona Urbana Ejidal de Santa María Aztahuacán lleva'l so nome.
  • Manuel Cañes, Natural del pueblu de Santa Cruz Meyehualco, promovíu como Coronel por Francisco I. Madero en 1910. Cuando supo'l Xeneral Zapata de la batalla del coronel Manuel Cañes contra los federales nel Cuetu de la Estrella”, mándo-y llamar pa da-y el grau de Xeneral. Aldu al alcuentru con Emiliano Zapata, Manuel Cañes ye truñáu por un toru y muerre en Cocoyoc, en 1915.
  • Teófilo Cedillo, Naz nel pueblu de Iztapalapa el 6 de febreru de 1900. En 1923, foi nomáu Presidente Municipal de Iztapalapa. Ente les obres que realizó atópase la carretera que daba accesu al Cuetu de la Estrella”, onde se celebra la fiesta del Fueu Nuevo”. Amás, mandó construyir un parque recreativu por que les families de la rexón asistieren a díes de campu. Tamién se llevó a cabu la reforestación de tola zona y construyó la escuela “Teófilo cedillo”, en terrenes que dellos vecinos consideraben del cleru, que motivó a una combalechadura na so contra y foi asesináu'l 11 d'abril de 1929.
  • Juan Morales Rodríguez, Nació en Iztapalapa el 30 de marzu de 1907. Magar los pocos recursos económicos colos que cuntaba y el nulu sofitu institucional que nesos años predominaba nel país, foi un atleta que pudo sobresalir nel duru deporte del atletismu. Les competencies qu'apoderaba yeren los 10, 000 y 5,000 metros. Ente los sos llogros más importantes tán: Medaya d'oru na prueba de los 10,000 metros nos III Xuegos Centroamericanos de 1953, celebraos n'El salvador; medaya de plata nos 5,000 metros dientro de los mesmos xuegos; 7ᵘ llugar nes Olimpiaes de Los Angeles en 1932. Nel so momentu, Juan Morales foi reconocíu por diversu personalidaes, como Plutarco Elías Calles y el Presidente de la República Pascual Ortiz Rubio. Juan Morales Rodríguez siempres corrió llevando puestu'l nome de Iztapalapa.
  • Manuel Maguey Cedillo, Nació en Iztapalapa el 26 de payares de 1913, dende bien temprana edá aprendió a falar l'idioma náhuatl; estudió la primaria na escuela “Enrique Laubscher” y na so mocedá ingresó al Conservatoriu de Música, onde estudió violín. A finales de 1930, foi nomáu secretariu del Frente Democráticu Iztapalapense y participó na campaña del Xeneral Juan Almazán. Nel añu de 1973, ye electu presidente del Patronatu Pro-zona Arqueolóxica y Muséu del Cuetu de la Estrella. En 1975, xunto col señor Rafael Álvarez Pérez y el Lic. Jorge de León, llogren el primer llugar nel concursu de televisión “La mio Ciudá”. Darréu, nel mes de setiembre de 1975 dirixe la ceremonia del encendíu del Fueu Panamericanu, una y bones Méxicu yera sede de dichos xuegos. En 1976 constrúyese un muséu nel Cuetu de la Estrella y mientres aproximao trés años tuvo al frente del muséu, al poco tiempu ingresó al Centru d'Investigaciones Antropolóxiques de Méxicu, onde tuvo la oportunidá d'afondar nel estudiu de la hestoria y de sopelexar al traviés de diverses conferencies y publicaciones nos principales diarios capitalinos la hestoria y costumes de Iztapalapa, lo que-y valió'l reconocencia de la Sociedá Mexicana de Xeografía y Estadística”, lo mesmo que de “La Fraternidá Iberoamericana”, conformada por tolos países de fala hispana. Finó'l 27 d'abril de 1991.
  • Fidela Rodríguez, Nació en Iztapalapa en 1915, estudió la primaria na escuela “Enrique Laubscher” y dempués ingresó a la secundaria 6 en San Ildefonso, coles mesmes cursaba los sos estudios musicales nel Conservatoriu. En 1936 ingresa a la Escuela Nacional de Maestros, rematando los sos estudios en 1941. Diez años llaboria como maestra na escuela Emiliano Zapata en Santa María Tomatlán y en 1951 ingresa como profesora na escuela “Enrique Laubscher”. Paralelamente, participa nel coru de Belles Artes dende 1943, actuando en delles obres importantes como sopranu, presentándose na sala Manuel M. Ponce y realizando xires artístiques al Inter./ior del país. En 1962 dirixe'l coru de la Delegación Iztapalapa.
  • Hermilo Ramírez Valle, Naz en Iztapalapa el 13 de xineru de 1937. En 1956 entra a l'Academia de San Carlos a estudiar Artes Plástiques; termina en 1960 graduándose colos más altos honores. Foi ayudante d'Augusto Escobedo ya Ignacio Asunsola nes sos cátedres en San Carlos. En 1960 ye comisionado pa faer delles escultures pa Tlanepantla; realiza la estatua “Cuitláhuac” la cual exhíbese na escampada del Xardín Cuitláhuac de la Delegación Iztapalapa. En 1970 realiza la estatua del xeneral Lázaro Cárdenas pa Tamaulipas. En 1974 realiza'l monumentu de “Cuitláhuac” en Iztapalapa y l'escultura en relieve “Cuitláhuac: vencedor del mitu”. En 1978 realiza la escultura de La nuesa Señora de l'Asunción en Puebla. En 1980 participa nuna esposición en Montreal. En 1980, 1989 y 1990 ye comisionado pa faer la serie de trofeos pa la feria del caballu” en Texcoco. En 1981 ye comisionado pol estáu d'Hidalgo pa faer una estatua de Zapata. Mientres la so trayeutoria participó en numberoses esposiciones coleutives ya individuales.
  • Lorenzo Alvarado, Nació en Iztapalapa en 1906 y estudió en San Carlos con Fidias Elizondo y Luis Ortiz Monasterio. Foi profesor de la ENAP y de la Universidá Femenina. El so pensamientu evolucionó del acadesismo al abstraccionismo. Ente les sos obres destaquen: La Virxe de los Ánxeles, La Piedá en Guatemala, Xicoténcatl en Tlaxcala y Un Cristu en San Antonio Texas.

Ciudaes hermanes[editar | editar la fonte]

La delegación robló un conveniu con 4 ciudaes suramericanes[57]

Amás de tener Cartes d'Intención d'Alcuerdos de Hermanamiento.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. INEGI. «Méxicu en cifres - Iztapalapa». Consultáu'l 3 de mayu de 2012.
  2. Montemayor (coord.), 2009: 208.
  3. «Historia y Fundación de Iztapalapa». Consultáu'l 9 d'abril de 2011.
  4. Artículu 9 de la Llei Orgánica de l'Alministración Pública del Distritu Federal.
  5. Broda, 1991.
  6. 6,0 6,1 6,2 Inegi, 2005: 1.3.
  7. Aguilar Pérez et al., 2006.
  8. Valor relativu de la unidá litolóxica na superficie de Iztapalapa, en porcentaxe.
  9. Inegi, 2008: 1.4.
  10. 10,0 10,1 Inegi, 2008: 1.5.
  11. Aguilar Pérez, et al., 2006: 259.
  12. Alcaraz, Yetlanezi (2007). «Apeligren por resquiebros 60 mil en Iztapalapa». L'Universal, 9 de xunetu de 2007. Consultáu'l 22 d'avientu de 2011.
  13. Espinosa Castillo, 2008.
  14. Inegi, 2008. 1.7.
  15. Inegi, 2008: 1.6.
  16. Inegi, 2008: 1.6.2.
  17. Inegi, 2008: 1.6.2.1.
  18. Inegi, 2008: 1.6.3.
  19. Heizer, 1959; Ugalde Morales y Pómpara Padilla, 2009.
  20. INAH, 2011.
  21. Tena, 2010.
  22. Chimalpahin Cuauhtlehuanitzin, 1991.
  23. Séjourné, 1991.
  24. Chimalpahin, 1991; Davies, 1977.
  25. Gibson, 1991: 14.
  26. Gibson, 1991: 15.
  27. Gibson, 1991: 26.
  28. Díaz del Castillo, 1998: 159.
  29. León Portilla, 2003: 75.
  30. León Portilla, 2003: cap. X.
  31. León Portilla, 2003: 107.
  32. Rodríguez Demorizi, 1971: 225-226.
  33. Gibson, 1993: 429.
  34. Gibson, 1993: 425.
  35. Bravo M. Carlos. Población indíxena urbana. El casu de Iztapalapa. Rev. Iztapalapa, Vol. 1, Númberu. 25, páxs.53-62, (1992)
  36. Bravo M. Carlos. Población indíxena urbana. El casu de Iztapalapa. Rev. Iztapalapa, Vol 1, Númberu. 25, páxs.53-62, (1992)
  37. Artículu 10.° de la Llei Orgánica de l'Alministración Pública del Distritu Federal.
  38. Valdés Vega: 60.
  39. Artículu 7.° de la Llei Orgánica de l'Asamblea Llexislativa del Distritu Federal.
  40. Artículos 8.° y 9.° de la Llei Orgánica de l'Asamblea Llexislativa del Distritu Federal.
  41. IEDF, 2012.
  42. IEDF. "Resultaos procesu eleutoral 2012. Eleición de diputaos." Consultada'l 14 de xineru de 2013.
  43. Formalmente, la cabecera de tolos distritos eleutorales llocales de Iztapalapa ye la llocalidá del mesmu nome, pero pa efeutos de poder allugar cada distritu nun ámbitu xeográficu asítiase equí'l nome del vecinderu onde s'atopen asitiaes les oficines distritales del Institutu Eleutoral del Distritu Federal.
  44. «Entestáu estatal del distritu federal». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'agostu de 2012. Consultáu'l 17 de mayu de 2012.
  45. Formalmente, la cabecera de tolos distritos eleutorales federales de Iztapalapa ye la llocalidá del mesmu nome, pero pa efeutos de poder allugar cada distritu nun ámbitu xeográficu asítiase equí'l nome del vecinderu onde s'atopen asitiaes les oficines distritales del Institutu Federal Eleutoral.
  46. 46,0 46,1 46,2 «http://iems.df.gob.mx».
  47. Silvia Zugarazo Sánchez (cronista de Ixtapala)
  48. ciudadanosenred.com.mx
  49. «Historia y Fundación de Iztapalapa». Consultáu'l 9 d'abril de 2011.
  50. Redaición (24 de marzu de 2016 04:15). Excelsior (ed.): «TIPS: Zarros viales en Iztapalapa por La Pasión de Cristu».
  51. Secretaría de Turismu del Distritu Federal (s/f). «Muséu Comuñal San Miguel Teotongo» Archiváu el 31 de marzu de 2015 na Wayback Machine., nel sitiu n'internet de la Secretaría de Turismu del Distritu Federal. Consultáu'l 16 de setiembre de 2016.
  52. Arturo Perrusquía Reséndiz. Iztapalapa, la otra cara de la moneda: los sos pueblos orixinarios. Mano vuelta. UACM. Añu 1 Númberu 3 2005.
  53. El traxe de charru, una tradición que pervive. Mariana Berlanga. L'Universal. 20/11/2005.
  54. Cuadiernu Estadísticu Delegacional de Iztapalapa, Edición 2006.
  55. La Ciudá de Méxicu y los Pueblos Orixinarios. Iván Gomezcésar Hernández. Mano Vuelta. UACM Añu 2 Númberu Especial 2006
  56. «http://www.inafed.gob.mx/work/enciclopedia/EMM09DF/delegaciones/09007a.html».
  57. «http://www.jornada.unam.mx/2010/11/19/capital/035n2cap».
  58. «http://www.montevideo.gub.uy/institucional/rellaciones-internacionales/documento/carta-intencion-alcuerdu-de-hermanamiento-ente-i». Archiváu dende l'orixinal, el 26 de xunetu de 2012.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]