Parllamentu Centroamericanu

De Wikipedia
(Redirixío dende Parlamentu Centroamericanu)
Parllamentu Centroamericanu
Datos Xenerales
Creación 28 d'ochobre de 1991
Tipu Unicameral
Lideralgu
Presidente Tony Raful Tejada
Estructura
Miembros 120 Diputaos
Parlacen groups 2016-2017.svg
Grupos representaos      Izquierda Parllamentaria: 28      Integración Centro - Democráticu: 62      Unidá Democrática Integracionista: 20      Alianza Democrática: 7
Atribuciones Tratáu Constitutivu del Parllamentu Centroamericanu y otres Instancies Polítiques
Sedes
Bandera de Guatemala Ciudá de Guatemala
[editar datos en Wikidata]

Parllamentu Centroamericanu (tamién conocíu como Parlacen) ye una institución política consagrada a la integración de los países de Centroamérica. Tien la so central na Ciudá de Guatemala.

L'orixe del Parlacen tuvo llugar el 14 de xineru de 1986, mientres el discursu de toma de posesión del presidente electu de Guatemala pal periodu 1986-1990, Marco Vinicio Cerezo Arévalo, formalizando la so propuesta a los países del ismu argumentando que dichu organismu fungiría como caxa de resonancia política col fin d'analizar ente hermanos centroamericanos les regles comunes de la convivencia pacífica y desenvolvimientu de la rexón.

El Tratáu Constitutivu del Parllamentu Centroamericanu y otres Instancies Polítiques foi suscritu en 1987, efectuándose la so primer sesión solemne'l 28 d'ochobre de 1991 en Ciudá Guatemala.

El Parlacen como órganu políticu de la rexón, forma parte del Sistema de la Integración Centroamericana SICA constituyíu pol Protocolu de Tegucigalpa a la Carta de la Organización d'Estaos Centroamericanos (Odeca), suscritu'l 13 d'avientu de 1991, que tien como oxetivu fundamental realizar la integración y representatividá política ya ideolóxica, nun sistema democráticu pluralista que garantice eleiciones llibres y participatives, en condiciones d'igualdá de los partíos políticos.

Composición y países integrantes del Parlacen[editar | editar la fonte]

El Parlacen integrar con 20 diputaos nacionales electos direutamente por aciu sufraxu universal polos ciudadanos de cada Estáu miembru. Los diputaos del Parlacen son electos por un periodu igual al periodu d'eleición de cada gobiernu en cada país miembru del Parlacen. Amás integrar, los Presidentes y los Vicepresidentes o Designaos a la Presidencia de la República de cada unu de los Estaos Centroamericanos, al concluyir el so mandatu, pol periodu que determina la Constitución de cada país.

Estaos miembros[editar | editar la fonte]

En 2013 roblóse l'alcuerdu por que el Estáu de Chiapas ingresara como observador.

Ente 1998 y 2010 la República Dominicana unvió 22 diputaos designaos y a partir de 2010 la República Dominicana ye miembru plenu del PARLACEN con diputaos electos en forma direuta por sufraxu universal.[1][2]

Retiru temporal de Panamá

Panamá anunció'l so retiru del PARLACEN pero 12 diputaos electos en 2009 van siguir hasta 2014.[3](Vease Nota)[4] El Presidente del PARLACEN del periodu 2010-2011 foi'l diputáu por Panamá Dorindo Cortez y 12 diputaos electos en 2009 van caltenese como diputaos electos de Panamá hasta 2014. La Corte Centroamericana de Xusticia afirma nun resolución sobre'l Tratáu Constitutivu del PARLACEN, que nun esiste mecanismu p'arrenunciar al PARLACEN, polo que Panamá nun puede salise d'esi ente parllamentariu rexonal.(Vease nota)[5]

Nel añu 2012 la Corte Suprema de Xusticia de Panamá declara inconstitucional la decisión del Órganu Executivu de salir del PARLACEN polo que Panamá se reintegra.

Belize y Costa Rica nun son miembros del Parlacen. Nel casu de Costa Rica tanto'l gobiernu como práuticamente tolos partíos d'oposición concuerden en nun ingresar al Parlacen nin a la Corte Centroamericana de Xusticia salvu nel casu que se realicen ciertes reformes, como esaniciar la diputación automática pa ex presidentes y amenorgar los costos de caltenimientu y salarios.[6][7] Adicionalmente el gobiernu de Costa Rica y de Panamá empecipiaron un procesu d'integración distinta al SICA ya inclusive, según dalgunos, paralelu. Costa Rica intentó averase más a Panamá y a Colombia qu'a Centroamérica por razones diverses, anque una d'elles pue ser el sofitu diplomáticu dadu per Colombia y Panamá a delles reivindicaciones territoriales y tensiones con Nicaragua, mientres la CCJ y otros espacios de la SICA inclináronse más a favor de Nicaragua.[8]

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Na histórica Declaración de Esquipulas I emitida polos Presidentes de los países de Centroamérica, na ciudá d'Esquipulas, República de Guatemala, el 25 de mayu de 1986, declararon: "Que ye necesariu crear y complementar esfuercios d'entendimientu y cooperación con mecanismos institucionales que dexen fortalecer el diálogu, el desenvolvimientu conxuntu, la democracia y el pluralismu, como elementos fundamentales pa la paz nel área y pa la Integración de Centroamérica. Ye por ello que convien crear el Parllamentu Centroamericanu. Los sos integrantes van ser electos llibremente por sufraxu universal direutu, nel que se respete'l principiu del pluralismu políticu participativu." Ye según suscríbese'l Tratáu Constitutivu del Parllamentu Centroamericanu y Otres Instancies Polítiques nel mes d'ochobre (8, 15 y 16) de 1987, polos Estaos de Guatemala, El Salvador, Costa Rica, Nicaragua y Hondures, respeutivamente, preséu que cobró vixencia pa los primeros trés países depositantes (Guatemala, El Salvador y Hondures) a partir del 1 de mayu de 1990. El Parllamentu Centroamericanu quedó oficialmente instaláu'l 28 d'ochobre de 1991 y tien la so sede na ciudá de Guatemala, República de Guatemala.

La naturaleza xurídica del Parlacen definir como l'órganu rexonal y permanente de representación política y democrática del Sistema de la Integración Centroamericana (SICA), col fin de realizar la integración centroamericana y una convivencia pacífica dientro d'un marcu de seguridá y bienestar social, que s'enconte na democracia representativo y participativo, nel pluralismu y nel respetu a la llexislación en materia d'integración, les llexislaciones nacionales y al derechu internacional.

Oxetivos[editar | editar la fonte]

Ser l'órganu de representación democrática y política de los pueblos centroamericanos y dominicanu, exerciendo les funciones parllamentaries del Sistema Comuñal de la Integración Rexonal, que dexe llograr la unión de los nuesos pueblos.

Exercer un lideralgu eficaz y democrático ente los distintos sectores rexonales, que nel marcu del desenvolvimientu sostenible coadyuve a la construcción gradual y progresivo de la Unión Centroamericana y de República Dominicana, conformando una sociedá moderna, xusta y solidaria, onde se garantice la paz y el respetu a los derechos humanos.

Atribuciones[editar | editar la fonte]

Son atribuciones del Parllamentu Centroamericanu:

  • Ye l'órganu rexonal y permanente de representación política y democrática col fin fundamental de realizar la integración
  • Proponer llexislación en materia d'integración ya iniciatives de profundización de la integración, según exercer control parllamentariu de la integración ya impulsar y empobinar los procesos d'Integración y la más amplia cooperación ente los países centroamericanos.
  • Proponer proyeutos de trataos y convenios, a axustase ente los países centroamericanos que contribuyan al prestu de les necesidaes del área y conocer los que proponga'l SICA
  • Participar nes xuntes de presidentes y de conseyos de ministros del SICA
  • Conocer de la eleición de los executivos de les instituciones del SICA y juramentarlos. Conocer los presupuestos de les instituciones de la integración y crear comisiones especiales p'analizar desalcuerdos ente los Estaos del SICA cuando afecten la integración.
  • Favorecer la convivencia pacífica y la seguridá de Centroamérica y los derechos humanos
  • Promover l'afitamientu del sistema democráticu, pluralista y participativu nos países centroamericanos, con estrictu respetu al derechu internacional.
  • Contribuyir a fortalecer la plena vixencia del Derechu Internacional.

Órganos del PARLACEN[editar | editar la fonte]

El Parlacen s'estructura orgánicamente de l'Asamblea Plenaria, de la Xunta Direutiva del Secretariáu.

Asamblea Plenaria[editar | editar la fonte]

L'Asamblea Plenaria ye l'órganu supremu del Parllamentu Centroamericanu y ta integrada por tolos diputaos y diputaes. Amás, collaboren nel desenvolvimientu de les sos xeres, les Comisiones y los Grupos Parllamentarios.

Les atribuciones de l'Asamblea Plenaria son les siguientes:

  • Dirixir a la Xunta de Presidentes los encamientos qu'envalore pertinentes alrodiu de los asuntos que confronte Centroamérica en rellación cola paz, la seguridá y el desenvolvimientu de la rexón.
  • Escoyer cada añu a la Xunta Direutiva.
  • Aprobar el presupuestu del Parllamentu Centroamericanu.
  • Considerar y decidir alrodiu de los informes que-y presente la Xunta Direutiva.
  • Ellaborar y aprobar el Reglamentu Internu del Parllamentu Centroamericanu y los demás reglamentos que se riquir.
  • Integrar les comisiones de trabayu que considere convenientes.
  • Proponer proyeutos de trataos y convenios, a axustase ente los Estaos Centroamericanos que contribuyan a satisfaer les necesidaes del área.
  • Ratificar añalmente a les direutives de les Comisiones Permanentes del Parllamentu.
  • Les demás que se-y asignen nesti Tratáu o nos sos preseos complementarios.

Comisiones[editar | editar la fonte]

Les Comisiones son instancies colexaes que la so función ye la de realizar los estudios y les investigaciones pertinentes avera del ámbitu de la so competencia, según aquellos que-yos sían treslladaos pola Xunta Direutiva o l'Asamblea Plenaria con cuenta de rindir l'informe o dictame correspondiente.

Les comisiones de trabayu del Parllamentu Centroamericanu clasificar en:

Permanentes: Son les establecíes nel Reglamentu Internu, con duración ilimitada, pal estudiu de los asuntos propios de la naturaleza de cada comisión.


Les Comisiones Permanentes del PARLACEN son les siguientes:

1. Comisión Política y Asuntos Partidarios;

2. Comisión de Seguridá Ciudadana, Paz y Derechos Humanos;

3. Comisión de Macroeconomía y Finances;

4. Comisión d'Educación, Cultura, Deporte, Ciencia y Teunoloxía;

5. Comisión d'Integración, Comerciu y Desenvolvimientu Económicu;

6. Comisión d'Asuntos Agropecuarios, Pesca, Ambiente y Recursos Naturales;

7. Comisión de la Muyer, Niñez, Mocedá y Familia;

8. Comisión de Desenvolvimientu Municipal y Participación Ciudadana;

9. Comisión de Salú, Seguridá Social, Población y Asuntos Llaborales y Gremiales;

10. Comisión d'Asuntos Xurídicos y Institucionalidad Rexonal;

11. Comisión de Rellaciones Internacionales y Asuntos Migratorios;

12. Comisión de Turismu;

13. Comisión de Pueblos Indíxenes y Afrodescendientes; y,

14. Delegación de EUROLAT


Estraordinaries: Van Ser establecíes pola Asamblea Plenaria p'asuntos d'especial importancia y trescendencia institucional del Parllamentu Centroamericanu y del procesu d'integración.

Especiales: Son aquelles establecíes pola Xunta Direutiva, p'asuntos específicos.

Grupos Parllamentarios[editar | editar la fonte]

Similares a les Bancaes del Parllamentu Européu, consisten n'uniones ideolóxiques de los partíos políticos participantes.

Los Grupos Parllamentarios son la espresión ideolóxica de les Diputaes y Diputaos Centroamericanos y entámense d'alcuerdu a l'afinidá política de los sos partíos.

van conformar por aciu Acta Constitutiva que se fai de la conocencia de l'Asamblea Plenaria ya inscríbese ante la Xunta Direutiva, teniendo de publicar, lo cual pertenez ente otros principios ideolóxicos, fines políticos, órganos mínimos de direición y un Reglamentu de funcionamientu. Los actuales son:[9]

Xunta Direutiva[editar | editar la fonte]

Ye l'órganu colexáu executor de les decisiones que emanen de l'Asamblea Plenaria, correspondiéndo-y dirixir alministrativamente al Parllamentu Centroamericanu. Puede constituyise de manera ampliada según lo regulao pol Reglamentu Internu.

Ye electa pola Asamblea Plenaria d'ente los sos miembros, funciona de manera permanente por un periodu d'un añu, ya intégrase de la siguiente forma:

  • Un Presidente.
  • Cinco Vicepresidentes.
  • Seis Secretarios.

Adopta les sos decisiones col votu favorable de siete de los sos integrantes y en casu d'empate la Presidencia gocia de votu calificáu. La Presidencia exercer de manera rotativa, según l'orde alfabéticu de los Estaos parte, empezando pol Estáu see.

Toes los sos resolvimientos son apellables ante l'Asamblea Plenaria. Pol calter d'Observador Especial, República Dominicana cunta ante la Xunta Direutiva, con un Vicepresidente y un Secretariu axuntos.

Secretariáu[editar | editar la fonte]

El Secretariáu ye l'órganu téunicu alministrativu del Parlacen, que s'estructura en tres Secretaríes especializaes que tienen les funciones y atribuciones principales siguientes:

La Secretaría d'Asuntos Parllamentarios tramita y da siguimientu a les decisiones qu'adopte'l Parlacen, de lo cual va informar dacuando a l'Asamblea Plenaria, emprestará-y asistencia téunica en toles sos actividaes, según a les comisiones. Otramiente, coordina y dirixe l'asesoría de les comisiones y tien d'asistir a la Xunta Direutiva Ampliada na ellaboración de l'Axenda de les sesiones d'Asamblea Plenaria, cuando ésta riquir.

La Secretaría d'Alministración y Finances tien al so cargu l'alministración de toles dependencies, direiciones, departamentos y unidaes alministratives, según del personal del Parllamentu Centroamericanu y tien de velar pola correutu alministración de los sos recursos.

La Secretaría del Gabinete de Xunta Direutiva apurre asistencia téunica a la Xunta Direutiva de conformidá coles atribuciones d'ésta y nes temes que-y dir asignaos pola mesma.

Presidentes del Parlacen[editar | editar la fonte]

Presidente Gobiernu País
Roberto Carpio Nicolle Oct. 1991 – Oct. 1992 Guatemala
Ilsa Díaz Zelaya Oct. 1992 – Oct. 1993 Hondures
José Francisco Merín López Oct. 1993 – Jul. 1994 El Salvador
Víctor Augusto Vela Mena Jul. 1994 – Oct. 1994 Guatemala
Roland Valenzuela Oyuela Oct. 1994 – Dic. 1995 Hondures
Raúl Zaldívar Guzmán Dic. 1995 – Oct. 1996 Hondures
Ernesto Lima Mena Oct. 1996 – Oct. 1997 El Salvador
Marco Antonio Solares Pérez Oct. 1997 – Oct. 1998 Guatemala
Carlos Roberto Reina Oct. 1998 – Oct. 1999 Hondures
José Ernesto Somarriba Sosa Oct. 1999 – Oct. 2000 Nicaragua
Hugo Guiraud Gargano Oct. 2000 – Oct. 2001 Panamá
Rodrigo Samayoa Rivas Oct. 2001 – Oct. 2002 El Salvador
Víctor Augusto Vela Mena Oct. 2002 – Oct. 2003 Guatemala
Mario Facussé Handal Oct. 2003 – Oct. 2004 Hondures
Fabio Gadea Mantiella Oct. 2004 – Oct. 2005 Nicaragua
Julio Enrique Palacios Sambrano Oct. 2005 – Oct. 2006 Panamá
Ciro Cruz Zepeda Oct. 2006 – Oct. 2007 El Salvador
Julio Guillermo González Gamarra Oct. 2007 – Oct. 2008 Guatemala
Gloria Guadalupe Oquelí Solórzano de Macoto Oct. 2008 – Oct. 2009 Hondures
Jacinto José Suárez Espinoza Oct. 2009 - Oct. 2010 Nicaragua
Dorindo Jayan Cortez Marciaga Oct. 2010 - Oct. 2011 Panamá
Manolo Pichardo Oct. 2011 - Oct. 2012 República Dominicana
Leonel Búcaro Oct. 2012 - Oct. 2013 El Salvador
Paula Rodríguez Oct. 2013 - Oct. 2014 Guatemala
Armando Bardales Oct. 2014 - Oct. 2015 Hondures
José Antonio Alvarado Correa Oct. 2015 - Oct. 2016 Nicaragua
Priscilla Weeden de Miró Oct. 2016 - Oct. 2017 Panamá
Tony Raful Tejada Oct. 2017 - Oct. 2018 }


Integración de Costa Rica[editar | editar la fonte]

Les rellaciones de Costa Rica respectu al Parlacen y el procesu d'integración centroamericanu fueron históricamente ambigues y en dellos casos contradictories. Anguaño Costa Rica ye miembru del Sistema d'Integración Centroamericana pero nun ye miembru del Parllamentu Centroamericanu nin de la Corte Centroamericana de Xusticia.

Dende la fundación del Parlacen y a pesar de que l'Alcuerdu de Esquipulas que punxo fin a la guerra en Centroamérica foi axustáu pola mediación d'Óscar Arias (que-y valió'l Premiu Nobel de la Paz) Costa Rica nun ingresó al Parllamentu Centroamericanu siendo l'únicu país centroamericanu en nun faelo xunto con Belize.

El presidente del Parlacen el dominicanu Manolo Pichardo visitó Costa Rica xunto a una delegación de diputaos centroamericanos nel 2011 pa encamentar l'ingresu de Costa Rica al Parlacén axuntándose cola presidenta y los dirixentes de los principales partíos políticos del país, asina mesmu la delegación foi recibida pola Comisión d'Internacionales de l'Asamblea Llexislativa. Sicasí tanto'l gobiernu de Laura Chinchilla como l'entós presidente de l'Asamblea Juan Carlos Mendoza (del Partíu Aición Ciudadana, entós primer fuercia d'oposición) repitieron que Costa Rica nun tien de pertenecer al Parlacen.[6][7]

Costa Rica amás empecipió un procesu d'acercamientu ya integración que dalgunos tachen de paralelu con Panamá y Colombia dende la presidencia d'Óscar Arias[10][11]

Les rellaciones diplomátiques ente Costa Rica y Nicaragua deterioráronse so l'alministración Chinchilla y Ortega por cuenta de disputes territoriales como'l casu del reclamu nicaragüense sobre Isla Calero anguaño en disputa ante instancies internacionales y el dictame de la Corte Centroamericana de Xusticia contra Costa Rica onde aduz qu'esti país tien de detener la carretera fronteriza por daños al mediu ambiente. Dictame que foi refugáu pol gobiernu costarricense, ente otres coses, argumentando que Costa Rica nun pertenez a la CCJ y nun reconoz la so autoridá.[12]

A la inversa, tanto Panamá como Colombia sofitaron a Costa Rica en dambes situaciones. Sobre la tema manifestó'l canciller de Panamá Roberto Henriquez[13]

Panamá siéntese dafechu identificada colos planteamientos fechos pola República de Costa Rica, yá que tampoco reconoz la xurisdicción y competencies de la Corte Centroamericana de Xusticia.

El dictame de la CCJ y el posterior pronunciamientu del Parlacen a favor de que Costa Rica acepte dichu dictame esfrecieron les rellaciones de Costa Rica col Parlacen.[14] Magar les rellaciones Costa Rica-Panamá siempres fueron cordiales dende va munches décades[15] la tema tamién averó a dambos países. Panamá intentó fallidamente salise del Parlacen.

Hai de solliñar que, a la inversa, Costa Rica (xunto con Hondures) tamién sofitó a Colombia nos sos propios reclamos diplomáticos territoriales con Nicaragua[16]

Les diferencies económiques ente Centroamérica y Costa Rica son bultables. Costa Rica y Panamá son los países más desenvueltos de la rexón y los niveles de probeza de dambos países son enforma menores. Asina ente que namái'l 11 % de les esportaciones ticas van al restu de Centroamérica, el 6 % va a Panamá. Esto ye, namái a Panamá, van más de les metá de les esportaciones que van a los otros cinco países de CA (incluyendo Belice). Coles mesmes, dambos países tienen un índiz de desenvolvimientu humanu calificáu como "alto" ( puestos 62 y 54, a nivel mundial, respeutivamente), col ingresu per capita más altu de la rexón (aproximao 12.000 dólares añales en cada unu, siguiendo El Salvador con 7.200 y terminando con Nicaragua con 3.000) y con menor probeza (22 % Panamá y 19 % Costa Rica).

De fechu la salida de Costa Rica del Mercáu Común Centroamericanu foi un duru golpe pal mesmu.

La negociación del Tratáu Llibre de Comerciu ente la Unión Europea y Centroamérica ye otra tema complexa. Una de les esixencies d'Europa pal mesmu ye la integración centroamericana y l'ingresu de Costa Rica al Parlacén, cosa que'l país refuga enfáticamente ya inclusive desea faer fincapié en que s'incluya a Panamá (que nun ye miembru del SICA) na negociación.

L'ingresu al Parlacén ye desaxeradamente impopular en Costa Rica. Práuticamente nengún partíu manifestóse a favor del so ingresu y l'organismu recibió fuertes crítiques d'Óscar Arias (ex presidente y figura prominente nel PLN, primer fuercia d'oposición),[17] Ottón Solís (ex candidatu presidencial y figura importante del oficialista PAC) y otres figures polítiques. Ente les crítiques principales inclúyese'l fechu de que los sos resolvimientos nun son venceyantes, de que nun representa una verdadera integración, de que los salarios de los diputaos son demasiáu altos, de que l'altu gastu qu'implica'l so sostenimientu nun ye recuperáu al nun ser venceyantes les sos decisiones y de que'l nomamientu de los ex presidentes centroamericanos como diputaos al terminar el so periodu (col altu salariu y l'inmunidá qu'implica) emprestar pa la corrupción. Les reformes que se pidieron al respeutu como esixencia pa ingresar al Parlacén fueron, ente otres, esaniciar el cargu de diputaos pa ex presidentes.

Polo xeneral el Parlacen y l'ingresu al mesmu son bien impopulares ente la ciudadanía costarricense y nin el gobiernu nin los partíos d'oposición sofitar.

Discutinios[editar | editar la fonte]

Los diputaos decidieron amontase los gastos de representación en USD$1,000 a partir de xineru de 2013, según aceptar los mesmos llexisladores. Tomando como base esa medría, los sos ingresos algamen los USD$5,000 mensuales.[18]

En pallabres del ex-presidente de Panamá, Ricardo Martinelli: el Parlacen “ye una cueva de lladrones”, dixo cuando desvenceyó a Panamá d'esi foru rexonal. Más tarde retratóse de les sos declaraciones y asumió de volao el yá que tienen acutaos los ex-presidentes y ex vicepresidentes nesi organismu como diputaos. Según los sos críticos, llegó en busca d'inmunidá.[19]

El Salvador solo nel añu 2014 gastu USD$ 1,700,000 añales como apurra pal sostenimientu de los 20 diputaos salvadoreños del Parllamentu Centroamericanu (Parlacen) y pal funcionamientu d'esti órganu rexonal, que'l so trabayu y les sos resultancies ye desconocíu pola ciudadanía de los países que lu integren, según alverten los abogaos Ulices del Dios Guzmán y René Hernández Valiente, dambos exmagistrados de la Corte Suprema de Xusticia (CSJ).[20]


Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Direutoriu de diputaos». Archiváu dende l'orixinal, el 6 d'ochobre de 2011.
  2. «diputaos dominicanos-al-Parlacen Juramentan a diputaos dominicanos al Parlacen».
  3. «Panamá da'l llombu al Parlacen».
  4. Panamá comunica oficialmente'l so retiru del Parllamentu Centroamericanu al SICA - EFE (19 d'agostu de 2009)
  5. «Panamá nun puede salise del Parlacen, diz Corte Centroamericana».
  6. 6,0 6,1 «http://www.crhoy.com/costa-rica-se-mantendra-fuera-del-parlacen/».
  7. 7,0 7,1 «tien-nenguna utilidá-diz-vicecanciller/ http://www.crhoy.com/parlacen-nun tien-nenguna utilidá-diz-vicecanciller/».
  8. «http://www.larepublica.net/app/cms/www/index.php?id_menu=96&pk_articulo=30120&ut=30».
  9. «http://www.parlacen.int/Funcionamientu/GruposParlamentarios2013-2014.aspx». Archiváu dende l'orixinal, el 26 de setiembre de 2014.
  10. «http://www.soitu.es/soitu/2009/10/29/info/1256854251_706716.html».
  11. «a-panama-y-colombia-alloñar de-restu-sica.html http://www.revistasumma.com/economia/990-costa-rica-averar a-panama-y-colombia-alloñar de-restu-sica.html». Archiváu dende l'a-panama-y-colombia-alloñar de-restu-sica.html orixinal, el 27 de xunu de 2011.
  12. «http://www.elnuevodiario.com.ni/nacionales/240473 http://www.elnuevodiario.com.ni/politica/239038 http://www.elnuevodiario.com.ni/nacionales/240473». Archiváu dende l'http://www.elnuevodiario.com.ni/nacionales/240473 orixinal, el 5 d'abril de 2017.
  13. «Costa rica-en-lio-con-nicaragua-por-trocha.aspx http://www.nacion.com/2012-02-03/ElPais/panama-sofita-a Costa rica-en-lio-con-nicaragua-por-trocha.aspx». Archiváu dende l'Costa rica-en-lio-con-nicaragua-por-trocha.aspx orixinal, el 8 de febreru de 2012.
  14. «http://www.elnuevodiario.com.ni/politica/243243».
  15. «http://www.elnuevodiario.com.ni/nacionales/240473».
  16. «Costa rica-y-honduras-en-pleitu-con-nicaragua http://www.rnw.nl/espanol/bulletin/colombia-destaca-sofitu-de Costa rica-y-honduras-en-pleitu-con-nicaragua».
  17. «http://mensual.prensa.com/mensual/contenido/2006/07/07/hoy/mundu/661631.html».
  18. «http://www.laprensagrafica.com/2014/06/16/20-diputaos-en-el-parlacen-lleguen-a-los-5000-en-salariu».
  19. «http://www.laprensa.com.ni/2015/11/01/politica/1928851-para-que-sirve-el-parlacen».
  20. «http://www.elsalvador.com/articulo/elsalvador/salvador-gasta-millones-ano-pa-caltener-parlacen-57767».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]