Pacífico Chiriboga

De Wikipedia
Pacífico Chiriboga
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu Riobamba1810
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu1886 (75/76 años)
Oficiu políticu
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Pacíficu Chiriboga y Borja (1810Riobamba – 1886Quitu) foi un políticu y terrateniente ecuatorianu, vicepresidente y presidente encargáu, con actuación mientres los primeros años de la República del Ecuador. Foi, amás, alcalde de Quito en 1839, senador y ministru d'Estáu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació en Riobamba en 1810, na propiedá familiar no qu'agora ye Provincia de Chimborazo, fíu de Martín Chiriboga y León, el postreru realista "Correxidor" de Riobamba y María Dolores Borja y Tinajero, descendiente direuta de Juan de Borja y Enríquez de Luna, III duque de Gandía y Xuana d'Aragón y Gurrea; el primeru, nietu del Papa Alexandru VI (Rodrigo de Borja); la segunda, nieta del rei Fernando II d'Aragón, descendiente de los reis de Navarra y la corona d'Aragón.

Dempués de la derrota de les fuercies españoles, el so padre foi desterráu, pero morrió nel barcu antes d'aportar a Xamaica. La devoción del padre a la corona nun afectó'l so surdimientu na nueva república, por cuenta de dos cuesas: primero, la tierra familiar que s'había confiscado mientres la revolución foi restaurada y el desendolque tempranu del home na publicación de "El Quiteño Llibre " una revista política de gran importancia mientres la nacencia de la nación ecuatoriana. Ellí trabayó con dalgunos de los intelectuales más importantes del so tiempu, incluyendo a Pedro Moncayo, coronel Francisco Hall, Manuel de Ascásubi y el so hermanu Roberto de Ascasubi. La so fortuna foi restaurada y un grupu d'amigos llevar a una vida pública bien prolífica.

Matrimoniu[editar | editar la fonte]

Casó con Ignacia Fernández Salvador, el 7 de febreru de 1830, procreando diez fíos.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Morrió en 1886, en Quito, siendo soterráu na Capiya de Villacís del Conventu de San Francisco, nel Centru Históricu de dicha ciudá.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Puxó contra'l gobiernu de Juan José Flores incorporándose al movimientu El Quiteño Llibre, de que los sos miembros varios fueron asesinaos el 19 d'ochobre de 1833.

A finales de 1838 foi electu Alcalde de Quito, cargu qu'exerció ente'l 1 de xineru y el 31 d'avientu de 1839.[1] Mientres el so periodu al mandu de la ciudá ordenó que se reparen el camín ente Guápulo y El Quinche, y la arquería soterraña de l'antigua quebrada de Sanguña, que pasa baxu El Sagrariu y l'actual Centru Cultural Metropolitanu.[1]

Foi nomáu Gobernador de Manabí en 1840, y en 1845 Vicente Ramón Roca confirió-y el cargu de Gobernador de Pichincha, que exerció hasta 1849. El 30 d'agostu de 1852 foi escoyíu Vicepresidente de José María Urbina y Viteri, cuando esti proclámase Xefe Supremu de la República y quedó encargáu de la caña executiva pa un total de 100 díes nos periodos ente 1852 y 1854.[2]

Tamién foi vicepresidente de 1852 a 1854, y dempués foi parte del triunviratu nel poder con Gabriel García Moreno y Jerónimo Carrión, que depués aportaron a presidentes de la república. Dempués sería parte d'un segundu triunviratu. Como yera'l casu cola mayoría de los políticos del so tiempu; inclusive cuando s'atopaba nel exerciciu del gobiernu, siguía nel caltenimientu y espansión de les tenencies de les tierres familiares.

Usó de cutiu el so propiu dineru pa financiar a los sos aliaos políticos. Nun momentu dau, unvió 4000 cabeces de ganáu pa les tropes de García Moreno mientres les guerres ente lliberales y conservadores. Tamién mercó munches propiedaes dientro de la ciudá de Quito pa les sos xuntes polítiques.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Gomezjurado Zevallos, Javier (2015) Quito: Hestoria del Cabildru y la Ciudá, primer (en castellanu), Institutu Metropolitanu de Patrimoniu, páx. 311. ISBN 978-9942-20-821-7.
  2. historia.html Vicepresidentes na historia de la República del Ecuador

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Jurado Noboa, Fernando - "Cais, cases y xente: del Centru Históricu de Quito de 1534 a 1950 Tomu IV" - FONSAL - Quito - febreru 2008
  • Costales Samaniego, Alfredo & Peñaherrera Costal Dolores - "Insurxente y Realistes: La Revolución y la Contrarrevolución Quiteñas - 1809-1822" - FONSAL - Quito - 2008
  • Jurado Noboa, Fernando - "Los Nuedos del Poder (1598-2007)" Vol. 1 - Coleición Xeneral de la SAG - Quito - Ecuador - xunu 2007
  • Trabucco, Federico - "Síntesis Histórica de la República del Ecuador" - Quito - Editorial Santu Domingu - 1968

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Ignacio Escobar
Presidente del Conseyu Municipal de Quito

1 de xineru de 1839 - 31 d'avientu de 1839
Socesor:
Desconocíu
Predecesor:
Posición Restituyida
Anterior: Manuel de Ascazubi
Vicepresidente Constitucional de la República del Ecuador

6 de setiembre de 185215 d'ochobre de 1854
Socesor:
Manuel Bustamante
(Interín)
Predecesor:
Marcos Espinel Endara
Ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores del Ecuador

22 d'ochobre de 1855 - 22 d'avientu de 1855
Socesor:
Ramón Borja
Predecesor:
Francisco Robles
(Presidente d'Ecuador)
Miembru del Gobiernu Provisional de Quito
(Gobierno de facto)

1 de mayu de 1859 - 3 de xunu de 1859
En Disputa col Gobiernu de Francisco Robles
Socesor:
Francisco Robles
(Presidente d'Ecuador)
Predecesor:
Francisco Robles
(Presidente d'Ecuador)
Miembru del Gobiernu Provisional de Quito
(Gobierno de facto)

1 de setiembre de 1859 - 10 de xineru de 1861
Socesor:
Gabriel García Moreno
(Presidente d'Ecuador)
Predecesor:
Vacante
Anterior: Francisco León Franco
Subrogante del Presidente Constitucional de la República del Ecuador
(Vicepresidente de facto)

21 d'abril de 1878 - 31 de mayu de 1878
Socesor:
Luis Salvador
Joaquín Malu
Manuel Marcos