Mohammad Reza Pahleví

De Wikipedia
Mohammad Reza Pahleví
Xa

16 setiembre 1941 - 11 febreru 1979
Reza Pahlavi (es) Traducir
Vida
Nacimientu Teḥrán[1]26 d'ochobre de 1919[1]
Nacionalidá Irán pahlaví
Muerte El Cairu27 de xunetu de 1980[2] (60 años)
Sepultura Mezquita de Al Rifa'i (es) Traducir
Causa de la muerte linfoma
Familia
Padre Reza Pahlavi
Madre Tadj ol-Molouk of Iran
Casáu con Fawzia de Egipto (es) Traducir (1939 – 1945)[3]
Soraya Esfandiary (es) Traducir (1951 – 1958)
Farah Diba (es) Traducir (1959 – m. 1980)[3]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía Pahlaví
Estudios
Estudios Instituto Le Rosey (es) Traducir
Oficiu políticumonarca
Premios
Nominaciones
Serviciu militar
Lluchó en Segunda Guerra Mundial
Creencies
Relixón xiísmu
IMDb nm0656624
Cambiar los datos en Wikidata
Reza cola so hermana melliza Ashraf.

Mohammad Reza Pahlaví[12][13][nota 1] (en persa محمدرضا شاه پهلوی; Teḥrán, 26 d'ochobre de 1919-El Cairu, 27 de xunetu de 1980) foi sah d'Irán dende'l 16 de setiembre de 1941 hasta la Revolución islámica del 11 de febreru de 1979.

Ostentaba'l tratamientu de La so Maxestá Imperial y portaba los títulos de Shahanshah (‘Rei de Reyes’) y Aryamehr (‘Lluz de los Arios’). Foi'l segundu y últimu monarca de la dinastía Pahlaví y el postreru sah iranín.

Nacencia y formación[editar | editar la fonte]

Mohammad Reza Pahlaví nació'l 26 d'ochobre de 1919 nel barriu teheraní de la Puerta de Qazvín nuna casa arrendada pol so padre, l'oficial de la brigada cosaca d'Ahmad Shah Qayar, Reza Jan Mirpanŷ Savadkuhí, comandante del reximientu de Hamadán (conocíu tres la so coronación como Reza Shah Pahlaví) (1877-1944), y pola esposa d'esti Nimtaŷ Ayromlú, dempués conocida como Tayolmoluk Ayromlú.[17]

Tres meses dempués del golpe d'estáu del 22 de marzu de 1921 que llevó al poder al so padre, la familia camudar a una casa más grande, onde viviríen padre y madre, la so hermana mayor Shams (1917-1996), la so hermana melliza Ashraf (1919-2016), el so hermanu menor Alí Reza (1922-1954) y el mesmu Mohammad Reza, entós de dos años d'edá. Foi nesa casa onde ésti empezó a aprender de la so preceptora Madame Arfa' la llingua francesa y una serie d'aspeutos xenerales sobre la cultura occidental, la Revolución francesa, los pensadores occidentales y la hestoria d'Occidente.[18]

Reza Jan foi coronáu como Reza Shah teniendo Mohammad Reza siete años d'edá. Pa la ceremonia, celebrada nel Palaciu de Golestán, fabricaron una corona especial pa usu del pequeñu príncipe, a quien s'acutar unu de los edificios del mesmu palaciu p'adomalo ellí nos protocolos y tradiciones reales. Sería instruyíu amás na escuela Madrese-ye Nezam xunto a venti compañeros selectos, intentando'l monarca, ensin ésitu, que se tratara al so fíu, herederu del tronu, como al restu.[19]

Completó la so formación previa en palaciu, asistiendo al Institutu -y Rosey, prestixosa escuela Suiza, hasta 1935. A la so vuelta a Irán, realizó la carrera militar na Academia Militar de Teḥrán, que completó en 1938.

Reináu[editar | editar la fonte]

Mohammad Reza asocedió al so padre, simpatizante de l'Alemaña Nazi mientres la Segunda Guerra Mundial que foi obligáu a abdicar, n'agostu de 1941, por Reinu Xuníu y la Xunión Soviética. Mientres el periodu que duró la guerra Irán permaneció ocupada por británicu y soviéticos, y el nuevu Sah Reza Pahlaví collaboró colos aliaos.

Xunió los partíos políticos n'unu solu, el Partíu del rei y entamó una política de modernización: espropiación de llatifundios, sufraxu femenín, enclín al llaicismu, etc. Estes reformes (llamaes "revolución blanca"), sicasí, nun algamar más qu'a una pequeña parte de la población, de la que la so política económica favorez l'escomanáu arriquecimientu de la clase amestada al poder y el empobrecimiento d'amplies capes de la población, a pesar de que globalmente suponen una gran crecedera económica pa Irán nel so conxuntu. En 1967 corónase Emperador d'Irán nuna campanuda ceremonia a la qu'asistieron personalidaes de tol mundu. Retardó la ceremonia porque, según él, nun había honor en ser rei d'un país aprobetáu.

Tres el fin de la guerra en 1946 sufre un atentáu nel cual recibió seis disparos d'un fanáticu relixosu de la estrema derecha iranina llamáu Fakhr Arai.

El xa tuvo implicáu nel golpe d'Estáu n'Irán de 1953, que la CIA executó col sofitu y l'iniciativa del MI6, anque solo dempués de duldar enforma en tarreciendo que se tratara d'una trampa de los británicos.[20] Asina, el 13 d'agostu de 1953 el xa robla un decretu pol que destitúi a Mossadegh y noma al coronel Fazlollah Zahedí primer ministru (foi darréu'l primer suegru de la so fía, Shahnaz). Pero Mossadegh arresta al coronel que lleva'l documentu, que nun ye otru que Nematollah Nasirí, quien más tarde aportaría a el xefe de la Savak.

Les cais enllenar d'ensames que protesten pola decisión del xa. En vista del panorama ésti, xunto cola so esposa Soraya, toma un avión pa fuxir, primero a Bagdag y depués, a Roma. Mientres esi procesu, Allen Dulles, xefe de la CIA, mover a Roma, con mires de coordinar l'aición conxunta con Mohammad Reza, pa destituyir a Mossadegh.

En Teḥrán ensame de comunistes controlaben les cais y celebraben la partida del xa. Entós l'exércitu salió de los sos cuarteles y empezó a agordonar a los manifestantes. Na madrugada del 19 d'agostu, diose orde a los axentes iraninos de llanzar a la cai a tolos efectivos que fueren capaces de consiguir.

Los axentes dirixir a los clubes deportivos, onde reclutaron un estrañu revoltixu d'atletes y ximnastes colos que formaron un grupu de manifestantes estraordinariu que fixeron desfilar pol bazar llanzando berros a favor del xa.

Pela tarde Zahedí salió del so escondederu. El xa volvió del exiliu. Mossadegh foi encarceláu. Los líderes del partíu Tudeh, partíu comunista d'Irán, fueron asesinaos. Estaos Xuníos nunca reconoció'l papel que la CIA desempeñara naquellos acontecimientos, hasta les recién declaraciones de Barack Obama;[ensin referencies] sicasí'l que más faló d'ello foi'l mesmu Dulles que nuna entrevista, a la entruga de si yera verdá que «la CIA gastara millones de dólares pa reclutar a persones que se manifestaren nes cais y p'otres aiciones empobinaes a derrocar a Mossadegh» (qu'había nacionalizáu la producción de petroleu, antes BP, y asina, tres el golpe d'estáu del Xa, volvía a manes de los anglosaxones), Dulles contestó: «D'alcuerdu, namái puedo dicir que ye del tou falsa l'afirmación de que gastamos enforma dineru pa consiguir esti oxetivu».[21]

Persépolis, vista de Kuh-e Rahmat.

En 1971 tuvieron llugar en Persépolis ceremonies campanudes mientres tres díes por cuenta de la celebración de los 2 500 años del Imperiu Persa. La familia real convidó a numberosos mandatarios y personalidaes internacionales. El fastu de les ceremonies, que movilizaron más de 200 servidores veníos de Francia pa les llacuaes, amenó discutiniu na prensa y contribuyó a avafar la imaxe del Xa. El monto de los gastos foi evaluáu en más de 22 000 000 dólares d'Estaos Xuníos, y el financiamientu foi realizada en desterciu d'otros proyeutos urbanísticos o sociales. Amás, les fiestes fueron acompañaes pola represión de los opositores al Xa.[22][23]

Revolución y exiliu[editar | editar la fonte]

El descontentu popular, algama'l so puntu álgido en 1978: tarrecíase una revolución[ensin referencies] y el presidente d'Estaos Xuníos, Jimmy Carter, pidió al xa qu'entamara reformes democratizadoras. Mohammad Reza punxo entós de pies dellos gobiernos liberalizadores que cayeron unu tres otru. La revolución paecía inminente y, n'efeutu, el 16 de xineru de 1979 el Xa debió exiliase.

El Xa y la so esposa exiliáronse en diversos países: Marruecos, Les Bahames, Ecuador, Méxicu,[24] los Estaos Xuníos, Panamá y finalmente Exiptu, onde fueron acoyíos pol presidente Anwar el-Sadat. El xa morrió de cáncer el 27 de xunetu de 1980 n'El Cairu, onde foi soterráu nuna ceremonia, que según Jehan Sadat, nunca se produxera antes tocantes a solemnidá y grandiosidá, cola Emperatriz Farah Pahlaví a la cabeza.

Familia y descendencia[editar | editar la fonte]

El Xa casóse trés vegaes:

La so primer esposa foi la Princesa Fawzia d'Exiptu (26 d'ochobre de 1919Teḥrán – 27 de xunetu de 1980El Cairu), fía del Rei Fuad I d'Exiptu y de la so segunda esposa, Nazli Sabri, y hermana del Rei Faruq d'Exiptu. Casar en 1939 y divorciáronse en 1948. Tuvieron una fía:

La so segunda esposa foi Soraya Esfandiary (26 d'ochobre de 1919Teḥrán – 27 de xunetu de 1980El Cairu), fía de Khalil Khan Esfandiary-Bakhtiari, embaxador d'Irán ante la República Federal d'Alemaña, y de la so esposa alemana, Eva Karl. Casar en 1951 y divorciáronse en 1958 ante la supuesta infertilidad de la reina. Tres el so divorciu dióse-y el tratamientu y títulu nobiliariu de S.A.I. la Princesa Soraya del Irán.

La tercer muyer del Xa foi Farah Diba (Farah Pahlaví, 14 d'ochobre de 1938), fía de Sohrab Diba, capitán del Exércitu Imperial Iranín y de la so esposa Farideh Ghotbi. Casar en 1959, y la reina Farah convertir en Shahbanou, o Emperatriz, títulu creáu específicamente pa ella en 1967. Les consortes reales previes fueron conocíes como "Malakeh" (n'árabe: Malika), o Reina. Farah Diba dio al Xa cuatro fíos:


Predecesor:
Reza Shah
Sah d'Irán
1941-1979
Socesor:
Ruhollah Jomeini
Líder Supremu

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Tamién treslliteráu como Mohamed Reza Pahlevi,[14] Mohammad Reza Pahlavi[15] o Mohamad Reza Pahlevi.[16]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Мохаммед Реза Пехлеви. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6np2ccv. Apaez como: Mohammad Reza Pahlavi. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. 3,0 3,1 Identificador de persona en The Peerage: p70154.htm#i701533. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Títulu: Les grand'croix de la Légion d'honneur : de 1805 à nos jours : titulaires français et étrangers. Data d'espublización: 2009. Páxina: 472. ISBN-13: 9782350771359. ISBN-10: 2350771350. Nome del autor: Michel Wattel.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 5,7 URL de la referencia: http://www.royalark.net/Persia/pahlavi4.htm.
  6. «Decreto por el que se concede el Collar de la Orden de Isabel la Católica a Su Majestad Imperial Mohamed Reza Schah Pahlavi, Schaenschah del Irán» páxs. 1904 (1r xunu 1957).
  7. URL de la referencia: https://www.quirinale.it/onorificenze/insigniti/32526.
  8. URL de la referencia: https://www.parlament.gv.at/PAKT/VHG/XXIV/AB/AB_10542/imfname_251156.pdf.
  9. URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=154.
  10. Afirmao en: Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnat. Páxina: 498. Editorial: Edita. Llingua de la obra o nome: finlandés. Data d'espublización: 2017. Autor: Antti Matikkala.
  11. 11,0 11,1 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=13436.
  12. La maldición del Xa de Persia El Mundo (edición n'internet), 6 de xineru de 2011
  13. L'exiliu forzosu del postreru Sha de Persia La Vanguardia (edición n'internet), 16 de xineru de 2012.
  14. Muerre'l fíu menor del postreru sah d'Irán El País (España, edición n'internet), 4 de xineru de 2011.
  15. Hamid Dabashi (9 de xineru de 2011). «Irán, el tráxicu ocaso d'una dinastía». CNN Méxicu. Consultáu'l 4 d'avientu de 2013.
  16. depuestu-sha-persia/392519.shtml «Suicídase'l príncipe Alí Reza Pahlaví, fíu menor del depuestu Sha de Persia». Páx. web de TVE, 4 de xineru de 2011.
  17. Afkhami, Gholam R. (2009). The Life and Times of the Shah. University of California Press, páx. 9-10. ISBN 978-0-520-25328-5.
  18. Afkhami. , páx. 24-29.
  19. Afkhami. , páx. 27-42.
  20. Frankopan, Peter (2016). «La ruta de la Guerra Fría», El corazón del mundu (en castellanu). Crítica, páx. 473.
  21. El Xa o l'almaresía del poder. Ryszard Kapuscinski
  22. Badraie Archiváu el 5 de marzu de 2016 na Wayback Machine.
  23. Badraie Archiváu el 6 d'abril de 2016 na Wayback Machine.
  24. La hermana del Sah, la princesa Shams, vivía nuna propiedá vecina a la llamada Villa Arabesque, y la prensa fixo creer que nesa lujosísima casona viviera'l mesmu Shah los 122 díes que tuvo en Cuernavaca, Morelos, Méxicu. Vease mitu_de_la casa_d'el_sha_de_iran/484842 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'mitu_de_la casa_d'el_sha_de_iran/484842 historial y la mitu_de_la casa_d'el_sha_de_iran/484842 última versión).
  25. El País. «Muerre'l fíu menor del postreru sah d'Irán», 4 de xineru de 2011. [Consulta: 6 de xineru de 2011].