Moctezuma Xocoyotzin

De Wikipedia
(Redirixío dende Moctezuma II)
Moctezuma Xocoyotzin
huey tlatoani (es) Traducir

14 abril 1502 - 1520
Vida
Nacimientu México-Tenochtitlan (es) Traducir1466
Nacionalidá Mexica
Muerte México-Tenochtitlan (es) Traducir29 de xunu de 1520 (greg.) (53/54 años)
Familia
Padre Axayácatl
Madre Axcatlxochitl-Xochiquetzal
Casáu con Teotlalco
Tlapalizquixochtzin
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes náhuatl
Oficiu políticu
Creencies
Relixón Religión mexica (es) Traducir
Mitoloxía mexica
Cambiar los datos en Wikidata
Semeya anónima de Moctezuma II, fines del sieglu XVII.

Moctezuma Xocoyotzin (en náhuatl Motēcuhzōma Xōcoyōtzin; AFI [llamátiguːkʷˈsoːma ʃoːkoˈjoːtsin]: 'Moctezuma el mozu') o Moctezuma II (1466México-Tenochtitlan (es) Traducir – 29 de xunu de 1520 (greg.)México-Tenochtitlan (es) Traducir) foi Tlatoani de los mexiques ente 1502-1520. La ortografía Moctezuma ye la más frecuente y moderna; sicasí, Hernán Cortés trescribió'l so nome como Mutecçuma o Muteçuma[1] y la mayoría de les fontes de los sieglos XVI y XVII refieren que'l so nome foi Motecuhzoma[2] incluyíu Frai Bernardino de Sahagún qu'usó una forma más próxima al náhuatl: Motecuçoma y Motecuhzomatzin. Por razones de cortesía y respetu real amestar con frecuencia -tzin (sufixu reverencial en náhuatl)[3] pa llamalo.[4]

D'alcuerdu a La Historia de Tlaxcala de Diego Muñoz Camargo

"Esti nome de Moctheuzomatzin quier tanto dicir como Señor regaláu, tomándolo lliteralmente; mas nel sentíu moral quier dicir señor, Señor sobre tolos Señores y el mayor de toos, y Señor bien severu y grave y home de coraxe y sañudo, que s'enoxa sópitamente con llixera ocasión."

sicasí los estudiosos de la llingua náhuatl del sieglu XVI, como Motolinía, Torquemada, Betancourt, Sigüenza, refugaron el sentíu de home regaláu y deducieron que Moctheuzomatzin provenía del pronome mo- de teuc(tli) o tecuh(tli) "Caballero o Señor" y çoma o çuma, "poner ceñu'l que ta enoxáu, tener coraxe, derivándose d'él, çu ucalli, sañudo y llenu de coraxe", -tzin terminación reverencial. De tala forma que el so significáu ye "home sañudo, home grave, circunspectu, seriu, que se fai tarrecer y respetar".[5]

El númberu ordinal emplegar na actualidá pa estremalo del so homónimu, tamién huey tlatoani, Moctezuma Ilhuicamina (Moctezuma I), a quien los cronistes indíxenes llamaben tamién Huehuemotecuhzoma o 'Moctezuma el vieyu'.

Biografía[editar | editar la fonte]

Pourtraits et Vies des Hommes Illustres, París 1584

Moctezuma Xocoyotzin, fíu d'Axayácatl y Izelcoatzin, fía de Nezahualcóyotl, foi'l gobernante de la ciudá mexica de Tenochtitlan que los sos dominios estender a les ciudaes de Texcoco y Tlatelolco dende 1502 hasta 1520, al apuerto de los españoles. Foi escoyíu tres la muerte d'Ahuízotl, quien finó mientres l'hinchente de 1502. Foi escoyíu xefe militar mientres campañes militares de Ahuizotl. Yá electu, caltuvo una política enérxica inclusive escontra lo interno ya implementó mecanismos pa centrar el poder na so persona. Con cuenta de estructurar los sos dominios, Moctezuma entamó l'imperiu en diverses provincies, creó una sólida alministración central y reguló el sistema tributariu. Al momentu de recibir el poder, los altépetl (señoríos) sometíos numbéricamente yeren munchos y tributaben altes cargues económiques, pero atopábense esvalixaos en zones xeográfiques que conteníen rexones enemigues como Tlaxcala, dellos señoríos de Xoconochco y los purépechas, polo qu'enfocó'l so aparatu militar al sometimientu de dichos altepetl poderosos, lo cual nun consiguió en definitiva.

Descripción física[editar | editar la fonte]

Una cantidá abonda de fontes del sieglu XVI dexen esbozar una descripción física de Moctezuma. Los detalles del calter de Moctezuma Xocoyotzin son contradictorios yá que al paecer, él nun deseyaba ser escoyíu tlatoani.

Yera, pos, Moctezuma home de mediana disposición, acompañada con cierta gravedá y maxestá real, que paecía bien quien yera entá a los que nun-y conocíen. Yera delgáu de poques carnes, el color baza, como de loru, de la manera que tolos de la so nación; traía'l pelo llargo, bien negru y relluciente, casi hasta los costazos; tenía la barba bien rara, con pocos pelos negros y casi tan llargos como un xeme; los güeyos negros, el mirar grave, que mirándo-y convidaba a amar y reverenciare. Yera home de bones fuercies, sueltu y llixeru; tiraba bien l'arcu, nadaba y faía bien tolos exercicios de guerra; yera bien acondicionáu, anque bien xusticieru, y esto faía por ser amáu y tarrecíu, casi de lo que los sos pasaos dixéren-y, como de la esperiencia que'l tenía, sabía que yeren de tal condición los sos vasallos que nun podíen ser bien gobernaos y calteníos en justicia si non con rigor y gravedá.[6]
Francisco Cervantes de Salazar. Crónica de la Nueva España.

Bernal Díaz del Castillo describir en la so crónica como un home d'hasta cuarenta años, bona estatura, proporcionáu, cenceño, poques carnes, d'un color non bien moricu sinón con un color y matiz d'indiu, col pelo non bien llargu, solo cubría-y les oreyes, barba negra y rala, cara allegre, güeyos espresivos que denotaban amor o menester de gravedá, apolazáu y llimpiu bañábase cada tarde, nunca utilizaba la so ropa más d'un día; tenía munches muyeres por amigues y dos cacicas por llexítimu muyeres, pero yera llimpiu de sodomíes. Cuntaba con doscientos principales n'otres sales xunto a la suya p'atendelo, quien teníen que dir descalzos al visitalo y dirixise coles pallabres: "Señor, el mio señor, el mio gran señor" ensin da-y el llombu y cola vista embaxo.[7]

Comportamientu real[editar | editar la fonte]

Dibuxu del palaciu de Moctezuma

Les reformes feches por Itzcóatl y la so cihuacóatl Tlacaélel impunxeron una etiqueta real qu'incluyía la casi nula posibilidá de que'l pueblu común ver, ya inclusive el so círculu más cercanu nun podía ve-y a los güeyos, tenía de fala-y en voz baxa y entrar a la cortil onde espachaba descalzu al igual que toos nel salón del icpalli (siella real)[8] Como gobernante del más poderosu Estáu del Posclásico Tardíu, tuvo nes sos obligaciones el sostenimientu de los órdenes cortesanu, urbanu ya inclusive universal.[9] Les creencies relixoses de Mesoamérica sofitaes nel réxime zuyuano implicaben la posibilidá de semi divinizar a cualquier persona (como los sacrificaos), yá que l'influxu divín podía convertir a un ser humanu nun vasu mundanu del dios[10] y actuaba nel de forma natural na fisioloxía corporal, causando l'acción enfermedaes, estaos d'ánimu, suerte o infortuniu. D'esta forma, dempués d'un llargu procesu d'ayunu, conocencia y invistidura en dellos meses y etapes, el mozu noble convertir en nuevu huey tlatoani, recibía les armes reales y tenía en sí mesmu los atributos del dios tutelar Huitzilopochtli, teniendo al so cargu la garantía de la continuidá del mundu mesmu, caltener l'orde terrenal y celeste basáu nel tlatocayotl, lliteralmente la conocencia suprema heredáu de los tolteques o lo que podríamos designar como la conocencia heredao y surdío d'otros pueblos mesoamericanos.

Campañes militares[editar | editar la fonte]

En 1503 Motecuhzoma Xocoyotzin conquista Achiotlan en Oaxaca siendo esta la primer conquista del tlatoani.[11] Pa 1504 constrúyese la última etapa del templu d'Ehécatl (según otres fontes yera'l de Centéotl).

Socede una fame en 1505 y a partir d'anguaño avanza sobre Yanhuitlan y Zozollan que peracaba la victoria en 1506, este mesmu añu constrúi'l Teocalli de la Guerra Sagrada, al empar consagra la última etapa del Templu Mayor (VII)[12] que ye la que vieron los españoles.

L'emblema Maquizcohuatl, la culiebra de dos cabeces.

En 1507 créanse los estanques na roca viva del cuetu de Chapultepec, amás conquístase Teuctepec; a finales d'esi añu fai la ceremonia del Fueu Nuevo con una rellumanza nunca vista.

De 1508 a 1513 ataca a Huexotzinco y debilita a Cholollan, en 1510 conquista Amatlan, pa 1511 esplega un xigantescu exércitu col que somete Tlachquiyauhco, Icpactepec, Nopallan, Izquixochitepec que son parte del centro-sur d'Oaxaca. Coles conquistes de Chichihualtatacallan en 1512, Alotepec en 1513, Cuezcomaixtlahuacan en 1514 y Iztactlalocan en 1515 namái-y faltaba'l señoríu costeru de Tototepec pa terminar la so primer etapa de control territorial, cola cual buscaba esaniciar la unión de tlaxcaltecas y mixtecos para darréu someter a Tlaxcallan. Cholollan nun s'atopaba en condiciones de dir a la guerra, polo que los mexicas yá col control de los acolhues (que tres la muerte de Nezahualpilli en 1515 impunxérenlos al nuevu tlatoani Cacamatzin) aprovechen el momentu de debilidá que tamién carecía Huexotzinco en 1517 pa conquistalos, asitiándose a un pasu de someter al so rival más fuerte. Pa esti momentu Motecuhzoma conquistara 48 cabeceres de pueblos (qu'incluyíen alredor de 450 poblaciones).

Actuación mientres la Conquista[editar | editar la fonte]

Señales[editar | editar la fonte]

Moctezuma Códiz Durán.

Según la lleenda, antes de la llegada de los conquistadores españoles diéronse ocho señales mientres los 10 años anteriores, qu'anunciaben el colapsu del estáu mexica:

  1. Una columna de fueu apaeció nel cielu nocherniegu (posiblemente un cometa).
  2. El templu de Huitzilopochtli foi afaráu pol fueu, mientres más agua refundiar p'apagar la quema, les llapaes crecíen más.
  3. Un rayu cayó nel templu de Xiuhtecuhtli, onde se llama Tzummulco, nun s'escuchó'l truenu.
  4. Cuando había entá sol, cayó un fueu. En trés partes estremáu, saliendo d'occidente a oriente con una llarga cola, escucháronse ruios en gran polveru como si fueren cascabeles.
  5. L'agua del llagu paeció ferver, pol vientu que sopló, parte de Tenochtitlan anubrióse.
  6. Escuchar a una plañidera dirixir un cantar aciago a los azteques. Los mexicas referíen que yera la diosa Coatlicue, quien anunciaba destrucción y muerte a los sos fíos, unviando a la Cihuacóatl (conocida darréu como La Llorona).
  7. Cazóse un estrañu páxaru paecíu a una grulla. Cuando Moctezuma Xocoyotzin miró nes sos neñines, pudo ver homes desconocíos que se faíen la guerra y veníen arrecostines d'unos animales paecíos a venados.
  8. Xente estraño, con un cuerpu y dos cabeces, xente deforme y monstruosa, llevar a la casa de lo negro amosar a Moctezuma y depués desaparecián (posiblemente homes a caballu).[13]

Primer contautu colos españoles[editar | editar la fonte]

Monumentu del Alcuentru en Ciudá de Méxicu.

Na primavera de 1519, al recibir la noticia de la llegada d'estraños a la mariña este del actual Méxicu, a les sableres de Chalchihuecan nel actual estáu de Veracruz, Moctezuma unvió embaxadores presidíos por cinco nobles mexiques pa investigar los rellatos. Siguiendo les sos detallaes instrucciones, los emisarios llevaben trés conxuntos d'atabeos: unu asociáu a Tezcatlipoca, otru de Tláloc, y otru de Quetzalcóatl. Cada dios nahua tenía elementos d'atabéu específicos, y Moctezuma creía que Cortés podía tar rellacionáu con Quetzalcóatl, tomando en considerancia la profecía la cual dicía "del este van venir homes blancos y barbaos" y pensaba que si l'español dexaba que lo afataren colos sos atributos quedaría probáu que tal rellación yera cierta, yá que naide osaría dexase ornar de tal forma ensin tar autorizáu pa ello pola deidá. Acasu por pura casualidá, Cortés amosóse complacíu cuando lo vistieron col traxe de Quetzalcóatl. Esto apavoró a Moctezuma Xocoyotzin, qu'unvió ricos presentes pa evitar que s'averaren los españoles. Pero los regalos namái escitaron la cobicia de los invasores. Otros intercambios colos españoles dieron llugar a nueves casualidaes d'interpretación relixosa qu'alimentaron la llerza místico del tlatoani: un cascu militar ferruñosu unviáu por Cortés col encargu de que lo enllenaren d'oru resultó ser idénticu a una prenda de Huitzilopochtli. Tres l'alianza colos tlaxcaltecas y la matanza de Cholula, Moctezuma unvió a un embaxador llamáu Cihualpopoca (o Tzihualpopoca), que se fixo pasar por el mesmu Motecuhzoma, suplantación descubierta por intuición de Cortés ya información de les sos acabante adquirir aliaos tlaxcaltecas.[14] El 8 de payares de 1519, atopar con Cortés, convencíu de que yera'l dios y sacerdote Quetzalcóatl.

Moctezuma Xocoyotzin dexó ante toles solicitúes de Cortés yá que nun pudo axuntar un exércitu lo bastante grande como pa poder vencelo. Los sos 400 homes con 40 caballos, y más de 3000 aliaos Tlaxcaltecas fueron agospiaos nel suntuosu palaciu d'Axayácatl. Les imáxenes de los dioses mexicas fueron baltaes y sustituyíes por imáxenes cristianes, llimpióse'l sangre de los sacrificaos y suprimióse el sacrificiu humanu. A los españoles diéronse-yos gran cantidá de presentes y supónse que, ente otros, apurrióse-yos l'agora conocíu como moñu de Moctezuma, que s'atopa nel momentu actual nun muséu de Viena, n'Austria. Moctezuma aceptó ser bautizáu y declaráu súbditu d'España, onde inda viven los sos descendientes, los condes de Miravalle y los duques de Moctezuma.

Muerte[editar | editar la fonte]

La captura del rei Moctezuma por Cortés.

Esisten delles versiones alrodiu de la muerte de Moctezuma, dependiendo de la fonte consultada. Según la versión de distintos autores españoles, el 29 de xunu de 1520, nun intentu pa encalorar la violenta balasma, Moctezuma asomar a la balconada del so palaciu, encamentando a los sos siguidores a retirase. La población contempló espantada la supuesta complicidá del emperador colos españoles, polo qu'empezaron a refundia-y piedres y fleches que la mancaron mortalmente, finando pocu tiempu dempués del ataque por cuenta de les sos firíes. Una pedrada escalabrar.

La versión de los fechos dada por Bernal Díaz del Castillo refier que tres dellos díes de llucha en Tenochtitlan, viéndose'l españoles acorviaos pola superioridá numbérica de los mexicas y la gran cantidá de baxes que teníen diariamente, y la gran dificultá que suponía salir de la ciudá, yá que taba nuna llaguna y les calzaes que salíen d'ella teníen numberoses pontes que taben llevantaos, poner a Moctezuma nun pretil d'una azotea, protexíu por munchos soldaos, por que falara al so pueblu y axustara la salida de los españoles de la ciudá.

Cola so intervención cesa la llucha ya infórmenlu del nomamientu de Cuitláhuac como nuevu señor, y que nun se dexaría la salida de la ciudá de los españoles, yá que toos teníen de morrer, y tocantes a la so persona, que-yos perdonara que al rematar respetaríenlu y tendríen-y el respetu que merecía. Foi al terminar la respuesta mexica, cuando tiraron tanta piedra y llances que los soldaos españoles que lu protexíen con escudos, como víen que cuando falaba cesó la llucha, desdexáronse y nun pudieron evitar que Moctezuma recibiera trés pedraes, en cabeza, brazu y pierna. Moctezuma finaría pocu dempués nos aposentos de los españoles por causa de la firida na cabeza. Díaz del Castillo afirma:

Y Cortés lloró por él, y tolos nuesos capitanes y soldaos, y homes hobo ente nós, de los que -y conoscíamos y tratábamos, que foi tan lloráu como si fuera'l nuesu padre, y nun hemos de maraviar dello, viendo que tan bonu yera. Y dicíen qu'había diez y siete años que reinaba y que foi'l meyor rei qu'en Méxicu hubiera, y que pola so persona había vencíu trés desafíos que tuvo sobre les tierres que sojuzgó.

Díaz del Castiellu tamién da la versión del flaire de la Mercé, que siempres taba con él, al que reprochaben que nun-y convirtiera en cristianu antes de morrer, pero'l flaire nun creyó que morriera d'aquelles firíes, sinón que Moctezuma provocaríase un suicidiu asistíu, por aciu una sustancia que-y paralizó'l so funciones vitales.

Gómara (cap. CVIII) apunta qu'a última hora Moctezuma pidió que lu bautizaren, pero nun lu recueye Cortés, que nun diz nada sobre'l particular; sí otros cronistes posteriores, como Cervantes de Salazar, Herrera o Solís. Na segunda carta de rellación de Cortés, afirma que Moctezuma morrió d'una pedrada llanzada por "unu de los suyos". Frai Francisco Aguilar, tamién testigu de los fechos, afirma, que Moctezuma morrió por una pedrada mexica.

Códiz Florentino El tlatoani Moctezuma y el señor de Tlatelolco Itzquauhtzin.

Los testimonios mexicas, sicasí, apunten a que Moctezuma yá taba muertu cuando lo sacaron a l'azotea. La versión arrexuntada por Bernardino de Sahagún de fontes tlaltelolcas, diz que los españoles impresionar poles xoyes y l'oru que teníen los nobles, pos taben celebrando la principal fiesta mexica, Tóxcatl, pa la cual primeramente pidieren permisu. Pa ello, los españoles punxeron como condición que naide tendría de dir armáu a la celebración. Cuando ésta atopábase nel so apoxéu, cerraron les puertes del patiu y esterminaron a tolos participantes, que s'envalora yeren unos 1000, principalmente nobles, no que se conoz como la matanza de Tóxcatl. El pueblu alzar nuna revuelta, y los españoles fixeron prisioneru a Moctezuma Xocoyotzin. Según Sahagún, tolos nobles mexicas que s'atopaben en poder de los españoles fueron executaos sol garrote al dexar de ser útiles, darréu al recoyer los sos cuerpos, que fueron refundiaos a la cai, el cuerpu de Moctezuma amosaría mancaes d'espada.

Per otra parte, frai Diego Durán, l'autor de Historia de les Indies de Nueva España ya islles de Tierra Firme, asegura polos sos informantes indíxenes que, dempués de que los españoles fueren espulsaos de la ciudá, foi atopáu muertu con una cadena alredor de los sos pies y cinco puñalaes nel pechu. Según Durán, Moctezuma perdiera con tanta claridá la so autoridá que dexara de ser de dalguna utilidá pa los españoles.

Sicasí, la muerte pola lapidación de los sos súbditos paez ser la más aceptada ente los historiadores anguaño.

Tres la so muerte, el cuerpu ensin vida de Moctezuma foi apurríu a Apanécatl, quien lo llevó a Huitzillan, Necatitlán y Tecpanzinco, siendo espulsáu de toos estos llugares, finalmente'l cuerpu del tlatoani foi recibíu y quemáu en Acatliyacápan. Per otra parte, el cuerpu d'Itzquauhtzin foi lleváu nuna canoa a Tlatelolco.[15]

Mientres la fuxida de los españoles, 30 de xunu de 1520, perdieron cerca de la metá de los soldaos castellanos y casi tol oru que llograren y tuvieron qu'abelugase ente los tlaxcalteques. Mentanto Cuitláhuac foi escoyíu como socesor de Moctezuma.

Descendientes[editar | editar la fonte]

Moctezuma II tuvo numberoses esposes y concubinas de quien tuvo munchos fíos. Según un cronista español, cuando foi fechu prisioneru la so descendencia superaba yá la centena, ente que cincuenta de les sos esposes y concubinas atopábense embarazaes, anque quiciabes los datos sían daqué esaxeraos.[16] De toes formes, hai qu'indicar que como la cultura mexica faía diferencies ente los distintos tipos d'esposes y les concubinas, non tolos sos descendientes tendríen la mesma categoría social.

El fíu favoritu del emperador yera Chimalpopoca, nomáu herederu antes de morrer. Al ser ésti prisioneru de Cortés, tuvo que colase xunto colos españoles de Tenochtitlán, pereciendo mientres la denominada Nueche Murnia. Sicasí, otros pudieron sobrevivir:

De toles fíes que consiguieron salir con vida, la más importante foi Tecuichpo Ixcaxochitzin. Foi primeru esposa del so tíu Cuitláhuac y darréu de Cuauhtémoc. A la muerte d'ésti, foi bautizada y llamada Isabel de Moctezuma por Hernán Cortés y los españoles. Casóse tres veces más, los trés vegaes y por decisión de Cortés con españoles, teniendo con ellos en total seis fíos llexítimos de dambos sexos y una más que nun reconoció, Leonor Cortés Moctezuma, que tuvo con el mesmu conquistador estremeñu. Foi considerada como la llexítima descendiente de Moctezuma II y como tal, dióse-y la encomienda de Tlacopan, la más grande del Valle de Anáhuac. Morrió en 1551. La corona española dio a los sos descendientes el títulu de Condes de Miravalle.

Tocantes a los fíos que salieron vivos de la Conquista, el principal foi Tlacahuepantzin Yohualicahuacatzin,[17] una vegada bautizáu llamáu Pedro de Moctezuma y que morrió en 1570, siendo soterráu na Ilesia de Santu Domingu de la nueva Ciudá de Méxicu. Unu de los fíos de Pedro foi Ihuitemotzin, tamién llamáu Diego Luis de Moctezuma y que foi lleváu a España por orde del rei Felipe II, casándose cola noble Francisca de la Cueva y Valenzuela. A partir d'esi momentu, tola descendencia de Ihuitemotzin aniciar n'España, de la que cabo destacar a Pedro Tesifón de Moctezuma, nacíu en Guadix. Ihuitemotzin morrió en Valladolid en 1606[18] y Felipe IV nomó al so fíu Pedro Tesifón conde de Moctezuma en 1624. Dichu títulu nobiliariu persiste na España de güei y denominar Ducáu de Moctezuma de Tultengo.

El segundu conde de Moctezuma foi'l fíu de Pedro Tesifón, llamáu Diego Luis de Moctezuma y Porres. Ésti de la mesma tuvo un fíu illexítimu, Pedro Manuel Moctezuma, que la so nieta Bernarda de Moctezuma y Salcedo nació en 1716 y casóse en 1739 en Ronda con Pedro Morejón Girón y Afumada, emparentáu cola Casa de Girón, unu de los llinaxes españoles más esclusivos. Unu de los sos fíos foi Jerónimo Girón y Moctezuma. Esti home foi III marqués de les Marielles y un xeneral que participó na Guerra de la Independencia de los Estaos Xuníos, teniendo un papel destacáu na victoria llograda sobre los ingleses na batalla del Fuerte Charlotte (Mobile, Alabama, 1780). De la mesma, el so fíu, el xeneral Pedro Agustín Girón Les Cases, IV marqués de les Marielles y I duque d'Afumada, foi unu de los principales xenerales españoles mientres la Guerra de la Independencia Española. A lo último, Pedro Agustín sería padre de Francisco Javier Girón Ezpeleta, descendiente de Moctezuma Xocoyotzin n'undécima xeneración y fundador de la Guardia Civil.[18]

Per otra parte, los actuales duques de Atrisco de la nobleza española son tamién descendientes de Moctezuma II al traviés del so fíu Pedro (Tlacahuepantzin), al casase'l so primer duque, José Sarmiento de Valladares y Arinés, virréi de Nueva España, cola tercer condesa de Moctezuma.[19]

Finalmente, otra fía de Moctezuma II que sobrevivió foi Xipaguatzin, qu'una vegada cristianizada foi llamada María de Moctezuma y que se casó o convivió con Juan de Grau Ribó, noble barón de Toloríu (Cataluña) y que participó xunto a Cortés na conquista de Tenochtitlán. Esti conquistador llevó a Xipaguatzin a Toloríu y ellí morrió en 1537.[19]

Según la historiadora mexicana Blanca Barragán Moctezuma, descendiente del emperador, na segunda década del sieglu XXI había ente 600-700 descendientes de Moctezuma II en Méxicu que son mayores d'edá y n'España alredor de 350.[20] D'estos postreros, non toos tienen títulu nobiliariu.

Receición[editar | editar la fonte]

Moctezuma foi tema de delles óperes:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Gallu (ed.), Eduardo L. (1873) Hombre pernomaos mexicanos. Méxicu: Imprenta I. Cumplíu, páx. 127-130.
  2. Por discordancia fonética, dende l'apuerto de les tropes españoles fueron modificaos toos nomar náhuatl al soníu hispanu (por casu Cuauhnáhuac por Cuernavaca o Atlacohuayan por Tacubaya), sicasí, les fontes primaries refieren el so nome náhuatl como Motecuhzoma. Nel sieglu XIX autores como Orozco y Berra escribíen Motecuzoma.
  3. Silva Galeana, Llibráu. "L'usu de la forma reverencial en náhuatl de Santa Ana Tlacotenco". En Estudios de cultura maya, Publicación Periódica del Centru d'Estudios Mayes. Vol. 23, 1993. páxs. 127-142
  4. Según Cervantes de Salazar: "Motezuma quier dicir lo mesmo que «señudo y grave». Yera costume ente ellos qu'a los nomes propios de señores, de Reyes y muyeres pernomaes añadíen esta sílaba cin, que ye por cortesía a dignidá, que ye como ente nós de primeres del nome pon el Don, como Don Carlos. Los turcos pónen-y al cabu, como Sultán, Solimán, y los moros Muley; y asina los indios dicíen Motezumacín", en Crónica de la Nueva España, cap. 4 vol. II, versión electrónica na Biblioteca Virtual Cervantes.
  5. Muñoz Camargo, Diego Historia de Tlaxcala cap. VI Etimoloxía del so nome, enllaz a nota #326. Testu en llinia Cervantes Virtual
  6. en Ibid
  7. capu 1715418982365098550035/ima0320.htm Díaz del Castillo, Bernal "Historia verdadera de la conquista de la Nueva España" testu en llinia Cervantes Virtual páx. 320
  8. Ávila Sandoval, Santiago. "La vida cotidiana del postreru tlatoani mexica" en Escalante Gonzalbo, Pablo, et al. Historia de la vida cotidiana en Méxicu, vol. 1. Méxicu, Fondu de Cultura Económica, El Colexu de Méxicu, 2004.
  9. Ibid.
  10. "Les entidaes anímiques contingentes yeren numberoses y bien diverses. Dalgunes transitaben pol cuerpu; otres establecíense nél de forma más o menos permanente (...) numberosos gobernantes, místicos y sacerdotes considerábense vasos mundanos de dalgún dios". López Austin, Alfredo. "Los mexicas ante'l cosmos" en revista Arqueoloxía Mexicana númberu 91, Dosier La relixón mexica. Méxicu, Editorial Raigaños, 2008.
  11. Barlow, 2015, p. 211.
  12. La mayoría de los arqueólogos consideren como más probable la fecha de 1502
  13. Sahagún, Bernardino de (2006) Historia xeneral de les coses de la Nueva España llibro dolce Nél dizse cómo se fixo la guerra nesta ciudá de Méxicu cap.I pp737-738 ISBN 970-07-6492-3
  14. Carrillo de Albornoz, pp 210-245, que de la mesma se basa direutamente nos informantes de Sahagún
  15. Chavero, 1888; 876-877
  16. Sweet, David G.; Nash, Gary B. (Editores): Struggle and Survival in Colonial America. Berkeley: University of California Press, 1982. p. 215. ISBN 0-520-04110-0.
  17. Pa la forma ortográfica más usada n'español, valíme del siguiente artículu: http://www.h-mexico.unam.mx/node/7491
  18. 18,0 18,1 http://www.oldbooksmith.com/register-montezuma.html
  19. 19,0 19,1 Chipman, Donald Y.: Moctezuma's Children: Aztec Royalty under Spanish Rule, 1520–1700. Austin: Texas University Press, 2005. 224 pp. ISBN 0-292-70628-6 (hbk.)[1]
  20. http://alvarezgalloso.com/2007/12/30/la descendencia-espanola-de-moctezuma-reclama-pagu-de-mexico/

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Ahuízotl
Huey tlatoani
(Emperador de los azteques)

1502-1520
Socesor:
Cuitláhuac