Mary Harris

De Wikipedia
Mary Harris
Vida
Nacimientu Cork1 de mayu de 1830[1]
Nacionalidá Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Silver Spring (es) Traducir30 de payares de 1930[2] (100 años)
Sepultura Union Miners Cemetery (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes inglés[3]
Oficiu profesora, sindicalista, activista polos derechos humanos, escritora, organizadora sindicalorganizadora comunitaria (es) Traducir
Premios
Creencies
Partíu políticu Social Democratic Party of America (en) Traducir
Partido Socialista de América (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Mary Harris, más conocida como "Mother Jones" y como "Grandmother of agitators" (1 de mayu de 1830Cork – 30 de payares de 1930Silver Spring (es) Traducir)[5], nacida n'Irlanda, foi una profesora d'escuela y cordudera quien se convirtió nuna prominente organizadora sindical y comuñal. Ayudó a coordinar importantes fuelgues y foi co-fundadora de la organización Trabayadores Industriales del Mundu.[6]

Jones trabayó como profesora y cordudera, pero depués de la muerte del so maríu y los sos cuatro fíos por cuenta de la fiebre mariello en 1867, y cuidao que'l so taller de cordura foi destruyíu nel Gran Quema de Chicago del 1871, a la edá de 60 años, ella fixo conocida como l'activista social 'Mother Jones'. En 1902 ella foi llamada "la muyer más peligrosa de Norteamérica" por cuenta del so ésitu na organización de trabayadores mineros y les sos families en contra de los dueños de les mineres. En 1903, pa protestar pola desdexosa aplicación de les lleis de trabayu infantil les mines de Pennsylvania y les fábriques de seda, entamó una marcha de neños dende Filadelfia a la residencia del Presidente Teodoro Roosvelt en Nueva York.

La revista Mother Jones[7] que foi establecida en 1970, foi asina nomada nel so honor.[8]

Los sos primeros años[editar | editar la fonte]

Mary Harris Jones nació na parte norte de la ciudá de Cork, Irlanda, fía d'una familia católica renteros agrícoles Richard Harris y Ellen (née Cotter) Harris. Nun se conoz la so fecha exacta de nacencia; foi bautizada'l 1 d'agostu de 1837. Mary Harris y la so familia fueron víctimes de la Gran Fame, como lo fueron munches otres families irlandeses. La fame emburrió a más d'un millón de families, incluyida a los Harris a emigrar a Norteamérica. Por cuenta de les muertes por inanición y la masiva emigración, la población d'Irlanda se redujó aproximao ente 20-25%.

Los sos años de formación[editar | editar la fonte]

Poster del Departamentu de Trabayu de los Estaos Xuníos, añu 2010.

Mary yera una adolescente cuando la so familia emigró a Canadá. En Canadá (y depués nos Estaos Xuníos), la familia Harris foi víctima de discriminación por cuenta de la so status migratoriu, tanto como pola so relixón Católica. Mary recibió la so educación na Escuela Normal de Toronto que yera gratuita, y inclusive recibía un estipendio pa cada estudiante d'un dólar selmanal per cada semestre completáu. Asina que non solo estudiaba gratuitamente y llograba el so títulu, a ella tamién se-y pagaba por faelo. A la edá de ventitrés, foi vivise a los Estaos Xuníos, y convirtióse en profesora nun conventu en Monroe, Michigan onde se-y pagaba ocho dólares per mes, pero la escuela foi descrita como un "llugar deprimente". Depués de cansase del so oficiu asumíu, camudóse primero a Chicago y depués a Memphis, onde en 1861 casóse con George Y. Jones, miembru y organizador del Sindicatu Nacional de Fundidores de Fierro, que depués se convirtió nel Sindicatu Internacional de Trabayadores de Fundición de los Estaos Xuníos, que representaba a los trabayadores especializaos na construcción y arreglu de máquines a vapor, molinos y otros bienes manufacturados. Mary decidió dexar l'oficiu de la enseñanza y eventualmente abrió un taller de cordura en Memphis, na viéspora de la Guerra Civil.

Hubo dos puntos de quebre na so vida. El primeru, y el más tráxicu, foi la perda del so maríu George y los sos cuatro fíos, trés neñes y un neñu (toos menores de cinco años) en 1867, mientres la epidemia de fiebre mariello en Memphis, Tennessee. Depués d'esa traxedia, tornó a Chicago pa empezar otru taller de cordura. Y cuatro años más tarde, perdió'l so llar, el so taller de cordura, y les sos posesiones, na Gran Quema de Chicago de 1871. Esta gran quema destruyó munchos llares y comercios. Jones, al igual qu'otros, ayudó a reconstruyir la ciudá. D'alcuerdu a la so autobiografía, esto llevar a xunise a los Caballeros del Trabayu. Y asina empezó a entamar fuelgues. Primeramente les fuelgues y les protestes fallaron fatalmente, y de normal terminaben con disparos de la policía polo que morríen munchos de los manifestantes. El disturbiu de Haymarket en 1886 y el mieu al anarquismu y el baturiciu afaláu poles organizaciones sindicales, llevaron a la desapaición de los Caballeros del Trabayu. Una vegada qu'esta agrupación dexó d'esistir, Mary Jones arreyóse principalmente nel sindicatu de los Trabayadores Mineros Xuníos (UMW). Frecuentemente lideró les fuelgues del UMW, nos piquetes, y motivando a los trabayadores por que permanecieren na fuelga cuando l'alministración llevaba a rompehuelgas y a milicies, pos creía fuertemente que "los trabayadores merecíense un salariu que-yos dexara a les sos muyeres permanecer nes sos cases y curiar de los sos fíos." Por esti tiempu, les fuelgues volviéronse meyor entamaes y empezaron a producise grandes conquistes, como ser el llogru de meyores salarios pa los trabayadores.

Otra fonte del so tresformamientu nuna organizadora, d'alcuerdu al so biógrafu Elliot Gorn, foi la so formación temprana como católica y la rellación col so hermanu, el Padre William Richard Harris, quien foi profesor, escritor y sacerdote católicu, y decanu na Península del Niágara (en Santa Catalina) de la Diósesis de Toronto, y quien foi "unu de los más conocíos clérigos de Toronto", pero de quien ella taba supuestamente desamorada. Los sos puntos de vista políticos pue que influyeren la fuelga de los ferrocarriles de 1877, el movimientu sindical de Chicago, y los disturbios de Haymarket, y el desenvolvimientu de la depresión de 1886.

Bien activa como organizadora y educadora nes fuelgues a lo llargo del país nesi tiempu, tuvo particularmente envolubrada cola UMW y el Partíu Socialista de los Estaos Xuníos. Como una organizadora sindical, ganó prominencia por entamar a les esposes y fíos de los trabayadores en fuelga en demostraciones na so representación. Por estes actividaes foi señalada como "la muyer más peligrosa de los Estaos Xuníos" pol fiscal distrital de Virginia Occidental, Reese Blizzard, en 1902, nun xuiciu, por ignorar una orde prohibiendo les xuntes de mineros en fuelga. "Ende siéntase la muyer más peligrosa de los Estaos Xuníos", anunció Blizzard. "Vien a un estáu onde reinen la paz y la prosperidá… dobla los sos deos (y) venti mil felices homes baxen les sos ferramientes y salen".

Jones taba ideológicamente dixebrada de munches otres muyeres activistes nos díes previos a la Decimonovena Enmienda, por cuenta del so iñerizu al sufraxu femenín. Foi citada cuando dixo "¡ustedes nun precisen votar p'armar una quema!" La so oposición a que les muyeres tomaren un rol activu na política basar na so creencia de qu'una maternidá desdexada yera la principal causa de la delincuencia xuvenil. Foi conocida como una oradora carismático y efeutivo a lo llargo de la so carrera, una oradora pública apasionada, que daría vida a la so retórica con calteres reales y llexendarios, y con métodos humorísticos qu'enraxonaben a les mases, faciendo usu de obscenidades, y usando llamatos y humor. Usualmente usaba utilería, ayudes visuales y tretas dramátiques, pa esos efeutos. La so oratoria polo xeneral arreyaba lo rellacionao a delles hestories personales, nes cualos invariablemente ella amosaba una forma o otra d'autoridá. En dalguna ocasión, dirixir a un grupu de güelguistes quien dexaren una ilesia onde'l sacerdote predicara que tendríen de tornar a trabayar, y que'l so premiu taría nel cielu. Mother Jones, dirixiéndose al mesmu públicu nun campu abierto, recordólos que taben en fuelga por que ellos y les sos families pudieren tener un cachu de cielu (equí na tierra) primero que morrieren. Despreció a sacerdotes y ministros, refiriéndose a ellos como "pilotos del cielu". Y declarándose como agnóstica, dicía que "el trabayu tien de ser la mesma relixón". Díxose que Mother Jones tenía un formosu acentu irlandés que s'amosaba perbién. Cuando s'emocionaba, la so voz nun se volvía estridente. En cuenta de eso, baxaba'l so tonu, y la so intensidá volvíase de too menos bultable.

Mary Harris Jones foi denunciada nel senáu estauxunidense por encarnar a la "güela de tolos agitadores".

A la edá de 60 años, terminó per asumir cariñosamente la personalidá de "Mother Jones", reclamando que yera más vieya que lo qu'en realidá yera, usando vistíos anticuaos negros, y refiriéndose a los trabayadores varones qu'ayudaba como "los sos rapazos". La primer referencia d'ella impresa como 'Mother Jones' foi en 1897.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Andrew Bell. «Encyclopædia Britannica» (inglés británicu). Encyclopædia Britannica.
  2. «Jones, Mother (01 August 1837–30 November 1930), labor organizer». American National Biography Online. 29 payares 2017. doi:10.1093/ANB/9780198606697.ARTICLE.1500372. 
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: https://www.womenofthehall.org/inductee/mary-mother-harris-jones/.
  5. Maty Harris Jones, sitiu dixital 'Cork Mother Jones Committee', cita: … This plaque will be erected near the famous Cork Butter Market and will be unveiled on 1st August 2012 which is the 175th Anniversary of her baptism in the North Cathedral [St. Mary's Cathedral] (we have not been able to ascertain her actual date of birth but it would most likely have been a few days before this date). Her parents were Ellen Cotter, a native of Inchigeela and Richard Harris from Cork city. Few details of her early life in Cork have been uncovered to date, though it is thought by some that she was born on Blarney Street and may have attended the North Presentation Schools nearby. She and her family emigrated to Canada soon after the Famine, probably in the early 1850s. ….
  6. Mary Harris "Mother" Jones (biograthy), sitiu dixital 'Infoplease'.
  7. Mother Jones (magacín), sitiu dixital oficial.
  8. DMOZ, the largest, most comprehensive human-edited directory of the Web; it is constructed and maintained by a passionate, global community of volunteers editors; it was historically known as the Open Directory Project (ODP), sitiu dixital oficial, cita: Mother Jones - A bimonthly magacín of investigative journalism that exposes the evils of the corporate world, the government, and the mainstream media; it is also an exhaustive internet news source known as the Mueyo Wire, which seeks to provide "daily news for the skeptical citizen".

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]