La Alberca (Salamanca)

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
La Alberca (Salamanca)
Plaza Mayor, La Alberca.JPG
Bandera de La Alberca.svg Escudo de La Alberca.svg
Alministración
PaísBandera d'España España
AutonomíaFlag of Castile and León.svg Castiella y Llión
ProvinciaBandera de la provincia de Salamanca.svg Provincia de Salamanca
Tipu entidá conceyu d'España
Alcalde de La Alberca Traducir Jesus Pascual Bares Traducir
Códigu postal 37624
Xeografía
Coordenaes 40°29′21″N 6°06′40″W / 40.489166666667°N 6.1111111111111°W / 40.489166666667; -6.1111111111111Coordenaes: 40°29′21″N 6°06′40″W / 40.489166666667°N 6.1111111111111°W / 40.489166666667; -6.1111111111111
La Alberca (Salamanca) is located in España
La Alberca (Salamanca)
La Alberca (Salamanca)
La Alberca (Salamanca) (España)
Superficie 61 km²
Altitú 1048 m
Llenda con El Cabaco, Nava de Francia, Samartín del Castañar, Mogarraz, Monforte de la Sierra, Madroñal Traducir, Herguijuela de la Sierra, Ladrillar y Monsagro
Demografía
Población 1128 hab. (2017)
Porcentaxe 0.34% de Provincia de Salamanca
Densidá 18,49 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
www.laalberca.com/
Cambiar los datos en Wikidata

La Alberca ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia. Pertenez al partíu xudicial de Ciudad Rodrigo y a la Mancomunidá Sierra de Francia.[1]

Término municipal de La Alberca (Salamanca).svg

El so términu municipal ta formáu poles localidáes d'El Banzáu, Les Batuecas y Prado Carreres, ocupa una superficie total de 60,73 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con 1125 habitantes.

Toponimia[editar | editar la fonte]

El nome d'El Banzáu vien de la palabra hebrea "bereka", combinada col artículu árabe "al", el nome Al-Bereka significa llugar d'agües.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Representación heráldica del blasón aprobáu

Escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu'l 3 de mayu de 1993 col siguiente blasón:

«Cuartel primero, armas tradicionales de la llocalidá del siglo XVII, castaño terrazado con hojas y sin fruto, escoltado en el lado diestro por una rueca de rueda de la cual sale un hilo que enroscado en el tronco del árbol da dos vueltas al mismo y a una colmena de abejas, todos representados al natural en campo de plata. Cuartel segundo: en campo de gules cadena de plata colgada, amparando Corona Real representada conforme a su condición o clase, oro, flores, perlas y piedras preciosas. Timbrado con la Corona Real»

Boletín Oficial de Castilla y León nᵘ122 de 29 de junio de 1993[2]

Bandera[editar | editar la fonte]

La bandera municipal foi aprobada tamién el 3 de mayu de 1993 cola siguiente descripción testual:

«Cuadrangular, esmaltada de gules y plata en la misma posición adoptada para el Escudo tronchado»

Boletín Oficial de Castilla y León nᵘ122 de 29 de junio de 1993Error de cita: Falta </ref> pa la etiqueta <ref>

Historia[editar | editar la fonte]

La población yá taba asitiada n'El Banzáu dende antes de la llegada de los romanos, como demuestra'l castru prerromanu sobre'l cual asítiase una parte del pueblu. De la dómina visigoda hai pocos datos, sicasí sábese que se reutilizó material d'estos momentos pa construyir la Ermita de Mayaes Vieyes.

Nos dinteles de les puertes suel haber inscripciones relixoses, esto podría indicar que los sos pobladores yeren conversos y utilizaben esti métodu pa reafitar la so fe.

Na Edá Media, ente los sieglos XII y XIII produció la repoblación per decisión del rei Alfonso IX de Llión. Del fluxu de xente que llegó a esta tierra, parte destacada foi la d'orixe francés al traviés de Raimundo de Borgoña, noble francés casáu cola darréu reina Pega I de Llión, fía primoxénita d'Alfonso VI de Llión. Esti orixe xustificaría la numberosa presencia de topónimos franceses na Sierra de Francia.

Nel sieglu XIII El Banzáu yera una villa dependiente de la corona lleonesa, siendo de los pocos llugares de la Sierra de Francia que nun pertenecía al Condáu de Miranda del Castañar, anque compartía con este la so pertenencia al Reinu de Llión.[3]

A la fin de la Edá Media destaca un fechu d'importancia capital pa la zona: l'afayu de la imaxe de la Virxe de la Peña de Francia (1434), que convirtió'l santuariu construyíu darréu nun llugar de pelegrinación, al que se xunieron los pelegrinos del Camín de Santiago que siguíen el llamáu Camín del Sur pola Calzada de la Plata.

Otru fechu importante de la hestoria d'El Banzáu, según cuenta la tradición en 1465 les muyeres albercanas vencieron a les tropes portugueses del Prior de Ocrato, nesta victoria #arrampuñar a los portugueses el pendón, qu'entá güei caltiense nel pueblu, esta victoria festexa'l segundu día de la pascua de resurrección.

Precisamente nel sieglu XV, Juan II fixo que la villa d'El Banzáu pasara a depender de la Casa d'Alba, qu'años dempués llogró'l control de parte de la Sierra de Francia col favor de Fernando'l Católicu, arrexuntando estos dominios so la xurisdicción de la villa cacereña de Granadilla. Sicasí El Banzáu llogró caltener gran autonomía al respective de Granadilla, llegando a tener les sos propies ordenances en 1515 y a ser Les Hurdes una devesa d'El Banzáu hasta 1835.

Nel sieglu XVII la Peña de Francia, cola so Virxe Negra, foi citada por Miguel de Cervantes n'El Quixote; siendo'l valle de Les Batuecas pa Lope de Vega l'escenariu nel que s'abeluguen dos namoraos que fuxen de la Corte. Dende entós El Banzáu, cola Peña de Francia y Les Batuecas, fueron un escenariu convertíu en mitu, en lleenda.

Nel sieglu XIX, cola creación de les actuales provincies en 1833, El Banzáu quedó definitivamente integráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[4]

En 1940 el pueblu convirtióse en Monumentu Históricu-Artísticu facilitando'l caltenimientu del cascu urbanu. Foi'l primer conceyu español que consiguió tal distinción.

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ilesia de Nª Sra. de l'Asunción.
Ermita del Humilladero.
Ermita de San Blas.
  • La ilesia parroquial del sieglu XVIII, que como interés terminó'l mesmu añu que la Catedral Nueva de Salamanca en 1733. Tien un interesante púlpitu en granitu policromado del sieglu XVI, según ye reseñable el Santísimu Cristu del Sudu.
  • Gran torre construyida unos 212 años primero que la ilesia actual, costeada polos primeros Duques d'Alba, tienen l'escudu d'armes esculpíu nun ángulu de la Torre. En 1693 cúntennos que "tien un reló qu'en nada tien qu'envidiar al de Benavente". Y en la torre cada campana tien una hestoria entrañable que cuntar, caúna acompaña según en que momentos de la vida l'aportar de los albercanos. Cunten les cróniques que "…en 1520 al acabar una campana faltándo-y metal p'acabar les ases de riba, nun #duldar los albercanos n'esprendese d'aníos, xoyes de plata y fundilos pa terminala…"
  • La Ermita de La nuesa Señora de Mayaes Vieyes saliendo escontra Mogarraz a unos trés kilómetros nun monte de castañal y carbayera recóndito y casi místicu. Tien una virxe románica d'allá pol sieglu XII puede visitase na ilesia parroquial, preciosa na so cencellez, como la ermita col so pórticu románicu, el púlpitu esterior de granitu. Tien la so propia romería intimista y bien albercana, con Lloa a la Virxe, comedia y torna.
  • la Ermita de San Marcos cerca de l'anterior, nun llugar privilexáu poles vistes que se contemplen, la Peña de Francia, la Peña del Güevu, El Portiellu de la Cruz, El Banzáu, el ríu Francia. Y una gran llaguna metanes un monte de carbayos. Empezó la so construcción en 1703 güei atópase en ruines, perdió'l so cultu por atopase un pocu llueñe del pueblu. Sospriende pol grandor de les ruines.
  • Ermita del Cristu del Humilladero dientro del pueblu, esta ye de la más antigües. Como en tolos pueblos que s'aprecien tienen a la entrada principal de la llocalidá un Humilladero, este yera d'antiguo el camín d'entrada dende Salamanca. El so Cristu del Humilladero #sacar en procesión el Xueves Santu de Selmana Santa.
  • la Ermita de San Blas xusto al llau en dirección a les Les Batuecas. D'antiguo conocida como la de Los Santos Mártires, hasta nun fai munchos años yera'l campusantu del pueblu. Tien un ciprés enhiesto que destaca dende llueñe. Nun se realiza cultu nella, sicasí pa los albercanos cobra especial importancia pola romería de "El Día del Pendón" qu'ellí se celebra arreyando na so espadaña "el Pendón que les albercanas arrampuñaron lluchando a #el portugueses en 1475, y que dende entós hasta los nuesos díes celébrase y dase vinu #gratis el llunes d'Agües (mientres sieglos foi a cuenta de los Duques d'Alba). Güei pagalo el conceyu d'El Banzáu.
  • la Ermita de San Antonio na entrada dende Salamanca cola so procesión y misa el día de la so festividá.
  • Nel parque natural de Les Batuecas - Sierra de Francia tenemos qu'empezar citando como llugares de cultu y sagraos les cueves prehistóriques qu'apaecen a lo llargo del Valle. Dende'l 1599 que fundaren los Padres Carmelites el so monasteriu va convertiráse nun gran centro difusor d'espiritualidá. Va Apaecer el Mitu lliterariu de Batuecas. Dientro de la cortil sagrada atópense esvalixaes 18 ermites dalgunes de les cualos pueden visitase anque tán en ruines, contemplando una guapa vista del valle col conventu.
  • El Santuariu de la Virxe de la Peña de Francia, El Cabaco, santuariu marianu a 1723 msnm. Foi edificáu polos monxos Dominicos nel sieglu XV. Talaya privilexada onde se contemplen kilómetros de guapura paisaxística. Virxe descubierta nel sieglu XV pol francés llamáu Simón Vela.
  • El valle de Les Batuecas foi declaráu Bien d'Interés Cultural con categoría de Sitiu Históricu'l 27 d'abril de 2000 pola Xunta de Castiella y Llión. Anque dependiente de la provincia de Salamanca y perteneciente al términu municipal d'El Banzáu, tien el so accesu natural pola alquería hurdana de Les Mestes, onde'l ríu Batuecas #xunir al ríu Ladrillar. El conventu carmelita del Desiertu de les Batuecas falta namái cinco kilómetros d'esta población, ente que son 12 los kilómetros que lu dixebren d'El Banzáu.
  • El camín de los Raigaños.[5]

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Mientres el 15 d'agostu, celebrase n'El Banzáu'l Ofertorio, fiesta n'honor a la Virxe de l'Asunción, enllena de rellumanza barroca y onde podrán vese los coloríos traxes rexonales y el folclore típicu. A otru día represéntase La Lloa, una comedia popular qu'entemez elementos relixosos y profanos. Estes fiestes tán declaraes de ínteres turísticu nacional.

El 8 de setiembre celebra la romería a la Peña de Francia y el sábadu anterior a pentecostés celebra la romería a Mayaes Vieyes.

En La Banzáu tiense la tradición de tener un gochu sueltu poles cais del pueblu que ye alimentáu polos vecinos. El gochu, llamáu "marranu de San Antón", ye bendichu'l 13 de xunu y lliberáu poles cais del pueblu. El 17 de xineru, día de San Antonio Abá (San Antón), el gochu ye rifado ante les puertes de la ilesia. Los beneficios van destinaos a la confrería de San Antón.

En payares retomóse la Calbochada, esta consiste ye amagostar na plaza del pueblu mientres s'amuesa'l folclore de la zona.

El 2 de febreru celebra la festividá de Les Candeles con una procesión cola Virxe de l'Asunción.

Tradición relixosa[editar | editar la fonte]

Calaveres nel Banzáu.

El Banzáu ye un pueblu llitúrxico y tradicional. El marcáu espíritu relixosu mientres sieglos configura'l calter albercano que se proxecta n'espresiones de ritos pa tola so vida, tien ritos pa nacer, ritos pa vivir y ritos pa morrer. La manifestación visual del ritu foise forxando mientres sieglos, per una parte en manifestaciones costumbristas y por otra en manifestaciones arquitectóniques, que ye lo que queremos cuntalos.

Namái hai que caminar poles cais d'El Banzáu y la contorna pa ver manifestaciones relixoses grabaes en piedra, quiciabes pol pruyimientu del home de permanecer na memoria de los vivos cuando los que lo faen yá nun tán, o quiciabes pa recordase asina mesmos y a los demás que'l sentimientu relixosu ta presente. vamos convidalos a visitar dalgunos d'esos llugares sagraos que dende sieglos se fueron llevantáu n'El Banzáu y contorna. Y queremos empezar per citar un documentu de fai agora unos 422 años alrodiu de El Banzáu:

"…Tien namái una ilesia parroquial y xunto al pueblu una ermita de San Sebastián y dos ermites, una de La nuesa Señora de Mayaes Vieyes y otra de San Pedro y dos humilladeros…".

Deporte[editar | editar la fonte]

La Sierra de Francia ye escenariu d'una de les pruebes más importantes de Trail Running / Carreres per monte, que se celebren na actualidá. Tratase de Trés Abarganes, Sierra de Francia , qu'escurre polos valles del Alagon, Monsagro y Batuecas, y que se convirtió un referente a nivel internacional. Celébrase la segunda fin de selmana de'l mes de marzu, con salida y llegada na llocalidá d'El Banzáu.

Lleendes[editar | editar la fonte]

  • La Virxe de Maralviejas o Mayaes Vieyes, atoparíase ente peñes por un ermitañu llamáu Frailán.
  • El Cristu del Sudu, diz la tradición que sudó sangre'l 1 de setiembre de 1655, y a otru día sangró pola ferida de la banda.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución de La Alberca ente 1900 y 2017

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremase en tres nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2017 según el INE.[6]

Nucleu de Población Población
El Banzáu 1123
Les Batuecas 3
Prado Carreres 2

Alministración y política[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Resultaos de les eleiciones municipales n'El Banzáu[7][8]
Partíu políticu 2003 2007 2011 2015
% Votos Conceyales % Votos Conceyales % Votos Conceyales % Votos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 40.21 267 4 39,29 275 4 43,23 313 4 54,23 378 5
Partíu Popular (PP) 57,08 379 5 57,57 403 5 54,42 394 5 44,33 309 4

Alcaldes[editar | editar la fonte]

  • 2003-2007: Santiago Martín Gómez (Partíu Popular).
  • 2007-2015: Jesús Pascual Chigres (Partíu Popular).
  • 2015-Actualidá: Miguel Ángel Llongu Magüetu (Partíu Socialista Obreru Español).

Albercanos pernomaos[editar | editar la fonte]

  • José Luis Puertu (1953-Actualidá), ye un poeta, traductor y editor español.
  • Maurice Legendre (1878-1955), fíu adoptivu de la llocalidá, con un bustu na so memoria, foi un intelectual católicu ya hispanista francés.[9]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

  • Hormaza
  • Mauricio Legendre
  • Les Batuecas
  • Sierra de Francia
  • Parque natural de Les Batuecas - Sierra de Francia
  • Provincia de Salamanca

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro de Estudios Salmantinos, ed. Las comarcas históricas y actuales de la provincia de Salamanca. p. 157. Consultáu'l 9 de noviembre de 2011. «La Sierra de Francia Alta comprende, más o menos, los siguientes municipios: Linares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, La Alberca, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Las Casas del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinillo, hallándose Sequeros en una posición intermedia (...) Después de haber estado varias veces en Monsagro, pueblo que no conocía en 1974, tengo que rectificar, pues evidentemente, y desde todos los puntos de vista, Monsagro a pesar de hallarse en la vertiente suroeste de la Sierra de Francia, pertenece al Campo de Agadones, a la Sierra de Gata (página 128) Las Quilamas se hallan en la vertiente meridional de la Sierra Mayor, es decir, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, entre Linares, San Miguel de Valero y La Bastida. Se despeña por medio de sus fragosas breñas el río Quilama (página 75) en Pico Cervero, término de Escurial, y cuya sierra divide a la de Francia, del Campo, es decir, al sur de Pico Vercero está la Sierra de Francia, al norte está el Campo, en este caso La Huebra (página 95) Comprende La Calería los pueblos de La Rinconada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Linares (Sierra). En Rinconada, Navarredonda y Escurial son charros, y vestían de charro, en Linares son ya serranos, y vestían de serrano; en los tres primeros pueblos su habla tiene una pronunciación castellana; en Linares, en cambio, pronunciación ya meridional, extremeña (página 75) A juzgar por lo que se dice en el fuero, y en otros documentos, la Sierra incluiría no sólo la Sierra de Francia propiamente dicha y toda la depresión del alagón si no también toda la Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, es decir, la alineación montañosa que va desde Linares y San Miguel de Valero hasta el puerto de la Calderilla y las inmediaciones de Tamames y que constituye un ramal transveral de la propia Sierra de Francia (página 51) como ya dijimos antes, Linares, a caballo entre La Sierra y El Campo, y entre La Huebra y Las Bardas pertenece realmente a La Calería, subcomarca especial, sin dejar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campo de Salamanca, el primer pueblo que puede ser considerado lingüística y etnológicamente serrano, o por lo menos no charro (página 96) Recordemos las dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, ambas en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (página 128)». (1976) en Centro de Estudios Salmantinos: Las comarcas históricas y actuales de la provincia de Salamanca (en español). «La Sierra de Francia Alta comprende, más o menos, los siguientes municipios: Linares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, La Alberca, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Las Casas del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinillo, hallándose Sequeros en una posición intermedia (...) Después de haber estado varias veces en Monsagro, pueblo que no conocía en 1974, tengo que rectificar, pues evidentemente, y desde todos los puntos de vista, Monsagro a pesar de hallarse en la vertiente suroeste de la Sierra de Francia, pertenece al Campo de Agadones, a la Sierra de Gata (página 128) Las Quilamas se hallan en la vertiente meridional de la Sierra Mayor, es decir, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, entre Linares, San Miguel de Valero y La Bastida. Se despeña por medio de sus fragosas breñas el río Quilama (página 75) en Pico Cervero, término de Escurial, y cuya sierra divide a la de Francia, del Campo, es decir, al sur de Pico Vercero está la Sierra de Francia, al norte está el Campo, en este caso La Huebra (página 95) Comprende La Calería los pueblos de La Rinconada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Linares (Sierra). En Rinconada, Navarredonda y Escurial son charros, y vestían de charro, en Linares son ya serranos, y vestían de serrano; en los tres primeros pueblos su habla tiene una pronunciación castellana; en Linares, en cambio, pronunciación ya meridional, extremeña (página 75) A juzgar por lo que se dice en el fuero, y en otros documentos, la Sierra incluiría no sólo la Sierra de Francia propiamente dicha y toda la depresión del alagón si no también toda la Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, es decir, la alineación montañosa que va desde Linares y San Miguel de Valero hasta el puerto de la Calderilla y las inmediaciones de Tamames y que constituye un ramal transveral de la propia Sierra de Francia (página 51) como ya dijimos antes, Linares, a caballo entre La Sierra y El Campo, y entre La Huebra y Las Bardas pertenece realmente a La Calería, subcomarca especial, sin dejar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campo de Salamanca, el primer pueblo que puede ser considerado lingüística y etnológicamente serrano, o por lo menos no charro (página 96) Recordemos las dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, ambas en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (página 128)»
  2. «Anuncio relativo a la aprobación del Escudo Heráldico y Bandera Municipal» (español). Boletín Oficial de Castilla y León (1993). Consultáu'l 9 de octubre de 2011.
  3. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edad Media. Salamanca: Centro de Estudios Salmantinos.
  4. «Real Decreto de 30 de noviembre de 1833 sobre la división civil de territorio español en la Península e islas adyacentes en 49 provincias» (español). Gaceta de Madrid (1833).
  5. «Camino de las Raíces» (español). Diputación de Salamanca. Consultáu'l 2 de marzo de 2011.
  6. Instituto Nacional de Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 21 de xineru de 2016.
  7. «Resultado Eleiciones Municipales en La Alberca». El País (2011).
  8. «Resultado Eleiciones Municipales en La Alberca». El Mundo (2003).
  9. «Recuerdo a Mauricio Legendre, un hombre de razón y corazón». Salamanca RTV al día.