Kenneth Kaunda

De Wikipedia
Kenneth Kaunda
presidente de la Organización para la Unidá Africana

27 xunetu 1987 - 25 mayu 1988
Denis Sassou-Nguesso - Moussa Traoré
3. Secretariu Xeneral del Movimientu de Países ensin Alliniar

8 setiembre 1970 - 5 setiembre 1973
Gamal Abdel Nasser - Houari Boumédiène
presidente de la Organización para la Unidá Africana

1r setiembre 1970 - 21 xunu 1971
Ahmadou Ahidjo - Moktar Ould Daddah
1. Presidente de Zambia

24 ochobre 1964 - 2 payares 1991
← ensin valor - Frederick Chiluba
Primer Ministro de Zambia (es) Traducir

22 xineru 1964 - 24 ochobre 1964
Miembro de la Asamblea Nacional de Zambia (es) Traducir

Vida
Nacimientu Chinsali (es) Traducir28 d'abril de 1924[1]
Nacionalidá Bandera de Zambia Zambia
Llingua materna inglés
Muerte Lusaka[2]17 de xunu de 2021 (97 años)
Sepultura Embassy Park (en) Traducir
Causa de la muerte neumonía
Familia
Casáu con Betty Kaunda
Fíos/es Tilyenji Kaunda
Estudios
Estudios Munali Secondary School (en) Traducir
Rusangu University (en) Traducir
Llingües falaes inglés[3]
Oficiu políticuprofesor
Llugares de trabayu Mufulira y Lusaka
Premios
Creencies
Relixón presbiterianismu
Partíu políticu Partido Unido de la Independencia Nacional (es) Traducir
IMDb nm5203377
Cambiar los datos en Wikidata

Kenneth David Kaunda, conocíu davezu como KK (28 d'abril de 1924Chinsali (es) Traducir – 17 de xunu de 2021Lusaka) foi un profesor y políticu zambianu, foi'l primer presidente de Zambia de 1964 a 1991.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Kaunda foi'l menor d'ocho fíos. Nació en Lubwa Mission en Chinsali, nel norte de la provincia de Rodesia del Norte, güei Zambia. El so padre foi'l reverendu David Kaunda, ordenáu pola Ilesia d'Escocia, misioneru y maestru, que nació en Malaui y treslladárase a Chinsali pa trabayar en Lubwa Mission. Asistió a Munali Training Centre en Lusaka (agostu de 1941-1943).

La llucha pola independencia[editar | editar la fonte]

N'abril de 1949 Kaunda volvió a Lubwa pa trabayar como profesor, pero dimitir en 1951. Nesi añu él foi nomáu secretariu organizador del Congresu Nacional Africanu de la Rodesia del Norte (Northern Rhodesian African National Congress - ANC), movimientu políticu que tamién incluyía naquel momentu la provincia de Luapula.

El 11 de payares de 1953 él treslladóse a Lusaka p'asumir el puestu de secretariu xeneral del ANC, so presidencia de Harry Nkumbula. Los esfuercios combinaos de Kaunda y de Nkumbula nun fueron abondos pa movilizar la población negra africana contra'l dominiu de los blancos na Federación de Rodesia y Niasalandia.

El 1955 Kaunda y Nkumbula fueron encarcelaos por dos meses con trabayos forzaos, acusaos de "distribución de lliteratura subversiva". Encarcelamientu y otres formes de punición yeren "ritos de pasaxe" normales pa los líderes nacionalistes africanos. La esperiencia del encarcelamientu tuvi un impautu que radicalizó a Kaunda. Los dos líderes divergiran cuando Nkumbula amosóse cada vez más influyíu polos lliberales blancos, y foi vistu como tando dispuestu a retardar la idea d'un gobiernu de mayoría negra, esperando hasta que la mayoría tuviera "llista" pa gobernar, en termos d'instrucción. Allegamientos d'una direición autocrática de Nkumbula llevaron a una rotura de Kaunda con él.

Kaunda rompió cola ANC y formó el Congresu Nacional Africanu Zambiano (ZANC) n'ochobre de 1958. El ZANC foi consideráu illegal en marzu de 1959. En xunu Kaunda foi condergáu a nueve meses d'encarcelamientu, que fueron pasaos primero en Lusaka, dempués en Salisbury (agora llamada Ḥarare).

Mientres Kaunda taba na prisión, Mainza Chona y otros nacionalistes rompieron cola ANC y, n'ochobre de 1959, Chona tornóse'l primer presidente del Partíu Xuníu de la Independencia Nacional (United National Independence Party - UNIP), socesor del ZANC. Sicasí, Chona non se vía como'l fundador del partíu. Cuando Kaunda salió de la prisión el xineru de 1960, foi escoyíu presidente de la UNIP. En xunetu de 1961 Kaunda entamó una campaña de desobediencia civil en provincia nortiza, conocida como campaña Cha-cha-cha, que consistió nel quemar escueles y el bloque de rutes.

Kaunda foi candidatu pola UNIP mientres les eleiciones del 1962. Esto resultó nun gobiernu de coalición UNIP-ANC, teniendo Kaunda como Ministru del Gobiernu y d'Asistencia Social. El xineru de 1964 la UNIP ganó la eleición xeneral so nueva constitución, ganando la ANC de Nkumbula. Kaunda foi designáu Primer Ministru de Zambia. El 24 d'ochobre de 1964 él tornóse'l primer presidente de la Zambia independiente. Simon Kapwepwe foi designáu como'l primer vicepresidente.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Nel añu d'independencia, Kaunda tuvo conflictu cola independiente Ilesia de Lumpa, comandada por Alicia Lenshina nel so distritu natal, Chinsali. La ilesia de Lumpa intentó caltener una posición neutral nel conflictu políticu ente la UNIP y la ANC, pero dempués foi acusada pola UNIP de collaboración colos gobiernos de la minoría blanca. Asocedieron conflictos ente la mocedá de UNIP y los miembros de Lumpa, especialmente nel distritu de Chinsali, onde taben los xefes de la ilesia. Kaunda, como primer ministru d'un gobiernu de mayoría africana, unvió dos batallones del reximientu de la Rodesia del Norte. El conflictu resultó na muerte de cerca de 1500 aldeanos y l'exiliu de diez mil siguidores de Lenshina en Katanga. Kaunda prohibió la ilesia de Lumpa n'agostu de 1964 y proclamó estáu d'emerxencia que foi calteníu hasta 1991.

Polítiques d'educación[editar | editar la fonte]

Cuando Zambia quedóse independiente, el desenvolvimientu del so sistema d'educación yera unu de los peores de les ex-colonies del Reinu Xuníu. Por esto, Zambia tuvi qu'invertir considerables recursos en tolos niveles d'educación. Kaunda creó una política pola cual tolos neños, ensin distinción de clase social, recibíen llibros y materiales escolares, como llapiceros y plumes. La obligación de les families yera solamente mercar los uniformes escolares, caltener los fíos na escuela y pagar una "tasa escolar" de valor simbólicu. Esta política significaba tamién que los meyores alumnos yeren incentivaos a llograr los meyores resultaos, dende la enseñanza primaria hasta la universidá. Non tolos alumnos llegaben a la enseñanza secundaria, pero los que llograben faelo recibíen una bona educación.

La Universidá de Lusaka foi inaugurada'l 1966, dempués que tola población foi incentivada a donar les cuantíes que pudieren pa faer posible la so construcción. Kaunda foi indicáu canciller de la universidá y participó de la primer ceremonia de graduación, el 1969. En 1979 foi establecíu un nuevu campus. Anguaño los cursos tienen duración de 4 años, sacante inxeniería (5) y medicina (7).

Política económica[editar | editar la fonte]

Kaunda atopó un país que la so economía taba sol control d'empreses estranxeres. Por casu, la British South Africa Company - BSAC (creada por Cecil Rhodes) tenía propiedaes y derechos de minería establecíos pol Litunga (gobernante) de Bulozi el 1890. Kaunda solamente llogró la tresferencia d'estos derechos de la empresa pal gobiernu dempués d'amenaciar cola espropiación poco primero de la independencia.

Zambia enllantó un programa de planes de desenvolvimientu nacional similares a los de la XRSS, so la Comisión Nacional pal Plan de Desenvolvimientu. El Plan Provisional foi siguíu pol Primer Plan de Desenvolvimientu Nacional (1966-1971). Estos dos primeros llograron ésitos nel desenvolvimientu d'infraestructures y manufactura, pero los demás non.

Un importante cambéu na estructura de la economía fueron les Reformes Mulungushi, enllantaes n'abril de 1968. El gobiernu manifestó intención de controlar el capital d'importantes empreses, que pasaríen al control de la corporación estatal INDECO. Dos d'elles fueron les empreses de minería Anglu American Corporation y Rhodesia Selection Trust. Empreses de seguru y de construcción tamién pasaron al control del Estáu. Sicasí, los bancos estranxeros, como'l Barclays aguantaron.

Infelizmente pa Zambia y Kaunda, estos programes de nacionalización, inclusive los que llograron dalgún ésitu, asocedieron en mala hora: pocos años dempués, el 1973, la súbita alta de los precios del petroleu siguida d'una baxa de los precios del cobre en 1975 llevaron el país a un desequilibriu del so balanza comercial y a un rápidu endeldamientu col Fondu Monetariu Internacional. El Tercer Plan de Desenvolvimientu (1978-1983) tuvo que ser abandonáu por cuenta de la crisis.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
-
Presidente de Zambia
24 d'ochobre de 19642 d'ochobre de 1991
Socesor:
Frederick Chiluba