José Félix Estigarribia

De Wikipedia
José Félix Estigarribia
34. Presidente de Paraguái

15 agostu 1939 - 7 setiembre 1940
Félix Paiva - Higinio Morínigo
embaxador

Vida
Nacimientu Caraguatay (es) Traducir21 de febreru de 1888[1]
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Muerte Altos (es) Traducir7 de setiembre de 1940[2] (52 años)
Sepultura Panteón Nacional de los Héroes (es) Traducir
Causa de la muerte accidente aereu
Estudios
Estudios Escuela Especial Militar de Saint-Cyr (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticu, diplomáticuoficial
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Paraguayo (es) Traducir
Graduación Mariscal
Lluchó en Guerra civil paraguaya de 1922-1923 (es) Traducir
Guerra del Chaco (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Radical Auténtico (es) Traducir
Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José Félix Estigarribia Insaurralde (21 de febreru de 1888Caraguatay (es) Traducir – 7 de setiembre de 1940Altos (es) Traducir) foi un militar, políticu y estadista paraguayu, presidente del país ente 1939 y 1940. Desempeñó un papel bien importante mientres la Guerra del Chaco, como comandante en xefe del exércitu de l'alianza en defensa del ataque de Boqueron.

Biografía[editar | editar la fonte]

José Félix Estigarribia nació'l 21 de febreru de 1888 Caraguatay (departamentu del Cordal). En 1903 ingresa a la Escuela Nacional d'Agricultura, institutu so la direición del beneméritu Dr. Moisés Santiago Bertoni, ónde se graduó d'agrónomu. Ente 1906 y 1908 desempéñase como ujier nos tribunales p'arreglar la so carrera de bachiller. Nesti últimu añu, cuando entá yera un simple particular, incorporar a la revolución del 2 de xunetu de 1908 liderada pol mayor Albino Jara. En mayu de 1910 empecipia la so carrera Militar.

Preparación militar[editar | editar la fonte]

Ingresa al exércitu nacional el 1° de mayu de 1910, siendo designáu teniente segundu en comisión. De 1911 a 1913, asistió a la Escuela Militar Bernardo O'Higgins, en Chile, ónde sirvió por más de 2 años nel Reximientu Buin d'Infantería. El 7 de payares de 1914, ingresa a la Loxa Masonica llamada "Perfecta Harmonía" de la Gran Loxa Simbólica de Paraguái en Concepción, con tan solo 26 años, y col rangu de Tte. 1ero d'Infantería. En 1917, por cuenta de les sos aptitúes, foi xubíu a capitán d'infantería y a mayor el 13 de payares de 1922.

Foi escoyíu p'asistir al cursu d'Estáu Mayor na École Supérieure de Guerre en Francia. Yera un estudiosu de la guerra de movimientu, superadora de les estratexes de la Primer Guerra Mundial. La so primer esperiencia militar nel desiertu realizar en Marruecos, nes operaciones que realizó l'exércitu francés al mandu del mariscal Louis Lyautey. En 1927 remató'l cursu de trés años de duración y en 1928 foi nomáu xefe d'Estáu Mayor. Cuando la guerra paecía inevitable, el gobiernu decidió que Estigarribia yera l'home más capacitáu pa dirixir al exércitu paraguayu.

Cargos militares[editar | editar la fonte]

  • 1918: Secretariu de la secretaría del Ministeriu de Guerra y Marina.
  • 1923: Direutor de la Escuela Militar, institutu onde va ser profesor de táctica. Subjefe y depués xefe d'Estáu Mayor Xeneral.
  • 1930: Segundu comandante de les Fuercies Armaes.
  • 1931: Inspector xeneral del Exércitu, en que les sos funciones cola a Puerto Casado n'abril. Desempéñase como comandante de la 1ª. y 2ª. División d'Infantería.
  • 1932: Comandante en xefe de les fuercies paraguayas nel Chaco, sector sur.
  • 1933: En plena guerra, el 28 d'abril de 1933, asume la comandancia en xefe, funciones nes que ye confirmáu'l 20 de setiembre de 1935.
Xunta en Puestu Merín de los comandantes en xefe de dambos exércitos dempués del armisticiu, 18 de xunetu de 1935).

Guerra del Chaco[editar | editar la fonte]

N'abril de 1931 foi xubíu a teniente coronel y el 18 de xunu asumió'l comandu de la 1ª División con asientu en Puerto Casado, nel Chaco Boreal. Dempués de la batalla del fortín Boquerón, en setiembre de 1932, foi xubíu a coronel, grau col cual comandó l'exércitu paraguayu hasta setiembre de 1933. Tres l'esitosu cercu de Campo Grande foi xubíu a xeneral. Yera un home sele, seriu y austeru, nel so inconfundible uniforme coles mangues siempres curties. La bon conocencia de cada oficial sol so mandu dexó-y esixir a cada unu'l máximu d'esfuerciu que podía dar. Dirixó les operaciones militares dende mui cerca del frente pa entainar tomar de decisiones y dexó en llibertá a los sos oficiales por que realizaren les operaciones táctiques que'l momentu y llugar riquir. criticar por ser descomanadamente conservador nos primeros meses del conflictu. El so mayor llogru estratéxicu foi conducir la guerra nel desiertu chaqueño como si tratar d'una batalla naval. Coles sos estratexes condució al Paraguái a la Victoria de la guerra Chaqueña.

Posguerra[editar | editar la fonte]

Yera comandante en xefe del exércitu cuando se produz la revolución del 17 de febreru de 1936. Foi prindáu díes dempués y tres seis meses de reclusión, juntamente col Dr. Eusebio Ayala, foi unviáu al destierru. Producíu'l golpe del 17 d'agostu de 1937, torna al Paraguái el 9 de febreru de 1938. En mayu d'esi añu parte como unviáu estraordinariu a los Estaos Xuníos.

Xefes y oficiales de les Fuercies Armaes favorecen la so candidatura a la presidencia de la República, la que ye oficializada'l 19 de marzu de 1939 pol Partíu Lliberal. El 15 d'agostu asume'l mandu, con un enrarecido panorama políticu internu ya internacional.

Estigarribia foi escoyíu presidente pa un mandatu de cuatro años en 1939, asumiendo'l cargu'l 15 d'agostu Seis meses dempués, el 19 de febreru de 1940, Estigarribia eslleió la llexislatura y suspendió la Constitución. Declarando que "la nuesa nación ta en cantu de l'anarquía", anunció que la democracia sería restaurada asina un marcu constitucional vidable podría ser diseñáu.

El 7 de setiembre de 1940, Estigarribia y la so esposa taben nuna xira pel interior de Paraguái. Nun viaxe d'Altos a la so residencia de campu en San Bernardinos, el so avión estrellar en Aguai-hy (ciudá de Llomba Grande) y toos a bordu morrieron.

Estigarribia foi asocedíu por Higinio Morínigo y póstumamente xubíu al rangu de mariscal. La so constitución autoritaria permanecería a valir hasta 1967.

Obres de Gobiernu[editar | editar la fonte]

  • Intentó pacificar los ánimos políticos adversos y evitar que l'anarquía agravárase, otorgando amplies llibertaes a la prensa y a les actividaes de los partíos políticos.
  • Creó los ministerios de Gobiernu y Trabayu, Obres Públiques y Comunicaciones y Agricultura, Comerciu ya Industria (esti postreru en reemplazu del Ministeriu d'Economía).
  • El so gobiernu marcó l'empiezu de la cooperación económica de los Estaos Xuníos, el primeru de los países de la Conferencia del Chaco que cumplía los sos compromisos d'ayuda a los ex batallosos pa restaurar la so economía. Colos préstamos norteamericanos empecipió la construcción de la ruta Asunción a Villarrica y al Brasil.
  • Sancionó un nuevu Estatutu Agrariu que consideraba a la tierra como'l preséu d'una función social y que tou ciudadanu paraguayu tien d'asitiase nun cachu de suelu propiu que garantice'l so bienestar y combatió los llatifundios improductivos.
  • Estigarribia nun cuntaba col sofitu del Parllamentu na so totalidá, especialmente del sector del Paríu Coloriáu, pero aun así punxo tol enfotu en crear un réxime institucional que dexara al país un desenvolvimientu económicu rápidu y efectivu.
  • Una midida adoptada por Estigarribia pa frenar al militarismu y enfrentar los peligros de la penetración nazi foi la implantación d'un Estáu fuerte”, lo cual dio orixe a la Constitución de 1940, pos consideraba que'l réxime de 1870 nun sería capaz de solucionar los problemes del momentu y evitar l'anarquía.
  • L'ampliación del poder del Presidente incluyía la facultá d'eslleir el Parllamentu, dictar decreto-ley y crear un Conseyu d'Estáu p'asesorar al Executivu. Tamién establez el poder de declarar l'estáu de sitiu, parcial o totalmente, ante cualquier amenaza de conflictu nacional o internacional, dando cuenta al Congresu, que se tresforma en unicameral col nome de Cámara de Representantes
  • Otros puntos importantes de la Constitución del 40, fueron la imposibilidá de interpelación a los ministros y establecer xuiciu políticu al Presidente de la República. El Poder Xudicial dependía de manera categórica del Poder Executivu. La figura del Vicepresidente foi abolida y el periodu presidencial ampliar a cinco años, cola posibilidá d'una reelección.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Muerre'l 7 de setiembre de 1940, nun accidente d'aviación n'Altos, xunto a la so esposa Julia Miranda Cueto. Foi xubíu post mortem a la xerarquía de Mariscal. Los sos restos fuelguen nel Panteón Nacional de los Héroes, onde fueron depositaos el 9 de setiembre de 1940.

Vease[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

"La dictadura en Paraguái," Oakland Tribune, 19 de febreru de 1940, p. 1

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2018.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w64x61zm. Apaez como: José Félix Estigarribia. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Félix Paiva

Presidente de la República de Paraguái

1939 - 1940
Socesor:
Higinio Morínigo