Eusebio Ayala

De Wikipedia
Eusebio Ayala
31. Presidente de Paraguái

15 agostu 1932 - 17 febreru 1936
José Patricio Guggiari - Rafael Franco
28. Presidente de Paraguái

7 payares 1921 - 12 abril 1923
Manuel Gondra - Eligio Ayala
Vida
Nacimientu Eusebio Ayala (es) Traducir14 d'agostu de 1875[1]
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Muerte Buenos Aires4 de xunu de 1942[1] (66 años)
Estudios
Estudios Universidá Nacional d'Asunción
Nivel d'estudios doctor en Ciencias Sociales (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Alumnu de Wilhelm Wundt
Oficiu políticu, diplomáticu, Presidente (es) Traducirperiodista
Premios
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Radical Auténtico (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Eusebio Ayala (14 d'agostu de 1875Eusebio Ayala (es) Traducir – 4 de xunu de 1942Buenos Aires) foi un abogáu paraguayu qu'asumió en dos oportunidad la presidencia de la República: del 7 de payares de 1921 al 12 d'abril de 1923, y del 15 d'agostu de 1932 al 17 de febreru de 1936. Ye conocíu como'l "Presidente de la Victoria", pol so papel mientres la Guerra del Chaco.

Vida[editar | editar la fonte]

Nació en Barrero Guasú (Barrero Grande), güei llamáu Eusebio Ayala, Paraguái, el 14 d'agostu de 1875. Los sos padres fueron Abdón Bordenave y Casimira Ayala, una humilde adolescente de 19 años, analfabeta, que de neña soportara les penuries de les muyeres mientres la guerra de la Triple Alianza. Yera hermanu, per parte del padre, de Juana Concepción, Enrique, Rosa, Elena y María Bordenave. Casóse cola francesa Marcelle Durand, cola que tuvo un fíu al que llamó Roger Ayala Durand.

La escolaridá primaria realizar nel so pueblu natal, cola so tida Benita. Depués treslladóse a Asunción, onde trabayó de cadete nuna tienda. Sobre la base del so propiu esfuerciu pudo ingresar al Colexu Nacional de la Capital onde se recibió de bachiller en 1896.

Exerciendo'l títulu de peritu comercial consiguió cátedres en colexos, por aciu les cualos pudo arreglar los sos gastos na Facultá de Derechu de la Universidá Nacional, onde se graduó de doctor en Ciencia Social y Derechu en 1904, defendiendo una tesis sobre "El Presupuestu Nacional".

Una vegada concluyida la so formación universitaria, realizó dellos viaxes a Europa. Nel primeru d'ellos foi como secretariu d'embaxada a Gran Bretaña por trés años, tiempu nel que llegó a apoderar perfectamente l'inglés y el francés, perfeccionando, amás, la so formación filosófico y cultural.

En París conoció a la so futura esposa, Emilia Marcela Eugenia Durand. Ella naciera en Tours, Francia, el 16 de xineru de 1889 y bien nuevu contraxera matrimoniu con un xoyeru parisín que se suicidó por problemes mentales ensin tener descendencia. Casar en Buenos Aires por civil y cuando volvieron al Paraguái, yá con un fíu d'ocho años, por razones sociales tuvieron que casase por ilesia no que se conocía como "matrimoniu secretu". El casoriu realizar en forma confidencial el 27 d'avientu de 1922 y tuvo al cargu de Monseñor Bogarín. Emilia Durand vivió hasta los sos últimos díes nel Paraguái demostrando'l gran amor y respetu que tuvo escontra él. Finó en Asunción el 20 d'abril de 1954. Los sos años xunto al estadista quedaron afiguraos nel so llibru “Alcordances".

La so trayeutoria[editar | editar la fonte]

Al so regresu al Paraguái, dictó cátedra de Derechu Penal y Derechu Constitucional na Facultá de Derechu y foi Rector de la Universidá d'Asunción.

Como periodista trabayó n'El Diariu y en El Lliberal, y más tarde foi direutor de la Revista de Derechu y Ciencies Sociales. José P. Guggiari nomar embaxador nos Estaos Xuníos. Recordar, amás, como l'únicu paraguayu d'esa dómina que dictó una conferencia en La Sorbona, de París, sobre'l uti possidetis, figura xurídica que sería utilizada pol Paraguái nel so pleitu con Bolivia sobre'l Chaco Boreal. Facer nun claru y correutu francés. Frutu de les sos investigaciones en materia de finances, escribió un llibru al que llamó “Temes monetaries y allegaes”, en 1917.

Morrió en Buenos Aires el 4 de xunu de 1942 y en conmemoración, el 17 de xunu de 1942, la vieya cai San Llorienzo foi bautizada col so nome, al igual que'l so pueblu natal.

Gobiernu[editar | editar la fonte]

Arriendes de l'arrenunciu del presidente Manuel Gondra, de resultes d'una crisis política y l'imposibilidá de que'l vicepresidente Félix Paiva forme un gobiernu, el Congresu Nacional nomar presidente provisional, el 7 de payares de 1921, cargu qu'exerció hasta'l so arrenunciu'l 12 d'abril de 1923, en momentos por demás difíciles pal país pos tuvo que gobernar nos anárquicos díes de la revolución de los años 1921 y 1922.

Asumió'l so segundu gobierno'l 15 d'agostu de 1932, díes primero que s'empecipiara la guerra del Chaco (1932-1935). Mientres la mesma visitó delles vegaes el frente de batalla y ganóse el títulu de “Presidente de la Victoria”.

La guerra consumió tola enerxía del so gobiernu. Los trés grandes pilastres de la so política fueron: la escelente rellación col responsable de la conducción militar de la guerra, José Félix Estigarribia; l'alministración rigorosa de los recursos económicos del país p'arreglar el conflictu bélicu y la direición diplomática p'algamar la paz nes meyores condiciones posibles. Tamién se realizaron delles obres y la oficialización de la versión restaurada del Himnu Nacional.

El 17 de febreru de 1936, meses antes de rematar el so periodu presidencial, foi derrocáu por un movimientu militar. Foi prindáu y exiliáu del país, pasando a morar en Buenos Aires.

Trayeutoria política[editar | editar la fonte]

Na so llarga carrera política foi asesor xurídicu d'importantes empreses, diputáu, senador, ministru de Facienda, Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública y Rellaciones Esteriores.

Afiliar al Partíu Lliberal en 1908 y militó nel sector radical”. Mientres la presidencia d'Emiliano González Navero, en 1909, foi designáu canciller, cargu qu'ocupó tamién n'otros gobiernos posteriores. Tamién foi unu de los fundadores de la Sociedá Paraguaya del Derechu Internacional y foi nomáu delegáu de la Conferencia Internacional Financiera, realizada en Buenos Aires en 1916.

El destierru y los sos últimos años[editar | editar la fonte]

Acompañáu pol xeneral Estigarribia, Eusebio Ayala, dexó'l Paraguái el 5 de setiembre de 1936, camín de Buenos Aires, onde lo esperaben la so esposa y un recibimientu con tolos honores.

Afirmar nes sos actividaes pal añu 1938. Integrar a un importante estudiu d'abogaos de Buenos Aires, dirixó la Cámara Arxentín–Paraguaya y escribió pal diariu local La Razón. Ayala volvió faer dellos viaxes a Asunción por cuestiones de trabayu, circunstancies qu'aprovechó pa visitar a la so hermana.

El 28 de setiembre de 1992, los restos d'Eusebio Ayala llegaron nun vuelu especial al aeropuertu internacional Silvio Pettirossi dende Buenos Aires. Un vehículu de les Fuercies Armaes tresportó la urna hasta'l Palaciu de López, al saludu de les banderes paraguayas. A otru día fueron asitiaos nel Panteón Nacional de los Héroes d'Asunción.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Manuel Gondra

Presidente de la República de Paraguái

1921 - 1923
Socesor:
Eligio Ayala
Predecesor:
José Patricio Guggiari

Presidente de la República de Paraguái

1932 - 1936
Socesor:
Rafael Franco