Jammu y Caxmir

Coordenaes: 34°00′N 76°30′E / 34°N 76.5°E / 34; 76.5
De Wikipedia
Jammu y Caxmir
Alministración
ISO 3166-2 ensin valor
Tipu d'entidá estáu de la India
Capital Srinagar y Jammu
Chief Minister of Jammu and Kashmir (en) Traducir Mehbooba Mufti
Nome llocal جموں و کشمیر (ur)
جوٚم تہٕ کٔشیٖر (ks)
Llingües oficiales urdú
Xeografía
Coordenaes 34°00′N 76°30′E / 34°N 76.5°E / 34; 76.5
Superficie 222236 km²
Altitú media 327 m
Demografía
Población 12 541 302 hab. (2011)
Densidá 56,43 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+05:30
Fundación 26 ochobre 1947
jk.gov.in
Cambiar los datos en Wikidata

Jammu y Caxmir[1] (en cachemir: جۄم تہٕ کٔشِیر y urdú: جموں و کشمیر) y menos frecuentemente Yamú y Caxmir ye unu de los ventinueve estaos que, xunto colos siete territorios de la Unión, formen la República de la India. La capital de branu ye Srinagar ente que la d'iviernu, Jammu.

Ta allugáu nel estremu norte del país, llindando al norte y este con China, al sur con Himachal Pradesh y Punyab,y al oeste con Paquistán. Con 222 236 km² ye'l quintu estáu más estensu —por detrás de Rayastán, Madhya Pradesh, Maharastra y Uttar Pradesh— y con 56 hab/km², el terceru menos densamente pobláu, per delantre de Mizorán y Arunachal Pradesh, el menos densamente pobláu.

L'estáu ta compuestu por trés divisiones: Jammu, el Valle de Caxmir y Ladakh. Jammu y Caxmir ye unu de los estaos históricos de la India, d'antiguo conocíu como "el paraísu na tierra" polos sos formosos paisaxes montascosos. En 2005 la zona sufrió continuos ataques per parte de grupos terroristes una y bones esti estáu pertenez a la rexón de Caxmir, en disputa ente India y Paquistán.

La zona de Caxmir en disputa consiste en cinco árees principales: Jammu y Caxmir, Caxmir Azad, Aksai Chin, les zones norte y la zona del glaciar Siachen. El gobiernu de la India reclama toles zones como parte del so país, incluyendo les zones so control paquistanín a les que llamen la "Caxmir ocupada per Paquistán". Tamién reclamen la zona de Aksai Chin, anguaño so control chinu. Sicasí, Paquistán nun almite que la rexón sía parte de la India y llapada al estáu de Jammu y Caxmir la "Caxmir ocupada".

El gobiernu de la India prohibió toles publicaciones que describíen la zona como un territoriu en disputa en llugar de presentalo como una parte integrante de la India. Esto provocó que, por casu, prohibiérase la importación d'exemplares de la Enciclopedia Británica.

Organización territorial[editar | editar la fonte]

L'estáu subdividir en 22 distritos.

Códigu Distritu Capital
AN Distritu d'Anantnag Anantnag
BD Distritu de Badgam Badgam
BPR Distritu de Bandipore Bandipore
BR Distritu de Baramulla Baramulla
DO Distritu de Doda Doda
GA Distritu de Ganderbal Ganderbal
JA Distritu de Jammu Jammu
KR Distritu de Kargil Kargil
KT Distritu de Kathua Kathua
KW Distritu de Kishtwar Kishtwar
KU Distritu de Kulgam Kulgam
KU Distritu de Kupwara Kupwara
LE Distritu de Leh Leh
PO Distritu de Punch Punch
PU Distritu de Pulwama Pulwama
RA Distritu de Rajouri Rajouri
RB Distritu de Ramban Ramban
RE Distritu de Reasi Reasi
SH Distritu de Shupiyan Shupiyan
SR Distritu de Srinagar Srinagar
SA Samba Samba
UD Udhampur Udhampur

El conflictu de Caxmir[editar | editar la fonte]

     Jammu y Caxmir otres zones en disputa en Caxmir.

Hasta 1947, Jammu y Caxmir yera un estáu principescu con una mayoría musulmano pero gobernao por un vas mayar (rei) hindú. En 1947, cuando'l subcontinente indiu algamó la independencia de Gran Bretaña, el vas mayar nun supo decidir si xunir a la India o a Paquistán. Xusto dempués de la independencia, tribus del noroeste de Paquistán invadieron la zona. Ensin fuercies pa defendese y viendo les violaciones de los derechos humanos que se taben produciendo, el vas mayar pidió ayuda al gobiernu de la India y decidió xunise al gobiernu de Nueva Delhi.

La zona en conflictu. En naranxa, apaez l'estáu de Jammu y Caxmir.

En xineru de 1948, tropa indies llegaron a la zona y reclamaron el territoriu como parte de la Unión India. Paquistán invadió darréu Caxmir. Tres meses d'intensos combates, dambes naciones alcordaron un altu'l fueu y estremar la rexón en dos: la zona india de Jammu y Caxmir y la zona paquistanina. En 1961, China invadió la India y ocupó el noroeste de la rexón del condáu d'Aksai Chin. India sigui reclamando esta zona como parte integrante del so país.

India y Paquistán enfrentáronse en tres guerres distintes pola rexón de Caxmir: en 1947 - 1949, en 1965 y en 1971. Los dos países enfrentar de nuevu en 1999. La rexón sigue siendo una de les más militarizadas del mundu. La situación, ello ye que ye que Paquistán gobierna la metá de la zona, China una pequeña parte, y la India la otra metá.

Relixón[editar | editar la fonte]

Ente que Jammu ye una zona de mayoría hinduista, el valle de Caxmir ye de mayoría musulmana y Ladakh tien una población mayoritariamente budista. La complexa demografía de la zona foi una de les principales causes del conflictu qu'afecta a la parte de Caxmir.

Grupos relixosos nel Valle de Caxmir
Islam 95%
Hindús 4%
Grupos relixosos en Jammu
Islam 28%
Hindús 66%
Sikhs 4%
Grupos relixosos en Ladakh
Musulmanes 44%
Budistes 50%
Hindús 5%

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ramón d'Andrés (2021). Diccionariu de consultes llingüístiques del asturianu (n'asturianu). Uviéu: Ediciones Trabe.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]