Historia d'Escocia

De Wikipedia
Los 120 quilómetros de la Muralla d'Adriano delimitaban la frontera ente Escocia, al norte, y l'Imperiu romanu, al sur, con pequeños fuertes y puertes dixebraos ente sigo a una distancia d'una milla Romana. El dominiu Romanu llegó más al norte pero duró poco tiempu.

La historia d'Escocia empieza alredor de 10 000 años hasta'l presente, cuando los seres humanos actuales empezaron a habitar Escocia tres el fin de la glaciación de Würm o Wisconsin, la postrera yera del xelu. De les civilizaciones de la Edá de Piedra, Edá del Bronce y Edá del Fierro qu'esistieron, queden munchos artefautos, pero quedaron pocos rexistros escritos.

La historia escrita d'Escocia empieza cola llegada del Imperiu romanu en Gran Bretaña, cuando los romanos ocuparon lo que ye anguaño Inglaterra y Gales, alministrándola como la provincia romana de Britannia. Escontra'l norte yera territoriu ensin gobernar polos romanos — Caledonia. El so pueblu yeren los pictos. Dende un puntu de vista históricu clásicu, Escocia paecía un país periféricu, lentu pa consiguir meyores que se penerar de la fonte de la civilización mediterránea, pero como la conocencia del pasáu crez, fíxose aparente que dellos desarrollos yeren más primitivos y más avanzaos de lo que se creía enantes y que los mares fueron bien importantes pa la historia escocesa.

Dende l'empiezu del sieglu VIII hasta'l sieglu XIII fueron los celtes quien taben al cargu de la corona escocesa; el primer rei escocés foi Kenneth MacAlpin, qu'empezó nel 840, y el postreru foi Alexander III, que remató'l so reináu nel 1249. Tres la colonización normanda, fueron ellos quien apoderaron el país (1286-constitución del votu).

Por cuenta de la orientación xeográfica d'Escocia y el so fuerte enfotu nes rutes comerciales marítimes, ésti tenía venceyos cercanos nel sur y este colos países bálticos, y con Francia al traviés d'Irlanda y el continente européu. Tres l'Acta d'Unión y la subsecuente Revolución industrial y Llume escoceses, Escocia convertir nuna de les potencies comerciales, intelectuales ya industriales d'Europa. El so cayente industrial siguíu de la Segunda Guerra Mundial foi particularmente agudu, pero en décades recién el país goció de daqué de renacencia cultural y económicu, alimentáu en parte por un resurdimientu de los servicios financieros, los ingresos del petroleu y gas del Mar del Norte y más apocayá, un parllamentu devueltu.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Ignórase si Escocia tuvo habitada mientres el Paleolíticu, una y bones les socesives glaciaciones que cubrieron el so actual territoriu podríen destruyir toles evidencies d'asentamientos humanos anteriores al periodu Mesolíticu. Créese que los primeros grupos de cazadores-pañadores llegaron hai unos 11.000 años, cuando los xelos de la primera glaciación empezaron a retirase escontra'l norte. Los primeros asentamientos apaecieron nel territoriu escocés hai aproximao 9.500 años, y los primeros pueblos hai unos 6.000. D'esti periodu data por casu l'asentamientu de Skara Brae, na más grande de les islles Orcadas, que s'atopa en bien bon estáu de caltenimientu, según otros restos de viviendes, enterramientos y centros rituales del Neolíticu atopaos sobremanera nes islles escoceses. Esta bayura de construcciones que sobrevivieron al pasu del tiempu puede debese a l'ausencia d'árboles na zona, que dexó a los pobladores primitivos crear construcciones na mesma roca local.

Restos d'un asentamientu neolíticu en Skara Brae, nes islles Orcadas.

Romanización d'Escocia[editar | editar la fonte]

La historia escrita d'Escocia empieza cola romanización del centro-sur de Gran Bretaña (les actuales Gales ya Inglaterra, que formaben la provincia de Britannia). Los romanos llamaron primeramente Caledonia ("Tierra de Caledonios") a Escocia, pol inmensu monte de pinos caledonios que s'estendía de norte a sur y d'este a oeste per tol país. El principal pueblu asitiáu naquella dómina na rexón escocesa yera'l de los pictos, asina llamaos, aparentemente, pola so costume de pintase'l cuerpu. Los escotos, pela so parte, yeren un pueblu d'orixe irlandés, tamién conocíu como dalriaes, que s'estableció nel oeste d'Escocia. Mientres esti periodu esistíen polo tanto dos reinos estremaos: el del oeste d'Escocia, Scotland, y el reinu pictu del este, Alba.

La romanización d'Escocia foi un llargu procesu con ensame d'interrupciones: nel añu 83 e.C. , el xeneral Cneo Julio Agrícola ganó a los caledonios na batalla del Monte Graupio,[1][2] lo que dexó la construcción d'una cadena de fortificaciones conocida como Gask Ridge, cerca de la Falla de les Highlands (ensin enfusase, al paecer, más al norte); poco dempués, sicasí, los romanos retirar a los Southern Uplands ("Pandos del Sur"), esto ye, al terciu más meridional d'Escocia, y empezaron la construcción del Muriu d'Adriano pa controlar a les tribus de la zona. Esta llinia marcó mientres casi tol periodu d'ocupación romana la llende septentrional del Imperiu romanu, magar la construcción, más al norte entá, del Muriu de Antonino. Esta frontera namái pudo ser defendida mientres curtios periodos, de los cualos el más tardíu tuvo llugar ente los años 208 y 210, mientres el mandatu del emperador Septimio Severu. En total, la ocupación d'estes zones d'Escocia per parte de los romanos estendióse mientres non más de 40 años, anque la influencia llatina na parte más meridional, sobremanera ente les tribus d'orixe bretón, foi más duradera.

Historia medieval[editar | editar la fonte]

El reinu de los pictos (con sede en Fortriu escontra'l sieglu VI) esperimentó un importante desenvolvimientu mientres la Edá Media, quiciabes como respuesta al propiu imperialismu romanu.[3] Un finxu importante nesta llucha pola sobrevivencia y l'ampliación foi la batalla de Dunnichen (685), na que los pictos ganaron a les tribus de Northumbria mientres el reináu de Bridei III (671693). El reináu d'Oengus I (732761) foi igualmente un periodu d'afitamientu pal reinu pictu.[4] El reinu de los pictos ocupaba nesta dómina, según la descripción de Beda el Venerable, una estensión similar a la que dempués ocuparía'l reinu de los escotos mientres el reináu d'Alejandro I (11071124). Sicasí, yá nel sieglu X, el reinu pictu foi apoderáu por una cultura d'orixe gaélicu procedente del Reinu de Dalriada, estableciendo'l mitu de l'ascendencia irlandesa de la dinastía real de Cináed mac Ailpín (Kenneth MacAlpin o Kenneth I).[5] Nos sieglos siguientes, partiendo dende'l so territoriu orixinal nel este d'Escocia, al norte del fiordu de Forth y al sur del ríu Oykel, el Reinu d'Escocia o Alba llogró controlar les tierres del norte y del sur. Escontra finales del sieglu XII, los reis de Alba añadieren al so territoriu l'área anglofalante del sureste d'Escocia y apoderaben tamién les zones de Galloway y Caithness; a la fin del sieglu XIII, esti reinu estendiérase hasta algamar la estensión averada de la Escocia actual.

Estatua de Robert the Bruce a la entrada del Castiellu de Stirling.

Sicasí, ciertos procesos cultural y económicu empecipiaos nel sieglu XII diben faer que mientres la Baxa Edá Media Escocia adquiriera traces bien distintes. El principal impulsu a esti tresformamientu producir mientres el reináu de David I d'Escocia, qu'empecipió lo que se conoz como la Revolución davidiana. Esta ye la dómina na que s'introduz el feudalismu n'Escocia, reorganizar les formes de gobiernu y fúndanse les primeres ciudaes y pueblos con fueros propios (los llamaos burghs). Estes instituciones, según la inmigración de caballeros y clérigos franceses y anglu-franceses, facilitaron un procesu de "ósmosis cultural", mientres el cual los territorios meridionales y costeros del reinu de Alba convertir en anglofalantes, como yá lo yeren munches de les tierres recién conquistaes nel sur; el restu del reinu, sicasí, siguió calteniendo la llingua gaélica.[6]

La muerte d'Alejandro III en 1286, siguida pola de la so nieta Margarita I, rompió la llinia socesoria de la dinastía reinante. Esto llevó a la intervención d'Eduardu I d'Inglaterra, quien punxo nel tronu al so protexíu Juan de Balliol. Cuando la so rellación deterioróse, producióse un intentu de conquista per parte d'Inglaterra, que foi refugáu por William Wallace na Guerres d'independencia d'Escocia. Pela so parte, Robert the Bruce, conde de Carrick, proclamóse Rei d'Escocia col nome de Roberto I d'Escocia. La guerra con Inglaterra duró delles décades, y la guerra civil ente los partidarios de la dinastía de Robert the Bruce (quien aseguraba ser descendiente de David I) y los partidarios de los Balliol, sofitaos por Inglaterra, duró hasta mediaos del sieglu XIV. Magar que la dinastía Bruce foi la vencedora, l'ausencia de descendientes de David II dexó al so sobrín, Roberto II, xubir al tronu y asitiar nél a la dinastía Estuardo.[7] Los Estuardo gobernaron Escocia mientres el restu de la Edá Media, un periodu de prosperidá que va dende'l final del sieglu XIV hasta la Reforma Protestante, pasando pol Renacimientu. Magar ello, les lluches con Inglaterra siguieron, según la división interna ente les Highlands o "Tierres Altes" y los Lowlands o "Tierres Baxes".[8]

Historia moderna[editar | editar la fonte]

Semeya de la Reina Ana d'Inglaterra, que se convertiría en Ana de Gran Bretaña tres la firma del Acta d'Unión.

La Edá Moderna abrir na historia escocesa col Rough Wooing o "cortexu violentu" (1544 - 1551), una serie d'ofensives militares intermitentes por aciu les cualos Inglaterra pretendía forzar un casoriu ente María I Estuardo y Eduardu VI d'Inglaterra, oxetivu que finalmente nun llogró. Amás, el sieglu XVI ye'l sieglu de la Reforma Protestante, encabezada n'Escocia por figures como John Knox y sofitada dende Inglaterra.

En 1603, Xacobu VI d'Escocia y I d'Inglaterra heredó'l tronu d'Inglaterra y convirtióse en Xaime I d'Inglaterra. Sicasí, cola esceición d'un curtiu periodu conocíu como "El Protectoráu Protectoráu", Escocia siguió siendo un estáu independiente, anque sacudíu por constantes enfrentamientos ente la corona y los Convenanters, sobre la forma de gobiernu de la Ilesia. Tres la Revolución Gloriosa y el derrocamientu del católicu Xaime VII d'Escocia por Guillermu III d'Inglaterra y la so esposa María II (1688), Escocia amenació con escoyer a un rei protestante distintu al d'Inglaterra.[9] En 1707, sicasí, tres les amenaces ingleses de cerrar el comerciu con Escocia, roblóse'l Acta d'Unión, que certificaba la creación del Reinu de Gran Bretaña.

Magar esta unificación de los dos reinos, los defensores de la Casa de Estuardo, conocíos como jacobitas, siguíen teniendo influencia nes Highlands y na zona nordeste del país, especialmente ente los non presbiterianos. Sicasí, los llevantamientos jacobitas producíos en 1715 y 1745 nun llograron estremar del tronu británicu a la Casa de Hannover. Dichos llevantamientos sirvieron amás como escusa pal desplazamientu masivu de los habitantes de les Highlands, no que se conoz como Highland Clearances.

Tres la Ilustración y la Revolución industrial, Escocia tresformar n'unu de los centros comerciales, intelectuales y culturales d'Europa. Glasgow y Edimburgu, sobremanera, desenvolviéronse rápido a finales del sieglu XVIII, y mientres el sieglu XIX el surdimientu de la industria pesao nes riveras del ríu Clyde, col paréntesis de la fame de les tierres altes pola epidemia de carbonizu tardíu nos cultivos de pataca, que provocó una gran emigración, tresformó a Glasgow na "Segunda ciudá del Imperiu Británicu" dempués de Londres. La situación empioró tres la Primer Guerra Mundial, na que morrieron un gran númberu d'escoceses, provenientes sobremanera de les Highlands, pero n'especial dempués de la Segunda Guerra Mundial, tres la cual la situación económica d'Escocia empioró rápido, cola desapaición d'un gran númberu d'industries que yá nun yeren competitives nel mercáu internacional.[10] Namái nes últimes décades del sieglu XX llogró'l país apuntar una recuperación económico y cultural, gracies al surdimientu de nuevos servicios financieros y del sector electrónicu (no que se conoz como Silicon Glen), según a los beneficios del petroleu y gas del mar del Norte.[11] En 1998 el Gobierno del Reinu Xuníu concedió mayores niveles de soberanía a Escocia, restableciendo'l Parllamentu Escocés y devolviendo a Edimburgu, simbólicamente, la Piedra de Scone.

El nacionalismu escocés[editar | editar la fonte]

La Lliga Nacional Escocesa (Scots National League), formada en 1921, foi un grupu primeramente establecíu en Londres que lluchaba pola independencia d'Escocia, altamente influyíu pol Sinn Féin irlandés. Creó'l periódicu Scots Independent en 1926 y en 1928 collaboraron cola Asociación Nacionalista Escocesa de la Universidá de Glasgow (Glasgow University Scottish Nationalist Association) a crear el Partíu Nacional d'Escocia (National Party of Scotland), favorable a un estáu independiente escocés. Unu de los fundadores foi Hugh MacDiarmid, un poeta qu'empezara a promover la lliteratura escocesa, xunto a otros rellacionaos col Partíu Llaborista.

Cooperaron col Partíu Escocés (Scottish Party), una organización autonomista formada en 1932 por antiguos miembros del Partíu Conservador, y en 1934 xunir pa formar el Partíu Nacional Escocés (Scottish National Party), que, anque primeramente yera autonomista, darréu pasó a sofitar la independencia. El partíu sufrió un descensu de sofitu na década de 1930 cuando la pallabra nacionalismu empezó a tar acomuñáu col del nacionalsocialismu alemán, pero consiguieron el so primer diputáu una eleición parcial en 1945, anque lo perdieron nes eleiciones xenerales tres meses dempués.

El Partíu Nacionalista Escocés tuvo un notable ésitu eleutoral na década de 1960, y cuando s'atopó petroleu nel Mar del Norte en 1970, pudo compensar les medranes alrodiu de la viabilidá económica d'una posible independencia col lema "Ye petroleu d'Escocia". Argumentaron que los beneficios de dichu petroleu, recaldaos pola facienda británica, beneficiaren pocu a Escocia, en comparanza con otres partes del Reinu Xuníu (como Inglaterra).

La renacencia de la década de 1970[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones xenerales del Reinu Xuníu de febreru de 1974, los votantes escoceses escoyeron siete miembros del Partíu Nacionalista Escocés, qu'aumentaron a once nes eleiciones d'ochobre de 1974. Esto dio poder al movimientu independentista con propuestes más avanzaes na Cámara de los Comunes onde'l Partíu Llaborista formó un gobiernu minoritariu col sofitu del Partíu Lliberal.

Como prometieren, los llaboristes fixeron propuestes pa un Parllamentu Escocés con una asamblea escocesa semiautónoma con poderes pa controlar dellos aspeutos de política interna. Pero ente que la midida tenía'l sofitu del Partíu Llaborista Escocés, dellos miembros (mayoritariamente ingleses) oponer a un cambéu constitucional ensin un mandatu claru y el parllamentu decidió celebrar un referendu, riquiendo un 40% o más del eleutoráu a favor en cuenta de riquir una simple mayoría de los votos nel referendu. Efectuáu'l referendu, un 33% votó a favor y un 31% en contra, con una astención del 36%, polo que la propuesta nun vio la lluz. Los progresos del independentismu viéronse frenaos cuando'l Partíu Nacional Escocés sofitó una moción de censura contra'l gobiernu y forzó unes eleiciones xenerales en 1979 que dieron la victoria a la gran adversaria de la independencia, Margaret Thatcher.

Devolución[editar | editar la fonte]

Hemiciclu del Parllamentu escocés.

Los partidarios de la independencia escocesa siguíen teniendo opiniones contrapuestes sobre l'autonomía, un movimientu qu'incluyía a munchos partidarios de siguir cola unión, magar nun marcu de descentralización dientro del Reinu Xuníu. Dientro del campu independentista, dalgunos vieron al autonomismo como un pasu escontra la independencia, ente qu'otros deseyaben llegar darréu a la separación.

Nos años de gobiernu conservador tuvo llugar la Campaña por una Asamblea Escocesa, que desaguó na convocatoria en 1989 de la Convención Constitucional Escocesa, que consiguió ciertu consensu en redol a unes bases creaes por dellos partíos pa la devolución de poder políticu a Escocia, a pesar de que'l Partíu Conservador refugó cooperar y el Partíu Nacional Escocés retirar del alderique cuando se vio claro que la convención nun taba dispuesta a axustar la independencia d'Escocia como una opción constitucional. El Partíu Llaborista ganó en 1997 les eleiciones xenerales y Donald Dewar, como Secretariu d'Estáu pa Escocia executó les promeses del so partíu en redol a la creación d'un Parllamentu escocés, convocando un referendu en setiembre de dichu añu que nel qu'un 75% de los votantes pronuncióse a favor de la devolución de poderes. El parllamentu entós aprobó la Llei d'Escocia pa crear un Parllamentu escocés escoyíu direutamente polos escoceses con poderes sobre la mayoría de les polítiques rexonales. En mayu de 1999 Escocia tuvo les sos primeres eleiciones pal parllamentu devueltu y en xunetu'l Parllamentu escocés celebró la so primer sesión, per vegada primera desque'l parllamentu previu fuera eslleíu en 1707. El parllamentu escocés tenía cientu trenta y nueve miembros escoyíos por un sistema de representación proporcional. Donald Dewar convertir nel Primer Ministru d'Escocia col gobiernu de coalición ente'l Partíu Llaborista Escocés y el Partíu Lliberal Demócrata, ente que'l Partíu Nacional Escocés convertir nel primer partíu de la oposición.

Cola aprobación de tolos partíos, el cantar de lletra igualitaria de Robert Burns A Man's A Man for A' That foi cantada pola activista Sheena Wellington na inauguración del parllamentu escocés. Esti cantar foi adoptada como l'himnu non oficial modernu del movimientu independentista escocés.

D'una manera similar, la inauguración de la reina Sabela II del nuevu edificiu del parllamentu escocés foi acompañada del cantar d'Aaron Copland Fanfare for the Common Man.

Sicasí, anque los escoceses consiguieron la devolución y consiguieron competencies sobre la mayoría de los sos asuntos, los nacionalistes siguen reclamando la independencia total.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Fraser, The Roman Conquest Of Scotland: The Battle Of Mons Graupius AD 84
  2. Churchill, A History of the English-Speaking Peoples, p. 9
  3. Peter Heather, "State Formation in Europe in the First Millennium A.D.", en Barbara Crawford (ed.), Scotland in Dark Ages Europe, (Aberdeen, 1994), páxs. 47–63
  4. Vease Alex Woolf, "The Verturian Hegemony: a mirror in the North", en M. P. Brown & C. A. Farr, (eds.), Mercia: an Anglo-Saxon Kingdom in Europe, (Leicester, 2001), páxs. 106–11.
  5. Dauvit Broun, "Dunkeld and the origin of Scottish identity", en Innes Review, 48 (1997), páxs. 112–124, repr. in eds. Dauvit Broun and Thomas Owen Clancy (eds.), Spes Scotorum: Hope of Scots, (1999), páxs. 95–111; Dauvit Broun, "Kenneth mac Alpin", en M. Lynch (ed.), The Oxford Companion to Scottish History, (New York, 2001), p. 359; Sally Foster, Picts, Gaels and Scots: Early Historic Scotland, (Londres, 1996); Simon Taylor, "Place-names and the Early Church in Eastern Scotland", en Barbara Crawford (ed.), Scotland in Dark Age Britain, (Aberdeen, 1996), páxs. 93–110; David N. Dumville, "St Cathróe of Metz and the Hagiography of Exoticism," en John Carey et al (eds.), Irish Hagiography: Saints and Scholars, (Dublín, 2001), páxs. 172–176; Maire, Herbert, "Rí Érenn, Rí Alban, kingship and identity in the ninth and tenth centuries", en Simon Taylor (ed.), Kings, Clerics and Chronicles in Scotland, 500–1297, (Dublín, 2000), páxs. 63–72.
  6. L'únicu estudiu refechu sobre la tema ye'l de L. W. Sharp, The Expansion of the English Language in Scotland, (Cambridge University Ph.D. thesis, 1927), páxs. 102–325; un estudiu más concisu y más recién puede atopase en Derick S. Thomson, Gaelic in Scotland, 1698–1981, (Edinburgh, 1984), páxs. 16–41; tamién pueden atopase trabayos sobre los tresformamientos de les instituciones gaéliques nes obres coleutives coordinaes por G.W.S. Barrow, The Kingdom of the Scots, 2nd Edn, (Edinburgh, 2003) y Scotland and Its Neighbours In the Middle Ages, (London, 1992); vease tamién Dauvit "Broun, Anglo-French acculturation and the Irish element in Scottish Identity", en Brendan Smith (ed.), Insular Responses to Medieval European Change, (Cambridge, 1999), páxs. 135–53; Wilson MacLeod, Divided Gaels: Gaelic Cultural Identities en Scotland and Ireland: c.1200–1650, (Oxford, 2004), y Thomas Owen Clancy. «Gaelic Scotland: a brief history». Bòrd na Gàidhlig. Consultáu'l 21 de setiembre de 2007..
  7. Sobre los acontecimientos d'esta dómina, vease Alexander Grant, Independences and Nationhood: Scotland, 1306–1469, (Edinburgh, 1984), páxs. 3–57; Michael Brown, The Wars of Scotland, 1214–1371, (Edinburgh, 2004), páxs. 157–254; G. W. S. Barrow, Robert Bruce & the Community of the Realm of Scotland, 4th Edition, (Edinburgh, 2005)
  8. Vease Alexander Grant, Independences and Nationhood: Scotland, 1306–1469, (Edinburgh, 1984) y Jenny Wormald, Court, Kirk and Community, New Edition, (Edinburgh, 1991).
  9. TM Aporté The Scottish Nation 1700-2007 ISBN 0-141-02769 P6 "...Stated that the Scots Parliament had the right to decide on Queen Anne's successor, and that England and Scotland could not have the same sovereign in the future unless the London Parliament granted Scots 'Free Communication of trade'..." ("Afirmó que'l Parllamentu Escocés tenía derechu a decidir al socesor de la Reina Ana, y qu'Inglaterra y Escocia nun podría tener el mesmu soberanu nel futuru sacantes que se garantizara a los Escoceses 'Llibre Comunicación de comerciu'...")
  10. Harvie, Christopher (1981) Non Gods and Precious Few Heroes: Scotland 1914-80. London. Edward Arnold.
  11. Stewart, Heather (6 de mayu de 2007). «Celtic Tiger Burns Brighter at Holyrood». The Guardian. Consultáu'l 25 d'abril de 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]