Hathor

De Wikipedia
Hathor
Información
Sexu femenín
Conexones Mitoloxía exipcia
Cónxuxe Ra (es) Traducir y Horus
Padres Ra (es) Traducir
Fíos Bastet (es) Traducir
[editar datos en Wikidata]
Escultura de Hathor como vaca colos símbolos del discu solar, uraeus, collar y corona.

Hathor foi una divinidá cósmica, diosa nutricia, diosa del amor, de l'allegría, la danza y les artes musicales na mitoloxía exipcia. El so nome significa "El templu de Horus" o "La morada de Horus", pa identificala como madre del mesmu y, dacuando, la so esposa.

  • Nome exipciu Hut-Hor (Ḥwt Ḥr). Nome griegu: Hathor. Deidá griega: Afrodita. Deidá romana: Venus.

Iconografía[editar | editar la fonte]

Hathor ye comúnmente representada como una diosa con cuernos que suxeten un discu solar con uraeus. N'otres representaciones ye a cencielles una muyer o una vaca (dacuando con manches na so pelame). En periodos posteriores, dacuando lleva plumes ximielgues y un collar menat.


Hathor na so representación más primitiva podría ser la diosa vaca de la Paleta de Narmer y de una urna de piedra que daten de la dinastía I, que suxuren un papel de diosa celeste y la so rellación con Horus, quien, como dios sol, ye "agospiáu" nella.

El so atributu yera'l sistro, un tarmu de papiru y ye de les poques dioses que puede portar el cetru uas.

Mitoloxía y Historia[editar | editar la fonte]

Considerada fía de Ra, güeyu de Ra y esposa del dios Horus, anque en delles representaciones ceremoniales apaeza como madre del dios acomuñada a Isis. Según la mitoloxía exipcia xuntos vengaron la muerte del padre de Horus, el dios Osiris.

Alimenta y da vida del árbol celestial. Cola imaxe de vaca, acueye y protexe a los difuntos, ufiertando alimentos a los muertos y ayudar para nun sufrir.

Estatua de Hathor. Muséu de Luxor.

Sincretismu[editar | editar la fonte]

La so veneración provién yá de la dómina predinástica, onde pudo ser un desenvolvimientu de los primitivos cultos a la fertilidá y a la naturaleza polo xeneral, representaos por una vaca o una diosa celeste (nun confundir con Nut) con aspeutu de vaca con piel enllordiada d'estrelles. Bien llueu-y la asimiló cola antigua diosa Bat y más tarde conocer como Bat-Hathor.

Tardíamente identificóse-y con Isis, quien la reemplazó como madre de Horus.

Epítetos[editar | editar la fonte]

Pudiéronse identificar alredor de doscientos epítetos de Hathor a lo llargo de la historia. Un himnu a Hathor diz:

Yes la Señora de l'allegría, la Reina de la danza, la Maestra de la música, la Reina de la tañedora de l'arpa, la Dama de la danza coral, la Reina de la texedora de guirlandes, la señora del éxtasis ensin finPlantía:Noref.
  • "La Señora del occidente", "La Señora benefactora de los difuntos" o "Diosa del monte occidental" como señora de los muertos y alimentadora de los difuntos nel so viaxe al Más allá.
  • "La Señora de la llapada d'oru", como fueu que consume l'amor y diosa de l'allegría y los placeres.
  • "La Dorada que ta nos estanques rebosantes d'aves, nos llugares placenteros", como símbolu de l'allegría de vivir.
  • "La Señora del sicomoru", qu'habita nos árboles, identificando la dura madera del sicomoru, árbol endémicu d'Exiptu, cola confección de sarcófagos y los sos figos cola nutrición, siendo representada dacuando con un sicomoru dando de mamar al rei, tresmitiéndo-y la divinidá.
  • "La Vaca qu'asoma ente los papiros", como parte de los rituales al recoyer papiros.
  • "La Señora del Punt", pola espedición que se realizó en dómina de Hatshepsut al país del Punt.
  • "La Señora de la turquesa", como venerada polos trabayadores de les mines de turquesa en Serabit el-Jadim nel suroeste de la península del Sinaí.
  • "La Señora de Biblos", onde probablemente absorbería una divinidá llocal de Biblos.
  • "La Señora de los rizos", polos sos sacerdotises, que llevaben peluques d'esti tipu.

Cultu[editar | editar la fonte]

El so principal centru de cultu tuvo en Iunu y en dómina más tardida pasó al importante Templu de Hathor en Dendera como diosa del amor, la maternidá, la guapura xuvenil, l'allegría y l'erotismu. Foi diosa del nomo XXII del Alto Exiptu, III del Baxu Exiptu y de dellos del Exiptu Mediu.

El matrimoniu Horus-Hathor yera veneráu nel Alto Exiptu, sobremanera na zona de Tebas onde teníen llugar les fiestes añales n'honor a dambes deidaes.

Amás de los anteriores, tuvo templos dedicaos en Abu Simbel –identificada con Nefertari–, File, Deir el-Medina, Deir el-Bahari, Serabit el-Jadim (Sinaí), Gebelein y otres ciudaes denominaes Afroditópolis.

Capitel hathórico[editar | editar la fonte]

Capitel hathórico.

La imaxe de la cabeza de la diosa foi esculpida nos capiteles de les columnes de dellos templos y capiyes alzaos nel so honor: son los denominaos capiteles hathóricos. Yera la única diosa exipcia representada de tan singular manera.

Hathor na península del Sinaí[editar | editar la fonte]

Según les inscripciones, los trabayadores de les mines del Sinaí veneraben a Hathor. El templu principal de Hathor foi construyíu por Sethy II hacia 1200 e.C. xunto a les mines de cobre de Timna, nel Seir edomita. Serabit el-Jadim (n'árabe: سرابت الخادم) ye una llocalidá nel suroeste de la península del Sinaí onde fueron estrayíes turqueses dende l'antigüedá, principalmente pa los exipcios. Escavaciones arqueolóxiques empecipiaes por Flinders Petrie revelaron esplotaciones mineres y un templu de Hathor.

Hai teoríes qu'indiquen que'l magüetu d'oru mentáu na Biblia pudiera ser una imaxe artística del cultu a Hathor (Éxodu 32:4-6) nestos llugares.

Hut-Hor (Ḥwt Ḥr)
en xeroglíficu
O7D2
r
C9SPACEO10
{{{3}}}


Referencies[editar | editar la fonte]

Referencies dixitales

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]