Ficus sycomorus

De Wikipedia
Ficus sycomorus
sicomoru
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Urticales
Familia: Moraceae
Xéneru: Ficus
Subxéneru: Sycomorus
Especie: F. sycomorus
L.
Distribución
Distribución
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

El sicomoru[1] (Ficus sycomorus) ye un árbol de la familia de les moracees y del xéneru de les figales que tuvo gran importancia nel Antiguu Exiptu, anque anguaño ye malo d'atopar nesi país. Los británicos llámenlu 039;'sycamore, pero tamién fig-mulberry, pola paecencia de les sos fueyes a les de la morera.

Nun se debe confundir col sicomoru européu (Acer pseudoplatanus) nin col sicomoru americanu (Platanus occidentalis), el sicomoru de California (Platanus racemosa) o'l sicomoru d'Arizona (Platanus wrightii).

Distribución[editar | editar la fonte]

Cultiváu n'Exiptu dende'l tercer mileniu e.C., la figal sicómoro ye orixinaria d'África Central, onde la atopa dende Senegal y el Sahel hasta Namibia y el nordeste d'África del Sur, cola esceición del monte tropical húmedu. Apaez bonalmente al sur de la península arábica, en Xipre y en ciertes rexones de Madagascar, y tamién n'El Líbanu, onde la famosa cai Gemmayzeh llámase asina pol so nome árabe gemmayz. Foi naturalizáu n'Israel y n'Exiptu. Na novela de Jules Verne, Kerabán el Testarudo, apaez al sur de mar Negru. Nel so hábitat orixinal, crez xeneralmente sobre suelos ricos, a lo llargo de les riberes y nos montes mistos.

Descripción[editar | editar la fonte]

Ficus sycomorus puede midir hasta 20 m d'altor y 6 metros d'anchor con una copa bastante trupa. La corteza ye verde amarellentada y se exfolia en tires que dexen apaecen nel so interior otra corteza amarellentada. Como toles figales, el sicómoro contién látex. Les fueyes cordiformes (con forma acorazonada) tienen un color verde escuru, son aspres y miden unos 14 cm de llargu y unos 10 cm d'anchu y tán dispuestes n'espiral alredor de la caña. Sobre'l so viesu verde claro vense los nervios prominentes. El peciolu pubescente mide de 0,5 a 3 cm de llargor.

Recímanu de frutos del sicómoro.

El frutu ye un figu comestible de 2 a 3 cm de diámetru, que pasa del verde al mariellu rosáu. Apaez en recímanos direutamente sobre'l tueru a lo llargo de tol añu, con un picu ente xunetu y avientu. La flor crez dientro del figu y machos y femes crecen en frutos distintos, de manera que fai falta l'ayuda d'una pequeña aviespa pa la polinización.

Reproduzse fácilmente por fraes, que tienen de ser delgaos como un deu y de unos 15 cm de llargor. Plantar nun tiestu grande con tierra húmeda y hai qu'esperar delles selmanes a qu'empiece a crecer enantes de tresplantalo. Tamién puede llantase por aciu estaques más grueses llograes d'una caña direutamente nel suelu, procurando que la estaca nun tea demasiáu seca. Ye abondu con que tenga un metru de llargor y l'anchor d'un brazu. En tolos casos, tien de llantase xustu enantes de la estación húmeda.

Anque esta especie de figal rique pa fructificar de simbiosis cola aviespa Ceratosolen arabicus, y esti inseutu ta desapaecíu d'Exiptu, Zahy y Hopf (Zohay D. y Hopf M. Domestication of plants in the Old World, Oxford, 2000) nun tienen dulda de qu'esti país foi la principal área del cultivu del sicómoro, yá que hai ataúdes construyíos cola so madera. Nos países tropicales en qu'esti inseutu abonda, desenvolvióse un complexu miniecosistema en redol a l'aviespa, una serie de nematodos, otres aviespes parásites, dellos predadores mayores y el sicómoro. Ente toos, aseguren una producción constante de figos.

Usos[editar | editar la fonte]

Pol so porte ampliu úsase como árbol de solombra nos países templaos, especialmente nel Cercanu Oriente.

Sicómoro vieyu col tueru fendíu.

La so madera blando sirve de combustible y por aciu la frotación de dos rames puede encender un fueu. Tamién s'usa pa faer talles, especialmente pa tambores.

El frutu ye comestible, de sabor arumoso, pero suel tar llenu d'inseutos. De los figos lleldaos puede llograse una bébora alcohólico. Son bien curiosos pa los páxaros, que los comen inclusive cuando tán cayíos na agua. Los frutos, como les fueyes, pueden usase como alimentu pal ganáu, especialmente les cabres, y ameyoren la producción de lleche. En munches aldegues dáse-y a les vaques un amiestu de fueyes y frutos. Cola corteza pueden faese cuerdes bien resistentes. Una decocción de la corteza y el látex usar pa combatir la tos y la escrófula, una inflamación de los ganglios del pescuezu. Esti líquidu tamién s'usa contra la dermatofitosis. El látex usar pa tratar inflamaciones de la piel y esfriégase sobre les verrugas pa destruyiles. Pol so calter pegañosu, tamién s'usa como trampa pa cazar páxaros pequeños.

Diz el Dioscórides: "Llámase coles mesmes sicómoro el so frutu por ser desabríu al gustu. Ye un árbol altu, asemeyáu a una figal, bien provistu de zusmiu y paecencia al moral poles sos fueyes. produz frutu trés o cuatro veces al añu, non de los ramos, como nel casu de la figal montesa, sinón del tueru: el so frutu ye asemeyáu al de la figal montesa, más duce que'l figu montés y nun tien grana dientro... Dase bien de en Caria, en Rodas y otros llugares que nun son ricos en granu. Estrayer sumu del árbol enantes de producir el frutu, en primavera, a base de machucar superficialmente la corteza con una piedra... Recuéyese la llárima con una esponxa o un cachu de llana y una vegada secu y moldiáu en pastillas, almacenar nun recipiente de folla cocío... El zusmiu tien virtú molificativa, cicatrizante de firíes sudorífico de coses de dixestión difícil. Bébese y aplícase como untaza contra la mordedura de culiebres, l'endurecimientu del bazu, los dolores d'estómagu y los respigos; el zusmiu acaroñar rápido... Produzse tamién en Xipre un sicómoro de distinta especie, pos les sos fueyes paecer a les del llamera. Produz un frutu del tamañu de les cirueles, anque más duce. En tou lo demás, ye asemeyáu a lo que se dixo".

Historia[editar | editar la fonte]

La diosa Isis, en forma de sagráu sicómoro, dando de mamar al faraón Tutmosis III. Dibuxu na tumba del rei, la KV34.
"L'árbol de la Virxe", nel-Matariya, El Cairu, Exiptu.

El sicómoro empieza a mentase en dómines predinásticas nel Antiguu Exiptu. En delles ocasiones mentar a Exiptu como'l "País de los sicomoros", y al árbol llamábase-y falsa figal o figal exipcia. Según Zohay y Hopf, los exipcios yeren los únicos que cultivaben esti árbol, bien bono de reproducir por aciu fraes.

Por cuenta de la so madera incorruptible, los exipciu rellacionar rápido cola muerte y la resurreición; d'ende que se llantaren cerca de les tumbes y que los ataúdes construyérense cuando yera posible cola so madera blando y llixero. Tamién se faíen amuletos cola forma de les sos fueyes.

De primeres, la tapa del ataúd identificar cola diosa del cielu Nut, anque, col tiempu, l'árbol acabó identificándose tamién con Hathor y con Isis, los trés señores del sicómoro.

Ye normal atopar representaciones nes qu'apaecen Hathor o Nut xubíes a un sicómoro dando de comer o de beber al ba del difuntu. Nut adopta entós el papel proteutor y caritatible de Hathor. Como árbol del viaxeru, yera Hathor quien ufiertaba los sos figos a los viaxeros que s'atopaben con unu d'estos árboles nel camín.

Hathor apaez dacuando cola mención de “Dama del sicómoro del Sur”, refiriéndose al árbol que crez en Menfis, una y bones el sicómoro de Norte crecía en Heliópolis.

El ataúd d'Osiris taba construyíu con madera de sicomoru y recibía la solombra del mesmu árbol. Ser soterráu nun ataúd d'esa madera significaba ser acoyíu pol abrazu de la gran madre en forma de Isis, Hathor o Nut.

Un xeroglíficu amuesa dos sicómoros iguales nel horizonte del este como les puertes del cielu poles que remanez acaldía'l sol, d'ende que tamién se-y conoza como “El gran árbol d'horizonte oriental”.

El sicomoru na tradición cristiana "L'árbol

de la Virxe" ye un vieyu sicomoru que s'atopa nel-Matariya, El Cairu, Exiptu. La tradición recueye que nél la Virxe María folgó mientres la so fuxida a Exiptu.[2]

Lliteratura[editar | editar la fonte]

  • Na Biblia, Amós (Amos 7:14), pastor y productor de figos, fala del frutu del sicómoro como pocu importante. Apaez mentáu tamién en Jeremías 24:2. En Xericó, Zaqueo xubir a un sicómoro pa ver pasar a Xesús.
  • N'I Reis 10:27 dizse: “El rei fixo la plata tan común en Xerusalén como les piedres, y fixo los cedros tan abondosos como los sicómoros que tán nel llanu”.
  • Na Mishná hebrea, nel llibru de Zeraim descríbense l'Alta Galilea como l'área al norte de Kfar Hananya onde nun crecer el sicómoro; otra manera, la Baxa Galilea ye l'área al sur de Kfar Hananya onde crez el sicómoro.
  • Na primer escena del primer actu de "Romeo y Julieta", de William Shakespeare, Lady Montesco pregunta a Benvolio si vio a Romeo y ésti respuende a la madre del so amigu: "Una hora primero que'l sol sagráu asomara pol balcón doráu d'Oriente, la mio alma atristayada movióme a salir. Ellí, por ente los sicomoros nuna arbolea que crez nel oeste de la ciudá, vi pasiando al vuesu fíu bien tempranu (...)". Traducción de Manuel Ángel Conejero Dionís-Bayer y Jenaro Talens.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Ficus sycomorus describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 1: 1059. 1753.[3]

Etimoloxía

Ficus: nome xenéricu que se deriva del nome dau en llatín al figu.[4]

sycomorus: epítetu

Sinonimia
  • Ficus chanas Forssk.
  • Ficus cocculifolia Baker
  • Ficus cocculifolia subsp. sakalavarum (Baker) H. Perrier & Leandri
  • Ficus cocculifolia var. sakalavarum (Baker) H. Perrier
  • Ficus comorensis Warb.
  • Ficus damarensis Engl.
  • Ficus gnaphalocarpa (Miq.) Steud. ex Miq.
  • Ficus integrifolia Sim
  • Ficus sakalavarum Baker
  • Ficus scabra Sim
  • Ficus sycomorus subsp. gnaphalocarpa (Miq.) C.C.Berg
  • Ficus trachyphylla (Miq.) Miq.
  • Ficus trachyphylla Fenzl
  • Sycomorus antiquorum Gasp.
  • Sycomorus gnaphalocarpa Miq.
  • Sycomorus rigida Miq.
  • Sycomorus trachyphylla Miq.[5]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. Berg, C. C. 1986. The Ficus species (Moraceae) of Madagascar and the Comoro Islands. Bull. Mus. Natl. Hist. Nat., B, Adansonia 8(1): 17–55.
  2. Berg, C. C. 1991. 156. Moraceae. Fl. Zambes. 9(6): 13–76.
  3. Gibbs Russell, G. E., W. G. Welman, E. Reitief, K. L. Immelman, G. Germishuizen, B. J. Pienaar, M. v. Wyk & A. Nicholas. 1987. List of species of southern African plants. Mem. Bot. Surv. S. Africa 2(1–2): 1–152(pt. 1), 1–270(pt. 2).
  4. Schatz, G. Y., S. Andriambololonera, Andrianarivelo, M. W. Callmander, Faranirina, P. P. Lowry, P. B. Phillipson, Rabarimanarivo, J. I. Raharilala, Rajaonary, Rakotonirina, R. H. Ramananjanahary, B. Ramandimbisoa, A. Randrianasolo, N Ravololomanana, Z. S. Rogers, C. M. Taylor & G. A. Wahlert. 2011. Catalogue of the Vascular Plants of Madagascar. Monogr. Syst. Bot. Missouri Bot. Gard. 0(0): 0–0.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]