Gonzalo Sánchez de Lozada

De Wikipedia
Gonzalo Sánchez de Lozada
77. presidente de Bolivia

6 agostu 2002 - 17 ochobre 2003
Jorge Quiroga Ramírez - Carlos Mesa
Eleiciones: eleiciones presidenciales de Bolivia de 2002
74. presidente de Bolivia

6 agostu 1993 - 6 agostu 1997
Jaime Paz Zamora - Hugo Banzer
Vida
Nacimientu La Paz1 de xunetu de 1930[1] (93 años)
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Familia
Madre Carmen Sánchez de Bustamante Calvo
Estudios
Estudios Universidá de Chicago
Llingües falaes castellanu
inglés d'Estaos Xuníos
Oficiu políticu, economistaentamador
Premios
Creencies
Partíu políticu Movimiento Nacionalista Revolucionario (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Gonzalo Sánchez de Lozada y Sánchez Bustamante (1 de xunetu de 1930La Paz) ye un políticu y empresariu bolivianu que foi presidente de Bolivia en dos periodos: dende la 6 d'agostu de 1993 hasta la 6 d'agostu de 1997 y dende la 6 d'agostu de 2002 hasta'l so arrenunciu del 17 d'ochobre de 2003.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Ye fíu del matrimoniu conformáu por Enrique Sánchez de Lozada Irigoyen y de Carmen Sánchez Bustamante. El so güelu maternu foi l'educador, políticu y escritor bolivianu Daniel Sánchez Bustamante, fundador a empiezos del sieglu XX de les primeres escueles fiscales y la primer escuela normal de formación de maestros de Bolivia.

Perteneciente a una de les families más prominentes de Bolivia, venceyada al partíu Movimientu Nacionalista Revolucionariu (MNR, fundáu en 1942), el so padre exerció mientres munchos años n'Estaos Xuníos, yá al mandu de la llegación diplomática en Washington, ente 1930 y 1936, yá como caderalgu de Ciencia Política na Universidá de Harvard. Bien rellacionáu con sectores de la élite político y empresarial del país norteamericanu.

Entamos[editar | editar la fonte]

Llogró la so llicenciatura en Filosofía y Lletres na Universidá de Chicago en 1952 (esiste discutiniu al respeutu yá que según informes posteriores demostraron qu'enxamás terminó los sos estudios en dicha universidá polo cual nun tendría nengún títulu)[2][3] y depués retornó a Bolivia onde s'empecipió nel mundu empresarial como productor de cine cola empresa Telecine. Darréu entró nel negociu d'estraición de minerales cola empresa de servicios petroleros, Andean Geo-Services Llindada, pa depués pasar a la minería creando la Compañía Minera del Sur (COMSUR), esplotadora y comercializadora de minerales en canteres del altiplanu bolivianu.

El mozu realcontrar col so país en 1951, cuando llegó a La Paz dispuestu a aniciase y con una serie de proyeutos empresariales sol brazu. Esta mudanza vital producir en víspores del llevantamientu revolucionariu d'abril de 1952, col que'l MNR tomó'l poder y llevó al Gobiernu a los sos dos máximos líderes, Víctor Paz Estenssoro y Hernán Siles Zuazo, y a raigañu del cual don Enrique punxo términu al so exiliu n'Estaos Xuníos. Ente les variaes empreses que'l fíu fundó y dirixó nos siguientes 25 años destacáronse la productora cinematográfica Telecine (1953), la Andean Geo-Services, dedicada a les prospecciones petroleres y los trabayos de xeodesia (1957), y, sobremanera, la Compañía Minera del Sur (Comsur), echada a andar en 1962 a partir de la codalosa esplotación de la mina Porco, nel departamentu de Potosí.

A finales de los años setenta Sánchez yera yá unu de los más poderosos industriales de les mineríes del estañu y el cinc. Comsur, al traviés d'una rede d'empreses filiales y joint ventures con multinacionales del ramu ente les que diba destacar la británica Rio Tintu Plc., foi inaugurando nuevos xacimientos o mercando otros yá en serviciu, de metales non ferrosos, auríferos y argentíferos. Les inversiones granibles y los intereses financieros del emporiu mineru de Sánchez, qu'entá y tou tenía una facturación inferior a la de la estatal Corporación Minera de Bolivia (Comibol, establecida pol Gobiernu de Paz Estenssoro en 1952 dempués de prindar y nacionalizar les propiedaes de les grandes compañíes mineres autóctones), estender por tol subcontinente americanu, dende Arxentina hasta Panamá, y nos años siguientes fixeron el saltu a diversos países d'Asia.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Afiliáu dende 1951 al Movimientu Nacionalista Revolucionariu, ingresó nel mundu de la política en 1979 como diputáu por Cochabamba. Depués foi electu senador por esti partíu y Presidente del Senáu Nacional (1985-1986) por bien pocu tiempu, porque foi llamáu a ocupar el cargu de Ministru de Planiamientu y Coordinación (Economía), pol entós presidente Víctor Paz Estenssoro. N'agostu de 1986 foi l'encargáu d'aplicar la terapia de shock pa frenar la galopante hiperinflación (del orde del 27.000%), qu'azotaba al país, por aciu el Decretu Supremu 21060. La política económica aplicada foi de corte neolliberal que, anque frenó la inflación y contribuyó a iguar les cuentes del estáu,[ensin referencies] tuvo como contraparte l'aplicación d'estensos despidos nel sector mineru, que foi denominada "rellocalización", y retayos de fondos a programes sociales.

Nes eleiciones presidenciales de 1989 ganó la nominación interna del so partíu pa ser el candidatu a la Presidencia de la República. Yá como candidatu decidió romper el "Pactu pola Democracia" col so entós aliáu políticu, l'ex dictador, Hugo Banzer Suárez, Xefe Nacional de la derechiega Aición Democrática Nacionalista (ADN). Banzer tenía de recibir el sofitu del MNR a cambéu del sofitu que brindó'l partíu de Banzer dende'l Congresu a les midíes económiques del gobiernu de Víctor Paz Estenssoro. Sánchez de Lozada resultó'l candidatu más votáu de la eleición, pero lloñe de la mayoría absoluta, polo que nun pudo aportar a la presidencia. Banzer, que quedó en segundu llugar col 25,2% de votos, decidió dar el so sofitu a Jaime Paz Zamora, del Movimientu d'Izquierda Revolucionaria (MIR) nel Congresu Nacional, el tercer candidatu más votáu, pa ser Presidente de la República.

Primer presidencia (1993-1997)[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones celebraes el 6 de xunu de 1993 volvió presentase como candidatu pol MNR, llogrando otra vegada'l primer llugar col 38% de los votos válidos, pero igualmente ensin mayoría absoluta. Na votación nel Congresu, Sánchez de Lozada llogró la presidencia colos votos y n'alianza col izquierdista Movimiento Bolivia Llibre (MBL), la populista Unidá Cívica Solidaridá (UCS) del empresariu cerveceru Max Fernández Rojas y el partíu indigenísta Movimientu Revolucionariu Tupac Katari de Lliberación, (MRTKL), de Víctor Hugo Cárdenas, intelectual d'orixe indíxena qu'aportaba a la Vicepresidencia de la República per primer vegada na hestoria republicana.

Reformes polítiques[editar | editar la fonte]

Nel exerciciu del so primer mandatu, que remataría en 1997, promulgó importantes reformes llexislatives y constitucionales como la Llei de Participación Popular, que municipalizó el territoriu nacional por aciu la creación de más de 300 gobiernos llocales; amás creo los Territorios Comuñales d'Orixe (TCO) pa pueblos indíxenes;[ensin referencies] la Llei INRA qu'obligaba a la certificación per parte del estáu, al traviés del Institutu Nacional de Reforma Agraria (INRA), al cumplimientu de la Función Económica y Social de la tierra, la Llei Forestal, qu'incorporaba a indíxenes, organizaciones populares y empresarios na esplotación sostenible de los montes, la Reforma Educativa, qu'incluyía per primer vegada'l multiculturalismu y el plurillingüismu na educación oficial boliviana, el Seguru Maternu Infantil, y la modernización del Códigu de Procedimientu Penal, ente otres. Ente les reformes constitucionales destaquen: la creación del Tribunal Constitucional de Bolivia que vela pola constitucionalidá de lleis, decretos o resoluciones; la creación de les circunscripciones uninominales pa la eleición direuta de diputaos; la creación de la figura del Defensor del Pueblu que vela polos derechos humanos y les garantíes de les persones; ente otres reformes.

Reformes económiques[editar | editar la fonte]

Nel aspeutu económicu'l gobiernu de Sánchez de Lozada promovió un ampliu y bien polémicu programa de reformes, nel que destaca'l procesu de capitalización d'empreses públiques, que tresfirió'l 49% de les aiciones de les empresa de ferrocarriles (ENFE), de petroleu (YPFB), de telecomunicaciones (ENTEL), d'eletricidá (ENDE) y el Lloyd Aereu Bolivianu (LAB). L'otru 50% que yera'l valor inicial de les empreses, tresferir de la propiedá del Estáu a tolos bolivianos mayores de 21 años, foi tresferíu a un Fondu de Capitalización Coleutiva (FCC), xestionáu poles Alministradores de Fondos de Pensiones (AFP) y el 1% restante pasó a propiedá de los trabayadores de les empreses capitalizaes. Tolos bolivianos, residentes nel país, mayores de 21 años al 31 d'avientu de 1995, yeren los beneficiarios de dichu fondu.[ensin referencies]

Dempués de trescurríos dellos años de la puesta en marcha del Procesu de Capitalización, la oposición política a Sánchez de Lozada sostién de que nun foi una real inyeición de capital sinón a cencielles la venta del 50% de les aiciones a manes privaes, ensin que se cumplieren les inversiones comprometíes, nin s'ameyorara los servicios qu'empresten les nueves empreses creaes a partir de les antigües empreses estatales.

Según dellos analistes, unu de los mayores errores políticos de Sánchez de Lozada foi'l gradual esmembramientu de la empresa nacional d'hidrocarburos Xacimientos Petrolíferos Fiscales Bolivianos (YPFB) que, a pesar de que condució a importantes inversiones estranxeres, nun tomó en cuenta'l sentimientu de la xente escontra un emblema nacional, creada darréu dempués de la finalización de la Guerra del Chaco.

Exhumación del Che[editar | editar la fonte]

Mientres el so gobiernu empieza'l procesu de busca de los restos del guerrilleru arxentín Ernesto "Che" Guevara, líder de la Guerrilla de Ñancahuazú, conformada na so mayoría por bolivianos universitarios y líderes sindicales mineros, que buscaben formase pa lliberar a Bolivia de la colonización estauxunidense qu'avanzaba nel continente cola Alianza pa les Américas. Sánchez de Lozada, primíu en parte por solicitantes comenenciudos n'esclariar aquelles aiciones del Estáu executaes mientres el gobiernu de René Barrientos Ortuño, sol asesoramientu de l'axencia d'intelixencia estauxunidense CIA nel añu 1967, autorizó les escavaciones d'un equipu formáu por arqueólogos arxentinos y cubanos, tres años de busca, los restos fueron topaos n'a l'área de la pista d'aviación de Vallegrande, nel Departamentu de Santa Cruz, el 28 de xunu de 1997. Darréu'l cuerpu del comandante guerrilleru xunto colos de los sos compañeros foi treslladáu a Cuba, onde fueron recibíos con honores el 13 de xunetu. Atopar nel Monumentu/Mausoleo Ernesto Che Guevara en Villa Clara[4]

Segunda presidencia (2002-2003)[editar | editar la fonte]

Gonzalo Sánchez de Lozada gana n'eleiciones nacionales, pero al nun llograr mayoría absoluta, ye electu nel congresu por una alianza del so partíu'l MNR, col MIR (Movimientu d'Izquierda Revolucionaria), al que depués se sumaría NFR (Nueva Fuercia Republicano) estremando los cargos políticos ente los 3 partíos.

Cuando Sánchez de Lozada asume la presidencia enfrentar a una crisis social y económico heredada del anterior gobiernu. La crecedera económica del país baxó d'un 4,8% a la fin de la primer presidencia de Sánchez de Lozada a 2% en 2002. El déficit fiscal al 2002 yera del 8%.

En febreru del añu 2003 ante'l desesperante déficit fiscal el gobiernu propón aplicar un impuestu al salariu ("impuestazo"), lo cual provoca una fuelga y l'amotinamientu de la fuercia policial, que esixía otra manera, un aumentu de salarios. El conflictu deriva nun enfrentamientu ente les Fuercies Armaes y la Policía na Plaza Murillo de la ciudá de La Paz. El retrocesu na midida llogró caltener a Sánchez de Lozada nel poder per unos meses más, pero la gastadura y la perda de gobernabilidad faíase cada vez más evidente.

En setiembre y ochobre de 2003, ante rumores que nunca fueron desmentíos sobre la intención d'esportar gas boliviano por puertos chilenos a la mariña oeste de los Estaos Xuníos, a Méxicu y a Chile, empezaron les movilizaciones sociales nel Altiplanu bolivianu y na ciudá de L'Altu. Foi bloquiada la principal autopista de la ciudá deL Altu escontra la ciudá de La Paz y la población alteña empezó la protesta. Tanto la ciudá de La Paz como otres ciudaes principales sufrieron enllargaos bloqueos y desabastecimiento de insumos básicos. Como única respuesta del Presidente, ésti autorizó a les fuercies armaes a poner orde por aciu represión lo cual dexó como resultáu 64 muertos y 228 mancaos.

La fonda crisis económica qu'afectaba principalmente a los trabayadores urbanos y a la población rural del país alimentó'l sofitu a tou tipu de protestes. Finalmente, los manifestantes na ciudá de La Paz pidieron l'arrenunciu del presidente.

Acosáu por estos sectores y ante la perda de sofitu de los partíos que formaben la coalición de gobiernu (MIR y NFR), el 17 d'ochobre Sánchez de Lozada arrenunció a la Presidencia de la República por aciu carta al Congresu Nacional y abandona el país. Esa mesma nueche, el Congresu Nacional, depués d'aceptar l'arrenunciu de Sánchez de Lozada, tomó'l xuramentu de rigor al Vicepresidente de la República Carlos Mesa.

En setiembre y ochobre de 2003 asocediéronse manifestaciones promovíes pola Central Obrera Boliviana (COB) y pola Confederación Sindical Única de Trabayadores Llabradores de Bolivia, que convocaron un paru xeneral indefiníu. El movimientu popular tamién foi catalizado pol MAS y pol Movimientu Indíxena Pachakuti. La revuelta estender a les principales ciudaes del país (La Paz y L'Altu fueron inclusive militarizadas pol gobiernu), onde'l clima yera d'abierta insurrección, la represión dexó a la fin de los echos 68 persones muertes y alredor de 400 mancaos.

Ante'l saldu de 68 persones muertes y 400 mancaos, produciéronse dixebres nel poder executivo, Sánchez de Lozada dimitió'l 17 d'ochobre. Foi sustituyíu pol vicepresidente, Carlos Mesa, quien formó un gabinete integráu por políticos non adscritos a partíu dalgunu, col enfotu de poner fin al conflictu y algamar la reconciliación nacional. Poco dempués de la so invistidura, Mesa comprometer a convocar un referéndum nel que los bolivianos tendríen de pronunciase sobre la cuestión de la esportación de gas natural.

La 18 de mayu de 2009 la Corte Suprema de Xusticia de Bolivia, dio entamu al xuiciu contra Sánchez de Lozada pola llamada Masacre d'Ochobre, esta llevaráse a cabu en Sucre, la sede del Poder Xudicial de Bolivia, amás del ex-presidente tán acusaes 17 persones, ente elles, 11 ministros y cinco ex xefes militares.

La Fiscalía asegura tener 2.500 testigos y 4.000 documentos que prueben la culpabilidá de los acusaos, polo que'l xuiciu puede durar meses. El xuiciu entá nun tien un veredictu final.

Xuiciu de Responsabilidaes[editar | editar la fonte]

En 2004, dempués d'una campaña alcordada poles families de les víctimes y grupos de derechos humanos, que s'axuntaron más de 700.000 firmes en pidimientos, 2/3 del Congresu de Bolivia votáu p'autorizar a un "xuiciu de responsabilidaes" del presidente exiliáu. Pretendía determinase si Sánchez de Lozada y los sos ministros tienen de ser llegalmente responsables de la violencia de la guerra del gas. Los partidarios inclúin a munchos de partíu del presidente, lo que reflexa un ampliu consensu en que'l gobiernu dio la responsabilidá principal de les muertes.

La oficina del Procurador Xeneral tomó declaración a doce ministros, que tamién atribuyó la culpa a Sánchez de Lozada, y llevó a cabo investigaciones preliminares detallaos. El so trabayu incluyó estudios forenses, investigaciones de la escena del crime, y el testimoniu de testigos. Evo Morales, unu de los principales líderes de la protesta, ufiertóse voluntariamente a pruebes. N'agostu de 2011 la Corte Suprema de Bolivia condergáu a cinco miembros de les fuercies armaes y los dos políticos a ente trés y quince años de prisión pol so papel nos acontecimientos de setiembre y ochobre de 2003.

Intentos d'estradición[editar | editar la fonte]

El 11 de payares de 2008, Bolivia sirvió formalmente al gobiernu d'Estaos Xuníos con una solicitú d'estradición de Sánchez de Lozada de Bolivia. El pidimientu foi refugada pol Departamentu d'Estáu d'Estaos Xuníos en 2012, sol argumentu de que les aiciones de Sánchez de Lozada nun son un delitu nos EE.XX., y que nun esistía una condición de doble incriminación. Dizse que nengún presidente d'Estaos Xuníos podría ser acusáu polos delitos definíos pol Estáu bolivianu.

El 10 de payares de 2009, el Tribunal de Distritu d'EE.XX. nel Distritu Sur de Florida dictaminó que les reclamaciones por cargos de crímenes contra la humanidá en contra de Lozada tuvieron nengún casu. El tribunal dictaminó que les acusaciones d'execuciones estraxudiciales podríen llevase a cabu col fin de dexar que dos casos d'Estaos Xuníos rellacionaos col progresu contra'l ex-presidente Gonzalo Sánchez de Lozada Daniel de Bustamante y l'ex ministru de Defensa de Bolivia, José Carlos Sánchez Berzaín.

Los demandantes nos casos, Mamani, et al. v. Sánchez de Lozada, y Mamani, et al. v. Sánchez Berzaín, busquen daños compensatorios y punitivos sol estranxeru Tort Statute (ATS). [10] El 20 de mayu de 2014, el xuez James Cohn ordenó que les reclamaciones de los demandantes en virtú de la víctimes de torturar Llei de Proteición (TVPA) podríen proceder porque lo suficientemente supuestos fechos que "plausiblemente suxuren qu'estos homicidios fueron apostaos," y porque alegaron afechiscamente que los acusaos yeren responsables de los homicidios. El casu foi suspendíu'l 19 d'agostu de 2014 n'espera de l'apelación de la decisión del tribunal de distritu de los acusaos. -Acusaos recurrentes presentaron el so escritu al Tribunal de Circuitu d'Apelaciones del Undécimu'l 14 de xineru de 2015. Los demandantes-apelaos presentaron el so escritu'l 6 de marzu de 2015. La Corte del 11 Circuitu d'Apelaciones emitió la so decisión el 17 de xunu de 2016.

Documentales y películes[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Jaime Paz Zamora
61º Presidente de Bolivia
(1º Gobiernu)

6 d'agostu de 1993 - 6 d'agostu de 1997
Socesor:
Hugo Banzer Suárez
Predecesor:
Jorge Quiroga Ramírez
61º Presidente de Bolivia
(2º Gobiernu)

6 d'agostu de 2002 - 17 d'ochobre de 2003
Socesor:
Carlos D. Mesa Gisbert
Predecesor:
Guillermo Bedregal Gutiérrez
Ministru de Planiamientu y Coordinación

22 de xineru de 1986 - 20 de setiembre de 1988
Socesor:
Fernando Romero Moreno

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: sanchez-de-lozada-gonzalo. Apaez como: Gonzalo Sánchez de Lozada. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: alemán.
  2. «fortuna-del-presidente/ Cuarta edición de “La Fortuna del presidente”» (5 de xineru de 2014). Consultáu'l 28 d'avientu de 2017.
  3. «Un ex – presidente riquíu». El Reporte. Consultáu'l 28 d'avientu de 2017.
  4. http://www.ecured.cu/Afayu_y_treslláu_de_los restos_d'el_Che_a_Cuba