Fatah

De Wikipedia
Movimientu Nacional de Lliberación de Palestina Al-Fatah
Fundadores Yasser Arafat, Khalil al-Wazir (es) Traducir, Adel Abdel Karim Yassin (en) Traducir y Abdullah Al-Danan (en) Traducir
Presidente Mahmud Abbas
Secretaría xeneral Jibril Rajub (es) Traducir
Fundación 1959
Sede Ramala
Estáu Bandera de Palestina Estáu de Palestina
Ideoloxía política Nacionalismu palestino
Nacionalismu d'esquierda
Secularismu
Socialismu
Posición nel espectru Izquierda
Afiliación internacional Alianza Progresista
Internacional Socialista (miembru observador)
Afiliación europea Partíu de los Socialistes Europeos (observador)
Páxina web www.fateh.ps
Cambiar los datos en Wikidata

Fatah (árabe: فتح (Fatḥ)) dacuando llamáu Al-Fatah, ye una organización políticu-militar palestina, fundada en 1957 o 1959 (les fontes difieren respectu del añu) en Kuwait, por Yasser Arafat. Constitúi un componente principal de la Organización pa la Lliberación de Palestina (OLP), que se creó en 1964, y ye miembru consultor de la Internacional Socialista, creada en 1951.

El nome ye'l acrónimu n'árabe de Movimientu Nacional de Lliberación de Palestina» (Harakat Al-Tahrir Al-Watani Al-Falastini, حركة التحرير الوطني الفلسطيني). L'artículu «a el» nun forma parte de la sigla oficial, anque ye abondo frecuente'l so usu periodísticu o coloquial.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome completu del movimientu ye حركة التحرير الوطني الفلسطيني ḥarakat al-taḥrīr al-waṭanī a la Filesṭīnī, que significa'l "Movimientu de Lliberación Nacional Palestín".[1] D'esto ellaboró'l acrónimu inversu Fatḥ (Fatah) que significa "apertura", "conquista" o "victoria".[2] La pallabra "fatḥ" o "fatah" usar nel discursu relixosu pa significar la espansión islámica nos primeros sieglos de la hestoria islámica, como en Fatḥ al-Sham, la "conquista del Llevante". "Fatah" tamién tien un significáu relixosu yá que ye'l nome de la 48ª sura (capítulu) del Corán que, según los principales comentaristes musulmanes, detalla la hestoria del Tratáu de Hudaybiyyah. Esti precedente islámicu foi citáu por Yasser Arafat como xustificación pa la firma de los Alcuerdos d'Oslu con Israel.[3]

Fundación[editar | editar la fonte]

Dende'l final de la Segunda Guerra Mundial formárase un incipiente movimientu palestín, qu'aspiraba a construyir un Estáu árabe independiente sobre l'entós Mandatu Británicu de Palestina, lo cual topetaba coles aspiraciones sionistes sobre'l mesmu territoriu.

Dempués de la creación d'Israel en 1948, grupos d'estudiantes palestinos axuntáronse, convencíos de que la meyor forma de defender la integridá y la soberanía del pueblu palestín yera entamar un gran movimientu de resistencia, so la forma d'un movimientu revolucionariu autónomu, secular y de calter nacional, ye dicir un movimientu independiente de los páises árabes y de cualesquier otru poder estranxeru o relixosu. D'esta forma, Yasir Arafat funda la organización, xunto a Salah Khalaf y Khalil al-Wazir, quien moraben en Kuwait, col oxetivu manifiestu de combatir a Israel pa llograr la lliberación de Palestina,[4] faciendo un llamáu a tolos palestinos a lluchar contra l'Estáu d'Israel.

El conflictu con Israel[editar | editar la fonte]

Fatah instalar na Franxa de Gaza a entamos de 1960, y el movimientu empezó la so llucha armada contra Israel el 1 de xineru de 1965, al traviés d'una amplia operación militar, col nome del so brazu armáu, al-Assifa (la torbonada).

Tres la derrota árabe na Guerra de los Seis Díes de 1967, que significó la ocupación israelina de la Franxa de Gaza y Cixordania, el movimientu amontó la so importancia ente los palestinos. A partir d'esi momentu, empezó la etapa de llucha interior, na cual el grupu radicalizó les sos aiciones. Cerca d'un millar de voluntarios viaxaron de los campos de refuxaos y dende Europa, a los campos d'entrenamientu de Fatah, pa integrase al movimientu. Coles mesmes, Arafat instalar en Cixordania na llocalidá de Qabatiya, y depués en Nablus y Ramallah, respeutivamente. Abandonando depués los territorios ocupaos, ya instalando el so cuartel en Xordania, onde instaló amás un campu d'entrenamientu pa los fedayines (comandos de combatientes palestinos) a menos de 10 km de la nueva frontera con Israel.

Mientres l'añu 1967, Fatah realizó 2.432 ataques contra Israel,[5] pero les fuercies de seguridá israelina atayaron la mayoría d'estos atentaos. Nestes operaciones detuvieron a cerca de mil milicianos palestinos y resultaron muertos cuasi 200. D'esta forma, l'intentu de llevantamientu popular nos territorios ocupaos fracasó. En xineru de 1968, rexistráronse solamente 6 intentos d'ataques.[6]

En vista d'esta situación, Arafat y la direición de Fatah decidieron camudar de táctica, y empezaron a llanzar los sos ataques dende Xordania. Estos yeren cubiertos regularmente por soldaos d'infantería y l'artillería de la Lexón Árabe. En respuesta, Israel llevantó barreres d'alambres d'escayos a lo llargo de la frontera con Xordania, ya instaló sistemes que de vixilancia electrónica y puntos fortificaos nos posibles llugares de camín. Gracies a esto, llograron interceptar a la mayoría de les escuadrillas palestines que se dirixíen a Israel. A pesar de que les incursiones menguaron, los ataques siguieron cobrando víctimes na población civil israelina, motivando represalies israelines dientro de territoriu xordanu.[7]

En 1968, el movimientu integrar a la OLP (Organización pa la Lliberación de Palestina), fundada 4 años antes, y el 3 de febreru de 1969, Yasser Arafat pasó a presidir tantu la OLP como Fatah, simbolizando dende entós les aspiraciones nacionalistes palestines.

A partir d'esi momentu, los fedayines multiplicaron los sos ataques contra Israel dende distintos países árabes, como Xordania, El Líbanu y Siria. Lo cual provocó que la tensiones ente estos gobiernos suxetos a les represalies israelines— y la OLP intensificárense. En 1970, Fatah viose devasáu polos grupos radicales miembros de la OLPsobremanera pol Frente Popular pola Lliberación de Palestina, lo que condució a la espulsión de les fuercies palestines de Xordania escontra'l El Líbanu, tres una serie de combates ente milicianos palestinos y l'exércitu xordanu.

Cambéu de política[editar | editar la fonte]

Tres l'impautu mundial causáu por numberosos ataques terroristes contra civiles, y en particular l'asesinatu de 11 deportistes israelinos mientres los Xuegos Olímpicos de Múnich 1972, Fatah y la OLP decidieron reorientar la so política, buscando la reconocencia internacional de la causa palestina.

En 1983, el movimientu sufrió una seria crisis interna, tres la invasión israelina a El Líbanu. Producióse una dixebra dientro del movimientu, por cuenta de les fondes discrepancies que provocaba la política del diálogu siguida por Arafat. D'esta crisis Arafat salió fortalecíu y el so movimientu consolidó'l so dominiu na OLP.

En 1985, la sede central de la OLP foi bombardeada por fuercies israelines, lo cual debilitó la so direición dientro de la organización. Sicasí, llogró revertir la situación al llevar a cabu la Intifada nos territorios ocupaos, en 1987.

Mientres los Alcuerdos d'Oslu de 1993, Arafat, quien foi reconocíu como representante del pueblu palestín, robló la Declaración de Principios con Israel como parte del procesu de paz, nel cual alcordóse la retirada israelina de los territorios ocupaos, el derechu al autogobiernu de los palestinos y l'arrenunciu al terrorismu contra Israel per parte de la OLP. Dexándose'l regresu de Arafat del exiliu en Túnez.

A partir 1994, la direición de Fatah fíxose cargu de la naciente Autoridá Palestina, siendo Arafat el so presidente hasta la so muerte, asocedida en 2004.

Acusaciones de terrorismu[editar | editar la fonte]

El movimientu foi refugáu en munchos países occidentales por supuestes vinculaciones col terrorismu árabe; pero tuvo tamién momentos d'aceptación, como l'alocución de Arafat ante les Naciones Xuníes (1974) en virtú de la reconocencia de la OLP como llexítima representante del pueblu palestín, o la so almisión como miembru de la Lliga Árabe (1976).

Fatah foi designada como terrorista so la llei israelina[8] y solía ser considerada como tal por Estaos Xuníos hasta que refugó formalmente toa forma de terrorismu y reconoció el derechu del Estáu d'Israel a esistir, en 1988.[9][10][11][12][13]

Per otra parte, agrupaciones independientes nacíes al bistechu de Fatah, como les Brigaes de los Mártires d'Al-Aqsa, perpetaron diversos ataques a partir de la Segunda Intifada, siendo calificaos como organizaciones terrorista per Estaos Xuníos ya Israel. D'alcuerdu a fontes israelines, esti grupu ye'l responsable de siquier 32 ataques ente 2001 y 2007, 10 d'ellos suicides, con un saldu d'alredor de 130 víctimes mortales, ente civiles y militares.[14][15][16]

Negociaciones con Hamas 2017[editar | editar la fonte]

Dende 2007 cuando Hamas explulsó a Fatah de la Franxa Gaza[17] produciéronse diversos intentos de negociación política que se vieron truncaos. Destaca la firma en mayu de 2011 d'un Alcuerdu Nacional de Reunificación coles distintes faiciones palestines,[18] l'alcuerdu en 2014 pa la creación d'un gobiernu d'unidá que fracasó[19] y la firma'l 12 d'ochobre de 2017 n'El Cairo del Pactu de reconciliación palestina con Hamas.[20]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Radiografía de Fatah». BBC. Consultáu'l 11 de payares de 2017.
  2. Encyclopædia Britannica. Fatah. Retrieved 30 July 2006. "Fatah [...] inverted acronym of Harakat al-Tahrir al-Watani al-Filastini [...]"
  3. «معهد واشنطن - معهد واشنطن لسياسة الشرق الأدنى». Arabic.washingtoninstitute.org. Consultáu'l 25 d'abril de 2013.
  4. BBC News. «Palestinian rivals: Fatah & Hamas».
  5. BBC News. «Radiografía de Fatah».
  6. Benny Morris, Victimes. Histoire revisitée du conflit arabo-sioniste, Editions Complexes, 2003, p.400.
  7. Benny Morris, Victimes. Histoire revisitée du conflit arabo-sioniste, Editions Complexes, 2003, páxs.401-402.
  8. Israel ministry of Defense
  9. Yassir Arafat - La historia política del líder palestín
  10. Kushner, Harvey W. (2003). Encyclopedia of Terrorism, illustrated, SAGE, páx. 13-15, 281-83. ISBN 0761924086.
  11. Lubasch, Arnold H. (30 de xunu de 1988). «Judge Rules PLO Can Retain Office». New York Times. 
  12. Palestine Information Office v. Shultz, 853 F.2d 932 (D.C.Cir. 1988).
  13. «United States Department of State Bulletin». United States Department of State (15 de setiembre de 1987). Archiváu dende l'mio_m1079/is_n2128_v87/ai_6198831 orixinal, el 29 de xunu de 2012. Consultáu'l 23 de febreru de 2009.
  14. Partial list of terrorist attacks during the 1994-2005 period
  15. The Al-Aqsa Martyrs Brigade Archiváu el 28 de marzu de 2008 na Wayback Machine.
  16. The Al-Aqsa Martys Brigade is considered as a terrorist organization by the US government
  17. Emergui, Sal (13 de xunu de 2007) (en castellanu). La guerra civil españa en Gaza ente les faiciones palestines. EL PAÍS. https://elpais.com/diario/2007/06/13/internacional/1181685608_850215.html. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2017. 
  18. «en-realidá-un alcuerdu/4774 La reconciliación ente Fatah y Hamas: ¿Dar en realidá un alcuerdu? | MEMRI Español» (castellanu). Consultáu'l 15 d'ochobre de 2017.
  19. Rengel, Carmen (2 de xunu de 2014) (en castellanu). Los palestinos apauten un Gobiernu d'unidá. EL PAÍS. https://elpais.com/internacional/2014/06/02/actualidad/1401705077_688514.html. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2017. 
  20. Al Fatah y Hamás sellen la reconciliación dempués de diez años de rotura. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/internacional/20171012/432004679876/al-fatah-hamas-alcuerdu-reconciliacion-10-anos-palestina.html. Consultáu'l 15 d'ochobre de 2017.