Facundo Cabral

De Wikipedia
Facundo Cabral
Vida
Nacimientu La Plata22 de mayu de 1937[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Ciudá de Guatemala9 de xunetu de 2011[2] (74 años)
Causa de la muerte homicidiu
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu cantante, filósofu, escritor, compositor de cantares, cantautor, compositor, productor musicalguitarrista
Xéneru artísticu poesía
bard song (en) Traducir
Folk rock
balada
Mena de voz Barítonu
Instrumentu musical guitarra acústica
guitarra
voz
Discográfica RCA Victor
Odeon
Interdisc
Philips
Sony Music Entertainment
IMDb nm1819850
fundacionfacundocabral.org
Cambiar los datos en Wikidata

Rodolfo Enrique Cabral Camiñas (22 de mayu de 1937La Plata – 9 de xunetu de 2011Ciudá de Guatemala)[3], de nomes artísticos Indiu Gasparino —nos sos empiezos— y depués Facundo Cabral, foi un cantautor, poeta, escritor y filósofu arxentín.

El so estilu compositivo resulta indefinible porque los sos cantares teníen una gran carga de crítica social, sátira, misticismu, anarquismu, optimismu y hedonismu.

Nos conciertos que realizó, aprovechaba la ocasión pa recitar monólogos, que'l mesmu creaba, con una gran carga reflexiva. Nestes obres citaba constantemente a Jesús, Atahualpa Yupanqui, Krishnamurti, Borges, Whitman y Teresa de Calcuta. Toos personaxes a los que-yos tenía una notable almiración.

En dichos recitales, Cabral revelaba dellos aspeutos personales de la so vida como que nun tenía llar y que percorría'l mundu viaxando d'hotel a hotel. Por eso se autodefinió como "vagamundu first class".

Sicasí, esti aspeutu como munchos otros, enxamás fueron comprobaos yá que nunca se realizaron llibros biográficos, nin documentales alrodiu de Cabral. Ye por eso que'l cantautor foi l'únicu voceru alrodiu de la so vida y obra. Por casu, el cantante Alberto Cortez —quien realizó estenses xires col músicu— escribió una columna d'opinión cuando finó'l cantautor na que sostenía que "foi un personaxe controversial que s'inventó a sigo mesmu".[4]

Cabral foi asesináu en Guatemala en xunetu de 2011, por sicarios que lo confundieron con un empresariu, venceyáu al narcotráficu.

La Unesco declarar nel añu 1996, "Mensaxeru mundial de la paz" y foi nomáu al Nobel de la Paz en 2008.

Biografía[editar | editar la fonte]

Infancia[editar | editar la fonte]

Un día antes de la so nacencia, el so padre dirse del llar. La so madre y los sos otros seis hermanos vivíen en casa del güelu paternu de Facundo Cabral, quien espulsó al restu de la familia. Cabral afirmó dellos años más tarde que la so nacencia producirse nuna cai de la ciudá de La Plata.[5]

Los sos primeros años pasarse en Berisso, llocalidá axacente a La Plata. Darréu, la madre de Cabral y los sos fíos emigraron escontra Tierra del Fueu, nel sur d'Arxentina.

A la edá de 9 años, escapó del so llar y tuvo desapaecíu cuatro meses. El so propósitu inicial yera llegar hasta Buenos Aires pa conocer al entós presidente arxentín Juan Domingo Perón, yá que tenía la referencia de que'l mandatariu "dába-yos trabayu a los probes".

Dempués d'una llarga travesía, tresportáu por distintes persones, al llegar a la ciudá capital, un vendedor de la Feria Franca" dio-y la direición de la Casa Rosada; mas aquel señor díxo-y aína: "Ye bien difícil que te atienda, porque los presidentes suelen ser xente ocupada; pero yo lleí nel diariu que mañana 19 de payares va dir a La Plata porque ye l'aniversariu de la ciudá. Andarse ende". Asina que se foi a La Plata, durmió a la banda de la catedral, y a otru día Facundo Cabral, siendo malapenes un neñu, llogró burllar el cercu policial alredor del mandatariu y la so esposa, Eva Perón.

Cuando un policía garrarse pa retiralo, el presidente, que taba saludando escontra esi llau, díxo-y al policía: -"Déxelo venir"-, y fixo parar el so auto descapotable que tenía un estribu al que Facundo xubióse de momentu y paroló con dambos. -¿Quería dicime daqué?-, preguntaría-y el presidente. -Sí, ¿hai trabayu?-, respondió Facundo.

Nun reportaxe nos años 90, confesó qu'Eva Perón, nesi momentu diría la primer "frase ética" qu'él escucharía na so vida, y que lo acompañaría per siempres: "A lo último daquién que pide trabayu y non llimosna". Gracies a esta conversación, llogró que la so madre llograra emplegu y el restu de la familia treslladarse a la ciudá de Tandil.[6]

Facundo Cabral tuvo una infancia duro y desarimao; convertirse nun marxinal al puntu de ser zarráu nun reformatoriu pos se convirtiera n'alcohólicu dende los nueve años d'edá. Escapa y depués cai presu a los 14 años pol so calter violentu. Na cárcel, un sacerdote xesuita de nome Simón enseñólu a lleer y escribir, ponerse en contautu cola lliteratura #universal y #impulsar a realizar los sos estudios d'educación primaria y secundaria, que llevó a cabu en res año, en llugar de los dolce que yera'l periodu normal n'Arxentina. Un añu antes de cumplir la so condena, Cabral escapó de la prisión, anque recibió entá ayuda del sacerdote. Gracies a un vagamundu, Cabral conoz la relixón, anque declarándose llibrepensador, ensin pertenecer a ilesia dalguna. Pocu dempués, empecipiaríase como músicu y cantante nel mediu artísticu.

Trayeutoria artística[editar | editar la fonte]

Cabral citaría asina los sos entamos nel mediu musical: "Empecé a cantar colos paisanos, cola familia Techeiro, en Tandil. El 24 de febreru de 1954, un vagamundu recitóme'l sermón del monte y afayé que taba naciendo. Corrí a escribir un cantar de trubiecu, Vuele bajo, y empezó tou."[7]

En 1959, yá tocaba la guitarra y cantaba música folclórica, almiraba a Atahualpa Yupanqui y a José Larralde, treslladarse a Mar del Plata, ciudá balnearia arxentina, y solicitó trabayu nun hotel; el dueñu verse cola so guitarra y dio-y la oportunidá de cantar. Asina empezó la so carrera dedicada a la música; el so primer nome artísticu foi L'Indiu Gasparino. Les sos primeres grabaciones nun tuvieron mayor repercusión. Depués presentóse col so apellíu verdaderu.

En 1970, grabó Nun soi d'equí nin soi d'allá que consagró'l so ésitu. Empezó a ser conocíu nel mundu, grabó en nueve idiomes con cantantes de la talla d'Alberto Cortez, Julio Iglesias, Pedro Vargas o Neil Diamond ente otros.

Exiliu y torna[editar | editar la fonte]

Mientres la Dictadura Arxentina ente 1976-1983 yera yá consideráu un cantautor de protesta, lo que lo obligó a abandonar Arxentina en 1976. Aniciarse en Méxicu, onde siguió componiendo y faciendo presentaciones. Envalórase que percorrió 165 países.

En 1984, tornó a Arxentina col so nome consagráu. Ufiertó un recital nel Estadiu Luna Park. Siguió per Mar del Plata. En 1987, fixo una presentación nel estadiu de fútbol de Ferrocarril Oeste, en Buenos Aires, con capacidá pa trenta y cinco mil persones. El 5 de mayu de 1994, empezó una xira internacional.

Presentarse en conciertos al pie de Alberto Cortez en “Lo Cortez nun quitar lo Cabral” xuniendo humor y poesía colos cantares que fixeron famosos a dambos intérpretes. En xineru de 1996, dambos actuaben na ciudá de Mar del Plata, cuando Alberto Cortez tuvo de ser operáu por cuenta de una obstrucción na carótida, asina que Cabral siguió cola xira de la cual fíxose una grabación.

Yá cuasi invidente, él mesmu resumió nuna nota: "Foi mudu hasta los 9 años, analfabetu hasta los 14, enviudó trágicamente a los 40 y conoció al so padre a los 46. El más paganu de los predicadores cumple 70 años y repasa la so vida dende l'habitación d'hotel qu'escoyó como última morada".[8]

Muerte[editar | editar la fonte]

Los sos últimos conciertos #realizar nuna xira en Centroamérica. Presentarse na Ciudá de Guatemala el martes 5 de xunetu de 2011 nel Expocenter del Grand Tikal Futura Hotel, a los venti hores onde pa despidise espresó lo siguiente: “yá-y di les gracies a ustedes; voi #dar en Quetzaltenango, y dempués que seya lo que Dios quiera, porque Él sabe lo que fai”.[9] El xueves 7 presentarse nel que sería'l so últimu conciertu, nel Teatru Roma de la ciudá de Quetzaltenango, que cerró interpretando'l cantar Nun soi d'equí, nin soi d'allá.

Foi asesináu'l 9 de xunetu de 2011 alredor de les 5:20 am, en Ciudá de Guatemala, víctima d'un atentáu aparentemente empobináu al empresariu Henry Fariña[10][11][12][13][14] el cual conducía al cantautor y al so representante al Aeropuertu Internacional La Aurora dende l'hotel onde s'agospiaba, pa siguir en Nicaragua cola so xira de presentaciones.[15][16] L'atentáu foi perpetáu por dellos sicarios que se dirixíen en tres vehículos y armaos con fusiles d'asaltu nel Boulevard Lliberación de dicha ciudá, quedando namái mancáu l'empresariu y fináu el cantautor.[17][18]En xunetu del 2012 fiscales nicaragüenses dixeron que Cabral foi asesináu per parte d'una disputa ente Alejandro Jiménez González y Henry Fariñas, dambos miembros de la peada "Los Charros" aliada con La Familia Michoacana y arreyada na llavadura de dineru en cantidaes de más de mil millones de dólares. El cartelu Los Charros, amestáu a la yá quebrada Familia Michoacana, estableció la so rede centroamericana con sofitu de «El Palidejo», principal sospechosu del asesinatu del trovador arxentín Facundo Cabral. «El Palidejo» foi condergáu pol asesinatu de Facundo Cabral el 7 d'abril de 2016.[19]

Pensamientu espiritual, estéticu y políticu[editar | editar la fonte]

Influyíu no espiritual por Jesús, Lao-Tsé, Chuang Tzu, Osho, Krishnamurti, Buda Gautama, Arthur Schopenhauer, Xuan el Bautista, San Francisco de Asís, Gandhi y La Madre Teresa de Calcuta, predicó'l Misticismu, la desapaición del ego y la autorrealización global de la Conciencia humana.

En lliteratura tuvo almiración por Jorge Luis Borges con quien tamién caltuvo conversaciones filosófiques y por Walt Whitman.[20] Esti aldu d'observación espiritual, inconformista, imprimir na so carrera como cantautor que tomó l'aldu de la crítica social ensin abandonar el so habitual sentíu del humor.

Nun se conoz que Cabral tuviera participación militante en movimientu políticu dalgunu, anque per munchos años abogó pol pacifismu como forma de solucionar conflictos autodefiniéndose como "violentamente pacifista" y "vagamundu firstclass", #identificar nos sos últimos años con una especie d'anarquismu filosófico y contemplativu.[21][22]

Reconocencies[editar | editar la fonte]

Nun esiste una llista documentada de les sos reconocencies discográfiques, pero Cabral mesmu dixo, entrevistáu por Jaime Bayly, qu'un día fuéron-y apurríos tres discos d'oru y dos de platín. Na mesma entrevista cuntó qu'eso foi en Buenos Aires, y cuando volvía pal hotel (él nun tenía una vivienda propia, sinón que vivía en cuartos d'hoteles) tomó un taxi, que'l so conductor reconocer. El conductor del taxi, al ver que llevaba coses daqué avolumaes, preguntó-y qué llevaba ellí, y Cabral respondió que llevaba tres discos d'oru y dos de platín. El taxista sintió interés y detuvo el vehículu pa contemplalos, a lo que Cabral, depués d'esplica-y que les discográfiques dáben-y cada discu depués de vender tanta cantidá de copies, díxo-y que si gustáben-yos se agasayar, cosa que fizo. Cabral volvió atopase por casualidá con esti home al tiempu, al volver encetar el so taxi, quien al ver de nuevu a Cabral convidó a la so casa, onde lu amosó que tenía los discos nuna paré, "cuasi como nun altar", en pallabres de Cabral.

Sicasí reséñense los siguientes:

  • Ciudadanu pernomáu de la Ciudá de Buenos Aires.[23]

Pol votu unánime de la Llexislatura porteña y por cuenta de "la so gran trayeutoria na escena musical nacional ya internacional y pola so infatigable llabor como mensaxeru de paz y unidá de los pueblos del mundu". Por 41 votos a favor y nengunu contra, la Llexislatura porteña convirtió llei un proyeutu de la diputada del PRO, Silvia Majdalani, que declara Ciudadanu Pernomáu de la Ciudá Autónoma de Buenos Aires al cantautor Facundo Cabral. Según l'artículu 1°, la llexisladora afirma que fizo la presentación, non solo porque'l trovador tien una "peramplia trayeutoria na escena musical nacional ya internacional", sinón por "la so infatigable llabor como mensaxeru de paz y unidá de los pueblos del mundu".[24][25]

  • Premiu Konex - Diploma al Méritu como unu de los 5 meyores baladistas de l'Arxentina (1985)[26]
  • En reconocencia al so constante llamáu a la paz y al amor, la Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) declarar “Mensaxeru Mundial de la Paz” (1996). Ello ye que el presidente Óscar Arias Sánchez de Costa Rica, proponer pal Premiu Nobel de la Paz.[27]
  • Miembru honorariu d'Amnistía Internacional.[21]
  • Memorándum de la so muerte nos premios Grammys del añu 2012.

Discografía[editar | editar la fonte]

  • 1971 - Facundo el Creador
  • 1972 - En vivo Teatro Embassy
  • 1972 - Facundo Cabral con Waldo dew los Ríos
  • 1973 - En vivo Palacio de Bellas Artes (Vol. I y II)
  • 1982 - El Carnaval del Mundo
  • 1983 - El Mundo Estaba Tranquilo Cuando Yo Nacó (Monólogo)
  • 1984 - Pateando Tachos
  • 1984 - Ferrocabral
  • 1985 - Cabralgando (En vivo)
  • 1986 - Entre Dios y el Diablo
  • 1987 - Secreto
  • 1993 - El Oficio de Cantor
  • 1993 - Cronología
  • 1994 - Recuerdos de Oro
  • 1996 - Este es un nuevo día
  • 1997 - Le Canta al Pueblo Vol. I
  • 1997 - Un Canto Al Pueblo (con Chavela Vargas) Vol.I y II
  • 1998 - Época de Oro
  • 2000 - En vivo
  • 2000 - Incompatibles
  • 2004 - Personalidad
  • 2006 - Las Número 2 (CD +DVD)
  • 2008 - Antología 1 (1960 -2007)
  • 2008 - Antología 2 (1960 -2007)
  • 2005 - No Estás Deprimido, Estás Distraído (Audiollibru)
  • 2006 - Cantar Sólo Cantar, Cabral Sólo Cabral (Vol.I y II)
  • 2009 - Los Elegidos
  • 2010 - El Trovador
  • 2010 - Bicentenario

Con Alberto Cortez[editar | editar la fonte]

  • 1994 -Lo Cortez No quita lo Cabral (Vol. I) (En vivo)
  • 1995 -Lo Cortez No quita lo Cabral (Vol. II) (En vivo)
  • 1998 - Cotezías y Cabraliadades (Vol. I y II)

Con Andrés Jiménez[editar | editar la fonte]

  • 1998 - América canta en vivo

Con Litto Nebbia[editar | editar la fonte]

  • 2012 - En medio de los Hombres (2002)

Obra lliteraria[editar | editar la fonte]

De la so obra lliteraria, Cabral mentó en dalguna ocasión qu'escribiera alredor de 22 llibros "ensin títulos y ensin autor", que yeren consideraos por él como testos manuscritos que s'editaben ya imprimíense, de los cualos esisten traducciones en chinu mandarín o xaponés.[28] Por ello, la siguiente ye una llista incompleta de les sos obres nel campu lliterario.

  • Paraíso a la deriva
  • Conversaciones con Facundo Cabral
  • Mi Abuela y Yo
  • Salmos
  • Borges y Yo
  • Ayer Soñé que Podía y Hoy Puedo 1
  • Ayer Soñé que Podía y Hoy Puedo 2
  • Cuaderno de Facundo
  • No Estás Deprimido, Estás Distraído
  • Los Papeles de Cabral
  • La Magia de Cabral
  • Mi Encuentro Con Facundo Cabral
  • Terriblemente Solo, Maravillosamente Libre

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 73099078. Apaez como: Facundo Cabral. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: http://www.buenosairesherald.com/article/72549/singer-facundo-cabral-killed-in-guatemala.
  3. Un trovador que superó su tragedia
  4. «El hombre que se inventó a sí mismo».
  5. Entrevista a Facundo Cabral, por Leonardo Padrón
  6. http://america.infobae.com/notas/29029-Mi-encuentro-con-Facundo-Cabral-
  7. Homenaje a Cabral
  8. Reportaje.
  9. Prensa Libre (ed.): «Crónica del último concierto de Facundo Cabral en la ciudad de Guatemala» (9 de xunetu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015.
  10. Prensa Libre (ed.): «Conmoción sin fronteras por crimen contra Cabral» (10 de xunetu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015.
  11. Prensa Libre (ed.): «Lo que se sabe de Henry Fariña» (10 de xunetu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015.
  12. Emisoras Unidas (ed.): «Jefe de Gobernación: No hay teoría de ataque direuto a Facundo Cabral» (9 de xunetu de 2011).
  13. El Periódico (ed.): «Gobernación: Los disparos no eran para Cabral, sino para el empresario Fariñas» (10 de xunetu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015.
  14. El Periódico (ed.): «Fariñas es gerente del club nocturno Elite» (10 de xunetu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015.
  15. 20 Minutos.es (ed.): «Unos sicarios asesinan al cantautor argentino Facundo Cabral en Guatemala» (9 de xunetu de 2011).
  16. Prensa Libre (ed.): «Facundo Cabral fue asesinado a balazos en Guatemala» (9 de xunetu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015.
  17. Prensa Libre (ed.): «Autoridades creen que ataque no iba dirigido contra Cabral» (10 de xunetu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015.
  18. Emisoras Unidas (ed.): «Asesinan a Facundo Cabral cuando viajaba al Aeropuertu La Aurora» (9 de xunetu de 2011).
  19. «Palidejo es condenado a cincuenta años de prisión por ataque en que murió Facundo Cabral en Guatemala» (7 d'abril de 2016). Consultáu'l 7 d'abril de 2016.
  20. Habla de su contauto con Borges
  21. 21,0 21,1 Facundo Cabral: "Soy violentamente pacifista".
  22. Cabral: Soy un anarquista, artículo de Alejandro Pérez García.
  23. CEDOM. «Información detallada del proyeuto: 01345». Consultáu'l 20 d'ochobre de 2011.
  24. Facundo Cabral: Ciudadano ilustre
  25. Cancionero.net
  26. "Facundo Cabral: Premiu Konex - Diploma al Mérito 1985" http://www.fundacionkonex.org/b1490-facundo-cabral
  27. Entrevista con Alejandro Apo en "Donde quiera que estés", programa de Radio Nacional (Argentina), martes 3 de mayu de 2011.
  28. Entrevista con Pla Ventura, en España