Llibertá de prensa

De Wikipedia
Llibertá de prensa
derechos fundamentales (es) Traducir y derechos civiles (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La llibertá de prensa ye la esistencia de garantíes coles que los ciudadanos tengan el derechu d'entamase pa la edición de medios de comunicación que los sos conteníos nun tean controlaos nin censuraos polos poderes del Estáu. Y que toa persona pueda publicar les sos idees llibremente y ensin censura previa.

Suecia foi'l primer país n'adoptar una llexislación de llibertá de prensa cola "tryckfrihet" del 2 d'avientu de 1766. Nos EE.XX. esti derechu ta garantizáu pola Primer Enmienda de la Constitución.

Non tolos países tienen garantizada, yá sía per una Carta de Derechos o la so constitución, la llibertá de la prensa: ye'l casu, por casu, d'Australia.

Visiones contrapuestes sobre la llibertá de prensa[editar | editar la fonte]

Dende'l surdimientu de les economíes d'intercambiu los dos sistemes económicos contrapuestos[1], tanto'l capitalista como'l socialista[2], tomaron como so la bandera de la llibertá de prensa, polo que difirieron nos criterios de xeneración y asignación de los medios de comunicación que seríen necesarios pa la so esistencia. Estos criterios dependen, n'última instancia, de la concepción individualista o coleutivista adoptada al respeutu de los derechos individuales[3], de les clases sociales y de la mesma noción de "pueblu" que va ser beneficiariu de los mesmos.

Interpretación democráticu-lliberal[editar | editar la fonte]

La llibertá de prensa como llibertá negativa a la propiedá privada.

  • La llibertá de prensa apaez como una estensión a dereches sobre la capitalización del trabayu personal, polo cual toos tienen derechu a tener una empresa de comunicación a condición de creala y que se sostenga por el mesmu esfuerciu del trabayador.
  • El pueblu como coleutividá nun representa al pueblu na so pluralidá, sinón la sociedá civil formada por una pléyade d'individuos autónomos. Considerando a estos como orixe de toa voluntá, namái'l derechu de propiedá privada fai posible la representación real de les opiniones particulares.
  • La democracia concebir dende'l mercáu tomáu en tanta condición de la so esistencia y onde se representen les eleiciones del públicu como suma de consumidores individuales voluntarios de los cualos va depender la asignación de recursos, esto ye: l'ésitu o fracasu de los medios d'espresión de los particulares que los desenvuelvan como inversores de riesgu, lo qu'inclúi la creación de grandes empreses por fuercia amenorgaes en númberu.
  • La prensa non preexiste al capital: ye un capital, consideráu como productu personal, y tien de ser creáu namái col dineru de quien deseyen convertise n'empresarios periodísticos, de forma que l'usu positivu del "derechu negativu" a la llibertá de prensa ye accesible a cada unu sobre cada propiu mediu de comunicación o porción accionaria del mesmu.

Interpretación democráticu-socialista[editar | editar la fonte]

La llibertá de prensa como llibertá positiva a la propiedá pública.

  • La llibertá de prensa preséntase como parte del derechu a una parte compartida de los bienes públicos, por esto toos tienen derechu a ser parte nes empreses de comunicación esistentes con independencia del so poder adquisitivu o de creales.
  • El pueblu tien intereses comunes y una voluntá xeneral cohesionada por estos. Considerando a ésta como orixe de les idees, namái'l derechu de propiedá pública fai posible la representación de les opiniones particulares acordes col pensamientu popular.
  • La democracia concíbese como un Estáu políticu que colectiviza participativamente les eleiciones de la ciudadanía, y ye ésti'l que decide conxuntamente l'usu de los recursos comunes pa la creación o mantención de medios de comunicación independientemente del so tamañu.
  • La prensa plániase amás de los criterios de beneficiu polo que se deduz del capital de la economía nacional, consideráu como productu social, p'asegurar el "derechu positivu" a la llibertá de prensa pa tolos ciudadanos por aciu la participación popular unificada en tolos medios de comunicación esistentes regulaos democráticamente pol Estáu. L'Estáu vela por que la información nun sía dañible pa la sociedá.

Estáu de la llibertá de prensa nel mundu[editar | editar la fonte]

Índiz mundial de llibertá de prensa[editar | editar la fonte]

Cada añu, Reporteros Ensin Fronteres publica una clasificación de países en términos de la so llibertá de prensa. La llista realiza sobre la base de les respuestes daes a cuestionarios unviaos a periodistes que son parte de les organizaciones miembru, como tamién a especialistes rellacionaos tales como investigadores, xuristes y activistes polos derechos humanos. El cuestionariu pregunta sobre ataques direutos a periodistes y a medios y tamién sobre otres formes indireutes de presión sobre la prensa llibre, como por casu presión de les ONG sobre periodistes. RSF ye cuidadosu de notar que l'índiz namái trepa cola llibertá de prensa, y nun intenta midir la calidá del periodismu.

Según l'últimu informe de Reporteros ensin fronteres de 2016, los países onde la prensa ye más llibre son Finlandia, Países Baxos, Noruega, Dinamarca, Nueva Zelanda y Costa Rica. El país onde la llibertá de prensa foi mayormente afeutada y acutada foi Eritrea, siguíu de Corea del Norte, Turkmenistán y Cuba.[1]

Estaos non democráticos[editar | editar la fonte]

Acordies con Reporteros Ensin Fronteres, más d'un terciu de la población del mundu vive en países nos que nun hai llibertá de prensa. Mayoritariamente, esta población vive en países nos que nun hai un sistema democráticu, o onde ésti tien serios defectos. El conceutu de llibertá de prensa ye desaxeradamente problemáticu pa estos países, yá que na edá moderna'l control estrictu del accesu a la información vuélvese críticu pa la so subsistencia. Pa esti fin, la mayoría de los gobiernos non democráticos utilicen organizaciones estatales pa promover propaganda crítica pa caltener la base de poder políticu actual y suprimir (de cutiu brutalmente) cualquier intentu significativu de los medios o de periodistes individuales de desafiar la llinia oficial del gobiernu. Nesos países ye común la intimidación de periodistes, dende simples amenaces a les sos carreres profesionales a amenaces de muerte, secuestros, tortura y asesinatu. RSF

En 2003, 42 periodistes perdieron les sos vides n'exerciciu del so oficiu y a lo menos 130 tuvieron en prisión como resultáu de la so xera. En 2005, 63 periodistes y 5 asistentes fueron asesinaos.

Rexones zarraes a periodistes estranxeros[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. paranoya-de-los-dirixentes-frente-a-los-periodistes/ CLASIFICACIÓN MUNDIAL 2016 de la Llibertá de Prensa : La paranoya de los dirixentes frente a los periodistes, sitiu dixital 'Reporteros ensin Fronteres'.
  2. «Do journalists have the right to work in Chechnya without accreditation?». Moscow Media Law and Policy Center (marzu de 2000). Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 6 de setiembre de 2008.
  3. «India praises McCain-Dalai Llamba meeting». Washington, D.C.: WTOPews.com (27 de xunetu de 2008). Consultáu'l 6 de setiembre de 2008.
  4. «Indonesia: Police Abuse Endemic in Closed Area of Papua». Human Rights Watch (7 de mayu de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 15 de setiembre de 2007. Consultáu'l 6 de setiembre de 2008.
  5. Landay, Jonathan S. (20 de marzu de 2008). Radical Islamists no longer welcome in Pakistani tribal areas. McClatchy Washington Bureau. http://www.mcclatchydc.com/world/story/30964.html. Consultáu'l 6 de setiembre de 2008. 
  6. «China criticizes McCain-Dalai Llamba meeting». Washington, D.C.: WTOPews.com (27 de xunetu de 2008). Consultáu'l 6 de setiembre de 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]