Diez plagues d'Exiptu

De Wikipedia
Diez plagues d'Exiptu
narración bíblica (es) Traducir
Datos
Personaxes
Llugar de la narración Antiguu Exiptu
Formáu por Q6664458 Traducir
Q6830847 Traducir
Q6605597 Traducir
Q6685114 Traducir
Q6609977 Traducir
Q6600632 Traducir
Q6884737 Traducir
Q7045902 Traducir
Q6651603 Traducir
Q12409190 Traducir
Obres derivaes Creeping Death
Cambiar los datos en Wikidata
Sarajevo Haggadah, de Barcelona, c. 1350

Les 10 plagues d'Exiptu (hebréu: מכות מצרים o Makot Mitzrayim), tamién conocíes a cencielles como les diez plagues, son una serie de calamidaes sobrenaturales que, según l'Antiguu Testamentu y la Torá, Dios infligió a los exipcios por que el soberanu dexara partir a los hebreos d'Exiptu.

La narración apaez nel segundu llibru del Pentateucu, el Éxodu (n'hebréu Shemot). Esti llibru describe cómo Moisés y Aarón decaten al faraón que, de nun lliberar al so pueblu, Dios castigaría-yos de manera socesiva con diez grandes males que cayeríen sobre Exiptu. Conforme al rellatu, namái dempués de la postrera plaga'l rei d'Exiptu llibraría al pueblu hebréu de la esclavitú.

L'empiezu de les maldiciones (Éxodu 5:1-5:9, 7:8-7:13)[editar | editar la fonte]

Moisés y Aarón averar al faraón y apurriéron-y la demanda encamentada por Dios, qu'esixía que los esclavos israelites pudieren salir d'Exiptu con cuenta de que pudieren adorar al so Dios llibremente. Tres una primer negativa del faraón, Dios unvió a Moisés y a Aarón de nuevu a amosa-y un milagrosu signu d'alvertencia. El cayado (vara de madera) de Aarón convertir nuna culiebra. Los bruxos del faraón tamién pudieron convertir una vara en culiebra, sicasí, la otra culiebra tragar a les culiebres de los bruxos. Aun así el faraón refugó los pidimientos de los hermanos.

Les 10 plagues d'Exiptu[editar | editar la fonte]

I - Les agües convertir en sangre (Éxodu 7:14-24)[editar | editar la fonte]

La primer plaga foi la de la sangre. Dios dio instrucciones a Moisés por que llevantara la so cayado sobre'l ríu Nilu. De resultes, tola agua convertir en sangre, matando a tolos pexes del ríu y enllenando Exiptu d'un golor cheiriento mientres siete díes. Los bruxos del faraón demostraron entós que tamién ellos podíen convertir l'agua en sangre y el faraón, poro, nun dexó ante les demandes de Moisés.

II - Les xaronques (Éxodu 8:1-15)[editar | editar la fonte]

La segunda plaga d'Exiptu fueron les xaronques. Dios dio instrucciones a Moisés de que dixera a Aarón qu'espurriera la so vara sobre l'agua y hordas de xaronques invadieron Exiptu. Los bruxos del faraón fueron capaces de doblar esta plaga cola so maxa. Sicasí, yá que nun pudieron esaniciala, el faraón viose obligáu a conceder a Moisés el permisu de salir a los israelites, en cuenta de qu'ésti aportara a acabar con ella. Pa convencer al faraón de que realmente la plaga yera un castigu divín, Moisés dexó que'l faraón escoyera'l momentu nel que terminaría la plaga. El faraón escoyó como fecha a otru día, y toles xaronques morrieron a la hora señalada. Sicasí, el faraón revocó la so autorización y los Israelites permanecieron n'Exiptu.

III - Los pioyos (Éxodu 8:16-19)[editar | editar la fonte]

Dixo'l Señor a Moisés: "Di a Aarón: Estiende'l to cayado y cute el polvu de la tierra que se va convertir en mosquitos sobremanera'l país d'Exiptu." Asina lo fixeron: Aarón estendió la so mano col cayado y cutió el polvu de la tierra; y hubo mosquitos sobre los homes y sobre los ganaos. Tol polvu de la tierra convertir en mosquitos sobremanera'l país d'Exiptu." (Éxodu 8:12-13) Éxodu 8:25

El sustantivu hebréu כִּנִּים (kinim) podría traducise como "mosquitos", "pioyos" o "pulgues".

IV - Les mosques (Éxodu 8:20-32)[editar | editar la fonte]

La cuarta plaga d'Exiptu foi de criatures capaces d'estropiar a les persones y al ganáu. La Torá enfatiza que los ‘arob (עָרוֹב, que significa "amiestu" o "ensame") namái vinieron en contra de los Exipcios, y que nun afecto la Tierra de Gosén (onde vivíen los Israelites). El Faraón pidió-y a Moisés esaniciar esta plaga y prometió dexar la llibertá de los Israelites. Sicasí, dempués de que la plaga foise, el Señor "endureció'l corazón de Faraón," y refugó caltener la so promesa. La pallabra ‘arob causó diferencies d'opiniones ente intérpretes tradicionales. El significáu puede tar rellacionáu con "amiestu". Mientres la mayoría de los intérpretes tradicionales entienden la plaga como "animales selvaxes" (tales como lleones, culiebres venenoses, rinocerontes), Gesenius xunto con munchos intérpretes modernos entienden la plaga como un ensame de mosques o tabanes.

V - La tarrecible peste sobre'l ganáu (Éxodu 9:1-7)[editar | editar la fonte]

La quinta plaga d'Exiptu foi una tarrecible peste qu'esterminó a los ganaos exipcios, yá fueren caballos, pollinos, camellos, vaques, oveyes o cabres. El ganáu israelita resultó, una vegada más, ilesu. De nuevu, el faraón nun fixo concesiones.

VI - Les úlceras (Éxodu 9:8-12)[editar | editar la fonte]

La sesta plaga d'Exiptu foi una enfermedá cutanea que suel traducise como "úlcera" o "sarapulláu". Dios díxo-y a Moisés y Aarón que cada unu tomara dos puñaos de sarriu d'un fornu, que Moisés esvalixó nel cielu en presencia del faraón. El sarriu provocó úlceras nel pueblu y el ganáu exipciu. Los bruxos exipcios resultaron afeutaos xunto con tolos demás y morrieron, ensin poder sanarse, muncho menos el restu d'Exiptu, pero nenguna de les plagues tocaron Israel.

VII - El xarazo y el fueu (Éxodu 9:13-35)[editar | editar la fonte]

La séptima plaga d'Exiptu foi una destructiva nube. Dios díxo-y a Moisés qu'espurriera'l so vara escontra'l cielu, puntu nel cual la nube empezó. Yera inclusive más sobrenatural que les plagues anteriores, una poderosa ducha de xarazo entemecida con fueu. La nube estropió gravemente a los güertos y cultivos exipcios, según a les persones y al ganáu. La nube azotó tou Exiptu sacante la tierra de Gosén. El faraón pidió-y a Moisés qu'esaniciara esta plaga y prometió dexar a los israelites adorar a Dios nel desiertu, diciendo que "esti tiempu pequé; Dios ye xustu, yo y el mio pueblu somos malvaos". Como una demostración de dominiu de Dios sobre'l mundu, l'agua detúvose asina Moisés empezó a orar a Dios. Sicasí, dempués de que la nube cesara, el faraón de nuevu "endureció'l so corazón" y negóse a caltener la so promesa.

VIII - Les llagostes (Éxodu 10:1-20)[editar | editar la fonte]

La octava plaga d'Exiptu fueron les llagostes. Antes de la plaga, Moisés llegó al faraón y alvirtiólu de la inminente plaga de llagostes. Los funcionarios del faraón clamiáron-y que dexara que los israelites fueren llibres, yá que diben sufrir los efeutos devastadores d'una plaga de llagostes, pero ésti entá yera renuente a vencer. L'orador propunxo entós un compromisu: los homes israelites seríen autorizaos a colase, ente que les muyeres, neños y ganáu quedar n'Exiptu. Moisés demandó que cada persona y animal fórase, pero'l faraón negóse. Dios entós díxo-y a Moisés qu'espurriera'l so vara sobre Exiptu y recoyó un vientu del este. El vientu caltener hasta a otru día, trayendo un ensame de llagostes. La nube cubrió'l cielu, refundió solombres sobre Exiptu y consumió el restu de los cultivos exipcios, acabando con tolos árboles y les plantes. El faraón volvió pidi-y a Moisés qu'esaniciara esta plaga y comprometióse a dexar que tolos israelites pudieren adorar a Dios nel desiertu. La plaga sumió, pero de nuevu nun dexó a los israelites salir.

IX - Les Tiniebles y Escuridá (Éxodu 10:21-29)[editar | editar la fonte]

Na novena plaga, Dios díxo-y a Moisés qu'espurriera les sos manes al cielu , por que la escuridá cayera sobre Exiptu. Esta escuridá yera tan pesada qu'un exipciu podía sentila físicamente. Duró tres díes, tiempu mientres el cual namái hubo lluz nes cases de los israelites. El faraón entós fixo llamar a Moisés y díxo-y que dexaría salir a tolos israelites si les tiniebles yeren retiraes de la so tierra. Sicasí, esixó que les oveyes y vaques quedárense; Moisés refugar y dixo qu'en poco tiempu'l faraón ufiertaría munchos animales pa ser sacrificaos. El faraón, indignáu, amenació con executar a Moisés si volvía apaecer ante él. Moisés contestó n'efeutu que nun visitaría al faraón nuevamente.

Esta novena plaga yera especialmente significativa. Trátase d'un ataque direutu al Faraón, yá que Ra yera'l dios exipciu del Sol. La plaga d'escuridá demostraba que'l Dios de Moisés yera más poderosu que'l del faraón.

X - La muerte de tolos primoxénitos (Éxodu 11:1-10; 12:29-36)[editar | editar la fonte]

La décima y última plaga foi la muerte de tolos primoxénitos d'Exiptu. Dios ordenó a los hebreos marcar les sos puertes con el sangre d'un corderu, yá que d'esta forma nun entraría l'ánxel de la muerte nes sos cases pa matar a los sos primoxénitos. Primero, l'ánxel de la muerte foi al pueblu hebréu pa matar a dellos hebreos, pero nun lu fixo gracies a el sangre del corderu poles ambes de les puertes. Depués l'ánxel de la muerte dirixir al pueblu exipciu pa matar. Como nun había nengún sangre de corderu na puerta, ésti mató a los primoxénitos exipcios, incluyendo al fíu del faraón. Este foi'l golpe más duru a Exiptu y la plaga que finalmente convenció al faraón de que tenía de lliberar a los hebreos. Dempués penóse y foi en busca de los hebreos y él xunto col so exércitu muerren nel Mar de Suf (Éxodu 13:18).

Interpretación científica[editar | editar la fonte]

Espertos de tol mundu ufierten diverses esplicaciones científiques, munches vegaes revesoses, que daríen cuenta de les diez plagues bíbliques y del éxodu masivu del pueblu hebréu d'Exiptu.[1]

Nel documental El secretu de los diez Plagues de National Geographic[2] apunten a dar una serie d'esplicaciones climatolóxiques sobre cómo podríen dase les 10 plagues de forma natural. Por casu, espliquen que la causa podría empezar cola erupción del volcán de la isla de Santorini, Grecia, en redol al añu 1500 e.C. [3] que provocaríen terremotos que causaríen escapes de dióxidu de carbonu y de fierro cerca del Nilu, que al entrar en contautu col osíxenu, formaríen hidróxidu de fierro. Ésti tornaría'l agua de color coloráu, desencadenando la serie de sucesos qu'esplicaríen les diez plagues. La falta d'osíxenu xenerada pola precipitación del hidróxidu de sodiu na agua, provoca que tolos pexes muerran. Esto da orixe a la segunda plaga, les xaronques, qu'a diferencia de los pexes, pueden salir de les agües contaminaes. La falta d'agua llimpio crea l'ambiente aparente pa l'apaición de los pioyos (tercera plaga), les mosques (cuarta plaga) y les epidemies bacterianes ente los seres humanos y los demás animales (quinta plaga). Paralelamente, el dióxidu de carbonu entemecíu col aire indució a la xente a una especie de coma, amenorgando la circulación sanguínea na piel causando sarapullaos (sesta plaga). El xarazo con fueu, a lo que los científicos llamen xarazo volcánicu (séptima plaga), yera procedente de la erupción en Santorini. Cuando la nube de cenices algamó la estratosfera, entemecer col mugor y formen una piedra bien similar al xarazo. Les baxes temperatures provoquen que nubes de llagostes en masa posar n'Exiptu (octava plaga). La nube de cenices de 40 km d'altor por 200 km de diámetru algama'l delta del Nilu y provoca escuridá (novena plaga). Tres la ceremonia que Moisés ordenara realizar a los israelites - y qu'acabaría siendo conocida como la cena de pascues - los exipcios dormíen. Entós, la fuga de gas que provocara les primeres plagues a la fin entró n'erupción. El dióxidu de carbonu penerar a la superficie, y yá que ye más pesáu que l'aire, mataría por afuega a la xente que dormía antes d'estenase na atmósfera. Como los primoxénitos de los exipcios gociaben de privilexos por ser los herederos de les propiedaes y demás bienes, dormíen en cames exipcies, cuasi pegaes al suelu, ente que los demás miembros de la familia dormíen nos segundos pisos. Los israelites, ensin dase cuenta de lo que pasaba, pintaron con el sangre del primoxénitu animal de los xudíos esclavizados les puertes de les sos cases pa evitar qu'asocediera lo mesmo que colos exipcios.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «clima responsable-de diez plagues-biblicas El clima responsable de les Plagues Bíbliques.» (castellanu). Consultáu'l 20 de febreru de 2011.
  2. «El Secretu de los Diez Plagues» (castellanu). National Geographic. Consultáu'l 20 de febreru de 2011.
  3. Barbara J. Sivertsen: The Parting of the Sea: How Volcanoes, Earthquakes, and Plagues Shaped the Story of Exodus. Princeton University Press, 2009, ISBN 9780691137704 (online: Auszug zum Thema Archiváu el 22 de xineru de 2013 na Wayback Machine.)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]