Economía planiada

De Wikipedia

Una economía planiada consiste na sustitución parcial o total del llibre mercáu, estableciéndose nel so llugar la asignación centralizada de recursos per parte del Estáu. Nuna economía planiada, les variables económiques como producción, intercambiu, consumu, precios o salarios, son definíes pola estructura gubernamental -xeneralmente central-, al traviés de la intervención estatal direuta o indireuta sobre los factores económicos, reemplazando a la ufierta y demanda (alcuerdos voluntarios ente compradores y vendedores) como mecanismos rexidores del sistema económicu. Tales intervenciones, sofitaes en lleis o decretos, concrétense al traviés de polítiques públiques como'l control de precios, control de cambéu, regulaciones llaborales restrictives, monopolios estatales sobre actividaes económiques determinaes (especialmente les relatives a hidrocarburos y materies primes) ente otros preseos xurídicu-alministrativos que confieren al Estáu la capacidá decisoria y especialmente, dirixente, sobre'l fechu económicu.

La economía planiada implica la conformanza d'una estructura alministrativa llargamente burocratizada y centralizada, que concentre funciones nun cuerpu políticu estensu y numberosu, entamada en forma vertical y piramidal, homoxénea y hermética a les reformes d'Estáu o planes de modernización, a efeutos de caltener el rol unitariu o dirixente del gobiernu na economía y la sociedá. Por ello, el conglomeráu de ministerios y órganos gubernamentales qu'a nivel central constitúin el Poder Executivo, suélse-y incluyir la figura de <Ministeriu de Planificación>, como supraestructura de los ministerios de Facienda Pública, Economía o Finances. La medría nel tamañu sustantivu del Estáu va ser direutamente proporcional a la medría de la intervención d'ésti sobre los asuntos económicos ya individuales. Nesti sentíu, dada l'enclín burocráticu a concentrar el poder y aumentar el rol interventor del Estáu, la economía planiada entama al país nun Estáu unitariu, en llugar d'un Estáu federal o Confederal. A esto súmase'l fechu de que, yá que l'exerciciu planiáu de la economía implica la concurrencia de distintos mecanismos institucionales, non yá presidenciales, sinón igualmente llexislativos y xurídicos, esti modelu prescinde de la separación de poderes y l'autonomía de les instituciones, carauterizáu por un gobiernu nacional que dispón discrecionalmente del Bancu central pal financiamiento y monetización de la delda pública, lo mesmo que de un parllamentu y un sistema xudicial que los sos actos obedecen l'unu, a llexislar namái na materia que considere l'executivu y nun someter a control políticu a ésti, mientres l'otru a xulgar les lleis intervencionistes sobre les empreses o particulares.

La economía planiada representa un modelu propiu de la Economía política comunista, en virtú de la cual tírase a menguar o, a lo postrero a abolir la propiedá privada como mediu de producción, y collo, l'orde bonal que resulta d'ésti, a quien la escuela historiográfica del Materialismu históricu xulga como una rellación d'esplotadores y esplotaos, y en que la so dinámica resulta la estracción de la plusvalía de los unos sobre los otros. Sicasí, anque teóricamente la economía planiada funda los sos principios nel comunismu entendíu puramente tal como'l constructo social basáu nuna forma d'organización coleutivista, igualitaria, n'ausencia de clases sociales y de dominación- antes bien, na práutica apuerta en estatismu, al amontar les facultaes y competencies del aparatu estatal de tal suerte que se convierte nel principal o únicu axente económicu. Al concebir la riqueza como un xuegu de suma cero, esto ye, como procesu nel qu'unos llogren los recursos y los sos beneficios, en desterciu d'otros que son marxinaos d'éstos, el planificador económicu asume'l redistribucionismo de la riqueza como elementu central de les sos polítiques económiques, de cuenta que una carauterística inherente a esti modelu económicu ye la bien espansiva execución del gastu públicu, coles denominaes polítiques sociales. Los gobiernos de corte planificador, poro, incurren en déficit fiscal mientres l'exerciciu del añu fiscal.

Ente los países en que la so organización económica foi, o ye aplicáu esti modelu, destaquen; la XRSS, la República Democrática Alemana, y na actualidá, Cuba y Corea del Norte. Sicasí, la práutica de controlar y regular l'actividá económica dende l'autoridá pública remontar a sociedaes como'l Hatti, Asiria, Babilonia o Sumeria, según nel Imperiu Exipciu, l'Imperiu romanu, o l'[Imperiu aqueménida]], en toles cualos la economía taba supeditada al mandatu del xefe, faraón, emperador o rei. Coles mesmes, mientres la Edá Midía, carauterizada esencialmente pol feudu, nada asocedía na economía ensin la intervención del rei, el señor o'l vasallu, a quien se-y debía los pagu d'una renta pol emplegu de la tierra, y a quien que'l so criteriu asignar les cantidaes producíes. Polo cual, anque carauterística del Estáu comunal del sieglu XX, la planificación de la economía constitúi una práutica antiguo y estendío pel mundu, qu'atopó como antítesis histórica a la Revolución industrial y el lliberalismu económicu

Ventayes de la economía planiada[editar | editar la fonte]

Les ventayes de tar nuna economía planiada son delles nes que podemos destacar les siguientes:

Conformidá con grandes diseños[editar | editar la fonte]

Mientres la economía de mercáu ameyora los bienes por evolución, la economía planiada favorez el diseñu. Ente que la evolución tiende a conducir a un máximu local na riqueza amestada, el diseñu ye, na teoría, capaz d'algamar un máximu local. Por casu, nuna ciudá planiada pue ser diseñáu un tresporte eficiente, mientres les ciudaes mercáu en crecedera tenderíen a sufrir problemes de conxestión de tráficu. Empresarios señalen que les ciudaes planiaes van sufrir los mesmos problemes que les ciudaes ensin planiar, nun siendo que la reproducción y la crecedera de la población tean suxetos a estrictu y constante censu o monitoreo; o n'otru casu, control absolutu como nuna ciudá zarrada.

Cumplimientu d'oxetivos coleutivos[editar | editar la fonte]

Una economía planiada tien la capacidá de sirvir colectivamente en cuenta de cumplir con necesidaes individuales: en virtú d'un sistema d'esti tipu, los pagos, yá sían salarios o bonos, van ser distribuyíos acordies con el valor que l'Estáu atribuya a los servicios emprestaos.

Nuna economía planiada esaníciase l'arriquecimientu individual como fuercia motriz de la producción y asítiase en manes de los planificadores del coleutivu pa determinar cuál ye la fayadiza producción de distintos tipos de mercancíes. El gobiernu puede aprovechar la tierra, trabayu y capital al serviciu de los oxetivos económicos de la comunidá y non del individuu dacuando per mediu del Estáu. La demanda secundaria de los consumidores puede ser acutada a favor d'una mayor inversión de capital pal desenvolvimientu económicu d'un sector prioritariu. L'estáu puede empezar a construyir una industria pesao al empar nuna economía subdesendolcada, ensin esperar años p'atropar capital al traviés de la espansión de la industria llixero, y ensin la dependencia de financiamientu esternu. Esto ye lo qu'asocedió na Xunión Soviética mientres la década de 1930 cuando'l gobiernu dirixó la proporción del PIB dedicada al consumu priváu de 80 per cientu a 50 per cientu. Ello traxo una crecedera espectacular, vía l'aumentu de la tasa d'inversión y l'acumuladura de capital, situación esplicada pol modelu clásicu de Solow. Esto dexó al estáu cumplir la mayoría de los sos oxetivos económicos al mediu plazu. Esto per otra parte portó postergación del nivel de consumu de bienes non prioritarios en pro d'un mayor desenvuelvo qu'al llargu plazu repercutiría nun rápidu meyoramientu de la calidá de vida del pueblu, que de fechu asocedió.

Comparanza con empreses capitalistes[editar | editar la fonte]

Tomaos nel so conxuntu, una economía centralmente planiada trataría de sustituyir un númberu d'empreses con una sola empresa pa tou un sector económicu. Como tal, la estabilidá d'una economía planiada tien implicaciones cola teoría de la empresa. Dempués de too, la mayoría de les empreses son fundamentalmente "economíes de planificación centralizada". Esto ye, les empreses son esencialmente economíes de planificación centralizada en miniatura y funcionen bien nun mercáu llibre. Como señaló Kenneth Arrow y otros, la esistencia d'empreses nel llibre mercáu amuesa qu'hai una necesidá d'empreses nos mercaos llibres, los oponentes de les economíes planiaes, a cencielles argumenten que nun hai necesidá d'una única empresa, pa tola economía de mercaos, pos nun motiva la variedá de producción nin la competitividá basada na seleición natural que de la mesma xustifica l'arriquecimientu.

Infraestructura ya inversión[editar | editar la fonte]

En ciertes situaciones un conxuntu d'axentes pueden beneficiase si en llugar de competir cooperen pa una xera na que cualesquier d'ellos aislladamente nun podría tener ésitu. Nun pueblu de pescadores o pequeñes cofraderíes, nenguna d'elles pue ser lo suficientemente grande pa construyir un faru que dexe la pesca nocherniega. Ye más si una cofradería construyera esi faru, les demás que nun contribuyeron a la construcción veríense igualmente beneficiaes ensin contribuyir. En situaciones perfectamente competitives el mercáu por sigo mesmu enxamás va xenerar ciertos productos o servicios, porque nenguna de les empreses taría interesada n'apurrir un serviciu del que nun se beneficiaría n'esclusiva. Esta situación apreciar nel desenvolvimientu de les grandes empreses de telecomunicaciones, les compañíes aérees nacieron como monopolios estatales, amparaes pol estáu. Igualmente la investigación en ciencia básica raramente va ser financiada por empreses privaes, una y bones estes van tar más comenenciuda n'investigación direutamente aplicable a ameyorar la so posición nel mercáu.

Distribución de la renta[editar | editar la fonte]

Un oxetivu declaráu de munches economíes planiaes d'inspiración socialista yera llograr una distribución de la renta más igualitaria. La planificación dexaba qu'inclusive antes d'impuestos la distribución averárase más a una situación más equitativa. Anque l'oxetivu de poca desigualdá de la renta na distribución de la renta foi criticáu por dellos autores, lo cierto ye que la investigación sociolóxica moderna reveló que la desigualdá ye bien nociva socialmente nes sociedaes modernes. R. Wilkison y K. Pickett publicaron una meta estudio Desigualdá: Un analís de la (in)felicidá coleutiva sobre la base de decenes d'artículos académicos onde amuesen que los países más equitativos algamen más y meyores oxetivos sociales altamente deseables.[1]

Desventaxes de la planificación económica[editar | editar la fonte]

El problema de los escedentes y l'escasez[editar | editar la fonte]

Los críticos de les economíes planiaes sostienen que los planificadores nun pueden detectar les preferencies de los consumidores, la escasez, y los escedentes cola abonda precisión y, por tanto, nun puede coordinar conducentemente la producción (nuna economía de mercáu, un sistema de preciu llibre destinar a esti fin). Sicasí esti argumentu desdexa la solución de Lange-Lerner d'equivalencia ente planificación y mercáu.

Magar ye ciertu que mientres ciertos periodos, na Xunión Soviética, la escasez de bienes básicos foi común en zones determinaes pudiéndose xenerar coles. Ello ye que la escasez de ciertos productos na Xunión Soviética, n'ocasiones foi un resultáu antemanada d'una midida política, una y bones les autoridaes, por casu, acutaben productos que facilitaren la comunicación rápida, como'l teléfonu, con fines políticos y non tantu por una llimitación de les posibilidaes de planificación. Per otra parte, delles escaseces deber en parte a que los planificadores teníen de decidir, por casu, que los tractores yeren más importantes de producir que faer zapatos nesi momentu, o por que les órdenes nun fueron daes p'apurrir una cantidá de cueru a la fábrica de zapatos, o por que los planificadores centrales nun dieren l'incentivu a la fábriques de zapatos pa producir la cantidá necesaria de los zapatos d'una cierta calidá riquida. L'economista János Kornai desenvolvió esta tema na so obra Economía de penuria.

Tamién esiste'l problema de los escedentes. Los escedentes indiquen una perda de mano d'obra y materiales que podríen ser aplicaos a les necesidaes más apremiantes de la sociedá. Los críticos de la planificación central señalen que torga al llargu plazu los escedentes, porque'l funcionamientu de la ufierta y la demanda fai que'l preciu tienda a fundise cuando la ufierta supera la demanda, lo qu'indica a los productores a detener la producción o s'enfrentaríen a perdes.

Esto llibera recursos pa ser aplicaos a satisfaer al curtiu plazu la escasez d'otros productos básicos, según lo determinao pola so demanda como l'aumentu de los precios cimeru a la ufierta empieza. Arguméntase qu'esta "mano invisible" previén al llargu plazu la escasez d'escedentes y dexa la máxima eficiencia nel prestu de les necesidaes de los consumidores. Los críticos argumenten que, dende una economía planiada, los precios nun tán autorizaos a camudase llibremente, y amás nun hai un mecanismu exactu pa determinar lo que se produz en grandes cantidaes innecesariamente y lo que se produz en cantidaes insuficientes. Ellos argumenten que la eficiencia llogra meyor al traviés d'una economía de mercáu onde'l productores individuales pueden tomar cada unu, les sos propies decisiones de producción basaos nes sos propies ganancies y gastos.

Los analises sobre economía planiada nun suelen tener en cuenta los medios teunolóxicos disponibles anguaño por que'l consumidor pueda informar de les sos necesidaes al traviés de redes como Internet.

Priorización de la producción[editar | editar la fonte]

Acotóse qu'una economía planiada nun puede determinar y dar prioridá a los bienes sociales meyor de lo que lo fai'l mercáu.[ensin referencies] Anque tal como suxure la propuesta teórica conocida como solución de Lange-Lerner, potencialmente esisten medios pol cual una economía planiada puede igualar los resultaos del mercáu.

Per otra parte, inclusive dellos autores que s'oponen a les economíes de planificación sostienen qu'en dellos casos la planificación centralizada ta xustificada. En particular, ye posible crear bienes non rentables pero socialmente preseos nel contestu d'una economía de mercáu. Por casu, podría producise una nueva melecina col gobiernu pa recaldar los impuestos y depués gastar el dineru pal bien social. Per otra parte, los oponentes de dicha planificación central dicen que "l'ausencia de datos sobre les prioridaes que se tresmiten al traviés de señales de precios creaos poles persones qu'actúen llibremente, entós, son cuestionables absolutamente les determinaciones estatales sobre lo que ye socialmente importante." Los opositores nun nieguen que daqué útil puede producise si'l dineru ye de la espropiación d'empreses privaes y los particulares, pero la so denuncia ye que "nun se sabe con certidume qu'esos fondos nun se gastaron meyor" si los individuos dexóse-yos gastar ya invertir, yá que desea d'alcuerdu a los sos propios deseos.

Podemos ver les coses de valor que se producen pola situación tributaria y l'usu d'esos fondos pa llevar a cabo proyeuto que se cree que son bienes sociales, pero nun podemos ver lo que los bienes sociales nun producieron por cuenta de la riqueza fora de les manes d'aquellos qu'invirtieron y gastaron el so dineru n'otres formes acordies coles sos propies metes. Esti opositores de la planificación central argumenten que la única manera de determinar lo que la sociedá realmente quier, ye dexar que la empresa privada aproveche los sos recursos na competencia pa satisfaer les necesidaes de los consumidores, en llugar de tomar los recursos y dexar que'l gobiernu exerza a la inversión direuta, ensin responder a les señales del mercáu. Según Tibor R. Machan, "Ensin un mercáu nel que les asignaciones pueden realizase na obediencia a la llei de la ufierta y la demanda, ye difícil o imposible'l redireccionamiento de recursos con al respective de les preferencies humanes reales y oxetivos."

Si'l gobiernu en cuestión ye democráticu, democráticamente determina les prioridaes sociales que pueden considerase llexítimes y los oxetivos sociales, nos que'l gobiernu xustifica la so intervención na economía. Cabo señalar qu'hasta la fecha,non yá la mayoría, sinón que tolos países qu'empleguen a les economíes planiaes fueron les dictadures o oligarquíes (pocos o nengunu yeren democracies). Munches naciones democrátiques, sicasí, tienen una economía mista, onde'l gobiernu intervién en cierta midida y en determinaos aspeutos de la economía, anque otros aspeutos de la economía dexar al llibre mercáu.

=== Falta d'incentivos pa la innovación Otra de les crítiques de dalgunos a la planificación central, ye que ye menos probable que promueva la innovación en comparanza con una economía de llibre mercáu. Nesta postrera, el inventores pueden llograr enormes beneficios de patentar la nueva teunoloxía, polo que ye, ensin dulda, un gran incentivu p'anovar. Nuna economía planiada puede apurrise los recursos nacionales en gran investigación y desenvuelvo si llógrase la idea de qu'un campu en particular ye fundamental pa los intereses del Estáu, polo xeneral la teunoloxía militar.

A pesar de tener una economía planiada, la Xunión Soviética tuvo la capacidá de caltener una fuerte competencia frente a los Estaos Xuníos mientres la carrera espacial y la Guerra Fría. Desconócense les razones poles que dalgunos creen que la empresa pública nun puede aplicar la meritocracia, como faen les empreses privaes.

Imposición estatal frente a llibertaes individuales[editar | editar la fonte]

La estructura de riba abaxo d'una economía centralmente planiada dicta una cultura hexemónica de funcionamientu, ente que nuna economía de llibre mercáu dellos modelos d'esplotación puedan competir coles mesmes d'una manera similar a los organismos nun ecosistema.

Los críticos tamién sostienen qu'esti tipu d'economía va poder esixir un Estáu qu'intervenga demasiáu nes vides personales de les persones. Por casu, si l'Estáu dirixe tolos emplegos, les opciones de carreres universitaries pueden ser más llindaes. Si los bienes son asignaos pol Estáu y non por una economía de mercáu, los ciudadanos nun pueden, por casu, dir a otru llugar ensin permisu del Estáu porque nun seríen capaces d'adquirir los alimentos o vivienda nel nuevu allugamientu, como los recursos necesarios non entamaos.

Coles mesmes, por cuenta de que dellos estaos d'economía planiada controlaron en demasía les opciones personales d'un individuu, dellos críticos sostienen que na planificación central los resultaos intrínsecamente son de riba abaxo, un estáu coercitivo en que los planificadores podríen usar l'estáu pa los sos propios fines, en llugar d'oxetivos "sociales" del Estáu. Dellos críticos sostienen que'l socialismu valora mal les preferencies individuales, y namái resume dellos oxetivos de grupu. Esta crítica ye sofitada pola observación de Rummel, qu'establez que mientres menos llibertá tenga los individuos d'un país, más probable que dende l'Estáu asesinar.[2]

El Camín de servidume de Friedrich Hayek ye una crítica del coleutivismu. El llibru argumenta qu'una economía de planificación central n'última instancia, tien de dar llugar a la tiranía. Una idea similar a ésta ye la idea de la "Xaula de fierro", presentáu enantes por Max Weber en La ética protestante y l'espíritu del capitalismu. El llibru negru del comunismu afirma que los rexímenes comunistes son los responsables d'un mayor númberu de muertes que cualesquier otru ideal políticu o movimientu.

En contraposición a esto, hai quien aseguren qu'una política planiada o semi-planiada nun tien tantu que ver colo enantes propuesto, pos, los estaos de socialismu real pretendieron non solo faer una economía planiada, sinón que tamién una vida coleutiva planiada, poniendo a la sociedá por sobre l'individuu. Aun así siendo'l socialismu ineficiente pa solucionar los problemes d'una nación, emprestóse esti argumentu sobre la represión d'esquierda pa xustificar la política de llibre mercáu como daqué dafechu xusto, cuando na práutica non siempres suel ser equitativo o granible pal país nel so conxuntu, pos, al dexar qu'una pequeña cantidá d'individuos atropar riqueza per sobre otros, xenérase una contradicción y estancamientu na economía.

D'esta manera, los teoremas llibre-mercadistas aseguren que'l mercáu per mediu del so autorregulación va provocar una meyora social xeneral, dando la idea a munchos direutores xenerales, que la so avaricia personal taría xustificada por ser granible pa toos, pero como se reparó en munchos casos, la economía de llibre mercáu acarreta contradicciones fuertes pal so desenvolvimientu, y el trunfu d'un axente del mercáu munches vegaes puede significar la cayida d'otru.

Democracia económica y l'Autonomía de Xestión[editar | editar la fonte]

La planificación centralizada ye tamién criticada por elementos de la esquierda radical. L'economista llibertariu socialista Robin Hahnel repara qu'entá cuando la planificación central supere les sos inhibiciones inherentes d'incentivos y l'innovación, sicasí, nun taría en condiciones de maximizar la democracia económica y l'autoxestión, qu'él cree que son conceutos que son intelectualmente más coherentes, consistentes y xustos que los principales conceutos de la llibertá económica.

Hahnel esplicar como, "combinada con un sistema políticu más democráticu, más cerca a una versión meyor de los casos, les economíes de planificación centralizada, ensin dulda, tendríen meyores resultaos. Pero nunca dexaren un autu-alministración económica, siempres fueron lentos a la innovación, como la apatía y la frustración tuvo'l so inevitable peaxe, y siempres fueron susceptibles a la crecedera de les desigualdaes y ineficiencias de los efeutos del diferencial de poder económicu. En virtú de la planificación central, nin los planificadores, alministradores, nin los trabayadores tienen incentivos pa fomentar la integración social d'interés económicu. Ye inminente pa los mercaos de bienes finales del sistema de planificación de facultar los consumidores de manera significativa. La planificación central, nun sería incompatible cola democracia económica, inclusive si superaron les sos obligaciones d'información y d'incentivos. Y la verdá ye que sobrevivió tanto tiempu como lu fixo namái porque yera impulsada por un poder políticu totalitariu ensin precedentes. "

Corrupción[editar | editar la fonte]

Los detractores de la economía planiada entienden qu'ésta crea les condiciones sociales más favorables pa la corrupción política.[ensin referencies] De primeres, la centralización de tomar de decisiones predispone a los planificadores a los abusos de poder si nun hai les abondes midíes de control. De segundes, la ineficiencia inherente de planes con abonda información crea la necesidá d'evitar la oficial toma de decisiones. Sicasí, los sos defensores entienden que les mesmes nun fueron más gustantes a actos de corrupción que les economíes ensin planiar. N'efeutu, nun hai estudios serios, fiables y llibres de cualquier sesgu como pa tomar una decisión racional que dexe per fora meres simpatíes polítiques.

Planificación de la Economía Vs. Economía Centralizada[editar | editar la fonte]

Una economía planiada ye aquella na que la mayor parte de la economía ta prevista por una autoridá del gobiernu central. Esto oldéase con una Economía Centralizada, na que l'estáu asigna los sos recursos según seya necesariu, ensin tener que xuntase a los principios del mercáu.

Un exemplu d'ello ye la espropiación que tuvo llugar nos Estaos socialistes y la comparanza cola nacionalización que tuvo llugar nos países d'Europa occidental. Otra estrema clave ye que les economíes centralizaes son más autoritaries que les de planificación económica porque dacuando esta planificación ye de calter indicativu de la economía, al traviés de controles de los basaos n'incentivos.

La planificación económica puede practicase en forma descentralizada al traviés de distintes autoridaes gubernamentales. Por casu, en dellos casos predominantes ye empobináu escontra'l mercáu y nes economíes mistes, el Estáu utiliza la planificación económica en sectores estratéxicos como la industria aeroespacial. Otru exemplu d'ello ye l'usu de la planificación indicativa y dirigismo, que se prauticó en Francia y Gran Bretaña tres la Segunda Guerra Mundial. Los modelos de vivienda pública suecos fueron previstes pol gobiernu d'una manera similar a una planificación urbana.

Les economíes mistes suelen emplegar la planificación na macroeconomía, ente que na microempresa, los asuntos económicos dexar pal mercáu y el sistema de precios. En China hai anguaño una economía de mercáu socialista. Dientro d'esti sistema, los planes macroeconómicos utilícense como direutrices xenerales y los oxetivos del gobiernu pa la economía nacional, pero la mayoría de les empreses estatales tán suxetes a les fuercies del mercáu. Esto oldea fuertemente col modelu d'economía planiada de la ex Xunión Soviética.

Planificación de la economía y el socialismu[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XX, la mayoría de les economíes planiaes llevar a cabu polos Estaos que se llamaben a sigo mesmu, socialistes. Amás, el mayor sofitu a la economía planiada provién de los autores socialistes. Por estes razones, la noción d'una economía planiada de cutiu ye acomuñada direutamente col socialismu. Sicasí, nun se debe xeneralizar. Hai cañes del socialismu como'l socialismu llibertario, que refuguen un estáu centralizao y burocrático, y toes esos enclinos refuguen la planificación económica y nel so llugar creen que ye meyor la propiedá coleutiva descentralizada a favor de la economía y la propiedá.

La transición d'una economía planiada a una economía de mercáu[editar | editar la fonte]

Contraición de les economíes exsocialistas dempués de 1989.

El pasu d'una economía empobinada a una economía de mercáu demostró ser difícilsobremanera, nun esistíen guíes teóriques sobre esti tarreza antes de la década de 1990. Una transición d'una economía empobinada a una economía de mercáu que munchos consideren que foi esitosa ye la de China, na qu'hubo un periodu de dellos años, hasta principios del deceniu de 1990 mientres el cual tantu la economía planiada y l'economía de mercáu coesisten. Adulces, les partes de la economía planiada na economía menguaron hasta mediaos del deceniu de 1990, cuando la asignación de recursos foi cuasi totalmente determinada polos mecanismos de mercáu.

Otra manera, la transición de la Xunión Soviética y de les sos repúbliques foi muncho más problemática, causando un fuerte descensu nel PIB y un aumentu considerable del paru y la precariedá llaboral mientres el deceniu de 1990. Magar la transición a una economía de mercáu resultó ser difícil, munchos de los Estaos post-soviéticos tán esperimentando una fuerte crecedera, anque los niveles varien considerablemente. Sicasí, la mayoría de les ex repúbliques soviétiques nun algamaron entá los niveles de crecedera d'antes de la cayida de la economía planiada, nin paecen próximos a algamar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. R. Wilkison & K. Pickett: Desigualdá: un analís de la (in)felicidá coleutiva, Madrid, Turner Publicaciones. ISBN 978-84-7506-918-0
  2. R. J. Rummel tien tres ejemplos del sieglu XX: "Mega xenocidios", que fueron la Rusia Soviética, la República Popular China y Alemaña Nazi, toes tuvieron economíes de planificación, llindando la llibertá individual

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]