Departamentu d'Arequipa

Coordenaes: 15°52′S 72°15′W / 15.86°S 72.25°O / -15.86; -72.25
De Wikipedia
Departamentu d'Arequipa
Alministración
ISO 3166-2 PE-ARE
Tipu d'entidá rexón de Perú
Capital Arequipa
Cabezaleru/a del gobiernu Yamila Osorio Delgado (es) Traducir
División
Xeografía
Coordenaes 15°52′S 72°15′W / 15.86°S 72.25°O / -15.86; -72.25
Superficie 63345.39 km²
Llenda con Departamento de Ayacucho (es) Traducir, Departamento de Apurímac (es) Traducir, Departamento de Cusco (es) Traducir, Puno, Departamento de Moquegua (es) Traducir y Departamento de Ica (es) Traducir
Demografía
Población 1 382 730 hab. (2017)
Densidá 21,83 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−05:00
regionarequipa.gob.pe
Cambiar los datos en Wikidata

Arequipa ye unu de los venticuatro departamentos que, xunto a la Provincia Constitucional del Callao, formen la República de Perú. La so capital y ciudá más poblada ye Arequipa.

Ta allugáu al sur del país, llindando al norte con Ayacucho, Apurímac y Cuzco, al este con Puno, al sureste con Moquegua, al oeste col océanu Pacíficu y al noroeste con Ica. Con 63 345 km² ye'l sestu departamentu más estensu —por detrás de LoretoUcayaliMadre de DiosPuno y Cuzco— y con 1 152 303 habitantes en 2007 ye l'octavu más pobláu —por detrás de Lima, Piura, La Llibertá, Cajamarca, Puno, Junin y Cuzco—. Fundóse'l 15 d'agostu de 1540.

Cuenta con 528 km de mariñes nel océanu Pacíficu —la mariña rexonal más estensu—. La zona costera ye una de les porciones más seques del desiertu costeru, mentanto la rexón interior andina presenta valles serrapatosos y cañones.

El departamentu tien una población de 1,15 millones d'habitantes, el 71,3% de los cualos mora na capital, la ciudá d'Arequipa.[1] El nivel educativu permediu ye cimeru a la media nacional; tien una tasa d'analfabetismu del 4,9% y el 10% de la población tien estudios cimeros.[2][3][1] yá que cunta con ocho universidaes. Tien ocho provincies, de les cualos les más desenvueltes pol volume de les sos contribuciones económiques son Arequipa, Islay y Caylloma. Les Principales ciudaes de la rexón, son de primeres, la capital, Arequipa, pol so comerciu ya industries; el turismu tamién ye importante en Arequipa. La mina Cerro Verde ye parte importante de la so economía, dempués sígue-y la ciudá de Mollendo, pol puertu de Matarani, el turismu de sablera y pola so agricultura, prontamente pola petroquimica y la mina Tida María, darréu del pueblu de Chivay, pol so turismu, gracies al cañón del Colca, y el pueblu de Camaná, gracies al puertu de Quilca y al turismu de sablera.

El 16,6% de la rede de carreteres nel departamentu ye asfaltáu, siendo Arequipa, Caravelí, Camaná y Caylloma les provincies col porcentaxe más altu d'esti tipu de superficie.[1] Este ye'l segundu departamentu más interconectáu en términos de telecomunicaciones, dempués de Lima, yá que tien 111,2 mil llinies de telefonía fixa, con una teledensidad de 9 llinies por cada 100 habitantes y una densidá de 31,84 llinies móviles por cada 100 habitantes.

Historia[editar | editar la fonte]

La hestoria d'Arequipa remóntase hai 8000 años. El so territoriu foi ocupáu primeramente pol imperiu Wari. Depués, la cultura Churajón dexó buelgues del so pasu n'obres de riego, andenerías y tierres cultivaes. Nel norte de los sos valles desenvolvióse la cultura Chuquibamba, que s'estendió hasta les provincies sureñes d'Ayacucho y tuvo contactos col Cusco. La lleenda menta que Arequipa foi fundada pel cuartu inca, Mayta Cápac, quien tuvo col so exércitu en dicha zona. Cuando dispunxo'l desplazamientu de la so xente, hubo quien-y pidieron quedar se, respondiendo l'inca “ari qipay”, qu'en llingua quechua significa “sí, quédense”.

Tiempu dempués, los conquistadores españoles fundaron la capital de la rexón nes faldes del Misti el 15 d'agostu de 1540. Dempués d'esa fecha y a lo llargo de más de tres siglos la ciudá foi poblada por families españoles. Ye asina que Arequipa foi la ciudá de Perú con más Españoles. El so primer alcalde foi'l distinguíu conquistador D. Juan de la Torre y Díaz Chacón. Na dómina republicana asocedieron equí los alzamientos de Ramón Castilla, Mariano Ignacio Prado, Nicolás de Piérola Villena, Luis Miguel Sánchez Cerro y otros más. En dómina moderna d'estadistes como José Luis Bustamante y Rivero y Fernando Belaúnde Terry. Arequipa ye'l cimientu del complexu económicu del sur de Perú.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Ta allugáu al suroeste de Perú, frente al Océanu Pacíficu con 527 quilómetros de mariña. Por cuenta de esi allugamientu, ye'l centru comercial de la zona sur del país, qu'inclúi los departamentos de Apurímac, Cusco, Madre de Dios, Moquegua, Puno y Tacna; y, ye parte del corredor turísticu del sur peruanu, lo que significa que ta interconectáu col 40% del país, y engaramáu sobre un recuestu o cuesta na Cordal de los Andes. Llenda al nordeste con Ica y Ayacucho; pel norte, con Apurímac y Cusco; pel este, con Moquegua y Puno; pol suroeste, col océanu Pacíficu.

Cañón del Colca, Arequipa.
  • Latitud sur: 14º36′6″.
  • Longitud oeste: Ente meridianos 71º59′39″ y 75º5′52″.
  • Clima: La rexón d'Arequipa presenta diversos climes nel so territoriu, que van dende templáu y templáu (propios de la mariña) hasta'l glaciar y de nieves perpetues (nos altos montes). Ye templáu na mariña, los sectores cercanos al mar presenten un clima bien húmedu, con garúas ivernizos propies del eleváu mugor pero poques precipitaciones significatives, con temperatures ente los 14ºC y 27ºC graos en sectores cercanos al mar y temperatures averaes ente los 10ºC y 35ºC graos en sectores como Acarí.

A los mil metros d'altitú, el clima varia de templáu-templáu a templáu, templáu-fríu y fríu nos montes qu'apoderen el paisaxe; la variación de la temperatura ye bultable ente'l sol y la solombra y ente'l día y la nueche.

Nes altes punas la temperatura baxa considerablemente, superando namái nel mes más templáu los 0ºC. Pero tien de tenese en cuenta qu'esti permediu puede variar mientres l'añu. Son frecuentes les precipitaciones de nieve, con mayor incidencia nos meses de xunetu y agostu en sectores cimeros a los 4000 m.s.n.m. y temperatures inferiores a los -20ºC, tamién se presenten xarazaes fenómenu que causa grandes perdes económiques ente los llabradores y ganaderos de la rexón. Les agües na rexón andina cayen regularmente ente los meses de xineru y marzu. Na mariña son frecuentes los orbayos o garúas, según les neblinas a flor del suelu..

Demografía[editar | editar la fonte]

Grupo Étnicos[editar | editar la fonte]

Plantía:Gráficu circular

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Provincies d'Arequipa.

Esti Departamentu ta conformáu por ocho provincies, que s'amuesen nel siguiente cuadru coles sos respeutives capitales.

Provincies del departamentu d'Arequipa
Ubigeo Provincia Capital Distritos Supercie
km²
Población
2015
Altitú
msnm
0401 Arequipa Arequipa 29 9 682.02 692 892 2337
0402 Camaná Camaná 8 3 998.28 58 952 15
0403 Caravelí Caravelí 13 13 139.86 40 904 1 776
0404 Castilla Aplao 14 6 914.48 38 670 631
0405 Caylloma Chivay 20 14 019.46 94 220 3 632
0406 Condesuyos Chuquibamba 8 6 958.40 17 943 2 935
0407 Islay Mollendo 6 3 886.49 52 630 52
0408 La Unión Cotahuasi 11 4 746.40 14 602 2 675

Autoridaes[editar | editar la fonte]

Rexonales[editar | editar la fonte]

  • 2015 - 2018[4]
    • Gobernadora Rexonal: Yamila Johanny Osorio Delgado, del Movimientu Rexonal Arequipa, Tradición y Futuru.
    • Vicegobernador Rexonal: Víctor Raúl Cadenes Velásquez, del Movimientu Rexonal Arequipa, Tradición y Futuru.
    • Conseyeros:
    1. Arequipa: Henry Percy Ibáñez Barreda (Arequipa Renaz)
    2. Caylloma: Tatiana Katherine Casillas Talavera (Arequipa Renaz)
    3. Camaná: Carlos Javier Dongo Castillo (Xuntos pol Desarrollu d'Arequipa)
    4. Caravelí: Miguel Ángel Cárcamo Galván (Arequipa, Tradición y Futuru)
    5. Castilla: Gilder Edy Medina Collada (Xuntos pol Desarrollu d'Arequipa)
    6. Condesuyos: Jacinto Diomedes Rosa Fernández (Arequipa Renaz)
    7. Islay: Mauricio Lindsay Chang Obezo (Aición Popular)
    8. La Unión:
      • Abelino Indalecio Roncalla Quispe (Siempres Xuníos)
      • Reynela Raquel Loayza Allazo (Arequipa Renaz)
      • James Jesús Posso Sánchez (Vamos Perú)

Militares[editar | editar la fonte]

  • Exércitu de Perú: Comandante Xeneral de la III División d'Exércitu.
  • Marina de Guerra de Perú: Comandante de la Tercer Zona Naval.
  • Fuercia Aérea de Perú: Comandante Xeneral de l'Ala Aérea Nᵘ3

Policiales[editar | editar la fonte]

Relixoses[editar | editar la fonte]

De la relixón católica:

Tresporte[editar | editar la fonte]

La carretera Interoceánica[editar | editar la fonte]

Atapecer na Punta de Bombón, na provincia de Islay.

Esta carretera tien estensión de 2603 km (de 1071 quilómetros que correspuenden a les carreteres que tendrán de ser asfaltaes, 1514 km de carreteres asfaltaes y 17,5 km de víes urbanes, ensin incluyir la zona urbana de Juliaca). Con estes obres conectaránse trés puertos peruanos nel océanu Pacíficu: San Juan de Marcona, Matarani y Ilo, con Iñapari na frontera con Brasil.

La carretera ye parte de la Infraestructura Rexonal d'América del Sur Integración (IIRSA), busca la integración comercial de los departamentos de Madre de Dios, Puno, Cusco, Tacna, Moquegua, Arequipa, Ica, Ayacucho, Apurímac y Huancavelica.

Envalórase que la vía va dexar que los productos de los departamentos del sur peruanu entren nel mercáu de Brasil y que los bienes d'Acre y Rondônia en Brasil, y, n'última instancia los procedentes de l'Amazonia y Mato Grosso, entren en Perú.

Cultura[editar | editar la fonte]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Rocotos rellenos, acabante salir del fornu.

La comida arequipeña algamó fama por ser una de les más variaes y sabroses de Perú. Tien la mayor diversidá al respeutive de otros departamentos de Perú gracies a l'amplia despensa que tien nel so campu y los sos valles según la so amplia mariña. Sobresal pol bon gustu, gracies al usu de condimentos y formes de preparación, tanto andines como introducíes polos europeos; los rocotos y ajíes, frutes variaes, hortolices, carne de res, carneru, cuy, gochu, alpaca, avestruz, variedá de pexes y de gran manera camarones, lleche y quesos d'escelente calidá, vinos y piscos, chicha de maíz, etc. Una de les carauterístiques peculiares de la comida son los picantes n'infinidá de combinaciones; esto fai que los llugares onde se expenden llámense picanterías.[5]

La diversidá d'esta cocina mestiza puede resumise na esistencia de caldos o zuques pa cada unu de los díes, El llunes "chaque"; martes "chairo"; miércoles "pebre"; xueves "timpusca" (en temporada de peres) o "menestrón"; vienres "zuque de camarones"; sábadu "tiempu de rabu" o "pucheru"; domingu "caldu blanco de llombos".

Ye conocida nel país y nel mundu pola exquisitez de los sos guisos y potaxes preparaos a fueu de lleña y n'olles de folla. Ente los más conocíos atópense'l Zuque de camarones, Ocopa arequipeña, Rocoto rellenu, Adobo de chancho, Solteru de quesu, Pastel de papes, Costellame fritu, Cuy chactado, Cauche de quesu, Locro de pechu y el Xaqué por mentar dalgunos. Como postre encamiéntase'l Quesu xelao, los Buñuelos y pa beber, amás de la Chicha de jora, la cerveza y l'anís nájar.

Na zona costera d'Arequipa ta'l deliciosu platu llamáu Perol típicu de Mollendo preparáu a base de un mariscu llamáu Barquillu qu'abonda nesta ciudá.

Educación[editar | editar la fonte]

La tasa d'analfabetismu ye del 4,90%, inferior al valor alcanzáu a nivel nacional (8,13%), esto nun ye determinante pa la educación cimera llogros. Polo xeneral, un mayor nivel relativu de la educación percibir en Arequipa en comparanza con otres rexones. Sicasí, la mayoría de la población namái algamó la secundaria completa (22%), siguíu pol 17% qu'amuesa primaria incompleta y 15% con secundaria incompleta, ente que namái'l 10% (107 966) de la población presenta un nivel universitariu completu, y el 7% tien educación cimera, o educación universitaria entá non completada.

  • Colexos públicos y privaos: 2337.
  • Educación inicial: 819.
  • Educación primaria: 1096.
  • Educación secundaria: 422.
  • Universidaes:
La danza "Wititi" orixinal por nativos de Tapay

Curiosos turísticos[editar | editar la fonte]

Formoses sableres de la Punta de Bombón
Agua cristalino na Caleta Catarindo, Mollendo, Islay
Sablera Chira, Camaná.

El volcán Misti ye pimpanu, llevantáu sobre un sele campu con manantiales, vieyos molinos (en Sabandía), baños termales (en Yura y en Socosani), pequeños con callejón tipo andaluz (Yanahuara) y, non bien lloñe, una aldega guañada nun cuetu pedrés (Sachaca). L'usu de la piedra sillar (mineral volcánicu) na construcción de templos, conventos y casones dan-y a la ciudá un aspeutu peculiar. Los llugares más visitaos son el valle del Colca y el so cañón (que ye unu de los más fondos del mundu) y pola permanencia actual de tres cultures vives: los "Kawanas", "Kollawas" y los "Ccaccatapay", cola so música y costumes milenarios, los petroglifos de Toro Muerto, el valle y cañón de Cotahuasi. Asina mesmu, les cueves de Sumbay y Andahua y el denomináu Valle de los Volcanes, les llagunes de Mejía y los covarones de Socabaya. Na ciudá d'Arequipa, el monesteriu de Santa Catalina, fundáu en 1580.

Otros llugares pa visitar son:

  • Valle de los Volcanes. Ta a 377 quilómetros d'Arequipa en Andahua. Apréciase un increíble paisaxe conformáu per alredor de 80 pequeños volcanes, que dan l'apariencia de la superficie lluna.
  • Santuariu Nacional de Llagunes de Mejía. Asitiáu na mariña, a 20 quilómetros de la ciudá de Mollendo. Escenariu natural de 690 hectárees con agües de distintos graos de salín, marismas, totorales, salines y gramadales. Pueden estremase hasta 157 especies d'aves.
  • Cueves de Sumbay. A 88 quilómetros de la capital. Pese al tiempu, caltener nel so interior pervalibles pintures rupestres de la era paleolítica. Les sos parés predreses representen figures humanes, auquénidos, pumes, etc.
  • Monte de Piedres de Imata. Formación predresa bien orixinal allugada camín a Puno. Conxuntu de columnes lítiques naturales que tomen l'apariencia d'un misteriosu monte encantáu.
  • Sableres de Mollendo. Gran balneariu del sur de Perú a dos hores d'Arequipa, sableres estenses y llugar d'ociu de mozos en dómina de branu llibres de contaminación y zones de pesca y caza submarina con parques acuáticos. Ye'l balneariu más importante y allegáu del departamentu y del sur peruanu.
  • Sableres en Camaná. Balneariu a 3 hores de la Ciudá d'Arequipa, llugar d'alcuentru de les mocedaes de toles edaes, en busca de diversión.
  • Campu arequipeña. Zona rural agrícola pela redolada de la ciudá, con formoses combinaciones de colores, con andenes que daten de la dómina incaica.
  • Ilesies Coloniales. Construcciones relixoses feches en sillar (piedra volcánica blanca).

Calendariu turísticu[editar | editar la fonte]

  • 6 de xineru. Aniversariu de Mollendo. Celebración de la Baxada de los Reis en Tiabaya.
  • 2 de febreru. Fiesta de la Virxe de la Candelaria nel distritu de Chivay.
  • 2 de febreru. Fiesta de la Virxe de la Candelaria de Distritu de Quilca - Camaná
  • 3 de febreru. Fiesta de la Virxe de la Candelaria nel distritu de Cayma y Characato. En Caravelí festexar a la Virxe del Bon Pasu; los festexos duren 4 díes y hai engarradielles de gallu, corríes de toru y desfiles de caballos de camín.
  • Selmana Santa. Actos relixosos en tol departamentu, con procesiones y recogimiento espiritual. Los homes y muyeres visten de llutu.
  • 1 de mayu. Pelegrinaxe al Santuariu de la Virxe de Chapi, a 45 quilómetros de la capital. Pelegrinos de toes partes del país y de esta parte del continente lleguen pa saludar a la so patrona.
  • 15 d'agostu. Aniversariu d'Arequipa. Festividaes cívicu-relixoses que duren una selmana con distintes actividaes artístiques y culturales, engarradielles de gallu, actividaes deportives y quema de fueos artificiales y corsu. Asisten artistes del estranxeru. En Castilla ye la Fiesta de la Virxe de l'Asunción; con fiestes populares, corsu y competencia ente distritos.
  • 30 d'agostu. Santa Rosa. Fiesta típicamente relixosa que se celebra en Caravelí, con mises, procesiones ya ilesies profusamente iguaes con flores y adornos variaos. En Castilla hai verbenes populares, concursos y fiestes deportives.
  • 8 de setiembre. Virxe de les Peñes en Castilla. Gran esplegue de Folclor, especialmente en Aplao. Los mayordomos faen lo imposible por que los visitantes atópense a gustu.
  • 1 de payares. Día de Tolos Santos. Families enteres alleguen a los campusantos llevando música y comida p'acompañar a los sos difuntos. La fiesta de la cruz de fierro en Mollendo.
  • 9 de payares. Día Xubilar de Camaná. Tola población sale a les cais pa danzar, cantar y prestase.
  • 8 d'avientu. Fiesta de la Inmaculada en Chivay y Cayma.
  • 31 d'avientu. Fiesta del Señor de los Desamparaos en La Punta de Bombón.

Arequipeños na hestoria[editar | editar la fonte]

Plantía:Plegable

Deportes[editar | editar la fonte]

Arequipa ye unu de los departamentos más deportivos del país. Ente los sos deportistes más destacaos tán los futbolistes, atletes y tenistes, quien en munches oportunidaes llograron representar al Perú en competencies internacionales. Amás cunta con gran variedá d'equipos de fútbol los cualos tienen gran protagonismu en Copa Perú. Arequipa tien 2 campeonatos Nacionales (ganaos por Melgar), 1 Campeonatu de Segunda División (Ganáu por Total Clean), 2 Campeonatos de promoción y Reserva (ganaos por Melgar) y 4 Copa Perú (Ganaes por Melgar, Furacán, Atlético Universidá y Total Clean).

Fútbol[editar | editar la fonte]

Palmarés[editar | editar la fonte]

Campeones
Equipu !Competición Ciudá
FBC Melgar Campeonatu Descentralizáu 1981 Arequipa
FBC Melgar Campeonatu Descentralizáu 2015 Arequipa
FBC Melgar Tornéu Clausura 2015 Arequipa
Total Clean Segunda División 2008 Arequipa
FBC Melgar Copa Perú 1971 Arequipa
Sportivo Furacán Copa Perú 1973 Arequipa
Atlético Universidá Copa Perú 2002 Arequipa
Total Clean Copa Perú 2006 Arequipa
FBC Melgar Tornéu de Promoción y Reserva de 2014 Arequipa
FBC Melgar Tornéu Apertura de Reserves 2015 Arequipa
Subcampeones
Equipu !Competición Ciudá
FBC Melgar Campeonatu Descentralizáu 1983 Arequipa
FBC Melgar Copa Perú 1969 Arequipa
FBC Melgar Copa Perú 1970 Arequipa
Sportivo Furacán Copa Perú 1975 Arequipa
Pesca Perú |Copa Perú 1976 Mollendo
Pesca Perú |Copa Perú 1978 Mollendo
FBC Aurora Copa Perú 1993 Arequipa
FBC Aurora Copa Perú 1994 Arequipa
Sportivo Furacán Copa Perú 1995 Arequipa
Senati FBC Copa Perú 2005 Arequipa
FBC Melgar Tornéu del Inca de Reserves 2015 Arequipa

Clubes más populares[editar | editar la fonte]

Deportistes Destacaos[editar | editar la fonte]

Deportistes qu'integraron distintos clubes n'otres partes de Perú.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Plantía:Plegable

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]