Luis Miguel Sánchez Cerro

De Wikipedia
Luis Miguel Sánchez Cerro
Presidente de Perú

8 avientu 1931 - 30 abril 1933
David Samanez Ocampo - Óscar R. Benavides
Presidente de Perú

27 agostu 1930 - 1r marzu 1931
Manuel María Ponce Brousset - Mariano Holguín
Vida
Nacimientu Piura12 d'agostu de 1889[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima30 d'abril de 1933[1] (43 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuoficial
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército del Perú (es) Traducir
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Unión Revolucionaria (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Luis Miguel Sánchez Cerro (12 d'agostu de 1889Piura – 30 d'abril de 1933Lima) foi un militar y políticu peruanu, qu'ocupó la presidencia de Perú en dos causes: la primera, del 27 d'agostu de 1930 al 1 de marzu de 1931, como Presidente d'una Xunta de Gobiernu instalada entós que derrocara al presidente Augusto B. Leguía; y la segunda, como Presidente Constitucional, depués de ganar unes reñíes eleiciones en 1931, a la cabeza del so partíu, la Unión Revolucionaria. Nun cumplió'l so periodu constitucional pos morrió a manes d'un militante del partíu aprista, organización a la qu'había proscritu poles sos actividaes subversives, anque nun se determinó si foi víctima d'un actu individual o d'una intriga.

Una de les razones de la gran popularidá que tuvo en vastos sectores de la población foi la so marcada fisonomía de mestizu o cholo, faciendo que la xente viéralo «como unu más d'ellos», pero dizse qu'en realidá yera afroperuano, teniendo como base una lleenda urbana qu'aseguraba que nació en La Mangachería, famosu arrabalde piurano pobláu de descendientes d'esclavos mangaches.[2]L'historiador Héctor López Martínez describir como «un home de curtia estatura, magro de carnes, de tez escura, con güeyos negros y chispeantes, xestos enérxicos y don de mandu.»[3] Tamién contribuyó a la so popularidá la so nacionalismu y la so pretensión de desconocer el tratáu de llendes con Colombia robláu mientres el gobiernu de Leguía, lo que provocó un enfrentamientu bélicu con dicha nación.

Del so curtiu mandatu destaca la promulgación de la Constitución Política de 1933 (la cual afitaba en seis años'l periodu presidencial, prohibía la reelección inmediata del presidente de la República, enllantaba la llibertá de cultu y reconocía el divorciu); coles mesmes dio a los obreros vacaciones y el descansu remunerado pel día del trabayu, creó los restoranes populares, suprimió la llei de conscripción vial, fornió les Fuercies Armaes, siguió la construcción de la carretera Central, etc. Por cuenta de la so actuación política en mediu del periodu más aturbolináu de la historia peruana del sieglu XX, Sánchez Cerro ye ensin dulda una personalidá bien revesosa, ya inda tien nel Perú acérrimos detractores según agafaos defensores.

Biografía[editar | editar la fonte]

Luis Miguel Sánchez Cerro foi fíu d'Antonio Sánchez y Rosa Cerro de Sánchez, la so familia yera de clase media, modesta, pero bien constituyida. Fixo los estudios primariu y secundariu nel colegio San Miguel de Piura de la so ciudá natal, siendo unu de los sos amigos escolares Luis Antonio Eguiguren.[4]

En 1906 treslladar a Lima pa ingresar a la Escuela Militar de Chorrillos, de la cual egresó como subteniente d'infantería en 1910. Al so pidíu foi darréu destacáu a Sullana, onde se topaba acantonáu'l reximientu que guarnía la frontera con Ecuador, metanes l'amenaza de guerra con esi país arriendes de la rebelión ecuatoriana contra'l fallu arbitral del rei d'España sobre'l diferendo estremeru. La guerra nun españó y Sánchez Cerro pasó a Sicuani en 1911 y depués a Lima, en 1912.

Col grau de teniente participó viviegamente nel golpe que baltó al presidente Guillermo Billinghurst en 1914, quedando gravemente mancáu; de los cinco mancaes de bala que sufrió, una anició-y la perda de dos deos de la mano derecha, lo que-y valió'l llamatu quechua de «el collota» y l'apelativu criollu de «el mocho».

Promovíu a capitán, sirvió como adscritu al Estáu Mayor, ye dicir foi alloñáu del mandu de tropes, ensin dulda por medranes polítiques. En 1915 foi nomáu adxuntu militar en Washington, Estaos Xuníos; ellí permaneció pocos meses y de vuelta nel Perú, actuó como capitán nel Serviciu Xeográficu del Exércitu. Yá sol segundu gobiernu de José Pardo foi destacáu a un reximientu d'Arequipa (1915); depués foi unviáu como xefe provincial a Carabaya (1916) y aína a la guarnición de Loreto (1918), onde, yá como sarxentu mayor, tuvo una destacada actuación na frontera con Ecuador, deteniendo, casi ensin auxiliares, la meyora de 50 soldaos ecuatorianos al mandu del teniente Miguel Bonilla (3 de marzu de 1919).[5]

Xubíu a mayor foi destacáu nuevamente a Arequipa (1920) y depués a Sicuani (1921). Poles sos actividaes conspirativas contra'l segundu gobiernu de Leguía foi dixebráu del so reximientu y nomáu xuez militar sustitutu nel Cuzco, onde'l 21 d'agostu de 1922 efectuó un pronunciamientu contra'l gobiernu, que foi reprimíu fácilmente depués de cayer gravemente mancáu. Un mes dempués foi confináu na isla Taquile, nel llagu Titicaca, pasando dempués a la isla San Llorienzo, frente al Callao, otru de los centros de reclusión de la dictadura leguíista.[6]

Separáu del exércitu, pasó grandes dificultaes y dedicóse al negociu de la venta de carbón de palu. Nun pasó sicasí enforma tiempu pa llograr la so realmisión nel exércitu, una y bones el presidente Leguía solía amosase arrogante con aquel oficiales dispuestos a reconciliase con él. En 1924 dexóse-y volver como ayudante nel ministeriu de Guerra; depués foi nomáu xefe del batallón de zapadores Nᵘ 4 que se sulevara en Pampes (Cuzco), escontra onde coló solo, negándose llevar consigo tropes lleales. Contra tou pronósticu, llogró disciplinar y reorganizar dicha unidá. Pero por cuenta de suspicacias polítiques foi dixebráu sópito del mandu del so batallón.

Foi nomáu xefe provincial de Cajatambo pero nun aceptó'l cargu y por resolución supremu del 18 d'agostu de 1925 foi unviáu a Europa en misión d'estudiu militar. Tuvo n'Italia y en Francia hasta 1929; dizse tamién que s'apuntó nel exércitu español y que participó mientres 14 meses na guerra del Rif, desenvuelta nel norte d'África.[7]

Como resultáu de los sos viaxes, Sánchez Cerro llegó a tener bon conocencia del idioma francés; l'inglés aprender mientres la so estadía n'Estaos Xuníos en 1915, y sabía tamién daqué d'italianu.

El 15 de xineru de 1929 retornó al Perú y al paecer reinició'l so llabor conspirativa contra'l gobiernu de Leguía, que venía gobernando yá casi una década, tres socesives reeleiciones dende 1919. Lo cierto ye qu'en febreru d'esi añu, Sánchez Cerro asumió la Direición d'Infantería y de marzu a xunu foi xefe provincial n'Alto Amazones. Depués foi nomáu comandante del batallón de zapadores Nᵘ 3, acantonáu en Arequipa. En febreru de 1930 foi xubíu a teniente coronel reteniendo la xefatura de dichu batallón. En teoría, portábase como un oficial lleal al gobiernu y concedíense-y puestos públicos, pero pocu dempués empecipió'l llevantamientu que pondría fin al Oncenio de Leguía.[8] La siguiente parte de la so biografía correspuende yá a la historia de Perú de 1930 a 1933.

Golpe d'Estáu contra Leguía[editar | editar la fonte]

El comandante Luis Miguel Sánchez Cerro dirixiéndose al ensame en Arequipa, el 22 d'agostu de 1930.

El 22 d'agostu de 1930, Sánchez Cerro, encabezando la guarnición d'Arequipa, sulevar contra'l gobiernu d'Augusto Leguía.[9] El pronunciamientu respeutivu foi redactáu pol xurista arequipeño José Luis Bustamante y Rivero[10] (qu'años dempués se convertiría en presidente constitucional de Perú). El movimientu revolucionariu arrobinóse rápido pel sur del país. Tamién en Lima l'ambiente yera favorable pa la revolución. P'apoderar la situación, Leguía pretendió formar un gabinete militar, pero nes primeres hores de la madrugada del 25 d'agostu la guarnición de Lima solicitó'l so arrenunciu.

Leguía aceptó y arrenunció el mandu, que quedó en manes d'una Xunta Militar de Gobiernu presidida pol xeneral Manuel María Ponce Brousset. Como midida de proteición treslladar a Leguía al buque Almirante Grau, onde tendría de ser conducíu al estranxeru. Sicasí, pocu dempués, ante la esixencia de los revolucionarios d'Arequipa, Leguía foi tomáu prisioneru a bordu del buque y obligáu a desembarcar.[11] Decretóse'l receso del Congresu y l'amnistía xeneral.

El 27 d'agostu llegó a Lima, vía aérea, el comandante Sánchez Cerro, siendo recibíu apoteósicamente.[12] Nel actu constituyó una Xunta Militar de Gobiernu so la so presidencia. Leguía foi treslladáu prisioneru a la Penitenciaría. Producir en Lima grandes manifestaciones populares y l'asaltu a la casa del ex-presidente y los principales miembros del so réxime.[13]

El llevantamientu de Sánchez Cerro foi unu de dellos que se dieron en tol país; sicasí, foi escoyíu polos insurrectos por qu'asumiera la direición del país. Dau esti acontecimientu ganó popularidá en tol país, pos el gobiernu dictatorial de Leguía había vistu amenorgada la so aprobación nun contestu de crisis económica mundial.

Presidente de la Xunta de Gobiernu (1930-1931)[editar | editar la fonte]

Sánchez Cerro nel día de la juramentación como presidente de la Xunta de Gobiernu de 1930.

La Xunta de Gobiernu presidida por Sánchez Cerro gobernó del 27 d'agostu de 1930 al 1 de marzu de 1931. Foi un periodu especialmente críticu pal país. La crisis económica mundial qu'españó en 1929 repercutió mientres el final del gobiernu de Leguía y mientres el gobiernu de la xunta de Sánchez Cerro. Cayeron los precios de los productos d'esportación como algodón, llana, azucre, minerales. La moneda menguó'l so poder adquisitivu, producióse la restricción en materia de creitos, el comerciu d'importación menguó notablemente por cuenta de la falta de capital y los ingresos fiscales sufrieron una amenorga considerable. Cayeron munches entidaes financieres y de creitu, como'l Bancu Perú y Londres. La desocupación foi amontándose mes a mes.

La crisis económica causó naturalmente'l descontentu social. Asocedieron disturbios obreros en Baltara, Cerro de Pasco y La Oroya, socatraos polos partíos izquierdistes apocayá apaecíos, y que fueron severamente reprimíos. Na ponte de Mal Pasu, cerca de La Oroya, morrieron munchos obreros a manes de la policía. En Oyolo (departamentu d'Ayacucho) hubo un choque sangrientu ente la policía y los indíxenes.[14] Asocedieron tamién conflictos estudiantiles que remataron cola captura de la Universidá de San Marcos polos estudiantes, los que fueron desallugaos poles fuercies del gobiernu causando la muerte del estudiante de medicina Guido Cai, el 4 de febreru de 1931.[15]

Midíes tomaes pola Xunta de Gobiernu[editar | editar la fonte]

Sánchez Cerro xura como presidente de la Xunta de Gobiernu de 1930.
  • Establecióse'l Tribunal de Sanción Nacional pa xulgar los casos d'arriquecimientu ilícitu mientres la dictadura leguiísta.
  • Derogóse, el 31 d'agostu, la llei de conscripción vial; tamién llamada la Mita Republicana, llei que fuera enllantada por Leguía y pola cual obligábase a la población —sobremanera indíxena— a trabayar temporalmente nes obres viales del país. Esta disposición reivindicativa contribuyó a la mayor popularidá a Sánchez Cerro.
  • Establecióse'l matrimoniu civil obligatoriu, que tenía precedencia al matrimoniu relixosu, según el divorciu absolutu.
  • Expediéronse disposiciones de calter moralizador tales como la prohibición del xuegu de envite y aquella qu'obligaba a los funcionarios públicos a declarar los sos bienes.
  • Por decretu llei del 12 de payares de 1930 foi eslleida la Confederación Xeneral de Trabayadores de Perú (CGTP), d'inspiración comunista, fundada poco tiempu tras.
  • Pa remediar la crisis económica contratar n'Estaos Xuníos una misión d'espertos financistas, so la direición del profesor Edwin W. Kemmerer. De la serie de midíes qu'aconseyó dicha misión, la Xunta de Gobiernu solo acoyó parcialmente unes cuantes, como la Llei de Bancos, la reestructuración del Bancu Central de Reserva (que fuera creáu en 1922 como Bancu de Reserva), p'asina llograr el reaxuste monetariu.
  • Treslladóse la capital del departamentu de Junín a Huancayo (hasta entós tuviera en Cerro de Pasco).

Arrenunciu[editar | editar la fonte]

Hasta esti momentu, el país nun s'había pacificado, yá que los demás líderes que se llevantaren en contra del gobiernu de Leguía tamién deseyaben aportar al poder. En febreru de 1931 españó na fortaleza del Real Felipe del Callao, una sulevación militar-policial que foi debelada. Pero la situación agravóse cuando pocu dempués españó en Arequipa una nueva revolución de calter popular. Ante tal situación, Sánchez Cerro tuvo que dexar la presidencia de la Xunta'l 1 de marzu de 1931, asumiendo interinamente el xefe de la ilesia católica peruana, monseñor Mariano Holguín, como presidente d'una xunta de notables, que darréu dio pase a una Xunta Transitoria presidida por Ricardo Leoncio Elías y depués pol teniente coronel Gustavo Jiménez. Sicasí, estes Xuntes nun gociaron de sofitu y la presión popular impunxo al vieyu líder apurimeño David Samanez Ocampo como presidente d'una Xunta Nacional de Gobiernu, con representación de tol país. Samanez pacificó momentáneamente al país y convocó a eleiciones pa Presidente y los representantes de l'Asamblea Constituyente, que la so fecha de realización foi afitada'l 11 d'ochobre de 1931.

Eleiciones presidenciales de 1931[editar | editar la fonte]

Banda Presidencial de Sánchez Cerro en 1931.

Mientres les eleiciones de 1931 presentáronse como candidatos:

  • El comandante Luis Sánchez Cerro, llanzáu por un nuevu partíu por él formáu, la Unión Revolucionaria, y sofitáu por elementos conservadores.
  • L'antiguu líder estudiantil Víctor Raúl Haya de la Torre, pol Partíu Aprista, fundáu por él mesmu mientres el so exiliu, organización que remanecía entós con gran sofitu popular, especialmente nel norte del país.
  • El doctor Arturo Osores Cabrera, veteranu políticu que combatiera aprofiantemente la dictadura de Leguía; la so candidatura foi llanzada por una agrupación llamada Partíu Coalición Nacional.
  • El doctor José María de la Jara y Ureta, xurista y diplomáticu, que la so candidatura foi impulsada a últimu momentu, al envís d'atopar un aspirante a la presidencia del Partíu Descentralista.

La campaña eleutoral foi violenta, tantu en Lima como nel restu del país. La llucha principal concentrar ente Sánchez Cerro y Haya de la Torre. La Xunta de Gobiernu cumplió con dar la más amplia llibertá mientres tol procesu, procediendo con enerxía pa detener enchir, pero actuando tamién con entera imparcialidá. Realizaos los escrutinios, el Xuráu Nacional d'Eleiciones proclamó Presidente electu al Sánchez Cerro por llograr 152,062 votos. Haya llogró 106,007; La Jara y Ureta, 21,921, y Osores, 19,653.[16]

Los apristas nun aceptaron la resultancia y acusaron de fraude al procesu, lo cual nunca llograron demostrar. Cabo mentar que Sánchez Cerro tenía un gran carisma col cual les mases populares sentíense identificaes. Conocía amás el Perú fondu, ye dicir les provincies del interior, lo que s'esplica pol so oficiu de militar. «Ye cholo como nós llegó a escuchar n'unu de los sos memorables mítines. Seducía tamién el so aureola de militar bravu y bizarro, con munchos repulgos. Ye por ello entendible que llograra'l trunfu, frente a un políticu inda novel como yera Haya.[17]

El 8 d'avientu d'esi mesmu añu instalóse'l nuevu Congresu con facultaes de Constituyente (esto ye, pa dar una nueva Constitución), y ante esta asamblea, Samanez, en representación de la Xunta Nacional de Gobiernu, fixo entrega del poder al candidatu triunfante, esi mesmu día.[18]

Presidente Constitucional de la República (1931-1933)[editar | editar la fonte]

Luis Miguel Sánchez Cerro, presidente constitucional de la República, en 1931.

Sánchez Cerro inauguró'l so gobiernu'l 8 d'avientu de 1931, cuntando con mayoría parllamentaria. El so grupu políticu yera la Unión Revolucionaria, nel que descollaba el doctor Luis A. Flores. El Congresu xubir al grau de Xeneral de Brigada y pasó a aldericar una nueva Constitución, que foi promulgada'l 9 d'abril de 1933.

El nuevu gobiernu empecipióse cuntando con una intensa oposición del partíu aprista, que desconoció'l so trunfu. Tuvo por eso llenu d'incidencies polítiques que derivaron n'aiciones sangrientes y fixeron vivir al país un periodu de fonda intranquilidá que torgó l'aición eficaz tantu del gobiernu como de los particulares, al torgar que'l país reponer de la crisis económica que la aforfugaba.

Ante esta situación, el Congresu aprobó lleis severes, ente elles una llamada Llei d'Emerxencia,[19] que dio al gobierno poderes especiales pa reprimir a los opositores, cuantimás a los apristas, anque tamién a los comunistes (dempués los militantes de la Unión Revolucionaria acuñaríen el términu de aprocomunista pa confabular a dambos grupos políticos). La violencia de la llucha política llevó al gobiernu a prindar y deportar a los principales líderes apristas y a los 23 integrantes de la célula parllamentaria aprista.[20]

Una serie de sucesos sangrientos asocedíos nun curtiu ralu de tiempu dan una idea de la tarrecible crisis na que s'aldericó daquella'l país:

  • Un atentáu criminal contra la vida del Presidente de la República na Ilesia de Miraflores, por obra de José Melgar Márquez, un mozu militante aprista (6 de marzu de 1932). Sánchez Cerro sufrió un disparu de bala que-y furó un pulmón, pero recuperar al cabu d'un mes. L'autor material del atentáu foi xulgáu y condergáu a muerte, pero se -y conmutó la pena pola d'encierre.[21]
  • Una rebelión de marineros nos buques de la escuadra nel Callao (7 de mayu de 1932). Foi reprimida cruentamente, y en siendo sometíos a una corte marcial, fueron fusilaos ocho marineros, ante la presencia del ministru de Gobiernu, Luis A. Flores. Arriendes de esta sulevación, foi clausurada la Universidá Mayor de San Marcos, pos se venceyó a los estudiantes cola propaganda subversiva qu'afalara a los marineros a remontase.[22]
  • Una sulevación fomentada polos apristas en Trujillo, el 7 de xunetu de 1932, la llamada revolución aprista de Trujillo. Los sulevaos asaltaron el cuartel O'Donovan y secuestraron a dellos oficiales del Exércitu. Agustín Haya de la Torre, hermanu del líder aprista, asumió como prefeutu del departamentu. Dende Lima'l gobiernu unvió nutríes fuercies, incluyida l'aviación, y reprimió severamente la rebelión.[23] La ciudá foi tomada casa por casa. Antes de fuxir a la sierra, un grupu de apristas desafranaos asesinaron a los oficiales que se topaben prisioneros nel cuartel O'Donovan, lo que motivó la feroz represión de los militares. Según información oficial fueron fusilaos 43 apristas, anque se sabe qu'un númberu indetermináu fueron igualmente pasaos poles armes (méntense cifres que van de mil a seis mil persones).[24] N'Huari y en Huaraz (Ancash) españaron otres rebeliones qu'igualmente fueron reprimíes.[25]
  • Una sulevación militar en Cajamarca encabezada pol comandante Gustavo Jiménez, quien se proclamó Xefe Supremu de la República, pero foi vencíu en Paiján y quitóse la vida disparándose un tiru na cabeza (14 de marzu de 1933).[26]

Non ensin razón l'añu 1932 foi denomináu como l'Añu de la Barbarie». El Perú aldericábase metanes una grave crisis política y social.

La Constitución de 1933[editar | editar la fonte]

El presidente Luis Miguel Sánchez Cerro na ceremonia de promulgación de la Constitución de 1933.

Tres trabayosos alderiques, el Congresu Constituyente promulgó una nueva Constitución, que foi refrendada pol presidente Sánchez Cerro'l 9 d'abril de 1933.[27] Esta Carta podría calificase de moderada y de calter mistu presidencial-parllamentariu. Rexiría hasta 1980, anque en 1968 sería suspendida pol Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes.

Ente los principales dispositivos d'esta Constitución destacamos los siguientes:

  • Estableció'l periodu presidencial en seis años y prohibió la reelección inmediata.
  • Dio a les cámares llexislatives la facultá de baltar gabinetes ya inclusive de quitar del so cargu al presidente.
  • Caltuvo'l centralismu alministrativu, anque dio autonomía económica y alministrativa a los conceyos.
  • Declaró la llibertá de cultos.
  • Contempló'l habeas corpus.
  • Estableció la pena de muerte por delitos de traición a la patria y homicidiu calificáu.

La guerra con Colombia[editar | editar la fonte]

Manifestantes peruanos protestando pola cesión del puertu de Leticia a Colombia.

Agravando entá más la situación pola que travesaba'l país, asocedió un seriu incidente internacional con Colombia que llevó al Perú al estáu de guerra con aquella República.

L'incidente anició'l 1 de setiembre de 1932 cuando un grupu de civiles peruanos residentes de la población de Leticia, allugada nel llamáu Trapeciu Amazónicu (territoriu que'l Perú venciera a Colombia pol Tratado Salomón-Lozano de 1922), depunxeron ensin mayor violencia a les autoridaes colombianes de dicha población, apoderaron a la policía llocal y facer embarcase aldu al Brasil, apoderándose del pobláu. El sucesu sorprendió tanto al gobiernu de Perú como al de Colombia. Esti postreru protestó pola ocupación, pero'l gobiernu peruanu decidió amparar a los nacionales, cuntando col sofitu de la población del departamentu de Loreto, qu'allampaba recuperar esi territoriu vencíu tan irresponsablemente pol gobiernu de Leguía. Sicasí les xestiones diplomátiques que se fixeron, dambos países preparar pa la guerra, llegando a asoceder dellos choques armaos na rexón fronteriza del Putumayo.[28]

El gobiernu peruanu llamó a la movilización y asitió al mandu de la defensa nacional al xeneral Óscar R. Benavides, el mesmu que venciera a los colombianos nel combate de La Pedrera en 1911, y que fuera presidente provisional en 1914-1915. Sicasí, l'asesinatu del presidente peruanu, asocedíu n'abril de 1933, evitó que la guerra tomara mayores proporciones.

Obres de gobiernu[editar | editar la fonte]

Luis Miguel Sánchez Cerro y el so gabinete de gobiernu, 1931.

Magar la guerra interna en que s'aldericaba, el réxime de Sánchez Cerro pudo realizar delles obres importantes:[29]

  • Trató de frenar les migraciones a les ciudaes, atendiendo les necesidaes de los pueblos.
  • Empecipiáronse proyeutos de colonización gradual de la selva.
  • Amplióse la llexislación a favor de los indíxenes.
  • Nel campu llaboral y social, conceder al obreru descansu remunerado pel día del trabayu (1 de mayu); l'horariu de branu pa obreros y emplegaos; vacaciones obreres; la construcción de restoranes populares; la supresión del impuestu al sal; el contratu individual de trabayu.
  • Nel campu de la minería, estudió la nacionalización de les mines, promulgó la llei de proteición a les brigaes pa los llavaderos d'oru y suprimió los derechos de mines.
  • Protexó la industria, cuantimás la pesquera, pocu desenvuelta entós.
  • Recuperó l'alministración de los muelles en beneficiu del estáu, revisando los contratos esistentes coles firmes alministradores.
  • Suspendió'l monopoliu de los fósforos.
  • Nel campu de la defensa nacional, y ante l'amenaza d'un conflictu bélicu con Colombia, creáronse la Xefatura Cimera de Defensa Nacional y la Xunta Económica de Defensa; ordenóse la construcción de cuarteles en La Perla, Juliaca y Iquitos; adquiriéronse equipos completos pal Exércitu y la Policía; dispúnxose la construcción del Hospital de Sanidá de Les Palmes; ya intentóse anovar tol armamentu bélicu.
  • Nel campu de la educación creáronse escueles modernes pa mil alumnos caúna y construyéronse 90 centros educativos, según inauguráronse escueles práutiques y especializaes, en tol país siguióse la pavimentación de la carretera Central, según empecipióse la construcción de la vía de Huánuco a Pucallpa (que se remataría en 1943), la de Canta a Huánuco y la de la frontera de Puno. Otros caminos construyir na mariña, como'l de Paita a Piura, el de Sullana a Baltes y el de Baltara a Baltes.
  • En materia de regación recibieron mayor atención les pampes de La Xoya en Arequipa.

Asesinatu[editar | editar la fonte]

Na mañana del 30 d'abril de 1933 Sánchez Cerro pasó revista a les tropes que diben combatir nel conflictu armáu con Colombia y que taben axuntaes nel Hipódromu de Santa Beatriz (güei Campu de Marte, nel distritu de Jesús María de la capital peruana). Al retirase nel so vehículu descapotado y con escolta, un individuu armáu con una pistola FN M1900 bastiar escontra él y xubiéndose al estribu del carru disparólu pel costazu dellos tiros. Mancáu de gravedá, Sánchez Cerro foi lleváu d'emerxencia al Hospital Italianu (que quedaba na avenida Abancay) y tres 2 hores d'agonía finó; yera la 1:10 p.m. Sobre'l so asesín (que foi victimado nel actu pola tropa presente), súpose que se llamaba Abelardo Mendoza Leyva, que yera natural de Cerro de Pasco, que sobrevivía na capital d'empleos eventuales, y qu'años tras s'afilió al partíu aprista.[30] Según la historiadora Margarita Guerra, «bien pocos duldaron de la responsabilidá direuta de la dirigencia del APRA na consumación del crime, y los apristas, los descentralistas, y dellos otros grupos, consideraron que la muerte del presidente yera l'axugu necesariu a les masacres de los apristas de Trujillo, Chocope y otros pueblos».[31]

El Congresu llamó al Exércitu a poner orde y escoyó esi mesmu día al xeneral Óscar R. Benavides por que terminara el periodu presidencial de Sánchez Cerro (que tuvo de rematar en 1936). Unu de los primeros actos del nuevu gobiernu foi l'arreglu de la paz con Colombia.[32] Los sos restos fuelguen nel Campusantu Presbíteru Maestru de Lima.

Homenaxes[editar | editar la fonte]

Balta de Luis Miguel Sanchez Cerro en Campusantu Presbíteru Maestru.

Por llei Nᵘ 7773 de 19 de xunu de 1933 autorizar al Poder Executivu disponer de la suma necesaria pa la construcción del mausoléu del presidente Sánchez Cerro, llei que se cumplió en 1934.[33]

Por llei Nᵘ 8230 del 3 d'abril de 1936 creóse la Provincia de General Sánchez Cerro, dientro de la xurisdicción del departamentu de Moquegua.[34]

Un decretu del presidente Benavides del 20 d'agostu de 1938, ordenó que s'asitiara una placa de bronce conmemorativa nel frontis de la casa onde nació Sánchez Cerro.

Una avenida de Lima foi bautizada col nome del presidente asesináu, pero en 1947 la Municipalidá de Lima camudar pol de “República de Chile”.

Un decretu dau'l 30 d'abril de 1949 pola Xunta Militar que presidía'l xeneral Manuel A. Odría, ordenó que se bautizara col nome de Luis Sánchez Cerro la ponte monumental que daquella se construyía en Piura.[35]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6c26xgn. Apaez como: Luis Miguel Sánchez Cerro. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. L'escritor Mario Vargas Llosa, piurano por adopción, diz al respeutu nes sos memories: «La lleenda inventó que'l xeneral Sánchez Cerro —dictador que fundó la UR y que foi asesináu por un aprista el 30 d'abril de 1933— naciera en La Mangachería y por eso tolos mangaches yeren urristas, y toles cabañes de folla y caña brava d'esi barriu de cais de tierra y llenu de churres y piajenos (como se llama a los neños y a los pollinos na xíriga piurana) llucíen bailoteando nes parés dalguna descolorida imaxe de Sánchez Cerro.» (El pexe na agua, 1993, páx. 27).
  3. López Martínez, Héctor: Semblanza de Luis M. Sánchez Cerro. Consultáu'l 17/11/2010.
  4. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 14-15.
  5. Basadre, 2005, tomu 15, p. 15.
  6. Basadre, 2005, tomu 15, p. 16.
  7. Sicasí, l'historiador Jorge Basadre diz que «nun ye exacta» esta versión de la so actuación nel Rif. Op. cit., tomu 15, p. 18.
  8. Basadre, 2005, tomu 15, p. 18.
  9. Sosa Vivanco, Walter (8 de xineru de 2016). «Video inéditu de Luis M. Sánchez Cerro». Crónica Vivu. Consultáu'l 10 d'abril de 2018.
  10. Basadre, 2005, tomu 14, p. 292.
  11. Basadre, 2005, tomu 14, p. 295.
  12. Basadre, 2005, tomu 15, p. 23.
  13. Basadre, 2005, tomu 15, p. 21.
  14. Basadre, 2005, tomu 15, p. 48.
  15. Basadre, 2005, tomu 16, p. 161.
  16. Basadre, 2005, tomu 15, p. 149.
  17. Chirinos Soto, 1985, tomu II, p. 79.
  18. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 164-165.
  19. Basadre, 2005, tomu 15, p. 170.
  20. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 175-178.
  21. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 184-185.
  22. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 200-201.
  23. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 203-209.
  24. Chirinos Soto, 1985, tomu 2, p. 84.
  25. Basadre, 2005, tomu 15, p. 211.
  26. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 219-222.
  27. Basadre, 2005, tomu 15, páxs. 228-257.
  28. Basadre, 2005, tomu 16, páxs. 12-48.
  29. Guerra, 1984, tomu XII, páxs. 110-111; Rivera, 1974, páxs. 205-208.
  30. Basadre, 2005, tomu 16, páxs. 54-55.
  31. Guerra, 1984, tomu XII, p. 113.
  32. Basadre, 2005, tomu 16, páxs. 56-58.
  33. Basadre, 2005, tomu 16, p. 73.
  34. Tauro, 2001, tomu 7, p. 1069.
  35. Basadre, 2005, tomu 16, p. 74.
Bibliografía *

Basadre Grohmann, Jorge: Historia de la República de Perú (1822 - 1933), Tomos 14, 15 y 16. Editada pola Empresa Editora El Comerciu S. A. Lima, 2005. ISBN 9972-205-76-2 (V.14) / ISBN 9972-205-77-0 (V.15) / ISBN 9972-205-78-9 (V.16)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Manuel María Ponce Brousset
Presidente de la Xunta Militar de Perú
Presidente de la Xunta Militar de Perú

27 d'agostu de 1930 a 1 de marzu de 1931
Socesor:
Mariano Holguín
Presidente de l'Asamblea de Notables
Predecesor:
David Samanez Ocampo y Sobrino
Presidente de la Xunta Nacional de Perú
Presidente Constitucional de Perú

8 d'avientu de 1931-30 d'abril de 1933
Socesor:
Óscar R. Benavides
Presidente Constitucional