José Luis Bustamante y Rivero

De Wikipedia
José Luis Bustamante y Rivero
senador de Perú (es) Traducir

26 xunetu 1980 - 11 xineru 1989
presidente de la Corte Internacional de Justicia (es) Traducir

1967 - 1970
Percy Spender - Muhammad Zafarullah Khan (es) Traducir
xuez de la Corte Internacional de Xusticia

1961 - 1970
Presidente de Perú

28 xunetu 1945 - 29 ochobre 1948
Manuel Prado Ugarteche - Zenón Noriega Agüero
ministro de Justicia y Derechos Humanos del Perú (es) Traducir

24 payares 1930 - 31 xineru 1931 - Elías Lozada Benavente
embajador de Perú en Uruguay (es) Traducir

Vida
Nacimientu Arequipa15 de xineru de 1894[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Llingua materna castellanu
Muerte Lima11 de xineru de 1989[1] (94 años)
Familia
Familia
Estudios
Estudios Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (es) Traducir
Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco (es) Traducir
Colegio San José, Arequipa, Peru (en) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu xuez, diplomáticu, profesor universitariu, abogáupolíticu
Emplegadores Organización de les Naciones Xuníes
Premios
Creencies
Partíu políticu Frente Democrático Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José Luis Pablo Bustamante y Rivero (15 de xineru de 1894Arequipa – 11 de xineru de 1989Lima) abogáu, xurista, políticu, diplomáticu y escritor peruanu. Foi Presidente Constitucional de la República de Perú de 1945 a 1948, y presidente de la Corte Internacional de Xusticia ente 1967 y 1969.

Home de formación xurídica y reconocida probidad, llegó al poder representando una alianza de partíos, el Frente Democráticu Nacional (FDN), de la que formaba parte'l partíu aprista. Gobernó al Perú con un apegu a les lleis inusual na historia peruana. El so gobiernu foi d'amplies llibertaes públiques, pero sufrió la oposición del aprismo, que lo criticaba pol so pusilanimidad p'aplicar les reformes que se riquir y de la derecha reaccionaria. Fechu notable de la so xestión foi estender la soberanía peruana nuna estensión de doscientes milles marines, en 1947. El 29 d'ochobre de 1948, foi derrocáu por un golpe d'estáu encabezáu pol xeneral Manuel A. Odría, siendo exiliáu del país.

Tornó al Perú en 1956, cuando remataba'l Ochenio de Odría, tornando postular a les eleiciones d'esi mesmu añu. En reconocencia a la so trayeutoria, ente 1967 y 1969 exerció la Presidencia de la Corte Internacional de Xusticia de L'Haya, de la que formaba parte dende 1961 en representación de Perú. Ente 1980 y 1989 exerció como Senador Vitaliciu de la República. Home d'amplia cultura humanística, destacó tamién poles sos numberoses obres ensayísticas, escrites nuna prosa castiza y pulcra.

Nacencia y mocedá[editar | editar la fonte]

Descendiente d'una destacada familia arequipeña, los sos padres fueron Manuel José Bustamante y Barreda (abogáu, diplomáticu y fiscal de la Corte Suprema d'Arequipa) y María Victoria Andrea de Rivero y Romero. Nieto de Pedro José Bustamante y Alvizuri, diplomáticu, maxistráu y políticu peruanu, que foi presidente de la Cámara de Diputaos de 1858 a 1859. Al traviés del so padre yera primu llonxanu del ex-presidente Eduardo López de Romaña y tíu llonxanu del tamién ex-presidente Óscar R. Benavides y del escritor Mario Vargas Llosa.

Nació nel inmueble que forma la esquina de les cais Xerusalén y San José en Arequipa y foi bautizáu a otru día según la partida inscrita na páxina 383 de Llibru de Bautismos Nᵘ121 de la Parroquia del Sagrariu de dicha ciudá.

Educar en Arequipa nel Colegio San José de los padres xesuites, d'onde egresó en 1910. Cursó estudios cimeros na Universidá Nacional San Antonio Abá del Cusco, onde se graduó de doctor en Lletres en 1918 cola so tesis: «Reorganización de les universidaes»; y na Universidá Nacional de San Agustín d'Arequipa, onde se graduó de bachiller y doctor en Derechu, coles tesis: «Xusticia militar» y «Organización y procedimientos de la xusticia militar nel Perú; comentariu de los llibros I, III y IV del Códigu de Xusticia Militar de 1898», respeutivamente. Recibir d'abogáu. Años dempués graduóse de doctor en Ciencies Polítiques y Económiques, col so estudiu sobre «L'arbitraxe peruanu-chilenu ante'l Derechu Internacional» (1929).

Nos sos años d'universitariu compunxo poesía; los sos versos yeren contemplativos y cinxíos a les formes convencionales. Nun concursu promovíu pol diariu L'Heraldu mereció una reconocencia pol so poema a la Ciudá que foi», dedicada a l'antigua Arequipa (1918). Les sos poesíes sentimental y finu, como «Serenata d'Antaño», «Cantares», «La Chacra», y otres, caltener na coleición folklórica d'Arequipa.

Pero sería nel campu del derechu onde más destacaría. El so talentu xurídico foi reconocíu rápido, mereciendo en 1919 el primer premiu nel concursu convocáu pol Colexu d'Abogaos d'Arequipa, pol so Proyeutu de Llei de Xulgaos de Paz». Dichu trabayu foi publicáu na revista El Derechu d'Arequipa (Nᵘ55, mayu de 1920).

Simultáneamente exerció la docencia: foi profesor de Gramática y Lliteratura Castellana nel colexu amiesto al Seminariu de San Jerónimo; y catedráticu de Filosofía Moderna, Xeografía Social y Historia d'América de la Facultá de Lletres de la Universidá de San Agustín (1922-1928). Na Facultá de Derechu de la mesma foi titular de la cátedra de Derechu Procesal (1927-1928). Arrenunció ella cuando'l gobiernu d'Augusto B. Leguía intervieno contra l'autonomía universitaria. Más palantre, ente 1931 y 1934, rixó la cátedra de Derechu Civil de la mesma universidá.

El 16 d'avientu de 1923 casóse con María Jesús Rivera, con quien tuvo los sos fíos Beatriz y José Luis.

Entamu na política[editar | editar la fonte]

La revolución d'Arequipa empecipiada'l 22 d'agostu de 1930 pol comandante Luis Miguel Sánchez Cerro contra la dictadura leguiísta, foi l'empiezu de la incorporación de Bustamante a la vida política peruana. Él foi quién escribió la carta (llamada dempués Manifiestu d'Arequipa) onde Sánchez Cerro esixía al presidente Leguía el so arrenunciu, xustificando asina'l pronunciamientu:

El pronunciamientu qu'acaba d'efectuase en Arequipa nun ye la obra d'un partíu, nin la fazaña d'un grupu, nin la audacia d'un caudiellu; ye la espresión xenuina d'un pruyimientu nacional, fervorosu y unánime, llargu tiempu reprimíu pola Tiranía; pero convertíu güei a la fin en realidá...[2]

Esi mesmu día constituyóse la Xunta Revolucionaria d'Arequipa, de la que Bustamante foi secretariu d'asuntos políticos. Depués pasó a integrar la Xunta de Gobiernu presidida por Sánchez Cerro, en calidá de ministru de Xusticia, Cultu ya Instrucción, cargu qu'exerció de 24 de payares de 1930 a 31 de xineru de 1931, formando parte del últimu gabinete cívicu-militar del gobiernu sanchecerrista.

Foi acreditáu como ministru plenipotenciario en Bolivia (1934-38) y depués n'Uruguái (1939-42), tornando a Bolivia como embaxador (1942-45). Nel ínterin, foi acreditáu ante'l Segundu Congresu Suramericanu de Derechu Internacional Priváu de Montevidéu (1939-40).

Eleiciones xenerales de 1945[editar | editar la fonte]

En 1945, rematando yá'l primer gobiernu de Manuel Prado y Ugarteche, convocáronse les eleiciones xenerales. El gobiernu de Prado, magar reclamase democráticu, caltenía na proscripción al partíu más popular de Perú, l'aprista, que'l so líder yera Víctor Raúl Haya de la Torre. Nun esistíen otres fuercies polítiques capaces por sigo soles d'aspirar seriamente al gobiernu, lo qu'obligaba a la conformanza d'aliances eleutorales. Foi según constituyóse'l Frente Democráticu Nacional (FDN), conformáu poles más desemeyaes partíos y movimientos, pero siendo'l más importante'l partíu aprista, que pa refugar la prohibición constitucional pola so calidá de partíu internacional”, adoptó'l nome de “Partíu del Pueblu”.

A fines de 1944 retornó al Perú'l mariscal Oscar R. Benavides, presumiblemente pa postular a la presidencia, pero al nun atopar sofitu del gobiernu, averar al FDN, que'l so nucleu constituyir los apristas, como yá se dixo. Benavides y Haya de la Torre coordinaron llanzar una candidatura común pal FDN, de calter reconciliatorio. Dambos complementábense: Haya disponía del partíu más poderosu; Benavides gociaba de prestíu ente los más importantes sectores económicos y de reconocíu y grande ascendiente nel exércitu. L'escoyíu pa ser candidatu foi Bustamante y Rivero, entós embaxador en Bolivia, quien al traviés del célebre "Memorandum de La Paz" punxo una serie de condiciones p'aceptar, enfatizando nos sos puntos básicos dar prioridá a oxetivos moralizadores y l'eliminación de los odios políticos. El FDN aceptó les sos condiciones y proclamó la so candidatura'l 19 de marzu de 1945.

El FDN ganó les eleiciones realizaes el 10 de xunu de 1945, con amplia ventaya —305.590 votos (66,97%) contra 150.720 (33,03%) del so competidor, el xeneral Eloy Ureta, sofitáu per Prado—. Tamién llogró mayoría nel Parllamentu, de la que los representantes apristas formaben un nucleu importante.

A principios de xunetu de 1945 finó en Lima'l mariscal Benavides, l'artífiz del pactu ente'l aprismo y Bustamante, que nun duraría enforma.

Presidente de Perú[editar | editar la fonte]

José Luis Bustamante y Rivero na so mocedá.

Bustamante y Rivero juramentó la presidencia del país el 28 de xunetu de 1945. El so primer vicepresidente yera'l poeta José Gálvez Barrenechea. El so primer gabinete ministerial presidir el arequipeño Rafael Belaunde Diez Canseco.

Bustamante deseyaba que imperara nel Perú una democracia auténtica, con reformes sociales que llegaren a tolos sos habitantes. Pero dende'l primer momentu tuvo qu'enfrentar problemes económicos y sociales, de resultes de la segunda guerra mundial que per esos díes yá remataba. Arralecíen los productos alimenticios; había dificultaes pal desenvolvimientu de les industries nacionales; arralecía la moneda estranxera, ente otres situaciones qu'acentuaron la crisis económica que yá se perfilaba dende'l final del primer gobiernu de Prado, trayendo como inevitable secuela'l malestar social.

Crisis política[editar | editar la fonte]

Nel aspeutu políticu, tardó n'asoceder la rotura del Frente Democráticu Nacional, pasando unu de los sos más importantes integrantes, el Partíu Aprista, a faer una desaforada oposición al gobiernu dende'l Parllamentu, al ver que'l presidente negar a sometese a la so voluntá. Tamién sufrió la oposición de la oligarquía tradicional, que miraba con malos güeyos los planes renovadores de Bustamante, según a delles de les sos polítiques económiques, como'l control de cambéus, qu'afectaba direutamente a los bolsos de los esportadores.

El malestar político llegó al so puntu culminante col asesinatu de Francisco Graña Garland, un importante empresariu que yera presidente del direutoriu del diariu La Prensa (7 de xineru de 1947). Como dichu diariu realizaba entós una persistente campaña antiaprista, acusar del crime a los apristas.[3] El sector antiaprista, encabezáu por Pedro G. Beltrán, acometió entós contra'l aprismo, comparando l'homicidiu col d'Antonio Miró Quesada de la Guerra, el direutor de El Comercio, que fuera victimado por Carlos Steer Lafont, un mozu aprista, en 1935.

El crime Graña” significó l'empiezu de la rotura ente Bustamante y el APRA. El gabinete ministerial que presidía'l doctor Julio Ernesto Portugal arrenunció y conformóse otru, presidíu pol contralmirante José R. Alzamora.

La crisis política llegó a un momentu crucial al producise una inusitada fuelga parllamentaria, manipulada por un grupu de senadores denominaos "independientes" (antiapristas), quien se negaron a allegar al Senáu'l 28 de xunetu de 1947 pa instalar el Congresu d'esi añu. La Constitución establecía que dambes cámares del Congresu, la de senadores y la de diputaos, teníen de funcionar simultáneamente; de lo contrario, producíase'l receso parllamentariu. Bustamante gobernó entós ensin Parllamentu, pos nun podía faer otra cosa, y el APRA acusar d'haber maquinado tou ello pa inmovilizar a la oposición.

A fines d'ochobre de 1947 conformóse otru gabinete, predominantemente militar, presidíu pol contralmirante Roque A. Saldías, ya integráu pol xeneral Manuel A. Odría como ministru de Gobiernu y Policía. Esti gabinete tuvo que faer frente a la difícil situación creada pola exacerbada oposición aprista y la reaición antiaprista. Saldías propunxo poner fora de la llei al aprismo, lo que foi refugáu por Bustamante; en respuesta, Saldías y el so gabinete arrenunciaron en xunu de 1948. Asocedió-y el gabinete presidíu por Armando Revoredo Iglesias, que foi'l postreru del gobiernu.

El 7 de xunetu de 1948 españó la rebelión antiaprista del comandante Alfonso Llosa G. P., en Juliaca, que fracasó, pero foi un signu del malestar de los altos mandos militares quien consideraben débil l'actuación del presidente frente a los apristas, quien llegaron a cometer aiciones terroristes en diversos llugares del país.

Con cuenta de dar solución al problema plantegáu nel Congresu pol receso o'l ausentismo de los parllamentarios, Bustamante propunxo, en xunetu de 1948, la convocatoria a un Congresu Constituyente integráu polos congresistes electos en 1945 y un númberu adicional escoyíu por llista incompleta y en distritu eleutoral únicu. Esti proyeutu nun se concretó, pos pocu dempués producióse'l golpe d'estáu de Odría.

Sicasí l'aguda crisis política, el gobiernu de Bustamante carauterizar pol so enclín a afitar la democracia política y por un ampliu gocie de les llibertaes públiques. Fueron en realidad “tres años de llucha pola democracia nel Perú” como se titula una de les sos obres escrites.

Crisis económica-social[editar | editar la fonte]

Nel aspeutu económicu produciéronse series dificultaes. La inflación crecía y los salarios perdíen el so poder adquisitivu. Siguió la escasez de productos de primera necesidá, que solo podíen llograse nos “estanquillos” si presentábase'l carné de militante aprista. Faíense coles dende tempranes hores de la madrugada pa poder adquirir aceite, arroz y otros productos de primera necesidá.

Frente al malestar social, que se manifestó en fuelgues, Bustamante aplicó una política d'asistencia social, d'inspiración aprista. Por casu, subsidió los productos de primera necesidá, ye dicir importó alimentos pa vendelos direutamente al consumidor a precios más baxos de los normales. Esto solo produció especulación y l'inevitable corrupción. Tou lo cual significó una peligrosa crecedera del gastu públicu, ensin ampliase la recaldación tributaria. Otres midíes aplicaes por Bustamante, como'l control de cambeos y los controles de precios, nun variaron l'aguda situación.

Pela so parte, los esportadores (la famosa “cla esportadora” d'oru, algodón, llana, arroz y azucre) reclamaron la eliminación total del control de cambéus y de la restricción de les importaciones, que los afectaba direutamente a los bolsos; al ver atayaos los sos deseos, entamaron el golpe d'estáu colos militares.

Obres importantes[editar | editar la fonte]

Magar la crisis qu'encaró, el gobiernu de Bustamante realizó importantes obres que enrumbaron al país nel camín de la modernidá.

  • Pol históricu Decretu Supremu expedíu'l 1 d'agostu de 1947 y robláu pol canciller Enrique García Sayán, estendióse la soberanía y la xurisdicción de Perú sobre la plataforma marítima, el zócalo continental y el mar hasta 200 milles.
  • Construyóse la Canal Internacional nel ríu Zarumilla, na frontera col Ecuador.
  • Implementóse un Plan Nacional de Vivienda, col fin de construyir unidaes habitacionales. Asina se creó la Corporación Nacional de la Vivienda (CNV) y construyóse la Unidá Vecinal Non. 3, cerca del Callao.
  • Dotar d'agua potable a más de 20 poblaciones nel interior.
  • Impulsóse la educación téunica industrial y l'educación rural, creándose los primeros nucleos educativos llabradores, na xestión ministerial de Luis E. Valcárcel.
  • Empecipiáronse los estudios pa irrigar les pampes de Piura, Ica, Mayes y Siguas.
  • Empezáronse los trabayos de regación de les pampes de Chao, Moche y Virú, en La Llibertá.
  • Fízose la casi total regación de les pampes d'El Ensenada y Mejía, n'Arequipa.
  • Construyóse la presa de Pacocha.
  • Siguir cola política del Seguru Social Obreru col establecimientu de centros asistenciales.
  • Inauguráronse los hospitales de Cañete y Chincha y dexóse en construcción los de Trujillo y La Oroya. En Lima construyó l'Hospital Bravu Mozu (güei Hipólito Unanue), pa los enfermos de tuberculosis.
  • Ameyoráronse los caminos de penetración a la selva (Huánuco-Pucallpa y Olmos-Marañón).
  • Creóse la Corporación Peruana de Turismu, pa fomentar esta actividá.
  • Establecióse la Corporación Nacional de Vapores, modernizando l'antigua Compañía Peruana de Vapores.
  • Creóse la Empresa Petrolera Fiscal, pa la esplotación de los xacimientos del norte del país.
  • Siguióse la delimitación de la frontera col Ecuador d'alcuerdu a lo establecío nel Protocolu de Rio de Janeiro de 1942.
Presidente de la Corte Internacional de Xusticia de L'Haya (1968).

Derrocamientu[editar | editar la fonte]

En xunu de 1948, Manuel A. Odría, xunto col restu del gabinete militar y otros elementos de la derecha, aportunaron al Presidente Bustamante por que punxera fuera de la llei al APRA, clausurara los sos locales y periódicos, encarcelara o desterrara a los sos líderes. Como'l presidente refugó tal esixencia, el gabinete en plenu dimitió. Quedó plantegada asina la crisis política, ente'l gobiernu y los militares. Estos, afalaos pol sector agru-mineru esportador, opuestu al control de cambéus aplicáu por Bustamante, entamaron dar un golpe d'Estáu, ente que los apristas entamaben otru golpe propiu. Elementos de l'ala izquierda aprista fomentaron la rebelión de la marinería nel Callao, que foi entartallada sangrientamente (3 d'ochobre de 1948). Bustamante punxo fora de la llei al partíu aprista, pero yá yera bien tarde.

El 27 d'ochobre de 1948, Odría, a la cabeza de la guarnición d'Arequipa, llevantar en contra del gobiernu, proclamando una Revolución Restauradora”. Otres guarniciones importantes, como la del Cuzco, duldaron en plegase, pero'l trunfu del movimientu decidióse cuando la guarnición de Lima, al mandu del xeneral Zenón Noriega sumar a Odría. Bustamante, que se negó a arrenunciar, foi treslladáu a encomalo al aeropuertu de Limatambo y xubíu nun avión con destín a Buenos Aires, Arxentina.

Bustamante declaró darréu que'l fin de la democracia foi causáu pol bloquéu que'l so gobiernu sufrió per parte d'un partíu como'l aprista, demagóxicu y hegemonista, lo mesmo que de parte d'una oligarquía feudal y reaccionario.

Torna al Perú[editar | editar la fonte]

Estatua de Bustamante y Rivero nel distritu epónimu arequipeño.

Mientres l'exiliu, Bustamante moró en Buenos Aires, Madrid y París. Siete años dempués, inda so la dictadura de Odría, retornó al Perú, el 9 de febreru de 1956, lo que constituyó un gran acontecimientu. Pensóse que postularía a la presidencia nes eleiciones d'esi mesmu añu, pero tornó tal honor, dedicándose puramente a la vida intelectual y al so llabor profesional.[4] En 1956 foi incorporáu a l'Academia Peruana de la Llingua, y el so discursu d'orde titulóse Estudiu históricu-críticu del llinguaxe y de la obra de Francisco García Calderón”, correspondiendo a Aurelio Miró Quesada Sosa la respuesta a nome de l'academia. Dichu ensayu foi impresu en 1959. En 1960 foi electu decanu del Colexu d'Abogaos de Lima. En 1961 foi designáu miembru de la Corte Internacional de Xusticia de L'Haya, de la que foi presidente de 1967 a 1969. En 1968 foi incorporáu a l'Academia Nacional de la Historia, ocupando la plaza dexada por Luis Antonio Eguiguren.

Gracies al so prestíu internacional foi designáu mediador nel conflictu fronterizu ente El Salvador y Hondures agraváu tres la llamada Guerra del Fútbol. Esti procesu remató cola firma del tratáu xeneral de paz el 30 d'ochobre de 1980 en Lima.

Foi gallardoniáu coles Palmes Magisteriales nel grau de Amauta, en 1981. Esi mesmu añu foi designáu presidente del Conseyu Cimeru del Institutu de Cooperación Iberoamericana. Y finalmente, de 1980 a 1989 foi senador vitaliciu de la República Peruana na so calidá de ex-presidente constitucional, d'alcuerdu a lo establecío na Constitución de 1979.

Morrió en Lima nel Hospital Militar a les 13:40 del 11 de xineru de 1989, pocos díes antes de cumplir 95 años d'edá. Gobernaba entós nel Perú Alan García, primer y únicu presidente aprista de la historia.

Los sos restos fuelguen nel Campusantu Municipal de Surquillo.

Obres escrites[editar | editar la fonte]

  • Reorganización de les universidaes (1918).
  • Xusticia Militar (1919).
  • Organización y procedimientos de la xusticia militar nel Perú (1920).
  • Una visión de Perú (Montevideo, 1941 y posteriores reediciones en Lima).
  • Tratáu de Derechu Civil Internacional (Montevideo, 1942).
  • La ideoloxía de don Francisco García Calderón (París, 1946), discursu lleíu n'homenaxe a dichu xurista arequipeño en 1934, en conmemoración del primer centenariu de la so nacencia.
  • Arequipa (1947).
  • Tres años de llucha pola democracia nel Perú (Buenos Aires, 1949) ensayu en defensa de la so xestión presidencial.
  • Panamericanismu y iberoamericanismo (1951).
  • La ONX nel Palaciu de Chaillot (1952).
  • Mensaxe al Perú (1955; 1960 y 1968).
  • Perú, estructura social (1959).
  • La Corte Internacional de Xusticia (1964).
  • Una visión de Perú (1972).
  • Derechu del mar, bases científiques y principios xurídicu-sociales que sofiten la doctrina de les 200 milles como midida del anchor del mar territorial peruanu (Lima, 1972).


Predecesor:
Armando Sologuren
Ministru de Xusticia, Cultu ya Instrucción de Perú
24 de payares de 1930 - 31 de xineru de 1931
Socesor:
Elías Lozada Benavente
Predecesor:
Manuel Prado Ugarteche
Presidente Constitucional
Presidente Constitucional de la República de Perú
28 de xunetu de 1945 - 29 d'ochobre de 1948
Socesor:
Zenón Noriega Agüero
Presidente Xunta de Gobiernu
Predecesor:
'
Corte Internacional de Xusticia Presidente de la Corte Internacional de Xusticia

1967 - 1969
Socesor:
'

Árbol xenealóxicu[editar | editar la fonte]

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. José Domingo de Bustamante y Benavides
 
 
 
 
 
 
 
8. Mariano de Bustamante y Diez-Canseco
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. Petronila Diez-Canseco y Moscoso
 
 
 
 
 
 
 
4. Pedro José Bustamante y Alvizuri
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18. Antonio de Alvizuri y Sagasti
 
 
 
 
 
 
 
9. Juana Alvizuri Fernández-Maldonado
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19. María Josepha Ramona Fernández-Maldonado y Peralta
 
 
 
 
 
 
 
2. Manuel José Bustamante y Barreda
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Fernando Díaz de Simón Barreda
 
 
 
 
 
 
 
10. José Alonso Díaz de Barreda y Barreda
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. Josefa de Barreda
 
 
 
 
 
 
 
5. María Juana Salomé Díaz Barreda García-Rivero
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22. Juan José García de Larrea
 
 
 
 
 
 
 
11. María Teresa Josefa García y Rivero
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23. María Josefa Gertrudis Javiera de Rivero y Benavente
 
 
 
 
 
 
 
1. José Luis Pablo Bustamante y Rivero
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24. Antonio Salvador de Rivero y Aranibar
 
 
 
 
 
 
 
12. Antonio de Rivero y Ustariz
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25. María Brígida de Ustariz Zúñiga y Villegas
 
 
 
 
 
 
 
6. José Gavino de Rivero y Padilla
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
13. Jacoba Padilla y González
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. María Victoria Andrea Rivero y Romero
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
14. Marcelo Romero
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
7. María del Carmen Romero y Benavides
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15. Tomasa Benavides
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=jose+luis+pablo;n=bustamante. Apaez como: Jose Luis Pablo Bustamante.
  2. Citáu por Chirinos Soto 1985, tomu 2, p. 33
  3. Chirinos Soto 1985, tomu 2, p. 142-143.
  4. Vargas Llosa 1993, páxs. 289-290.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Arce Espinoza, Mario Rommel (2005). Llibro homenaxe a José Luis Bustamante y Rivero. Arequipa: Fondu Editorial del Colexu d'Abogaos d'Arequipa, páx. 107-157.
  • Basadre Grohmann, Jorge (1981). La vida y la historia, Segunda edición, Lima: Industrial Gráfica, páx. 674-724.
  • Ferreyros Pinasco, Sergio (editor) (1996). El mensaxe cívicu de José Luis Bustamante y Rivero. Lima: Fundación M.J. Bustamante de la Fuente ya Institutu del Sur.
  • Instituto d'Estudios Históricu Marítimos de Perú (1994). Homenaxe al doctor José Luis Bustamante y Rivero. Lima: Institutu d'Estudios Históricu Marítimos de Perú.
  • Salmón de la Jara, Federico (1994). Homenaxe y presencia de José Luis Bustamante y Rivero. Lima: Institutu d'Estudios Históricu Marítimos de Perú.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República / 1930 -1985. Tomu II. Dende Sánchez Cerro hasta Alan García. Lima, AFA Editores, 1985.
  • Guerra, Margarita: Historia General del Perú. Tomu XII. La República Contemporánea (1919-1950). Primer Edición. Editorial Milla Batres. Lima, Perú, 1984. ISBN 84-499-4818-5
  • López Martínez, Héctor: La República Contemporánea (1933-2010). Tomu XII de la Historia de Perú” publicada pola Empresa Editora El Comercio S.A, 2010. ISBN 978-612-4069-98-7
  • Orrego, Juan Luis: La República Oligárquica (1850-1950). Incluyida na Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 3. BEI/CAN. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-152-5
  • Vargas Llosa, Mario: El pexe na agua. Memories. Editorial Seix Barral, S.A., 1993. ISBN 84-322-0679-2
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]