Corrales del Vino

Coordenaes: 41°21′28″N 5°43′39″W / 41.357777777778°N 5.7275°O / 41.357777777778; -5.7275
De Wikipedia
Corrales del Vino
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Corrales del Vino (es) Traducir José Alfonso Martín García
Nome oficial Corrales del Vino (es)[1]
Códigu postal 49700
Xeografía
Coordenaes 41°21′28″N 5°43′39″W / 41.357777777778°N 5.7275°O / 41.357777777778; -5.7275
Corrales del Vino alcuéntrase n'España
Corrales del Vino
Corrales del Vino
Corrales del Vino (España)
Superficie 75.61 km²
Altitú 760 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 928 hab. (2023)
- 474 homes (2019)

- 487 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.04% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 12,27 hab/km²
aytocorrales.es
Cambiar los datos en Wikidata

Corrales del Vino ye una conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón.[3]

Enantes denominábase solu Corrales.[4] En 2010 añadió al so nome la denominación de la contorna a la que pertenez, formando dende entós el nome actual de "Corrales del Vino". El conceyu cunta con una superficie de 75,61 km² y, según datos del padrón municipal 2017 del INE, cuenta con una población de 1002 habitantes. El términu municipal inclúi les llocalidaes pedáneas d'Peleas de Arriba y Fuente el Carnero, amás del antiguu despoblado de "El Corralino".

El so cascu urbanu carauterizar pol mapa de cases d'estilu neoclásicu, constuidas en piedra arenisca de sillería, anque tamién ye frecuente l'usu de la piedra de sillería conjuntada con lladriyu. Coles mesmes, nos suétanos de les sos cases, suel ser habitual la esistencia de formoses bodegues soterrañes, construyíes con arcaes de piedra tallada. Destaca l'edificiu de la ilesia parroquial de la Madalena, construyida en sillería isódoma arenisca, de tres naves desiguales ente sigo tocantes al so anchor, según los sos ábsides, con torre a los pies y una espadaña sobre la nave de la epístola. Cuenta amás cola ermita de La nuesa Señora de les Congoxes, asitiada xunto al campusantu, pela rodiada del pueblu, y qu'anque seya de llarga fundación, la so fábrica actual nun va dir más allá de la segunda metá del sieglu XVIII.

Ye la capital tradicional de la contorna de Tierra del Vinu, anque anguaño la llocalidá más poblada ye Morales del Vino qu'amás ye la cuarta población de la provincia de Zamora en númberu d'habitantes.

Xeografía física[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El conceyu asítiase na zona meridional de la provincia de Zamora, nuna zona na que'l relieve ye selemente onduláu.

Clima[editar | editar la fonte]

Cuenta con un clima mediterraneu continentalizado, carauterizáu poles escasez d'agües y el baxu grau de mugor. Les sos carauterístiques climátiques, y les mesmes del terrén, faen d'esti términu un llugar aparente pal cultivu de la vide.

Historia[editar | editar la fonte]

Detalle del mapa Spain and Portugal, realizáu en 1850 por J. Dower, nel que puede reparase Corrales

La so apaición nos documentos medievales ye bien tardida, siendo por tanto los restos románicos de la so ilesia de Santa María Madalena los únicos testimonios de l'antigüedá d'esta llocalidá. Dichos restos son unos pocos sillares románicos, con marca de canteru, reutilizaos na fábrica moderna, especialmente na cabecera, y, sobremanera, la pequeña y senciella puerta d'accesu que s'atopa so la torre, anguaño zarrada.[5]

Sía que non, el so propiu topónimu dexa entever les circunstancies del primer poblamientu.[5] Al paecer surdió como un anexu de Fuentelcarnero, siendo Corrales los "corrolades de Fuentelcarnero", llocalidá que yá esistía a entamos del sieglu XIII, pos nel añu 1223 el rei Alfonsu IX de Lleón fecha en Fuentelcarnero dos documentos.[6] El cambéu de la ruta qu'enllazaba Salamanca con Zamora provocó'l cayente de Fuentelcarnero y la puxanza de Corrales, qu'acabó siendo de fechu la capital de la contorna de la Tierra del Vinu.

La historia de la llocalidá queda recoyida nel Archivu Municipal, asitiáu nos suétanos del Conceyu. Nél caltiénense reales cédules y privilexos regios, ente los que destaca la exención d'impuestos a los vecinos confirmada por dellos reis.

El términu municipal cuntó col despoblado d'El Corralino; y cuenta colos anexos de Fuente el Carnero y Peleas de Arriba. Nel términu d'esti postreru atopóse asitiáu'l monesteriu de Valparaíso, llugar onde nació Fernandu III el Santu, y que tuvo amplies posesiones nel términu de Corrales. De la fábrica orixinal del monesteriu nun queda nada salvo les bodegues, y nel llugar onde s'alzó esiste un pequeñu edificiu llevantáu pol Exércitu n'honor al Fernandu III el Santu.

En 1315 celebrar en Corrales una conferencia ente'l infante Felipe y los aliaos Juan El Tuertu y el infante Don Juan Manuel, nel contestu de tensión que reinaba ente ellos pola tutoría del rei Alfonsu XI.[7]

Nel sieglu XIX, la división provincial de 1833 encuadró Corrales na provincia de Zamora y la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[8] Un añu dempués Corrales foi adscrita al Partíu Xudicial de Zamora.[9]

Tres la constitución de 1978, Corrales pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón, en tanto conceyu adscritu a la provincia de Zamora.[10]

Nel añu 2009, un equipu d'escavadores de la Universidá de Salamanca recuperaron nel términu municipal los restos paleontolóxicos d'una nueva especie animal, el Duerosuchus, un xéneru estinguíu de crocodiliano, que los sos restos datar de mediaos del Eocenu (hai unos 40 millones d'años).[11]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial de la Madalena.
  • Ilesia parroquial de la Madalena: consta de trés amplies naves de distintu anchor, que rematen en tres ábsides poligonales de riques bóvedes de crucería claramente gótiques. La puerta meridional ta precedida d'un gran pórticu. Nel so interior atopa una virxe románica de piedra del sieglu XII y dos crucificaos del sieglu XIV so les advocaciones del Cristu del Miserere y del Cristu Corralino, xunto coles imáxenes procesionales procedentes de la ermita de La nuesa Señora de les Congoxes. El retablu mayor ye obra del sieglu XVIII, que sustituyó a otru anterior que se destruyó nuna quema.[12]
  • Ermita de La nuesa Señora de les Congoxes: asitiar nuna preciosa paraxa alloñada del cascu urbanu, xunto al campusantu. Foi construyida nel S.XVII.
  • Casa Consistorial: d'estilu neoclásicu-renacentista.
  • Cases blasonadas: son dellos los restos d'antiguos Palacios y Cases Señoriales que s'atopen esvalixaos pola llocalidá, o edificios neoclásicos del XIX qu'indiquen la prosperidá del pasáu históricu.

Cultura y tradiciones[editar | editar la fonte]

Dalgunes de les principales tradiciones son les fiestes del branu, les fiestes de los quintos, la celebración de la matanza del gochu o la puesta del mayu polos quintos, amás d'otres como'l ofertorio.

Nel pueblu esiste una Asociación Cultural que por casu editó un llibru sobre fotografíes antigües, ente otres actividaes.

Merez la pena reseñar la edición d'un llibru de calter etnográficu, realizáu poles alumnes d'Educación d'Adultos de la llocalidá, denomináu "Corrales dende La nuesa Memoria" y que foi subvencionáu íntegramente pola Diputación Provincial de Zamora.

Demografía[editar | editar la fonte]

Nel s. XX col entamu de les emigraciones, el pueblu foi perdiendo población y entrando en decadencia, de la que tuvo bona parte de culpa la filoxera, qu'afaró los viñeos de la llocalidá, que yeren la principal fonte d'ingresos pa Corrales. A pesar d'ello, queden nes sos cais como alcordanza d'otres dómines más florecientes munches cases de noble construcción, dalgunes d'elles blasonadas.

Gráfica d'evolución demográfica de Corrales del Vino ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Economía[editar | editar la fonte]

Les principales actividaes empresariales d'esti conceyu son l'agricultura, ganadería, industria cerámico y la construcción.

Personalidaes relevantes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/corrales-del-vino-id49054.
  3. Diputación de Zamora, Los nuesos conceyos: Corrales del Vino
  4. Alcuerdo 62/2010, de 17 de xunu, de la Xunta de Castiella y Lleón, pol que s'aprueba'l cambéu de denominación del conceyu de Corrales, pol de Corrales del Vino
  5. 5,0 5,1 Corrales del Vino en Románicu Dixital
  6. Fernández Mateos, Rubén (2010). Fundación Santa María la Real-Centru d'Estudios del Románicu: Zamora. Tol Románicu (en castellanu), páx. 216.
  7. Fernández Duro, Cesáreo (1882). Varia: Memories históriques de la ciudá de Zamora, la so provincia y obispáu. Tomu I (en castellanu), páx. 241-242.
  8. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  9. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  10. {{cita web |url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Lleón|autor=
  11. Topaos en Corrales los restos fósiles d'un cocodrilu de hai más de 40 millones d'años. 21 de xineru de 2010. http://www.laopiniondezamora.es/comarcas/2010/01/21/topaos-corrolades-restos-fosiles-cocodrilu-40-millones-anos/411778.html. Consultáu'l 6 de setiembre de 2010. 
  12. conceyu-y-la so-contorna_24849.html El conceyu y la so contorna

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]