Confederación

De Wikipedia
Confederación
organización internacional y sistema federal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Fotografia d'una xunta en 1863 ente los líderes de los diversos Estaos monárquicos que conformaben la Confederación Xermánica.
Suiza ye l'únicu país qu'anguaño se autodenomina "confederación", magar el so modelu políticu correspuende al d'un Estáu federal

Una confederación (del llatín: confoederatĭo) consiste na unión d'Estaos que caltienen el so soberanía y ríxense por determinaes lleis comunes.

Primeramente falábase de "confederación" nel casu d'aliances, por esti motivu la pallabra "confederación" entá s'usa n'instituciones de la sociedá civil non estatales (por casu, la Confederación Xeneral del Trabayu de la República Arxentina o la Confederación Europea de Sindicatos, etc.). Por esti motivu'l términu confederación tamién s'emplega pa describir tou tipu d'organización que combina l'autoridá derivante d'otros entes semiautónomos. En tal casu pueden citase como dellos exemplos les confederaciones deportives.

Sicasí, la pallabra confederación toma muncha más relevancia cuando se trata de dalguna alianza permanente d'Estaos o dalguna asociación o mancomunidá d'Estaos.
En términos de política moderna, ye una unión permanente d'Estaos soberanos con fines d'aición común. Xeneralmente aníciase por aciu pactos escritos, pa depués establecer normes o lleis específiques que regulen y rixan esti venceyu. Les confederaciones suelen formase pa encarar asuntos de índole mayor, como la defensa, les polítiques migratories, la creación d'una moneda común, la llucha contra la probeza, la integración social, etc.

Puede aplicase al Derechu internacional públicu como asociación ente Estaos soberanos, pero tamién s'utiliza en Derechu priváu pa referise a una forma de agremiación de delles asociaciones con un fin común.

La confederación estremar de la federación en que na primera los miembros caltienen altes cotes d'autonomía y el poder central ta llindáu, ente que na segunda los federaos arrenuncien a una parte de les sos competencies y el poder central ye más fuerte. Ye frecuente que los elementos que componen a una Confederación sían de la mesma federaciones, y non unidaes unitaries.

Na historia, les confederaciones esitoses acomuñáronse evolucionando hasta'l grau de federaciones, por cuenta de la gran integración y solidaridá de los sos estaos constituyentes.

Derechu internacional[editar | editar la fonte]

En Derechu Internacional, denomínase confederación a aquella asociación establecida ente Estaos soberanos al traviés de trataos o constituciones comunes, destinada a llograr una complementariedá ente estos en diversos asuntos, como defensa o comerciu.

El términu confederación aplícase pa referise a diversos Estaos a lo llargo de la historia, como la Confederación Arxentina, la Confederación Xermánica, la Confederación Helvética, la Confederación Perú-Boliviana (1837-1839) y los Estaos Confederaos d'América (1861-1865).

Nel norte d'España formar mientres la Tercer Guerra Carlista una confederación sol pretendiente carlista Carlos María de Borbón y Austria-Este, autoproclamado Carlos VII, qu'apiguró los territorios forales de Vizcaya, Álava, Guipúzcoa y Navarra, con ministerios comunes, moneda ya infraestructura de tresportes de ferrocarril. Esta confederación o "Estáu Carlista" tuvo una vida efímera.[ensin referencies]

N'Arxentina, mientres parte del sieglu XIX, de primeres al ser substituida la Unión de los Pueblos Llibres de fechu (tres la Invasión lusu-brasilana a la Provincia Oriental y a la Mesopotamia arxentina qu'entartalló al artiguismo) les provincies con gobiernos federales se amalgamaron nuna segunda etapa de Lliga Federal hegemonizada pol caudiellu bonaerense Juan Manuel de Rosas. Ye entós que les Provincies Xuníes del Ríu de la Plata tomen dende 1833 yá tamién el nome oficial de Confederación Arxentina, teniendo cada provincia'l so propiu gobiernu, el so propiu exércitu, la so propia constitución ya inclusive la so propia moneda, anque -tal como asocediera dende la Guerra arxentín-brasilana (1825 a 1828), tiempu en que se constituyó'l primer Congresu Nacional Arxentín- la ciudá y la provincia de Buenos Aires por cuenta de la so posición estratéxica, al ser la única salida y entrada comercial ultramarina, tuvo la prerrogativa delegada poles otres provincies de les rellaciones internacionales y de los impuestos aduaneros. Esto hasta 1853. Depués al dixebrase momentáneamente Buenos Aires (entós la ciudá de Buenos Aires yera la capital de la provincia homónima) d'Arxentina, les otres 13 provincies arxentines d'esa dómina caltuvieron el nome de Confederación Arxentina. Tres la unión de Buenos Aires en 1860 a la Confederación, ésta realizó cambeos adquiriendo la denominación de "nación". A pesar d'ello, el términu "Confederación Arxentina" sigue siendo nome oficial del país, al igual qu'otres denominaciones utilizaes en constituciones presistentes (como República Arxentina y Provincies Xuníes del Ríu de la Plata). Anguaño la Confederación Arxentina ye una federación.

La Confederación Helvética: primeramente l'actual Suiza entamóse como confederación (n'idioma alemán "Eidgenossenshaft"). Entá güei Suiza caltién como unu de los sos nomes oficiales el de "Confederación Helvética" y el nome completu oficial de Suiza ye "Confederación Suiza", anque nos fechos ye más bien una federación.

La Confederación Perú-Boliviana foi un Estáu desapaecíu constituyíu pola confederación de tres Estaos, dos d'ellos d'efímera esistencia: El Estáu Nor-Peruanu, el Estáu Sud-Peruanu y l'Estáu de Bolivia (que de la mesma yera una república) sol gobiernu del mariscal bolivianu Andrés de Santa Cruz, supremu proteutor de la Confederación Perú-Boliviana, y de la mesma, presidente de la República de Bolivia.

Coles mesmes, puede considerase al Imperiu Británicu como una confederación parcial ente la metrópolis (Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda) y los dominios de Canadá (1867), Australia (1901), Nueva Zelanda (1907), Terranova (1907), la Unión Sudafricana (1910) y el Estáu Llibre Irlandés (1922), que se consideraben iguales a la metrópolis con una política esterior común. Esti conceutu namái ye aplicable hasta 1931 (Estatutu de Westminster) y nun inclúi a los protectoraos y colonies que conformaben el restu del Imperiu, los que teníen llimitaciones na so política interna.

Serbia y Montenegru (2003-2006), oficialmente Unión Estatal de Serbia y Montenegro,[1] foi un Estáu confederal constituyíu poles repúbliques de Serbia y Montenegru.

Na actualidá, la Xunión Europea pue ser considerada un exemplu cercanu del conceutu de confederación, al ser una agrupación d'Estaos soberanos que define polítiques comunes en diverses árees xurídiques, económiques o sociales. Asina lo definió, por casu, el Tribunal Constitucional alemán na sentencia Maastricht de 12 d'ochobre de 1993.[2]

Llista de confederaciones[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Llista d'Estaos miembros de les Naciones Xuníes.
  2. Pereira, A.C. et al. La Constitución europea: trataos constitutivos y xurisprudencia. Ed. Universidá de Santiago de Compostela, 2000, p. 333.

Ver tamién[editar | editar la fonte]