Colonia de Níxer

De Wikipedia
Colonia de Níxer
(de 1922 a 1960)
colonia alministrativa
Alministración
Capital Niaméi (dende 1926)
Xeografía
Superficie 1292405 km²
Demografía
Economía
Moneda francu CFA d'África Occidental
Cambiar los datos en Wikidata

La colonia francesa de Níxer (francés: Colonie du Niger) foi una posesión colonial francesa que cubre gran parte del territoriu del modernu estáu del África occidental de Níxer, según partes de Malí, Burkina Fasu y Chad. Esistió en delles formes dende 1900 hasta 1960, pero titulóse'l Colonie du Niger namái dende 1922 hasta 1958.

Historia[editar | editar la fonte]

Territoriu militar[editar | editar la fonte]

Ente que el control francés de delles de les zones de la moderna Níxer empezó na década de 1890, el 23 de xunetu de 1900 establecióse'l Territoriu Militar de Zinder. Esti territoriu militar namái rexiría lo que ye'l modernu sur de Níxer, con namái nominal control al este de Zinder o al norte de Tanout. El so comandante moraba na llocalidá de Suerbu-Haoussa cerca de Niaméi, onde ta la sede que se treslladó en 1903. Alministrativamente, foi parte de la Colonia de Senegambia y Níxer de 1900 a 1904 y la colonia d'Alto Senegal y Níxer de 1904 a 1911. Magar controláu por oficiales franceses de tropes marines, el so presupuestu y alministración dependía del vicegobernador en Kayes (Malí) (esti postreru Bamaku), el contautu coles autoridaes na Metrópolis o otres colonies foi al traviés del Gobernador Xeneral en Dakar.

La zona tamién apaez nos mapes franceses como'l " Territoriu Militar Terceru ". El 22 de xunu de 1910, el territoriu pasó a denominase Territoriu Militar de Níxer, ya incluyía partes del nordés del modernu Malí (círculu de Gao) y el norte de Chad (círculu de Tibesti). El 21 de xunu de 1911, el círculu de Gao foi cedíu al Sudán francés, y a lo llargo de los finales de la década de 1910, fixéronse esfuercios pa establecer puestos franceses permanentes nel norte y l'este, en Bilma, N'guigmi y n'otros llugares. En 1911, la sede central del territoriu treslladar a Zinder, lo que reflexa tantu la tranquilidá relativa del oeste del territoriu, y el mieu a la incursión de los británicos escontra'l sur y los italianos de Libia. A pesar d'esto, el control francés de les zones norte y este siguió siendo mínima. Xunto con Mauritania, Níxer siguía siendo la única parte del África occidental francesa en permanecer sol réxime militar.

Dominiu colonial civil[editar | editar la fonte]

El 13 d'ochobre de 1922, la Colonia de Níxer tomó'l control de la mayor parte de les zones sur y oeste, y el vicegobernador seria'l Gobernador Xeneral del África Occidental Francesa. La creación en 1919 del Altu Volta Francés como colonia civil esanició les zones del modernu Níxer al oeste del ríu Níxer. En 1926, la capital treslladar de nuevu dende Zinder a Niaméi. En 1930 el Círculu del Tibesti foi cedíu a la colonia de Chad nel África Ecuatorial Francesa, en 1932, la colonia francesa del Altu Volta estremar ente los sos vecinos, los Círculos de Dori y Fada N'gourma fueron vencíos a la colonia de Níxer.

La Segunda guerra mundial[editar | editar la fonte]

Los Funcionarios de la Colonia de Níxer, a diferencia de la vecina Chad, permanecieron lleales a los franceses de Vichy dempués de 1940, y asina cerraron la so frontera sur (a Nixeria) y la frontera oriental hasta 1944.

Descolonización[editar | editar la fonte]

El 31 d'avientu de 1946, los Territorios Militares de N'Guigmi y Agadez fueron vencíos a la colonia de Níxer, dexando namái'l círculu de Bilma so alministración militar. Esta zona, nel estremu nordés quedó so alministración civil de Francia en 1956.

En 1947, el Altu Volta Francés foi reconstituyíu, y los Círculos de Dori y Fada N'Gourma fueron vencíos a esta. Magar hubo cambeos de fronteres menores dempués de 1947, les fronteres modernes de Níxer estableciéronse más o menos con esti cambéu.

Dempués de la Llei Marco de 1956, créase l'Asamblea Territorial de Níxer escoyíu pol votu popular, pero con poderes namái consultivos y alministrativos. En 1958, la Xunión Francesa asocede a la Comunidá Francesa. El 25 d'agostu de 1958, el Teniente Gobernador conviértese n'alto Comisionado de Níxer, pero sigue siendo Xefe d'Estáu d'una colonia cuasi-independiente que controlaba parte de l'alministración puramente interna.

La Constitución del 25 de febreru de 1959 foi aprobada y depués ratificada pola Asamblea Constituyente de Níxer, un organismu socesor de l'Asamblea Territorial de Níxer creada n'avientu de 1958. El 12 de marzu de 1959, convirtióse l'Asamblea Constituyente na Asamblea Llexislativa de Níxer, col xefe de gobiernu, Hamani Diori, reteniendo'l títulu de Presidente del Conseyu. Los Poderes executivos nominales fueron investidos na Asamblea. Colos elementos constitutivos de la constitución, como la Bandera de Níxer, l'Himnu Nacional de Níxer y l'escudu d'armes de Níxer, xunto col llinguaxe sobre los nomes de los órganos políticos, los derechos y facultaes que fueren incluyíes nos testos posteriores.

Dempués de la guerra d'Arxelia y el colapsu de la Cuarta República Francesa, les colonies de la Xunión Francesa llograron la so independencia en 1960. Níxer ratifico la so primer constitución totalmente independiente'l 8 de payares de 1960, y Jean Colombani dexó'l cargu d'Altu Comisionado pal 10 de payares de 1960.

Ver tamién[editar | editar la fonte]


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]