Cognición

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

La cognición (del llatín cognoscere, ‘conocer’) ye la facultá d'un ser vivu pa procesar información a partir de la percepción, la conocencia adquirida (esperiencia) y característiques suxetives que dexen valorar la información. Consiste en procesos tales como'l aprendizaxe, el razonamientu, la atención, la memoria, la resolvimientu de problemes, la toma de decisiones, los sentimientos. El ser humanu tien la capacidá de conocer con tolos procesos mentaos.

Sicasí , el conceutu de procesu cognitivu aplícase tamién a entidaes artificiales, según conscientes o inconscientes. Poro, el conceutu encetóse'l so estudiu dende distintes perspectives, incluyendo la neuroloxía, la psicoloxía, el psicoanálisis o otres teoríes de la mente, la socioloxía, la filosofía, les diverses disciplines antropolóxiques como la antropoloxía cultural, antropoloxía filosófica, antropoloxía médica, y les ciencies de la información tales como la intelixencia artificial, la xestión de la conocencia y el aprendizaxe automáticu—.

La cognición ta íntimamente rellacionada con conceutos astractos tales como mente, percepción, razonamientu, intelixencia, aprendizaxe y munchos otros que describen numberoses capacidaes de los seres humanos y d'otros animales (cognición animal). Según la teoría fuerte de la intelixencia artificial, tamién tendríen estes característiques delles entidaes non biolóxiques.

En psicoloxía ya intelixencia artificial (IA), el conceutu referir a les funciones, procesos y estaos mentales d'axentes intelixentes, con un enfoque particular en procesos tales como comprensión, inferencia, toma de decisiones, planificación y aprendizaxe. La investigación nel campu enceta capacidaes de los axentes/sistemes como l'astracción, la xeneralización, la concreción/especialización, y la meta-razonamientu, no que s'arreya conceutos suxetivos tales como les creencies, conocencia, los estaos mentales, y les preferencies. Ye posible crear esperiencies utilizando'l razonamientu propiu (individual), pa esto ye preferible abstenese a cayer nun patrón rutinariu, y camudar vezos costantemente, d'esta manera la parte de cognición del celebru va ser más amplia.

Los conceutu de cognición ye frecuentemente utilizáu pa significar l'actu de conocer, o conocencia, y puede ser definíu, nun sentíu cultural o social, como'l desenvolvimientu emerxente de conocencia dientro d'un grupu, que remata cola sinergia del pensamientu y l'acción.

El procesu mental[editar | editar la fonte]

Fritjof Capra presenta nel apéndiz del so llibru, La trama de la vida, los seis criterios fundamentales de Gregory Bateson pal procesu mental y comparar cola teoría propuesta por Humberto Maturana:

  1. Una mente ye un agregáu de partes o componentes interactuantes.
  2. La interacción ente les partes de la mente ye desencadenada pola diferencia.
  3. El procesu mental rique enerxía colateral.
  4. El procesu mental rique cadenes circulares de determinación.
  5. Nel procesu mental, los efectos de la diferencia tienen de ser vistos como tresformamientos de sucesos que los precedieron.
  6. La descripción y clasificación d'esos procesos de tresformamientu revelen una xerarquía de prototipos lóxicos inmanentes nos fenómenos.

Considera que ye nos dos últimos criterios onde se presenta la diferencia ente los puntos de vista de Bateson y Maturana sobre la cognición.[1]

Procesamientu de la información[editar | editar la fonte]

Según John Lachman y Y.C. Butterfield, el llamáu procesamientu d'información...

...considera que se realicen poques operaciones simbóliques, relativamente básiques, tales como codificar, comparar, alcontrar y/o almacenar. Poro, n'último casu puede dar cuenta de la intelixencia humana y la capacidá pa tener talo como conocencia, innovaciones y seique mires respecto al futuru.

Lachman, R., Lachman, J. L., & Butterfield, Y. C[2]

Esti procesamientu consiste en cómo'l suxetu internaliza la información recibida pol ambiente. De la mesma, na internalización de nueves conocencies, activar de manera conxunta les funciones cognitives por que la internalización de nueves conocencies realizar d'una manera satisfactoria.

Actividá Cognoscitiva[editar | editar la fonte]

L'Actividá Cognoscitiva ye:

  1. Procesu mental al traviés del cual el suxetu capta los aspeutos de la realidá, al traviés de los órganos sensoriales col propósitu d'entender la realidá.
  2. Procesu nel cual un individuu ye capaz de recibir, integrar, rellacionar y modificar la información circundante.
  3. Ye l'acción mental por aciu la cual l'individuu, asimila idees, fórmase imáxenes, crea y recréase hasta llegar a la construcción de la conocencia.
  4. Procesu por aciu el cual el ser humanu estructura la conocencia faciendo usu de los mecanismos de la mente.

Estructura Cognitiva[editar | editar la fonte]

Dalgunos de los principales aspeutos de la estructura cognitiva:

  1. Observación: actividá basada na detección y asimilación de les traces d'un elementu o dellos elementos, per mediu del sentíu de la vista como principal preséu. Como técnica d'investigación consiste en ver y oyer el fenómenu que quier estudiase.
  2. Identificación de variables: allugamientu puntual y precisu de los elementos o partes arreyaes nun fenómenu d'estudiu.
  3. Comparanza: mediu al traviés del cual pónense en relación dos fenómenos cola cuenta d'identificar los aspeutos similares y distintivos de cada unu d'ellos.
  4. Relación: procesu cognitivu a partir del cual detéctense correspondencies o conexones ente dos o más coses.
  5. Ordenamientu: procesu cognitivu al traviés del cual dase acomodu o distribúin dos o más oxetos, tamién puede realizase a partir de les sos característiques o cualidaes.
  6. Clasificación xerárquica: procesu cognitivu al traviés del cual articúlense o relación diversos fenómenos en relación a la so importancia. De manera xeneral puede presentase de lo xeneral a lo particular (métodu deductivu) o de lo particular a lo xeneral (métodu inductivu).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Fritjof Capra. La trama de la vida. Barcelona: Anagrama. 1998
  2. Lachman, R., Lachman, J. L., & Butterfield, Y. C.Cognitive psychology and information processing. An introductory. Hillsdale, NJ: Erlbaum.1 979

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]



Cognición