Catalina de Bora

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Catalina de Bora
VonBora.jpg
Vida
Nacimientu Lippendorf Traducir29  de xineru de 1499
Nacionalidá Alemana
Fallecimientu Torgau20 d'avientu de 1552, ()
Familia
Casáu/ada con Martín Lutero  (1525 (Gregorianu) -  1546 (Gregorianu))
Fíos/es
Oficiu
Oficiu monxa, teóloga y ama de casa
Llugares de trabayu Q49594118 Traducir y Lutherhaus Traducir
Creencies
Relixón católico no practicante Traducir
Orde relixosa Císter
Cambiar los datos en Wikidata
Martín Lutero y Catalina de Bora.
Catalina de Bora en 1546.

Catalina de Bora (n'alemán: Katharina von Bora; Lippendorf, Saxonia, 29 de xineru de 1499-Torgau, Saxonia, 20 d'avientu de 1552) foi una monxa católica alemana que se convirtió al protestantismu.

Casóse con Martín Lutero, líder de la Reforma protestante, quien cariñosamente llamar Señora Caty (Frau Käthe). Considérase que Catalina, una de les muyeres más importantes de la Reforma por cuenta del so papel, ayudó a definir la vida de familia protestante y afitar los matrimonios del cleru.

Biografía[editar | editar la fonte]

Infancia y vida como monxa[editar | editar la fonte]

Catalina de Bora yera fía de Hans von Bora y Catalina von Bora. Nació'l 29 de xineru de 1499 en Lippendorf, al sur de Leipzig (Alemaña). Salió alantre nuna familia de nobles aprobetaos de Saxonia, probablemente con tres hermano y una hermana.

La so madre morrió en 1504, cuando ella tenía cinco años, y el so padre volvió casase, unviando a Catalina a un conventu benedictín en Brehna, cerca de Tope. En 1508, el so padre llevar a otru conventu, esta vegada de la Orde del Císter en Nimbschen, cerca de Grimma. Una de les sos tíes paternes, Magadalena von Bora, yera monxa nel conventu, y una tía materna, Margarete von Haubitz, yera la madre superiora. El 8 d'ochobre de 1515, con 16 años d'edá, tomó los votos como monxa. Nel conventu aprendió a lleer, escribir y delles nociones de llatín.

Dempués de dellos años de vida relixosa, Catalina interesóse cada vez más pol movimientu de reforma y creció el so descontentu cola so vida nel conventu, conspirando con otres monxes pa fuxir d'él. Sicasí, esto yera bien difícil, yá que dexar la vida relixosa yera una ofiensa castigable cola muerte.

Nel víspora de la Pascua de 1523, cola ayuda del comerciante Leonhard Köppe, fuxeron a Torgau. Les monxes escapar con ésitu ocultes nel carru cubiertu de Köppe ente los barriles de pexe, fuxendo a Wittenberg. Lutero consiguió ayudar y atopa-y emplegu a toles monxes, sacante a Catalina que vivió cola familia de Philipp Reichenbach, el vendedor de la ciudá de Wittenberg, y depués en casa de Lucas Cranach el Viejo y la so esposa, Barbara Brengebier. Catalina tenía un bon númberu de pretendientes, pero ella solamente taba dispuesta a casase con Lutero.

La so conmemoración ye'l 20 d'avientu nel calendariu llitúrxicu luteranu como un exemplu de muyer que vive la so fe y busca a Cristu metanes les dificultaes de la so dómina.

Matrimoniu con Lutero[editar | editar la fonte]

Lutero finalmente namoróse de Catalina y el 27 de xunu de 1525 casar Johannes Bugenhagen en presencia de Justus Jonas, Barbara Brengebier y Lucas Cranach el Viejo.[1]

El matrimoniu tomó como casa un antiguu monasteriu agustino de Wittenberg, que Juan Federico I de Saxonia, fíu del protector de Lutero (Federico III de Saxonia), venciera al matrimoniu como regalu de boda.

Catalina adquirió darréu la xera d'alministrar y de remanar les tenencies estenses del monasteriu, de la crianza y de la vienta de ganáu y del funcionamientu de la cervecería, pa caltener a la so familia y a los estudiantes y visitantes que buscaben audiencies con Lutero. En tiempos d'enfermedaes bien estendíes, Catalina utilizaba'l monasteriu como hospital, curiando a los enfermos al pie de otres enfermeres.

Mientres el so matrimoniu con Lutero, tuvieron seis fíos, de los cualos los dos primeres fíes morrieron con ocho meses y 13 años, respeutivamente. Nun gociaben de gran bienestar económico, sinón de lo poco que cobraba Lutero y del arriendu d'agospiamientu qu'ufiertaben a los caminantes y pelegrinos. Lutero taba namoráu d'el so esposa tal que la demuestra nes sos cartes. Catalina von Bora, amás de trabayar, curiar, educar, atopaba tiempu pa lleer la Biblia. Asina mesmu, podemos destacar de la so vida qu'atopó tiempu pa lleela entera y meditala nel so corazón. El so matrimoniu con Lutero duró 20 años hasta que fina este.

Catalina y Martín tuvieron seis fíos: Johannes (Hans) (1526-¿?), Elizabeth (1527-1528) morrió con ocho meses, Madalena (1529-1542), Martín fíu (1531-¿?), Paul (1533-¿?) y Margarete (1534-1570). Amás, los Lutero criaron a cuatro neños güérfanos y a Fabian, sobrín de Catalina.

Tres la muerte de Lutero[editar | editar la fonte]

Cuando morrió Martín Lutero en 1546, empezaron los problemes financieros pa Catalina, agora ensin el sueldu de Lutero como profesor y pastor. Ufiertáron-y la posibilidá de camudase de la vieya abadía, pero la propuesta foi refugada primeramente. Al poco tiempu, Catalina tuvo que fuxir a Magdeburgu por cuenta de la guerra d'Esmalcalda. L'acercamientu de la guerra forzó otra fuxida en 1547, esta vegada a Brunswick. En xunetu d'esi añu, acábase la guerra y vuelve a Wittenberg. Los edificios y les tierres del monasteriu fueren destruyíos y taben llenos de basura. Económicamente, nun podíen permanecer ellí. Gracies a l'arrogancia de Juan Federico I de Saxonia y a los príncipes de Anhalt, permanez en Wittenberg hasta 1552, cuando un biltu de peste negro forzar a salir de la ciudá una vegada más. Fuxó a Torgau onde'l so carru tuvo implicáu nun accidente cerca de les puertes de la ciudá, que-y causó una frayatu de maxana ente otres feríes. Catalina morrió en Torgau tres meses dempués, el 20 d'avientu de 1552, a los 53 años d'edá. Foi soterrada na ilesia de Torgau, llueñe del sepulcru del so home en Wittenberg.

Filmografía[editar | editar la fonte]

  • 1953: Martin Luther, película con Niall MacGinnis como Lutero; dirixida por Irving Pichel. Nominaciones a los Premios de l'Academia por cinematografía en blancu y negru y direición d'arte/escenarios. Rellanzada en 2002 en DVD en cuatro idiomes.
  • 1974: Luther, película con Stacy Keach como Lutero.
  • 1981: Where Luther Walked, documental con Roland Bainton como guía y narrador, dirixíu por Ray Christensen (llanzamientu en VHS en 1992), ISBN 1-56364-012-0.
  • 1983: Martin Luther: Heretic, presentáu en televisión con Jonathan Pryce como Lutero, dirixíu por Norman Stone.
  • 2002: Martin Luther, una película histórica de Lion TV/PBS serie Imperiu, con Timothy West como Lutero, narrada por Liam Neeson y dirixida por Cassian Harrison.
  • 2003: Luther, película alemana rodada n'inglés, con Joseph Fiennes como Lutero y dirixida por Eric Till.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Rix, Herbert David (1983). Martin Luther: the man and the image (n'inglés). Ardent Media, 182. ISBN 978-0-8290-0554-7.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bainton, Roland H. (1971). Women of the Reformation in Germany and Italy. Augsburg Fortress Publishers (edición en tapa dura). ISBN 0-8066-1116-2.
  • Bainton, Roland H. (1995). Here I Stand: A Life of Martin Luther. Nueva York: Penguin. ISBN 0-452-01146-9.
  • Bainton, Roland H. (2001). Women of the Reformation in Germany and Italy. Academic Renewal Press (edición de bolsu). ISBN 0-7880-9909-4.
  • Hillerbrand, Hans J. (1979). The Reformation: A Narrative History Related by Contemporary Observers and Participants. EL MIO: Baker Book House.
  • Lutero (1957, CD-ROM 2001). Luther's Works, 55 volumes de llectures, comentarios y sermones, traducíes al inglés.. Concordia Publishing House and Fortress Press.
  • Mall, Y. Jane (1959). Kitty, My Rib. St. Louis: Concordia Publishing House. ISBN 0-570-03113-3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]





Catalina de Bora