Catadau

Coordenaes: 39°16′33″N 0°34′11″W / 39.275833333333°N 0.56972222222222°O / 39.275833333333; -0.56972222222222
De Wikipedia
Catadau
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Ribera Alta
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Catadau (es) Traducir Hèctor Roig Roig (es) Traducir
Nome oficial Catadau (ca)[1]
Códigu postal 46196
Xeografía
Coordenaes 39°16′33″N 0°34′11″W / 39.275833333333°N 0.56972222222222°O / 39.275833333333; -0.56972222222222
Catadau alcuéntrase n'España
Catadau
Catadau
Catadau (España)
Superficie 35.5 km²
Altitú 94 m
Llenda con
Demografía
Población 2939 hab. (2023)
- 1378 homes (2019)

- 1399 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Ribera Alta
0.11% de provincia de Valencia
0.06% de Comunidá Valenciana
0.01% de España
Densidá 82,79 hab/km²
catadau.es
Cambiar los datos en Wikidata

Catadau ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España, perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca de la Ribera Alta.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El nome de Catadau ye, al paecer, d'orixe visigodu, teniendo Cat el significáu de propiedá y Daur, el nome del so propietariu.([2]).

Xeografía[editar | editar la fonte]

Conceyu asitiáu na Vall dels Alcalans na oriella oeste (marxe derecha) del ríu Magro. Xeográficamente, Catadau allugar na parte central de la Comunidá Valenciana, esto ye, nel centru de gravedá del so territoriu, anque non nel centru de gravedá que se refier a la distribución espacial de la so población, que quedaría más escontra l'este.

Sierra del Caballón o Colaita, anque esti últimu nome referir al visu puramente dicha, qu'algama unos 900 msnm. Les facetes triangulares qu'empecipien esta sierra indíquennos abondo nítidamente, la esistencia d'una falla con direición norte - sur

La superficie del términu ye bastante llana, sacante los sectores suroeste, onde s'alcen les llombes de Matamón, col vértiz xeodésicu de tercer orde del Quencall (512 msnm) y oeste, escontra la Sierra del Caballón (La Colaita), onde s'atopen los mayores altores del términu, nel Altu de Los Cuchiellos, con unos 760 msnm. El ríu Magro, procedente del norte, sirve un trechu de llende pel este; drenan el términu los ribayos del Puru, la Romana, Roures y Ample; el Riu Sec naz dientro del términu y, en direición sureste, sale escontra los términos de Carlet y Benimodo, onde sume nel calce de delles acequias y canales de riego. Les principales partides del términu municipal son les de la Acequia Nueva, Les Covatelles (en parte), Les Salinetes (El Pla), Els Recóns, La Heretat y La Figuera, de regadíu, y del Barranc Ample, del Tollo y otres, onde predomina'l secanu, anque cada vez menos pol desenvolvimientu del sistema de riego por pinga.

Na tierra ensin cultivar esisten pinares y carbes, como puede trate en parte, na imaxe. Cavanilles fai una minuciosa referencia a les plantes que crecen nos araxales o tierres ensin cultivar de la zona: labiérnagos, ramnos, palmitos, llentiscos, sideritis romana, espliegu, oropesa, aguavientos, olivarda, yerbagatera, cordollobu sinuado, dedalera, gramas, jaras, tomillos, coronielles y astrágalos, ente otres plantes.

Dende Valencia, aportar a esta llocalidá al traviés de l'A-7 tomando depués la CV-520 que vien de Benifaió.

Llocalidaes estremeres[editar | editar la fonte]

El términu municipal de Catadau parte coles siguientes llocalidaes: Alfarp, Carlet, Dos Aguas, Llombai y Tous, toes elles de la provincia de Valencia.

Historia[editar | editar la fonte]

Oríxenes[editar | editar la fonte]

Esisten duldes sobre la dómina en que se pobló per primer vegada esti términu, una y bones los restos apaecíos na Cueva d'Avellaneda sumieron ensin ser oxetu d'un estudiu científicu. Al paecer topáronse dellos cranios humanos, estiles de venáu, vasos y fragmentos de cerámica tosca, conches de moluscos marinos y caracolas de tierra, una posible punta de flecha y otros oxetos de xiles, hachos de piedra pulida y monedes romanes imperiales. Por esti motivu puede duldar de la clasificación de neolíticu que se dio d'esti xacimientu al que, pola descripción de los materiales que llegó hasta nós, puede considerase como una cueva d'enterramientu coleutivu del Eneolíticu con un estratu cimeru de la dómina romana.

La más antigua buelga humana que nos quedó d'esti términu puede creese que ye de la primera edá de los Metales. Esti territoriu foi intensamente pobláu en plena Edá del Bronce, siendo dellos cuetos y puntales los que caltienen restos de poblaos del Bronce Valenciano. De dómina ibérica son unos fragmentos de cerámica pintada, ente ellos unu con parte de la figura d'un caballu, apaecíu na partida del Granotar, onde darréu hubo un asentamientu romanu qu'apurre cerámica sigillata y restos d'ánfores. De dómina indeterminada ye l'enterramientu del Poble Nou.

Pero, a última hora, los nucleos primitivos de población del Marquesáu (Catadau, Llombai y Alfarp) tuvieron oríxenes romanos, como lo atestigüen los palacios y castiellos construyíos polos romanos, de los que güei namái queden delles ruines y otros restos arqueolóxicos. Ye la obra de Francisco Benlloch la que da una información bastante amplia de dichos restos arqueolóxicos ([1]).

Reconquistar y la Edá Moderna[editar | editar la fonte]

La plaza del Cuc (Viérbene) en Catadau (Valencia) recuérdanos la importancia que tenía la cría del viérbene de seda

Catadau foi una alquería musulmana donada por Xaime I a Guillem Aulàbia en 1238 (parroquia-pagina-2). En 1357 mercó la so xurisdicción Ramón de Riusec, pasando a la fin del sieglu XIV a la familia Centelles y nel sieglu XV a los Borja, duques de Gandía.

En 1530, Carlos I concedió a Francisco de Borja, cuartu Duque de Gandía el títulu de marqués de Llombai, que'l so territoriu entendía Alfarp, Catadau y Llombai.

En 1609, según el Censu de Caracena, cuntaba con 130 cases de moriscos, que la so espulsión causó la despoblación de Catadau. El primeru de mayu de 1611 concedióse carta puebla pa la repoblación del conceyu. En 1649 construyóse la ilesia, anque inda formaba parte de la parroquia de Llombai. Y en 1750 ampliáronse les obres de la mesma.

Según consta nel llibru de Francisco Benlloch, Catadau tenía yá 184 cases habitaes en 1756, lo que significaba qu'en pocu más d'un sieglu'l pueblu triplicara les sos viviendes y habitantes.[3] A mediaos de dichu sieglu XVIII, Catadau tenía 5.538 hanegadas de secanu y 1.719 de regadíu, superando en dambos casos a les que teníen los pueblos de Llombai y Alfarp. El principal cultivu yera'l de la fueya de morera pa l'alimentación del viérbene de seda, como nos recuerda agora la Plaza del Cuc (Viérbene) en Catadau. Y el segundu yera la olivar pal llogru del aceite.

El sieglu XIX[editar | editar la fonte]

El sieglu empieza cola segregación de Catadau respectu del Marquesat de Llombai y la so incorporación a la Corona (1806) tres un perllargu pleitu mientres el cual les vecines poblaciones de Llombai y Alfarb arrenunciaron ensin algamar el so oxetivu d'incorporase a la Corona.

A mediaos d'aquel sieglu, el Diariu Mercantil de Valencia, na so edición del 22 de xunu de 1851 informaba de lo siguiente:

Na villa de Catadau, asitiada nel marquesáu de Llombai, verificóse va pocos díes el bautizu d'una neña, fía de los señores marqueses de Liédena, residentes naquella población. S.A.R. el señor infante D. Francisco de Paula Antonio sirvióse ser el padrín de la recién nacida, representando a S.A. la señora marquesa vilba de Liédena. Esti actu celebrar con tola pómpara que dexen los recursos d'un pueblu de curtiu vecinderu; pero facer más solemne la presencia del Conceyu y de toles persones más acomodaes. Mientres la ceremonia amenizó la función la banda de música de Carlet que siguió tamién a la comitiva na so ida y vuelta a la Ilesia. El dineru y confites refundiaos con mapa sirvieron de prestosa diversión a aquellos honraos vecinos. La neña lleva los nomes de Luisa, Francisca de Paula, Isabel y Francisca de Asís, en memoria del señor infante, de la so difunta señora y de los Reis.

Aquella neña yera Luisa Boulet y Vera, nacida en Catadau el 8 de marzu de 1851. Tamién nació en Catadau otru aristócrata, Joaquín Rodríguez Valcárcel del Castillo (Catadau 1830 - Valencia 1895) conde de Pestagua, que foi diputáu del Partíu Moderao y militar (algamó l'emplegu de teniente coronel).

Nel sieglu XIX, y a pesar del plan de desamortización de Mendizábal de 1836, que resultaba un frenu al llatifundismu, siguieron apaeciendo grandes construcciones y propiedaes (alqueríes o masíes) como una manera de protexer les inversiones en bienes inmuebles. Unu de los exemplos más importantes foi Villa Cristina, tamién llamada Casa Izquierdo, allugada na partida de la Heretat (Heredá), yá que'l so primer propietariu foi Joaquín Izquierdo. Villa Cristina construyir en 1883, como consta na fachada de la casa, que ocupaba (y entá ocupa), coles sos árees de serviciu, cuasi cinco hanegadas llegando a concentrar una propiedá de cuasi 3.000 hanegadas mientres la so dómina de mayor rellumanza, la mayor parte dedicaes a los cultivos de vide y algarrobos. Dende fines de los años 70, cuando s'emplegaba como depósitu de cohetes pa provocar agües en dómines de seca, tuvo ensin usu, polo que'l so aspeutu viénose deteriorando. Otres masías o cases importantes de la zona yeren les de Tasso, la de Romero en Alfarp y los Dordas, y la Casa de Bosch, que s'atopaba "acaballando" sobre la llende municipal ente Catadau y Carlet anque la construcción d'esta masía allugóse yá nel términu municipal d'esta última ciudá, y namái el vértiz noroeste ta asitiáu na divisoria de los dos términos.

El sieglu XX[editar | editar la fonte]

El Centru Católicu Social de Catadau, construyíu en 1914, ye obra d'Enrique Viedma Vidal y constitúi unu de los símbolos urbanos del pueblu

Una etapa de progresu siguíu, anque lentu, producir en Catadau nes primeres décades del sieglu XX. La vida política estremar ente los dos facciones más importantes: Els Lluents y Els Desgarrats. Construyóse'l Centru Católicu Social, colos sos murios de piedra (que vien ser una especie de símbolu urbanu del pueblu) ya intentóse formar un serviciu d'agua potable, empecipiáu cola construcción de delles fontes.

El Motor de San José, en Catadau (Valencia)

La guerra civil española traxo unes consecuencies bien importantes en Catadau, especialmente pol fechu de que se construyó un aeródromu militar na partida de El Pla, ente les cases de Bosch y d'Izquierdo, que tomáronse como construcciones pal serviciu de dichu aeropuertu. La masía de Bosch dedicar a vivienda de la oficialidá y la Villa Cristina pa la tropa. Pintar na primera un camuflaje con motivos vexetales (techu y parés) y xunto a la mesma, allugóse un abellugu pa ser usáu en casu de bombardéu. Los restos d'un carru blindáu yeren testigos del usu militar de la zona. Esti aeropuertu nun tuvo una figuración importante mientres la guerra civil una y bones los aviones que tenía la República nun podíen comparase colos Junkers y Saboyas de fabricación alemana ya italiana. La esistencia d'esti aeropuertu, que nun yera bien vista polos habitantes del conceyu, yera'l fechu qu'esplicaba'l que les imáxenes de santos n'azulexos de cerámica que se poníen nes casetes o instalaciones de los pozos pa bombiar les agües soterrañes (los "motores", como se conocen popularmente) fueren estropiaes mientres la guerra yá que ye improbable que los habitantes del pueblu, que yeren los que construyeron eses instalaciones, fueren los autores de dichos daños. Dempués de 70 años, el fechu dexa de tener importancia, salvu pa sirvir d'exemplu de munchos detalles que la hestoria despíntanos por falta de referencies o pol simple olvidu, munches vegaes intencional.

Dempués de la guerra, prohibir mientres bastantes años el plantíu d'árboles de gran tamañu na partida d'El Pla, col fin de faer más fácil la posibilidá de convertir el terrén nun nuevu aeropuertu en casu de ser necesariu. Esta midida causó que'l Pla convertir nuna escelente zona de viña, onde se collechaba grandes cantidaes d'uva de mesa (principalmente moscatel). Y munchos años dempués sustituyéronse eses parceles de viña por plantíos de naranxales, que'l so rendimientu ser faciendo más eficiente no que respecta al usu de l'agua, col emplegu del sistema por pinga. Sicasí, tamién se llegó llueu a la superproducción que siempres acompaña a cualquier monocultivu. La consecuencia: munchos campos enfermos de "murnia" que nun ye sinón el términu popular pal abandonu de les parceles, sobremanera de les marxinales que'l so caltenimientu y trabayos riquíos siempres terminen per ser descomanadamente costosos.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Vicent Bono Gimeno PSPV-PSOE
1983-1987 Vicente Bono Zapata CD
1987-1991 Vicente Bono Zapata AP
1991-1995 Celestino Llorens PP
1995-1999 Celestino Llorens PP
1999-2003 Rafael Pellicer Esteve PP
2003-2007 Rafael Pellicer Esteve PP
2007-2011 Rafael Pellicer Esteve PP
2011-2015 Pedro Juan Bisbal Oltra PP
2015-2019 Manuel Bono/Hèctor Roig PSPV-PSOE / Compromís
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2006 2007
2.230 2.201 2.225 2.189 2.273 2.345 2.371 2.487 2.525 2.578 2.619

La población masculina tien una proporción llixeramente cimera a la femenina. Ello puede debese a la mocedá de la población (la población masculina predomina ente los más nuevos, pola mayor natalidá de varones) o al amenorgamientu de puestos de trabayu nes xeres agraries y, en contrapartida, a la mayor diversificación del emplegu pa les muyeres nes ciudaes de mayor tamañu, lo que da orixe a un enclín a la emigración femenina. Sicasí, la diferencia ye relativamente pequeña (1.315 varones y 1.304 muyeres en 2007), polo que podríamos concluyir qu'esiste ciertu equilibriu ente los dos sexos en cuanto al númberu d'habitantes.

Economía[editar | editar la fonte]

La fachada de la ilesia parroquial de Catadau

Na tierra cultivada de regadíu predominen los frutales: naranxa, piescu, caqui, ciruela, etc, según un pocu de güerta principalmente pa consumu domésticu y na de secanu principalmente algarrobos y olivares. Hai ganáu lanar, porcín y granxes avícoles. Envierna una bona cantidá de cabeces de ganáu bovino. A fines del sieglu XVIII, Antonio José de Cavanilles visitó les poblaciones del Marquesáu de Llombai (Catadau, Llombai y Alfarp) y describió les carauterístiques xeográficu y económicu de la zona, faciendo referencia a la gran producción de seda (8.600 llibres) que se llograba nestos trés pueblos.[4] Ye probable que la Plaza del "Cuc" (Plaza del Viérbene) faiga referencia a l'antigua rellumanza de la producción de seda de Catadau.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia Parroquial. Ta dedicada a San Pedro Apóstol. En 1535 foi designada rectoría de moriscos. El primitivu templu foi construyíu sobre la cortil d'una mezquita, darréu en 1730 foi edificáu otru, destruyíu en 1936 nel qu'amás se quemar les imáxenes na plaza, siendo llevantáu darréu de nueva planta l'actual. Ta allugada próxima al Conceyu, nos entamos de la cai Mayor.
  • Centru Católicu Social de Catadau.
  • Castiellu de Catadau. Trátase d'una casa construyida sobre los restos o bien d'una posible muralla, que tenía de defender la población de Catadau mientres la dómina medieval, o bien de dalguna torre o pequeña fortificación qu'ellí s'asitiaba. Los restos que se caltuvieron son bien pocos, magar ello puede estremase una parte de muriu construyida a base de mampostería y argamasa.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

  • Santa Bárbara. Celebrar a principiu d'agostu, pero dende va bastantes años celebrar dende'l primer fin de selmana d'agostu. Les fiestes empiecen cola famosa y tradicional "Fiesta del Campu de Fútbol", un día dempués, celébrase la Presentación de la reina de les fiestes y la so corte d'honor. Sígen-y los moros y cristianos y munches más.

N'agostu celebra un concursu gastronómicu na avda. Santa Bárbara, principalmente pa la ellaboración de paelles.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

N'agostu celebra un concursu gastronómicu na avda. Santa Bárbara, principalmente pa la ellaboración de paelles.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. BISBAL GIL, Enrique; ESPÍ CLIMENT, Wenceslao; GIMENO LÓPEZ, Fernando. Introducción a la Historia de Catadau. Catadau (Valencia): Escelentísimu Conceyu de Catadau, 1990, p. 21
  3. BENLLOCH, Francisco. Marquesáu de Llombai. Reproducción de la edición de 1756.
  4. Antonio José Cavanilles. Observaciones sobre la Historia Natural, Xeografía, Agricultura, población y frutos del Reyno de Valencia (1795-1797). Valencia: Albatros, 1995, T. I, p. 166

Fontes bibliográfiques[editar | editar la fonte]

  • ALCOVER HERVÁS, Salvador. Historia de Carlet. Editáu en 1942.
  • ARDIT, Manuel. Creixement econòmic i conflicte social. La foia de Llombai ente els segles XIII i XIX. Catarroja - Barcelona: Editorial Afers, 2004.
  • BENLLOCH, Francisco. Marquesáu de Llombai. Reproducción de la edición de 1756.
  • BISBAL GIL, Enrique; ESPÍ CLIMENT, Wenceslao; GIMENO LÓPEZ, Fernando. Introducción a la Historia de Catadau. Catadau (Valencia): Escelentísimu Conceyu de Catadau, 1990.
  • CAVANILLES, Antonio José. Observaciones sobre la Historia Natural, Xeografía, Agricultura, población y frutos del Reyno de Valencia (1795-1797). Valencia: Albatros, 1995, T. I

Imáxenes de satélite[editar | editar la fonte]

  • Catadau en Wikimapia: [2]
  • Imagen satélite + Planu en Wikimapia: [3]
  • Mapa de Catadau con llendes del términu municipal en OpenstreetMap: [4].

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]