Bydgoszcz

Coordenaes: 53°07′N 18°00′E / 53.12°N 18°E / 53.12; 18
De Wikipedia
Bydgoszcz
Q9260215 Traducir coat of arms of Bydgoszcz (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Polonia Polonia
Voivodatos Voivodatu de Cuyavia y Pomerania
Tipu d'entidá ciudá con derechos de distritu
Cabezaleru/a del gobiernu Rafał Bruski
Nome oficial Bydgoszcz (pl)
Bydgoszcz (pl)
Nome llocal Bydgoszcz (pl)
Códigu postal 85-001
Xeografía
Coordenaes 53°07′N 18°00′E / 53.12°N 18°E / 53.12; 18
Bydgoszcz alcuéntrase en Polonia
Bydgoszcz
Bydgoszcz
Bydgoszcz (Polonia)
Superficie 175.98 km²
Altitú 60 m
Llenda con
Demografía
Población 337 666 hab. (31 marzu 2021)
- 158 052 homes (31 marzu 2021)

- 179 614 muyeres (31 marzu 2021)
Porcentaxe 16.15% de Voivodatu de Cuyavia y Pomerania
0.88% de Polonia
Densidá 1918,77 hab/km²
Más información
Fundación 1038 (Gregorianu)
Prefixu telefónicu 52
Estaya horaria CEST
UTC+01:00 (horariu estándar)
UTC+02:00 (horariu de branu)
Llocalidaes hermaniaes
bydgoszcz.pl
Cambiar los datos en Wikidata

Bydgoszcz (Tocante a esti soníu [ˈbɨdɡɔʂt͡ʂ] , alemán: Bromberg Tocante a esti soníu [ˈbʁɔmbɛʁk] , en llatín: Bydgostia) ye una ciudá asitiada nel norte de Polonia, cerca de los ríos Brda y Vístula, con una población de 356 177 habitantes en 2010. Con una estensión superficial de 175,98 km² tien una densidá poblacional de 2032 hab/km²; ye capital del voivodatu de Cuyavia y Pomerania.

Bydgoszcz ye parte del área metropolitana de Bydgoszcz-Toruń xunto con Toruń, con solu 45 km de distancia ente sigo, y con un total de 850 000 habitantes aproximao.

Historia[editar | editar la fonte]

Fundación[editar | editar la fonte]

Bydgoszcz foi orixinalmente un asentamientu de pescadores llamáu Bydgozcya ("Bydgostia" en llatín); la ciudá foi'l centru neurálxicu pa les rutes de comerciu del ríu Vístula. Nel sieglu XIII foi gobernada por un "castellanu" (el señor del castiellu), mentáu per primer vegada en 1238. Bydgoszcz foi ocupáu polos Caballeros Teutones de 1331 a 1337 pa ser más tarde recuperada pol rei Casimiro'l Grande, quien garantizó los derechos de la ciudá ente los años 1346 y 1349.

Historia temprana[editar | editar la fonte]

En 1629, cerca del final de la guerra polacu-sueca, la ciudá foi conquistada poles tropes sueques lideraes pol rei Gustavo II Adolfo de Suecia. Mientres los acontecimientos de la guerra la ciudá quedó dafechu destruyida. La ciudá foi conquistada por segunda y tercer vegada per Suecia en 1656 y 1657 mientres la Segunda Guerra del Norte.

Nos sieglos XV y XVI Bydgoszcz tuvo un significativu papel nel mercáu de maíz y de trigu, anque la invasión sueca detuvo por completu toa actividá comercial. En 1657 roblar nesta ciudá'l Tratáu de Bydgoszcz ente Xuan II Casimiro Vasa y Federico Guillermu I de Brandeburgu pa establecer una alianza ente la República de les Dos Naciones y la Dinastía Hohenzollern.

Bydgoszcz foi en 1772 anexonada pol Reinu de Prusia mientres la primer partición de Polonia, y foi rebautizada como Bromberg ya incorporada nel Distritu Netze en Prusia Occidental, de la cual foi la so capital. Federico II el Grande decidió recontruir la ciudá y crear una canal que comunicara Bromberg con Nakel al traviés del ríu Notec, afluente del Vístula, y que lo xunía col Oder al traviés del Warta. La llegada del ferrocarril tamién contribuyó a la crecedera ya importancia de la ciudá ("Drang nach Osten").

En 1807, dempués de la derrota de Prusia por Napoleón, y la firma del Tratáu de Tilsit, Bromberg convertir en parte del so nuevu Gran Ducáu de Varsovia. Tres la derrota del emperador en 1815, Bomberg torna de nuevu a Prusia, como parte del Gran Ducáu de Posen. En 1871 tola provincia incorporar nel Imperiu alemán.

Mientres la Primer Guerra Mundial, Bromberg yera unu de los centros d'operaciones del exércitu alemán nel Frente Oriental. La retirada rusa escontra Moscú dexó qu'Alemaña s'enfusara en plenu territoriu rusu.

En 1919, y tres el final de la Primer Guerra Mundial, Bromberg asignar a la Segunda República de Polonia pola Conferencia de Paz de París y el Tratáu de Versalles.

Domingo Sangrientu de Bromberg[editar | editar la fonte]

Ciudadanos polacos antes de ser fusilaos mientres el Domingo Sangrientu.

El 3 de setiembre de 1939, al empecipiase la invasión de Polonia por Alemaña, cientos de polacos descendientes d'alemanes fueron acoradaos en Bydgoszcz, acusaos de formar una quinta columna contra Polonia. Esti episodiu llamáu Domingo Sangrientu de Bromberg concluyó cuando los soldaos alemanes de la 3ª División SS Totenkopf prindaron la ciudá y vengaron a los alemanes asesinaos realizando execuciones masives y unviando a miles de polacos de Bromberg a campos de concentración.

Actualidá[editar | editar la fonte]

En 1945 Bydgoszcz foi lliberada de la ocupación alemana pol Exércitu Colorado. Nel mesmu añu la ciudá foi nomada capital del voivodatu de Pomerania, anque darréu pasó a ser capital, xunto cola ciudá de Toruń, del voivodatu de Cuyavia y Pomerania

En marzu de 1981 los activistes de Solidarność que se manifestaron na ciudá fueron duramente castigaos nes cais de Bydgoszcz. El gobiernu polacu de la República Popular de Polonia despintó los fechos con motivu del Telón d'Aceru.

Anguaño, Bydgoszcz ye una de les ciudaes más importantes de Polonia, siendo un importante centru comercial y turísticu del norte del país,

Tresporte[editar | editar la fonte]

L'Aeropuertu de Bydgoszcz-Ignacy Jan Paderewski ye l'aeropuertu principal de la ciudá, ufierta dellos vuelos internacionales (Londres, Dublin, Frankfurt). La estación de ferrocarril ye una de les principales rutes que conecten Europa del Este cola Xunión Europea.

Deporte[editar | editar la fonte]

El deporte estrella en Bydgoszcz ye'l fútbol, representáu na Ekstraklasa (Primer División) de la lliga polonia de fútbol pol Zawisza Bydgoszcz. Otros clubes de la ciudá son el Astoria Bydgoszcz (baloncestu), Transfer Bydgoszcz (voleibol) y Polonia Bydgoszcz (speedway).

Home cruciando'l ríu, obra de Jerzy Kędziora sobre'l ríu Brda.
Home cruciando'l ríu, obra de Jerzy Kędziora sobre'l ríu Brda.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Łuczniczka, alzada por Ferdinand Lepcke.

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]