Blas de Tinéu

De Wikipedia
Blas de Tinéu
obispo auxiliar (es) Traducir


rector

Vida
Nacimientu Tinéucirca 1585
Nacionalidá España
Muerte Granadaxunu de 1654 (68/69 años)
Estudios
Estudios Universidá de Salamanca
Nivel d'estudios doctor
Llingües falaes castellanu
Oficiu sacerdote católicuteólogu
Emplegadores Universidá de San Antonio de Porta Coeli
Miembru de Consejo de la Suprema Inquisición (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Orden de la Merced (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Frai Blas de Tinéu y Osorio (circa 1585Tinéu – xunu de 1654Granada) foi un clérigu regular y teólogu español, provincial de Castiella de la Orde de la Mercé, conseyeru y calificador de la Suprema Inquisición, obispu titular de Termópoli y auxiliar d'Archidiócesis de Granada Granada.

Vida[editar | editar la fonte]

Nació hacia l'añu 1585,[1] probablemente na villa asturiana de Tinéu,[2] onde'l so padre tenía la casa solar del so llinaxe. Tuvo por hermanu al tamién obispu Gutierre Bernardo de Quirós, inquisidor en delles ciudaes de la Nueva España y conseyeru de la Suprema, que dende 1626 ciñó la mitra d'Archidiócesis de Puebla de los Ánxeles poblar de los Ánxeles en dichu virreinatu, fundador de la Obra Pía de Tinéu y del conventu de Santa Clara d'esta villa. Dambos fueron fíos de Diego García de Tinéu, procurador xeneral del Principáu, señor de los cotos de la Mortera y Bárcena nel conceyu de Tinéu y primer posesor del mayoralgu de la so casa na villa capital del mesmu, y d'Elvira Osorio y Sarmiento, la so muyer, señora de la casa de Ḷḷaciana.[3]

Pelos primeros años del sieglu XVII tomó l'hábitu de La nuesa Señora de la Mercé nel conventu de Madrid, vulgo de los Remedios, sito na actual plaza de Tirso de Molina de la villa y corte. Equí fixo'l noviciáu, y yá como flaire pasó al Colexu de la Vera Cruz de Salamanca.[4] Nesta Universidá llogró los graos de doctor y maestru en Teoloxía. En 1616, siendo comendador mercedario, pasó a ser caderalgu del Colexu y Universidá de San Antonio de Porta Coeli de Sigüenza, dependiente de la de Alcalá.[5] Ocupó diversos cargos nel so Orde, y últimamente el de provincial de Castiella.

Foi conseyeru y calificador de la Suprema Inquisición, pa la que fizo numberoses censures de llibros.

El 22 de setiembre de 1636 foi nomáu simultáneamente obispu titular de Termópoli[6] y auxiliar o coaxutor de la ilesia metropolitana de Granada. Rexía esta see coles mesmes Fernando de Valdés y Llano, el so pariente, que moraba na corte por ser presidente del Conseyu de Castiella, de cuenta que frai Blas desempeñó'l gobiernu efectivu de la archidiócesis. Foi consagráu obispu'l 4 de xineru de 1637 na catedral granatense pol citáu arzobispu y pol mercedario frai Gaspar Prieto, obispu de Perpiñán y Elna. Mientres el so coadjutoría, y pa completar el so congrua, frai Blas goció de les dignidaes capitulares d'abá de Santa Fe, na Catedral de Granada metropolitana, y deán de la sufragánea de Málaga.[7]

En 1638 foi rector de la Universidá de Granada.

Intervieno na fundación del monesteriu de MM. capuchines d'esta ciudá, bendiciendo la primer piedra'l 19 d'abril de 1638.[8]

Finó en Granada en xunu de 1654.

Obra publicada[editar | editar la fonte]

  • De laudibus Sancti Ioseph (Madrid, 1626), folletu en 4º
  • Sermón de San José pronunciáu en presencia de Don Felipe III, Rei d'España, nel añu 1629 (Madrid, 1629).
  • Cronoloxía de la vida y milagros de San Pedro Nolasco (Madrid, 1629).
  • Razones que propunxo'l Reverendísimo Señor Maestru Don frai Blas de Tinéu, Obispu de Termópoli, Abá mayor de Santafé, del Conseyu del so Magestad, al Ilustrísimo Deán y cabildru de la santa Apostólica Ilesia de Granada, see vacante, por qu'en ella y el so arzobispáu celebrar con solemnidá de doble la fiesta del gloriosu Patriarca san Pedro Nolasco, fundador de la Orde de La nuesa Señora de la Mercé de redención de cautivos (Valencia, 1646).

Bibliografía y enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Carlos Ramón Fort. De los obispos españoles titulares d'ilesies in partibus infidelium ó auxilares nes d'España (Madrid, RAH, 1879, en España Sagrada, t. LI), páxs. 290-291.
  • Gumersindo Prestar López. Bibliografía mercedaria, t. II (Madrid, Revista Estudios, 1968), s.v. «Tinéu, Fr. Blas», páxs. 940-941.
  • La so ficha en Catholic-hierarchy.org. Esta fonte asigna equivocadamente a frai Blas per segundu apellíu'l de «Palacios».
  • Carlos González de Posada, Biblioteca asturiana o Noticia de los autores asturianos (Ed. de Marín Bustu, Xixón, Auseva, 1989, en Monumenta Historica Asturiensia, VIII), s.v. «Blas de Tinéu», § 60, p. 28. D'esta fonte dependen dafechu la Gran Enciclopedia Asturiana y Constantino Suárez, Escritores y artistes asturianos: índiz bio-bibliográficu, nes sos voces sobre'l nuesu eclesiásticu.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Según G. Prestar «nació en 1580» (loc. cit.) C.R. Fort calcula que nació «hacia l'añu de 1589» (loc. cit.) Catholic Hierarchy conseña ensin certidumbre como añu de la so nacencia'l de 1586, con remisión a Hierarchia catholica (v. 4, p. 334), al Episcopologio español (v. 1500, p. 164, nᵘ 1031) y a Les ordinations épiscopales (a. 1637, nᵘ 3).
  2. Delles fontes fáen-y natural de Cangas de Tinéu (l'actual Cangas: asina Fort y el P. Prestar), probablemente por tracamundiu cola naturaleza del so pariente y proteutor l'arzobispu Fernando de Valdés y Llano y la de Juan Queipo de Llano, sobrín carnal del anterior y obispu de Coria. N'efeutu, el canónigu Francisco Martínez Marina incluyó a frai Blas nun trabayu inconcluso sobre los fíos pernomaos del conceyu de Cangas, pero nestos apuntes entemecía los sos datos colos del citáu obispu de Coria, según refier C.R. Fort (loc. cit.) Otres, como Catholic Hierarchy, asitien la so nacencia en Madrid, quiciabes por tracamundiu col conventu onde entró en relixón (del que foi «fíu»). El P. Prestar (loc. cit.) remonta l'orixe d'esti error al mesmu sieglu XVII: «El P. Arqués cree, siguiendo a un manuscritu del P. Matías Fernández, coetaneu del obispu Tinéu, qu'ésti yera natural de Madrid». González de Posada (loc. cit., a quien sigue la GEA, v. 13, p. 315) fai-y natural de Xixón, datu erróneu pero qu'apunta con comprendoria a la estrecha rellación d'esti obispu con una casa de Tinéu aniciada na parroquia xixonesa de San Juan de Tremañes, en que la so descendencia repitir el nome de Blas. Menta Posada que pol tiempu en qu'escribía (s. XVIII) había una semeya d'esti eclesiásticu «en casa de Doña Catalina Ramírez de Jove». Esta señora yera fía del I marqués de San Esteban y tía carnal de Xovellanos. Dende 1746 taba viuda de Gregorio de Tinéu y Álvarez de Asturias, señor de la casa mentada, y foi la madre del I marqués de Casa Tremañes.
  3. Pal llinaxe y casa de Tinéu, veanse Marqués de Jaureguízar [Javier Pérez de Rada y Díaz Rubín], Rellación de los posesores del Castru y Palaciu de Priaranza del Bierzo, de dalgún de los sos allegaos y descendencia d'ellos (Madrid, 1971), páxs. 78-87; Senén González Ramírez, Fidalgos d'armes poner y pintar nel conceyu de Tinéu: Estudiu xenealóxicu (Uviéu, KRK, 1996), páxs. 134-158, y l'información del apellíu «Tinéu» en BlasonesHispanos.com.
  4. El P. Pedro de Quirós ménta-y ente los escolinos pernomaos de la Vera Cruz na so obra Parentación Real (Salamanca, 1666), p. 182.
  5. AHN, Universidaes, lib. 1.261, fol. 217, ápud José de Rújula y de Ochotorena, Marqués de Ciadoncha, Índiz de los escolinos del Mayor de San Ildefonso y menores de Alcalá (Madrid, Instituto Jerónimo Zurita, 1946), p. 822.
  6. La denominación de la sede in pártibus de la que frai Blas foi obispu titular, ye oxetu de discutiniu. La ficha de Catholic Hierarchy asígna-y la de Termópila o Termópilas (sedes Thermopylae o Thermopylarum, episcopus thermopylensis), pero na documentación figura siempres como obispu de Termópoli (sedes Thermopolis, episcopus thermopolitanus). C.R. Fort yá-y lo plantega al tratar del so predecesor na mitra, que foi'l borjano Pedro de Valsorga, coaxutor del obispu d'Uesca Francisco Navarro de Eugui, el so tíu. Non cabo dulda de que dambos tuvieron la mesma see pos a Tinéu asignóse-y en 1636 la que vacaba dende faía menos d'un añu por muerte del otru preláu español. Vicente de la Fuente, editor de la obra de Fort, anota que «la esistencia del Obispáu Termopolitano ye bien dudosa. El P. Gams nun almite Obispáu de Thermópolis, pero sí de les Termópilas (Thermopylae). La Gerarchia della Santa Chiesa, páxina 11, almite Obispáu de Termópoli en la Acaya, sufragánea d'Atenes, pero esta see ye quimérica y confundida cola de Termópilas, que'l so Obispu sería thermopilitanus [sic] y non thermopolitanus. El Sr. Fort, nesta dulda, punxo la papeleta del Sr. Balsorga en Hierápolis y non en Thermópolis.» (Op. cit., p. 289, n. 3). La dulda estiéndese entá a la denominación de «Hermópoli», que figura nel epitafiu de Pedro López de Mendoza, inmediatu predecesor de la mesma de Valsorga. Esti obispu Mendoza xaz nun bellu mausoléu nel Monesteriu de San Salvador de Oña, xunto al de Pedro González Manso, obispu d'Osma, de quien foi coaxutor. Vease Íñigo de Barreda, Oña y el so Real Monesteriu (Madrid, 1917; ed. facsim. Valladolid, Maxtor, 2009), páxs. 130-133. El so epitafiu espresa n'efeutu que foi «obispu de Hermópoli» ya inclúi unos interesaos versos llatinos que paecen compuestos pa la ocasión a manera de variación sobre'l Æquo pulsat de Horacio y a los que pertenez la frase «Nihil puxanza ætatis, nihil pietatis honor», que tres sieglos dempués foi escoyida pa figurar nel enterramientu de la reina Mercedes d'Orleans na cripta de la Catedral de l'Almudena, según un proyeutu que finalmente non s'executó (ABC, 3 de marzu de 1997, pp. 58 y 59).
  7. Juan de Rojas, Catecismu real y alfabetu coronáu, historial, políticu y moral, t. II (Madrid, 1672), p. 43.
  8. Nun se trata del conventu de San Antón, de la Orde Tercer Franciscana, que tres la Desamortización pasó a ser d'esta monxes, sinón del antiguu de Jesús María o de la Presentación, que foi'l primeru de la Orde de Clarises Capuchines fundáu fora d'Italia. Foi alzáu por bulda de Sixto V del 13 de setiembre de 1587, pero nun empecipió la so andadura hasta 37 años dempués, nuna casa provisional, y la construcción de la definitiva deber al impulsu del arzobispu Valdés y Llano y del so auxiliar. Pal referíu actu, el metropolitanu dio la so comisión a frai Blas de Tinéu unviando a Juan Queipo de Llano, el so sobrín carnal, que dempués foi obispu de Guadix y de Coria. Ángel Tomás Fernandez Moreno y Lorenzo de Carmona Tamariz, Compendiu históricu chronológico de la fundación maraviyosa del monesteriu de Jesús María, de Capuchines Mínimes del Desiertu de Penitencia de la ciudá de Granada, t. I (Madrid. 1768), p. 246.