Almodóvar del Pinar

Coordenaes: 39°43′30″N 1°54′05″W / 39.725°N 1.9013888888889°O / 39.725; -1.9013888888889
De Wikipedia
Almodóvar del Pinar
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Almodóvar del Pinar Francisco Jesús Ibáñez Monedero
Nome oficial Almodóvar del Pinar (es)[1]
Códigu postal 16215
Xeografía
Coordenaes 39°43′30″N 1°54′05″W / 39.725°N 1.9013888888889°O / 39.725; -1.9013888888889
Almodóvar del Pinar alcuéntrase n'España
Almodóvar del Pinar
Almodóvar del Pinar
Almodóvar del Pinar (España)
Superficie 95.03 km²
Altitú 993 m
Llenda con Campillo de Altobuey, Gabaldón, Monteagudo de las Salinas, Paracuellos y Solera de Gabaldón
Demografía
Población 398 hab. (2023)
- 216 homes (2019)

- 174 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.02% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 4,19 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Almodóvar del Pinar ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Pertenez a la contorna de la Manchuela conquense, según la división de la Diputación, anque se trata d'una llocalidá perteneciente a la contorna natural de La Serranía Baxa.

Situación[editar | editar la fonte]

Anque pertenez a la Manchuela, el so paisaxe ye'l típicu de cualquier pueblu de la Serranía Baxa yá que ta a más altitú y arrodiáu de pinares. Pol pueblu pasa la N-320. Llenda colos conceyos de Gabaldón, Solera de Gabaldón, Monteagudo de las Salinas, Paracuellos y Campillo de Altobuey.

Distancia de les capitales cercanes[editar | editar la fonte]

  • Cuenca: 47 km.
  • Albacete: 92 km.
  • Valencia: 152 km.
  • Madrid: 234 km.
  • Ciudá Real: 235 km.
  • Murcia: 240 km.
  • Toledo: 260 km.
  • Alicante: 262 km.
  • Guadalaxara: 269 km.

Distancia de los conceyos cercanos[editar | editar la fonte]

  • Solera de Gabaldón: 10 km.
  • Gabaldón: 15 km.
  • Campillo de Altobuey: 16 km.
  • Paracuellos de la Vega: 17 km.
  • Monteagudo de las Salinas: 18 km.
  • Motilla del Palancar: 19 km.
  • Minglanilla: 36 km.
  • Alarcón: 38 km.
  • Enguídanos: 38 km.

Historia[2][editar | editar la fonte]

El so nome procede del árabe, المدور al-mudawwar, que significa "el redondu".[3]

Na llocalidá atopáronse restos celtíberos que demuestren l'asentamientu d'esti pueblu na zona. Estos restos tán espuestos nel Muséu de Cuenca.

Los primeros datos que se tienen del pueblu dan-y orixe árabe (s. XI) , una y bones una avanzadura asítiase nel terrén por cuenta de qu'ésti cumplía tolos requisitos que los antiguos pobladores esixíen pa los sos asentamientos: bona visibilidá, bonu defensa (ta asitiáu nun cuetu), arrodiáu de camperes y cercanu a ríos o manantiales.

Cuetu de los Cubos. Restos de l'antigua fortaleza árabe - Sieglu XI

Mientres la reconquista llevada a cabu polos cristianos na península, ésti convirtióse en terrén fronterizu, puntu d'ensame de batalles ente moros y cristianos hasta la so conquista definitiva llevada a cabu pol rei Alfonsu VIII ente los años 1177 y 1184.

Tres esto la llocalidá pasó a ser un señoríu y la fortaleza árabe foi desmantelada y reutilizada pa construyir la torre de la ilesia parroquial. El primer Señor de la villa foi Don Pedro de Almodóvar, el cuál según les cróniques, acompañó al Rei Don Xaime I d'Aragón a la conquista de Valencia nos años 1233 a 1244.

En 1452 el rei Xuan II de Castiella apurre la villa de Almodóvar, xunto con otros ocho llugares de la inmediación, a Don Rodrigo Manrique, Conde de Paredes de Nava, Condestable de Castiella, Comendador de Segura de la Sierra, maestre de la Orde de Santiago y padre del célebre poeta Jorge Manrique.

En 1467 Manrique viende tolos sos derechos señoriales sobre la villa, esto ye, la villa con tolos sos vecinos, a Don Martín de Alarcón, Comendador de Mérida y señor de Solera.

Según les cróniques de la dómina, esti postreru foi un tiranu cruel colos sos habitantes, reprimiendo cola muerte cualquier actitú pocu sumisa. Dizse qu'había una forca instalada de forma permanente na plaza onde axusticiaba a los sos contrarios. El so señoríu foi pasando de padres a fíos hasta l'añu 1778, añu nel que la villa interpunxo un pleitu pa llibrase de la dependencia de la familia Alarcón, gracies al cual, tres la sentencia, Almodóvar pasu a formar parte de la Corona como villa independiente.

El pueblu de les Carretes[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVIII la villa vivió'l so momentu de mayor rellumanza al convertise n'unu de los pueblos más importantes d'España, por non dicir el que más, dedicáu al negociu de mercancíes per tol Reinu. Bona parte de lo qu'anguaño ye la villa, deber a la so antigua actividá como pueblu carreteru.

El tresporte yera, y sigue siendo, una actividá capital pal desarrollu económicu d'un país. Ensin él, l'intercambiu de mercancíes ente distintos pueblos y rexones nun esistiría, se desabastecerían los mercaos de les grandes ciudaes y la población y la industria nun tendríen accesu a los alimentos básicos nin a les materies primes. Naquella dómina'l tresporte tamién yera fundamental pa la defensa del Reinu, yá qu'arrieros y carreteros ocupar del treslláu d'armes y material de guerra.

Casa típica. Son grandes, construyíes en piedra con teyáu a dos agües, encaladas y con abondosa construcción en madera, na que destaquen los balconinos y tambanillos.

Había dos tipos de tresportistes: los arrieros y los carreteros. Los arrieros encargar de llevar la mercancía a llombu de los sos animales, ente que los carreteros facer por aciu carretes tiraes por animales, xeneralmente gües. Estos clasificábense de la mesma en tresportistes estacionales o profesionales. Los estacionales yeren aquellos arrieros o carreteros que se dedicaben al tresporte de mercancíes mientres determinaes dómines del añu. Los profesionales sicasí dedicábense al tresporte de forma siguida, lo que-yos dexaba trabayar pa veceros non oficiales, esto ye, pa cualesquier que precisara los sos servicios.

La carreta yera'l tipu de vehículu emplegáu pa efectuar tresportes a llarga distancia. El tipu de carreta utilizáu polos carreteros de almodóvar yera la llamada “puerta a puerta”, el modelu más pesáu, que circulaba sobre dos ruedes de madera ensin radios.

Ser carreteru llevaba consigo un estatus llegal especial y una serie de privilexos gracies a la importancia que-y dio la corona al fomentu del comerciu y el tresporte nel reinu. Dalgunos d'estos privilexos yeren: el llibre tránsitu de les carretes por tolos términos de los pueblos, permisu pa cortar madera nos montes públicos pal arreglu de les carretes, permisu pa portar armes, etc.

Los carreteros profesionales formaben parte de la Cabaña Real de Carreteros, y a esti grupu pertenecíen los cabañiles (recuas de mules que de normal pasaben del centenar, dedicaes al tresporte de grandes cargues) y los carreteros de Almodóvar del Pinar. Estos postreros de la mesma crearon la so propia asociación: La Real Asociación de Carreteros de Almodóvar del Pinar, creada ente'l sieglu XVI y XVII. Ésta foi la que mayor númberu de carretes per habitante tenía: 100 carretes y 2566 reses pa 430 vecinos; y, amás, en Almodovar dábase la mayor concentración de propietarios tresportistes por habitantes de toa España, lo que nos da una idea de la importancia d'esti sector na villa.

El principal destín pa los carreteros almodovareños yera'l suministru de Madrid, anque xeneralmente tresportaben mercancíes diverses a cualesquier parte del reinu, sobremanera a Valencia, Cuenca, Linares y Sevilla. Xugaron un papel importante al ser los encargaos de tresportar el mercuriu de les mines d'Almadén; esti trabayu sumó-yos otros cuantos privilexos más a los carreteros.

La Ilesia y la so influyencia[editar | editar la fonte]

La Villa de Almodóvar del Pinar, dende'l puntu de vista eclesiásticu, pertenez al Arciprestalgu de Motilla del Palancar, diócesis y provincia de Cuenca.

Nun puede entendese la vida na villa dende la so reconquista ensin faer referencia a la Ilesia Católica. La sociedá taba influyida en gran midida pola relixón, inclusive podríamos dicir que la vida cotidiana taba enchida de relixón. Cuando se producía cualquier perturbación de la vida social o económica del pueblu como por casu seques, plagues, llenes, fame, epidemies, etc., desencadenábase un ciclu de ceremonies relixoses conjuratorias, espiatories, rogativas, etc., concretaes principalmente en mises y procesiones, col fin d'intentar atayar o embrivir estos males.

Conceyu ya Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción

Nun principiu, les xuntes de los Conceyos, hasta que se xeneralizó la construcción de los edificios que los acoyeron, teníen llugar na Ilesia parroquial. Les cofraderíes profesionales, les de calter cultural, les d'auxiliu mutuu, etc., y, a última hora, cualquier actu qu'afectara a la comunidá, tenía la Ilesia como llugar de xunta. Utilizar la Ilesia pa fines sociales debió de ser daqué habitual.

Mientres esta dómina, la riqueza de la Ilesia nun dexó d'aumentar por cuenta de la exacerbada fe de los fieles. Yeren costume les donaciones a la Ilesia pa la creación de capellaníes, memories pías, colexos, hospicio, hospitales, etc., o a cencielles por que se oficiar mises pa la salvación de les almes de los donantes. En Almodóvar había 15 capellaníes fundaes na Ilesia, 3 patronatos, unes memories pías, una casa de la orde de les Carmelites Descalces y otra la d'Abadía de las Valeras.

La Ilesia de Almodóvar, nel sieglu XVIII, yera la mayor terrateniente del pueblu. Ente la Ilesia puramente dicha y les demás fundaciones relixoses teníen alredor de la metá de les tierres de llabor. Les tierres de la parroquia llevar arrendaes dos vecinos de la villa.

Ermita de San Vicente Ferrer - s. XVIII

Tou lo recaldao per estes tierres depositar nun celleru común, que yera la casa o cámara onde se recoyíen los granos y permanecía ellí so custodia hasta la so distribución ente les siguientes partes: Ilesia de Almodóvar, Cabildru de Cuenca, l'arcedianu , les ánimes, el pie del Altar, el curato y otra parte guardar pal préstamu.

Parte bien importante de los ingresos de la Ilesia de Almodóvar yeren los intereses de los préstamos que realizaba a los vecinos de la villa y tamién a persones de los pueblos de la contorna. La Ilesia actuaba a manera de bancu emprestando'l dineru y cobrando un interés que, de normal, yera baxu.

Gracies a les donaciones, a l'artera xestión de los bienes, a los ingresos procedentes de los préstamos y al gran poder de la Inquisición, les xentes de la Ilesia yeren respetaes, al empar que tarrecíes.

Foi a mediaos del sieglu XIX cuando'l númberu de relixosos en Almodóvar amenorgar de manera drástica. Fueron les desamortizaciones les causantes de la desapaición de les capellaníes y demás fundaciones esistentes, lo mesmo que de la desapaición de les Escueles Pías. De la gran cantidá de clérigos que llegó a tener la villa, nel añu 1878 namái quedo un cura, titular de la parroquia, y un presbíteru.

La Ilesia de Almodóvar perdió la so riqueza como terrateniente al ser desamortizadas les sos tierres. Foi una de les que mayor cantidá de tierres apurrió pa ser puyaes na provincia de Cuenca, con un total de 204,85 has., espropiaes.

La Santa Inquisición[editar | editar la fonte]

Casa de la Inquisición

La Inquisición española disponía de miles de funcionarios partíos pol reinu. Al marxe d'éstos, tamién esistíen una serie de collaboradores voluntarios, esto ye, vixilantes-delatores, denominaos “familiares de la Inquisición”. Pertenecíen al pueblu y taben tan arguyosos del so oficiu qu'hasta esculpíen l'escudu de la Inquisición sobre'l dintel de les sos cases, porque la so condición confería honor y prestíu. Esti familiar nun taba suxetu a la xurisdicción ordinaria; si delinquía, namái la mesma Inquisición podía procesalo.

Unu d'estos familiares de la Inquisición de Almodóvar vivía nuna casa na actual cai Nueva, na que puede vese l'escudu de la Inquisición. Na villa podía haber hasta dos familiares de la Inquisición, porque'l so númberu de vecinos nun llegaba a los 500. Aun así, na villa dieron unos 100 procesos inquisitoriales (frente a los 40 de Campillo o 90 de Motilla, villes con mayor númberu de vecinos), lo que nos indica la importante actividá represora que tuvo esta institución na Almodóvar.

Del sieglu XIX a l'actualidá[editar | editar la fonte]

A empiezos del sieglu XIX tuvo llugar la guerra de la independencia española, mientres la cual la villa foi escalada polos franceses.

Nel sieglu XX, concretamente a partir de 1950, la principal actividá a la que se dedicó la mayoría de la población foi a la resinería llegando a pertenecer a la Unión Resinera Española. Esta actividá cuasi escaecida tres el so cayente nos años 70, ta volviendo ser d'importancia naquellos pueblos onde yá paecía abandonada por cuenta de la crisis y a la recién demanda de resina a nivel mundial.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983
1983-1987
1987-1991
1991-1995
1995-1999
1999-2003
2003-2007 Anastasio Martínez Pardo PSOE
2007-2011 Beatriz Mora Zamora PSOE
2011-2015 Francisco Jesús Ibáñez Monederu PSOE
2015-2019 Francisco Jesús Ibáñez Monederu PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Almodóvar del Pinar ente 1842 y 2015
     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.

     Ente'l Censu de 1981 y l'anterior, esti conceyu sume porque s'integra nel conceyu 16907 (Almodóvar de Monte Rei).      Ente'l Censu de 1991 y l'anterior, apaez esti conceyu porque se segrega del conceyu 16907 (Almodóvar de Monte Rei) .      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censo de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2015 del INE.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

  • Cuetu de los Cubos: tien una altitú de 994 metros y nél atopen los restos de la fortificación árabe.
  • Ilesia de Ntra. Sra. de l'Asunción: la so nave central data del sieglu .XV, la torre ye del sieglu XVII y el portón del sieglu XVIII. Nel so interior destaquen l'altar mayor y el retablu d'estilu barrocu gallegu fechu ente 1957 y 1959 en Santiago de Compostela.
  • Conceyu
  • Pósito
  • Ermita Ntra. Sra. de les Nieves (s.XV.)
  • Ermita de San Antonio Abá (s. XVII - XvIII)
  • Ermita de San Miguel Arcánxel (s. XVII)
  • Ermita de San Vicente Ferrer (s. XVIII): reformada apocayá y utilizada pa eventos civiles.
  • Casa de la Inquisición
  • Fonte de los Santos.
  • Fonte Villa Armeru.
  • Fonte del Abarcón.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • San Antón: 17 de xineru.
  • San Isidro: 15 de mayu.
  • María Auxiliadora: 24 de mayu.
  • Fiestes patronales, n'honor a la Virxe de les Nieves: 5 d'agostu.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

D. Juan del Pozo. Vivió nel sieglu XV (1525-1569). Canónigu, fundó'l Conventu de San Pablo, güei Parador Nacional, y mandó construyir la Ponte de San Pablo, que xune'l conventu col centru de la ciudá de Cuenca.[4]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. López Gascón, Jóse Luis (2002). Almodóvar del Pinar: El Pueblu de les Carretes. ISBN 84-95192-28-4.
  3. José María Calvo Baeza, Nomes de llugar españoles d'orixe árabe, Madrid: Darek-Nyumba, 1990.
  4. «Conceyu de Almodóvar del Pinar». Consultáu'l 11 de mayu de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]