Ahillones

Coordenaes: 38°15′35″N 5°51′51″W / 38.2596°N 5.8642°O / 38.2596; -5.8642
De Wikipedia
Ahillones
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Ahillones Rosendo Durán Barragán
Nome oficial Ahillones (es)[1]
Códigu postal 06940
Xeografía
Coordenaes 38°15′35″N 5°51′51″W / 38.2596°N 5.8642°O / 38.2596; -5.8642
Ahillones alcuéntrase n'España
Ahillones
Ahillones
Ahillones (España)
Superficie 21.5 km²
Altitú 578 m
Llenda con Berlanga y Casas de Reina
Demografía
Población 797 hab. (2023)
- 430 homes (2019)

- 441 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.12% de provincia de Badayoz
0.08% de Estremadura
0% de España
Densidá 37,07 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ahillones.es
Cambiar los datos en Wikidata

Ahillones ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz na Comunidá Autónoma d'Estremadura.

Situación[editar | editar la fonte]

Ta asitiáu al sureste de la provincia, ente les poblaciones de Berlanga y Llerena, na contorna de la Campiña Sur, xunto a la carretera  N- 432 . Pertenez al partíu xudicial de Llerena.

Ahillones vistu dende'l Cuetu del Santu.

Población[editar | editar la fonte]

Anque llegó a tener más de 3.000 habitantes según dellos historiadores y demógrafos, sufrió una emigración nos años 1960 tan grande como l'éxodu que sufren anguaño los pueblos pequeños escontra les grandes ciudaes, polo que la so media d'edá ye bien alta, esto ye, con pirámide poblacional invertida. En 2016 yera de 934 habitantes según el INE.[2], lo que da bona muestra del éxodu antes citáu.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Anque'l so orixe nun ta demasiáu claro, paez ser que se remonta a tiempos de la Mesta y que se debe a dalgún asentamientu de pastores que baxaben col so ganáu cada añu. En concretu fueron los habitantes d'Ayllón, pueblu de Segovia los primeres moradores, que pasaron a denominar esi allugamientu'l llugar de los Ayllones», d'onde vien el nome del conceyu.

En 1594 yera conocíu como Ayllones[4] y formaba parte de la provincia de Lleón de la Orde de Santiago con categoría d'Encomienda y cuntaba con 315 vecinos pecheros.

El 18 de setiembre de 1646 el rei Felipe IV roblaba en Zaragoza, onde s'atopaba faciendo frente a los años de disturbios que vivió España con Cataluña(1640-1652), la declaración de Ahillones como Villa. Hasta entós, Ahillones yera, en realidá, el "llugar" de los Ayllones de Reina. Una pequeña población que dependía de Reina, encomienda de la Orde de Santiago, dende 1246.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Llerena.[5] Nel censu de 1842 cuntaba con 426 llares y 1798 vecinos.[6]

Economía[editar | editar la fonte]

La so economía depende fundamentalmente de l'agricultura y la ganadería. Cultívase principalmente la cebera, abondando'l olivar: El ganáu predominante ye ovín y porcín.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santa María de los Remedios.

=== Ilesia parroquial de Santa María de los Remedios Perteneciente a l'Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[7] La ilesia del sieglu XVI, de mampostería y lladriyu que la so fachada presenta'l característicu estilu mudéxar de la contorna. Consta d'una sola nave en tres tramos. La so torre, de planta cuadrada, tien cuatro cuerpos separaos ente sigo por cornises horizontales y tien una bella portada de piedra de granitu d'estilu renacentista au destaquen dos grandes fornacines con veneres, flanqueaes de la mesma por columnes. El campanariu doble ta rematáu por un capitel. Anque l'esterior caltién la so primitiva imaxe, l'interior foi restauráu apocayá. Nel so interior caltién una de les imáxenes más pervalibles del pueblu, el Cristu del Socorru, de 1630, atribuyida al imaginero estremeñu Francisco Morato y una de les meyores obres de la imaginería del sieglu XVII. Otres imáxenes bien antigües son la Virxe de la Rosa y l'imaxe de San Xuan Bautista procedentes de les ermites de la Rosa y San Xuan, güei desparecidas.

Ermita del Santu Cristu del Sangre.

=== Ermita del Santu Cristu del Sangre Perteneciente a la hermandá del Cristu, del que son devotos nel pueblu y que presenta una interesante portada barroca. La so construcción empezó una vegada diose por rematada la ilesia de Santa María de los Remedios nel sieglu XVI. Col pasu del tiempu convertir na sede de la Mayordomía del Cristu del Sangre (patrón del pueblu) y sede de los actos de Selmana Santa, dando tamién abellu a la de la Vera Cruz. L'actual ermita ye productu de la última remodelación que se fixo a mediaos del sieglu XVIII. La imaxe más importante que se caltién nel so interior ye la del Santísimu Cristu del Sangre». Trátase d'una escultura del sieglu XVI de 40 cm de tamañu.

Via Crucis[editar | editar la fonte]

El so orixe remontar al sieglu XVII. Consta de 14 construcciones remataes con una cruz de fierro forxáu. D'elles destaquen dos: la popular «cruz redonda» que pola so forma enanchada representa a la Casa de Pilatos» y una cruz allargada con trés crucies nel so remate que representa'l Calvariu: Jesús xunto al bon y al mal lladrón. Al pie de elles atopa una escultura del Sagráu Corazón de Jesús, donada por un particular en 1943.

Pela redolada del pueblu predominen les pilastres y bebederos, destacando la pilastra y la fonte del Fornu y la pilastra y fonte del Llugar.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Tien a lo llargo del añu delles fiestes, pero les más populares son les Fiestes del Cristu del Sangre» del «13 al 16 de setiembre» díes nos que se celebra la fiesta relixosa n'honor al patrón de Ahillones. El día 13 de setiembre ye'l Día del Ramu», tradición bien antigua que trata de percorrer toles cais del pueblu montaos en tractores y remolques recoyendo regalos y donativos que la xente quier regalar a la Hermandá del Santísimu Cristu del Sangre pa sufragar les fiestes. Los regalos pueden ser de diverses maneres, dende dineru en metálicu hasta sandíes, melones, corderos,llechonos, gallos, coneyos, cuadros pintaos, vinu de la tierra, sacos de granu(trigu, cebada, avena...), garbanzos, tiestos... El Ramu va acompañáu d'un tren en -y que van xubíos los más pequeños y per una banda de música.

La nueche del 13 de setiembre quemen fueos artificiales p'anunciar la solemnidá del día siguiente. Darréu hai verbenes na plaza.

El Santísimu Cristu de Sangrar antes d'empezar la so procesión del 14 de setiembre.

El 14 de setiembre, el Día del Cristu, la xornada empieza bien tempranu col toque de diana a les 8 de la mañana. Darréu realízase la solemne procesión del Santísimu Cristu del Sangre, na que tol pueblu acompaña al so patrón más queríu. La procesión va acompañada, al igual que'l Ramu, pela banda de música. Dempués de la procesión y de la misa del dia de la festividá'l Stmu. Cristu treslladar escontra la so ermita a carranquina de muyeres. Cuando termina la procesión empieza la tradicional puya pública de los donativos del Ramu(los que nun fueron en metálicu) y el xuegu del pinche de los melones y les sandíes que se recoyeron la tarde anterior. La tarde sigue cola matiné y la posterior verbena popular hasta altes hores de la nueche. Los díes 15 y 16 realícense concursos de baille nos matinés y les verbenes.

Tamién se celebra la festividá del Emigrante, hacia'l segundu fin de selmana d'agostu, dómina na qu'hai mayor concentración d'emigrantes que vienen pasar les vacaciones al so pueblu natal.

Tamién destaquen les fiestes d'Antroxu, col so peculiar pasacalles y verbena el sábadu d'antroxu y el domingu siguiente hai degustación de migues, que son un platu típicu de pastores col que s'aprovechen les arrayadures de pan duru, anque esisten tamién d'otru tipu. Nestes fiestes, al empar que les migues, pártense sardines acompañaes de vinu del llugar polo que se llama'l Domingu de la sardina».

Procesión de Jesús Ensobiáu a la columna na tarde del Xueves Santu en Ahillones.

Otres de les fiestes que se celebren na llocalidá son la Selmana Santa, cola procesión de la Borriquita el Domingu de Ramos, l'Amarráu na tarde del Xueves Santu, los alcuentros del Nazarenu y la Doliosa na nueche del Xueves Santu, el Viacrucis a les cruces na mañana del Vienres Santu la procesión del Santu Entierru y de la Soledá na tarde-nueche del Vienres Santu y la procesión de los alcuentros del Resucitáu y la Virxe na mañana del Domingu de Resurreición. Les fiestes terminen cola popular "Jira" el llunes de Pascua, na que la xente dir al campu a celebrar la Pascua.

Tamién se celebra en Ahillones la Romería de San Isidro Llabrador na que se tresllada la imaxe del Santu a un llugar llamáu "Los arbolinos" onde-y dicen una misa estremeña y onde los pailones celebren un día de campu nel realicen xuegos populares como la tira-lluria, la cucaña, el saltu de la comba... tou ello acompañáu de la matiné y verbena.

Nel 2016 conmemorábase'l 370 aniversariu de la declaración de Ahillones como Villa. Por esi motivu'l pueblu recreó como seria la vida d'una pequeña villa nel sieglu XVII reproduciendo oficios y trabayos típicos de la dómina: ferreros, fruteres,panaderes,alfareros,queseres,carpinteros,comerciantes, posaderos, taberneros... Amás dellos vecinos y vecines de la llocalidá fixeron tres teatros que simbolizaben la vida de les persones de la dómina: muyeres que van al ríu a llavar, gañanes que falaben dempués de la so xornada llaboral, neños qu'asisten a la so sesión dominical de catecismu... Finalmente la xornada concluyó cola llectura del documentu de la declaración de Ahillones como Villa, expedíu pol rei Felipe IV nel 1646.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Tabla2859» (castellanu). Consultáu'l 28 d'ochobre de 2017.
  3. «Ahillones». Conceyos (2014). Consultáu'l 1 de febreru de 2016.
  4. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  5. Cervantes Virtual [1]
  6. Conceyu Códigu INE -06-003 [2]
  7. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies [3] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]