Ástures augustanos

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuÁstures augustanos
Tipu grupu étnicu históricu
Periodu Hispania romana
Cambiar los datos en Wikidata

Los ástures augustanos o cismontanos fueron un grupu de tribus ástures definíu polos romanos como «d'esti llau de los montes» (la cordal Cantábricu) o «d'Augustu», pola so llocalización en redol a la ciudá d'Asturica Augusta (actual Astorga, fundada pol emperador Augustu) que funcionaba como la so capital. El so territoriu yera'l de les actuales provincies españoles de Llión, esti d'Orense y Zamora al oeste del ríu Astura (l'agora llamáu Esla), y la zona estremera del actual Portugal hasta'l ríu Coa.

Taben estremaos en delles tribus: los brigaecinos o brigicinos, en redol a Brigaecium (Devesa de Morales de las Cuevas en Fuentes de Ropel, Zamora); los bedunienses en redol a Bedunia (San Martín de Torres, Llión); los amacos en redol a Asturica Augusta; los zoelas na zona occidental; los luggones meridionales; y los orniacos nel valle del Duerna.

Considérase[¿quién?] que l'orixe y formación d'esta cultura anicia, ente otros aspeutos, nel amiestu d'una población autóctona, que'l so orixe nun ta bien claro, y la llegada de grupos de población de la zona centroeuropea. Sicasí, el conxuntu de etnicidad d'esti grupu nun paez nítido y la mayoría d'investigadores inclinar por pensar en que la denominación ástures sería solamente un convencionalismu emplegáu polos romanos a la so llegada al noroeste peninsular.

La facilidá d'accesu del so territoriu y les riqueces mineres, especialmente oru, que teníen determinaron la so inmediata incorporación a Roma ente 27 e. C. y 19 e. C. mientres les guerres cántabres y la so anexón a la provincia de Lusitania, pa ser dempués tresferíos a la provincia de Tarraconense en 12 e. C. Ye más, los brigaecini, el pueblu ástur más meridional, en contautu con Roma dende tiempu tras, foi aliáu de los romanos mientres les guerres cántabres, avisando al legáu imperial Publio Carisio de la ofensiva ástur del iviernu de 25 e. C.

Los ástures augustanos fueron integraos alministrativamente ente los imperios d'Augustu y Claudio nel conventus iuridicus Asturicensis, con capital na mentada Asturica Augusta.

Nel sieglu IV, baxu Diocleciano, pasaron a formar parte de la nueva provincia de Gallaecia.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]