T

De Uiquipedia
Saltar a: navegación, buscar
Latin T.svg
Abecedariu
A-a B-b C-c D-d
E-e F-f G-g H-h
I-i L-l M-m N-n
Ñ-ñ O-o P-p Q-q
R-r S-s T-t U-u
V-v X-x Y-y Z-z
Grafos/Digrafos: Ḥ-ḥ | CH-ch | LL-ll | ḶḶ-ḷḷ | TS-ts | YY-yy
Otres lletres: J - K - W

La T ye la decimonovena lletra del abecedariu y del alfabetu asturianu y la quincena de les sos consontantes. El so nome ye femenín: la te (pl. tes).

Ye una consonante oclusiva dental sorda.

Evolución[editar | editar la fonte]

Xeroglíficu exipcianu Proto-Semítica T Fenicia T Etrusca T Tau griega
EtruscanX-01.png Proto-semiticT-01.png PhoenicianT-01.png EtruscanT-01.png Tau uc lc.svg
Lletra T en Braille
Correspuéndese cola lletra T del alfabetu llatín o romanu. Nes trescripciones xeroglífiques exipcianes, alcuéntrase representada por un pan forniáu:
t
Na escritura demótica o popular usóse'l signu ∠. La señal exipciana usada pa conseñar "X", pasó al feniciu arcaicu cola forma de x y nes inscripciones púniques de Cartago alcontrámosla convertía en,  y en 乄.

Los hebreos, nes sos inscripciones y monumentos epigráficos primitivos, representen por X el signu Thau, equivalente a la T de griegos y llatinos.

La T ye d'articulación fuerte, sorda, momentánea ó esplosiva, que correspuende a la feble o sonora d, que pue ser al empar llingual y dental. Esto desplica la recíproca sustitución ente elles en dalgunes llingües. En dalgunos manuscritos afáyase a vegaes set por sed, quot por quod, haut por haud, adque por atque. El tu del llatín tien por equivalente el d del alemán, mientres que Gott y Tag d'esta cabera llingua formaren god y day del inglés.

Los alemanes escribieren el so propiu nome nacional socesivamente Teutsh y Deutsch.