Psicoloxía humanista

De Wikipedia
Psicoloxía humanista
sicoloxía
Cambiar los datos en Wikidata

La psicoloxía humanista ye una corriente dientro de la Psicoloxía del sieglu XX, desenvuelta nes décades de los 50 y 60.

La Psicoloxía humanista carauterizar por sofitase en dalguna concepción del ser humanu de índole filosófica (con antecedentes que van de Sócrates a la fenomenoloxía y la filosofía de la esistencia y esistencialismu[1]), con raigaños en Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, Merleau-Ponty y Sartre, dende onde s'enceten temátiques como la llibertá de decisión, la busca de sentíu, la esperiencia inmediata y la personalidá como un procesu en desenvolvimientu.

Surdió como reaición al reduccionismu del conductismu y el psicoanálisis ortodoxu freudianu, dos teoríes con planteamientos opuestos en munchos sentíos, pero que predominaben nesi momentu; hai qu'esclariar que ―contrariu al conductismu (de pensamientu monista, materialista y determinista)― el psicoanálisis encontar na filosofía humanista y dende siempres pretendió que la persona sía responsable de sigo mesma y de la so aportar; poro, esta postrera dio munchos apurras al desenvolvimientu de la Psicoloxía humanista. Pretende la considerancia global de la persona y l'acentuación nos sos aspeutos esistenciales (la llibertá, la conocencia, la responsabilidá, la historicidad), criticando a una Psicoloxía que, hasta entós, inscribiérase puramente como una ciencia natural, intentando amenorgar al ser humanu a variables cuantificables (conductismu), o que, nel casu del psicoanálisis, centrárase nos aspeutos negativu y patolóxicu de les persones (la enfermedá humana). Esto ye: tanto'l psicoanálisis, como'l conductismu, basábense, principalmente, en tratar al ser humanu como animal, cosa que ye, pero non solamente. (El psicoanálisis centrar nos instintos y el conductismu nos mecanismos d'aición, reaición y refuerzu.)

Por esto, unu de los teóricos humanistes más importantes de la dómina, el psicólogu estauxunidense Abraham Maslow (1908-1970), quien había incursionado nel conductismu, denominó a esti movimientu la Tercer Fuercia, p'amosar lo que se proponía con esta corriente: integrar les formes (aparentemente opuestes) en que s'espresaba'l quefer psicolóxicu de la dómina (conductismu y psicoanálisis) y dar un pasu más allá de les mesmes.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El pensamientu qu'influyó nel surdimientu d'esta corriente ye bien ampliu y podría resumise como'l que xeneraron toos aquellos que s'aguantaron a amenorgar la Psicoloxía y l'estudiu de los seres humanos a una mera ciencia natural. Sicasí, puédense sistematizar les sos influencies en dellos grupos principales:

Planteamientos fundamentales na psicoloxía[editar | editar la fonte]

Dientro d'esta corriente, los enfoques teóricu y terapéuticu son tan diversos que nun ye posible plantegar un modelu teóricu únicu. Lo que sí se puede extrapolar d'estes diverses teoríes y enfoques son una serie de principios y énfasis (Kalawski, citáu por Bagladi):

  1. Énfasis no único y personal de la naturaleza humana: el ser humanu ye consideráu únicu ya irrepetible. Tenemos la xera de desenvolver eso únicu y especial que somos, asina, ámbitos como'l xuegu y la creatividá son consideraos fundamentales.
  2. Enfotu na naturaleza y busca de lo natural: el ser humanu ye de naturaleza intrínsecamente bona y con enclín innatu a la autorrealización. La naturaleza, de la qu'esti ser humanu forma parte, espresa una sabiduría mayor. Poro, como seres humanos tenemos de confiar na forma en que les coses asoceden, evitando controlanos o controlar la nuesa redolada.
  3. Conceutu de conciencia ampliáu: la conciencia que tenemos de nós mesmos y la forma en qu'identificamos col nuesu yo o ego, ye unu de los varios estaos y niveles de conciencia a los que podemos llegar, pero nun ye l'únicu.
  4. Trescendencia del ego y direccionamientu escontra la totalidá que somos: l'enclín nel cursu de la nuesa autorrealización ye dir algamando cada vez niveles de conciencia más evolucionaos, que se caractericen por ser cada vez más integradores de partes de nós mesmos y de la nuesa rellación col restu y cola totalidá. Ver tamién Psicoloxía transpersonal.
  5. Superación de la dixebra mente/cuerpu: la psicoloxía humanista parte dende una reconocencia del cuerpu como una fonte válida de mensaxes alrodiu de lo que somos, faemos y sentimos, según mediu d'espresión de les nueses intenciones y pensamientos. Funcionamos como un organismu total, en que mente y cuerpu son distinciones feches solo pa facilitar la comprensión teórica.
  6. Reequilibrio ente polaridaes y revalorización de lo emocional: la cultura occidental tendió a valorar lo racional sobre lo emocional, l'aición frente a la contemplación, etc. Esto produz un desequilibriu nel nuesu organismu, yá que desconoz aspeutos pervalibles de nós mesmos o los subestima, apostrándolos al control d'otros. El cultivu de lo emocional, lo intuitivo, lo contemplativo, per parte de la psicoloxía humanista, ye un intentu por restablecer esi equilibriu.
  7. Valoración d'una comunicación qu'implique la reconocencia del otru en cuanto tal: dexar de reconocer a los demás como oxetos o medios p'algamar los nuesos propósitos personales ye unu de les énfasis principales d'esta corriente. Esta forma acutada de rellacionase colos demás tresformar nuna barrera comunicacional ente los seres humanos, yá que nos concentramos en solo una parte del otru (la que nos ye útil, por casu), y dexamos de velo como un ser total, torgando una comunicación plena.

La Psicoloxía humanista considera que:

  • El ser humanu ye un ser global que tien de ser consideráu como un tou nel que figuren y converxen: sentimientos, pensamientos, conductes, aiciones.
  • Les conductes del ser humanu son intencionales, y tienen sentíu dende la perspeutiva material como dende la perspeutiva personal de dignidá y llibertá.
  • Tola esistencia humana desenvuélvese y trescurre nun contestu interpersonal, esti contestu interpersonal ye necesariu ya importante nel desenvolvimientu individual pero teniendo en cuenta la individualidá del ser humanu nes rellaciones sociales.
  • Los seres humanos son seres o persones autónomes, dientro de les rellaciones esistenciales de interpersonalidad tienen la capacidá de tomar les sos propies decisiones, decisiones que dirixen el so desenvolvimientu. Esti principiu ye complementariu de primeres de la necesidá d'un contestu interpersonal, de tal manera que solamente una persona autónoma ye capaz d'asumir les sos responsabilidaes dientro de les rellaciones interpersonales.
  • La autorrealización ye l'enclín inherente a les persones, ye lo que produz la individualidá y la crecedera ya indiferenciación personal.
  • La esperiencia interior del ser humanu ye vivenciada como personal y con un significáu que ye producíu pola mesma persona, esti significáu a les sos esperiencies y vivencies son exes fundamentales del desenvolvimientu y de les perceiciones personales que sobre unu mesmu les persones desenvuelven.

La psicoloxía de Carl Rogers ye conocida como terapia non direutiva y centrada nel veceru y encóntase en dos conceutos básicos:

1.- Enfotu total na persona del paciente: Trátase de tresmitir empatía pol paciente y entender la esperiencia del paciente y del so mundu, pa poder entende-y.

2.- Refugu total al papel direutivu del terapeuta.

3.- Logoterapia. L'enfoque humanista denomináu Logoterapia de Frankl, el conceutu básicu de Víctor Frankl ye'l sentíu de la vida, la perda del sentíu de la vida xenera neurosis y patoloxíes, el terapeuta tien como oxetivu promocionar y favorecer que'l paciente llogre restaurar o xenerar un sentíu a la vida pa poder esprendese de la neurosis noógena, o perda de sentíu de vida, el vacíu esistencial ye'l que se trabaya como exa nesti tipu de terapies humanistes denominaes logoterapias.

4.- L'Analís transaccional de Eric Berne, ye un enfoque d'orixe psicoanalíticu, la terapia transaccional centra l'ayuda terapéutica na restauración del potencial esistencial orixinal nel ser humanu, d'enfotu na persona. El nucleu de la psicoloxía transaccional y de la terapia d'Analís transaccional ye trabayar colos estaos del yo que se producen nes rellaciones personales, de tal manera que ciertos estaos del yo pueden en rellación con otros yos, crear malestar o patoloxíes de forma consciente o inconscientes lo que denominen el guión de la vida, y son estos guiones positivos o negativos que tienen de trabayase na terapia por aciu un contratu qu'establez el veceru col terapeuta y que tienen de cumplir.

5.- Enfoque bioenergético de Lowen. L'enfoque bioenergético de Alexander Lowen con raigaños nos postulaos de Wilhelm Reich dientro de la corriente psicoanalítica y la so propuesta del analís del calter. El calter entendíu como la mázcara que cubre a la persona pa poder convivir colos impulsos derivaos de los instintos y evitar asina la neurosis, pero la represión puede producir non solamente neurosis, sinón amás congoxa y sentimientos intensos negativos productu de la tensión que vien de la dificultá de dexar espresar llibremente la enerxía biolóxica. Los conflictos y tensiones manifestar nel cuerpu y tienen de tratase por aciu exercicios que dexen lliberar tensiones.

6.- El psicodrama dientro de les teoríes humanistes ta rellacionáu cola patoloxía que surde cuando les persones almiten roles desaparentes y amás convertir en roles ríxidos que van estropiando a la persona. Pa esaniciar les patoloxíes que se deriven de los roles qu'asumen les persones ye necesariu realizar psicodramas, o sicoterapies que dexen desfacer d'esos roles y asumir otros fayadizos.

Crítiques[editar | editar la fonte]

El principal cuestionamiento que se-y fixo a los aproximamientos psicolóxicos d'esta corriente ye la so falta de rigor teórico. Esto ye motiváu principalmente pola crítica a los modelos académicos d'adquisición de la conocencia, los psicólogos humanistes privilexaron la esperiencia direuta y l'aprendizaxe vivencial nos sos centros de formación.

La crítica que la psicoloxía humanista fixo a la psicoloxía de la dómina, tocantes a un centramiento escesivu na naturaleza racional humana, redundó, a la llarga, nel desenvolvimientu escasu de teoría o teoríes bien vagamente encontaes.

Anguaño esiste conciencia d'esta crítica per parte de los psicólogos que se consideren humanistes, polo que munchos empecipiaron un procesu de busca de fundamentos teóricos más fondos,propios, principalmente epistemolóxicos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Aguaes teóricu-práutiques y temes usualmente allugaos dientro del humanismu:

Autores qu'apurrieron a la psicoloxía humanista:

Corrientes y temes rellacionaes:

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (N'inglés.) «Society for Humanistic Psychology.» American Psychological Association (APA). Consultáu'l 10 de xunetu de 2017.
  2. 2,0 2,1 La psicoloxía humanista en Maslow y Rogers, artículu nel sitiu web IES Mossèn Alcover.