Historiografía de la escayencia del Imperiu romanu

De Wikipedia
La Porta Maggiore de Roma. Grabáu de Giovanni Battista Piranesi (1775).

La decadencia y cayida del Imperiu romanu ye un conceutu historiográficu que fai referencia a los tresformamientos operaos mientres la Crisis del sieglu III y el Baxu Imperiu romanu, que llueu del 395 conduxeron a un rápidu deterioru del poder romanu, y al fundimientu del Imperiu d'Occidente, que'l so últimu emperador efeutivu, Rómulo Augústulo, foi depuestu pol caudiellu hérulu Odoacru, emplegáu al serviciu de Roma.

La escayencia y cayida del Imperiu romanu ye una de les cuestiones más aldericaes y estudiaes de la Hestoria. Ye considerada por dalgunos como "el mayor enigma de toos", y foi una de les exes del discursu históricu clásicu dende san Agustín d'Hipona. La ruina de la “Roma eterna” perduró como'l paradigma por excelencia del escosamientu y muerte de les civilizaciones, una caducidá mundana interpretada como'l precedente y anunciu del fin del mundu o, siquier, de la civilización occidental. Los sieglos XX y XXI vieron multiplicase l'interés por esti problema históricu, debíu probablemente al fechu de que la civilización contemporánea tien munchos traces comunes cola de l'Antigüedá Tardida, y a que la cultura occidental ta nun periodu de transición, como la Roma de los sieglos III y IV.[1]

La historiografía bazcuyó ente una interpretación minimalista (la interrupción de la serie d'emperadores na parte occidental del Imperiu) y una maximalista (el fundimientu d'una civilización y el quebro d'una hestoria del mundu estremada en dos etapes: una antigua-pagana y otra moderna-cristiana). De la mesma, d'un estremu al otru del espectru de teoríes propuestes, consideróse'l procesu como un llargu tresformamientu debíu a fenómenos endóxenos (la "escayencia") o un esbarrumbamientu repentín por causes fundamentalmente exóxenes (la "cayida"). En concretu, el términu escayencia y cayida fai referencia a la obra maestra del historiador inglés Edward Gibbon, quien, ensin ser el primeru n'encetar la tema, nel sieglu XVIII anovó la ciencia historiográfica per mediu del so analís del periodu tardientu-romanu, asumiendo una postura a mediu camín ente les endóxenes y les exóxenes.

Na actualidá predominen les teoríes exóxenes menos dramátiques, anque ensin restar importancia a los problemes internos y les consecuencies que produció la irrupción de los xermanos nel Imperiu. Esta concepción continuista defende la pervivencia hasta dómina carolinxa -a pesar de les invasiones y violencies- de les estructures políticu-económiques fundamentales y de la concepción del poder del mundu tardorromano. Yá suxurida pol célebre historiador belga Henri Pirenne, esta corriente continuista tendría'l so mayor esponente en Walter Goffart, de la Universidá de Toronto, hasta ciertu puntu n'autores como'l británicu Peter Heather, y nel so casu más estremu na bien criticada corriente fiscalista del francés Jean Durliat. Un exemplu seríen les pallabres del profesor Gonzalo Fernández Hernández, de la Universidá de Zaragoza:

L'Imperiu Romanu d'Occidente enfrentar a unos problemes ente 454 y 476 que desagüen nuna reunificación del Imperiu (...) 476 nun supón el fin d'Imperiu dalgunu (...) los soberanos bárbaros federaos al Imperiu romanu reconocen la soberanía nominal d'un únicu emperador con sede en Constantinopla (...) en teoría esta situación perdura hasta la coronación imperial de Carlomagno...

Per otra parte, sigue habiendo quien defenden una visión más "catastrofista" y acorde a la concepción tradicional d'esti problema históricu, tal ye'l casu del arqueólogu británicu Bryan Ward-Perkins. De la mesma, hai diferencies ente quien ponen l'acentu nel calter romanista endóxenu de los tresformamientos (como Goffart), y quien pela cueta apunten escontra'l calter germanista exóxenu (como l'austriacu Walter Pohl).

Fuentes[editar | editar la fonte]

L'historiador francés Marc Bloch, miembru de la Escuela de los Annales, defendía que «tou llibru d'historia dignu d'esti nome tendría d'incluyir un capítulu o, si prefierse, inxertar nos puntos esenciales del desenvolvimientu, una serie de párrafos titulaos “¿Cómo puedo saber lo que voi dicir?”».[3] Nesti sentíu, y yá que la Historia redáctase basándose en fontes susceptibles d'interpretación, la veracidá y fiabilidá d'éstes han de ser analizaes primeramente. Nesti sentíu, los historiadores actuales consideren que'l fallu metodolóxicu más grave de les socesives corrientes historiográfiques anició precisamente nesta falta d'analís de les fontes históriques.

Fontes lliteraries[editar | editar la fonte]

N'abierta contraposición respeuto al sieglu III, les fontes disponibles pal periodu del sieglu IV d'equí p'arriba son desaxeradamente riques y variaes, tal que devasen inclusive a la dómina de Cicerón, y fai d'ésti unu de los periodos meyor documentaos de la hestoria romana, a pesar de la perda de dellos testos como, por casu, la Enmannsche Kaisergeschichte. Desgraciadamente, la hestoria romana ye primero de too una historiografía llindada a lo político y lo militar, una hestoria fundamentalmente narrativa. Esto ye, composiciones integraes por afirmaciones factuales, sosteniéndose cada fechu enunciáu n'otru, y el conxuntu apaez como una rede d'unidaes enunciatives cohesionadas ente sigo.

Amás de les obres d'estrictu calter historiográficu (Amiano Marcelino, Aurelio Víctor, Zósimo, Hidacio, Jordanes, etc.), llíricu (Panexíricos llatinos, Rutilio Namaciano), epistolar (Símaco, Sidonio Apolinar) o biográficu (haxografíes varies), arriendes d'ello, ye ésta la dómina de los grandes autores cristianos, tanto llatinos (Jerónimo, Ambrosio, Agustín, Salviano de Marsella) como griegos (Basilio de Cesárea, Gregorio de Nisa, Gregorio Nacianceno y Juan Crisóstomo). Toos ellos son continuadores de la tradición clásica, y polo xeneral tamién son d'igual manera tendenciosos. Les obres tantu de paganos como de cristianos tienen intencionalidades manifiestes, y dan llugar a interpretaciones bien variaes.

La Historia d'Occidente foi construyida y redactada con documentos. El redactar una hestoria crítica supón la esistencia de documentos neutros, que la so meta primitiva nun fuera la información histórica. Con respectu al periodu republicanu, el Baxu Imperiu presenta una inmensa cantidá de material, anque la epigrafía seya enforma menor que la altoimperial.

El panorama alministrativu puede siguise al traviés de los pocos documentos calteníos de l'alta alministración imperial: el Laterculus Veronensis y el Laterculus de Polemio Silvio[1], dambos llistes de provincies del Imperiu ordenaes por diócesis; les inscripciones honorífiques ordenaes polos gobernadores provinciales, que recueyen nomes, títulos, cargos y feches; y la Notitia Dignitatum, un rexistru de cargos, oficiales, subalternos y unidaes militares a disposición de l'alministración central y provincial distribuyíos per dambes partes del Imperiu.

El Codex Theodosianus y el Corpus Iuris Civilis, les escoyetes llexislatives de los emperadores Teodosio II (408-50) y Justiniano (518-65) representen un sumariu preciosu del material xurídico de la dómina imperial, al igual que la epigrafía que contienen lleis imperiales, edictos, decretos, cartes, diplomes militares (decretos de baxa), decretos senatoriales, inscripciones de conceyos, de colexos, inscripciones privaes, etc.

Un importante material documental puede atopase tamién nos papiros exipcios de la dómina imperial, cuantimás los procedentes d'Oxirrinco; anque la inmensa mayoría refiérense namái a la so zona de llocalización y nun son extrapolables, ente ellos haise topáu documentos de gran importancia, como por casu una copia de la Constitutio Antoniniana de Caracalla.

Les monedes constitúin otra fonte orixinal bien importante.[4]

Fontes arqueolóxiques[editar | editar la fonte]

La recién incorporación de l'arqueoloxía dexó desterrar dellos mitos asitiaos na historiografía tardorromana. La gran crisis del sieglu III superar con una rapidez estelante nel sieglu IV, que foi un periodu non de decadencia, sinón de recuperación xeneralizada ya inclusive de gran prosperidá en delles zones, a pesar de los problemes del llatifundismu, la presión fiscal, la inflación o la polarización social. Les invasiones xermániques, ensin dexar de ser violentes y traumátiques, nun lo fueron tanto como pa destruyir la civilización romana. Y magar puede dicise qu'empecipiaron un procesu de decadencia del Mundu Antiguu, ésti nun s'empecipió realmente hasta'l sieglu VI.

L'arqueoloxía demuestra amás que los pueblos xermánicos yeren dafechu sedentarios:

"La principal impresión qu'amenen les escavaciones ye la de comunidaes estables y duraderes, dalgunes de les cualos ocupaben los mesmos llugares mientres décades o inclusive sieglos, otres treslladaben les sos viviendes ensin alloñar demasiáu de les llendes del so territoriu orixinal [...] Paez claro [...] que la primitiva economía xermana [...] yera, n'esencia, asemeyada a l'agricultura llabradora de les provincies occidentales del Imperiu romanu"

Otru aspeutu de capital importancia evidenciado pol rexistru arqueolóxicu ye que la "Decadencia y cayida" nun foi un fenómenu homoxéneo y común a tol Imperiu. Delles rexones efeutivamente tornaron, pero otres non. Hispania, la Galia, Iliria, Grecia y les zones del llimes danubiano, escenariu de numberosos conflictos, fueron los territorios más afeutaos poles guerres ente romanos y poles invasiones bárbares. N'Italia, tres los saqueos d'Alarico y Atila, hai una continuidá hasta'l sieglu VI, algamando'l cumal de la so prosperidá con Teodoricu, p'aparrar y nun recuperase hasta la Plena Edá Media, por causa de la Guerra Gótica y les invasiones lombardes.

Un finxu de gran importancia ye que les escavaciones patrocinaes pola Unesco nel norte d'África revelaron la pervivencia de la prosperidá africana mientres la ocupación vándala, y un verdaderu "renacencia bizantina" tres les dificultaes del reináu de Justiniano, algamando un nivel de prosperidá comparable al d'empiezos del sieglu V, pa ser definitivamente afaráu pola invasión musulmana, que foi desaxeradamente cruenta na zona y que nel intre de cuarenta años de lluches destruyó toles grandes ciudaes (Cartago, Susa, Hadrumeto, Hipona, Leptis, etc.).

Otru tantu asocedería nes islles mediterránees, cuantimás Sicilia, qu'a pesar de la irrupción de los vándalos caltúvose práuticamente al marxe de toa invasión hasta la llegada de los musulmanes. Les escavaciones revelen d'últimes que Siria y Palestina algamaron probablemente la so máxima prosperidá nos sieglos V y VI, magar los terremotos y a les devastaciones de Cosroes I nel reináu de Justiniano; esta prosperidá caltener hasta'l sieglu VII, decayendo con rapidez por causa de les invasiones perses.

Decadencia frente a tresformamientu[editar | editar la fonte]

Genserico escalando Roma, por Karl Briullov (1836).

Tesis de la decadencia y cayida[editar | editar la fonte]

La versión tradicional del final del mundu antiguu foi que la desintegración político y militar del poder romanu n'Occidente acarretó la ruina de la so civilización. Dende San Agustín hasta'l sieglu XXI predominó la idea de que les cultures ufierten una evolución similar a la de los seres vivos, y que la decadencia ye la so fase final. Esta visión tuvo'l so orixe nel sieglu XVIII. Hasta entós el absolutismu político y el Cristianismu del Baxu Imperiu fueren valoraos positivamente, pero colos nuevos vientos ilustraos, empezó a valorase de manera peyorativa, surdiendo la idea de la decadencia.

Edward Gibbon y el so monumental History of the torne and fall of the Roman Empire recibieron de la historiografía anterior un legáu bien mediatizado pola relixón, puesta en tela de xuiciu polos filósofos ilustraos. Nesti panorama de fonda revisión, Gibbon fixo so la esposición de principios de Tácito, y desenvolvió la so monumental obra partiendo de la idea de moda nesi momentu, yá adelantrada por Montesquieu nos sos Considérations sur cáuses-yos de la grandeur des Romains et de leur décadence (París, 1734): que la perda de la "virtú republicana" foi causa fundamental de la decadencia del Imperiu. Gibbon plantega que tres la Edá d'Oru racionalista de los Ulpio-Aelios (pa él "los Antoninos") empecípiase la decadencia, l'entamu del trunfu de lo bárbaro y lo cristiano, el momentu nel que la irracionalidá ocupa'l poder. L'historiador italianu Arnaldo Momigliano[6] indicaba que lo novedoso de Gibbon nun fueron les sos idees polítiques, morales o relixoses, que son les mesmes de Voltaire, sinón que supo entender l'importante papel de los fechos na Historia y supo ordenar y valoralos, realizando la primer historia moderna, y neso anicia la so importancia y la fuercia con que caló en tola historiografía posterior.

La visión de Gibbon, probablemente l'historiador más influyente de tolos tiempos.[7][8] foi compartida polos grandes historiador positivistes del sieglu XIX como Jacob Burckhardt o Otto Seeck. Ente les obres del primeru destácase Die Zeit Constantins des Großen (Basilea, 1853), onde abondaba na idea de la decadencia como un avieyamientu social reflexáu na creencia na inmortalidá y la vida ultraterrena, que desintegró la civilización clásica.

Polo xeneral, hasta los últimos decenios del sieglu XX caltuvo la visión que d'esti periodu estableciera Gibbon, principalmente de la mano de Mikhail Rostovtzeff, y el so influyente Social and Economic History of the Roman Empire (Oxford, 1926). Esti historiador rusu realizó la primer esplicación sistemática de la crisis bajoimperial, con una metodoloxía concreta pero bien condicionada poles sos esperiencies personales (la Primer Guerra Mundial y la Revolución rusa). Rostovtzeff caltuvo'l mesmu esquema establecíu por Gibbon, pero camudando les relixoses poles económiques.

De la mano de Rostovzeff retomar a Max Weber, estudiándose los fenómenos económicos que van ser siguíos fundamentalmente pola historiografía marxista. Siguiendo esti enclín, a lo llargo del sieglu afondar n'aspeutos más concretos, pero ensin cuestionar la tesis "decadentista".

Otros importantes historiadores van retomar les idees de la "barbarización del imperiu", como Franz Altheim, cola so obra Die Soldatenkaiser. Toos ellos caltienen el mesmu conceutu de fondu empecipiáu por Gibbon que llevaría a otru importante historiador como André Piganiol a dicir que "la civilización romana nun morrió de muerte natural. Foi asesinada". Polo xeneral, les traces más importantes de la teoría tradicional de la "decadencia del Imperiu romanu" pueden resumise en 7 puntos:

  1. Ruina económica: depreciación monetaria, carestía y contraición de l'actividá, cuantimás de la comercial, lo que conduz a la autarquía.
  2. Guerres civiles y intensificación de les rampiñes d'una soldadesca cada vez más barbarizada.
  3. Plagues pestíferas y despoblación.
  4. Desordes internos, revueltes sociales (bagaudas), bandidaje terrestre y marítimu (piratería saxona).
  5. Abandonu de tierres y espansión de la vinculación personal (colonato).
  6. Lluches de poder ente l'exércitu bárbaru y los funcionarios civiles romanos pola direición del Estáu, con victoria de los militares: surden diversos caudillajes (Estilicón, Aecio, Ricimero).
  7. Destrucción de les clases privilexaes ya imposición del dominiu del campu sobre la ciudá.

En 1956 l'arqueólogu, epigrafista ya historiador del arte Henri Marrou publicó un artículu de capital importancia tituláu «La décadence de l'Antiquité classique». Nél consideraba que los historiadores, él mesmu incluyíu, habíen subestimado l'Antigüedá Tardida al considerala meru periodu entemediu ente'l clasicismu antiguu y el so recuperación renacentista. L'error sería de partida y metodolóxicu, yá que humanistes ya ilustraos utilizaren con parcialidá'l conceutu de decadencia en defensa de les sos opiniones ya intereses. El conceutu de "decadencia" implica necesariamente un xuiciu de valor que sofita toa una filosofía de la hestoria: humanistes ya ilustraos pretendíen "estenar les tiniebles de la Edá Escura", pa redescubrir una antigüedá pretendidamente lluminosa, la esistente hasta la muerte de Marco Aurelio. El Baxu Imperiu, col trunfu del cristianismu y l'absolutismu, yera refalgáu polos prexuicios ilustraos como un periodu de «barbarie», «tiranía» y «superstición».

Marrou consideraba que los historiadores teníen d'evitar cayer nesos prexuicios y anovar la so metodoloxía. L'Imperiu Tardíu nun yera en nada inferior al d'Augusto o los Antoninos. La so cultura y modelu de civilización nun yeren decadentes nin reproducíen, ensin entendelos, los esquemes del Altu Imperiu. Amás, taben produciendo nuevos modelos, esto ye, que la dómina amosaba orixinalidá.

A la lluz de los nuevos estudios, la historiografía piensa anguaño qu'esistió una crisis importante, pero matizada y condicionada a zones xeográfiques concretes, de les cualos inda queda enforma por determinar.

Tesis del continuismo y la transición[editar | editar la fonte]

Yá dende'l sieglu XIX dellos historiadores pensaron que'l términu "cayida" nun yera'l términu apropiáu pal periodu que darréu sería bautizáu como Antigüedá tardida, predominando anguaño la idea de cambéu y evolución dende'l modelu de sociedá de la Roma altoimperial a la dafechu medieval.

El pioneru del modernu continuismo foi Fustel de Coulanges (Institutions politiques de l'ancienne France. I-VI vols; París, 1874), que consideraba que los bárbaros nun seríen destructores del mundu antiguu, sinón que dieron un nuevu camín d'un procesu de tresformamientu del mundu romanu que yá taba en marcha. Atopó una gran variedá de pervivencies posteriores, reparando que les instituciones tardorromanas taben mui cerca de les similares de merovinxos y carlovingios, y que les fuercies d'integración social actuaben d'igual forma antes y dempués (creencies, estructura económica, etc.).

Henri Pirenne siguió na llinia del so maestru Coulange, plantegando la so célebre teoría (Mahomet et Charlemagne; Bruxeles, 1937), según la cual les invasiones xermániques nun destruyeron la unidá mediterránea del mundu antiguu, nin tampoco esaniciaron les traces que suelen considerase esenciales de la cultura romana tal como entá esistía nel sieglu V. La verdadera causa de la rotura cola tradición de l'Antigüedá haber producíu'l rápidu ya inesperada meyora del Islam, qu'atayó les rutes comerciales del Mediterraneu y llevó al cayente de la economía europea, provocando un llargu periodu d'autarquía. Sicasí, a pesar de la so fama, Pirenne nun convenció a la historiografía dominante naquel momentu, bien influyida pol marxismu.

Tesis del colapsu[editar | editar la fonte]

D'orixe antropolóxicu y sociolóxicu, los sos principales representantes son Arnold Toynbee, James Burke y Joseph Tainter (The Collapse of Complex Societies; Cambridge, 1988).

Nelles suel aceptar que la cayida del Imperiu romanu yera inevitable, oldeándola cola d'otres grandes cultures de la hestoria universal, d'alcuerdu a una teoría del derrumbe de les sociedaes complexes. Simplificando enforma, esta visión considera que, a midida que una sociedá desenvuélvese, estrémase cada vez más socialmente y faise más complexa, de cuenta que pa poder siguir esistiendo precisa d'una crecedera correspondiente.

Causes[editar | editar la fonte]

A les traces, pueden ordenar en siete categoríes o clases les distintes teoríes sobre les causes del fundimientu del poder imperial romanu n'Occidente. Ye difícil citar nomes concretos, una y bones munchos de los que figuren en cada categoría podríen tamién apaecer n'otros apartaos. Los nomes que siguen, entá siendo representativos, non engloban a la estraordinaria cantidá d'obres, autores y enclinos que se pronunciaron sobre la tema. Asina por casu, el profesor alemán Alexander Demandt, de la Universidá Llibre de Berlín, publicó una obra en que repasaba 210 teoríes distintes sobre la cayida de Roma titulada Der Fall Röms. Die Auflösung des romischen Reiches im Urteil der Nachwelt (Múnich, 1984).

Teoríes relixoses y morales[editar | editar la fonte]

La "culpa del cristianismu" foi unu de los factores a los que más s'achacó la crisis del sieglu V. Anguaño ye una teoría ensin pesu y ensin defensores, siquier n'estricta puridad. Xunir so un mesmu puntu de vista metodolóxicu la progresiva crisis del mundu romanu y la victoria del cristianismu, faciendo culpable a esti postreru de la primera ye un planteamientu voluntarista, descomanadamente radical, que nun respuende a la realidá. La Ilesia nun volvió'l llombu al Imperiu y, si dalgunos cristianos contribuyeron a debilitar la resistencia imperial, otros apelaron al patriotismu romanu; mientres el Baxu Imperiu, el cristianismu triunfante sirvió de aglutinante a la sociedá romana. Amás, n'Occidente (Galia, Germania, Britania y Hispania), onde la crisis foi más aguda, el cristianismu tuvo una implantación llindada hasta entráu'l s. V, ente que foi precisamente l'Oriente más cristianizado el que meyor sobrollevó la crisis.

Historiadores tardoantiguos[editar | editar la fonte]

Yá na Antigüedá Tardida hubo intelectuales, como l'historiador paganu del s. V Zósimo y el so maestru Eunapio de Sardes, qu'echaron la culpa al cristianismu de los males qu'aflixíen del Imperiu. Los paganos creíen que la crisis deber a que los dioses negáben-yos el so proteición por culpa de la espansión cristiana nel Imperiu, lo qu'impulsó a xentes como Cipriano de Cartago, Agustín d'Hipona, Salviano de Marsella o Paulo Orosio a defender lo contrario n'obres como De civitate dei o Historiarum adversum paganos.

Edward Gibbon[editar | editar la fonte]

La apologética pagana potenció la so influencia cola Ilustración; la Edá de la Razón”, señalada pola so negación del pasáu, el so escepticismu relixosu, y la so crítica violenta al poder monárquicu y l'autoridá relixosa, nun podía aceptar como daqué positivu l'absolutismu y la fonda influencia del cleru y la relixón nel Imperiu romanu tardíu. Edward Gibbon nel so clásicu History of the torne and fall of the Roman Empire, apaecíu ente 1776 y 1788, plantegóse les causes de la decadencia del Mundu Antiguu dende estos presupuestos racionalistes, agnósticos, ya inclusive neopaganos, pero'l so méritu tuvo en faelo d'una manera totalmente novedosa. Afaciendo les idees de Tácito, el sabiu inglés atribuyó la decadencia del Imperiu a la perda de les virtúes cíviques, y echó la culpa al cristianismu, que predicaba un estilu de vida qu'influyó negativamente na marcha de la pergrave crisis que carecía l'Imperiu dende la dómina de Marco Aurelio:

"Entrín y non la felicidá nuna vida futura ye'l gran oxetivu d'esta relixón, podemos aceptar ensin sorpresa nin escándalu que la introducción -o siquier l'abusu- del Cristianismu tuvo una cierta influencia na decadencia y cayida del Imperiu romanu. El cleru predicó con éxito doctrines qu'eponderaben la paciencia y la pusilanimidad; les antigües virtúes actives [virtúes republicanes de los romanos] de la sociedá fueron desanimaes; los últimos restos del espíritu militar fueron soterraos nos claustros: una gran proporción de los caudales públicu y priváu consagrar a les engañoses demandes de caridá y devoción; y la soldada de los exércitos yera esbardiada nun inútil ensame de dambos sexos [flaires y monxes, esta opinión sobre ellos yera habitual nel públicu inglés del s.XVIII] capaz namái d'allabar los méritos de l'astinencia y la castidá. La fe, el celu, l'interés, y pasiones más terrenales como la malicia y l'ambición, encendieron la llapada de la discordia teolóxica. La Ilesia -ya inclusive l'estáu- fueron distrayíes por facciones relixoses que los sos conflictos yeren munches vegaes sangrientos, y siempres implacables; l'atención de los emperadores foi esviada de los campos de batalla a los sínodos. El mundu romanu empezó, pos, a ser primíu por una nuevu especie de tiranía, y les sectes escorríes convertir n'enemigos secretos del estáu.
Y sicasí, un espíritu partidista, nun importa qué absurdu o gafíu, pue ser tantu un principiu d'unión como de desunión. Los obispos, dende ochocientos púlpitos, inculcaban al pueblu los deberes de la obediencia pasiva buscada pol llexítimu y ortodoxu emperador; les sos frecuentes asamblees y la so perpetua correspondencia caltener en comunión coles más distantes ilesies; y el temperamentu benevolente de los Evanxelios foi endurecíu, anque confirmáu, pola alianza espiritual de los católicos. La sagrada indolencia de los monxos yera con frecuencia abrazada nunos tiempos al empar serviles y amuyeraos; pero si la superstición nun supunxera'l fin de los principios de la República, estos mesmos vicios [la servilidá y l'afeición] llevaríen a los indignos romanos a desertar d'ellos. Los preceptos relixosos son fácilmente obedecíos por aquellos que les sos enclinos naturales lléven-yos a la indulxencia y la santidá; pero la pura y xenuina influencia del Cristianismu puede topase, magar de forma imperfecta, nos efeutos que'l proselitismu cristianu tuvo sobre los bárbaros del norte. Si la decadencia del Imperiu Romanu acelerárase cola conversión de Constantino, siquier la so relixón victoriosa amenorgó en daqué l'estrueldu de la cayida, y rebaxó el feroz temperamentu de los conquistadores."
(Capítulu XXXIX)

Teoríes raciales y culturales[editar | editar la fonte]

En bona midida, casi toes elles fueron resultáu de la identificación de cultura, raza y nación propies de la socioloxía y antropoloxía darvinista.

Karl Julius Beloch[editar | editar la fonte]

En Die Bevölkerung der griechisch-römischen Welt (Leipzig, 1886) ufiertaba una esplicación culturalista: la creación d'un estáu panmediterráneo torgó'l desenvolvimientu y afitamientu de la vida civilizada. La Roma imperial afogaría los impulsos innovadores de la Grecia plural. Ye precisu señalar que Beloch fixo tales conclusiones tres la unificación alemana, en plena puxanza del militarismu, el nacionalismu y la socialpolitica de Bismarck, qu'en pocos años acabaron cola tradición lliberal alemana. ....

Tenney Frank[editar | editar la fonte]

Esti profesor norteamericanu de la Universidá Johns Hopkins, publicó en 1916 un estudiu tituláu "Race Mixture in the Roman Empire"[9] nel que defendía que la decadencia de Roma deber a la diversidá cultural y l'amiestu de races: al desafiase tolos griegos y orientales esclavos, camudaron el calter del Imperiu, convirtiéndolo nuna monarquía helenística, motivando l'absolutismu, la espansión de les relixones orientales, la decadencia de la lliteratura llatina y la desapaición de la vieya clase gobernante, axatada y viril, que construyó l'Imperiu romanu.

Otto Seeck[editar | editar la fonte]

En Geschichte des Untergangs des antiken Welt (Stuttgart, 1920-1921) plantegó que la decadencia de Roma deber al fechu de qu'a partir del s. III hubo una especie de "seleición al aviesu" que provocó la desapaición de la élite que dirixía l'Estáu romanu. Esta desapaición esplicar pol desinterés de les clases dirixentes en reproducise y pol so debilitamientu, foliaes por amiestos continuos, provocada pola manumisión d'esclavos, el matrimoniu de llibres y llibertos, la prohibición del matrimoniu a los soldaos, les continues guerres, etc. Coles mesmes, los emperadores dedicaríense a esterminar la capacidá y el méritu personal, y a estender la mentalidá servil, a lo que contribuyó'l trunfu del cristianismu. La resultancia obvia de too ello sería la decadencia y el fundimientu del poder imperial.

Ye importante señalar que Seeck plantegó la so teoría tres la derrota de l'Alemaña imperial na Primer Guerra Mundial, en plenu procesu democratizador de la República de Weimar. Ferdinand Lot oxetó a esta tesis que, bien al contrariu, el Baxu Imperiu foi una dómina de grandes personalidaes.

Franz Altheim[editar | editar la fonte]

Nes sos obres Die Soldatenkaiser (Frankfurt del Main, 1939) y Die Krise der alten Welt im 3. Jahrhundert n. Zw. und ihre Ursachen (Berlín, 1943), esti prestixosu historiador alemán esplicaba la cayida de Roma na preponderancia de les "races nueves" xermanes, con mayor agresividá ya iniciativa, sobre les "races vieyes" y decadentes del Mundu Mediterraneu, sumíes na desidia. Nel so momentu, les sos esplicaciones entraron dientro de la historiografía oficial del III Reich.

Martin Nilsson[editar | editar la fonte]

Pa esti profesor suecu, una autoridá en relixón griega, la decadencia de Roma vendría motivada por un cambéu racial. Según el so planteamientu, la raza romana” taría cada vez taría más esleida y más barbarizada. Sicasí, pasó poco tiempu primero qu'autores como N.H. Baynes señalaren na rexón onde l'amiestu de races foi mayor, Asia Menor, nel Baxu Imperiu nun hubo decadencia dalguna, nin no intelectual, nin no social, nin no económico, nin el cristianismu tuvo nenguna resultancia aciaga (antes al contrariu).

Joseph Vogt[editar | editar la fonte]

La so obra The torne of Rome: The metamorphosis of Ancient Civilization (Londres, 1967) aportunaba na metamorfosis cultural, pero ayena a planteamientos biolóxicos, defendiendo una noción de continuidá sobre la base d'un cambéu. Consideraba que la mal llamada "decadencia" foi un procesu lentu de cambéu, qu'empezó con Cómodu (180-193) y que dio como resultáu un tipu nuevu de cultura, bien paecida al Mundu Medieval. Nesta idea de cambéu cultural, Vogt remarcaba la importancia de tener presente que les invasiones xermániques yeren "una migración de xentes, non puramente una invasión de bárbaros".

Teoríes militares y hostilistas[editar | editar la fonte]

Entren nel grupu los qu'espliquen el fin del Imperiu romanu n'Occidente pol impautu que sobre'l mesmu tuvieron los xermanos, comoquier qu'ello s'entienda, yá seya dende'l puntu de vista puramente militar o de les causes internes qu'obraron con ocasión de la coxuntura de la presión de los xermanos. Esta presión foi causada polos hunos pueblu del centru d'Asia, d'orixe mongol.

Flavio Vegecio Renato[editar | editar la fonte]

Nel so Epitoma rei militaris (c. 430), esti historiador militar contemporaneu de los fechos afirmó que la decadencia de les armes romanes deber al abandonu de les antigües formes d'organización de les lexones y la incorporación de mercenarios bárbaros al exércitu romanu.

Teoríes naturales[editar | editar la fonte]

Un cuartu grupu d'autores formularon esplicaciones fundaes nes ciencies naturales, faciendo fincapié na población, el clima y el suelu. Ye importante señalar que l'enfriamientu del clima a partir del sieglu II tendría la so influencia en males colleches, plagues de peste y la mayor movilidá de los pueblos bárbaros.

A.Y.R. Boak[editar | editar la fonte]

Esti profesor d'Historia Antigua na Universidá de Michigan, especialista n'Historia Bizantina, publicó un estudiu, que tuvo gran aceptación n'América del Norte, tituláu Manpower Shortage and the Fall of the Roman in the West (Londres, 1956). Cuntaba que la causa de la cayida de Roma deber al déficit de la mano d'obra que sufrió l'Imperiu, que tuvo efeutos desastrosos na agricultura, na industria y nos servicios públicos; los decenios entendíos ente los años 235 y 284, lo que se conoz col nome de l'Anarquía Militar por cuenta de les continues lluches y a la peste, qu'afaró tol Imperiu mientres 15 años y baleró, al dicir de los contemporáneos, ciudaes enteres (yá a mediaos del s. II, en dómina de Marco Aurelio, hubo otra aportunante peste), fueron desastrosos pa la población rural. La falta de mano d'obra esclava sentir n'Occidente, pero non n'Oriente.

L'exércitu, faltu de nuevos reclutes dende mediaos del s. II, apuntó bárbaros, lo que produció la barbarización del exércitu yá nel s. III. La falta de mano d'obra agravar nel s. IV pola valoración cristiana de la castidá, y pol control de la natalidá, una y bones les muyeres nun queríen tener más qu'un fíu. Ensin negar qu'hubo periodos en que'l déficit de mano d'obra fuera grande, los historiadores actuales nun consideren que fuera una causa determinante de la decadencia del Imperiu.

Teoríes polítiques[editar | editar la fonte]

Munchos historiadores consideren que los problemes políticos internos debilitaron económica y militarmente a Roma, y que ello dexó a los sos enemigos esternos baltar "un edificiu podre".

Ramsay Macmullen[editar | editar la fonte]

La so obra Corruption and the Torne of Rome (Binghampton, 1988) ye novedosa pol analís cuantificado de dellos aspeutos de la decadencia de Roma y la incorporación crítica de nuevos materiales. Fai un gran llabor de socioloxía histórica, analizando les rellaciones ente los distintos grupos sociales, concluyendo que dellos grupos sociales llegaríen a constituyise n'enemigos internos del Imperiu: desertores, rebalbos, bandíos, etc.

Considera que'l factor clave del fracasu del baxu Imperiu ye que, a midida que díbase volviendo más burocráticu (l'alta alministración pasó d'unos 200 cargos a 6.000 dende Traxanu a Teodosio) y totalitariu, el poder absoluto diba escapando de manes del Emperador en favor de los funcionarios civil y militar. Estos namái velaben polos sos intereses personales, lo que llevó a la corrupción, los abusos de poder y la creciente incapacidá pa enfrentase afechiscamente a los problemes alministrativu y militar. Los factores favorecedores d'esta corrupción seríen los siguientes:

  • Emplegu de favores y violencia coercitiva per parte del Gobiernu.
  • Ambigüedá de les lleis.
  • Totalitarismu.
  • Aislamientu del Emperador.

L'efeutu más notable sería'l deterioru del exércitu, cola barbarización de la tropa y l'oficialidá, la falta d'equipu militar y la corrupción de la clase dirixente. Sol mandu d'emperadores fuertes, la nave del Estáu caltenía firme, pero col ascensu al poder de personaxes débiles como Honorio, tornó rápido, lo que llevaría al caudillismo, encarnáu en grandes espadones como Estilicón o Aecio.

Teoríes económicu-sociales[editar | editar la fonte]

Ludwig von Mises[editar | editar la fonte]

Pa esti Escuela austriaca d'economía economista austriacu la cayida del Imperiu foi causada pola manipulación de la moneda realizada con oxetu d'arriquecer al Estáu y una llexislación creciente que regulaba'l mercáu. Nel so tratáu L'acción humana Mises sostién que:

Apelar a la coacción y compulsión pa invertir l'enclín escontra la desintegración social yera contraproducente una y bones la descomposición [del Imperiu] precisamente tenía los sos oríxenes nel recursu a encomalo y la coacción. Nengún romanu foi capaz d'entender que la decadencia del Imperiu yera consecuencia de la inxerencia estatal nos precios y del envilecimiento de la moneda.

Ente la midíes regulatorias que tomaren los emperadores romanos taríen el castigu a quien osara abandonar la ciudá, la nacionalización del comerciu de granu, la regulación de los precios agrícoles y del sector navieru (xenerando escasez) l'aumentu y la creación de nuevos impuestos especialmente dende'l sieglu III d. C. (sobre heriedos y bienes pa sufragar los gastos militares, la creación d'espectáculos y obres públiques, pa la pensión de soldaos veteranos). A esto sumaríase un constante envilecimiento y devaluación de la moneda p'adquirir mayores beneficios de "señoreaje" (diferencia ente'l valor nominal de la moneda y los sos costos de fabricación).

Moses Finley[editar | editar la fonte]

En The Ancient Economy (Londres, 1985) plantega la importancia del desinterés. La polarización social y l'acumuladura d'inmensos patrimonios nunes poques manes aristocrátiques provocaría que'l dineru permaneciera ociosu por falta d'incentivu. Amás, los nuevos ricos nun tendríen un verdaderu enfotu de crear capital y producir riqueza, sinón d'adquirila y asonsañar la manera de vida de la clase dominante. Los oxetivos económicos nun seríen fines en sí mesmos, sinón medios de promoción política y social. Una vegada alcanzaos, tratar de caltener el nivel de vida. Coles mesmes, al ser la tierra la base de la riqueza y nun producise progresu téunicu dalgunu, la crecedera económica, la productividá y entá la eficiencia enllancaríense.

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. (Blázquez 1973: 113).
  2. La crisis del Imperiu Romanu d'Occidente (454-476 d. C.). En: Revista d'arqueoloxía, añu 28, nº 344, pp. 55-63.
  3. Apologie pour l'histoire ou métier d'historien. París, 1949, p. 30.
  4. Burnett, Andrew (1987): Coinage in the Roman World. Londres: B. A. Seaby Ltd ISBN 0 900652 85 3
  5. Todd; Malcolm (1975): The Northern Barbarians 100 BC - Ad 300. Londres: Hutchinson. ISBN 0 091222 20 6
  6. "Gibbon's Contribution to historical Method", en: Historia, 1954, 458-460.
  7. «checked%2Citems~~checked&title=Edward%20Gibbon%20--%20Britannica%20Online%20Encyclopedia Edward Gibbon (British historien) - Britannica Online Encyclopedia». Consultáu'l 2009.
  8. Sir Leslie Stephen: Dictionary of National Biography, vol. 21, p. 255 (Londres, 1890), calificó la obra de Gibbon como "insuperable".
  9. En The American Historical Review, Vol. 21, Non. 4, 689-708.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Arce, Javier (1997): L'últimu sieglu de la España romana (284-409). Madrid: Alianza. ISBN 84-206-2347-4
  • Blázquez Martínez, José Mª (1990): Aportaciones al estudiu de la España romana nel Baxu Imperiu. Madrid: Ismu. ISBN 84-7090-216-1
    • - (1973) Causes de la decadencia y fundimientu del Mundu Antiguu. En: Jano nº 98, pp. 113-123.
  • Bock, Susan (1992): Los hunos: tradición y hestoria. En: Antigüedá y cristianismu: Monografíes históriques sobre l'Antigüedá tardida, Nº 9, pp. 1-463. Murcia: Universidá de Murcia. ISSN 0214-7165.
  • Bravo, Gonzalo (1994). Historia del Mundu Antiguu. Una introducción crítica. Madrid: Alianza. ISBN 84-206-8185-7
  • Bury, J.B (1958): History of the Later Roman Empire. Londres: Dover. ISBN 0-486-20398-0
  • Cameron, Averil (2001): El Baxu Imperiu Romanu. Madrid: Alcuentru. ISBN 84-7490-620-2
  • Ermatinger, James W. (2004): The torne and fall of the Roman Empire. Westport: Greenwood. ISBN 0-313-32692-4
  • Ferrill, Arther (1989): La cayida del Imperiu Romanu: la esplicación militar. Madrid: EDAF. ISBN 84-7640-293-7
  • García Moreno, Luis Agustín (1998): El Baxu Imperiu Romanu. Madrid: Síntesis. ISBN 84-7738-620-X
  • Gibbon, Edward (2007): Historia de la decadencia y cayida del Imperiu romanu. Madrid: Turner. ISBN 84-7506-752-2
  • Heather, Peter (2006): La cayida del Imperiu Romanu. Barcelona: Crítica. ISBN 84-8432-710-3
  • Helal Ouriachen, El Housin (2009): La ciudá bética mientres l'Antigüedá Tardida. Persistencies y mutaciones locales en rellación cola realidá urbana del Mediterraneu y del Atlánticu, Tesis doctoral, Universidá de Granada, Granada.
  • Kovaliov, Sergei I. (1973): Historia de Roma. Madrid: Akal. ISBN 84-7339-016-4
  • Liebeschuetz, JHWG (2006): Torne and Change in Late Antiquity: Religion, Barbarians and Their Historiography. Aldershot: Ashgate. ISBN 0-86078-990-X
  • Little, Lester K., y Rosenwein, Bárbara H. (eds; 2003): La Edá Media a alderique. Madrid: Akal. ISBN 84-460-1288-X
  • MacMullen, Ramsay (1988): Corruption and the Torne of Rome. Binghampton: Yale University Press. ISBN 0-300-04799-1
  • Pirenne, Henri (2005). Mahoma y Carlomagno. Madrid: Alianza. ISBN 84-206-2214-1
  • Spengler, Oswald (1922-3): Der Untergang des Abendlandes.
  • Vasiliev, Alexander (1946): Historia del Imperiu Bizantín. Barcelona: Iberia. ISBN 84-7082-095-8
  • Ward-Perkins, Bryan (2006): La cayida de Roma y el fin de la civilización. Madrid: Espasa. ISBN 84-6702-363-3

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]