Historia de Centroamérica

De Wikipedia
Mapa de les distintes entidaes territoriales qu'esistíen en Centroamérica nel sieglu xvi antes de la llegada de los españoles.

La historia de Centroamérica axunta los eventos asocedíos nel subcontinente dende los primeros asentamientos humanos nel subcontinente.

Antes de la invasión española (1492)[editar | editar la fonte]

Na dómina precolombina, la mayoría del territoriu de Centroamérica yera parte de la civilización d'orixe mesoamericana, que les sos sociedaes natives ocuparon la tierra ente'l centru de Méxicu nel norte, hasta'l noroeste de Costa Rica nel sur; mientres la civilización d'orixe chibcha ocupaba la tierra nel este d'El Salvador, Hondures, Nicaragua y Costa Rica nel norte, hasta Panamá nel sur. Les cultures precolombines de tola rexón comerciaron con Mesoamérica y Suramérica creando importantes places comerciales ente estos pueblos y puede ser considerada transicional ente estos dos árees culturales.

El rexistru arqueolóxicu nun dexa deducir l'orixe de munchos de los pueblos precolombinos que poblaron Centroamérica. En gran midida, la mayor parte de les cultures documentaes a la llegada de los europeos paecen formase autóctonamente en Centroamérica anque dellos pueblos de Centroamérica paecen migrar dende'l norte, en Mesoamérica en tiempos relativamente recién. La evidencia llingüística amuesa que los pipiles (utoazteca) y los chorotegues (otomangue) falaben llingües claramente rellacionaes con llingües del norte y, por tanto, el so orixe tien d'asitiase en Mesamérica. Otros pueblos importantes de Centroamérica como los lenques, los kunas, los payes, los nasos o los bribris paecen tener el so orixe étnicu na mesma Centroamérica. L'estudiu de les families llingüístiques puede ayudar a entender les rellaciones d'etnogénesis de los antiguos pueblos de Centroamérica. Les principales families llingüístiques precolombines de Centroamérica son la mayense (que tamién tien presencia fora de Centroamérica), la xinca, la lenmichí (lenca, misumalpa y chibchense).

Conquista y periodu colonial[editar | editar la fonte]

Dende'l sieglu XVI hasta principios del sieglu XIX, Centroamérica tuvo incorporada na Capitanía Xeneral de Guatemala, delles vegaes conocíu como Reinu de Guatemala, que la so integración y división interna varió repetidamente. Oficialmente, la Capitanía yera parte del Virreinatu de Nueva España, y poro, sol control del virréi español en Ciudá de Méxicu. Sicasí, esti nun foi alministráu pol virréi sinón por un Capitán Xeneral independiente, que primero tenía les sos instalaciones en Antigua Guatemala y dempués en Ciudá de Guatemala.

Mientres esti periodu la rexón esperimentó grandes cambeos demográficos, sociales, económicos y llingüísticos. Apaecieron ciudaes importantes fundaes polos europeos y llegaron importantes contingentes d'orixe européu (colonizadores), según contingentes africanos (esclavizados) que se sumaron a les poblaciones autóctones. L'español convertir na llingua principal de la rexón.

Cortes de Cádiz[editar | editar la fonte]

Mientres la dómina de la Constitución de Cádiz (1812-1814 y 1820-1821), el reinu de Guatemala sumió y foi sustituyíu por dos provincies independientes ente sigo, la Provincia de Guatemala y la Provincia de Nicaragua y Costa Rica. En 1821, en víspores de la independencia, creáronse tres provincies más, Chiapas, El Salvador y Hondures, segregaes de la Provincia de Guatemala.[1]

Independencia d'España[editar | editar la fonte]

Acta d'Independencia de Centroamérica alcontrada nes instalaciones de l'Asamblea Llexislativa d'El Salvador.

En 1821, Méxicu proclamó la so independencia d'España, y darréu Chiapas, dambes decisiones fueron asonsañaes el 15 de setiembre pola Provincia de Guatemala. La fecha ye inda considerada como día de la independencia por toles naciones de Centroamérica. El Xefe Políticu Superior de la Provincia de Guatemala, Gabino Gaínza, caltúvose al frente del gobiernu internamente. Tamién les Provincies d'El Salvador, Honduras, Nicaragua y Costa Rica proclamaron, en diverses feches, la so independencia absoluta d'España.

Anexón a Méxicu[editar | editar la fonte]

Dempués de la independencia, surdió la idea d'amestase al Primer Imperiu Mexicanu d'Agustín de Iturbide, decisión que se consultó colos conceyos. Recibíos los votos mayoritarios de los conceyos, el gobiernu de Guatemala proclamó l'anexón de Centroamérica a Méxicu. Esta decisión foi adversada de manera atayante por El Salvador[ensin referencies], y tampoco cuntó con delles poblaciones d'Hondures, Nicaragua y Costa Rica; sicasí, un exércitu mexicanu sol mandu del Xeneral Vicente Filisola ocupó la Ciudá de Guatemala y dempués invadió y ocupó El Salvador, a pesar de que los salvadoreños proclamaron la so unión a los Estaos Xuníos d'América[ensin referencies].

Cuando Méxicu aportó a una república l'añu siguiente, acoyóse'l derechu de que Centroamérica determinara'l so propiu destín[ensin referencies]. En Guatemala axuntóse l'Asamblea Nacional Constituyente de les Provincies Xuníes del Centru d'América, que'l 1 de xunetu de 1823, declaró la independencia absoluta d'España, de Méxicu, y de cualesquier otra nación estranxera y estableció un sistema de gobiernu republicanu. Un censu de población realizáu en 1824, reflexu que Centro América cuntaba con 1,287,491 habitantes.

Provincies Xuníes del Centru d'América[editar | editar la fonte]

Provincies Xuníes de Centroamérica.

El 1 de xunetu de 1823, axuntar en Guatemala el congresu, so la presidencia del presbíteru José Matías Delgado, y declaró que les provincies ende representaes yeren independientes d'España, de Méxicu y de toa otra nación. El nuevu país tomó'l nome de Provincies Xuníes del Centru d'América. A otru día, 2 de xunetu, los diputaos declaráronse constituyíos n'Asamblea Nacional Constituyente y proclamaron que nella moraba la soberanía nacional, y punxeron en vixencia temporalmente la Constitución de Cádiz.

L'Asamblea Nacional Constituyente decretó una bandera y un escudu pal nuevu Estáu, y nomó una xunta de gobiernu provisional de tres miembros (Primer Triunviratu de Centroamérica). N'ochobre de 1823 foi reemplazada por otru (Segundu Triunviratu de Centroamérica), que gobernó hasta 1825.

República Federal de Centro América[editar | editar la fonte]

La naciente unión centroamericana, oficialmente denominada República Federal de Centroamérica, entendía los Estaos de Guatemala, El Salvador, Hondures, Nicaragua y Costa Rica. Los lliberales centroamericanos teníen grandes esperances na República Federal, que ellos creíen que diba evolucionar nuna moderna y democrática nación, arriquecida pol comerciu al traviés de la zona, ente los Océanos Atlánticu y Pacíficu, al empar que diben llibrase por fin del xugu a que los teníen sometíos los conservadores de Guatemala.[2] Les aspiraciones lliberales yeren reflexaes nos emblemes de la república federal: La bandera amosaba una banda blanca ente dos bandes azules, representando la tierra ente los dos océanos ente que l'escudu amosaba cinco montes, una pa cada estáu, ente dos océanos, sobre un gorru frigio, l'emblema de la Revolución francesa que simbolizaba'l pensamientu positivista anticlerical que s'imponía ente los lliberales.[3]

La República Federal de Centroamérica surdió d'una Asamblea Constituyente de les Provincies Xuníes del Centru d'América al traviés d'una Constitución, el 22 de payares de 1824. La so capital primeramente foi la Ciudá de Guatemala, hasta 1834; dempués Sonsonate, por un curtiu periodu, y d'últimes San Salvador, de 1834 a 1839.

La federación taba formada por cinco Estaos: Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua y Costa Rica. En 1838 formóse un sestu Estáu, Los Altos, con capital na ciudá de Quetzaltenango, colos territorios del occidente de Guatemala, y parte del actual Soconusco de Chiapas (Méxicu). Llindaba al sur col Océanu Pacíficu, al este col Mar Caribe, al Sureste con Panamá (provincia de Colombia entós), y al noroeste con Méxicu. El territoriu de la federación tamién incluyía Belice.

Ente los años de 1838 y 1840, la federación entró nun periodu de guerra civil. El primer Estáu en dixebrase definitivamente foi Nicaragua, n'abril de 1838; n'ochobre esta decisión foi asonsañada per Honduras, y en payares per Costa Rica. Guatemala dixebrar en 1839 y, sol gobiernu de Rafael Carrera, forzadamente absorbió al Estáu de Los Altos. A finales de 1839, la federación dexara d'esistir; sicasí, mientres el sieglu XIX hubo numberosos intentos pa restablecela, manifestaos nes conferencies unionistes centroamericanes.

Los lliberales centroamericanos teníen grandes esperances na creación d'una república federal, que darréu evolucionaría escontra un Estáu moderno y democrático ente los Océanos Pacíficu y Atlánticu. Estes aspiraciones veríense reflexaes nos emblemes de la República Federal: la so bandera amuesa una banda blanca ente dos azules, derivada de la bandera de les Provincies Xuníes del Río de la Plata (que de la mesma derivaba de la bandera del rei español Fernandu VII), representando la tierra ente los dos océanos. L'escudu d'armes amuesa cinco volcanes (unu per cada estáu), allumaes por un sombreru de la llibertá o gorru frigio (influencia francesa). La bandera foi introducida na rexón pol Comandande Naval Louis-Michel Aury cuando estableció la primer república independiente na isla de Providencia nel añu 1818.

Sicasí, na práutica, la federación encaraba grandes problemes:

  • N'oposición al proyeutu federal atopábense'l conservadores, los representantes de la Ilesia Católica y los grandes llatifundistes.
  • El tresporte y les comunicaciones ente los Estaos miembros yeren desaxeradamente deficientes.
  • La población, polo xeneral, desconocía'l beneficiu d'una integración rexonal.
  • El poder de la capital federal (Ciudá de Guatemala, dempués San Salvador) yera casi inesistente fora de les sos llendes.
  • La falta de fondos pal so desenvolvimientu y l'intervención de naciones estranxeres (por casu, Gran Bretaña, Estaos Xuníos y Méxicu).

Guerra Civil Centroamericana[editar | editar la fonte]

Por cuenta de que los conservadores nun queríen dexar los privilexos a los que taben acostumaos dende la dómina colonial, bien llueu españaron una serie de disensiones y guerres civiles, que remataron col derrocamientu en 1829 del gobiernu constitucional que'l so Presidente titular yera'l salvadoreñu Manuel José Arce y Fagoaga, escoyíu en 1825, y qu'exercía dende 1828 el Vicepresidente Mariano Beltranena y Llanu, guatemalianu. Esi añu tamién foi derrocáu'l gobiernu conservador de Guatemala empobináu por Mariano de Aycinena y Piñol por una invasión empobinada pol xeneral hondureñu Francisco Morazán quien confiscó tolos bienes a los miembros del Clan Aycinena, y espulsar del territoriu centroamericanu xunto colos miembros del cleru regular.[4] Interinamente fíxose cargu del gobiernu'l lliberal guatemalianu José Francisco Barrundia y Cepeda y en 1830 foi escoyíu como Presidente'l xeneral hondureñu Francisco Morazán, quien darréu foi escoyíu otra vegada pal periodu 1835-1839. Morazán empezó a faer negocios colos ingleses que teníen un puestu comercial en Belice y lo mesmo fixo'l gobernador del Estáu de Guatemala, Mariano Gálvez lo que xunto col intentu d'aplicar lleis novedoses nel país -como'l divorciu y l'usu de xuraos- causó rensía ente los pobladores guatemalianos, quien mirabana los ingleses y a los lliberales como herexes.[5] Los miembros del cleru secular nun fueren espulsaos de Centroamérica, pero habíen quedáu debilitaos pola eliminación del diezmu obligatoriu; aun así, por cuenta de la educación fuertemente católica qu'hubiera en Guatemala, foi-yos fácil convencer a los indíxenes y mestizos de les intenciones herétiques de los lliberales, y esto creó l'ambiente aparente por que los conservadores retornaren al país.[5]

Na segunda alministración de Morazán resurdió la guerra civil: en 1837 el gobiernu de Mariano Gálvez foi acusáu d'envelenar los ríos con cólera morbus y eso, auníu a les acusaciones de herexía, provocó una rebelión llabradora de la que surdió'l caudiellu Rafael Carrera y Turcios.[6] Ante la debilidá y falta de tresparencia amosada pol gobiernu de Morazán, Nicaragua dixebrar de la República'l 30 d'abril de 1838, y el Congresu federal aceptó que se constituyera un nuevu Estáu, Los Altos, que la so capital yera Quetzaltenango, coles tierres occidentales de Guatemala. Hondures dixebrar de la unión el 6 d'ochobre y el 14 de payares Costa Rica asonsañar. Guatemala dixebróse'l 17 d'abril de 1839 y a principios de 1840 les tropes del capitán xeneral Rafael Carrera y Turcios reincorporaron Los Altos.[6]

Segunda metá del sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Centroamérica, 1892.

Dellos intentos fueron fechos p'axuntar les naciones centroamericanes mientres el sieglu xix, especialmente por aciu les conferencies unionistes centroamericanes, pero nengunu tuvo ésitu. El primeru asocedió en 1842, cuando'l ex-presidente Francisco Morazán, que s'apoderara del poder en Costa Rica, quixo restablecer la unión pola fuercia, pero'l so intentu terminó cola so cayida y execución. Pocos meses antes, roblárase en Chinandega un pactu d'unión pa establecer una Confederación de Centroamérica ya incluyía a El Salvador, Honduras y Nicaragua. Costa Rica xuntóse condicionalmente; sicasí, esti intentu duró bien pocu, hasta 1844. Un segundu intentu llevar a cabu de 1849 a 1852 ente El Salvador, Honduras y Nicaragua.

En 1885 producióse la llamada intentona de Barrios. El presidente de Guatemala, Justo Rufino Barrios intentó xunir la nación poles armes, pero morrió nel intentu combatiendo contra les fuercies salvadoreñes. Un tercer intentu d'Hondures, Nicaragua, y El Salvador foi cuando intentaron crear la República Mayor de Centroamérica (dempués Estaos Xuníos de Centroamérica) la cual duró ente 1896 y 1898. El postreru producir nuna conferencia celebrada en San José, Costa Rica, en 1920, nel cual Costa Rica, El Salvador, Guatemala y Honduras roblaron un pactu d'unión.

Guerra contra los filibusteros[editar | editar la fonte]

A pesar del fallíu últimu intentu d'unión, el sentíu de compartir historia y l'esperanza d'una eventual reunificación persisten na mayoría de les naciones que fueron parte de la unión. Nos años 1856 y 1857 la rexón exitosamente estableció una coalición militar pa repeler una invasión d'un filibusteru d'Estaos Xuníos llamáu William Walker.[7] Güei, cuatro de los cinco naciones tienen nes sos banderes los antiguos motivos de la federación, que consistía nos dos bandes esteriores azules, alredor d'una banda blanca interna. Sicasí, Costa Rica, únicu Estáu que se caltuvo en paz mientres la federación y cumplió coles sos obligaciones tributaries y militares col gobiernu federal, pasó dende'l deceniu de 1840 a ser el menos convencíu de les bondaes de la integración rexonal y modificó significativamente la so bandera en 1848, escureciendo l'azul, y añadiendo una banda de doble tamañu con rellación a les otres en color coloráu, como un homenaxe a la bandera de Francia. El Salvador y Guatemala tamién tuvieron mientres munchos años banderes bien distintes a la federal.

Mientres tou esti sieglu foise conformando les estructures políticu alministratives distintivos de cada unu de lo que güei son los Estaos de l'antigua federación, asina se conformaron a partir d'una economía amestada a la esplotación del sector agru extractivo[8] colo cual danse les bases pa la evolución y estructuración de los diversos grupos humanos dende los pre esistentes y cola llegada de nuevos grupos humanos como los grupos garífunas o llevantinos a finales del sieglu XIX.[9]

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

En 1907 foi creada la Corte de Xusticia Centroamericana o Corte de Cartago, pero en 1917 Nicaragua retirar d'esti tribunal y en 1918 caducó'l so conveniu constitutivu. En 1960, cola esperanza de qu'una unificación política pudiera ser el siguiente pasu, Guatemala, El Salvador, Honduras, y Nicaragua establecieron el Mercáu Común Centroamericanu, al que se xunió pocu dempués tamién Costa Rica.

En 1920, en Guatemala el Partíu Unionista tuvo un papel protagonista nel derrocamientu del presidente Manuel Estrada Cabrera, abogáu que yá tenía ventidós años nel poder y otorgara fuertes concesiones a les empreses norteamericanes, especialmente la United Fruit Company. Lo irónico d'esi movimientu foi que tuvo formáu por líderes conservadores qu'abrazaron la causa unionista pa derrocar al gobiernu lliberal.[10]

Este foi aprobáu por El Salvador, Guatemala y Honduras, qu'en 1921 constituyeron la República Federal de Centroamérica, pero en xineru de 1922 Guatemala dixebróse y los otros dos Estaos decidieron reasumir tamién la so soberanía.

Anguaño, dende 1991, el Parllamentu Centroamericanu tuvo operando, tamién conocíu como PARLACEN (parllamentu centroamericanu) ye una institución política consagrada a la integración de los países de Centroamérica, anque nun dio nengún pasu sustancial dirixíu a la restauración de la unión política. Tien la so sede na Ciudá de Guatemala ya integrar Diputaos d'El Salvador, Guatemala, Honduras, y Nicaragua. Costa Rica nun aprobó'l conveniu constitutivu del Parllamentu, nin el de la Corte Centroamericana de Xusticia constituyida nel deceniu de 1990, de la que tampoco ye parte Guatemala. República Dominicana y Méxicu como observadores rexonales.

En 1903 tres la Separación de Panamá de Colombia, la nueva República de Panamá quedó xeopolíticamente enserta en territoriu centroamericanu. Esta república magar tar venceyada histórica y culturalmente con América del Sur y el Caribe, ye partidaria de la integración centroamericana y en 1993 suscribir al PARLACEN, tomando participación activa nos sos alcuerdos y fortaleciendo los sos venceyos comerciales colos países de la rexón, anque nel 2009 Panamá empecipió'l so procesu de separación del SICA.

Na historia recién unu de los personaxes que más lluchó pola integración ye'l Presidente de Guatemala Vinicio Cerezo, quien mientres el so mandatu (1986-1991) promovió al traviés de los Alcuerdos de Esquipulas, non solo la busca de la Paz Firme y Duradero na rexón sinón tamién un esfuerciu pola integración de les decisiones polítiques en Centroamérica. Los Alcuerdos de Esquipulas promovieron tamién la creación del Sistema de la Integración Centroamericana y darréu el Parllamentu Centroamericanu, na busca d'una institucionalidad rexonal capaz de sofitar los procesos rexonales.

Historia de les naciones centroamericanes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Rieu-Millan 1990, p. 43
  2. Martínez Peláez y 1990, p.
  3. Martínez Peláez, 1990.
  4. González Davison, 2008, p. 4-15.
  5. 5,0 5,1 González Davison, 2008, p. 38-52.
  6. 6,0 6,1 Woodward, 1993.
  7. Woodward, 2002.
  8. Historia del Ismu Centroamericanu, Tomu II de la Coordinación Educativo y Cultural Centroamericana (CECC) Páx.383 ISBN 970 - 18 - 5085 - 8
  9. Historia del Ismu Centroamericanu, Tomu II de la Coordinación Educativo y Cultural Centroamericana (CECC) Páx.456 ISBN 970 - 18 - 5085 - 8
  10. Arévalo Martínez, 1945.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]