Fuentesaúco

Coordenaes: 41°13′53″N 5°29′35″W / 41.231388888889°N 5.4930555555556°O / 41.231388888889; -5.4930555555556
De Wikipedia
Fuentesaúco
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fuentesaúco (es) Traducir Gaspar Corrales Tabera
Nome oficial Fuentesaúco (es)[1]
Códigu postal 49400
Xeografía
Coordenaes 41°13′53″N 5°29′35″W / 41.231388888889°N 5.4930555555556°O / 41.231388888889; -5.4930555555556
Fuentesaúco alcuéntrase n'España
Fuentesaúco
Fuentesaúco
Fuentesaúco (España)
Superficie 67.85 km²
Altitú 800 m[2]
Llenda con Aldeanueva de Figueroa
Demografía
Población 1588 hab. (2023)
- 733 homes (2019)

- 742 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.07% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 23,4 hab/km²
fuentesauco.es
Cambiar los datos en Wikidata

Fuentesaúco ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón.

Asítiase al sureste de la provincia de Zamora, nun llateral del valle del ríu Guareña, asitiáu a 803 m d'altitú sobre una nidia fastera que baxa escontra'l cursu del Regueru de San Pedro, a 41,4 km de la ciudá de Zamora y a 34,2 km de Salamanca, afechiscamente comunicáu a dambes ciudaes por aciu una rede d'autobuses qu'opera de llunes a vienres. Fuentesaúco ta asitiáu na contorna de La Guareña, na que centraliza munchos de los servicios de la mesma, polo que ye considerada como cabeza comarcal.

Topónimu[editar | editar la fonte]

El topónimu d'esta llocalidá apigura los vocablos fonte, derivada de la pallabra llatina "fons-fontis" cola que se noma al manantial d'agua, y sabugu, especie arbórea que da una flores blanques que s'usen na medicina como diaforético y escuédigu. El nome sufrió variaciones a lo llargo de los años y antes de llegar al actual hanse documentáu diverses versiones como "Fuentelsauco", "Fonte del Sauco o del Sabuco", ente otros.[3]

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Fuentesaúco.
Escudu de Fuentesaúco.
Escudu

Escudu de plata, una águila exployada de sable y picada de gules, superada d'una corona real zarrada y a cada llau d'ésta un estandarte de gules y plata cornino d'oru.

Bandera Cuadrada, bandada vertical de mariellu, colloráu, negru, colloráu y mariellu. El negru representando a l'águila, el colloráu los sos picos y garres y el mariellu al esmalte del campu del escudu. L'estil termináu nel so estremu cimeru por una Corona Real d'España o por un pomo. Sobre la superfecie del Estandarte va dir l'Escudu d'Armes del Conceyu.

Fecha del Boletín: 30-04-1992 NᵘBoletín: 82 / 1992

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Fuentesaúco ta asitiáu al sureste de la provincia de Zamora y enclaváu nun llateral del valle del ríu Guareña, alcontrándose'l nucleu urbanu nuna nidia fastera que baxa escontra'l cursu del Regueru de San Pedro, a 803 metros d'altitú.

Noroeste: Villamor de los Escuderos Norte: Guarrate Nordeste: Fuentelapeña
Oeste: Villamor de los Escuderos Este: Villaescusa
Suroeste: Aldeanueva de Figueroa Sur: Aldeanueva de Figueroa Sureste: Villaescusa

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Al pie de Fuentesaúco flúi'l regueru de San Pedro, que pasa xunto al nucleu urbanu na so parte oeste y acaba desaguando nel ríu Guareña cerca de La Bóveda de Toro.

Historia[editar | editar la fonte]

Dómina romana[editar | editar la fonte]

Fuentesaúco cunta con dellos xacimientos documentaos nel so términu municipal, como son «Carrelinares» con restos d'asociaos a la dómina romana altoimperial, la «Tierra de la Sepultura» de adscripción cultural tardorromana y visigoda; y la Casa del Pastor» con restos visigodos.[4]

Edá Media[editar | editar la fonte]

La primer noticia histórica escrita que se caltién relativa a l'actual localicad de Fuentesaúco ye un documentu de 1128 nel que'l rei de Lleón Alfonsu VII y la so esposa Berenguela donaron el cotu redondu del mesmu nome al obispu de Zamora Bernard de Périgord.[5] Pocos años dempués, en 1133, dichu obispu otorgaba'l derechu de fueru a los sos habitantes, popvlatores de Fonte de Savvgo,[6] fechu del cual deduzse qu'en dicha fecha yá tenía d'esistir un conxuntu humanu significativu.[7] Col fin de favorecer l'atracción de mayor númberu de xentes pa reforzar la so repoblación, Alfonsu IX de Lleón dio en 1224 un documentu de exención de too pechu a los nuevos pobladores que s'asitiaren en Fuentesaúco.[8][9]

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Detalle del mapa Nouvelle Carte d'Asturie, Galice et Leon, de principios del sieglu XIX, en que puede reparase Fuentesaúco.

Mientres la Edá Moderna Fuentesaúco foi una de les llocalidaes integraes na provincia de Toro, dependiendo de dicha ciudá pal votu en Cortes.[10] Per otru llau, no eclesiástico Fuentesaúco constituyía la cabecera d'un arciprestalgu dende 1499.[11] Darréu, en 1597, la villa de Fuentesaúco foi mercada por Pedro de Deza,[12] a quien-y dio'l Condáu de la Fuente del Sabugu el rei Felipe III d'España en 1612, que primeramente foi rexíu dende'l palaciu qu'estos condes teníen en Toro.[13]

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Yá na Edá Contemporánea, Fuentesaúco quedó adscritu por aciu la división provincial de 1833, a la provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[14] En 1834 constituyóse como cabecera de partíu xudicial,[15] fechu que s'enllargó hasta 1983, cuando foi suprimíu'l mesmu ya integráu nel Partíu Xudicial de Zamora.[16][17]

Tres la constitución de 1978, Fuentesaúco pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón, en tanto conceyu integráu na provincia de Zamora.[18]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Fuentesaúco ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[19]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[19]      Población según el padrón municipal de 2011[20] y de 2017 del INE.

Economía[editar | editar la fonte]

Garbanzu de Fuentesaúco.

La economía de Fuentesaúco ta apoderada principalmente pol sector primariu, en gran midida pola agricultura y na ganadería, dando llugar a la esistencia de ciertes empreses de la industria agroalimentaria, centraes nel tresformamientu de productos cárnicos y lácteos.

L'agricultura de la zona, principalmente, ye estensiva basada nos cultivos de secanu, sobremanera ceberes, anque tamién ye importante la cantidá de suelu dedicada al regadío. Tamién hai que destacar los garbanzos, arrexuntaos na denominación d'orixe Garbanzu de Fuentesaúco, según el cultivu del espárragu, de más recién introducción. Ye tal l'enraigono de los garbanzos a esta tierra zamorana, que ye conocíu por toos el dichu qu'acompaña al pueblu, que nun ye otru que'l de "el bon garbanzu y el bon lladrón de Fuentesaúco son".

La ganadería ta apoderada por instalaciones intensives nos sectores lácteo y porcín.

Tresporte y comunicaciones[editar | editar la fonte]

Carreteres[editar | editar la fonte]

  • La villa ye travesada pela carretera autonómica que CL-605 que xune Zamora con Segovia. Amás esta vía de comunicación coneuta direutamente a la villa saucana cola autovía A-62 y la N-620 en Cañizal, a 12 km, coneutando asina Fuentesaúco con Valladolid (a 90 quilómetros), amás de ser la ruta natural escontra'l País Vascu y Francia.
  • Otra importante carretera que traviesa la llocalidá ye la ZA-605, que coneuta Fuentesaúco con Toro y Salamanca, y qu'atopa en Fuentesaúco el so puntu mediu ente estos dos ciudaes.
  • D'últimes taría la carretera provincial ZA-602, que s'estiende dende El Cubo del Vino, onde coneuta cola autovía A-66 y la N-630.

Cultura[editar | editar la fonte]

Fiestes[editar | editar la fonte]

La fiesta más popular ye la de La Visitación, celebrada'l primer fin de selmana de xunetu. El so orixe remontar a hai más de 400 años y nella tienen llugar los tradicionales “axorices”, espectáculu taurín nel que participen toros, caballos, espantadores y encerradores, xunto col numberosu públicu rexuntáu nel prau de La Reguera. Atendiendo a la ordenanza municipal reguladora de festexos taurinos populares, cabo señalar que'l so orixe remontar al 17 de xunu de 1596, tres un intentu d'unificar les festividaes relixoses de los dos feligresíes esistentes entós daquella, les cuálos estremaben la villa. D'esta forma, les dos partes del conceyu, San Juan y Santa María xuníense proclamando la festividá: La Visitación de La nuesa Señora a la so prima Santa Isabel. D'esta forma, consiguíase aunir a les figures de San Juan, por aciu la so madre, Santa Isabel, y a Santa María. Ye ciertu que nos sos empiezos estes festividaes teníen un altu conteníu relixoso, al que nun tardó en sumase'l componente taurín, pos ye equí onde nacen axorizar de Fuentesaúco. Los conocíos Axorices, nacieron como un actu d'enfrentamientu social, relativu a los distintos niveles socioeconómicos de la llocalidá. Los ganaderos o posesores de caballos de la dómina, encargar de traer a los toros y cabestru dende la finca pa zarralos nes corrolades del pueblu, coles mires de ser toreaos pela tarde na plaza de toros. El pueblu llanu que nun podía esfrutar d'esos festexos taurinos na plaza, motiváu pol sentimientu sociu-cultural y de divertimento, esperaba a los reses na entrada del pueblu col fin de "axorizar" a la menada conducida polo caballistes, obligándo-yos a axuntar de nuevu la menada y volver intentar zarrala peles cais del pueblu. D'esta forma, cabo señalar que Los Axorices, basar nel desafíu esistente ente los que participen a cuerpu y los que participen a caballu, de forma que los caballeros quieren sacar del Prau de la Reguera la menada de toros, ente que los encerradores d'a pies torguen el pasu de los corninos, d'ende'l so nome. Anguaño, y pa siguir cola tradición, realícense trés axorices acaldía antes de zarralos nes corrolades asitiaes dientro del pueblu. Xunto a axorizar, tamién se celebren otros festexos taurinos en La Visitación, como son los encierres de cai y los festexos de plaza. Cabo señalar la diferenciación de les partes dientro del encierre mistu compuestu por de primeres l'encierre de prau (axorices y xubida) y en segundu llugar l'encierre de cai.

La Feria de Los Santos ye otra de les tradicionales fiestes saucanas. El so orixe ye tamién inciertu, anque tuvo d'algamar una amplia notoriedá en reconociéndose la so oficialidá con una orde real de Carlos III del añu 1776. De magar, foi celebrada tolos martes y los seis primeros díes de payares. El so orixe foi ensin dulda una feria agroalimentaria, antaño denomada "feria del ayu" y que güei se convirtió nun puntu d'alcuentru y esposición de productos de la tierra.

De sonadía ye tamién la Selmana Santa de Fuentesaúco, una de les más populoses de la provincia de Zamora. Entá caltién nos nuesos díes la so austera pureza y l'ampliu respaldu de los saucanos al traviés de los sos cinco cofraderíes como son: Cofradería del Ecce Homo, Hermandá de Jesús Nazarenu, Cofradería del Cristu de l'Agonía (Cofradería del Silenciu), Cofradería del Santu Entierru y Cofradería de la Virxe de la Soledá. Cuenta con un bon númberu de procesiones, nos que participen pasos de pervalible imaginería relixosa, roblaos por reputaos escultores como Juan de Montejo, ente otros.

Los Quintos que, a pesar de sumir la mili, sigue siendo un acontecimientu popular promovíu polos mozos de la villa qu'entren en quintes. Trés son les principales festividaes, na que la quinta entera pa ser estremáu, va vistir con un monu del color escoyíu polo quintos, yá son munchos los colores utilizaos (mariellu, azul, verde, colloráu...). La primera coincide cola entrada en quintes de los mozos saucanos, la denomada fiesta de la enramada, que tien llugar en febreru. Consiste nel allugamientu, a lo llargo de la madrugada, d'enramaes nos balcones y puertes de les quintes, mientres estes señalen les puertes de les cases de los quintos varones con paya principalmente. La segunda fecha ye la xubida del mayu na nueche del 1 de mayu, llevada a cabu polos quintos con ayuda del restu del pueblu de forma manual con ayuda de tres soga. La tercera y última ye la fiesta de la caza onde los quintos van cazar xunto al restu del pueblu y na que se despiden del so añu de quintos cenando colos quintos del añu siguiente, venciéndo-yos asina'l testigu.

Bien celebraes, y de rancia tradición, son tamién Les Águedas. Mientres esta festividá, la villa cunta con una nutrida cofradería, na que los sos componentes vistir coles sos meyores gales pa la particular procesión y posterior pasacalles.

Nos últimos años adquirió notable puxanza la festividá del Saucano Ausente. Celebración del mes d'agostu consistente nuna romería popular y festivo que rexunta a los saucanos na paraxa d'El Cuáiz, pa compartir una tarde de merienda y de verbena campestre. Convirtióse nuna xornada na que los saucanos aúnan los sos venceyos, tantu los que moren na villa como aquellos que tuvieron qu'emigrar a otros llugares de la xeografía.

Patrimoniu Monumental[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial de Santa María del Castillo.

Ente los sos monumentos relixosos figuren:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/fuentesauco-id49081.
  3. Fuentesaúco en Torguvi
  4. Plan parcial del sector V-A en Fuentesaúco
  5. Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «Conceyu de Fuentesaúco» (castellanu). Archivo Históricu Provincial de Zamora. Archiváu dende l'orixinal, el 17 de febreru de 2015. Consultáu'l 16 de febreru de 2015.
  6. Sánchez Herrero, 2002, p. 703.
  7. Vaca Lorenzo, 2002, p. 446.
  8. Bonu Domínguez, María Luisa (1988). Fundación "Ramos de Castro" pal Estudiu y Promoción del Home: Historia de Zamora: Zamora de los sieglos XI-XIII (en castellanu), páx. 257. «El rei D. Alfonsu IX excuda de tributación a toos aquellos que fueren poblar Fuentesauco en beneficiu del obispu de Zamora, a quien pertenecía la mesma por concesión real.»
  9. Exenciones de Fuentesaúco
  10. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 152.
  11. Sánchez Herrero, José (1978). Centro d'Estudios ya Investigación 'San Isidoro': Les diócesis del reinu de Lleón: sieglos XIV y XV (en castellanu), páx. 42.
  12. (2003) Real Academia de la Historia: Boletin de la Real Academia de la Historia. Tomu CC. Cuadiernu II. (en castellanu), páx. 131. «Tres llicencia concedida por S. M. en 1597 pa redimir un censu de 36.000 ducaos la villa de Fuentesaúco ye mercada por D. Pedro de Deza, arcedianu de Calatrava y canónigu de la catedral de Toledo.»
  13. La vida toresana de los Condes de Fuentesaúco
  14. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  15. [http://www.cervantesvirtual.com/obra/subdivision-en-partidos-judiciales-de-la-nueva-division-territorial-de-la-peninsula-e-islas-adyacentes--0/ Subdivisión en partíos xudiciales de la nueva división territorial de la Península ya islles axacentes / aprobada por S. M. nel real decretu de 21 d'abril de 1834
  16. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  17. Real Decretu 529/1983, de 9 de marzu, pol que se determinen los Partíos Xudiciales de cada provincia, a considerar a efeutos de les eleiciones de Diputaos provinciales.
  18. {{cita web |url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Lleón|autor=
  19. 19,0 19,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Fuentesaúco». Consultáu'l 16 de febreru de 2015.
  20. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011». Consultáu'l 16 de febreru de 2015.
  21. Decreto 3441/1973, de 7 d'avientu, pol que se declara monumentu históricu-artísticu, de calter nacional, la ilesia de Santa María del Castillo, de Fuentesaúco (Zamora).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]