Constitución española de 1978

De Uiquipedia
Saltar a: navegación, buscar

Constitución Española de 1978, la norma principal del ordenamientu xurídicu español, resultancia d'un procesu hestóricu nomináu "Transición Española" que camudó'l réxime franquista de 1975 nuna Monarquía parlamentaria.

Hestoria[editar | editar la fonte]

Como parte la Transición Española fasta la democracia, la muerte'l dictador Xeneral Francisco Franco, el 20 de payares de 1975, supuso la proclamación como rei de Xuan Carlos I, y poco dempués (en xunetu de 1976) la formación d'un Gobiernu presidíu por Adolfo Suárez González, y nomináu según la lexislación vixente. El Gobiernu unvió, n' ochobre de 1976, a les Cortes un proyeutu de Llei pa la Reforma política, que foi aprobáu per les Cortes, y, posteriormente, y según tolos requisitos exixíos por les Lleis Fundamentales (señaladamente la Llei de Sucesión) sometíu a referéndum.

Esta "Llei pa la Reforma política" venía suponer un notable camudamientu de les lleis fundamentales, ensin introducir ella misma un sistema democráticu-constitucional pero faciendo posible la creación d'ésti. La Llei insertabase formalmente nel ordenamientu xurídicu vixente (la so disposición final definíala espresamente comu «Llei fundamental») pero separtábase dafechu nel so espíritu d'esi ordenamientu, yá que:

  • reconocía los drechos fundamentales de la persona comu inviolables (artículo 1)
  • otorgaba la potestá llexislativa en exclusiva a la representación popular (artículo 2), y
  • preveía un sistema eleutoral inspiráu en principios democráticos y de representación proporcional.

Posteriormente el Real Decretu Llei 20/1977, de 18 de marzu, reguló'l procedimientu pa la eleición de les Cortes, eleición que llevose a cabu'l 15 de xunio de 1977, nes primeres eleiciones llibres dende febreru de 1936.

Una les tarees prioritaries de les Cortes foi la redaición d'una Constitución. La Llei de Reforma Política ofrecía la posibilidá de que la iniciativa de la reforma constitucional correspundiera al Gobiernu o al Congresu los Diputaos, elixiéndose esta cabera opción. La Comisión d'Asuntos Constitucionales y Llibertaes Públices del Congresu los Diputaos nominó una Ponencia de siete diputaos, que iguó un anteproyeutu de Constitución. Estes siete persones, conocíes comu los Padres de la Constitución fueron:

L'anteproyeutu discutiose na Comisión, y, dempués, discutíu y aprobáu pol Congresu los Diputaos. A continuación, procediose al esamen del textu del Congresu pola Comisión Constitucional del Senáu, y el Plenu del mesmu muérganu.

La discrepancia entre'l textu aproáu pol Congresu y el aprobáu pol Senáu ficieron necesaria la intervención d'una Comisión Mixta Congresu-Senáu, que iguó un textu definitivu. Esti foi votáu y aprobáu por les dos Cámares. Sometíu a referéndum, foi ratificáu'l día 6 d'avientu de 1978, sancionáu'l día 27 del mesmo mes pol Rei, y publicáu nel BOE el 29 d'avientu (evitose'l día 28 por coincidir col día los Santos Inocentes). Dende entós, ca 6 d 'avientu ye fiesta nacional n' España, cellebrándose'l Día de la Constitución.

Estructura[editar | editar la fonte]

La Constitución ye la Norma Fundamental del Estáu, a la que tán suxetos los poderes públicos y los ciudadanos. Toa disposición u actu contrariu a la Constitución carez de validez y sedrá expulsáu al avíu del ordenamientu xurídicu o sancionáu con arreglu les normes so xusticia constitucional y otres disposiciones constitucionales y llegales.

Siguiendo la llinia de les constituciones modernes, la Constitución Española de 1978 estructúrase en dos partes claramente diferenciáes en cuantu al so conteníu: la parte dogmática y la parte orgánica.

Parte dogmática[editar | editar la fonte]

Nesta parte la norma xurídica faese una declaración de principios que indiquen y atopen los valores imperantes na sociedá que na que se inserta. Na Constitución Española la parte dogmática tá integrada per les siguientes partes:

  • Entamu
  • Títulu preliminar (artículos 1 a 9).
  • Título I, nomáu «De los drechos y deberes fundamentales» (artículos 10 a 55).

Parte orgánica[editar | editar la fonte]

Diseñase la estructura del Estáu regulando los muérganos básicos que exercen los poderes estatales. El sistema español conserva'l diseño tripartitu de división de poderes de Montesquieu, entre Poder executivu, Poder lexislativu y Poder xudicial. Los apartados correspundientes na Constitución Española son los siguientes:

  • Título II, «De la Corona» (artículos 56 a 65)
  • Título III, «De les Cortes Xenerales» (artículos 66 a 96)
  • Título IV, «Del Gobiernu y de la Alministración» (artículos 97 a 107)
  • Título V, «De les rellaciones entre'l Gobiernu y les Cortes Xenerales» (artículos 108 a 116)
  • Título VI, «Del poder xudicial» (artículos 117 a 127)
  • Título VII, «Economía y Facienda» (artículos 128 a 136)
  • Título VIII, «De la organización territorial del Estáu» (artículos 137 a 158)
  • Título IX, «Del Tribunal Constitucional» (artículos 159 a 165)
  • Título X, «De la reforma constitucional» (artículos 166 a 169)

La Constitución finaliza con les Disposiciones Adicionales, Transitoria, derogatoria y final.

Reformes[editar | editar la fonte]

La Constitución española foi modificada una vegada (Artículu 13.2, Título I) pa extender a los ciudadanos de la Xunión Europea el drechu a votu (electores y elixibles como candidatos, sufraxiu pasivu) nes eleiciones llocales. Esta reforma constitucional entró en vigor el 28 d'agostu de 1992.

Drechos fundamentales[editar | editar la fonte]

Recoyóse una amplia declaración de drechos individuales, ensin restriciones. Incluyéronse drechos sociales (drechu al trabayu, a la vivienda, a la educación, a la sanidá) y económicos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]