Foramontano

De Wikipedia

El términu foramontano fai alusión a les xentes, procedentes del norte de la península ibérica, coles que nel sieglu IX repobláronse El Bierzo y les tierres al norte del pandu del Duero, que quedaron vacíes de resultes de les guerres ente los musulmanes y el Reinu d'Asturies nos primeros años de la Reconquista, mientres l'Alta Edá Media. Darréu a estos territorios conoceríase-yos como Reinu de Lleón. Cola espansión d'esti reinu y el procesu repoblador, los pobladores foramontanos formaron nucleos de población nuevos por territorios de Lleón, Galicia y Castiella.

Orixe de la denominación[editar | editar la fonte]

Esisten dos interpretaciones etimolóxiques respectu al orixe de la pallabra foramontano. Una diz que deriva de les pallabres llatines foras monte que se traduz cómo fora del monte, que significaría «xente de fora de los montes», esto ye, non montañeses, pa estremales de los montañeses de Cantabria. Los foramontanos yeren posiblemente de la zona norte de l'actual provincia de Burgos, la Rioja y les Encartaciones, esto ye, non montañeses. La otra deriva de les pallabres latino-xermániques foras-munt que significa curio de la tierra de fuera.[ensin referencies]

La llamada Terra de Foris na documentación medieval fai referencia al territoriu repobláu por habitantes de Les Asturies (cántabros y ástures) al sur de la cordal Cantábricu y al este de Galicia, especialmente la cuenca oriental del ríu Sil y los habitantes del Oeste del Pandu Norte —onde se repobló la Legio Civitas que darréu daría nome al Reinu de Lleón na so espansión al sur del Duero (Zamora, Salamanca)—, onde yá la denominación de foramontano vien siendo sustituyida pola de lleonés.

Tenemos De tener en cuenta que'l territoriu que tomaba La Castiella d'aquella dómina yera un territoriu estremáu al nordeste del Pandu Norte y parte del Valle del Ebro en redol a Las Merindades de Burgos, orixe de Castiella la Vieya, que pasó de ser un condáu ástur-lleonés a ser un poderosu estáu soberanu (Reinu de Castiella) dos sieglos más tarde. Étnicamente esi territoriu al este de l'antigua Cantabria, na mesma dómina que'l centru y nucleu del Reinu de Lleón, yera nomáu «Terra de Foris», ente'l territoriu de los condes de Castiella, Álava y Vizcaya (Condáu de Castiella, referíu nes cróniques monacales del sieglu IX como Bardulia), lo que dio tiempu dempués en creese ser repobláu dende la Guipúzcoa actual pol pueblu de los Várdulos qu'ellí vivía, supuestamente tamién creíu d'afinidá vascona.[ensin referencies] Anque en retrospectiva y reanalizando les fontes imperiales, correspondíase más certeramente col territoriu qu'habitaba ente La Bureba y les Encartaciones l'otru pueblu prerromanu de los Autrigonos.

Acuñamientu del términu ya identificación con Castiella[editar | editar la fonte]

El términu foramontano foi acuñáu y espublizáu pol periodista español Víctor de la Serna y Espina —fíu de l'afamada Concha Espina— na so obra Nuevo Viaje de España. La Ruta de los Foramontanos que recibió'l Premiu Nacional de Lliteratura.

Según una errónea traducción de los anales castellanos,[1] un movimientu denomináu foramontano aniciar en Malacoria nel añu 814:[2][3]

In yera DCCCLII · exierunt foras montani de Malacoria · et venerunt ad Castella.
Annales Castellani Recentiores, sieglu XII

lo que se traduz lliteralmente como «Na era 852ª (añu 814) salieron fora'l montañeses dende Malacoria y llegaron a Castiella»,[4] pero que Víctor de la Serna convirtió en "Na era 852 (añu 814) salieron los foramontanos de Malacoria y vinieron a Castiella" creando asina'l términu.[1]

De la mesma, De la Serna estableció una aldericada identificación[5][1] de Malacoria con Mazcuerras en Cantabria. D'esa forma'l territoriu cántabru constituyiría, mientres esti periodu, una officina gentium o «fragua de pueblos», anque lo contradiz el fechu de qu'en Castiella nun s'espublizó la variedá lleonesa que se falaba nuna pequeña parte de Cantabria, sinón un romance ensin nenguna rellación con tal fala cántabra.[6] Les polítiques repoblador y colonizador fixeron que se tomara posesión de les tierres so la forma xurídica de presura. A midida que ocupábense contornes al sur del cordal diba configurándose el territoriu de lo que darréu se conocerá como Castiella. Esti movimientu repoblador esperimentó un impulsu col conde Rodrigo de Castiella quien ocupa les fortaleces d'Amaya, Mave (Monte Cildá) y Saldaña mientres la dómina de la ocupación musulmana de la península ibérica.

Na provincia d'Ourense esisten cuatro pueblos col topónimu de Faramontaos, nes contornes de Carballeda de Avia, Xinzo de Limia, A Merca, y Nogueira de Ramuín. Na contorna lleonesa de Tábara —provincia de Zamora— esisti Foramontanos (o Faramontanos) de Tábara. En Salamanca esiste Cabeza de Framontanos, nel Conceyu de Villarino, cuasi fronterizu con Zamora.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 http://mauranus.blogspot.com.es/2015/10/la ruta-de-los-foramontanos-una.html
  2. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'avientu de 2014. Consultáu'l 9 de xineru de 2013.
  3. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'avientu de 2014. Consultáu'l 9 de xineru de 2013.
  4. http://www.unioviedo.es/aconceyáu/index.php/TSP/article/view/9449
  5. http://portal.uc3m.es/portal/page/portal/conocenos/honoris_causa/discursu_jose_manuel_perez-captures
  6. (1985 (8 tomos) y 2002 (tomos IX, X y XI)). Editorial Cantabria: , 1ª.

http://issuu.com/asociacionfaceira/docs/el xentiliciu rexonal_en_-y_n?mode=a_p

http://www.diariodeleon.es/noticias/revista/del-pais-de-los-ástures-reinu-de-leon_252258.html

http://reinolvidado.blogspot.com/2007/03/delles reflexones-avera-del-trmino.html

Pa más información[editar | editar la fonte]

  • Serna, Víctor del

títulu Nuevu viaxe per España : la ruta de los foramontanos (1998). . Madrid : Ediciones Maeva, S.A.. ISBN 84-86478-56-1.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]