Vinaceite

Coordenaes: 41°15′58″N 0°34′45″W / 41.266°N 0.5793°O / 41.266; -0.5793
De Wikipedia
Vinaceite
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Teruel
Comarca (es) Traducir Bajo Martín (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Vinaceite (es) Traducir Alfredo Bielsa Clemente
Nome oficial Vinaceite (es)[1]
Códigu postal 44591
Xeografía
Coordenaes 41°15′58″N 0°34′45″W / 41.266°N 0.5793°O / 41.266; -0.5793
Vinaceite alcuéntrase n'España
Vinaceite
Vinaceite
Vinaceite (España)
Superficie 50.075913 km²
Altitú 674 m
Llenda con Almochuel, La Puebla de Híjar, Híjar y Belchite
Demografía
Población 200 hab. (2023)
- 136 homes (2019)

- 115 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Bajo Martín (es) Traducir
0.15% de provincia de Teruel
0% de Aragón
0% de España
Densidá 3,99 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
vinaceite.es
Cambiar los datos en Wikidata

Vinaceite ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Teruel perteneciente a la comcarca de Baxu Martín, na comunidá autónoma d'Aragón, España. Tien una economía principalmente ganadera y agrícola, destacando la ganadería porcina, ovina y bovina. Ta asitiáu na vera del ríu Aguasvivas. Nel censu del INE 2014, tenía 262 habitantes.

Oríxenes históricos[editar | editar la fonte]

Vinaceite ye un topónimu mayor d'etimoloxía árabe (Abin Assayyid), “Descendientes del señor”, que la so trescripción ye una espresión qu'indica gran prestíu y paez tar xunida a l'autoridá de los representantes de los poderes estatales. La so primer mención documental ye de 1177, cuando se cita a un vecín de Coldu llamáu Xenen de Binizaet. Esisten nel términu municipal restos arqueolóxicos que denotan una ocupación anterior, yá dende dómina prerromana. D'ente ellos cabo destacar el xacimientu arqueolóxicu de “La Bovina” (Bien d'Interés Cultural), asitiáu a un quilómetru del actual nucleu urbanu de Vinaceite, que la so primixenia ocupación ta datada na Primer Edá del Fierro y que s'enllarga hasta'l sieglu I e.C.

Tres el paréntesis de la dómina bajoimperial romana y visigótica, de la cual nun se toparon restos nel nuesu términu municipal, tuvo llugar el momentu de la dominación musulmana. Dende mediaos del sieglu VIII la cuenca del ríu Aguasvivas foi oxetu d'un vastu procesu de poblamientu, momentu nel que probablemente ye fundáu'l nucleu orixinal del actual Vinaceite.

Dende 1119, y tres reconquistar, el distritu musulmán tresformar nuna amplia honor que englobaba el calce del ríu Aguasvivas dende Huesa a La Zaida y que a lo llargo de los sieglos va dir atrayendo señores feudales y órdenes relixoses y militares ariándose en distintes realidaes señoriales. Una vegada eslleida l'honor de Belchite de Galindo Jiménez a mediaos del XIII, Vinaceite va atópase na órbita de Belchite pero n'ocasiones nun ta incluyíu nel so territoriu. El noble Pedro Sesé, llinaxe que circuló oscuramente pol sieglu XIII antes de ser xubíu por Pedru IV, va consiguir Puebla de Albortón, una parte de Belchite y dalgunes otres propiedaes. Estos Sesé vencéyense como señores de Vinaceite pero non bien claramente: falar de Juan Galíndez de Sesé como señor de Vinaceite en 1327 y que siguiríen como tales hasta'l so sofitu a les Lluna y a Jaime de Urgel. Años más tarde les interrellaciones de parentescu de los pequeños señores de frontera faen difícil el so siguimientu hasta qu'una gran parte del ríu Aguasvivas pase a la Casa de Lluna tres la derrota de la Unión en Epila y Pedro Fernández de Híjar, fechu prisioneru, tenga que vender les sos posesiones de Belchite y Puebla. La recuperación posterior va ser facilitada pola nuevu monarquía de los Trastámara con una nueva venta gracies a los sofitos recibíos de los Fernández de Híjar que volvíen asina a la primera plana y al control de los señoríos del ríu Aguasvivas.

En mayu de 1431 Alfonso'l Magnánimo donara Lécera y Vinaceite a Juan Fernández de Híjar, confiscados a Federico de Lluna y el so siguidor Fernando de Sesé. En febreru de 1432 la reina María vendió Belchite, Puebla y Almonacid a Juan de Híjar por valor de 16.000 florinos, una cantidá bien importante qu'aumentó con otros 16.000 pa pagar la carta de gracia antes de los trés años. Por estes deldes acumulaes venció Vinaceite a un señor zaragozanu, Luis de Coscó, en 1438 por 4.200 florinos d'oru, tapando lo que realmente yera un préstamu. El llugar va pasar a una descendiente casada con Ferrer de Lanuza pero Luis de Híjar faciendo usu de la carta de gracia lo recompró en 1511 por 50.000 sueldos ya incorporóse definitivamente a los dominios de la casa de Híjar. Unos años antes podemos conocer l'estáu de la población de Vinaceite gracies a unu de los documentos más interesantes de la Hestoria d'Aragón: el llamáu censu de Tarazona de 1495. Yeren 32 fueos, pero nun sabemos el númberu d'habitantes porque esi conceutu nun lu da'l censu yá que-yos interesaba lo que tenía de pagar cada casa, fueu o familia y dientro d'esi términu podría haber cuatro o cinco persones (padres y fíos o padres, fíos y güelos).

Esta población esperimentó, como'l restu d'Aragón, una notable crecedera a lo llargo del sieglu XVI. La población mudéxar del reinu foi obligada a convertise al cristianismu pol emperador Carlos en 1525, lo que dio llugar a que se-yos llamara moriscos.

El bandu d'espulsión de los moriscos d'Aragón foi dictáu en 1610 y del reinu salieron toos pol Pirinéu (Roncesvalles) y pol puertu de los Alfaques nel Mediterraneu. De Vinaceite salieron 58 cases a cinco individuos según el censu d'espulsión, ye dicir 290 habitantes nel cómputu del virréi marqués de Aytona (anque según los datos d'embarque del puertu de los Alfaques namái fueron 210). Vinaceite, al ser una población dafechu morisca, acabó despoblada en 1610 y el duque de Híjar tuvo graves problemes pa llograr asitiar nuevamente una población que pagara les sos rentes. va precisase una carta de población tan tardida como la de 1636 por que pueda falase de remonte na población y na situación llaceriosa del pueblu.

Dempués de les dificultaes de la repoblación, Vinaceite tien nel censu de 1646 tien 19 fueos qu'a empiezos del sieglu XVIII, dempués de la Guerra de Socesión, quedar en 8 en 1718, con 12 cases habitaes; y nel vecinderu de 1778 aumentaron a 85 les persones que viven nel pueblu.

En 1841 sumíen los diezmos y el duque de Híjar vía cómo munchos de los sos vasallos facer coles tierres que fueren treuderas al nun poder identificar cesión territorial con propiedá.

Vinaceite, lliberáu del xugu del so señor feudal, siguió creciendo tocantes a númberu d'habitantes algamando los 470 en 1900 y los 609 en 1950, como máxima población. Dende entós el nuesu pueblu, por cuenta de la emigración a mayores nucleos de población en busca de meyores condiciones de vida, foi tornando en cuanto al númberu d'habitantes. Anguaño'l númberu de persones censaes na nuesa llocalidá xube a 314 (censu de población de 2010).

Patrimoniu cultural[editar | editar la fonte]

Despoblado ibéricu de la Bovina[editar | editar la fonte]

El despoblado ibéricu de La Bovina asítiase nun pequeñu cuetu aislláu na marxe esquierda del ríu Aguasvivas; ta formáu xeolóxicamente por yelsos, graves y magres, y presenta una morfoloxía irregular con una cota máxima de 340 metros d'altor sobre'l nivel del mar. Dispón d'un cume amesetada d'apenes 50 metros de terrén llanu, que la so fastera más abrupta ye la que se dispón en direición al ríu. Na actualidá, la so redolada ta ocupáu per campos de cultivu de secanu qu'afectaron notablemente al xacimientu. Esti fechu puede trate acotáu pola importante cantidá d'oxetos materiales que punxeron al descubiertu los llabores agrícoles.

Les primeres escavaciones fueron llevaes a cabu en 1870 por Pablo Gil y Gil, Catedráticu de la Universidá de Zaragoza, que nun publicar nada al respeutu. Darréu, el escavadores clandestinos” fueron realizando un constante “llabor”. Hai de solliñar que, a finales de los años 70, los entós alumnos del colexu de Vinaceite, animaos pol so maestru, dedicar a realizar campañes arqueolóxiques pola so cuenta que, sicasí, sacaron a la superficie delles estructures y oxetos de cultura material bien interesantes. Más tarde, en redol al añu 1983, Jesús Ángel Pérez Casas y María Luisa de Los sos Giménez llevaron a cabu una escavación más científica, consistente na realización de delles cates arqueolóxiques, que sirvieron pa llograr l'únicu estudiu válidu sobre los materiales y cronoloxía del xacimientu que tenemos a día de güei.

El material que puede atopase nel pobláu ye bien abondosu: cerámica a mano y a tornu ibérica (kálathoi, oinochoes, formes globulares ya imitaciones de cerámica campaniense romana), decorada n'ocasiones con motivos xeométricos o vexetales; cerámica romana d'importación (ánfores, campaniense A, B y C, dolia); sopesa, fusayoles, fragmentos de piedres de molín, pavimentos de opus signinum o tapadories de yelsu.

Polos restos constructivos qu'entá anguaño pueden apreciase en superficie podemos dicir que'l nucleu principal d'ocupación sería'l pandu del cuetu, anque, de xuru, tamién taríen habitaes les fasteres (per mediu de l'habitual estructura en terraces) y parte del llanu, como demuestren los abondosos restos materiales. Los murios qu'apaecen en superficie tán realizaos con piedra de yelsu, bien abondosu na zona. De xuru esta piedra de yelsu sirvía pa realizar los zócalos y el restu de la paré taría fecha n'adobe, de los cualos caltiénense tamién numberosos fragmentos (especialmente na zona sur del pandu).

Ye d'especial interés la tema de les balsetas de yelsu, que s'atopen en diversos puntos del xacimientu. Son elementos bien carauterísticos de los poblaos íberos de la zona, pero de los cualos nun se conoz el so usu con exactitú. Nesti xacimientu, anque yá bien deterioraos, alcuéntrense dalgunes bien espectaculares, que lleguen a midir más de tres metros de llargor por casi metro y mediu d'anchor, y con una fondura d'unos quince centímetros.

A falta d'estudios estratigráficos y cronolóxicos más fondos, el Cabezo de La Bovina acomúñase, tocantes al so periodu d'esistencia, al vecín pobláu del Cabezo de Alcalá, en Azaila, del que falta 5 km. en llinia recta y tien contautu visual. Con éses la so final puede datase probablemente en redol al añu 75 e.C.,nel intre de les Guerres Civiles Romanes (tamién denominaes Guerres Sertorianas) qu'afararon bona parte de les poblaciones del Valle Mediu del Ebro.

El despoblado ibéricu de La Bovina foi declaráu Monumentu Históricu Artísticu de calter nacional, según Decretu de 3 de xunu de 1931 y publicáu en La Gaceta de Madrid nᵘ115 (qu'equival aproximao a lo qu'agora ye'l B.O.E.) de 4 de xunu de 1931. El 8 de marzu de 2002 el Departamentu de Cultura y Turismu del Gobiernu d'Aragón modificó esta denominación y pasó a considerase como Conxuntu d'Interés Cultural, Zona Arqueolóxica. Amás ta catalogáu como Bien d'Interés Cultural (BIC) que ye la máxima categoría de proteición pa un elementu del patrimoniu cultural.

Ermita de La nuesa Señora del Campu[editar | editar la fonte]

La ermita de La nuesa Señora del Campu foi construyida nel añu 1988 (Año Mariano), con aportación importante de los vecinos de la llocalidá y siendo párrocu de Vinaceite Don Julián Díez. Trátase pos d'un edificiu de recién construcción, asitiáu nun pequeñu cuetu a unos 5 km. del nucleu urbanu y práuticamente na llende col términu municipal de Belchite.

Trátase d'un edificiu de lladriyu y cementu d'una sola nave, sobre podiu eleváu, y con pórticu esterior; con una espadaña pa la campana y con teyáu d'aguada a dos agües. Dos gradies dan accesu al pórticu y apuértase al interior per mediu d'un arcu de mediu puntu. L'ábside, que contién la imaxe de la patrona, ye de forma rectangular. A los lladrales de la imaxe principal pueden vese les representaciones de San Isidro Llabrador y Santa Águeda. Tradicionalmente celébrase romería a esta ermita'l primer domingu del mes mayu.

Ilesia de San Xuan Bautista[editar | editar la fonte]

Fueron los duques de Híjar quien s'encargaron d'edificar l'actual ilesia de San Xuan Bautista. Concretamente foi mandada construyir pol X duque de Híjar, Pedro Pablo Alcántara Fadrique Fernández de Híjar y Abarca de Bolea (1741-1792), Grande d'España de primer clase cuatro veces, caballeru del Toisón d'Oru cola Gran Cruz de la Real Orde Española de Carlos III ente otros títulos; IX duque de Híjar, IX duque de Lécera, IX duque d'Árgoma y de Castellot, IV duque de Almazán, V duque de Bournonville, XV conde de Belchite, X conde de Palma del Río, XIV conde de Salinas, IX conde de Vallfogona, VIII conde de Guimerá, XV conde de Ribadeo, IX conde de Aranda, IX conde de Castellflorit, VI marqués de Orani, X marqués de Almenara, XIII marqués de Montesclaros, VI marqués de Rupit, VI marqués de Torres d'Aragón, VI marqués de Vilanant, XVII vizconde de Ebol, vizconde de Illa, vizconde de Canet, vizconde de Alquerforadat, vizconde de Ansovell y otres villes.

Tres una serie de trabayos anteriores, el suque de Híjar encarga'l proyeutu d'edificación de la nueva ilesia al arquiteutu zaragozanu Agustín Sanz (unu de los meyores arquiteutos aragoneses del sieglu XVIII). Esti encargu vese reflexáu por una serie de capitulaciones qu'inda güei pueden consultase nel Archivu Ducal de Híjar (sito nel Archivu Históricu Provincial de Zaragoza) y que tán fechaes el 18 de mayu de 1777. La ilesia tenía de construyise nun plazu de trés años y el costu de les obres xubía a 137.808 Reales de Vellón. Efeutivamente, en 1781 el nuevu edificiu yá taba concluyíu. La nueva parroquia foi consagrada so la advocación de San Juan Bautista.

Dempués d'edificar el nuevu templu llegó la hora de realizar los altares, que fueron encargaos en 1780 al maestru Joaquín Arali y decoraos pol maestru dorador” José Cidraque en 1781. Los cuadros d'altar, dedicaos a San Juan Bautista, San Rafael y San Pedro Alcántara, fueron realizaos polos hermanos Bayeu. Esistió tamién na estructura orixinal un púlpitu que foi destruyíu y una serie d'altares de devoción popular que tán cegaos na actualidá. Amás, l'altar orixinal de Arali, estropiáu mientres la Guerra Civil, nun puede contemplase porque s'atopa detrás del actual, construyíu a mediaos de los años 50 nel taller de los zaragozanos Hermanos Albareda.

Na edificación d'esta ilesia de Vinaceite Agustín Sanz amuesa la so predilección poles plantes centralizaes, bien influyíu polos arquiteutos del Barrocu Clasicista Italianu y pol so maestru”, Ventura Rodríguez, una y bones esti proyeutu asemeyar a dalgunos de los realizaos por él, como San Marcos o San Francisco'l Grande, dambes en Madrid. Nun ye la única ocasión en qu'enconta'l so proyeutu nuna planta centralizada; ye más, repitir de forma obsesiva na gran mayoría de les sos construcciones relixoses, como la ilesia de Urrea de Gaén o la de Clamosa, n'Huesca, pero tamién perteneciente a los dominios del Duque de Híjar.

La composición ta centrada per un espaciu circular al que s'apuerta per mediu d'una estrecha nave de dos tramos asitiada na mesma exa que'l presbiteriu, con ábside poligonal y sacristía a entrambos llaos. Nel llau del evanxeliu podemos ver una capiya nel primer tramu de la nave (que n'orixe tuvo la función de bautisteriu) y les escaleres d'accesu al coru nel segundu, que ta asitiáu sobre'l primer tramu. Nel llau de la epístola constrúi una torre hexagonal al esterior. La nave d'entrada cubrir con bóveda de mediu cañón con lunetos y el presbiteriu por bóveda de cuartu d'esfera con nervaduras. El gran espaciu central cubrir por una cúpula de gayos que sofita sobre un tambor circular, con aspeutu octogonal al esterior y con vanos termales nos llaos llaterales. Na cúpula dispónense cuatro enormes óculos con vidreres que sirven p'allumar l'interior de forma abondosa. La decoración interna ye tamién d'un gustu bien sobriu y clasicista, práuticamente ensin nengún accesu al barroquismu”.

Al esterior destaca tamién la cencellez de la portada, bien clásica, d'un solu cuerpu, con columnes d'Orde Corintiu Xigante, rematada por un tímpanu triangular y con aletes barroques en dambos llaos, que perdieron la so disposición orixinal tres una desafortunada restauración.

Personaxes pernomaos: José Ezquerra Bergés[editar | editar la fonte]

El señor Ezquerra Bergés nació na pequeña población turolense de Vinaceite, el 25 de xunu de 1880. Poco dempués de cumplir los trelce años d'edá perdió la vista, y con tal motivu foi treslladáu polos sos padres a Barcelona en ficies de que tratar los meyores oftalmólogos, quien n'ochobre de 1898 diagnosticaron que la so ceguera yá nun tenía sanamientu. Ingresó na Escuela Municipal de Ciegos, onde cursó los estudios pa invidentes. Años más tarde significóse poles xeres que yá nun tendría d'abandonar hasta unos meses antes del so fallecimientu: la creación de la Real Asociación Española a favor de los ciegos y otres entidaes similares, hasta que llogró la incorporación de tolos invidentes na Organización Nacional de Ciegos.

Superando dificultaes de too xéneru, particularmente de calter económicu, estableció la Federación Nacional de Ciegos Españoles, que, so la so presidencia, quedó constituyida'l 23 de febreru de 1931. Sobre les bases d'esta Federación, una vegada concluyida la guerra Civil, fundóse la Organización Nacional de Ciegos, de la qu'en 1939 foi nomáu delegáu provincial en Barcelona. En funciones d'esti cargu creó la imprenta Braille pa invidentes cola edición de llibros con escritura en relieve.

El 30 de xunu de 1949 foi nomáu xefe de la Organización Nacional de Ciegos, cargu que desempeñó hasta mayu de 1959, añu que, pol estáu d'edá avanzada, dimitió de les sos funciones nacionales y pasó a ocupar el puestu de vocal del Conseyu Cimeru de Ciegos, que, ininterrumpidamente, sirvió hasta la so muerte. Igualmente yera miembru honorariu del Conseyu Mundial de Proteición Social al Ciegu y tenía la Cruz de Beneficencia de primer clase.

Foi fundador de munches revistes pa invidentes que se publicar en llingua española en sistemes negru y Braille, ente otres, “L'Amigu del Ciegu” y “Relieves”. Coles mesmes foi'l creador y primer direutor de la imprenta del Cupón Pro Ciegos qu'emitía l'ONCE y que tan bayurosos beneficios apurrió a la Organización y a los invidentes españoles. La so presencia representó a España en numberoses asamblees internacionales y foi delegáu del Conseyu Mundial del sistema Braille pa tolos países de fala española.

Amás foi esperantista dende l'añu 1907 y foi un activu participante nel movimientu esperantista. Fundó la Seición Esperantista de Ciegos na Hispania Esperantu-Federacio o Federación Española d'Esperantu, de la que foi'l primer presidente. Publicó delles gramátiques d'esperantu en Braille. La so influencia personal como home públicu contribuyó descomanadamente a esaniciar dificultaes na dómina posterior a la Guerra Civil.

Anque tuvo enforma tiempu viviendo en Madrid, siempres tuvo la so casa en Barcelona. Casóse con una compañera de la Organización, tamién ciega, que se llamaba Mercedes. Tuvieron trés fíos; José, que morrió bien nuevu de leucemia, Carmelo, que yera inspector de policía, cargu qu'abandonó cuando se coló de secretariu particular col so padre y Mercedes, la fía pequeña.

El 17 d'agostu de 1965, a los ochenta y cinco años d'edá finaba en Barcelona, siendo una notable personalidá de fama internacional y adelantráu de los invidentes españoles. L'actu del sepelio celebrar na parroquia de la Preciosísima Sangre.

El 15 de mayu de 1987 (Fiesta llocal de San Isidro Llabrador), el pueblu de Vinaceite, dedicó-y una cai: l'Avenida José Ezquerra Bergés, onde ta asitiáu'l Conceyu de la llocalidá. Allegó a la inauguración una representación del Conseyu Xeneral del ONCE, encabezada pol so vicepresidente, Francisco Ruiz Galarreta.

Ríu Aguasvivas[editar | editar la fonte]

El ríu Aguasvivas o Agües Vives ye un ríu afluente del ríu Ebro na so marxe derecha. El Aguasvivas escurre poles provincies de Teruel y Zaragoza (Aragón, España). Naz ente les sierres de Pelarda y Cucalón, en Allueva, en Teruel. Los primeros quilómetros percorrer pol Valle de Cañallueva ente los chevrones de la Sierra de Cucalón y los montes de Salcedillo. Dempués xira ya introduzse por un congosto nos Baños de Segura, pasando per debaxo del balneariu. Ellí forma un bellu focete en Segura de Baños ente frutales y carrascales y flúi en focete escontra Huesa del Común. En Blesa forma'l Hocino. Ye represado nel banzáu de Moneva xusto dempués de qu'arrame'l Ríu Moyuela les sos agües sobre él . En Almonacid de la Cuba esiste inda una presa romana. Traviesa la llanura del Valle del Ebro y desagua nel Ebro en La Zaida, provincia de Zaragoza.

Ye un ríu d'escasu caudal ya intensamente aprovecháu. Ye de réxime bien irregular. La intensa esplotación d'esti ríu remontar a la dómina de la colonización romana na que s'esplotó de forma intensiva tola cuenca con fines principalmente agrícoles.

Esta intensa esplotación romana del Aguasvivas, apurrió una gran concentración patrimonial malo d'igualar n'otros puntos de la xeografía española. Destacando sobre manera la presa de Almonacid de la Cuba (o'l Güeyu de la Cuba), que ye la mayor de tol mundu romanu, según, les preses de la Paré de los Moros en Muniesa y del Hocino en Blesa, la villa de La Malena o los regadíos de Belchite, enclaves que conformen una auténtica ruta de l'arqueoloxía hidráulica romana ensin comparanza. Y que constitúin claros exemplos de cómo los romanos tresformaron el paisaxe al traviés del regadío y como poblaron y xestionaron el territoriu.

Cálceres nel Ríu Aguasvivas[editar | editar la fonte]

De toos ye conocíu l'escasu ya irregular apurra d'agua que suel tener el ríu Aguasvivas. Ye por eso que dende va munchos sieglos, de xuru dende la fundación del nuesu pueblu en dómina de la dominación musulmana, l'aprovechamientu del caudal del tamién conocíu como “Albayar” foi escrupulosu y refechu. Ensin dir más allá, y dellos quilómetros agües arriba, tenemos inda nun gran estáu de caltenimientu la impresionante presa de La Cuba (sieglu I e.C.); la más grande d'Europa nel so tiempu. Ello danos entender l'enfotu por emplegar l'escasu caudal del ríu dende tiempos bien antiguos; daqué que se vio acentuáu cola llegada de los musulmanes, especialistes na crianza de los cultivos hortolanos y nel aprovechamientu de los recursos hídricos.

Ye de xuru d'esa dómina d'onde daten la mayoría de los cálceres que tán entendíos dientro del nuesu términu municipal o nes sos llendes más inmediates. Cálceres que derivaben l'agua a acequias de riego que sirvíen pa cultivar pequeñes porciones de tierra. Unu de los exemplos más carauterísticos ye'l cálcer de Peñarroya, yá que mui cerca de la so situación apaecieron restos arqueolóxicos de dómina islámica. Quiciabes el cálcer de mayor caláu, y el más conocíu, sía'l de La Matilla; que sirve pa regar bona parte de la güerta vinaceitana. Esto ye asina porque d'él sale la conocida como “Acequia Mayor”, que s'alimenta d'una considerable balsa que retién l'agua esviada pol cálcer del calce del ríu. Esti cálcer tien un llargor de 15 metros y un altor de 1 metru. Otru de los cálceres importantes ye'l que s'atopa xustu frente a la población de Vinaceite. Recibe'l nome de “Cálcer de los Güertos” y foi restauráu apocayá tres una gran avenida del ríu Aguasvivas. La so función yera la d'apurrir agua a los pequeños güertos asitiaos frente al nucleu urbanu.

Tamién de gran entidá foi'l Cálcer de Los Simsas”; qu'amás cuntaba cola peculiaridá de tener una gran noria de tracción animal que sirvía p'alzar l'agua de riego a les güertes colindantes. El postreru de los cálceres presentes nel términu de Vinaceite atópase yá na llende col moyón de Almochuel. El ye'l Cálcer de Los Amariles”, que ye de xuru el mayor tocantes a tamañu y capacidá de retención d'agua (30 metros de llargor por dos metros d'altor).

Como yá diximos enantes, esti aprovechamientu intensivu de les agües del ríu deber en bona parte a la influencia de la cultura islámica. Por ello munches de les pallabres que s'usaben, y qu'inda güei s'usen, proceden del árabe. Asina tenemos, por casu, el nome orixinal del ríu “albayar”, que provién del árabe “bayad” (blancura); el términu “zabacequia” (términu árabe que sirve pa definir a la persona que s'encargaba de xestionar les agües y controlaba la so correuta distribución ente tolos usuarios) o la pallabra “ador” (que fai referencia a la vez de riego).

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes patronales n'honor a la Natividá de la Virxe[editar | editar la fonte]

Son les fiestes principales de la llocalidá de Vinaceite. Celébrense siempres en redol al día 8 de setiembre (Festividá de la Natividá de la Virxe), y caltuviéronse invariablemente nes mesmes feches mientres munches décades. Los años nos qu'hai Mayes de Fiestes suelse realizar la Presentación de Mayar el fin de selmana anterior al día 8 de setiembre, con una verbena na plaza mayor na que les mayes salientes coronen a les nueves mayes. El primer día de fiestes empieza col tradicional Concursu d'Habilidá Tractorística pela mañana. Mediada la tarde realiza'l pregón de fiestes, llánzase'l “chupinazo” y empieza l'habitual y coloríu desfile de xarrés. Dempués suelse dir cola charanga a percorrer les distintes peñes de la llocalidá.

Como diximos enantes, el día más importante de les fiestes ye'l día 8 de setiembre. Antes de la Misa Mayor, que se celebra a mediudía, recoyer nel Conceyu los bollos que darréu van ser bendichos na ilesia (conocíos popularmente como “Panes Benditos”); los vecinos suelen afatiar col traxe rexonal nesti día. Salar en procesión peles cais del pueblu cola imaxe de la Patrona y dempués celébrase una misa aragonesa, interpretada pol coru y rondalla locales. Tres la misa ufiértase un vinu español a tolos presentes. Yá pela tarde pártense los panes benditos” poles cases del llugar.

Otru elementu a destacar na mayoría de les nueches ye'l denomináu “Toru de Fueu”: estructura en forma de toru con material pirotéunico que lleva una persona sobre los sos costazos; ye un elementu bien típicu nes festividaes d'estos pueblos de la xeografía bajoaragonesa.

L'últimu día de fiestes suel cerrase con un festival de folclor aragonés (xotes) y la traca de fin de fiestes. Mientres los díes en que se celebren les fiestes hai numberosos actos pa tolos públicos: verbenes, concursu de guiñote, xuegos de mesa, gymkhanas, xuegos infantiles, concursos gastronómicos, torneos de fútbol-sala y un llargu etcétera.

Otres fiestes importantes son[editar | editar la fonte]

  • El 15 de mayu: San Isidro Llabrador
  • El 17 de xineru: San Antón (Fiesta que preparen los vecinos de la Cai Baxa y la foguera se emplaza na replaceta)
  • El 19 de marzu: día de San Xosé. Fiesta que preparen los vecinos de la Cai Mayor. La foguera se emplaza na Moncloa.
  • El 5 de febreru: Santa Águeda. Celebrar con chocolate ufiertáu poles Ames de Casa
  • El 14 de febreru San Valentín. Cena al cargu de les Ames de Casa, con cáterin y tríu orquestal pa amenizar la velada. * El primer domingu de mayu: Ntra. Sra. del Campu. Dir en romería a la ermita (nesta fiesta prepárense xudíes).

Peñes de Vinaceite[editar | editar la fonte]

Cabo citar la importancia de les peñes nes fiestes, por cuenta de que estes escueyen a unu o dos representantes pa formar la comisión de fiestes. Esta comisión encargar d'entamar les fiestes n'honor a la Natividá de la Virxe. Les peñes qu'anguaño s'atopen n'activu son:

  • Peña Zarrafollón
  • Peña La Bodega
  • Peña El Clavu
  • Peña El Lingotazo
  • Peña Los Charlis
  • Peña 69
  • Peña Los Timarras
  • Peña El Desnivel
  • Peña L'Esmadre
  • Peña El Descontrol
  • Peña El Desastre
  • Peña El Farol
  • Peña El Serón
  • Peña Xente Nuevo
  • Peña Los amigos del Asia
  • Peña Que-yos dean
  • Peña L'Auténtica

Economía[editar | editar la fonte]

Vinaceite ye una llocalidá tradicionalmente agraria y ganadera, cola cebera y el olivo como principales cultivos y coles cabañes porcina y ovina como les principales tocantes a ganadería. De les más de 5.000 hectárees que cunta'l términu municipal casi 4.900 tán dedicaes a usos agrícoles y daqué menos de 100 son zones forestales con vexetación natural y espacios abiertos non cultivables. El nucleu urbanu ocupa unes 6 hectárees.

Según l'Institutu Aragonés d'Estadística (datos de 2007) nel usu de la tierra predomina'l cultivu de plantes herbales (cebera), qu'ocupen una estensión d'unes 4.050 hectárees; tamién tien cierta importancia'l cultivu de la olivar, con daqué más de 42 hectárees. Tocantes a la ganadería (datos del IAEST de 2009) la principal cabaña ye la porcina con un total de 30.576 cabeces; sígue-y la ovina con 5.585 y la bovina con 524. Anque cabo destacar una esplotación d'aves de carne con capacidá pa 33.000 pollos.

No referente a la ocupación de los habitantes de Vinaceite aproximao'l 75 per cientu de los trabayadores ocupar nel sector de l'agricultura y ganadería, el 15 per cientu nel sector servicios, el 5 per cientu na construcción y el 4 per cientu na industria. Nel sector servicios hai que reseñar la esistencia d'una carnicería, una tienda d'alimentación, un fornu-panadería, un chigre, un centru de día-restorán, una fábrica de xelaos y una peluquería. Nel sector de la construcción esisten dellos arbañiles na llocalidá, según una carpintería.

Política llocal[editar | editar la fonte]

Últimos alcaldes de Vinaceite[editar | editar la fonte]

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Francisco Daniel Ruiz Sanz[2] UCD
1983-1987 Francisco Javier Ruiz Sanz
1987-1991 Félix Ezquerra Montañés
1991-1995 José Luis Elías Lanuza PP
1995-1999
1999-2003 Francisco Ezquerra Ezquerra
2003-2007
2007-2011
2011-2015 Alfredo Bielsa Clemente[3]
2015-2019

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[4]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PP 5 4 4 4
C's 2
PAR 1 - 1 1
PSOE 1 1 1 -
FIA 1
CHA -
Total 7 5 7 7

Deportes en Vinaceite[editar | editar la fonte]

Dende hai enforma tiempu esistió en Vinaceite la molición de xugar al fútbol, anque desgraciadamente non siempres se cuntó coles instalaciones apropiaes. Davezu optóse por xugar al fútbol-sala, una y bones l'escasu númberu de xugadores disponibles asina lo aconseyaba. D'una manera o otru siempres cuntó con un gran númberu de adeptos, tantu no referente a prauticantes como a espectadores.

Los “pioneros” empezaron xugando nos campos de tierra de les conocíes como “Yeres Baxes”, con unes porteríes de madera, feches con postes o maderos. Dempués (o inclusive al empar) xugar nel patiu de les escueles, con dos piedres como improvisaes porteríes cuando nun se disponía de les mesmes.

Foi a finales de los años 90 cuando se construyó en Vinaceite l'actual pista polideportiva. Los “zagales” de la escuela yá teníen una pista onde poder xugar al fútbol-sala y onde poder competir colos mozos de los pueblos vecinos. Estos mesmos mozos qu'empezaron a esfrutar esta pista fueron los fundadores (xunto con dellos otros) del Vinaceite Fútbol Sala, nel añu 1998. Esti equipu creóse col enfotu de participar na lliga qu'entamaba'l serviciu de deportes de la Mancomunidá de Belchite, dempués entamada conjuntamente poles contornes de Belchite y Baxu Martín. Nos primeros dos años de la so andadura fixeron cargu del equipu, de forma socesiva o dacuando conxunta, Juan Carlos Pequerul y Ricardo Ortiz de Guzmán (cola collaboración d'Alberto Gracia). Tres esta etapa, Alfredo Ferruz tomó les riendes (asistíu tamién, n'ocasiones, por Alberto Gracia), siendo'l téunicu que mientres más tiempu empunxo al equipu; concretamente hasta la temporada 2005-2006, na que la responsabilidá de dirixir al equipu recayó en David Gracia. Darréu, nestos últimos años Alfredo Ferruz volvió ser l'encargáu de dirixir al equipu. Desgraciadamente, na temporada 2011-2012 nun pudo formase un grupu abondu de xugadores y Vinaceite nun participa na lliga. Esperamos que al próximu añu pueda volvese con más fuercia si quepe.

L'equipu cuntó siempres col sofitu del Conceyu de Vinaceite, qu'añalmente s'encargó de financiar esta actividá deportiva. Amás túvose la fortuna de cuntar con diversos patrocinadores que lu ayudaron, fundamentalmente, nel aspeutu del equipamientu deportivu: Discu-Chigre Entabán, Carpintería Gracia, Toscoaragonesa S. A. y Ruvi-Codasa. La xente de Vinaceite esfrutó mientres enforma tiempu del so equipu, sofitándo-y de forma incondicional. D'ente toos estos años cabo destacar dellos ésitos reseñables, como'l tercer puestu nel campeonatu de Lliga de la temporada 2000-2001 (a tan solo tres puntos del campeón: Urrea de Gaén) o'l subcampeonatu de Copa nel añu 2002 (la final perder con Alborge 6-3).

Otros deportes tradicionales[editar | editar la fonte]

Habilidá Tractorística[editar | editar la fonte]

Tocantes a la práutica de l'Habilidá Tractorística hai que dicir que ye este un deporte que se vien practicando na llocalidá casi desque empezaron a llegar los primeros tractores. Ye por esto que tuvimos a grandes campeones na llocalidá; dalgún d'ellos como Ricardo PequerulEzquerra y Valero CalvoBielsa fueron campeones d'España. Amás Valero Calvo tamién foi campeón d'España d'Arada nel añu 2003, y subcampeón en cuatro causes más; lo que-y valió'l so participación en dellos campeonatos mundiales (Francia, Dinamarca y otros países europeos).

Pal que nun lo sepa, ye esta una disciplina que consiste en conducir marcha tras el tractor col remolque a lo llargo d'un percorríu señaláu con dellos postes. Estos postes obliguen a realizar maniobres de xiru y zig-zag que'l conductor tien que realizar ensin tocar los postes nin les llinies pintaes nel suelu pa nun penalizar. El ganador ye'l que menos tiempu emplega en completar el percorríu.

Tiru de Barra Aragonesa[editar | editar la fonte]

En Vinaceite hubo dos actividaes deportives, tradicionales y de fuerte raigón, que se prauticaron con avezamientu. Nelles tuvimos destacaos deportistes. Una ye de marcáu calter aragonés, el Tiru de Barra; na otra tuvimos a dellos campeones d'España, l'Habilidá Tractorística.

Polo que respecta al Tiru de Barra Aragonesa Vinaceite llegó en dellos momentos a ser l'únicu pueblu con tiradores federaos en tola provincia. D'ende que dalgún d'ellos algamara importantes finxos. De siguío vamos detallar l'historial de los más importantes tiradores de la llocalidá, pero nun queremos escaecenos de nomar a Valero Calvo, unu de los pioneros, que perdió munches tardes del so tiempu pa enseñar a tirar la barra a munchos mozos de la escuela.

José Tomás Royo Bielsa foi unu de los pioneros nel Tiru de Barra Aragonesa na so llocalidá, cuando apenes se conocía esti deporte tradicional en munchos pueblos. Tirador de primera categoría, algamó la so meyor marca personal el día 17 de xunu de 1990 na tirada de la 1ª Fase del Campeonatu d'Aragón, en Santolaya (Teruel), con un tiru de 15,17 metros.

Roberto Calvo Calvo foi tamién tirador de primera categoría en Tiru de Barra Aragonesa, siendo enantes campeón de segunda categoría. El 14 d'ochobre de 1995 consiguió la so meyor marca personal de 15,25 metros na tirada de la 3ª Fase del Campeonatu d'Aragón celebrada en Zaragoza.

Rubén Izquierdo Calvo empezó a competir dende neñu participando en delles ediciones de los Xuegos Escolares de Tiru de Barra Aragonesa como miembru del Club “Agües Vives” d'esta llocalidá turolense. En 1991 foi primeru en categoría infantil con 14,35 m. En 1992, yá en categoría cadete, queda primero na eliminatoria de la provincia de Teruel y sestu na final de los IX Xuegos Escolares en Zaragoza. En 1993, tamién cadete, termina quintu nos Xuegos Escolares. En categoría xuvenil foi terceru nel Campeonatu d'Aragón en 1994 con 14,24 m y tamién en 1995 con 14,58 m. En 1996 pasa a segunda categoría senior quedando terceru nel Campeonatu d'Aragón con 13,20 m, proclamándose Subcampeón d'Aragón al añu siguiente, 1997, con 13,74 m. Les mancadures caltener alloñáu de la competición oficial mientres dellos años, anque nun abandonó por completu esti deporte. Asina, nel añu 2005 vuelve de nuevu a la competición, siendo Campeón d'Aragón de segunda categoría senior con una marca de 15,06 m, que supón amás el so ascensu a la primer categoría. Nel añu 2006, el día 26 d'agostu, na I Tirada de Barra Aragonesa de les Fiestes Patronales de la vecina llocalidá de Almochuel, consigue la so meyor marca personal, con un tiru de 15,75 metros.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  3. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  4. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 30 de setiembre de 2012.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]