Villalba de los Llanos

Coordenaes: 40°48′03″N 5°58′23″W / 40.800833333333°N 5.9730555555556°O / 40.800833333333; -5.9730555555556
De Wikipedia
Villalba de los Llanos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villalba de los Llanos (es) Traducir Jesús Camilo Castaño Benito
Nome oficial Villalba de los Llanos (es)[1]
Códigu postal 37446
Xeografía
Coordenaes 40°48′03″N 5°58′23″W / 40.800833333333°N 5.9730555555556°O / 40.800833333333; -5.9730555555556
Villalba de los Llanos alcuéntrase n'España
Villalba de los Llanos
Villalba de los Llanos
Villalba de los Llanos (España)
Superficie 36.78 km²
Altitú 834 m[2]
Llenda con Sanchón de la Sagrada, Carrascal del Obispo, Vecinos, Matilla de los Caños del Río y Aldehuela de la Bóveda
Demografía
Población 113 hab. (2023)
- 71 homes (2019)

- 55 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,07 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Villalba de los Llanos ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna del Campu de Salamanca (Campu Charro). Pertenez al partíu xudicial de Salamanca.[3]

El so términu municipal ta formáu poles llocalidaes Cuartu de riba, Cuartu del Mediu, Maza de San Pedro, Monte Embaxo, Monte Altu, Negrucos y Villalba de los Llanos, ocupa una superficie total de 36,78 km² y según l'INE, nel añu 2017 cuntaba con 137 habitantes.

Los conceyos cercanos son: Matilla de los Caños del Río, Vecinos, Carrascal del Obispo, Robliza de Cojos.

L'actividá económica más importante ye la ganadería vacuna de carne, de raza morucha, ganadería de toru de trepa y el gochu ibéricu.

La vivienda unifamiliar que predomina nel cascu urbanu ye d'una y dos plantes con cubierta de texa. Les edificaciones desenvolviéronse en redol a la ilesia.

Villalba de los Llanos, Términu municipal. 2009-10-15.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El conceyu ta travesáu por un regueru que naz en Cortos de la Sierra a unos 2km al norte diendo pela carretera SA-205 escontra Vecinos (a mano esquierda). Nos mapes actuales llámase Regueru Negrucos, otru nome pol que se-y conoz ye Huelmos. Esti regueru ye afluente del Regueru del Güertu Viejo (el que pasa por Matilla). Xúntense los dos regueros cerca de Linejo. Negrucu ye otru nome de la llamera (Ulmus minor).

El llargor ente la nacencia del Negrucos y la so desaguada ye de 16,5km. Ente la nacencia y Villalba hai 11,7km.

El regueru suel tar secu de xunetu a setiembre. El regueru Negrucos ye afluente del ríu Huebra, que desagua nel Duero cerca de Saucelle, na frontera con Portugal.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Villalba de los Llanos ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

El conceyu estremar en dellos nucleos de población, que teníen la siguiente población en 2015 según l'INE.[4]

Nucleu de población Población
Villalba de los Llanos 124
Monte Altu 5
Negrucos 5
Monte Embaxo 2
Cuartu del Mediu 1
Maza de San Pedro 1
Cuartu de riba 0

Monumentos y llugares d'interés[editar | editar la fonte]

La ilesia de l'Asunción ye l'edificiu más importante, el so estilu ye románicu. Ta na plaza El Toral. Nel accesu al altar Mayor allúgase la tumba onde tuvo soterrada Dª María Rodríguez de Monroy xunto colos restos d'otros señores de Villalba. Na llosa de la tumba hai una inscripción y l'escudu de los Enríquez. La sepultura tuvo abarganada por unes rexes nel altar mayor. El 14 de xunetu de 1880 abrióse la sepultura. María la Brava ye'l personaxe históricu más reconocíu de Villalba. El so nome yera Doña María Rodríguez de Monroy y participó na guerra de los Bandos de Salamanca. Hai una plaza con esti nome nel centru de Salamanca. La que foi casa de los señores de Villalba ye l'actual see'l conceyu y amuesa un blasón de los Enríquez.

Galería d'imáxenes[editar | editar la fonte]

Cultura[editar | editar la fonte]

Los dos fiestes principales son:

  • 24 de xunu : San Juan.
  • 29 de setiembre: San Miguel Arcánxel.

Les costumes típiques coinciden coles del restu del Campu de Salamanca: La matanza, les vaquillas, el hornazo, la Selmana Santa, y l'Antroxu.

Historia[editar | editar la fonte]

Los romanos dexaron muertes na población cercana de la Maza de San Pedro y en Negrucos. Hai dos calzaes romanes que pasaron por Villalba: la calzada Vieya y la Serrana.

Reconquistar de Villalba de los Llanos foi realizada pol rei Alfonsu VI de Llión na Edá Media, siendo posiblemente repobláu con rioxanos, denominándose entós Garcivelasco,[5] denominación que se camudó nel sieglu XV pol de Villalba.

Garciguelasco (Villalba) y la Maza de San Pedro fueron propiedá de Gómez de Benavides.

Enrique Enríquez de Sevilla yera un noble establecíu en Salamanca y la so familia estremeña perdiera influencia dende'l reináu d'Enrique II. Enríquez casóse con María la Brava, vecina de Villalba. Enrique desacatando el mandatu del conceyu de Salamanca, permutó la propiedá de Garciguelasco y la Maza de San Pedro poles aldegues de Aldeanueva y Lache. El cambéu de propiedá tuvo llugar en 1442 o en 1463. Darréu camudóse'l nome de Garciguelasco a Villalba de los Llanos, amás otorgar el títulu de Villa convirtiéndose nel centru de la so zona.

El 26 de xunetu de 1454, Enrique Enríquez y la so muyer fundaron un mayoralgu colos sos bienes en Villalba de los Llanos por otorgamiento de Xuan II.

María La Brava llamábase María Rodríguez de Monroy nació en Plasencia na casa de los Dos Torres, fía de Hernán Pérez de Monroy. La so madre foi Isabel de Almaraz. Foi la novena de los dolce hermanos, cinco varones y siete hembra. Casada con Enrique Enríquez foi señora de Villalba de los Llanos y tuvo dos fíos con Enrique: Luis y Pedro a los que llamaben los Enríquez y una fía. El matrimoniu perteneció al bandu salmantino de Santu Tomé. Na Plaza de los Bandos de Salamanca construyeron una casa escontra 1485 col escudu de los Enríquez de Sevilla

L'episodiu más conocíu de la La Guerra de los Bandos tien como protagonista a María la Brava. La ciudá de Salamanca yera l'escenariu d'una guerra ente dos bandos que'l so orixe tuvo na guerra socesoria ente Pedru I y Enrique II acabada en 1369 cola muerte de Pedru I. La nobleza de Salamanca estremar en partidarios d'unu o otru contendente. Acabada la guerra la división caltúvose. En 1390 mientres el reináu de Xuan I hai constancia de la esistencia de los dos bandos.

  • Bandu de la ilesia de San Benitu. (Enrique II: Maldonado, Pumares etc.) . Arrexuntaba amás les parroquies de San Martín, Santuyano, Sancti Spìritus, San Cristóbal, Santolaya, San Mateo, La Madalena, Ilesia de San Xuan de Barbalos, Santa María de los Caballeros.
  • Bandu de la ilesia de Santu Tomé. (Pedru I: Tejedas, Enríquez, Solís, Rodríguez de Sevilla). Arrexuntaba amás a La Cátedra, San Isidro, San Benitu, San Blas, San Juan d'Alcázares, San Adrián, San Xusto, Santu Tomás, San Román y 'San Cebrián y San Polu'. La ilesia de Santu Tomé yá nun esiste, taba na actual Plaza de los Bandos y taba frente a la Casa de doña María la Brava.

Ente los territorios de los Bandos creóse una tierra de naide, que correspuende a la Plaza del Corrín, y que se llamaba daquella del Corrín de la Yerba, porque la yerba crecía al nun ser triáu'l suelu por naide. Nesti llugar en 1465 hubo una agarrada mientres un xuegu de pelota na que primeramente morrió'l más nuevu de los fíos de María La Brava a manes de los hermanos Pumares (Bandu de San Benitu). Tarreciendo la vengación del hermanu mayor, escondiéronse y esperaron a que llegara l'hermanu mayor pa matalo.

Al tener noticia del asesinatu de los sos dos fíos, María La Brava yá viuda, partió a caballu con 20 homes armaos en persecución de los asesinos de los sos fíos. María prindar nun pueblu llamáu Iglesias cerca de Viseu (Portugal), degollar, fixo una entrada triunfal en Salamanca y refundió les sos cabeces sobre la sepultura de los sos fíos que taba na Ilesia de Santu Tomé.

De xacíu, con esto la guerra agafar mientres más tiempu. La llucha ente los bandos duró bastantes años más. Remató por aciu del agustino San Juan de Sahagún. La paz roblóse'l 30 de setiembre en 1476 La Plaza de la Concordia de Salamanca conmemora'l final de la guerra. La casa onde se fixo la firma tien una llábana conmemorativa cola siguiente inscripción llatina "Ira odium generat concordia nutrit amorem".

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Villalba de los Llanos quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[6]

Nucleos de población[editar | editar la fonte]

Monte Embaxo[editar | editar la fonte]

Nel nucleu de población Monte Embaxo (468 Hai) ye una de los dos finques dedicaes a la crianza de toru de trepa de la ganadería de Juan Luis Flaire.

Monte Altu[editar | editar la fonte]

Esta ye una finca de 403 Hai asitiada al oeste del términu municipal. Ocupa parte del polígonu 2 y 3. Ta travesada de norte a sur pela carretera SA-304.

Maza de San Pedro[editar | editar la fonte]

Ye unu de los nucleos de población de Villalba de los Llanos. El nome anterior d'esti pobláu ye San Pedro de la Maça. Maça yera'l nome del regueru que na actualidá conozse como Negrucos. Anque non cabo refugar que Maza venga d'un posible artiluxu hidráulicu instaláu nel ríu que movíu pel agua fixera ruiu. Los artefautos hidráulicos de cuto (maza) usar pal tratamientu de pieles, paños, llinu, fierro etc.

Anguaño ye una finca ganadera (679Hai) con viviendes unifamiliares nes qu'hai censaos 5 habitantes.

Negrucos[editar | editar la fonte]

Ye un nucleu de población asitiáu al suroeste del términu municipal. Pa llegar hai que dir a Vecinos y siguir pela carretera SA-210 en direición Tamames 2,8km, depués hai que tomar un camín que sale a la derecha (3,4km). Viniendo pela carretera dende Carrascal del Obispo hai 4km dende l'encruz cola carretera SA-210 hasta'l camín que lleva a Negrucos.

La distancia direuta ente Villalba y Negrucos ye de 5km, pero nun hai carretera nin camín que los xunan direutamente. Hai dos trayectos posibles:

  • Por Carrascal del Obispo: 15 km
  • Por Vecinos : 18 km.

Negrucos ta asitiáu nel polígonu 6 que la so superficie ye de 690 Hai. Esti polígonu 6 tien dos partes, la mayor y asitiada escontra l'oeste, que se llama tamién Negrucos ye de 508 Hai. La otra parte ta asitiada al este, llámase La Angostura y tien 182 Hai.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villalba-de-los-llanos-id37353.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. «Formen parte del Campu Charro casi tola antigua Tierra d'Alba, tola Tierra de Ledesma (menos La Ribera), tola Tierra de Ciudad Rodrigo (menos El Rebollar y La Sierra de Gata, o Campu de Agadones), la contorna de Salvatierra y, naturalmente, tou El Campu de Salamanca (páxina 108) El Campu Charro ye'l tou, El Campu de Salamanca una de los sos partes (páxina 108) como vemos, el tracamundiu llegó hasta los nuesos pueblos, que tienen una idea confusa de lo qu'antes teníen bien claru. De toes formes, la contestación de Robliza de Cojos, bien sintomática del actual estáu de coses, nun ye equivocada; porque, efeutivamente, Robliza ta n'El Campu Charro, anque tamién tea n'El Campu de Salamanca, como n'El Campu Charro ta Villavieja, ensin que por eso forme parte del Campu de Salamanca (páxina 108) el xentiliciu charru, y debió de nacer más bien na metá occidental de la provincia, quiciabes n'El Campu de Yeltes y en El Abadengo, ye dicir na antigua Tierra de Ciudad Rodrigo; d'ellí diríase estendiendo, pasando a la Tierra de Salamanca y a la Tierra de Ledesma, ya inclusive a la d'Alba, más allá del ríu, pero ensin afectar a la zona serrana nin a la riberana, de carauterístiques bien distintes (páxina 108) Col tiempu, y una vegada creada la provincia de Salamanca, charru, confundir con salmantino, llegándose casi a una identificación total (páxina 108) La identificación de Campu de Salamanca y de Campu Charro, y el predominiu de la segunda denominación son, a la mio paecer, fenómenos recién. A ello contribuyeron les circunstancies alministratives, y tamién los cronistes taurinos, los téunicos n'agronomía y montes, los xeólogos, edafólogos y xeógrafos, los periodistes, les axencies de viaxes, los escritores y funcionarios de turismu (páxina 108) Voi agora a intentar establecer con mayor precisión les llendes del Campu de Salamanca. Pel este la llende va dende Machacatu hasta Monterrubio de la Sierra, quedando los términos d'estos conceyos, como los de Villagonzalo y Morille, dientro del Campu. Dende Monterrubio la llende traviesa Salvatierra (…) Pel sur la llende ye bastante imprecisu, como yá sabemos, pero aproximao sigue una llinia que va dende Endrinal hasta Aldeanueva de la Sierra y Altejos, pasando por Monleón, Sandomingo, Escurial, Navarredonda y La Requexada. La llende occidental ye tamién imprecisu, pos sabemos qu'El Campu de Salamanca enanchóse escontra l'oeste, a cuenta de l'antigua Tierra de Ciudad Rodrigo, ente'l Huebra y el Yeltes. Aproximao escurre dende Altejos hasta Buenamadre y el Huebra, frente a Pelarrodríguez (...) El llende noroeste ye tamién imprecisu, pero más o menos sigue una llinia que va dende la vera derecha del Huebra, agües enriba de Pelarrodríguez hasta'l Tormes, frente a Almenara, pasando por Ardonsillero, La Cabeza de Diego Gómez, Porqueriza, Pozos de Pulgar, La Valmuza, San Pedro del Valle y Zarapicos, dexando fuera del Campu de Salamanca y dientro de la Tierra de Ledesma, a Garcirrey, Sando, El Matu de Ledesma y Golpejas. El llende norte y nordeste ye'l más precisu: constituyir el cursu del Tormes, dende Carpio Bernardo hasta l'altor de Zarapicos y Almenara (páxina 133)»
  4. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 16 d'avientu de 2017.
  5. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 233
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]