Vianos

Coordenaes: 38°35′31″N 2°29′36″W / 38.5919°N 2.4932°O / 38.5919; -2.4932
De Wikipedia
Vianos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Vianos (es) Traducir Juan Ramón Navarro Navarro
Nome oficial Vianos (es)[1]
Códigu postal 02315
Xeografía
Coordenaes 38°35′31″N 2°29′36″W / 38.5919°N 2.4932°O / 38.5919; -2.4932
Vianos alcuéntrase n'España
Vianos
Vianos
Vianos (España)
Superficie 128 km²
Altitú 1118 m
Llenda con Alcaraz, Bogarra, Salobre, Villapalacios, Riópar, Cotillas, Villaverde de Guadalimar, Yeste y Siles
Demografía
Población 322 hab. (2023)
- 174 homes (2019)

- 172 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia d'Albacete
0.02% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 2,52 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Ilesia de Vianos.

Vianos ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Ta allugáu na Sierra d'Alcaraz y atópase a 92 km. de la capital provincial.

En 2017 cuntaba con 359 habitantes según los datos oficiales del INE.

Integrar nel Parque natural de Calar del Río Mundu y de la Torca, siendo'l conceyu con mayor estensión n'Hai y con riqueza bótanica nada refalgable.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 128,04 km²,[2] cuenta según el padrón municipal para 2017 con 359 habitantes y una densidá de 2,80 hab/km².

Gráfica d'evolución demográfica de Vianos ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes patronales n'honor a la Virxe de l'Asunción, que se celebren cada 15 d'agostu. Encierres, festivales taurinos, verbenes, etc.

Representación del Autu Sacramental de los Reis Magos, col que vamos poder enfusanos nun ambiente máxico na madrugada del 6 de xineru.

Verdadera xoya caltenida de teatru popular ye esti Autu de Reyes, únicu en Castiella-La Mancha y de los pocos que se caltienen na península ibérica, vien realizándose por actores del pueblu dende la Edá Media y se escenifica peles cais, rematando na ilesia cola Adoración de los Reis.

Economía[editar | editar la fonte]

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 401,43 €.[6]

Turismu[editar | editar la fonte]

Alcontrada en plenu corazón de la Sierra d'Alcaraz, a más de 1120 msnm y al pie del Picu Almenara (la so cota más elevada ye de 1798 msnm).

Asitiáu sobre un pandu, supo caltener y conxugar el so calter netamente serranu colos matices manchegos, como asina lo define'l trazáu de les sos cais y places, el encalado de les cases, los enrexaos y l'estética de les sos construcciones acordes cola redolada. Esta parte de la sierra albaceteña ye quiciabes la que meyor caltién la so arquiteutura popular, qu'oldea cola arrogante ilesia parroquial de San Sebastián (sieglu XVI), de la cual merez destacar el so retablu, les bóvedes de crucería y el bautisteriu, apocayá restauráu. La so iconografía cunta con dalguna qu'otra talla d'interés.

Somorguiáu en plena naturaleza, puede esfrutase d'unos estupendos paisaxes. Dende La Peña como se conoz popularmente al canteru, xusto nel cantu del derribadoriu onde s'asitia'l pueblu, ufierta un impresionante paisaxe sobre'l valle del Guadalmena y el Campu de Montiel.

El buecu de los Quiñones ufierta contrastes de lluces y colores que s'entemecen cola serpenteante carretera que traviesa'l valle y que xube por un fondu cañón ente güertos de frutales, olivares, cornicabras, zumaques y otros, n'otru tiempu sostén de la economía doméstica y que güei siguen siendo granibles, integraos perfectamente na flora de monte. Dende este mesmu llugar y hasta onde algama la vista pueden trate delles poblaciones de la llanura manchega. Dende'l puntu opuestu, la panorámica arrinca col ascensu al Picu Almenara, acompañáu a non muncha distancia pol Padrón, otru xigante de la sierra.

Al pie de la ilesia atopamos El Xardín, área recreativa onde s'alluga la piscina municipal, pista deportiva, barbacoes y la plaza de toros. Vianos cunta con gran afición taurina y con una tradición centenaria na ganadería de reses bravos. El toru ye una de les figures emblemátiques que configuren el so escudu.

Dende'l so cascu urbanu podemos realizar distintes rutes y escursiones a lo llargo del so estensu términu municipal. Dalgunes d'éstes escurren polo más alto de la sierra.

Interesante escursión ye la que se conoz como'l Vianos Viejo, asentamientos de poblaciones pre-romanes, probablemente de calter celtíberu, asitiaes en redol a otra espectacular paraxa pol que baxa'l cursu del ríu Angorrilla y dende onde se contempla'l cordal de les Almenarillas.

La nacencia del río Mundu atópase xusto ente los términos municipales de Vianos y Riópar, según el Parque natural de Calar del Río Mundu y de la Torca.

Dende antiguu identificar a Vianos col pueblu de les bruxes, en realidá nun se sabe bien por qué, quiciabes por dalgún qu'otru acontecimientu o lleenda.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  6. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]