Venetia

De Wikipedia
Venetia
Alministración
Tipu d'entidá rexón xeográfica
Xeografía
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Venetia (Venecia) foi una provincia romana del Norte d'Italia, a la vera del mar Adriáticu dende los Alpes (onde partía colos euganos y los retis) hasta'l mar na desaguada del Padus (Po), y al Este hasta'l Athesis (Adige). Teníen al Oeste a los cenómanos pero la llende nun ta bien definíu (según Titu Liviu la última ciudá de los vénetos yera Verona). La provincia formaba parte de la Galia Cisalpina y constituyóse en provincia (xunto con Istria) en tiempos d'Augusto y entós incluyó Brixia (Brixen), Cremona y Bergomun (al Oeste de Verona) y probablemente tuvo la so llende nel ríu Addua.

Taba habitada polos vénetos pero la provincia incluyó'l país de los carnis, que vivíen al este de los vénetos hasta Tergeste (Trieste) con llende nel ríu Timavus. Los vénetos (llatín veneti) vivíen al Oeste (ente los Athesis y los Plavis) y los carni (carnis) al Este (hasta Istria).

Dende'l valle del Save, el pasu de los Alpes Xulianos dexaba abiertu'l camín escontra Venetia y los invasores poder utilizar. Asina foi'l casu d'Atila en 452, que llegó delantre d'Aquilea, la asedió y destruyir, igual que les ciudaes de Concordia, Altinum, Patavium, Vicentia, Verona, Brixia, y Bergomum. Los habitantes d'estes ciudaes abellugar nes llagunes onde fundaron un par de ciudaes en mediu de l'agua, onde antes solo vivíen pescadores: los fuxíos d'Aquilea fundaron Grau y los d'otres ciudaes (principalmente Patavium) fundaron Venecia.

Los principales ríos del territoriu son el Athesis (Adige), el Medacus (Brentha) col el so afluente'l Medacus Minor (Bacchiglione), el Silis (Sele), el Plavis (Piave) el Liquentia (Livenza), el Romantinus (Lemene) , el Tilavemptus (Tagliamento), el Varanus y el Anassus (referíos por Plinio, probablemente'l Stellaiel el so afluente Cormor), y el Alsa (Ausa). Otros ríos de ciertu valumbu al Este son el Turrus (Torre), el Natiso (Natisone) y el Sontius (Isonzo) , esti postreru col so afluente Fluvius Frigidus (Wippach o Vipao); y finalmente el Timavusyel Formio (Risano) que marcaba la llende con Ístria.

Les ciudaes principales fueron: Verona, Vicentia, Patavium, Atieste (Este), Altinum, Concordia, Opitergium, Tarvisium, Acelum (Afaro), Centa (Ceneda), Feltria (Feltre), Belunum (Belluno), Aquileya, Forum Julii, Vedinum (Udine), Julium Carnicum, y Tergeste (Trieste). Al país de los carnis había delles ciudaes como Flamonia (Flaggona), Osopum (Osopo), Glemona (Gemona), Artemia (Artegna), Cormones (Cormons) y Pucinum (Duino).


Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]