Sindicalismu

De Wikipedia
Sindicalismu
ideoloxía económica, ideoloxía política y concepto económico (es) Traducir
Movimientu obreru y trade unionism (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El sindicalismu o movimientu sindical ye la parte del movimientu obreru que s'entama per aciu d'un sindicatu, un tipu d'organización qu'axunta a los trabayadores a partir del trabayu que desempeñen col fin de defender los sos intereses comunes ante los emplegadores y los gobiernos, apaecía nel sieglu XIX. En dellos países la pallabra "sindicatu" tamién s'utiliza pa denominar a les organizaciones patronales.

Sindicatu y gremiu son pallabres habituales pa designar les organizaciones de los trabayadores col fin de representar colectivamente los intereses de la clase obrera. N'inglés utilízase «union» o «trade union».

El movimientu sindical ta entamáu n'ámbitos nacionales ya internacionales, por aciu organizaciones sectoriales (por empresa, oficiu o industria) o xenerales (centrales).

Carauterizar pol aspeutu coleutivu de la so actuación. Nos conflicto llaborales, el movimientu sindical suelen recurrir a la fuelga (sectorial o xeneral), como mecanismu coleutivu de presión. El movimientu sindical utiliza la negociación coleutiva cuando articula los sos reclamos coles patronales, y el diálogu social cuando interactúa de manera tripartita o multipartita col Estáu. Cuando conclúi alcuerdos coles patronales tomen la forma de convenio o contratos coleutivos de trabayu. Internacionalmente, los sindicatos sectoriales internacionales y les empreses multinacionales suelen axustar alcuerdos marco internacionales.

El movimientu sindical integra la Organización Internacional del Trabayu (OIT), organismu de les Naciones Xuníes cogobernado de manera tripartita polos Estaos, les asociaciones patronales y los sindicatos.

El movimientu sindical ta amparáu pol sistema de derechos humanos que garantiza la llibertá sindical.


Historia del movimientu sindical[editar | editar la fonte]

Primeros años[editar | editar la fonte]

La forma inicial d'organización del movimientu obreru conocer col nome de societarismo.

Mientres París, Lyon ya Irlanda yeren testigos de llevantamientos obreros apinaos pola grave crisis económica del momentu, n'Inglaterra s'abolía la esclavitú, procesu que llevó de 1833 a 1838. En xunu de 1836 l'Asociación de Trabayadores d'Inglaterra ellaboró la Carta del Pueblu, esixendo'l votu universal y secretu. Conocer como los cartistas.

Mientres dellos años el movimientu de los trabayadores recibió la influencia de diversos ideólogos que s'ocuparon d'estudiar ya investigar la situación de los trabayadores, ente ellos taben Friedrich Engels, qu'escribió La situación de la clase obrera n'Inglaterra, basándose nos datos y la convivencia col movimientu “cartista”.

A partir de la década de 1840, los alemanes Karl Marx y Friedrich Engels instalar n'Inglaterra y van dar orixe a un particular pensamientu obreru, el marxismu, o socialismu científico, que va ser siguíu en tol mundu. Contemporáneamente el rusu Mijaíl Bakunin y el francés Pierre-Joseph Proudhon, sientan les bases d'anarquismu.

En 1848 estender por toa Europa una serie de movimientos revolucionarios que tienen especial importancia n'Inglaterra y Francia; nellos faen esixencies tantu de calter políticu como social, proponiendo la proteición de los intereses de los trabayadores y el derechu al trabayu. A esos movimientos refiérense Marx y Engels nel Manifiestu Comunista, publicáu esi mesmu añu:

Una pantasma percuerre Europa, la pantasma del comunismu. Toles fuercies de la vieya Europa xuniéronse en santa cruciada p'acosar a esta pantasma...

Nos años 1850 el movimientu sindical estender por Europa y créanse sindicatos en Portugal, Bélxica y Alemaña.

Los años de La Internacional[editar | editar la fonte]

En 1864 crear en Londres l'Asociación Internacional de Trabayadores (AIT), La Internacional, primer central sindical mundial de la clase obrera. Esi mesmu añu reconocer en Francia'l derechu a la fuelga como unu de los derechos fundamentales del individuu.

N'Inglaterra fúndase'l Trades Union Congress (TUC), primer asociación d'obreros que puede recibir puramente'l nome de sindicatu, una y bones les persones afiliaes a él son defendíes y representaes dende la organización. Esti sindicatu pervive na actualidá con más de seis millones d'afiliaos.

En 1867 Bélxica ponse a la cabeza d'Europa en materia social y numberosos derechos, ente ellos el de fuelga, son reconocíos.

En 1871 surde la Comuña de París, llevantamientu obreru en pro de los derechos sociales; namái dura un par de meses pola intervención del exércitu.

En 1872, mientres el V Congresu de la AIT produzse la dixebra ente marxistes y bakuninistas, no que va ser la primera gran división ente los representantes de los trabayadores. Mientres el mesmu, añu, amás, reconócense los sindicatos obreros en Francia. Ye en Lyon precisamente onde en 1886 créase la Federación Nacional de Sindicatos y grupos cooperativos (FNS), antecedente de la CGT francesa y del sindicalismu revolucionariu.

En 1875 sustituyir de la llexislación inglesa los términos «amo» y «siervu» pa ser sustituyíos por patrón» y «obreru», siendo'l primer país n'adoptar esti cambéu.

En 1884 reconócense los sindicatos obreros en Francia. Ye en Lyón precisamente onde en 1886 créase la Federación Nacional de Sindicatos y grupos cooperativos (FNS).

La Segunda Internacional. Finales del sieglu XIX[editar | editar la fonte]

En 1889 fundóse la Segunda Internacional, que'l so primer congresu celebrar en París el 14 de xunetu. Esti congresu declara al 1º de mayu como Día Internacional de los Trabayadores, en conmemoración de los 5 güelguistes executaos en mayu de 1886 en Chicago. Dende entós foi un día de movilización global sincronizada de los trabayadores del mundu. Amás, adopten la reivindicación de la xornada d'ocho hores.

En 1895 la FNS francesa tresformar na Conféderation Xenéra-y du Travail (CGT).

En 1899 roblar en Suecia el primer pactu social ente empresarios y sindicatos.

Dende fines del sieglu XIX, na midida que se foi conquistando'l votu universal y secretu, y la posibilidá de que representantes de los trabayadores y partíos obreros aportaren a los parllamentos ya inclusive llograr el trunfu eleutoral nun país, el movimientu obreru toma carauterístiques nacionales. Nesti sentíu la clase obrera de cada país tien la so propia historia sindical.

Entamos del sieglu XX[editar | editar la fonte]

En 1901 constituyir en Copenḥague la Secretaría Internacional de Sindicatos, con participación d'asociaciones d'Alemaña, Bélxica, Gran Bretaña, Finlandia y Suecia.

En 1906 mientres la CGT francesa aprueba en Amiens la so Carta Magna, n'Italia créase'l so primer sindicatu: la Confederazione Generale del Lavoro (CGL) y en Países Baxos la Federación Neerlandesa de Sindicatos.

El taylorismo gana fuercia nestos alboreceres del sieglu XX y ye en 1911 cuando F. W. Taylor publica'l so Xestión científica; l'aplicación xeneralizada de los métodos propuestos por Taylor van suponer un fondu cambéu nel modelu granible y na organización del trabayu: tamos ante la Segunda Revolución industrial.

En 1917 produzse la Revolución rusa, qu'establez el primer estáu obreru de la historia, y un poderosu impautu nel movimientu obreru mundial.

En 1919 créase la Organización Internacional del Trabayu, unu de los organismos internacionales más antiguos del mundu, gobernáu en forma tripartita por gobiernos, sindicatos y emplegadores.

Nel sieglu XX los sindicatos de tol mundu tendieron a abandonar l'antigua organización sindical por oficiu, pa xeneralizar el sindicatu por caña d'actividá.

Sindicalismu modernu[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XX los sindicatos tendieron a estremase internacionalmente en trés grandes corrientes mundiales:

Esisten sindicatos non entamaos coles corrientes mayoritaries, al ser organizaciones de calter más independiente. Dalgunos —como los sindicatos llibertarios— coordinar con otros sindicatos y organizaciones sociales, como Solidaridá Internacional Llibertaria o l'Asociación Internacional de los Trabayadores (AIT). Según lo establecío enantes la realización de les premises de los estudios d'estos dirixentes cumple un rol na formación del sistema de cuadros que correspuende a les necesidaes del continuu desenvolvimientu de distintes formes d'actividá, d'igual manera facilita la creación que cumplen los deberes del sindicatu na actividá de formación y de propaganda, pero atrabancando l'apreciación de la importancia qu'implica'l procesu de reestructuración y de modernización de les formes d'aición nel entamu xeneral de les actitúes, esto conduz escontra un rellanzamientu específicu d'esti movimientu escontra tolos sectores implicaos.

Clases de sindicato[editar | editar la fonte]

Sindicato de gremiu o oficiu[editar | editar la fonte]

Ye'l formáu por trabayadores qu'exercen una mesmu oficiu, arte, oficiu o especialidá.

Históricamente, el sindicatu gremial, foi la primer forma de sindicación. Arrexunta a los trabayadores por oficiu o profesionales, independientemente de la empresa o llugar onde empresten los sos servicios; lo qu'interesa ye que tolos trabayadores qu'alleguen a formalo, desempeñen o conozan el mesmu oficiu o oficiu; pal casu, que toos sían zapateros, carpinteros, xastres, etc.

Dellos autores y corrientes critiquen esta modalidá sosteniendo que nun dexa xunir afechiscamente a los trabayadores. El sindicatu por oficiu predominó nes primer décades del sindicalismu y depués foi retardáu pol sindicatu d'industria. Ensin perxuiciu d'ello, en distintos países ya inclusive a nivel internacional, dellos coleutivos optaron por siguir entamaos sindicalmente por aciu sindicatos d'oficiu, como asocede colos periodistes, docentes, pilotos de llinies aérees, etc.

Sindicatu d'empresa[editar | editar la fonte]

Ye'l formáu por trabayadores qu'empresten los sos servicios nuna mesma empresa, establecimientu o institución oficial autónoma.

Nel Sindicatu d'Empresa basta qu'una persona tenga en dicha empresa categoría de trabayador, por que pueda acomuñar colos demás trabayadores; lo qu'interesa, ye'l llugar o local onde s'empresten el serviciu, ensin faer referencia a nenguna profesionalidá o tecnicismu.

El Sindicatu d'Empresa tien algames mayores que'l de gremiu, yá que naquél pueden participar trabayadores de distintos oficios o oficios.

El Sindicatu d'Empresa evita los convenientes del gremial: escuerre primero de too, la unión de tolos trabayadores, pos piensa que percima de los intereses profesionales, atópense los intereses del home que llaboria. El Sindicatu d'Empresa convierte asina, en proteutor de los intereses de tolos trabayadores, convencíu que solo al traviés d'una situación de tipu xeneral, llógrase'l beneficiu pa tolos obreros, respondiendo en forma amplia, al conceutu de Xusticia.

El términu «empresa» tien un significáu eminentemente económicu. La consecuencia del capital y el trabayu ye lo que constitúi la empresa.

En delles llexislaciones fíxose estensiva la formación de sindicatos d'empresa a les instituciones autónomes. Les instituciones oficiales autónomes son organismos descentralizaos del estáu, a fin Decreto Llexislativu emprestar servicios públicos a la comunidá, pero, esiste control de parte d'estáu, nel aspeutu patrimonial de diches instituciones.

Delles llexislaciones estremen ente empresa y establecimientu. En dellos modelos sindicales, como en Chile, ye habitual que s'entamen sindicatos per establecimientu, pudiendo polo tanto formase dellos sindicatos dientro d'una mesma empresa.

Sindicatu d'industria, actividá o caña[editar | editar la fonte]

Ye'l formáu por trabayadores pertenecientes a empreses dedicaes a una mesma actividá industrial, comercial, de servicios social y demás equiparable. (Art. 209 inc. 2° del Códigu de Trabayu)

Vimos que'l sindicatu de gremiu, arrexunta a los trabayadores del mesmu oficiu, arte, oficiu o especialidá, sía'l que quier la empresa o llugar onde llaborie: tamién sabemos, que'l sindicatu d'Empresa de mayores algames que'l gremial, yá nun-y interesa'l profesionalismo o tecnicismu; sinón que por contrariu se circunscriben a tolos trabayadores d'una determinada empresa.

El sindicatu d'empresa, de gremiu; pero aisla a los obreros de cada negociación, ye dicir de cada empresa.

El Sindicatu d'Empresa escuerre los beneficios d'una comunidá zarrada; l'industrial tien una visión más amplia interesándo-y los beneficios d'una parte o seición de la clase trabayadora y tien, la facilidá de convertise nuna agrupación a nivel nacional, polo que, la forma de Sindicatu Industrial, tien un grau más avanzáu na unión de los trabayadores.

El Sindicatu d'Industria magar ye ciertu, que tien les sos ventayes sobre'l de gremiu y ente'l d'Empresa, tamién tien les sos desventaxes yá que, respetando'l principiu de les mayoríes, pueden imponese condiciones de trabayu nuna determinada empresa, entá en contra del consentimientu de los trabayadores qu'empresten los sos servicios en dicha empresa; esto siempres en beneficiu del trabayador y nunca en perxuiciu d'él.

El Sindicatu d'Industria, foi contempláu primeramente na Llei de Sindicatos de 1951. Por industria, entiéndese, según diccionariu enciclopédicu “serie de conxuntu d'operaciones que tienen como finalidá inmediata la producción o s'a'l tresformamientu de les materies primes, procedentes n'últimu términu de la naturaleza, en productos útiles al home, colo que se llogra la circulación el fomentu de la riqueza y el nivel de la economía.

Sindicatu d'empreses varies o interempresa[editar | editar la fonte]

Formáu por trabayadores de dos o más empreses vecines, caúna de les cuales tenga un númberu de trabayadores inferior a venticinco y que éstos nun pudieren formar parte d'un sindicatu de gremiu o d'industria.

Sindicatu independiente[editar | editar la fonte]

Constituyíu por trabayadores emplegaos por cuenta propia y que nun empleguen a nengún trabayador asalariáu, sacante de manera ocasional.

Unión[editar | editar la fonte]

La unión ye'l nome que lleva n'Arxentina'l sindicatu xeneralmente nacional, qu'afilia direutamente a los trabayadores del so ámbitu d'actuación (primer grau). Estremar de la federación sindical de caña o oficiu, pol fechu de qu'esta postrera ye una organización de segundu grau y polo tanto nun afilia trabayadores sinón namái sindicatos de primer grau.

Federación de caña o oficiu[editar | editar la fonte]

La federación sindical de caña o oficiu ye un tipu d'organización sindical de segundu grau, qu'axunta a dellos sindicatos locales (primer grau). Dientro d'un país puede ser de calter rexonal o nacional.

Internacionalmente esisten federaciones sectoriales de calter rexonal o global, qu'axunten a sindicatos o federaciones nacionales.

Central sindical nacional[editar | editar la fonte]

La central sindical ye la organización qu'arrexunta a los sindicatos y federaciones sectoriales d'un país. Puede tomar la forma d'una federación, afiliando sindicatos y federaciones, o d'un sindicatu, dexando tamién l'afiliación direuta de trabayadores.

Sindicatu global[editar | editar la fonte]

A nivel mundial formáronse sindicatos o federaciones globales qu'arrexunten a los sindicatos o federaciones nacionales sectoriales.

Central sindical mundial[editar | editar la fonte]

Les centrales nacionales arrexuntar en dos centrales o federaciones mundiales, la Confederación Sindical Internacional y la Federación Sindical Mundial.

Organización sindical rexonal[editar | editar la fonte]

En dellos casos les centrales nacionales formen organizaciones rexonales, como la Confederación Europea de Sindicatos (CES) o la Coordinadora de Centrales Sindicales del Conu Sur (CCSCS).

Sindicatos de patronos[editar | editar la fonte]

En dellos países (Brasil, El Salvador, etc.) tamién se denomina "sindicatu" a les organizaciones patronales, suxetar a les mesmes regles xenerales qu'a los sindicatos de trabayadores.

Na llexislación llaboral salvadoriana, por casu, los patronos pueden constituyir sindicatos de gremiu o d'industria y non asina, d'Empresa.

Coles mesmes ye d'esclariar que'l sindicatu de patronos na llexislación salvadoriana ye una especie de persona xurídica propia del derechu llaboral polo qu'una Asociación patronal non necesariamente va ser un sindicatu patronal.

Globalización[editar | editar la fonte]

A fines del sieglu XX, na globalización, el movimientu obreru empieza a restablecer el protagonismu del sindicalismu internacional y empiecen a trate fusiones ente les diverses corrientes pa establecer organizaciones sindicales úniques, como asocede nel casu de la Confederación Europea de Sindicatos (CES).

El 1 de payares de 2006 la CIOSL y la CMT se in esistieron pa fundise xunto con delles federaciones independientes na nueva Confederación Sindical Internacional (CSI), que reconoz 168 millones d'afiliaos en tol mundu.[1]

Referencies[editar | editar la fonte]

Llista de movimientos obreros[editar | editar la fonte]

Les condiciones de trabayu obligaron a la unificación de los trabayadores en sociedaes mutualistes y hermandaes tales como:

  • el Gran Círculu d'Obreros (GCO), el so orixe remontar a la década de 1860 y la so primer direutiva nomóse en setiembre de 1872
  • 1876 Gran Confederación d'Asociaciones de Trabayadores de los Estaos Xuníos mexicanos.
  • 1879 Gran Círculu Nacional d'Obreros de Méxicu.
  • 1880 Gran Confederación de los trabayadores Mexicanos.
  • 1890 Orde Suprema d'Emplegaos Ferrocarrileros Mexicanos, Unión de Mecánicos Mexicana, la Sociedá d'Hermanos Caldereros, la Gran Lliga d'Emplegaos de Ferrocarril y otres más.
  • 1920 Constitúyese la Confederación de Sociedaes Ferrocarrileras.
  • 1911 Confederación tipográfica de Méxicu.
  • 1912 Departamentu del Trabayu, establezse la Casa del Obreru Mundial
  • 1916 Fórmase l'organismu sindical obreru denomináu Confederación del Trabayu de la Rexón Mexicana (CTRM).
  • 1917 Alcuérdase llevar a cabu un congresu obreru pa formar una organización nacional
  • 1918 Surde la CROM (Confederación Rexonal Obrera Mexicana), que tien nexos cola American Federation Of Labor (AFL)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]