Rabia

De Wikipedia


Rabia

Perru con rabia.
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 A82.80
CIE-9 071
DiseasesDB 11148
MedlinePlus 001334
eMedicine med/1374
MeSH D011818
Especialidá infeutoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

La rabia ye una enfermedá zoonótica viral, de tipu aguda y infeiciosa. Ye causada por un Rhabdoviridae qu'ataca'l sistema nerviosu central, cursando una encefalitis con una letalidad cercana al 100 %.

El virus de la rabia pertenez a la familia Rhabdoviridae, xéneru Lyssavirus tipu 1, tien forma de bala o bastonín y mide ente 130 y 240 por ente 65 y 80 nm. Esti virus consta d'una sola cadena d'ARN. La so envoltura ta constituyida por una capa de lípidos que la so superficie contién cinco proteínes estructurales: la G (glico proteína) qu'alterna con proteínes M1 y M2 (proteínes matriz); na nucleocápside atópense les proteínes N (nucleoproteína), NS (nucleocápside) y L (transcriptasa). La glicoproteína ye'l mayor componente antigénico, responsable de la formación d'anticuerpos neutralizantes que son los que confieren inmunidá. Sicasí, ye posible que participen otros mecanismos na proteición contra la enfermedá.

El virus de la rabia atópase espublizáu en tol planeta y ataca a mamíferos, tanto domésticos como xabaces, incluyendo tamién al ser humanu. Atópase na cuspia y nes secreciones de los animales infestaos y se inocula al humanu cuando animales infestaos atacar y provoquen nel humanu dalguna mancadura por mordedura. Amás el virus puede ser transfundido tamién cuando un individuu que tien dalguna corte na piel (vía d'entrada del virus) tien contautu coles secreciones salivales d'un animal infestáu.

Sinónimu[editar | editar la fonte]

Hidrofobia

Vectores[editar | editar la fonte]

La rabia ye una zoonosis causada por un virus de la familia Rhabdoviridae. Esta enfermedá afecta a tolos mamíferos allugaos en dos grandes nichos ecolóxicos: aereu (esperteyos) y terrestre (perros, gatos, mangostes, foínos, furonos, mapaches y llobos).

Los nicios pa saber si un esperteyu presenta rabia son:

  • Cuando vuelen, suelen topetar unos con otros.
  • Cuando salen de día.
  • Cuando cayen al suelu.

Polo xeneral los demás animales presenten una secreción salival abondosa, qu'actúa como cultivu del virus, y, n'etapes avanzaes, sangráu de furos.

Tresmisión[editar | editar la fonte]

La rabia tresmítese al traviés de mordedura o contautu direutu de mucoses o mancaes con cuspia del animal infestáu. Tamién s'hai documentáu la so adquisición al traviés de tresplante corneal de donante muertu infestáu por rabia y non diagnosticáu, por aerosol en cueves contaminaes con guanu d'esperteyos o en personal de llaboratoriu. Anque nun s'hai documentáu la so tresmisión por mordedura d'humanu a humanu, el virus aisllóse de la cuspia de pacientes con rabia. Esti virus tamién s'identificó en sangre, lleche y orina. Nun s'hai documentáu tresmisión transplacentaria. El virus s'escreta nel animal infestáu dende cinco díes de les manifestaciones clíniques, anque nel modelu esperimental esti periodu puede estendese hasta 14 díes antes de l'apaición de la enfermedá.

El periodu d'incubación varia dende cinco díes a un añu, con un permediu de 20 díes. Esiste dalguna evidencia de replicación llocal del virus nes célules musculares nel sitiu de la firida. Sicasí, ye posible que'l virus tremar al sistema nerviosu central ensin previa replicación viral, al traviés de los axones, hasta'l encéfalu, a una velocidá de 3 mm/h (en modelos animales), con replicación puramente nel texíu neuronal.

La rabia manifestar por un periodu prodrómico que dura de dos a diez díes con signos y síntomes inespecíficos como cansanciu, cefalea, fiebre, anorexa, estomagada, vultura y parestesias nel sitiu de la firida, siguíes de dificultá pa la deglución, hidrofobia ente'l 17 % y 50 % de los casos, desorientación, allucinaciones visuales o olfatorias, crisis convulsives focales o xeneralizaes, periodos de excitabilidad y aerofobia. Nel 20% de los casos aproximao la rabia puede manifestase como un paralís fongosu. Estes manifestaciones clíniques son siguíes por un periodu de coma y que tien como desenllaz el fallecimientu na gran mayoría de los casos.

Esta enfermedá, si nun se trata cola máxima urxencia, acaba provocando la muerte del enfermu. Nun esiste na actualidá tratamientu específicu pa los pacientes con rabia. Esta enfermedá considérase xeneralmente fatal. Solo esisten informes aisllaos de sobrevivencia con midíes de cuidos intensivos. Cuando una persona arímase, los síntomes de la enfermedá pueden tardar ente 60 y 300 díes en manifestase.

La tresmisión solo ye posible por aciu el contautu direutu con un vector portador o con material biolóxico procedente del mesmu, yá que al tratase d'un virus con una envoltura lipídica ye bien sensible a los factores ambientales (lábil).

Epidemioloxía[editar | editar la fonte]

La rabia ye un carecimientu de distribución práuticamente universal, sacante Australia, qu'afecta tantu a animales domésticos como xabaces. En países menos industrializaos, la esposición a animales domésticos (perru y gatu) constitúin la mayor fonte de la rabia humana, a diferencia de países como Estaos Xuníos onde los animales selvaxes (incluyendo esperteyos) constitúin el reservorio de rabia más importante. El virus empieza a escretase nel animal infestáu a partir de cinco díes antes de les manifestaciones clíniques.

En Méxicu, la rabia humano y canino representen un problema de salú pública. El Compendiu Estadísticu de Morbilidad de la SSA reporta una tasa de 0.03/100 000 habitantes, pa 1994.

La Organización Mundial de la Salú (OMS) remana datos qu'acoten qu'en delles rexones entá ye un gran problema de salú pública como en dellos países d'Asia y África, nos que causa más de 55 000 muertes al añu, de les cualos la mayoría de les víctimes son persones menores de 15 años d'edá. Envalórase que la rabia causa 31 000 muertes al añu n'Asia, lo que representa'l 60 % de los fallecimientos por esta causa nel mundu.[1]

Nos últimos años, el númberu de casos aumentó en China y en Vietnam debíu al consumu habitual humanu, ensin les debíes condiciones higienicosanitarias, de perros y gatos. Según les últimes estadístiques del añu 2007, en China, onde menos del 10 % de los perros tán vacunaos, 3380 persones morrieron por rabia.[2]

Tresmisión[editar | editar la fonte]

Un perru con rabia, dexando cayer cuspia de la so boca.
Enfermu de rabia.

La rabia ye un virus que puede ser tresmitíu a cualquier mamíferu. Los vectores de tresmisión más comunes son perros y gatos en zones urbanes o rurales y esperteyos en zones monteses.

El virus preséntase comúnmente nel sistema nerviosu o na cuspia del animal afeutáu. Xeneralmente, anque non siempres, el virus ye tresmitíu por cuenta de una mordedura. Apocayá, presentáronse datos d'andada por esposiciones atípiques consistentes básicamente n'andaes per manexu de carne y coraes d'animales infestaos en cocines.[3]

Patoloxía[editar | editar la fonte]

En munchos casos los animales infestaos tienen un comportamientu variable, son desaxeradamente violentos y ataquen ensin provocación aparente.

La patoloxía na especie humana ye la siguiente:

  • Infeición per firida o mordedura. D'antiguo tamién se tresmitía por operaciones como'l tresplante de córnea.
  • El virus tien una primer multiplicación nes célules musculares, d'ende pasa a les neurones y finalmente a los ganglios nerviosos.
  • El llugar onde la enfermedá manifiéstase más acusadamente ye'l celebru (encefalitis). Sicasí, el tiempu que tarda en desenvolvese esta etapa ye bastante llargu y depende de munchos factores.
  • Los virus empiecen a pasar d'unes neurones a otres al traviés de los contactos sinápticos, lo que fai que'l sistema inmune sía incapaz de detectalos.
  • Dende'l celebru puede viaxar, al traviés de los nervios, a cualesquier parte del cuerpu, provocando una infeición sistémica.

Sintomatoloxía[editar | editar la fonte]

Sintomáticamente, l'enfermu pasa por cuatro fases:

  1. Fase d'incubación: Dura ente un mes y tres meses, ye asintomática.
  2. Fase prodrómica: Dura ente 2 y 10 díes. Apaecen síntomes inespecíficos.
  3. Fase neurolóxica: Dura ente 2 y 7 díes. Afecta al celebru. El paciente puede manifestar hiperactividad, ansiedá, depresión, deliriu, sentimientos de violencia, ganes d'atacar, paralises, tiemblos faríngeos (horror a l'agua).
  4. Fase de coma: Dura ente 1 y 10 díes. El paciente entra en coma y finalmente muerre por paru cardiaco, o bien por infeiciones secundaries.

A partir de la segunda fase, ye mortal nel 99,9 % de los casos. La única opción de tratamientu ye suministrar inmunoglobulines ya inyectar una vacuna contra'l virus, lo que solo ye eficaz mientres la fase d'incubación.

Un diagnósticu seguro ye post-mortem. Sicasí, puede diagnosticase por microscopía gracies a l'apaición de los llamaos “cuerpos de Negri” nes célules.

Diagnósticu diferencial[editar | editar la fonte]

Tratamientu[editar | editar la fonte]

Nel tratamientu contra pacientes infestaos pol virus Rhabdoviridae consiste primero nuna llavadura refecha con abondosa agua y xabón y l'atención hospitalaria oportuna. Tien De suministrase una dosis de inmunoglobulina antirrábica humana (HRIG) amás de cuatro dosis de vacuna antirrábica alministraes dos selmanes dempués. Si preséntase una firida, la dosis completa de inmunoglobulina antirrábica humana tien d'aplicase, si ye posible, na firida. La primer dosis de la vacuna alminístrase coles mesmes, y el restu de les inyeiciones alministrar nos díes 3, 7 y 14 dempués de la inyeición inicial. Les persones que tienen sistemes inmunolóxicos debilitaos pueden riquir una quinta dosis de la vacuna.

Una persona que foi vacunada contra la rabia y foi espuesta al virus de la rabia tien de recibir dos dosis de vacuna de refuerzu trés díes depués de tar espuesta. Estes persones nun precisen una inyeición de inmunoglobulina antirrábica humana.

Tien De evitase la sutura de la firida porque'l virus Rhabdoviridae ye anaeróbico y el zarru de la mesma favorecería la so multiplicación. La firida cierra si afecta'l funcionamientu del órganu comprometíu, si ye demasiáu estensa (suturar con catgut 2-0 faciendo puntos simples dixebraos ente 1 y 2 cm) o si afecta zones como cara, xenitales o plegues.

No que tien que ver son l'aplicación del toxoide antitetánico, nun ta demostrada la so eficacia.

Si'l paciente presenta dalgún tipu de síntoma neurolóxicu tien d'inducise una coma, a la espera de la respuesta del sistema inmune innatu y l'activación de la inmunidá adaptativa mediada polos linfocitos T1. Hai de precisase qu'en cualesquier de los casos puede presentase muerte por paru cardiorrespiratorio d'orixe central.

Midíes de prevención post-esposición[editar | editar la fonte]

La vacuna antirrábica pa humanos ye ellaborada sobre la base de celebru de mure lactante,[ensin referencies] la cual aplícase en dosis de 2 ml. per vía subcutánea y periumbilical. En pacientes gestantes aplicar en rexón interescapular o deltoidea. El tratamientu ye de diez dosis, nun esquema de 7 dosis en serie, siguíu de 3 refuerzos: al décimu, ventenu y sesentenu día contaos a partir de la última vacuna de la serie.

  1. Aséu llocal de la firida con agua y xabón; darréu puede emplegase cloruru de benzalconio al 1 %, soluciones yodaes al 5 % o alcohol del 40 al 70 %.
  2. La sutura de la firida tien de diferise; en casu contrariu, va deber infiltrarse la firida con gammaglobulina humana antirrábica o sueru.
  3. L'alministración d'antibióticos y toxoide tetánicu tien de valorase en cada casu particular.
  4. Inmunoprofilaxia. Sueru hiperinmune o gammaglobulina y vacuna antirrábica.

El tratamientu post esposición contempla l'aplicación de la vacuna antirrábica solamente (esquema amenorgáu 10 dosis) o aplicación de vacuna antirrábica + sueru antirrábicu (esquema clásicu 14 dosis más sueru) y dichu esquema depende del tipu d'esposición y de la condición del animal agresor.

Anguaño aprobóse l'esquema de 5 dosis los díes 0,3,7,14 y 28 post esposición.

Si tien neños en casa hai que curialos d'animales que tengan esta enfermedá.

Procuros na aplicación de la inmunoglobulina[editar | editar la fonte]

  1. Nun se debe entepasar la dosis indicada pol so posible interferencia cola producción d'anticuerpos inducíos por vacuna.
  2. Nun tien d'aplicar se nel mesmu sitio que la vacuna, nin reutilizar la xeringa.
  3. Nun s'encamienta n'individuos primeramente inmunizados con vacuna de célules diploides.

Tanto'l sueru como la gammaglobulina apurren una proteición inmediata, con duración d'aproximao 21 díes.

Tipos de vacuna[editar | editar la fonte]

  • 1. Vacuna de celebru de mure lactante tipu Fuenzalida. Foi introducida en 1956. Preparar a partir de cultivu de virus de la rabia inactivados con lluz ultravioleta en celebru de mures naciellos. Ye bien inmunogénica. Encamiéntase una dosis diaria mientres 14 díes de 0.5 ml en neños menores de trés años y 1 ml p'adultos, per vía subcutánea, na rexón periumbilical o interescapulovertebral. En casu de firíes estenses encamiéntase siguir la vacunación hasta por 21 díes. Les reacciones secundaries xeneralmente son locales, como dolor, eritema y induración nel sitiu de l'aplicación, que se presenten hasta nel 20 % de los casos y xeneralmente a la fin de la inmunización.

Calcúlase que 1 por cada 8000 receptores de vacuna, pueden presentar dalgún entueyu neurolóxicu como encefalitis, mielitis transversa, neuropatía periférica y neuritis. Los entueyos tán en rellación direuta col númberu de dosis de vacuna y la edá del paciente. En casu de presentase cualesquier d'estes reacciones adverses tien de suspendese esti tipu de vacuna y siguir cola de célules diploides col esquema señaláu nel cuadru 13.

Pueden utilizase esteroides nel manexu de les reacciones severes, que pongan en peligru la vida del paciente.

  • 2. Vacuna d'embrión de coríu. Llograr a partir de cultivu de virus de la rabia n'embriones de patu inactivados con beta-propionolactona; anque produz menos reacciones adverses que la vacuna de celebru de mure ye menos inmunogénica, polo que se dexó d'utilizar dende 1982.

Los entueyos neurolóxicos asociaes a la vacuna hanse correlacionado a la desaparente inactivación del virus y nes vacunes iniciales a la presencia de texíu neuronal.

  • 3. Vacunes de célules diploides humanes (VCDH). Son desenvueltes en célules diploides humanes; esisten dos tipos d'éstes: la WI-38 inactivada en tri-n-butil-fosfatu86 y la MRC-5 inactivada en propionolactona y desenvuelta en fibroblastos humanos. Otres vacunes de virus inactivados, fueron desenvueltes en célules diploides pulmonares de fetu de monu Rhesus adsorbidas (VRA). A partir de 1976 estes vacunes fueron utilizaes n'humanos pa profilaxis de rabia pre y post-esposición en tol mundu.

Sobrevivientes[editar | editar la fonte]

Reportóse nel mundu un casu (el de la paciente Jeanna Giese) de sobrevivencia a la rabia. Asocedió dempués de que s'induxera al paciente a un estáu de coma. Por aciu esti procesu, los médicos fueron capaces de curar la enfermedá nesi casu particular.

El 10 d'abril de 2008 en Cali, Colombia, un diariu local reportó qu'un neñu de 11 años podría recuperase dempués d'un tratamientu d'inducción a la coma.[4] Esti neñu infectaríase'l 15 de febreru de 2008 cuando dellos neños fueron mordíos por un gatu al maltratalo ya intentalo matar, en Santander de Quilichao, un pobláu cercanu a Cali. Sicasí nun foi posible aisllar el virus de la rabia de muestres de cuspia, pelo y líquidu cefaloraquídeo pertenecientes al neñu sobreviviente que fueron unviaes al Institutu Pasteur en Brasil y al Institutu Nacional de Salú en Bogotá, polo que dalgunos creen que nunca careció la enfermedá.[5] Aun así comprobóse la sobrevivencia de 6 persones infestaes a partir de fase 2 de la enfermedá, polo que'l tratamientu de dichu protocolu podría tar bien empuestu.

Nel mes de xunu de 2013, el chilenu Cesar Barriga sufrió la mordedura d'un perru arimáu con rabia. Depués de desenvolver los síntomes de la enfermedá, inducióse-y una coma por un periodu d'un mes, al cabu del cual pudo recuperase, tresformándose nel séptimu sobreviviente mundial de la enfermedá, desque se tien rexistru.[6]

Control del animal sospechosu[editar | editar la fonte]

  • 1. L'animal (perru o gatu) ten de ser prindáu y calteníu n'observación por un médicu veterinariu mientres los siguientes diez díes.
  • 2. En casu de que l'animal sía sacrificáu tien de tenese especial curiáu cola preservación fayadiza del celebru, cola cuenta de poder establecer el diagnósticu definitivu de rabia.

El perru y la rabia[editar | editar la fonte]

François Boissier de Sauvages de Lacroix, Della natura y causa della rabbia (Dissertation sur la nature et causar de la Rage), 1777

Los perros son una de les especies que tresmiten el virus a los humanos.

La rabia urbana preséntase mayoritariamente en zones que la so densidá poblacional canina ye alta; por ello, la forma de prevención más eficaz pa detener el ciclu de tresmisión vírica son les campañes masives de vacunación, d'esta miente consíguese l'amenorgamientu de perros susceptibles a la enfermedá. Otra midida que se debería tomar en cuenta ye la esterilización de les mascotes pa menguar la población canina caleyera. Los esperteyos son los principales tresmisores de la rabia montesa, siendo más difícil el so control.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Rabia tresmitida por esperteyos

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. WHO - Rabies: A neglected zoonotic disease.
  2. - Menú del día: Perru rabiosu.
  3. - Furious Rabies after an Atypical Exposure.
  4. El Tiempu Nación Cali, "Nuevos síntomes dan aliendu sobre recuperación de neñu caucano arimáu por rabia", April 10th 2008([1])
  5. ELESPECTADOR.COM. (ed.): «Neñu de Santander de Quilichao nunca tendría rabia».
  6. latercera.com (ed.): «taragañada-con-rabia.shtml El casu de Cesar Barriga».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]