Puertu de Sines

Coordenaes: 37°57′N 8°52′W / 37.95°N 8.87°O / 37.95; -8.87
De Wikipedia
Puertu de Sines
deep water port (en) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Portugal Portugal
Distritu portugués Distritu de Setúbal
Conceyu Sines
Coordenaes 37°57′N 8°52′W / 37.95°N 8.87°O / 37.95; -8.87
Puertu de Sines alcuéntrase en Portugal
Puertu de Sines
Puertu de Sines
Puertu de Sines (Portugal)
Instalaciones
Formáu por Sines LNG terminal (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El puertu de Sines ye un puertu d'agües fondes, de fondos naturales hasta 28 m, con terminales especializaos que dexen el movimientu de distintos tipos de mercancíes. Amás de ser el principal puertu na mariña atlántica de Portugal, por cuenta de les sos carauterístiques xeofísiques, ye la principal puerta d'entrada de suministru enerxéticu de Portugal: gas natural, carbón, petroleu y los sos derivaos (Carauterístiques, 2007). La so construcción tuvo entamu en 1973 y entró n'esplotación en 1978. El 14 d'avientu de 1977 foi creada l'Alministración del Puertu de Sines (APS) (30º, 2007). El puertu opera 365 díes al añu, 24 hores al día, apurriendo servicios tales como: control de tráficu marítimu, pilotaje, remolque y amarre; control d'accesos y vixilancia, agua potable y depósitos; combate d'accidentes contaminantes y arreglos a bordu o en tierra (Servicios, 2007). El puertu de Sines atopar a 37º 57' de llatitú Norte y a 08º 52´ de llargor Oeste, a 58 milles marítimes al Sur de Lisboa (Llocalización, 2007).

Panorámica.

Historia[editar | editar la fonte]

Plan hidrográficu de la badea de Sines

En 1929, la llocalidá de Sines foi clasificada nel plan de meyoramientu portuariu, cola cuenta de ser efectuaes obres con entamu fecháu para 1945. En realidá nenguna de les obres previstes foi realizada y el puertu de Sines volvió figurar nel plan de Fomentu (1964-1975).

En 1971, por Decretu de llei, surde la noticia de la creación d'un emprendimiento. Yera necesaria la eleición de la llocalización del nuevu puertu. Pa esto fueron realizaos estudios fondos, con opción a construyilo en Lisboa, Setúbal o Sines (25, 2004, p. 22). A pesar de tener bones condiciones de resguardu, l'estuariu del Tajo y del Sado son llindaos poles sos mariñes que, a pesar de ser fondes, solo dexen navíos con caláu hasta cerca de 13 m, previu un dragáu. L'estudiu de la polución ambiental, de 1971, amosó que Sines yera la llocalidá menos contaminada y que tenía les meyores condiciones xeográfiques pa la dispersión de la polución atmosférica, una vegada que les industries a instalar, a pesar de tar devidamente forníes, nun podríen dexar de contaminar (Martins, 2004, p. 2). Dempués la evaluación de los estudios, los argumentos pesaron a favor de Sines, pa la llocalización del nuevu puertu (25, 2004, p. 16). Foi creáu'l Gabinete del Área de Sines (GAS), cola subcordinación de la Presidencia del Conseyu de Ministros, col objectivo d'entamar y cordinar el desenvolvimientu del área de Sines. (Martins, 2004, p. 3).

En 1973, foi axudicada la primer fase de les obres de construcción del puertu, constituyida esencialmente por (Martins, 2004, p. 10-11):

  • un muelle oeste con cerca de 2 025 m y trés puestos d'acoplamientu;
  • terminal de productos refinaos;
  • sector de carga polo xeneral;
  • muelle sur cola cuenta de protexer el sector de cargues xenerales y sirvir de base a la futura terminal de minerales.

En 1974, coles mires de procurar inversiones y oportunidaes comerciales, efectuáronse visites a Australia y a Xapón (Martins, 2004, p. 14).

En 1977, terminó la xestión y esplotación del puertu de Sines pol GAS. El GAS foi consideráu como faltu de idoneidad pa esplorar y alministrar los emprendimentos esistentes, tando nesta fase concluyíes les obres nel muelle oeste y en fase de conclusión el terminal petroleru. Foi, asina, creada, nesi mesmu añu, el APS, qu'apuntaba a fomentar el polu industrial yá en desenvolvimientu (25, 2004, p. 26).

En 1979, el muelle oeste foi algamáu por torbonada que provocaron fondos estragos. La so rehabilitación solo foi concluyida en 1992 (25, 2004, p. 28).

En 2004, el puertu de Sines yá s'había vueltu esencial na receición de crudu, carbón y gas natural (Martins, 2004, p. 20).

Inversión[editar | editar la fonte]

Nel añu de 2002 fueron invertíos 48,3 millones d'euros, cerca de 130 per cientu del valor presupuestáu. Con execución en 2002, destáquense los proyeutos (Informativu y contables del exerciciu de 2002, 2007, p. 24):

  • ampliación del muelle Este, con una inversión de 36,5 millones d'Euros, 157 per cientu del valor presupuestáu;
  • accesibilidá ferroviaria a la terminal de contenedores, una inversión de 4,6 millones d'euros, 77 per cientu del presupuestu;
  • alteración de los circuitos de movimientu de los brazos de carga del terminal petroleru, una inversión de 1,7 millones d'Euros, 78 per cientu del presupuestu.

En 2003 la inversión efectuada pola APS algamó 17,9 millones d'euros, 80 per cientu del valor presupuestáu. Los proyeutos más relevantes son (Informativu y contables del exerciciu de 2003, 2007, p. 26-27):

  • ampliación del muelle Este;
  • accesos terrestres, con rotonda a nivel al terminal de contenedores;
  • electrificación del ramal ferroviariu hasta la terminal de contenedores.

En 2004, foi efectuáu una inversión de 9,7 millones d'euros pola APS, 81,5 per cientu del valor envaloráu. Los proyeutos más representativos son (Informativu y contables del exerciciu de 2004, 2007, p. 29-31):

  • ampliación del muelle Oeste;
  • accesos terrestres, con rotonda a nivel al terminal de contenedores;
  • electrificación del ramal ferroviariu hasta'l terminal de contenedores;
  • circulación per carretera y accesu a la parte d'Actividaes Loxístiques (ZAL) y puertu recreativu;
  • infraestructures urbanes de la ZAL;
  • sustitución de los brazos de carga del terminal petroleru;
  • rehabilitación d'estructures de formigón del puertu.

Nel añu de 2005 foi efectuada una inversión de de 3,5 millones d'euros pola APS, 45,8 per cientu del valor presupuestáu. Ente los principales inversiones destáquense (Informativu y contables 2005, 2007, p. 53-54):

  • arreglu de les estructures de formigón armao;
  • infraestructures terrestres del puertu recreativu;
  • construcción de les infraestructures urbanes y de la ordenanza de la ZAL.

En 2006 la inversión efectuada pola APS algamó cerca de 16 millones d'euros. Los principales inversiones fueron efectuaos n'edificios y otres construcciones; equipamientu básicu, cola adquisición d'un equipu pal combate de quemes; equipamientos de tresporte; caltenimientu y caltenimientu. Ente les principales inversiones atópense: (Informativu y contables 2006, 2007, p. 34-35):

  • continuación del arreglu y rehabilitación de les infraestructures marítimes de formigón armao (puestos d'acoplamientu) y terrestres (edificios, pontones, etc.) de los terminales petroleru y petroquímico;
  • construcción del edificiu del puertu recreativu, cola cuenta d'emprestar sofitu a los usuarios del puertu, destinándose tamién al sofitu alministrativu y a acoyer les entidaes xestores del puertu recreativu (autoridá portuaria, marítima y otres) y tamién l'Institutu de Socorros a Náufragos;
  • execución de les infraestructures viarias, redes de suministru d'agües y de distribución de gas, eletricidá, telecomunicaciones y ordenanza de la ZAL;
  • construcción del edificiu de sofitu nes actividaes loxístiques;
  • construcción del turria de retensión que busca garantizar la seguridá de los terremplénes del parque d'almacenamientu en tanques de hidrocarburos.

Autoridá portuaria[editar | editar la fonte]

L'Alministración del Puertu de Sines, S.A., abreviadamente denominada como APS S.A. ye una sociedá anónima de capitales puramente públicos, aniciada en Sines. El APS tien como finalidá alministrar del puertu de Sines, gerenciando la so esplotación económica, caltenimientu y desenvolvimientu, estableciendo tamién l'exerciciu de les competencies y prerrogativas de l'autoridá portuaria que-y sían atribuyíes. El so área de xurisdicción componer de dos zones: la zona marítima con 1 476 hai y la zona terrestre con 657 hai.

La sociedá tien como órganos sociales a asamblea xeneral, el conseyu d'alministración y el fiscal únicu. La so capital social atópase partíu por 9 902 500 aiciones nominatives, que tienen de pertenecer puramente al Estáu, a persones coleutives de derechu públicu, a empreses públiques o sociedaes de capitales puramente públicos (Estatutos de la APS, 2007).

Puerto[editar | editar la fonte]

Puerto de pesca[editar | editar la fonte]

Puertu de pesca

El Puertu de Pesca, de tradición popular en Sines, foi objecto d'obres de meyoramientu que-y dotaron d'un muelle de servicios y un muelle de descarga de pexe, rampla de varáu y diverses instalaciones terrestres de sofitu. Ta formáu por una cuenca interior, protexida por un espigón qu'ufierta bones condiciones de proteición pal acoplamientu y fondio de les embarcaciones de pesca.

El muelle de servicios tien 220 metros de llargor y fondos de -2,50 (msnm) y el muelle de descarga de pexe tien 140 metros de llargor y fondos de -4,5 metros de fondura tantu na cuenca de maniobra como na d'acoplamientu.

La rampla de varáu, ente los dos muelles, tien una área de 2 150m2. En tierra, el Puertu de Pesca dispón de los edificios de la puya y servicios alministrativos, de comerciu y de una fábrica de xelu. Cuenta tamién con oficines de caltenimientu, puestu de suministru de combustibles, puestu de receición d'aceites usaos, suministru d'agua y enerxía y almacenes individuales de sofitu a titulares d'unidaes pesqueres. .

Puertu recreativu

Puertu recreativu[editar | editar la fonte]

Al pie de la Sablera Vascu de la Gama, atópase'l Puertu recreativu de Sines. Puntu de paraxa obligatoria de les embarcaciones de recréu que percuerren la mariña portuguesa en rutes nacionales o internacionales, esti puertu abre nueves perspectives a la esplotación turística de Sines y de tola Mariña Vicentina.

Trátase del únicu puertu recreativu de la mariña marítima ente Setúbal y el Algarve, nuna zona onde la navegación recreativa ye intensa mientres tol añu. Señálese, igualmente, que'l modernu complexu portuariu ya industrial pocu o nada alterió la escelente reputación de Sines como destín turísticu.

El Puertu recreativu de Sines ta constituyíu por un muelle de resguardu, muelle de tresporte, rampla de varáu, grua móvil, retensión marxinal, terremplénes y "fingers" flotantes pal acoplamientu d'embarcaciones. La so capacidá actual ye de 230 llugares d'amarre, previéndose una gradual ampliación hasta 250 llugares, lo mesmo que de un númberu considerable de llugares de estacionamiento en tierra. Dispón tamién d'una amplia variedá de servicios, tales como abastesimiento d'agua y eletricidá, almacenes y picadorios, instalaciones sanitaries y balnearios, llavanderíes, puestu de suministru de combustibles, receición d'aceites usaos, teléfonu públicu, pagu automáticu, vixilancia, datos meteorolóxicos, dalguna capacidá local d'arreglos y de serviciu de restorán y chigres que reciben a la población polo xeneral y a los navegantes en particular. .

Terminales[editar | editar la fonte]

Terminal de conteníos líquidos[editar | editar la fonte]

El TGL – Terminal de Conteníos Líquidos, inauguráu en 1978, ye'l mayor terminal de conteníos líquidos del país, y foi concebíu nuna arquiteutura de multicliente y multiproducto. Ufiertando seis puestos d'acoplamientu y fondos naturales hasta 28 metros de fondura, tien capacidá pa recibir navíos d'hasta 350.000 tonelaes Dwt, y dexa la circulación simultánea de distintos productos (crudu, refinaos, gases licuados y otros conteníos líquidos).

La terminal tien tamién una rede de tuberíes pal treslláu de los productos ente'l puertu, la zona axacente d'almacenamientu en tanques y el ZILS – Zona Industrial y Loxística onde tán instalaes les principales industries qu'utilicen la terminal, de les cualos destáquense la refinería de Sines, petroquímica, fábrica de resines y fábriques de tabacu.

La CLT – Compañía Loxística de Terminales Marítimos, perteneciente al grupu Galp Enerxía, tien la concesión de serviciu públicu de movimientu de cargues nesta terminal

No que fai a la seguridá y operaciones, la terminal ta fornida con un modernu sistema informáticu de comandu y control que dexa cumplir los más elevaos patrones de seguridá nes operaciones qu'ellí desenvuelven. Per otru llau, tien acomuñada una estación de tratamientu d'agües residuales que dexa dar cumplimientu a toles axigencias d'orde ambiental.

El TGL cunta tamién con una bona capacidá d'espansión, pudiendo recibir nuevos veceros que quieran alcontrase na zona d'almacenamientu en tanques o na ZILS. Esta terminal dispón tamién d'un parque de depósitos que dexa abastecer los navíos nel TGL al traviés d'instalación fixa, y en tol puertu al traviés de barcaces.

Principales carauterístiques: – 6 puestos d'acoplamiento – Fondo d'hasta -28 mmetros. – Navíos hasta 350.000 dwt – Principales Productos Remanaos: Refinaos, LPG, Metanol y Nafta Químico .

Terminal petroquímico[editar | editar la fonte]

El TPQ – Terminal Petroquímico, empecipió la so operación en 1981 y dexa la circulación de productos petroquímicos al traviés de tuberíes dispuestes ente los navíos y el complexu petroquímico alcontráu na ZILS – Zona Industrial y Loxística de Sines. Esta terminal ye operada pola Repsol Polímeros en réxime de concesión d'usu privativu.

El TPQ presenta dos puestos d'acoplamientu, con fondos de 12 metros, que-y dexen la receición de navíos d'hasta 20.000 m³ de capacidá de carga, remanando productos como Propileno, Etilenu, Butadieno, ETBE, Etanol, MTBE, Amiestu Arumoso, Metanol.

Ye parte integrante d'esta terminal un parque d'almacenamientu con dos tanques criogénicos d'almacenamientu d'etilenu (25.000 m³) y proplileno (22.000 m³), dos esferes de butadieno con 4.500 m³ caúna, un tanque de ETBE con 10.000 m³ y un tanque de etanol con 6.000 m³.

Principales carauterístiques: – 2 Puestos d'acoplamiento – Fondo de -12m. – Navíos hasta 20.000 m³ – Principales Productos Remanaos: Propileno, Etilenu, Butadieno, ETBE, Etanol, MTBE]], Amiestu Arumoso, Metanol]] .

Terminal multipropósito[editar | editar la fonte]

El TMS – Terminal Multipurpose de Sines empecipió la so esplotación en 1992 en réxime de concesión de serviciu públicu a la empresa Portsines, y siendo preparáu pal movimientu de conteníos sólidos y carga xeneral.

Ufierta cuatro muelle d'acoplamientu, con un llargor total de 645. Con fondures d'hasta 18 metros, dexa la receición de navíos hasta 190.000 tonelaes Dwt.

El terminal ta forníu con dos pórticos, con una capacidá media de movimientu de 2.000 tonelaes per hora, pal movimientu de conteníos sólidos como carbón pa les centrales termoeléctriques nacionales. Tien tamién un parque d'almacenamientu de carbón pa la central termoeléctrica de Sines, y per ferrocarril pa la central termoeléctrica del Atrapáu.

No que fai a la Carga Xeneral esiste una amplia área de muelle y d'almacenamientu de mercancíes que lleguen per carretera y per ferrocarril, existindo llotes disponibles pa la instalación d'empreses nel área axacente a la terminal.

Principales carauterístiques:

– 4 Muelle d'acoplamiento – Longitud del Muelle: Intradorso: 296 m, Extradorso: 645 m – Fondos de -18m – Navíos hasta 190.000 Dwt – Principales Mercancíes Remanaos: Conteníos Sólidos, Carga Xeneral. .

Terminal de gas natural llicuao[editar | editar la fonte]

La TGN – Terminal de Gas Natural empecipió l'actividá en 2003, operáu en réxime de concesión d'usu privativu pola empresa REN Atlánticu, tresportando más del 50% del Gas Natural consumíu en Portugal.

Ee nesti momentu la principal fonte nacional de suministru d'esti productu y tien una enorme importancia estratéxica nacional una vegada que se constitúi como alternativa al gasoductu terrestre.

Principales carauterístiques:

– 1 puestu d'acoplamiento – Profundidad 15 m – Navíos d'hasta 216.000 m³ – Productu tresportáu: Gas Natural Llicuao

Terminal de contenedores[editar | editar la fonte]

Terminal de contenedores

El Terminal de Contenedores de Sines, llamáu TXXI, empecipió la so actividá en 2004 y ye operáu en réxime de concesión de serviciu públicu pola empresa PSA Sines (PSA – Port Singapore Authority).

Con un desenvolvimientu sustentable la Terminal XXI ufierta fondos naturales de 16 metros de fondura, dexando la receición de los grandes navíos porta-contentores de les rutes transcontinentales y de los navíos de les respeutives conexones costeres.

Anguaño, con un llargor de muelle de 380 metros y dotada de pórticos post-panamax y super post-panamax, ta en cursu'l plan d'espansión qu'entama una apmliación del muelle hasta los 730 metros y l'instalación de más pórticos super post-panamax, que-y dexará tresportar una capacidá total de 800.000 TEU per añu.

La próxima fase de desenvolvimientu pola PSA Sines va entender la construcción d'un muelle con una estensión útil de más de 210 metros, llogrando asina un total de 940 metros, siempres con fondures de más de 16 metros. Fonte:[1]

Accesibilidá[editar | editar la fonte]

Accesibilidá marítima[editar | editar la fonte]

Ye un puertu abiertu al mar constituyíu por dos muelles de resguardu, denominaos Muelle Oeste (con 2 mil metros d'orientación N-S) y pol Muelle Este (con 2,2 mil metros y orientación NO-SE. Dispón de fondures naturales non suxetes a la sedimentación, siendo preparáu pa recibir navíos de gran tipu por cuenta de la inesistencia de restricciones de fondu.

Accesibilidaes ferroviaries[editar | editar la fonte]

El puertu tien accesibilidaes terrestres pal tráficu, esto ye, conexones ferroviaries direutes ente llinies nacionales ya internacionales, a partir de la zona industrial (Accesibilidaes, 2007).

Movimientu portuariu[editar | editar la fonte]

Movimientu de navíos[editar | editar la fonte]

En 2005 hubo un aumentu significativu del movimientu de navíos, cerca de 15,5 per cientu, debíu, esencialmente, al adosamiento del movimientu de navíos de contenedores.

En 2006 ingresaron al puertu 1 422 navíos, con un total de tonelage brutu de 29 727 002 GT, de los cualos 285 yeren nacionales y 1 137 estranxeros. Del total de navíos qu'entraron nel puertu mientres anguaño, 1 320 efectuaron operaciones comerciales de carga/descarga y 102 efectuaron diverses operaciones, tales como suministru de depósitos, deslastre, gaseificación, arreglos y visites de cortesía.

El Terminal XXI rexistró un aumentu significativu nel númberu de navíos, atracando 268 navíos nesta Terminal, de los cualos 7 mistos de carga xeneral/contenedores, 1 tenada (qu'apenes efectuó arreglos) y 260 portacontentores. Los servicios regulares de la Mediterranean Shipping Company, de la Ibero Llinies/Holand Maas y de la Lin Lines, contribuyeron a esti aumentu (Informativu y contables 2006, 2007, p. 13).

En 2009 el productu portuariu presentó índices d'evolución que, a pesar de la crisis económica bien desfavorable, demostró una reaición siempres positiva, una vegada que los Terminales de Conteníos Líquidos y Petroquímico y tolos terminales presentaron índices de crecedera positivos.

L'afitamientu del Terminal de Contenedores, con un movimientu total de 253.495 TEU en 2009, revela cada vez más la so escelente performance y una crecedera sofitada, inclusive en plena crisis económica, y asitiar nuna posición considerable en términos nacionales.

Calidá, ambiente y seguridá[editar | editar la fonte]

L'Alministración del Puertu de Sines implementó un sistema de xestión integráu de la calidá, ambiente y seguridá y salú nel trabayu», por que sía asegurada'l prestu de los veceros, según les NP EN ISO 9001:2008, NP EN ISO 14001:2004 y OHSAS 18001:2007 (Política, 2008, p. 3).

La política adoptada basar en principios que tienen como finalidá ameyorar la calidá y eficacia de los servicios apurríos; prevenir, controlar y embrivir la polución xenerada polos resíduos provenientes de les actividaes, invirtiendo en nueves teunoloxíes y utilizando procesos menos contaminantes. Asegurar que los collaboradores, sían los mesmos o los contrataos, tengan una formación fayadiza promoviendo la importancia del ameyoramientu continuu y el cumplimientu de los requisitos llegales reglamentados que s'apliquen a los servicios, nes cuestiones ambientales y a la seguridá y salú nel trabayu.

En rellación a la estratégia ambiental del puertu, esta básase nel combate a la polución y na aplicación de midíes de prevención, que puedan embrivir les emisiones al aire, agua y al suelu; na monitorización de los ambientes marinos del puertu, nel control de la calidá de les agües residuales, balnearios y na monitorización de les emisiones gasosas de la central de producción de vapor, efectuada por entidaes rellacionaes a la investigación (Informativu y contables 2006, 2007, p. 24-25).

Accidente[editar | editar la fonte]

Dende 1970 rexistráronse 22 accidente graves de polución con hidrocarbonatos na mariña portuguesa. En 1980, el navío Campéon que tresportaba gasolina, españó causando víctimes (Fonseca et al., 2002).

El navio-tanque Nisa, el 26 de mayu de 1987, esplotó mientres una operación de descarga, contaminando les sableres de Sines, Puertu Covo y la islla del Pessegueiro, con crudu (Carvalho, 2007).

El 14 de xunetu de 1989, el petroleru Marão, d'orixe portugués (Carvalho, 2007), derrama cerca de 4.500 t de crudu na secuencia d'un encastre nel terminal petroleru. Dar# en la llimpieza de 35 km d'arenales mientres 45 díes (Portugal, 2007, p. 3).

ZALSINES - Zona d'Actividaes Loxístiques de Sines[editar | editar la fonte]

El ZALSINES ye unu de les pilastres esenciales del Portugal Loxísticu que, integráu al puertu y a la ZILS, constitúi una plataforma loxística moderna, con eleváu potencial estratéxicu pa servicios de valor añadíu.

Atópase enllantáu nuna vasta área con idoneidad loxística y disponibilidad de suelu. Ta empobináu a la instalación d'empreses industriales y de servicios, sirvida por un sistema ferroviariu de gran capacidá ya integráu a unu de les principales exes multimodales de la Rede Transeuropea de Tresportes (Exa Prioritário nᵘ 16).

Referencies[editar | editar la fonte]

  • MARTINS, António – Trés notes prévias. Cascais: [s.n.], 2004. Comunicación presentada nes Xornaes del Puertu de Sines - 2004.
  • PORTUGAL. Ministeriu de la Defensa Nacional. Direcção-Geral de l'Autoridá Marítima - Serviciu de combate a la polución del mar por hidrocarbonetos [En llinia]. Lisboa: Direcção-Geral de l'Autoridá Marítima, [2007?]. [Consult. 26 de mayu de 2008]. Disponível en WWW: <URL:http://www.presidencia.pt/archive/doc/SCPMH.pdf>.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • ANGREMOND, Kee d' - Breakwater and clousure dams. Londres: Spon, 2004. ISBN 978-0-415-33256-9.
  • CASCIATI, Fabio; MAGONETTE, Georges - Structural Control for Civil and Infrastructure Engineering. Singapura: World Scientific, 2001. ISBN 978-981-02-4475-0.
  • CROCE, Norberto Della; CONNELL, Shirley; ABEL, Robert - Coastal ocean space utilization III. Londres: Chapman and Hall, 1995. ISBN 978-0-419-20900-3.
  • CULLINANE, Kevin; SONG, Dong-Wong - Asian containers ports: development, competition and co-operation. Nueva York: Palgrave Macmillan, 2007. ISBN 978-0-230-00195-4.
  • KIM, Kap Hwan; GÜNTHER, Hans-Otto - Container terminals and cargo systems: diseñu, operations management and logistics control issue. Berlim: Springer, 2007. ISBN 978-3-540-49549-9.
  • SORENSEN, Robert M. - Basic Coastal Engineering. Nueva York: Springer, 2006. ISBN 978-0-3872-3332-1.


Enllaces esternos[editar | editar la fonte]