Pliniu "El Mozu"

De Wikipedia
(Redirixío dende Plinio el Mozu)
Pliniu "El Mozu"
senador romanu


cuestor (es) Traducir


cónsul sufecto (es) Traducir


pretor (es) Traducir


tribunu de la plebe


Gobernador romanu


Cónsul romanu

Vida
Nacimientu Comocirca 61
Nacionalidá Antigua Roma
Residencia Villa Commedia (es) Traducir
Lierna (es) Traducir
Lago de Como (es) Traducir
Muerte Bitinia113 (greg.) (51/52 años)
Familia
Padre valor desconocíu, Pliniu'l Vieyu
Madre Plinia Marcella
Casáu con hijastra de Veccius Proculus (es) Traducir
hija de Pompeya Celerina (es) Traducir ( – m. 96)
Calpurnia (103 – )
Familia
Estudios
Llingües falaes llatín[1]
Alumnu de Lucio Verginio Rufo (es) Traducir
Quintiliano
Pliniu'l Vieyu
Oficiu escritor, políticu, poeta, abogáu, historiador, militar, altu cargu, xuristafuncionariu
Llugares de trabayu Antigua Roma
Trabayos destacaos Epistulae by Pliny the Younger (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Cayo Pliniu Ceciliu Segundu (en llatín Caius Plinius Caecilius Secundus; Como, Italia, 61 - Bitinia, c. 112), conocíu como Pliniu el Mozu, foi un abogáu, escritor y científicu de l'antigua Roma.

Biografía[editar | editar la fonte]

Yera sobrín de Pliniu'l Vieyu, consideráu como'l meyor naturalista de l'antigüedá. Siendo neñu Pliniu perdió a los sos padres, quedando baxu tutelar de Lucio Verginio Ablondu (un influyente xeneral del exércitu romanu). Darréu foi adoptáu pol so tíu Pliniu'l Vieyu, quien lo mandó a estudiar a Roma, con profesores como Quintilianu y Nicetes Sacerdos. Empezó la carrera de lleis a la edá de 19 años, creciendo la so reputación nesti campu bien rápido. Pliniu, siendo un home honesto y moderao, foi xubiendo pol cursus honorum (cargos alministrativos civiles y militares de la República):

Foi flamen Divi Augusti (sacerdote del cultu al Emperador) en 81, depués decemvir litibus iudicandis (daqué equiparable a un xuez de lo civil), tribunu militar en Siria (onde conoció a los filósofos Artemidoru y Éufrates), sevir equitum Romanorum (xefe d'un escuadrón de caballería) en 84, quaestor imperatoris y questor urbanu ente 89 y 90. Foi nomáu tribunu de la plebe en 91, pretor en 93, prefeutu (primero de les finances del exércitu y depués del templu de Saturnu), y cónsul suffectus en 100. Entró nel colexu d'augures per eleición, supervisor del ríu Tíber y finalmente legatus (embaxador) nel Imperiu de Bitinia, onde se supón que morrió, probablemente nel añu 112.[2] Puede dicise que la so carrera ye un resume de tolos cargos públicos más importantes en Roma, y n'efeutu Pliniu contribuyó a la organización del Imperiu n'enforma de los sos campos.

De les sos numberoses cartes (les Epistulae) deduzse'l so calter moderáu. Nuna d'elles dirixióse al emperador Traxanu y esplicó-y el procedimientu que siguía pa encargase de les persones a quien s'acusaba de profesar el cristianismu... un procedimientu que l'emperador aprobó. A los que negaben que fueren cristianos poníase-yos en llibertá cuando, como dixo Pliniu, “repitieren la invocación que yo fixera a los dioses, ufiertáu inciensu y vinu a la to imaxe [la de Traxanu] [...] y, amás, arrenegáu a Cristu”. Executar a los que resultaben ser cristianos. Trataba al cristianismu como una superstición incómoda y sorprendíase del gran númberu de denuncies anónimes que se recibíen nesti campu. Traxanu respondiólu sofitando la so actitú, pero ordenar que nun diera cursu a les denuncies anónimes.

Pliniu casóse en trés causes, pero nun tuvo nengún fíu. Solo de la so tercer muyer, Calpurnia, fala con cierta emoción nes sos cartes. Yera bastante ricu y tenía delles villes n'Italia. Los dos que tuvo na so ciudá natal, Como, llamar Traxedia y Comedia.

Obra[editar | editar la fonte]

Al respective de la so faceta d'escritor, qu'empezó a los 14 años con una traxedia en griegu, Pliniu destacó en poesía, pero la mayor parte de los sos escritos perdiéronse, a pesar del cuidu que tenía por ellos. Yera tamién conocíu poles sos dotes d'orador, considerándose siguidor de Cicerón, pero la so prosa yera menos direuta y grandilocuente que la d'ésti últimu. Participó en munchos xuicios, pero l'únicu discursu que se caltién d'él ye'l so Panegyricus Traiani, descripción combayona y enfática de la figura de Traxanu, anque sigue siendo un preséu pervalible pa estudiar les polítiques d'esti emperador en campos como impuestos, xusticia, disciplina castrense y comerciu. Pliniu definir como un tratáu sobre'l gobernante perfectu.

Cartes[editar | editar la fonte]

Inscripción honoraria col cursus honorum de Pliniu el Mozu procedente de la Basílica de san Ambrosio en Milán.

Les sos cartes son un testimoniu únicu de l'alministración ordinaria del sieglu primeru. El so estilu ye bien distintu de los usaos nos panexíricos, afirmando dellos críticos que Pliniu ye l'inventor d'un nuevu xéneru lliterariu: la carta escrita pa ser publicada.

Nes sos primeres cartes de mocedá describe la erupción del monte Vesubiu y la muerte del so tíu y mentor, Pliniu'l Vieyu, por causa de dicha erupción nel añu 79. Nel so honor esti tipu d'erupciones conócense como plínicas. Estes cartes taben dirixíes al so amigu Tácito, que foi unu de los grandes historiadores romanos, pa da-y una visión cercano y certero de la muerte del so tíu. Otres cartes famoses fueron les empobinaes a Septicio Claro, que son práuticamente poemes, les que se refieren a la erupción del Vesubiu y les referentes a les villes y a la muerte de Marcial.

Carta sobre la erupción del Vesubiu[editar | editar la fonte]

Nuna carta empobinada a Tácito describe la erupción del Vesubiu y l'acción y muerte del so tíu (Epistulae 6, 16):

El 24 d'agostu, alredor de la una de la tarde, la mio madre llamó-y l'atención Pliniu'l Vieyu sobre una nube que tenía un tamañu y una forma bien inusuales. Acababa de tomar el sol y, en habiéndose bañáu n'agua frío y tomar una comida llixera, retirárase al so estudiu a lleer. Ante la noticia, llevantóse darréu y salió fora; al ver la nube, dirixir a un montículo dende onde podría tener una meyor visión d'esti fenómenu tan pocu común. Una nube, procedente de qué monte nun taba claru dende aquél llugar (anque depués díxose que venía del monte Vesubiu), taba xubiendo; del so aspeutu nun puedo date una descripción más exacta que se paecía a un pinu, pos se diba encurtiando col altor na forma d'un tueru bien alto, estendiéndose al so traviés na copa a manera de cañes; taría causada, imaxino, bien por dalguna corriente repentina de vientu que lu impulsaba escontra riba pero que la so fuercia escayera col altor, o bien porque la mesma nube primir a sigo mesma por cuenta del so propiu pesu, espandiéndola de la manera que te describí enriba. Paecía ora clara y brillante, ora escura y motuda, según tuviera más o menos trescalada de tierra y ceniza. Esti fenómenu paeció-y estraordinariu a un home de la educación y cultura del mio tíu, polo que decidió averase más pa poder esaminalo meyor.
Pliniu el Mozu, Sestu llibru de correspondencia, carta 16, dirixida a Tácito

Carta sobre los cristianos[editar | editar la fonte]

Esta carta foi escrita dende Bitinia ente los años 112 y 113, pal emperador Traxanu. Nella, describe la plaga na que pensaba que se convirtieren los cristianos, según el fuerte enraigono que teníen na so creencia. Amás, Pliniu pide conseyu a Traxanu sobre cómo tratalos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn19981001999. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  2. Birley, 2003, p. 94.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.