Pinilla Trasmonte

Coordenaes: 41°52′24″N 3°37′12″W / 41.873333333333°N 3.62°O / 41.873333333333; -3.62
De Wikipedia
Pinilla Trasmonte
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pinilla Trasmonte (es) Traducir Miguel Ángel Ibáñez Torre
Nome oficial Pinilla Trasmonte (es)[1]
Códigu postal 09354
Xeografía
Coordenaes 41°52′24″N 3°37′12″W / 41.873333333333°N 3.62°O / 41.873333333333; -3.62
Pinilla Trasmonte alcuéntrase n'España
Pinilla Trasmonte
Pinilla Trasmonte
Pinilla Trasmonte (España)
Superficie 68.31 km²
Altitú 935 m
Llenda con
Demografía
Población 166 hab. (2023)
- 97 homes (2019)

- 74 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Burgos
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 2,43 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
pinillatrasmonte.es
Cambiar los datos en Wikidata

Pinilla Trasmonte ye un conceyu de la provincia de Burgos, Castiella y Llión (España). Ta allugáu n'en el valle del Esgueva na contorna de la Ribera del Duero. A los sos habitantes denominar soperos.

Forma parte de la Mancomunidá de La Yecla, con sede en Santa María del Mercadillo.

Tien accesos a les siguientes llocalidaes: Oquillas, Villalbilla de Gumiel, Gumiel de Izán, Santa María del Mercadillo, Cirolares, Nebreda y Cilleruelo.

Fiestes y cultura[editar | editar la fonte]

Les fiestes mayores realizar n'honor al so patrón, 'San Laureano', en redol al 4 de xunetu. Como interés esi día los habitantes baillen al so santu caminando de llombu y mirando a la estatua del santu qu'acompaña portáu n'andes.

Ente la segunda y tercer selmana d'agostu, na que tienen llugar la Selmana Cultural con diversos actos culturales. El 15 d'agostu foi tradicionalmente la fiesta mayor del nuesu pueblu, pero camudar al 4 de xunetu, por cuenta de que esti día, según cunten los nuesos mayores producíen dalgún pedrisco qu'estropiaba la colleches. Buscando la proteición y l'amparu de San Laureano, quedóse como fiesta mayor el 4 de xunetu.

El día 15 de mayu faise fiesta n'honor a San Isidro, patrón de los llabradores.

L'Asociación Cultural "L'Asunción"[editar | editar la fonte]

L'Asociación Cultural realiza mientres 17 años la Selmana Cultural con dellos actos culturales, siendo la encargada de les fiestes d'Agostu. Mientres estes fiestes, el baille, el teatru, el cine, la pintura, el folclor, los xuegos, el ballet y la gastronomía queden garantizaos.

L'Asociación Cultural edita una revista añal col títulu de El Mirador. El presidente de l'asociación ye Santiago Aparicio, quien dedicó parte de la so vida a la continuidá de l'asociación y la promoción de la cultura na llocalidá.

Hai de solliñar la participación femenina na consecución de los oxetivos de l'asociación, sobremanera d'aquelles muyeres que de forma altruista collaboren nos preparativos gastronómicos pal día del soperu, que ye l'últimu día de la selmana cultural onde se fai una comida d'hermandá a la qu'allega la mayor parte de la población. Esta singular comida se ameniza con música y el día siempres acaba na plaza, alredor d'una gran cazuela de sopes d'ayu ellaboraes poles muyeres de la llocalidá.

Historia[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

ASENTAMIENTO CELTÍBERU

Nel cuetu del "Alto de San Pedro" atópase les últimes muertes de lo que nel sieglu VI e.C. foi un asentamientu celtíberu. Una maqueta de lo que tuvo de ser el mesmu atopa l'el Muséu Arqueolóxicu de Burgos.

Los celtíberos d'esti llugar pertenecíen a la tribu de los arévacos.

Los Sekobirikes son los posibles fundadores del nuesu pueblu. “Posibles” porque al paecer los arqueólogos nun tán seguros d'esta aseveración. Yá que la lleenda SEKoBiRIKeS, inscrita con calteres íberos debaxo del caballu representáu nes monedes, representa la ceca onde foi acuñáu'l denariu. Como vais ver na esplicación siguiente, la ceca ye un llugar ayenu al castru y totalmente alloñáu del mesmu, de lo que se deduz que l'apaición del denariu na cortil castreño, según otros oxetos de gran valor, demuestra que los sos habitantes yá calteníen sustancioses rellaciones comerciales con otros pueblos, nes que s'utilizaben denarios de plata como mediu de pagu.

Sekobirikes: Ceca tradicionalmente allugada nun asentamientu indíxena previu a Segobriga, sito en cabeza de Griegu, Saelices (Cuenca). Anguaño créese que yera una ceca itinerante de Sertorio, o más probablemente, que tuviera asitiada nel sector formáu pol Altu Duero y el Pisuerga (Pinilla de Trasmonte, Burgos), yá que por cuenta del so sofitu a Sertorio, la ciudá tuvo de ser treslladada a la Carpetania. Mientres el sieglu I e. C. y en dómina post-sertoriana tien una emisión d'ases con lleenda llatina y convertida en Municipium SEGOBRIGA siguió los sos acuñamientos hasta tiempos de Calígula.

Les monedes atopaes en “El Pradillo” tienen nuna de les sos cares una cara d'un home col pelo rizáu y na otra un caballu a galopie con caballeru armáu con llanza. Les grafíes indicaes na parte baxa dannos a entender que se trata de la ceca denomada SEKOBIRIKE.

La cultura de l'alzada, les cañadas[editar | editar la fonte]

Pol nuesu pueblu pasaben unos ramales de la principal Cañada Real Soriana nel so percorríu escontra Aranda.

La xubida escontra la sierra de les oveyes merines siguía la Cañada del Otero, Cañada de Fuentecoso, Matalesa, La Muela, Los Orcajos y siguía polos Tres Mojón. Cuando faía'l percorríu de vuelta escontra Estremadura pasaben pela cañada de Tablada escontra la ponte baxera, Carropineda, el Prau y la Grimosa. Nesti percorríu teníen un descansu casi fixu na fonte de la Gotera (Tablada).

Oríxenes[editar | editar la fonte]

La Mesta yera una sociedá creada por Alfonsu X en 1284 que controlaba hasta'l mínimu detalle la ganadería lanar trashumante na Corona de Castiella mientres la Baxa Edá Media hasta la so desapaición en 1836.

La ganadería lanar conoció un fabulosu desenvolvimientu nel intre de los sieglos XIV y XV.

El descensu de la mano d'obra motivada pol efeutu de la Peste negro en 1345 facilitó la dedicación de munchos terrenes, antes cultivaos a camperes pal ganáu.

Tamién actuó d'estímulu la coxuntura internacional, que fizo posible la participación creciente de Castiella nel suministru de llana a Flandes, sustituyendo nesi papel a Inglaterra, antigua provisora d'esi productu.

Les cañaes y el desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

El desenvolvimientu de l'alzada a llarga distancia y la constitución definitiva de les grandes cañaes namái fueron posibles una vegada que'l Pandu meridional tuvo firmemente asitiada sol poder cristiano, lo que nun socedió hasta dempués de la conquista d'Andalucía Bética.

Les cañadas fueron la base de les infraestructures que fixeron posible el desenvolvimientu de l'alzada castellana.

Nun principiu, el términu cañada designaba solamente aquellos tramos de caminos que partíen con campos cultivaos pero col tiempu llamóse cañada a cualquier ruta utilizada poles oveyes nel so desplazamientu dende los ivernaderos hasta los agostaderos. Una reglamentación estricta aseguraba'l bon funcionamientu de les cañaes. El so anchor máximo, cuando la cañada cruciaba tierres de cultivu, yera de 90 vares castellanes (1 vara = 835 mm y 9 décimes) pero nun había llende dalguna cuando pasaba por perdíos o montes comunales.

Non toles cañaes teníen la mesma importancia. Había unes rutes principales y otres secundaries (roncales, cordeles etc.).

Les rutes principales yeren cuatro: lleonesa, segoviana, soriana y conquense.

Pastores[editar | editar la fonte]

Los contratos de los pastores yeren añales, empezando'l 27 de xunu, afitándose un sueldu uniforme que se cobraba esi mesmu día.

La retribución oficial nel sieglu XIV yera de dolce fanegues de trigu, una quinta parte de les oveyes nacíes del fatáu mientres l'añu, una séptima parte de la producción de quesu y seis maravedinos per cada cien oveyes sol so cuidu. Llibres d'impuestu podía caltener les sos propies oveyes, xunto a les del amu, recibiendo tamién los güesos y la llana de los reses muertos. El patronu debía alimentos al personal recibiendo la mesma cantidá de comida que los perros mastines.

Dientro de los pastores esistíen unos rangos:

  • Mayoral, yera la máxima autoridá que tenía al so cargu dos o más fataos, pertenecientes a unu o más dueños. Ocupar de la contratación del personal, compra d'alimentos, compra y venta de ganáu.
  • Rabadón, recibía y tresmitía les órdenes del mayoral, ocupar de la vixilancia del ganáu.
  • Compañeru o ayudador, atiende a los mansos, encargar del cuidu del primer hatajo o fatáu.
  • Zagueru, cuerren de la so cuenta les yegües y el hatajo del mediu.
  • Pastor I, lleva'l cuidu y el control del hatajo tardíu.
  • Pastor II, xixila y atiende a los carneros.
  • Pastor III, curia de la mayada y les corrolades.
  • Zagal, espertaba a los pastores, recoyía los caballos, acarretaba l'agua y la lleña, encendía'l fueu.

Cada cabaña de ganáu taba al cargu de un mayoral y estremábase en fataos de 1.000 cabeces; los fataos más pequeños llamábense hatos o menaes.

El fatáu entendía cincuenta carneros con cuatro zagales, rabadones y cinco mastines, diba acompañaos tamién por delles mules de carga.

La partida de les deveses empezaba n'abril, tosquilándose los fataos na metá del camín. Facer en corrolades, forniéndo-yos enantes por que se sudarase y allandiárase la llana. El esquiladores trabayaben en grupos de cientu cincuenta homes llegando a tosquilar diariamente los mil oveyes.

La llana de la oveya merina, d'una calidá escelente, comercializábase al traviés de les rules Medina del Campo y puertos del Cantábricu con camín d'Inglaterra o Flandes.

Pal pastor los ganaos trashumantes yeren un mediu de vida; pal propietariu significaba una renta pal gobiernu de la nueche, una fonte de tributos. Los ganaderos debíen de pagar el portalgu por pasar por puertos de muralla y por pontes o'l montalgu pol pasu de montes particulares.

La decadencia de l'alzada foi progresiva dende mediaos del sieglu XVI. La coxuntura bélica de la Guerra de la Independencia creó dificultaes a la Mesta según la competencia con otres llanes más barates.

La repoblación forestal provocó un amenorgamientu de les camperes disponibles, amontáronse los cultivos intensivos y los regadíos nes zones onde tradicionalmente envernaba'l ganáu. La posterior espansión urbana, les privatizaciones illegales, la construcción de banzaos y el gran desenvolvimientu del tresporte tanto'l ferrocarril como per carretera fixeron que se fora esaniciando la base de l'alzada.

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Pontes del sieglu XVI, Pinilla cuenta con dos pontes : el Baxeru y el Encimero. D.José Ignacio Sánchez Ribera recueye nel so llibru " Pontes de Rir" un detalláu estudiu sobre la so arquiteutura y les circunstancies de la so construcción.
  • Calzada romana, la calzada romana a penes queda visible na actualidá, esisten documentos relativos a la so esistencia.
  • Asentamientu celtíberu, nel cuetu del Alto de San Pedro atópase les últimes muertes de lo que nel sieglu VI e.C. foi un asentamientu celtíberu. Una maqueta de lo que tuvo de ser el mesmu atopa l'el Muséu Arqueolóxicu de Burgos.
  • Ilesia gótica, de finales del sieglu XV, alzar na plaza mayor, cuenta con una torre campanariu que surde a la izquierda del altar. La portada d'estilu platerescu, na so decoración, pero manierista na so composición, del sieglu XVI, atribúyese-y a la escuela de Juan de Vallina. La decoración ye variada: arpías, candelieri, grutescos, dos medallones a entrambos llaos de la puerta. Rematando tol conxuntu de la portada la imaxe de l'Asunción de Ntra. Sra.

    L'interior, con tres naves cubiertes con bóvedes de crucería sofitaes en pilastres sobre los que s'asitia'l cumal de la ilesia, a los llaos imáxenes de San Laureano, San Isidro, La Virxe del Carmen, La Doliosa, Cristu Rei, San Roque, Cristu del Santu Entierru y delles pintures, sobre 6 retablos. El retablu del altar destaca pol so altor y el so bonu caltenimientu. Nel frente topa la imaxe de l'Asunción de La nuesa Señora.

    El coru ye una pieza posterior, destaca pola so cencellez.
  • Arquiteutura popular. Por tol pueblu pueden vese interesantes muestres de l'arquiteutura popular qu'inda siguen de pies, anque en dellos casos bastante deterioraes. Son de destacar les llamaes chimenees de cestu, grandes chimenees troncocóniques que se proyeutaben escontra l'interior de les viviendes en grandes campanes, nes qu'hasta fai bien pocu podía curase la mantanza. La parte baxa ye de piedra irregular y na parte de Arriba caltiénse'l característicu treme de madera, rellenu d'adobes. Delles cases caltienen inda l'enfoscáu primitivu de folla y paya. Non solo conformen l'arquiteutura popular les cases sinón tamién otres construcciones auxiliares como yeren los fornos; de forma circular puede contemplase inda un exemplar en bastante bon estáu de caltenimientu (yá non).

Intereses[editar | editar la fonte]

Virxe sedente (advocación: Santa María de Cobos)

PINILLA TRASMONTE
Ca. segundu terciu del sieglu XIV
Madera policromada
Aproximao 60 cm de ...
Ilesia de l'Asunción de La nuesa Señora
(procedente de la ilesia del despoblado de Cobos)

La Virxe de Cobos atópase na sacristía de la ilesia parroquial, hasta onde se movió dende la ermita del mesmu nome, edificación que foi con anterioridá la parroquia del despoblado de Cobos. El términu de La nuesa Señora de Cobos pertenecía al infantado de Covarrubias, según consta na escritura fundacional de l'abadía y infantado de Covarrubias, roblada pol Conde de Castiella Garci Fernández el 24 de payares del añu 988. Con posterioridá, en 1484, l'abá Diego Fernández Castro dexa al conceyu de Pinilla Trasmonte el llugar de Cobos col so territoriu.

La imaxe tuvo na so ermita, a lo más, hasta principios del sieglu XIX, centuria na que l'estáu de caltenimientu de la edificación yera ruinosu, por ello treslladóse a la ilesia parroquial. Al igual qu'asocede con otres escultures burgaleses retayóse-y el velu pa da-y la forma del pelo, ferruchóse la corona de la Virxe y el pelo infantil foi rebaxáu a la so mínima espresión, probablemente porque s'utilizó como imaxe de vistir. Sumió la mano derecha de Jesús. La policromía ye posterior.

Trátase d'una escultura de canon anchu y atayante nes sos formes, similar al emplegáu na Virxe del conceyu de Butrera, asitiáu na merindad de Sotoscueva. La posición de dambos ye frontera. Les facciones de la cara de María son correutes, de frente amplia, ñariz proporcionada y llabios finos y allargaos. El pelo asomaba per debaxo del velu. El pescuezu ye espodáu. Cola mano derecha, empobinada escontra riba y los deos espurríos, sostién una mazana, n'alusión a María como nueva Eva, y cola esquierda al Neñu pol costazu, les rodíes esviar escontra l'esterior.

El velu ta retayáu dando apariencia d'una llarga melena. El mantu bordia'l brazu derechu y cubre el pechu pol esquierdu, crucia de derecha a esquierda, dende l'estremu derechu de la peana hasta percima de la rodía esquierda, formando munches plegues semicircular y concéntricu sobre la pierna derecha, pel llau esquierdu'l mantu cai rectu, esta disposición coincide cola de la Virxe de San Medel. La túnica tien el talle percima de la cintura, ta llixeramente abrusáu y resáltase por aciu ceñidor llisu, al cayer sobre la peana los plegamientos québrense, formando abondosos solapamientos. La túnica despinta dambos pies.

El Neñu ta sentáu ente'l cuellu y la pierna esquierda de la so Madre, la so cara ye circular, de pequeñes facciones, de les que resalta la ñariz, cola mano derecha, al altor del corazón, suxeta una esfera, les piernes tán paraleles y rectes, los pies tán descalzos, como ye habitual, al mesmu altor y paralelos.

Viste con túnica y mantu. El mantu bordia dambos brazos y crucia de derecha a esquierda sobre'l cuellu, cola singularidá de que l'estremu esquierdu oculta parte de la pierna esquierda y l'estremu que procede dende'l llau derechu. Dende'l llau derechu forma una diagonal pel estremu inferior, en redol a la pierna derecha les plegues son diagonales, repitiendo la distribución del estremu inferior del mantu. Pol esquierdu son verticales. La túnica ye folgosa, na so cayida crea plegues verticales.

Pol altor del talle de la túnica mariana, la distribución de los drapeados y por tar realizada por un imaginero local, qu'adquirió ciertu dominiu téunicu, puede fechase nel segundu terciu del sieglu XIV.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • SERRANO, L., Cartulariu del infantado de Covarrubias, Madrid, 1907, (ed. Facsímil, Burgos, 1987), doc. VII, páxs. 13-15, 358.
  • MADOZ, P., Diccionariu xeográficu-estadísticu-históricu de Castiella y Llión, Burgos, Valladolid, 1984 (1845-50), p. 414. […] otru denomináu Santa María de Cobos, del que namái se caltienen les parés de la ilesia; nesta ye de notar un arcu qu'estremaba la nave de la capiya mayor, qu'esiste como si tuviera recién construyíu, a pesar del tiempu inmemorial que cunta, ensin abrigu del abertal.

Como La nuesa Señora de Manciles en Lerma, La nuesa Señora de la Caraba de Monterrubio de la Demanda o La nuesa Señora del Xuncal en Valdeande, ente otres.

  • BERNIS MADRAZO, C., "La moda y les imáxenes gótiques de la Virxe. Claves pa la so fechación", AEA XLIII, Madrid, (1970), páxs. 195-96. Yera afechu al bustu, espurríu sobre los pechos y despegáu de la cintura. Podía llevase sueltu, pero xeneralmente cinxíase con una petrina de manera que la prenda quedaba abrusada. [...]. Los vistíos d'esta forma fueron los típicos de la moda femenina mientres el segundu terciu del s. XIV.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]